iPon Cikkek

EDF: Insect Armageddon - Rovarirtás

Dátum | 2011. 07. 29.
Szerző | Lawrence_Benson
Csoport | JÁTÉK

New Detroit városa romokban, füst és vér borít mindent. Az invázió megkezdődött, az utcákat hétméteres pókok, óriás méhek, emberevő hangyák és gyilkos csótányok lepték el, az ízeltlábú horda mészárlása pedig csak felvezetés az idegen harci robotok pusztító rohamához. Az Earth Defense Force elit katonái azonban nem rémülnek meg semmitől, ha kell, egyenként tapossák el a mocskos bogarakat, bátor seregükre most minden korábbinál nagyobb szükség van, az emberiség túlélése, a világ sorsa múlik rajtuk. A béke visszaállításában te is részt vehetsz, az Insect Armageddon története során egy háromfős csapat élén kell tizedelned a rohadékokat, az elsődleges küldetésed pedig nem más, mint a The Cube nevű óriásbomba felkutatása, és élesítése. Az elveszett tömegpusztító töltet detonációja el fogja tűntetni New Detroit városát a Föld színéről, de a fenevadakat is megállítja, reméljük, örökké.

S rémálmaink valóra válnak
Az Earth Defense Force nem a semmiből jött. A játék első része The Chikyuu Boueigun címmel a D3 olcsó kategóriás Simple 2000 sorozatának 31. részeként 2003-ban debütált Japánban, majd Monster Attack név alatt nem sokkal később nálunk is megjelent. A Simple 2000 az áráról kapta a nevét, 2000 yen volt a sorozat mindegyik darabja, a nagyjából 4500 forintnak megfelelő összegért pedig ismeretlen, de annál tehetségesebb fejlesztőcégek konzolos munkáihoz lehetett hozzájutni. Miután a játék a brand egyik legnagyobb húzócíme lett, két év múlva, a 81. csomagban megérkezett a folytatás is, melyet immáron Global Defense Force néven emlegetett a világ, 2006-ban pedig 103-as sorszámmal befutott a GDF Tactics, mely amolyan mellékvágányként a külső nézetes akció helyett a körökre osztott stratégiák stílusát követte. A Playstation 2 alkonyát ekkor már érezni lehetett, a Sandlotos srácok azonban gyorsan váltottak, s még ebben az évben elkészítették az Xbox 360-ra írt újgenerációs folytatást, az Earth Defense Force 2017-et is, mely az előző részekhez hasonlóan remek kritikákat kapott, az óceán túlsó, és innenső felén egyaránt. Sőt, nem egyszer még a japán Games on Demand toplistát is vezette.

Ezek most nem a konyhaszekrény mögötti kenyérmorzsákért jöttek
A Vicious Cycle műhelyéből kikerülő Insect Armageddon a nagy elődökhöz hűen ismét a budget kategóriában indul versenybe, a játék hivatalos, reklámozott ára 39.99 dollár, nálunk pedig átlag 7500 forintért lehet hozzájutni, ha sikerül levadásznunk egy raktáron lévő példányt belőle. Ennél többet pedig bűn lenne fizetni érte. Az új fejlesztőcsapat munkája se közelíti meg a dobozos kiadásoktól megszokott magas minőséget, a játék a ZS-kategóriás akciójelenetei és a két ballábas technikai kivitelezése miatt az Xbox LIVE Arcade címek közé kívánkozik, mintsem a polcunkra, viszont éppen ez az, amit imádni lehet benne. Annyira gagyi, és olyan suta, szinte minden tekintetben, hogy az már jó.

A hadjáratnak nekivághatunk egyedül, vagy párban, osztott képernyőn, de az Xbox LIVE menüpont alatt gazdára találhat a harmadik karakter is. Csak csatlakoznunk kell egy barátunkhoz, vagy meghívni őt, hogy segítsen nekünk, s máris indul a végeláthatatlan tisztogatás, mennünk kell előre, húzni a ravaszt, aki laza vérengzésre vágyik, jó helyen jár, a recept ennél könnyebb már nem is lehetne. Küldetésünk addig tart, míg az adott városrészt nem sikerült teljesen megtisztítani az ellenségtől: be kell robbantani a bogarak üregeit, és vissza kell verni a robotok támadását, a legtöbb a föld alól tör elő, de nem ritka az sem, hogy a levegőből szállnak alá. Mindennek pedig három nehézségi szinten vághatunk neki, a normal, a hard és az inferno a szokásos könnyű, közepes és nehéz kategóriáknak felel meg, a kiegyensúlyozott kihívást keresőknek érdemes a másodikat választaniuk (a neve ellenére).

