iPon Cikkek

Elite: Dangerous – Az ismeretlenbe, és tovább

Dátum | 2015. 01. 16.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

200 kilobyte. Manapság egy szövegfájlhoz is kevés, harminc évvel ezelőtt azonban elegendő volt ez az adatmennyiség arra, hogy legenda szülessen belőle. Az 1984-ben megjelent Elite ugyanis pontosan ekkora méretet foglalt el a BBC Micro masina lemezén, mikor David Braben és Ian Bell befejezte fejlesztését. Gyakran használjuk a legenda kifejezést, amikor olyan neves játékfejlesztőkről beszélünk, mint Sid Meier, Peter Molyneux vagy épp Hideo Kojima, ám amit Braben és Bell alkotott a nyolcvanas évek közepén, az maga volt a technikai csoda. Képesek voltak egy hatalmas univerzumot, viszonylag komplex játékmenetet, és egy kezdetleges, de annak idején forradalminak számító 3D-s látványvilágot leprogramozni egy olyan platformra, amely alig rendelkezett 22 kilobyte memóriával. Mai szemmel talán el sem hisszük, hogy annak idején játszani lehetett ezeken a számítógépeken. Ráadásul az Elite nem csak technikailag mutatott újat a világnak, hanem játékmenetével is próbált nagyon villantani. Egy olyan űrszimulátort készített ugyanis a fejlesztőpáros, amelyben nyolc, egyenként 256 bolygót tartalmazó galaxist lehetett bejárni, miközben kereskedhettünk, kalózkodhattunk, bűnözőkre vadászhattunk az űrhajónkkal. Hogy ne legyen két egyforma planéta, az Elite saját maga generálta azokat, így minden végigjátszás tartalmazott valami újat.
A játék sikere akkora volt, hogy minden létező platformra leprogramozták, ami annak idején legalább egy tucat géptípust jelentett, a Commodortól kezdve a Tatung Einstein-en át a NES-ig. Nem maradtak el a folytatások sem, bár a második részre közel tíz évet kellett várni, hiszen csak 1993-ban jött ki az Frontier: Elite II. Ezt követte két esztendő múlva a harmadik, Frontier: First Encounters nevű epizód. Bár ezek a játékok sem sikerültek rosszul, és technikailag is tartalmaztak bőven innovációt, valahogy nem sikerült megismételniük az eredeti Elite sikerét. Ez, és a piac átalakulása is hozzájárulhatott ahhoz, hogy David Braben egy időre magára hagyta az Elite univerzumot, és más játékokkal foglalkozott, bár időről időre mindig felbukkant egy-egy kósza hír, hogy bizony titokban már készül a széria legújabb felvonása.
Ennek persze nem sokan adtak hitelt, egészen addig, amíg 2013 decemberében robbant a bomba: készül az Elite: Dangerous, melyet közösségi finanszírozás útján kíván pénzelni David Braben, és csapata, a Frontier Developments. A Kickstarteres kampány fergeteges siker volt, hiszen kicsivel több mint másfél millió fontot (több mint 2 millió dollárt) sikerült összegyűjteniük a fejlesztőknek, ami lehetővé tette, hogy biztonságban elkészülhessen a játék. Nem is akárhogyan, hiszen nem egy szimpla egyjátékos űrszimulátoron dolgoztak a Frontier-nél, hanem egyfajta MMO-n, amellyel egy univerzumban játszhatnak a játékosok. 2014-ben egy hosszas bétateszt után végre meg is jelent az új Elite, amire rá is vetették magukat a vérbeli űrszimulátorra vágyó szobapilóták.
