iPon Cikkek

Dust 514 - Nagy ambíciók, közepes végeredmény

Dátum | 2013. 05. 24.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Két fajta MMO játékos létezik a világon, ha az EVE Online-ról van szó. Az, aki nem tudja miként kell játszani vele, és nincs türelme megtanulni a részleteket, és az, aki szán időt a játékmenet megértésére. Előbbiek többsége valószínűleg egy unalmas, átláthatatlan internetes szerepjátéknak tartja az izlandi fejlesztők alkotását, mely csak annyira izgalmas, mint az excel táblák olvasása. Utóbbiak viszont felismerik, hogy az EVE a jelenleg futó egyik legegyedibb, legösszetettebb és legtöbb lehetőséget kínáló MMO a piacon. Talán ennek is köszönhető, hogy a játék azon kevés MMORPG-k közé tartozik, mely az előfizetéses modell mellett egy évtizede (!) képes sikeresen működni, folyamatosan növelve felhasználóinak számát (2013 februárjában már 500 ezren voltak). Ez pedig nagy dolog egy olyan piacon, ahol évente több ilyen stílusú játék is megjelenik, csak hogy pár hónap múlva teljesen lehúzzák a rolót, vagy átálljanak a free to play rendszerre. Mindezek ellenére azt kár lenne tagadni, hogy az EVE Online egy elég speciális játék, amit sokan nem tudnak, vagy nem akarnak megérteni, vagy épp nincs idejük a játékmenet intrikáinak megtanulására. Talán ez is közrejátszott abban, hogy a fejlesztő CCP egy új műfajban is meg akarta honosítani az EVE világát és szellemiségét. Ennek eredménye a kizárólag PlayStation 3-on elérhető Dust 514, ami egy interneten játszható multis FPS. A fejlesztők nem kevesebbet ígértek, minthogy összekapcsolják az EVE Online-t a Dust 514-gyel, aminek eredményeképpen a két játék eseményei hatással lesznek egymásra. Mi ez, ha nem toronyóra lánccal?

A játék bemutatása előtt annyit elöljáróban elmondanék, hogy jómagam az egyik legjobb MMO-nak tartom az EVE Online-t, melyhez időről időre visszatérek pár hónapra. Ennek fényében nagyon kíváncsi voltam arra, hogy a Dust 514 képes-e hozni azt az érzést, azt az összetettséget, amit egy EVE univerzumban játszódó programtól elvárok. Az első benyomások nagyon pozitívak voltak, hiszen amint elindítottam a játékot (és megvártam a több gigás frissítés letöltését), rögtön ismerős terepen találtam magam. Elsőként – akárcsak az EVE-ben – a karakteremet kellett megalkotnom, kiválasztva nemét, frakcióját (Amarr, Caldari, Minmatar, Gallente), vérvonalát és nevét. Sajnos az arcát nem alakíthatjuk ki magunknak, de mivel a játéban mindenki harci sisakot visel, nem is igazán lett volna értelme, úgysem látjuk egymás fizimiskáját. Érdemes tudni, hogy a frakciók és vérvonalak a játékmenetre nincsenek hatással, ugyanis a felszereléseket, járműveket, képességeket bárki megszerezheti és használhatja, így igazából csak annyi szerepet töltenek be, hogy karakterünknek van valamilyen háttértörténete. Egyébként, ha valaki érdeklődik az EVE univerzum titkai iránt, az interneten rengeteg leírást talál hozzá. Személy szerint csak ajánlani tudom ezeket, ugyanis egy komoly, alaposan kidolgozott, a lehetőségekhez képest a realitás talaján mozgó sci-fi világról van szó. A Dust 514-ben sajnos elég kevés információt találni ezekről, pedig a hangulat megalapozásához nagyon jók lennének.
Karaktergenerálás után első utunk a saját kis lakosztályunkba vezet, ahol lehetőségünk van karakterünkkel körbenézni. Odasétálhatunk a falakon és asztalokon lévő információs pultokhoz, ahol megnyithatjuk a különböző menüket. Ezt megtehetjük úgy is, hogy a Start gombbal előhozzuk az úgynevezett NeoComot, ahol szintén megtekinthetjük ezeket a lehetőségeket. A beállítások menüben látható, hogy a Dust azon PS3-as játékok közé tartozik, amik képesek felismerni az egeret és a billentyűzetet, nem vagyunk tehát rákényszerítve a kontroller használatára. Érdemes azonban a fórumokon alaposan tájékozódni erről, ugyanis a játékosok elmondása szerint egyes típusok nem működnek olyan jól, mint mások. Ami az alapokat illeti, ebből a szempontból a Dust egy hagyományos multis FPS, melyben maximum 32 (illetve egyes módokban 48) játékos küzd a térképeken a győzelemért. A játékmódok között sajnos nincs semmi extra, van a hagyományos deathmatch (itt Ambush), amelyben minden csapatnak van adott számú klónja, a végén pedig az veszít, akinek előbb elfogynak a tartalékai. Értelemszerűen minden halál egyel csökkenti a klónok mennyiségét. A másik játékmód a Skirmish, amelyben rakétaállomásokat kell elfoglalni a pályán, melyek a térképek felett lebegő hatalmas parancsnoki űrhajókat (Mobile Command Center) támadják. Akinek előbb felrobban a hajója, az veszít. A harmadik lehetőség a Domination, mely a Skirmishez nagyon hasonló, csak épp egyetlen pontért megy a harc a pályán. Végül adott a Planetary Conquest, de ez nem elérhető mindenki számára, később azt is eláruljuk, hogy miért. Más lehetőségek sajnos nincsenek jelenleg a Dustban, ami azért is probléma, mert az Ambush, a Skirmish és a Domination sem nyújt olyat, amit ne láttunk volna már más FPS-ekben.

