iPon Cikkek

Doom 3 BFG Edition: Pokolfajzat

Dátum | 2012. 10. 30.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Hatalmas Doom-rajongóként türelmetlenül számoltam a napokat a Doom 3 BFG Edition megjelenéséig. Bár tudtam, hogy az újrakiadásnak a lehúzáson kívül nem sok értelme van (na jó, a mostani konzolgeneráción még nem fordult meg a Doom 3), bíztam benne, hogy az id Software minden korábbi hibájából tanulva olyan csomagot tesz az asztalra, melynek láttán az összes gamer elégedetten csettinthet. Javított grafikai színvonal, átszabott pályák, vadiúj helyszínek, és persze egy sosem látott küldetés... papírra vetve jól hangzik. Sajnos a valóság azonban ennél sokkal-sokkal keserűbb, hisz a BFG Edition egyike azon speciális kiadásoknak, melyeket senkinek sem merünk tiszta szívvel ajánlani.

A zombik most is lassan, hörögve cserkésznek be bennünket
Végzetes múlt...

Mielőtt azonban belekezdenénk a pakk hibáinak felsorolásába, nem árt tisztázni, mi is az a Doom 3 BFG Edition, sőt, már magát a Doom 3-at sem biztos, hogy minden olvasó ismeri. 2004 már nyolc esztendeje volt, ennyi idő alatt egy egész gamer generáció nőtt fel, szóval ismertessük az alapokat. A Doom 3 egy tűlélőhorror FPS köntösbe burkolva, melynek története szerint a jövőben egy őrült tudós, Dr. Betruger a Marson rájön, hogy nyithat átjárót abba az alternatív létsíkba, amit a földi vallások pokolként aposztrofálnak. Még szerencse, hogy főhősünk, egy néma, de roppant marcona tengerészgyalogos az utolsó pillanatban érkezik meg a marsi bázisra, és amellett, hogy az életéért harcol, megpróbál pontot tenni az ambiciózus doki karrierjére is.

Hiába, a Doom 3 egy olyan kor leszármazottja, melyben a videojátékok története csak annyira számított, mint egy pornófilmé - legalábbis az id társalapítója, John Carmack anno így vélekedett. A Doom 3-ban van sztori, de a fenti vázból képtelen kitörni, így sem nagy fordulatok, sem pedig elmés dialógusok nem várhatók benne. Döntéshelyzet egy darab akad ugyan, és a felszedhető PDA-k hanganyagai, elolvasható emailjei is megalapozzák a program világát, de ezek inkább csak a hangulaton emelnek, és az összkép sehol sincs egy Deus Exhez vagy BioShockhoz képest. Ez azonban nem baj, sőt, 2004-ben szinte üdítően hatott a sok újítani próbáló shooter közepette. Főleg úgy, hogy a Doomban a félelemkeltésen volt a legnagyobb hangsúly: a labirintusszerű pályák sötét árnyai közt keringő játékosnak fogalma sem volt róla, mikor ugrik rá egy szörny az egyik sötét sarokból, és bár idővel meg lehetett szokni a program felépítését, azért bőven volt alkalmunk a szívünkhöz kapni.

A játékmenetet a Doom 3 forradalmi grafikus motorja határozta meg oly módon, hogy a fények és árnyékok játéka teljesen valós időben került kiszámításra, így tényleg lehetetlen volt megmondani, hogy a vaksötét teremben éppen mi vár ránk. Mivel egyszerre nem lehetett lőni és világítani, ezért folyton döntéshelyzet elé kényszerült az ember: vagy a zseblámpát szorongatva bizakodik, hogy ha észrevesz valamit, időben a pisztolyához kap, vagy a flintába kapaszkodva dörrent be minden zegzugba, elővigyázatosan, ugyanakkor értékes lőszert pazarolva. A Doom 3-ban nem volt sok muníció, igaz, ellenfél sem. Sokkal inkább a klausztrofób, idegen környezet tette riasztóvá a Union Aerospace Corporation épületét (így hívják a Doom aktuális megavállalatát).

A Doom 3 annak ellenére is sikeres játék lett, hogy premierjének idején örvendeni kellett, ha találtunk olyan PC-t, amin normál beállításokkal eldöcögött. A PC-s megjelenést egy évvel később xboxos port, és egy Resurrection of Evil című kiegészítő követte – a Doom 3 BFG Editionben mindkét játék megtalálható, sőt, az első két Doom is a lemezre került.