Jómagam a béta időszaka alatt cseppentem bele a játékba, és nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy körülbelül 1 percre volt szükség ahhoz, hogy magával ragadjon David Braben alkotása. Beleültem a pilótafülkébe, kinéztem annak ablakán, és szemem elé tárult egy hatalmas űrállomás, ahol épp hajók szálltak le és fel, miközben az én űrhajómat hatalmas robajjal épp előkészítették a felszálláshoz. A részletesen kidolgozott látványvilág és az első osztályú hangok olyan tökéletes egyveleget alkottak, ami alapján csak arra tudtam gondolni, hogy igen, ilyennek kell lennie egy masszív űrszimulátornak 2014-ben. A játék során bőven értek még meglepetések, pozitívak és negatívak egyaránt, de az első benyomás határozottan bíztató volt. A játék stílusa nem sokat változott a legelső Elite-hez képest, hiszen itt is az a dolgunk, hogy bejárjunk egy hatalmas univerzumot, felfedezzük a különböző galaxisokat, bolygókat, napokat, miközben kereskedéssel, kalózkodással, vagy épp kisebb küldetések teljesítésével hizlaljuk a bankszámlánkat. A megdöbbentő dolog inkább az, hogy milyen méretekben tehetjük meg mindezt. A Frontier csapatának ugyanis sikerült egy egész galaxist, a mi Tejútrendszerünket lemodellezni, és elhelyezni a játékban. Ez összesen 400 milliárd (!) naprendszert jelent, ami bődületes szám. Természetesen itt is vannak procedurálisan generált rendszerek, hiszen még a legnagyobb tudósok sem ismerik teljesen a galaxisunkat, de a fontosabb pontok, a csillagképek bizony úgy szerepelnek a játékban is, ahogy a valóságban léteznek. Csak egy apró bizonyíték, hogy milyen alaposak voltak a fejlesztők: ha valaki felfedezi a mi naprendszerünket, akkor megtalálhatja a jelenleg is egyre távolodó Voyager-2 űrszondát, ami nagyjából pont azon a helyen van a játékban, ahol 3300-ban lennie kell majd (ugyanis ebben az évben játszódik az Elite: Dangerous).
Nem olyan könnyű persze felfedezni az univerzumot, hiszen kezdetben egy béna kis hajóval, és alig pár kredittel a zsebünkben kell boldogulnunk. Azonban már rögtön a játék elején szabad kezet kapunk, és azt csinálunk a világban, amit akarunk. Véleményem szerint nem árt, ha először pár küldetést csinálunk meg, csak hogy ráérezzünk a hajónk irányítására, megtanuljunk magabiztosan navigálni az űrben és egyáltalán lássuk, hogy a különféle „karrierek” mit is takarnak az Elite világában. A missziók sajnos nem sikerültek nagyon összetettre, nincsenek többfázisú feladatok, ami miatt hamar rájuk lehet unni. Általában kimerülnek abban, hogy le kell vadásznunk pár célpontot, bányásznunk kell egy keveset, vagy elhozni valamilyen árut egy másik űrállomásról. Semmi olyannal nem fogunk találkozni, amit ne láttunk volna más játékokban, és ez elpuskázott lehetőségnek tűnik. A legnagyobb előnye az a küldetések végrehajtásának, hogy ezáltal tudunk magasabb reputációra szert tenni egy-egy frakciónál, ami befolyásolja, hogy a védett naprendszerekbe beléphetünk-e vagy sem. A Tejútrendszert ugyanis három nagy frakció, a Föderáció, a Szövetség és a Birodalom uralja, melyeken belül számos kisebb szervezet tevékenykedik.
Amikor befejezünk egy küldetést, láthatjuk, hogy milyen hatást érünk el vele az adott rendszerben. Ez lehet gazdasági növekedés, erősödhet valamelyik politikai/gazdasági erő, erősödhet a hadsereg stb. Az új Elite-ben ugyanis a játékosok tettei befolyásolják a galaxis sorsának alakulását, szervezeteket buktathatnak meg, vagy emelhetnek fel, legalábbis papíron ezt ígérik a fejlesztők. A helyzet azonban az, hogy ez a rendszer még nagyon kezdetleges állapotban van (vagy nem működik rendesen), így játékosként szinte semmit nem érezni ezekből a hatalmi harcokból. A fejlesztők néha kiírják a facebook oldalukra, vagy a belső hírfolyamra, hogy teszem azt a BD+49 rendszerben erősödik a katonai jelenlét, vagy átvette a hatalmat az LHS 2861 Group, de ennek nem sok hatása van a játékmenetre, meg sem közelíti az EVE Online élő univerzumát a játék. Reméljük a jövőben ezen javítani fognak David Braben-ék, hiszen akkor lenne értelme a küldetéseken dolgozni, ha azoknak érezni lehetne a hatását.