Ami a csatákat illeti, itt is akadnak még problémák, melyekre minél gyorsabban illene megoldást találni. Többen panaszkodtak arra, hogy időnként nem jól érzékeli a program a találatokat, ami miatt bár látszólag beleeresztettünk valakibe egy tárat, nem minden golyó találta el ellenfelünket. Akad egy olyan bug is a játékban, ami az orvosi egységek dolgát nehezíti meg, ugyanis hiába fekszik előttünk egy haldokló, nem egyszerű megtalálni azt a pontot, ahova a feltámasztáshoz használt tűt böknünk kell. Talán ez is közrejátszik abban, hogy jelenleg nagyon kevesen vállalják a medic szerepét, pedig nagyon fontos egység egy csapatban. Időnként nehézséget okoz a mozgás is a bonyolultabb terepen, nem egyszer akadtunk be egy pillanatra a tereptárgyakba, ami a tűzharcok során végzetes lehet. De említhetnénk a csatakereső hiányosságait is, ami miatt nem tudunk semmilyen jellemzőre szűrni, a játék mindig csak bedob bennünket egy csatába. Mindezek fényében úgy érezzük, hogy ráfért volna még egy kis bétatesztelés a játékra. Bízunk benne, hogy hosszútávon ezeket a hibákat kijavítják a CCP munkatársai, mert jelen állapotában sokakat eltántoríthatnak ezek a problémák.
A fenti negatívumok ellenére azért akadnak jó pontjai is a játéknak. Akik játszottak az EVE Online-nal, azok azonnal fel fogják ismerni, hogy a karakterfejlesztés és a felszerelések kezelése nagyon hasonló a szerepjátékban működő rendszerhez. Ellentétben például a Battlefield 3-mal itt nem lépünk szintet, ha elegendő tapasztalati pontot gyűjtöttünk össze, és nem nyitunk meg új fegyvereket, felszereléseket. A Dustban a fejlődés alapját a képességpontok jelentik, amelyeket passzív és aktív módon is gyűjthetünk. Előbbi azt jelenti, hogy akkor is növekednek ezek, amikor épp nem is játszunk (bár ekkor nem kapunk túl sokat). Az aktív pedig annyit tesz, hogy a harcok közben nyújtott teljesítmény alapján jutalmaz bennünket a játék adott mennyiségű SP-vel. Ezeket a pontokat kell felhasználnunk ahhoz, hogy fejlesszük a karakterünket. Akárcsak egy szerepjátékban, rengeteg képességet szerezhetünk meg, amiket több szinten is fejleszthetünk. Ezek mindegyike valamilyen bónuszt ad karakterünknek, illetve lehetővé teszi a fejlettebb fegyverek, járművek használatát. Az EVE Online-ra gyakran szokták mondani, hogy már-már szimulátorszerű részletességgel szerepelnek benne az űrhajók és a különböző modulok, és ez igaz a Dust 514-re is. A felszerelések és képességek befolyásolják a futási sebességünket, a ruhánk adottságait, a pajzsunk, valamint páncélunk erejét és újratöltését, a radarkeresztmetszetünket, a puskák erősségét, újratöltési sebességét és még sok más jellemzőnket.