Hellknightok, már-már nappali fényben
... végzetes hibákkal

Gondolom, sokakban felmerült a kérdés, hogy miért írtam mindezt múlt időben, hisz a játék még mindig létezik. Nos, a válasz a Bethesda üzletpolitikájában keresendő. A kiadó Steamről leszedette az eredeti Doom 3-at és Resurrection of Evilt, így immár csak és kizárólag használtan lehet hozzájutni az elsőverziós kódokhoz. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a 80 dolláros / eurós id Software Super Pack megvásárlásakor még megkapjuk a két régi játékot, de az üzenet így is nyilvánvaló: a Bethesda azt akarja, hogy a BFG Editiont vegyük meg, melynek ára PC-re és konzolra is nagyon-nagyon magas.

A baj viszont mégsem ez, hanem azon tény, mely szerint a Doom 3 játékok kiherélve, meggyalázva kerültek a lemezre. Sokkal több lőszert találunk a pályákon, sőt, ellenfélből is többet pakol ki elénk a program. Ennek köszönhetően az eddig lassú lefolyású, megfontolt shooterből modern rágógumilölvölde lett. A megszokott feszültségnek nyoma sincs, hisz majdnem mindig maximum mennyiségű munícióval a hónunk alatt indulunk harcba, a sok egymás hegyére-hátára zsúfolt ellenfél pedig kifejezetten komikusnak tűnik a szűk, láthatóan nem erre tervezett folyosókon. S ha mindez még nem lenne elég, az id pályatervezői teleszórták extra fényforrásokkal a helyszíneket, melyeknek köszönhetően mindig mindent látunk. Amennyiben viszont akad egy picit is sötét rész, nos, abban az esetben bekapcsolhatjuk a fejlámpánkat (!), mellyel együtt már nyugodtan lövöldözhetünk is. A BFG Edition ezen módosításai teljesen aláássák a Doom 3 szeretett hangulatát, miközben kihangsúlyozzák a játék tervezési hibáit. Most, hogy már nem félünk, hajlamosak vagyunk a függöny mögé kukucskálni, és észrevenni, hogy milyen bizarr pályákon bolyongunk. Teljesen hihetetlen, hogy a valóságban létezhet ilyen komplexum, és a szörnyek, zombik elhelyezése is nevetséges. Ez régen sem volt másként, de akkor lekötött bennünket a Doom 3-ból áradó rettegés. Ennek immár nyoma sincs, és ezzel az egész atmoszféra dugába dől.

Fontos megjegyezni egyébként, hogy a Doom 3-at a maga idején nagyon sok kritika érte a zseblámpa használata és a sokszor vaksötét pályák miatt. Kismillió mod jelent meg ezen "problémák" orvoslására, de van különbség a között, hogy valaki saját maga dönt a játék átalakítása mellett, vagy egész egyszerűen ráerőszakolják.

"Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel!" - Ezt akár a dobozra is írhatták volna
Az elveszett pályatervezők

Ha eddig abban reménykedtetek, hogy majd a Lost Mission nevű, új kampány megmenti a játékot, ki kell hogy ábrándítsunk benneteket. A főmenüből indítható, teljesen elszeparált, 8 pályát számláló küldetés már felütésével is keserű fintorra késztet, hisz a Bravo Team egyetlen túlélőjét irányítjuk benne - bizony, azét a Bravo Teamét, melyet a szemünk láttára marcangolnak szét az impek a Doom 3-ban. Noha Kelly őrmester is elismeri, hogy senki sem élte túl a támadást, az id egyszerre csak előhúz egy bátor hőst a kalapból, aki útnak indul, hogy... hogy... hogy mindenféle ajtókat meg kapcsolókat aktiváljon egy rakás, irtó bután felépített pályán. Nem vicc, a Lost Mission olyan, mint egy kellemetlen időutazás, mely során a finom nosztalgia helyett kizárólag a múlt árnyai jutnak osztályrészül. Cselekvéseink alatt nincs semmilyen összekötő szál, vagy motiváló tényező, csak egy halom halálosan unalmas és fárasztó feladat, melyeket vagy végigszenvedünk egy achievement megszerzéséért, vagy nem. Bizony, más egyszerűen nem motiválhat, s ez oly mértékben meríti ki a kihagyott ziccer unalomig használt szóvirágát, hogy nem is látjuk értelmét több szót vesztegetni rá.

