iPon Cikkek

Driveclub - Korán zár a klub

Dátum | 2014. 10. 22.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A legnagyobb, játékokkal foglalkozó külföldi oldalak között hatalmas verseny van, így többek között arra is rá vannak kényszerülve, hogy a játékok megjelenésének napjára lehozzák a kritikát is. Ha ugyanis később teszik, már a kutya sem lesz rá kíváncsi. Ennek érdekében a legnagyobbak több nappal a hivatalos megjelenés előtt megkapják a kiadótól a tesztpéldányt. Az újságíró jobb esetben ezt a néhány napot ténylegesen a játékkal tölti, a rosszabb esetről pedig már ne is beszéljünk. Ez az idő leginkább arra elég, hogy esetleg az egyjátékos módban eljusson valameddig, és talán valahogy lőjön néhány kört multiplayerben. Ezért áll a legtöbb fővonalas külföldi teszt lényegében a történet kritizálásából, és az egyjátékos módban tapasztaltakból, kevésbé szól a többjátékos részről, és ezért kaphatott például a nem működő Battlefield 4 kifejezetten magas pontszámokat mindenfelé. A külföldi (fővonalas) játéksajtó kifejezetten az autóversenyes címeket utálhatja a legjobban. Már akkor is komoly problémával küzdenek meg, amikor olyan félszimulátorokat kell tesztelni, mint a Gran Turismo vagy a Forza Motorsport, ha pedig olyan keményvonalas szimulátorokat, mint az iRacing vagy a Live for Speed, akkor teljes a katasztrófa. Ezekről ugyanis nagyon nehéz pár nap alatt kiforrott véleményt alkotni, ráadásul a nagy külföldi játékoldalak által alkalmazott, a videojátékokhoz az esetek többségében csak visszafogottan értő, ezeket az oldalakat pusztán karrierjük első lépcsőfokaként, dobbantóként használó "játékújságírók" nagyrészt messze nem annyira felkészültek, hogy az ilyen játékokról bármiféle hiteles kritikát adjanak ki kezeik közül.
Ahhoz ugyanis, hogy félszimulátor (vagy “simcade”), illetve szimulátor autós játékról átfogó és korrekt kritikát tudjon közölni valaki, nem csak a játékokban kell jártasnak lennie, hanem az autók területén is. Ez pedig komoly fejtörést okoz ezeknek a lapoknak a fentebb említett okok miatt. Éppen ezért vagy odaadják a teszt megírásának lehetőségét egy olyan valakinek, aki legalább a Forma 1-et nézi esetenként, és reménykednek egy tűrhető végeredményben, vagy megpróbálnak behívni egy külső szakértőt a cikk megírására, jellemzően az adott játék keményvonalas közösségéből. Más azonban a helyzet akkor, ha árkád autóversenyt kell tesztelni. Ilyenkor a jellemző gondolkodásmód az, hogy ahhoz úgyis mindenki ért. Ott úgyis csak a gázt kell nyomni. Azt tesztelheti bárki, aki éppen ráér, és tudja prezentálni a cikket a megjelenés napjára. Ennek a folyamatnak a végeredményeként született meg a Driveclubról készült kritikák jelentős része. Ennek következtében olvashattunk olyanokat a legnagyobb külföldi lapoknál, miszerint a Driveclub azért nem érdemel magas pontszámot, mert nem nyitott világú, és ezért nem modern, mint például a Forza Horizon 2. Vagy hogy nincs benne tuning, és az milyen már? Érthető persze: egy autókhoz, autós játékokhoz nem, vagy kevéssé értő ember szemében autó = tuning, hiszen akkor gyorsabban megyek, ennek hiánya pedig komoly negatívumként kell szerepeljen bármilyen esetben. A helyzet azonban az, hogy a nyitott világ önmagában nem erény. Attól egy játék önmagában nem lesz automatikusan jobb, hogy nyitott világú, mint ahogy rosszabb sem. Mint ahogy például a tuning hiánya miatt sem válik rögtön rosszabbá, vagy a tuning meglététől egyértelműen, objektív mércével kimutatható módon jobbá valami. Eleve komoly inkompetenciára enged következtetni a Forza Horizon 2-vel történő összehasonlítás, a két játék ugyanis legfeljebb annyiban hasonlít egymásra, hogy mindkettőben autók vannak és ugyanabban a hónapban jelentek meg. Ha már mindenképpen hasonlítgatni akarjuk valamihez, akkor egy másik, egyébként szintén Xbox-ekluzív játékhoz, a legendás Project Gotham Racinghez kellene, szellemiségét tekintve ugyanis ahhoz áll a legközelebb. És mivel ahhoz vélhetően már sosem készül újabb folytatás, így a Driveclub az, amit még talán egyfajta szellemi örökösként is felfoghatunk. Meg ugye eleve, egy kritikának nem a kritikus vágyálmairól kellene szólnia, és egy játékot nem annak fényében kell kritizálni, hogy a kritikus mégis milyen autós játékot képzelt el magának. Egy játékot annak megfelelően kell kritizálni, hogy annak tervezői mit akartak elérni vele, és az milyen minőségben sikerült nekik. És itt most ne legyenek félreértések: a Driveclub rendelkezik néhány nagyon súlyos hibával és hiányossággal. Ám ezek többnyire nem azok, amik miatt a külföldi sajtóban a “vártnál” kevesebb pontot kapott.