A fentiekhez természetesen részletes felszerelés is dukál, amit nem kell nélkülöznünk a játékban. Az EVE-hez hasonlóan ezeket a piactéren vásárolhatjuk meg, ahol rengeteg fegyvert, pajzsot, páncélt, különféle modulokat és egyéb eszközöket találhatunk. Ezek nagy részét a harcok közben szerezhető ISK-kel vásárolhatjuk meg, illetve vannak olyan darabok, amelyekre Aurumot kell költeni. Utóbbi valódi pénz használatával szerezhető be, mivel a Dust 514 egy mikrotranzakciókat használó free to play játék. Szerencsére Aurummal nem lehet olyan eszközöket venni, amik jobbak, mint a játékpénzből megvásárolhatóak. Ez inkább azok számára lehetőség, akik nem akarnak napokat grindelni a játékban, hogy megvegyék maguknak a kinézett spéci mesterlövész puskát, illetve egy rövid időre fel akarják gyorsítani a fejlődésüket. Visszatérve a felszerelésekre, ezeket az úgynevezett fitting képernyőn szerelhetjük fel a karakterünkre. Attól függően, hogy az általunk használt harci ruha (dropsuit) milyen típusú, illetve mennyire fejlett a karakterünk, különféle konfigurációkat állíthatunk össze, melyeket el is lehet menteni, majd harc közben betölteni. Így mindig azzal a csomaggal indulhatunk csatába, amire éppen szükségünk van.
Nem mehetünk el szó nélkül az EVE Online és a Dust 514 kapcsolatáról sem, ami a játék egyik legérdekesebb eleme, és amit a leginkább reklámoztak a fejlesztők. Eszerint a két játék felhasználói egyidőben léteznek egy közös univerzumban, és cselekedeteik hatással vannak a csatákra. Ennek az univerzumnak az alapját a különböző cégek alkotják, ahova jelentkezhetnek az EVE és a Dust játékosok is. Mindenkinek ajánlott belépnie egy ilyenbe, ugyanis nagyban megkönnyítik a rutintalan játékosok dolgát. A két fél közti kooperáció a Planetary Conquest játékmódban csúcsosodik ki, ami a Dust egyik legérdekesebb vonása. Ennek során a különböző bolygókon területeket foglalhatnak el a cégek, ami komoly bónuszokat és pénzbevételt ad a tulajdonosának. Ezeket a helyeket csak földi egységek szerezhetik meg, tehát a Dust játékosokra hárul a feladat, hogy vásárra vigyék virtuális katonájuk bőrét. Az EVE játékosok sem ülnek persze tétlenül az összecsapások során, ők a bolygók körül keringve az űrből bombázhatják le az adott területeket, ha a földi csapatok parancsnokai kijelölik számukra a célt. Ez a játékmód kapott egy stratégiai vonalat is, ugyanis az említett parancsnoknak az is a feladatai közé tartozik, hogy felső nézetből irányítsa a játékosokat, miközben ők különféle célpontokat foglalnak el a pályán.