Nyolc éve még tetszettél

A Doom 3 a maga idejében egy egészen hihetetlen grafikával megáldott FPS volt, és fontos kiemelni, hogy még ma sem néz ki rosszul. Sőt, bizonyos tekintetben máig egyedülálló, a fények és árnyékok borongós játéka például nem sok shooterben ilyen intenzív. A textúrák sem rosszak, és a speciális effektek (füst, tűz) minőségére sem igazán lehet panaszunk. Ami alapján meg tudjuk mondani, hogy egy nyolcéves játékkal állunk szemben, az egyedül a karaktermodellek szögletessége. Az átvezető animációk során látható szereplők egyszerűen csúnyák, nincs ezen mit szépíteni. Ugyanakkor tény, hogy maguk a szörnyek remekül festenek, a pinky demon máig az egyik legzseniálisabbra rajzolt horrorjáték-ellenfélnek számít.

A szörnyek még most is pazarul festenek
Kérdés persze, hogy mindez mennyit javult vagy romlott a 2004-ben kiadott változathoz képest. Nos, valójában csak apróságokat módosítottak. Konzolokon újdonságnak hat a 720p-s felbontás és a stabil 60 fps-es sebesség, de ezen felül csak a fények élénkebb kirajzolódása tűnik újnak. Minden más maradt a régi, ami csalódás, különösen egy-egy durva PC-s mod megtekintése után. Már annak gondolata is alkalmas az alacsony vérnyomás kezelésére, hogy az id Software grafikusai még a modderek munkájából sem merítettek ihletet. Szóval aki csak a látványvilág javulása miatt akar beruházni a BFG-be, jobban teszi, ha lemond róla – már ha eddig nem tett így.

Ami a zenét és a hangokat illeti, az égvilágon semmit sem változtak, szóval részletesebben kitérni rájuk felesleges. Mindenesetre furcsa, hogy ami 8 éve még ijesztőnek tűnt, az most már csak elcsépelt és olcsó: az állandó csörömpölés és a nagyon gonosznak hangzani akaró, ámde erőltetett kacaj inkább szemforgatást eredményez, mintsem körömrágást. Hiába, a játék hangulatának tönkretétele az egész program minőségét megpecsételte.

Végzetes értékelés

Most, hogy a cikk végére értünk, talán nem érti a kedves olvasó, hogy ha ennyire nem sikerült jól a BFG Edition, akkor miért olyan magas a százalékszám a teszt végén. Nos, ezt csak egyetlen dologgal magyarázhatjuk meg: a csomagban ott lapul a Doom és a Doom II, mindenféle csorbítástól mentesen! Na jó, ez talán még mindig nem elég jó indok. A 60%-os értékelés azért jár a Doom 3 BFG Editionnek, mert annak ellenére, hogy a játékok hangulatát földbe döngölték, az id shooterei még mindig szórakoztatnak valahogy. Lehet, hogy csak a nosztalgia miatt, de nem éreztem úgy, hogy kellemetlen lenne játszanom a programmal. Persze, folyton feltöltött bennem, hogy "ezt meg mi a jó fenéért alakították át", de ugyanakkor élveztem a fogócskázást az impekkel, és imádtam újra elsütni a BFG-t. Látszik, hogy a Doom 3-nak akkor is lelke van, ha kitépik a szívét. Ettől eltekintve azonban tény, hogy a BFG Editiont senkinek sem ajánljuk, mert a korabeli kritikákra hallgatva, engedve a nyomásnak csak elrontani sikerült, és nem teljesebbé varázsolni. Kár érte.



Platformok: PC, PS3, Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

26. RLaci83
2012.10.30. 09:02
Hát ha valóban ennyire elrontották a BFG Edition-t, mint ahogy le van írva, akkor tényleg nem fogom megvenni. Pedig nagy várakozással készültem

Egyaránt játszottam a Doom I-II-vel anno (Doom '95-el is). No meg a DooM3-al (megvettem). Mindegyiknek meg volt/van a hangulata.
A 3-al tényleg, a legvégsőkig meg vagyok még most is elégedve. Totális élvezet/rettegés
Sajnálatos, hogy ennyire eltolták azt, pedig ezzel jó nagyot robbanthatott volna mind az ID, mind pedig a Bethesda.