Először is: mi a Driveclub? Nos, röviden: egy árkád pontvadászós autóverseny. A hangsúly a kiélezett, szoros, odafigyelést igénylő futamokon van, és ugyan a vezetési modell és a fizika megbocsátó, egy-egy nagyobb hiba így is végzetes lehet - sok új játékkal ellentétben ugyanis itt nincs visszatekerési lehetőség, multiplayerben pedig egyébként sem lenne, ugyebár. Ehhez a Driveclub zárt pályákat alkalmaz, melyek nagyrészt nem versenypályák, hanem jellemzően vékony, látványos vidéki utak. De még milyen látványos! Valószínűleg soha nem készült még zártpályás autós játék, ami ennyire jól visszaadta volna a környező tér nagyságát és mélységét. Ez pedig nem véletlen, itt ugyanis minden, amit látsz, az ténylegesen elkészített 3D-s modell, nem pedig csak egy háttérbe rakott nagydarab textúra. Ennek megfelelően a hegyek, dombok, rétek, folyók, kövek, falvak mind-mind ténylegesen “ott vannak”, ez pedig elképesztő hangulatot kölcsönöz a játéknak, amit szavakban nehéz átadni, de élőben igenis komoly hatása van. Az Evolution Studios egészen odáig elment, hogy még az eget és a rajta kúszó felhőket, meg azok viselkedését is ténylegesen lemodellezte. Ez pedig azt jelenti, hogy a szél bármikor befújhat egy-egy nagyobb felhőt a nap elé, megváltoztatva az addig teljesen világos körülményeket jóval sötétebbé, ami nagyobb sebességnél bizony erős nehezítés. Ezzel párhuzamosan a nappalok és éjszakák is változnak (kicsit gyorsan), így könnyen lehet, hogy nappal kezdünk el egy futamot, de mire végzünk besötétedik, vagy fordítva. Amennyiben leszáll az est, az autók bekapcsolják a fényszóróikat, a féklámpák pedig a legvalóságosabb, legszebb fényt bocsátják ki, amit én eddig játékban láttam. És akkor olyan apróságokról még nem beszéltem, mint az autók elsuhanása után szanaszét szálló falevelek, és egyéb kisebb, de látványos apróságok.
A Driveclub tehát szép, ráadásul a szépség nem áll meg a környezetnél, vagy a bevilágításnál, ugyanis a központban az autók állnak természetesen. Ezeket a mai legmagasabb sztenderdek szerint készítette el a stúdió, külsőt és belsőt egyaránt lemodellezve az utolsó csavarig, mutatóig, tekerőig. A grafika tehát remek, a képminőséget azonban érhetik kifogások. Az Evolution Studios többfajta post-process anti-aliasingot használ a recék eltüntetésére, többnyire sikeresen, de pont az autón, illetve közvetlenül a pálya melletti kerítéseken és növényzeten feltűnőek a hibák, és ugye a legtöbbször pont ezek kerülnek a szemünk elé. Szintén érthetetlen a nagyon alacsony minőségű anisotropic filtering használata, főleg mert ez az utóbbi 7-8 évben gyártott GPU-kon gyakorlatilag nem jár teljesítményveszteséggel. Mivel több másik PS4-es játékban is észrevettem már az AF hiányát, arra a feltételezésre jutottam, hogy a konzol által használt API-ban lehet ez valamiféle hiányosság. Akárhogy is, sajnos eléggé feltűnő, ahogy nagy sebességnél száguldva pont az autónk orra előtt megy egy csík, amitől visszafelé már élesek a textúrák, és amitől előrefelé pedig homályosak. Van még egy ára a csúcsminőségű autómodellek elkészítésének: összesen kicsit kevesebb, mint 60 járgány kapott helyet a játékban. Persze, mivel mindent a nulláról kellett kezdeni, ez valahol elnézhető. Innentől azonban, ha a Sony okos lenne, akkor ezeket a modelleket már használná a következő Gran Turismóban, és onnan bővítene tovább, hogy aztán az új modellek visszakerülhessenek az esetleges következő Driveclub-részbe, mint ahogy a Forza Motorsport és a Horizon is megosztja egymással a már elkészült autókat - bár a Sony Worldwide Studios, és főleg a japán stúdióik legendás szervezetlenségét ismerve erre kevés esélyt látok, gyanítom, hogy Yamauchi-san és a Polyphony Digital az elefántcsonttoronyba bezárkózva éppen megcsinálja még egyszer ugyanazt a munkát, amit már valaki egyszer megcsinált, de ez majd kiderül.