Álruha - egy próbát megért
Karakterünk összesen négyféle páncélt ölthet magára. A trooper közepes támadóerőt, és stabil védelmet biztosít, felszerelésként gépfegyver, karabély, sörétes és rakétavető választható mellé, míg őt követi a tactical, melyet a gyors mozgás és a jó irányíthatóság jellemez, de ezt választva hősünk is sérülékenyebb lesz. Ezt a nem kis gyengeséget viszont hasznos kütyük ellensúlyozzák, a gyorstüzelésű gépfegyver, és a célkövetős rakéta mellett van karakterünk tarsolyában légi támogatás is. Egyetlen telefonhívás, s máris érkezik valami a magasból, a mozgásérzékelős, háromlábú, automata fegyverállás sokszor bizony nem csekély előnyt jelent. A harmadik, jet névre keresztelt ruházat igazi sci-fi szuperhőst farag belőlünk, a hátunkra szerelt rakétákkal nem csak úgy mozgunk, mint egy Armored Core robot, de a magasba is tudunk emelkedni, hogy biztonságos távolságból sorozhassuk az ellenséget. Fegyverként itt mesterlövész puska és mindenféle lézer választható, a leghatásosabb eredmény pedig úgy érhető el, ha taktikázunk, s ügyesen kombináljuk fegyvereinket a speciális képességekkel. Végül, de nem utolsó sorban pedig itt van még a battle páncél, mely az igazi ütőemberek választása lesz, hatalmas súlya alatt nem könnyű megmozdulni, de az is biztos, hogy aki vele farkasszemet néz, az a halállal kacérkodik.

Egy jó nagy cipőtalp most nem jönne rosszul
A megölt bogarak és robotok tapasztalatpontot érnek, minél több van ezekből, annál magasabb rangot kapunk, vele együtt pedig folyamatosan nyílnak meg előttünk az újabb lehetőségek. Szintlépéskor gyorsabb mozgást, nagyobb életet és erősebb páncélt nyújtó fejlesztéseket kapunk, de új kiegészítőkből és továbbfejlesztett fegyverekből sincs hiány, a kombinálható kiegészítőkkel együtt nem kevesebb, mint 300 különböző kiosztás építhető. Jópofa dolog pedig, hogy nem kell mindig szemtől-szemben harcolnunk, az EDF arzenáljában vannak tankok és lépegetők, illetve a városban is találhatunk előre telepített fegyverállásokat. Csak bele kell ülnünk a hatalmas golyószóró, vagy rakétavető szerkezetbe, s máris indulhat a rombolás, a halott bogár a jó bogár.

A minőséget illetően van néhány keresetlen szavunk az Earth Defense Force: Insect Armageddonhoz. A mesterséges intelligencia rettenetesen rossz, menekülő civilből alig látunk néhányat a pályákon, de ők is össze-vissza rohangálnak, megállnak a fal előtt, és helyben futnak, hogy a bogárraj túlzott agresszivitású, céltalan és kaotikus támadásáról, valamint a folyton belénk akadó, elénk álló társakról már ne is beszéljünk. De borzalmas az újratöltés is. Gombnyomásra megjelenik a csík a képernyő közepén, a karakter lassan elkezdi elővenni a tárat, mire a csík begyorsít, és ha a megadott pillanatban nem tudjuk újra lenyomni a gombot, akkor hősünk még vagy öt másodpercig bénázik, megvárva, hogy széttépjék őt a szörnyek. A laza hentelésből könnyen válik káromkodássorozat így, ráadásul maguk a kalandok is fájdalmasak. Mindig ugyanaz vár ránk, nincsenek olyan újdonságok, vagy folyamatosan kibontakozó kis részletek, melyek fenn tudnák tartani a figyelmünket, a történet semmitmondó, a város egyhangú, a játékmenet pedig monoton, ha nem tudjuk elfogadni, hogy csak darálás vár ránk, semmi más, akkor bele se érdemes kezdeni a játékba.

Párosan szép az élet
A technikai kivitelezés is nagyon gyenge. A grafika pocsék, a színek fakók, a robbanások csúnyák, a karakterek animációja suta, speciális effektek nem is nagyon vannak, a hangok meg igénytelenek, a rádión kapott parancsok például annyira nevetségesek, mintha egy amatőr hobbicsapat vette volna fel az egészet. Rombolni viszont lehet, ami pozitívum, a házak a második rakétával összecsuklanak, viszont itt is mindig ugyanazt látjuk, és a törmelékek is eltűnnek, csak egy üres telek marad a helyükön. Ami pedig az osztott képernyős co-op módot is megmérgezi, az nem más, mint a fejlesztői igénytelenség, és hozzá nem értés. Ha két kontrollerrel indulunk útnak, akkor a grafika leromlik, a framerate meg leesik, a játék szaggatni kezd, nem válik játszhatatlanná, de érezhető a teljesítménycsökkenés, ami hatalmas nagy csalódás, főleg, ha csak ezért hívtunk át egy barátot.