Akkor inkább megveszem külön (ha még kapható) a kiegészítőt. Az I-II-t meg letöltöm netről, és virtuális 98 alatt fogom játszani
Sokkal olcsóbban jövök így ki, és mindegyik meg lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Yodamest
2012.10.30. 09:34
Most ebből a tesztből nekem annyi jött le, hogy ha nem az lenne a neve ami, akkor akár jó játék is lenne (sokkal rosszabbak vannak simán 80%-os értékeléssel).
Magyarán csak annak lesz csalódás, mint a cikk írónak is, aki nosztalgiát vár és hogy ugyanazt a Doom 3-at kapja vissza új csomagolásban.
Aki viszont nem játszott eddig a Doom3-mal és nincs benne ez a "jaj a régi pedig sokkal jobb volt" feeling (ami egyébként a legtöbb ilyen felújított játéknál előjön, persze mivel az emlékek megszépítenek mindent)annak ez egy simán ajánlott nagyon jó shooter!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. Yodamest
2012.10.30. 09:41
A régi nagy klasszikusokat szeretik dicsérni, de egy mai gyereket, aki nem játszott velük odaültetsz egy starcraft-hoz egy diablo-hoz vagy egy doom1-2-höz megmerem kockáztatni, hogy 1 percet sem fog a gép előtt maradni inkább elsírja magát.
Magam is játszottam a 90-es évek nagy neveivel óó a Medievil, Spyro, Crash de jó is volt még PS1-en , de aláírom hogy mai szemmel nézve már kevés, csak a régi élmények miatt etalonok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Zelbacsi
2012.10.30. 10:26
Yodamest : "csak a régi élmények miatt etalonok."

Egyrészt egyetértek, mert nagyon sokat számít bele nekünk (nekem is) az, hogy ezeken nőttünk föl.

Másrészt viszont mutass nekem egy komoly bugot az akkori igényesebb játékok bármelyikében, és meg leszel tapsolva. Mutass nekem egy komoly bugot egy mai igényesebb játékban, és nem lepődök meg... Olyan érzésem van, hogy ma sokkal jobban kell rohanniuk a fejlesztőknek, mint régen, ezért nem érnek rá megvárni, míg teljesen elkészül a játék, majd inkább patchelik később... Igen, régen is voltak bugok, és patchek. Csak mostanában érzésem szerint sokkal jellemzőbb. Lehet, hogy csak én öregszem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Phantomstr...
2012.10.30. 10:45
Úgy terveztem, hogy az eredeti első kiadású 3CD-s változat+RoE mellé megveszem ezt is, hogy kíméljem a lemezeket - no nem mintha olyan sokszor elővenném mostanában, de egy ilyen kiadás akkor is érték - és a digitális kiadást játsszam, ha megéhezek egy kis Hellknight húsra, de ezek után esélytelen. És még az eredeti változatot is leszedették a Steamről? Hát ez parádés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. zvigh
2012.10.30. 11:15
A Doom 3 egy jó játék volt, engem a fény hiánya, meg a zseblámpás dolog egyátalán nem zavart benne. Ami vacak volt benne, az a fegyverek hangja, meg hogy a duplacsövűt csak a Ressurrection-be tették bele, ami azért kicsit gyengébbre sikerült az eredetinél. A BFG edition majd egyszer talán megveszem, ha mondjuk 990ft lesz az ára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Yodamest
2012.10.30. 12:10
Igen ez is igaz, hogy megy a tömegtermelés ezerrel kiadnak egy félkész játékot: nembaj majd adunk hozzá 80 DLC-t (ami szintén fizetős). De ez már nem a játék hibája hanem a fejlesztőké. Ezt a DLC dolgot is aki kitalálta hatalmas ész volt agyonlőném. Régen megvettél egy játékot feltehetted a polcra hogy igen ezt megvettem ez megvan! Ha ma megveszed várhatod hozzá a különböző fixeket patcheket dlc-ket nincs meg az az érzésed hogy egy kész terméket kapsz a pénzedért, nem is csoda hogy ilyen magas a kalózkodás ne várjanak mást. A legjobb az ilyen havidíjas hülyeségek, ahol minden hónapba, kéthavonta gyakorlatilag újra megveszed ugyanazt a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. LechooEdy
2012.10.30. 12:48
Én már ott lemondtam erről, mikor kiderült nem kell külön elővenni a zseblámpát. Röhejes néha mit művel a ID és Bethesda.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Phantomstr... Lecho...
2012.10.30. 13:05
Én még utána is reménykedtem, mert ha úgy csinálták volna meg, mint a Quake 4-ben, hogy két viszonylag gyenge fegyverre van zseblámpa szerelve (abban a pisztolyra és a géppisztolyra volt) és nem világítják ki a pályákat, úgy még bőven jó lett volna. Elnézve az ET:QW-t, ami ugyanazzal a motorral jött, grafika terén is megerőltethették volna magukat egy kicsit jobban. Pláne, hogy világosban tényleg látszik, hogy itt-ott nem valami részletes. Nem csúnya, de azért 2012-ben ennél jóval többet ki lehetett volna hozni. Pláne, hogy a motorban még bőven van kraft.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. nedcoleman
2012.10.30. 13:48
Az, hogy több fényforrással toldották meg a játékot elengedhetetlenné vált.
Ezt köszönheti a megkapott stereoscopic 3D-nek. Világosabb lett, de legalább 3D-s.