Ahogy már írtam, az autók viselkedése erősen árkádos. Alapvető különbségeket persze érezni a hajtott keréktől és az azokra szabaduló nyomatéktól függően, de a hasonló hajtásláncú, de különböző gyártótól származó autók között már nem igazán. És ez így van jól tulajdonképpen, mert egyébként magát a vezetési modellt nagyon jó érzékkel lőtték be. Itt inkább a pontosság és az odafigyelés számít, semmint a komolyabb vezetéstechnika ismeretek megléte, a sebességérzet pedig valami döbbenetesen durva. A Driveclub ezzel együtt azért egy egészen komoly szimulációt futtat a háttérben, amit mi sem bizonyít jobban, mint az utak minőségének modellezése. Itt ugyanis lehet érezni minden kátyút, minden kisebb bukkanót, minden rossz minőségű aszfaltot - ezért különösen nagy élmény például az indiai pályákon vezetni, ahol az utak olyanok, mint egy tinédzser arca. Ezek az egyenetlenségek, minőségbeli változások pedig hatással vannak az autók viselkedésére, a kanyarvételre és a féktávokra is. Amikor minden összeáll, a Driveclub egy ténylegesen kiemelkedő, fantasztikus játék, kiélezett futamokkal, harccal minden egyes méternyi előrejutásért, őrült sebességgel, csodás grafika és hanghatások mellett. Ezt a tökéletes állapotot azonban két dolog tudja jelentősen megtörni. Azt hittem, már tíz éve magunk mögött tudhatjuk azt az időszakot, amikor egy autós játék több másodpercig tartó, mesterséges lelassítással büntet, ha levágunk egy kanyart, vagy nekimegyünk a másik pilótának. De nem, a Driveclub pontosan ezt csinálja. Még akkor is, ha valamilyen vezetésbeli baki miatt megcsúsztunk, és tehetetlenségünkben “vágtuk le” a kanyart, vagy akkor is, ha az előttünk valamiért hirtelen fékező mezőnyt próbáljuk a füvön kikerülni, és ezzel megúszni egy tömegbalesetet. A játékot nem érdekli, jön a több másodpercig tartó lassítás. Pedig magának a balesetnek nem lenne nagy következménye, elvégre a fizika megbocsátó, a törés pedig csak kozmetikai, de ugyebár ha nagy sebességgel szállunk neki valakinek, szintén jön a büntetés.