Többnyire éjszaka támadnak. De nem ma!
Mindezek ellenére a játékot lehet szeretni. A hatszereplős survival mód például egész szórakoztató. Folyamatosan, hullámokban támadó ellenségsereggel kell itt felvennünk a harcot, akinek bejöttek az egyjátékos kalandok csatái, az itt kiteljesítheti a rovarok iránt érzett minden gyűlöletét, életcsomagok nincsenek, a harc a halálunkig megy. A retro hangulat is nagyon jó, kicsit olyan érzésünk volt végig, mintha visszarepültünk volna az időben, és iskolásként még mindig a PS2 előtt ülnénk, várva arra, hogy elteljen a nyári szünet, filmből, és játékból is elfogyasztottunk ekkor mindent, amit csak elénk került. S ha már a múltban merengünk, akkor ne feledkezzünk meg a játék régi rajongóiról sem, a visszajelzések szerint, aki rendszeresen nyomta a korábbi részeket, annak a folytatás egy megvalósult csoda. Nem tudunk velük azonosulni, de érthető a dolog, nekünk is van sok olyan cím a múltunkban, amit szívesen látnánk feléledni.

Az Earth Defense Force: Insect Armageddon egy gyenge közepes játék, és ezt minden jóindulatunkat bevetve mondjuk. Rettenetes a kivitelezése, tele van hibákkal és hiányosságokkal, de mégis van benne valami, ami megbocsáttat velünk sok mindent. A ZS-kategóriás akciójelenetek, a bárgyú cselekmények, a nagyra nőtt bogarak, a Földet megtámadó robotok, és a retro hangulatelemek könyörögnek a szeretetünkért, aki a videók alapján ráérez erre, az tegyen egy próbát a játékkal, akit viszont már a képek is elrettentenek tőle, az jobb, ha nem kísérletezik a pénztárcája kárára!


Platformok: Playstation 3, Xbox 360
Tesztelt platform: Xbox 360


 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. dragon83
2011.07.29. 17:55
Miért, akkor mi lett volna? Világvége?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. ájPon
2011.07.29. 20:56
Nekem tényleg az az egyik legnagyobb bajom az ipon cikkekkel - amit már egyszer leírtam valahol -, hogy sokszor úgy kezdenek beszélni egy játékról, mintha azt már mindenki ismerné.

Nekem pl fogalmam sincs sokszor, hogy miféle játék cikkét kezdem el olvasni. Most is az első oldalt olvastam a felég, és ott láttam ezt:

"...mely amolyan mellékvágányként a külső nézetes akció helyett..."

Ebből esett le, hogy amúgy most egy külső nézetes akciójátékról van szó, addig fogalmam sem volt, miről olvasok egyáltalán.
Nagyon örülnék, ha esetleg a cikk elején lenne leírva a műfaj és a platformok listája is (mondjuk a bevezetőben), mert ha egy nekem érdektelen műfajú játék, vagy nem PC-s, akkor inkább nem olvasom el. (Jelenleg minden cikket azzal kezdek olvasni, hogy a végére lapozok és megnézem a platformlistát.)

Nem fikázok, csak ez nem igazán tetszik, úgyhogy leírtam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. DogTheDog
2011.07.30. 02:57
egyet ertek az elottem szoloval,otperces munka egy fejlecet kesziteni a cikknek,amiben a legminimalisabb adatokat bemutathatnatok.Sajnos itt se az elejen,sem a vegen nincs semmifele osszegzes a jatek tipusaval,gyartojaval es esetleg egy linkkel a hivatalos weboldalukra,mar ha van ilyen ugye.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. SpyWeb
2011.07.30. 08:06
Szerintem is a platformokat a cikk legelejére kellene tenni. Sokszor volt olyan, hogy a legutolsó oldalon szembesültem azzal, hogy a játék csak konzolra jelenik meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Cukrosbacs...
2011.07.30. 14:10
+1 az előttem szóló 3-ak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. sleepingdr...
2011.08.12. 16:46
Az előttem szólókkal mélyen egyetértek, szerintem is jó ötlet lenne egy banner a játékcikkek elejére, de elég az első pár sorban tisztázni a fontosabb paramétereket. Remélem, ez a pár komment célba jut!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. AxoPy
2011.08.27. 18:12
csatlakoznék akkor a mozgalomhoz^^
nem egyszer történt, hogy konkrétan teljesen végigolvastam a cikket, és nagyon megtetszett a játék, gondoltam, hogy miután végigolvastam el is kezdem letölteni...és akkor utolsó oldal: BOOM, IN YOUR FACE!! nincs PC-re hát szivem szakadt meg úgyhogy legyetek szívesek ezen változtatni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!