Egyébként egyetértek Chocho-val... Ha azoknak készítették akik még nem játszottak vele, legalább megmutathatták volna - milyen is volt valójában.
(Pont az az esszencia - amit kivettek belőle - amit szintén hiányolok.)
Ez így már nem az, és nem éppen jó értelemben
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Lacroix
2012.10.30. 13:56
Inkább a Rage-hez adtak volna egy kiegészítő lemezt. Azt akarom már nagyon folytatni. Ez a Doom kiadás csak a konzolosoknak jó. De nekik egy alma is jó lenne, amire rá van írva, hogy Halo of Wars
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. junkie
2012.10.30. 14:57
Hát ez haláli.. Az a "pro" egy játéknál, hogy adnak hozzá másik játékot? L O L.
Drága nejlonzacskó ajándék zsömlével
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. AxoPy
2012.10.30. 15:07
mi ez a nagyrakás sz@r??? felraktam elindítottam, doom 3 new capmaign és vagy 15-20fps-sel fut az egész, holott elég baltával faragott játékról beszélünk...(phenom II x4 + 4gb + 4850) valamit nagyon csúnyán elrontottak! ja és grafika minimumon van -.-" érdekes
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mikej95
2012.10.30. 15:33
Nekem már anno is feltűntek a buta pályák(pl: a szerverterem, aminek minden szabad fala egy szörnyekkel telepakolt szekrény), de olyankor feljebb állítottam a nehézséget és nem volt időm rajta gondolkodni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Rics92
2012.10.30. 15:37
Egynek elmegy. Ami tetszik benne: tisztábban fut, mint az eredeti. Az új menü/töltőkép is tetszik valamiért(Rageből van gondolom ). A Lost Mission is éppen jó, amikor a pokolban vagyunk már. Főleg a Boss harc. Kontra: A Bravo-team egyik embere, az előzőben nem értettem a szöveget, de így is fura volt, hogy elkapják őket, van egy túlélő és elkószál a semmibe, azt hittem azok vagyunk, akik a kommunikációs kártyát adjuk az alap tagnak.
A zseblámpás/vállámba meg annyira engem nem zavart, de az alapban lévő változgatós se volt rossz. A sok lőszer viszont tényleg hangulatromboló, néhol azt hiszem plusz falimedkit is volt, és szörnyek is kilettek véve néhol. De egy kis multi biztos feldobja a hangulatot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. AxoPy
2012.10.30. 15:42
viszont az original doom és a doom II az tetszik, bár nem tudom, én erre az idegesítő inkább vidámabb jelegű zenére nem emlékszek gyerekkoromból, ami szól alatt folyamatosan... valamint kevésbé ijesztő a játék, szerintem butább az ellen, és több a lőszer is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. AxoPy
2012.10.30. 15:43
ui.: hent&run játék lett de aki ezen "nőtt fel" az biztos hogy végig viszi még az 1, 2-t mégegyszer
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Yodamest
2012.10.30. 15:46
Gépigényről lehet tudni valamit?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. AxoPy
2012.10.30. 15:47
igen ha a google-t használod hamar találsz:

[LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. AxoPy
2012.10.30. 15:52
egyébként megoldódott az FPS probléma, 3. indításra már jó a doom3 is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Seraph6
2012.10.30. 16:17
Szerintem nagyon élvezetes lett, és már csak azért is kell mert végre megvehetem gyerekkorom felejthetetlen játékait a az elsö két Doomot is vele eredetiben, ami mint gyüjtönek nyálcsorgatós.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Skorbut
2012.10.30. 23:01
Az audió ritka nagy fos lett így, hogy már nincs direkt hardveres opció
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Yodamest
2012.10.31. 10:20
AxoPy - nyilván nem a hivatalos gépigényre gondoltam mert arra sosem adok, valaki írta lentebb hogy nagyon gyengén fut nála azért kérdeztem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. VAjZY
2012.10.31. 14:08
ocsabi Szerintem nem kamu, elég alfa szaga van, nem rossz, nem rossz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. AxoPy
2012.11.02. 00:52
@Yodamest
hát nekem 4 mag, 4gb, 4850 fut mind 3 rész gond nélkül most már
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Kenpachi Phant...
2012.11.04. 20:45
Nem törölték a steamről az Eredeti doom 3-at se a ROE-t.
Egyedül amit töröltek az a Master Levels for Doom II-t tehát a Doom II kiegjét.
A Final doomot is törölték, de aztán azt visszaállították.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!