Ha valami miatt, hát emiatt tényleg mondhatjuk a Driveclubra, hogy nem modern. Ez lusta, téves játéktervezés, és rendkívül frusztráló egy ennyire tempós, sokszor századmásodpercekért harcolós autós címben. Ráadásul ez előtérbe tolja a mesterséges intelligencia hiányosságait is, ami ugyan nagyon agresszívan és gyorsan vezet, ugyanakkor a legrosszabb Gran Turismós időket visszahozva egy kötöttnek látszó pályán, libasorban terelgeti az ellenfeleinket. A számukra kijelölt útvonalról pedig akkor sem térnek le, ha olyan akadályok vannak ott, mint mondjuk a mi autónk. Rendszeresen fordul elő, hogy a kanyar előtti kemény fékezés megkezdésekor egyszerűen többen belémszállnak hátulról, aminek következtében nekicsapódok az előttem haladónak, aminek következtében pedig kapom a lassítós büntetést. Frusztráció a maximumon. Ami az egyjátékos módot illeti, a Driveclub teljesen fapados, mindenféle körítéstől mentes. Versenyeket kell lenyomnunk egymás után, melyeken különböző részfeladatok teljesítéséért (dobogós helyezés, egy bizonyos átlagsebesség tartása, stb.) csillagokat kaphatunk, ha pedig megszereztünk elég csillagot, akkor mehetünk a nehezebb a versenyekre, és így tovább. Négyféle versenytípussal fogunk találkozni előmenetelünk során. Az egyik a mezei körverseny, a másik az A-ból B pontig tartó verseny, a harmadik pedig, amikor ellenfelek híján egyedül a stopperóra ellen kell küzdenünk. A negyedik sajnos a nagyon szerencsétlen driftelés, amire a Driveclub vezetési modellje és fizikája teljesen alkalmatlan, így ezek az események egyáltalán nem élvezetesek, és nem jelentenek kikapcsolódást a többi futam között, holott gyanítom, pont ez lett volna a cél.
Ha az egyjátékos rész fapados, akkor a többjátékos szekció egyenesen olyan, mintha a legközelebbi templom ülőalkalmatosságait helyezték volna el a képernyőre, ami érthetetlen és elfogadhatatlan egy olyan játéknál, amit kifejezetten a multiplayerrel akartak eladni, és főleg megemészthetetlen egy éves késés után. Paul Rustchynsky, a játék vezető fejlesztője hónapokkal ezelőtt azt nyilatkozta, hogy a játék csúsztatásának egyik oka, hogy egy teljesen újszerű, dinamikus menürendszert készítenek hozzá, ami szükséges lesz a multiplayerhez. Ennek nyomát sem találtam a végtermékben, a Driveclub egy teljesen egyszerű, mezei, sztenderd menürendszerrel rendelkezik. A játékban nincsenek lobbyk, nem lehet saját, testreszabható többjátékos versenyeket indítani, és nincsenek privát meccsek sem. Annyit tehetünk, hogy miután a rendszer elénk dob hat véletlenszerűen generált, több versenyből álló eseményt, benevezhetünk az egyikre egyedül, vagy a barátainkkal. Mivel a megjelenés óta eltelt két hétben továbbra sem sikerült rendbe tenni az online rendszert, így minden egyes multiplayer futam elindítása kín és szenvedés. Sokszor percekig szinkronizálja össze a játékosokat, kidobál várakozás közben, vagy egy barátunkat dobja ki, így aztán mindenkinek ki kell lépnie, hogy a tortúra kezdődhessen elölről. A különböző toplisták és egyéb információk vagy betöltenek (néha szintén percek után), vagy nem, a játékosok pedig rendszeresen lagolnak össze-vissza, ami megint csak nem túl előnyös egy kiélezett versenyjátékban. Vélhetően ehhez köthetők olyan bugok is, mint amikor az egyik pályán egy másik játékos által felállított csúcssebességet kellett megdöntenem, ami kereken 1247km/h óra volt. Ezt nem tudom, hogyan kellene realizálnom, mert amikor legutoljára néztem, ez egy autós játék volt, nem pedig vadászrepülős.
És akkor beszéljünk a játék legtöbbet hangoztatott részéről, a klubokról. Bárki létrehozhat klubot, vagy be is léphet valakijébe, szabadon, vagy meghívásos alapon, attól függően, hogy a klub vezetője mit állít be. Amint csatlakoztunk, az egy- és többjátékos módokban szerzett pontoktól és teljesítményünktől függően már nem csak személyes profilunk fejlődik és lép szinteket, hanem a klubunk is. Fontos mindkettőre figyelni, és minél előbb csatlakozni egy társasághoz, mert számos autót és egyéni festést csak a klubokon keresztül lehet megszerezni. Innentől kezdve aztán csatlakozhatunk közösen versenyekbe, és lépdelhetünk előre a klubok ranglétráján, megdöntve más klubok eredményeit. Akármennyire is egyszerű a rendszer, a megfelelően motivált, hasonlóan jó képességű játékosok csapatait akár a végtelenségig is le tudhatja kötni, hiszen folyamatosan lesz új kihívás. Számomra a Driveclub szinte teljesen egy kategóriába esik a Destinyvel, már ami az értékelést és a pontozást illeti. Nagyon jól néz ki, nagyon élvezetes tud lenni, de frusztrálnak a hibái, és elszomorítanak a hiányosságai, valamint a kevés tartalma. Egy éves késés után kaptunk egy olyan játékot, ahol a vezetési élmény többnyire döbbenetesen jó, és ami olyan érzéseket mozgatott meg bennem, amit legutoljára a PGR 3 tudott, de amiben ugyanakkor kidolgozatlan mind az egy- mind pedig a többjátékos mód, és ahol még utólag kell majd patch-csel behozni olyan alap dolgokat, mint a visszajátszás, a fotó mód, vagy a beígért és sokat mutogatott időjárás. Ez így túl kevés, túl későn. Ugyanakkor azt teljes biztonsággal állíthatom, hogy a következő hetekben és hónapokban itt maradok a Driveclub előtt, és kíváncsian várom az új tartalmakat és fejlesztéseket. Ezen a játékon ugyanis érződik, hogy instant klasszikus is lehetett volna akár, de még mindig bőven megvan benne a potenciál ahhoz, hogy valami nagyszerű kisüljön belőle. Előbb-utóbb.