Mivel jelen állapotukban az egysíkú missziók hamar unalmassá válnak, így érdemes inkább a magunk útját járni. Jómagam mostanában azt csinálom, hogy egy anarchia által uralt rendszerben a nap közelében lévő navigációs bójánál utazgatom, ahol előszeretettel bukkannak fel kalózok és egyéb rosszfiúk, akiknek busás vérdíj van általában a fején. Itt lehet igazán megismerkedni a harcokkal, amelyek fantasztikusan sikerültek az Elite-ben. Ebben nagy szerepe van a hajók szimulációjának, amely tökéletesen egyensúlyoz a realizmus, és az arcade vonal között. Az interneten több helyen olvasni olyan játékosokról, akik azért szidják a játékot, mert szemben például az Frontier: Elite II-vel, itt nem teljesen a newtoni fizika alapján mozognak a hajók. Ez így is van, de ettől a szimuláció még nagyszerűen működik véleményem szerint, mindössze annyi történt, hogy a játékmenet érdekében feláldoztak egy-két dolgot a realizusból a fejlesztők. De így is érezni a hajók súlyát, ahogy feldübörögnek a hajtóművek, és gyorsítják, vagy épp lassítják a teknőnket. Egy erőteljesebb lassulásnál rázkódik és nyikorog a hajó, a manőverező hajtóművekkel oldalazni lehet, összességében tehát egy korrekt szimuláció került be az Elite-be.
És akkor még nem beszéltünk az alrendszerek és a fegyverekről, amik szintén részletesen kidolgozásra kerültek. Utóbbiak között akadnak energia és lőfegyverek, fixen rögzített és célkövető típusok, mindezek különféle erősségben és súlyban, melyek befolyásolják a hajók mozgását. Az említett alrendszerek között kapott helyet a pajzs, a raktér, az üzemanyag felvevő, az energia elosztó és még sok más, amivel testre szabhatjuk hajónkat attól függően, hogy mire kívánjuk használni. Az egyik legfontosabb rendszerről érdemes külön beszélni, mely nem más, mint a csillagközi utazásokhoz használatos Frame Shift Drive, röviden FSD. Ennek funkciója kettős. Egyrészt ezzel tudunk egy naprendszeren belül utazni a bolygók és az állomások, vagy épp az aszteroida mezők között, másrészt két naprendszer között is ezzel tudunk ugrani. Az egyetlen problémám, hogy nincs autopilóta a játékban, így mindig a gép előtt kell lennünk és manuálisan vezetnünk a gépet, ami rettentő fárasztó és unalmas tud lenni, ha egy távoli rendszerbe kívánunk utazni. Közepes távolságok esetén is 10-15 ugrással lehet számolni, ha kisebb hatótávú hajóval utazunk, ami akár egy órát is elvehet az időnkből.
Márpedig utazni kell, főleg ha felfedezőt, vagy kereskedőt kívánunk játszani. Ez a két foglalkozás nem olyan izgalmas, mint a harc, de ha ügyesek vagyunk, akkor sokkal jobban fizet. Felfedezéskor fel kell rakni bizonyos szkennereket a hajóra, majd nekivágni a nagy ismeretlennek. Mivel 400 milliárd rendszer van a játékban, nem mostanában fogják az egészet felfedezni a játékosok, és bár mint mondtam, nem túl adrenalinpumpáló a felfedezősdi, megvan a maga szépsége. Korábban soha nem látott csillagokat, fehér törpéket, bolygókat találhatunk, messze az emberektől lakott területektől, amiknek adataiért bizony sokat fizetnek az egyes frakciók. Ha pedig erre is ráuntunk, akkor vegyünk egy nagy raktérrel rendelkező hajót, és álljunk neki ásványokat, fémeket, élelmet vagy épp fegyvereket szállítani egyik helyről a másikra, hogy minél nagyobb profitra tegyünk szert.
Talán furcsán hangzik, de leginkább a kényelmi funkciók hiányoznak az Elite: Dangerousből. Az automata pilóta hiányát már említettem, aminek következtében órákig kell a gép előtt ülnünk, miközben hajónk egyik rendszerből a másikba ugrál. Zavaró az is, hogy sem a játékban, sem a kézikönyvben nem magyaráznak el bizonyos fogalmakat, ami különösen a felszerelések megvásárlásánál, azok jellemzőinek megfejtésekor ad okot fejfájásra. Arról ne is beszéljünk, hogy valószínűleg sem internet, sem telefon nem létezik a jövőben, ugyanis nem tudjuk távolról lekérdezni egyik űrállomás kínálatát sem, mindig saját magunknak kell elrepülnünk a kívánt helyre, és felderíteni a terepet. „Hogy 10 rendszeren keresztül utaztál egy C2-es hajtóműért? Bocsi, nekünk nincs ilyen a boltban, sok sikert a további keresgéléshez.” Macerás dolog a vérdíjak begyűjtése is, ugyanis mindig csak azon a felségterületen tudjuk ezt megtenni, ahol kitűzték a vérdíjat. Ha Föderációs területen lelövők valakit, akinek a fejére a Szövetség tűzött ki 10.000 kreditet, akkor el kell mennem egy szövetségi állomásra, ha meg akarom kapni a pénzemet, ami akár egy órás utazást is jelenthet. Nem lehetne ezt is telefonon elintézni?