Mindez elég jól hangzik, de jelenleg sajnos nem elérhető mindenki számára. A csatakeresőben nem érdemes ez után kutatni, ugyanis csak a cégek küldhetnek katonákat az ilyen csatákba. Ha viszont a mi cégünknek nincsenek területfoglalási ambíciói, akkor esélyünk sincs részt venni ilyen harcokban. Az is nehezíti a dolgunkat, hogy a területek nagy értéke miatt a vezetők általában a legjobb játékosaikat küldik az ilyen összecsapásokra, és bizony előfordulhat, hogy mi nem megyünk át a rostán. Sajnos a játékon belül elég nehéz koordinálni e játékmód működését, ezért ajánlott inkább a fórumokon az adott cégekkel megbeszélni, hogy mi is szeretnénk ilyet játszani. Ha szerencsénk van, adnak nekünk egy esélyt. Arra viszont tessék felkészülni, hogy jelenleg technikailag nincs még a toppon a Planetary Conquest, és időnként komoly lag tapasztalható benne. Bár természetesen nem örülünk ennek, nem ítélnénk el érte a fejlesztőket. Arra vállalkoztak, hogy egy PC-s és egy konzolos, két teljesen eltérő stílusú játékot egyesítsenek egy közös univerzumban, ami még soha senkinek nem sikerült. A Dust 514 jó úton halad, viszont egyértelműen időre van szükség ahhoz, hogy kiforrja magát az infrastruktúra.
Végezetül lássuk, mit nyújt számunkra grafikailag a program. Fájó szívvel, de azt kell mondanunk, hogy semmi jót. Míg az EVE Online máig a legszebb MMO-k közé tartozik a piacon, a Dust 514 látvány tekintetében elmarad a mai multis FPS-ektől. A pályák egyhangúak, szinte mindegyiken a szürke és barna színvilág dominál, és ez igaz a katonák és a járművek kinézetére is. A textúrák minősége is hullámzó, az embereket borító speciális öltözékek, a tankok és repülők viszonylag jól néznek ki, de a helyszíneken lévő építmények, a talaj, valamint az égbolt nem túl látványos. Érdekes módon a korábban látott képeken sokkal jobban festett a program, mint a TV képernyőjén. Framerate problémák szerencsére nem voltak a játékban, bár csodálkoztunk volna, ha ez a látvány nem bírja a 30 fpst. A hangzás terén is csak közepesre értékeljük a CCP alkotását, a fegyverek és járművek hangjából hiányoltuk az átütő erőt, a zenék pedig túlságosan átlagosak voltak (bár túl sok nincs belőlük).

Nem volt egyszerű kitalálni a végső pontszámot a Dust 514-hez, ugyanis hibái ellenére megvan benne a potenciál, hogy egy jó játék legyen belőle. Bár látvány terén már nem számítunk nagy előrelépésre, a játékmenet hibáit remélhetőleg kiküszöbölik a fejlesztők az elkövetkező hónapokban. (Annyit már tudunk, hogy hamarosan jön a részletes csatakereső.) Ha ez megtörténik, akkor elérheti a program azt, ami az EVE Online-nak már sikerült. Nem lesz a legnépszerűbb a műfajában, de felépül köré egy elhivatott rajongótábor, ami hosszú évekig életben tartja. A pontszámunkban megelőlegezzük ezt a bizalmat a Dustnak, anélkül jópár ponttal kevesebbre értékeltük volna.

Platformok: PlayStation 3
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. wishformor...
2013.05.24. 10:29
Egy kis további nézegetni való, aki esetleg kedvet kapott:
FanArtwork: http://www.eve-outtakes.de/wallpapers.htm
Shipsize vidi (1 órás vid, tekerj bele!): [LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Whysper
2013.05.24. 13:33
Hihetet
len ,hogy ez a játék nem látványos vagy csak az intro ilyen nagyon hatásos?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. 5hR3kY
2013.05.24. 13:51
"A játék bemutatása előtt annyit elöljáróban elmondanék, hogy jómagam az egyik legjobb MMO-nak tartom az EVE Online-t, melyhez időről időre visszatérek pár." Ezt majd javítsátok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Svindler
2013.05.24. 16:04
Aaaand done. Köszi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Woodstock
2013.05.27. 22:18
Ugyan nincs ps-em(nem is lesz) és nekem az EVE pont olyan mint amit cikk elején írtál,(túl sok az infó és túl sok időbe telne belevágni tanulni játszani)
de ettől függetlenül a Dust igencsak érdekelt már a kezdeti hírek óta hogy össze van kapcsolva a két teljesen más dimenziójú játék,de ahogy látom az ami miatt érdekelne pont nincs jól kidolgozva,és klán szerű tudás meg elhivatottság kell meg kapcsolatok hogy élvezhesd.
A többi meg sima sci-fi fps arra meg ott van a Planetside 2.
De ettől függetlenül drukkolok hogy bejöjjön és siker legyen,mert továbbra is úttörőnek tartom az ötletet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!