Platform: PS4
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. XuChi
2014.10.22. 09:17
A képek alapján ez a játék RETTENETESEN RONDAAAAA!!!!!!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. wishformor...
2014.10.22. 09:54
@XuChi
Nemtom te mit neztel, de vagy kapcsold be a monitort, vagy menj el szemeszhez....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dragon83 XuChi
2014.10.22. 10:08
Jó poén. Tisztában vagy a ronda szó jelentésével? Agyam eldobom, hogy a mai játékosoknak milyen igényeik vannak. Még ha nem is a legcsúcsszuperebb grafikával rendelkezik a Driveclub, de jól mutat.

@Ingen, az első oldalt olvasva szinte elmorzsoltam egy könnycseppet a szemem sarkában. Ilyen igazságot ritkán fogalmaznak meg a nagy külföldi magazinokról.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Heroes27 XuChi
2014.10.22. 12:15
áhh, egyenesen ocsmány. Nem is értem hogy adhatták így ki.... Szörnyű!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Parano1d
2014.10.22. 12:56
Szerintem szép ez, függetlenül ettől láttam már szebb játékot is ami alacsonyabb pontszámot kapott, kicsit könnyen adták azt a tizest. És ez a hangzásra is igaz. Ezeknek a pontszámoknak nem szabadna ennyire szubjektívnek lenniük, arra ott a játékélmény
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Kisem
2014.10.22. 13:30
"jóval gyengébb minden szempontból".. Szép volt fanboyka, de légyszíves legközelebb tartsd meg magadnak, mert még valaki, aki választás előtt áll, elhiszi.
Horizonban pl nem 50 autóval játszhatsz, nem csak az aszfalton mászkálhatsz, van időjárás, tuning stb...
Az igazság az, hogy bár elég sok téren erősebb a PS4, autós játékokért nem vesz egyelőre senki, akinek nincs elégetni való pénze.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. noPublicFG
2014.10.22. 13:41
Sajnos az általad linkelt videó semmiről sem győzött meg, inkább eltántorított ettől a játéktól.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. pongracz6
2014.10.22. 16:30
Az xbox one-os portja tuti jobb lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. YellowFlas... XuChi
2014.10.22. 17:13
Nem tudom eldönteni, hogy csak trollkodsz, vagy csak romlott kefír van az agyad helyén. Hmmm...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Nirvanus XuChi
2014.10.23. 09:30
A hozzászólásod alapján a te agyad pedig sokkal rondább.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. nedcoleman
2014.10.23. 09:31
Lehet valóban inkompetencia a két újgenerációs konzolra megjelent autós játék összehasonlítása. Viszont vannak sokan akik pontosan a két autós játék által döntik el melyik konzolt válasszák. Személy szerint ismerek ilyen embereket... Egyértelműen a Forzát ajánlottam nekik, mint autós játékot viszont a PS4-et, mint konzolt. Ez az igazi segítség Mindenesetre 20 órányi játék után is idegenkedem a DriveClub irányításától. Pedig szeretném megkedvelni, de ez nálam valahogyan most nem megy. Lehet túlságosan beégett a Gran Turismo vagy túlságosan is eltalálták a Forza Horizon 2 irányítását vagy lehet velem van a gond?! - passz...
A cikk viszont remek - éppen ezért lehet újra átgondolva nekilátok. (Anno Chocho Dragon Age-es cikke után is ugyanez történt és azóta is egyik kedvenc játékom - Hát van ilyen...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!