Ezek az apróságok egy idő után fárasztóvá teszik a játékot, ugyanis több időt töltünk felesleges utazgatással, mint az izgalmak hajszolásával. Ráadásul akad néhány más jellegű probléma is, ami az Elite MMO jellegéből adódik. A legnagyobb gond, hogy bár papíron multiplayer a játék, ez jelenleg kimerül annyiban, hogy látjuk a többi pilótát, és meg tudjuk támadni őket, ha akarjuk. De nem lehet közös cégeket létrehozni, nem tudunk egy csapatban repülni, ahol megoszthatjuk a küldetéseket és a jutalmakat, ami komoly hiányosság egy ilyen játéknál. Tulajdonképpen semmilyen tartalom nincs, ami a közös játékot igényelné. Apró vigasz, hogy a fejlesztők elmondása szerint már dolgoznak a problémán, és hamarosan elérhetővé válik ez a funkció. Azt érdemes megjegyezni, hogy ha valaki inkább teljesen egyedül szeretné élvezni a Frontier alkotását, akkor elindíthatja szóló módban is a játékot, ahol nem kell másokkal törődni, övé az egész univerzum. Üröm az örömben, hogy ilyenkor is végig szükség van internetkapcsolatra, ami ha megszakad, rögtön kivág minket a játék a főmenübe. Nekem szerencsére kevés problémám volt ezzel, de a fórumok tanúsága szerint számos játékos sorsát keseríti meg az „always online” követelmény, reméljük idővel sikerül stabilizálni a szervereket.
A nagy kérdés, hogy a fentiek fényében kiknek ajánlom az Elite: Dangeroust. A gyors akciót, vagy kiforrott MMO-t kereső játékosoknak semmiképp. Bár az űrharcok izgalmasak, a mellettük végezhető tevékenységek (bányászat, kereskedelem, felfedezés) inkább a nyugodtabb játékmenetet kedvelő kalandorok számára lehet vonzó. Akik viszont el akarnak veszni egy hatalmas univerzumban, miközben a saját szájízük szerint alakítják a sorsukat, azok egy percig se habozzanak, és tegyenek egy próbát az új Elite-tel. Még havidíjat sem kell fizetni érte, ugyanis csak egyszer kell megvenni a játékot. Szívből remélem, hogy a taglalt hibákat minél hamarabb kijavítják a fejlesztők, mert bár nagyon stabil alapokon nyugszik a játék, hosszú távon jópár játékost elveszíthet az unalmas, kiforratlan játékelemek miatt.
Platformok: PC Szeretnénk még a figyelmetekbe ajánlani az EliteDangerous.hu-t, a magyar Elite közösség honlapját, ahol még sok infót találhattok, és segítséget is kaphattok, ha nem tiszta valami.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

13. Riddick77
2015.01.16. 11:00
Nagyon vártam már,kicsit csalódtam,hogy hibákkal adták ki,de remélem javítják majd.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. xmodule
2015.01.16. 12:34
Ezt nem igazán értem "soha nem látott napokat..." meg úgy alapból a napot használni a csillagra szerintem téves. A Nap az a mi rendszerünk csillaga. Ez az egyetlen egy van aminek ez a neve. A többi rendszernek a csillag/ok nevei mások.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. xmodule
2015.01.16. 12:39
Amúgy a játék nekem nagyon tetszik. Bár az előző részekkel sosem játszottam ez a rész teljesen magába szipantott. Anacondaval megyek lassan elerem a 300millio kereskedelmi hasznot, igazából kereskedesen kívül mást meg nem is csináltam és egyáltalán nem unom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. VikMorroHu...
2015.01.16. 14:54
"Hogy 10 rendszeren keresztül utaztál egy C2-es hajtóműért? Bocsi, nekünk nincs ilyen a boltban, sok sikert a további keresgéléshez.” - erre találták ki ezt az adatbázist...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. VikMorroHu...
2015.01.16. 14:58
Ja, a bányászat annyira nyugodt tud lenni néha... Amikor egymás után jönnek a kalózok, hogy "én csak egy kis rakományt szeretnék..." Meg olyan is volt (ez szerencsére ritka), amikor egy idióta pont ott akar bányászni, ahol én is, vagy pont azokat a rögöket akarja felszívni, amiket én lőttem ki egy aszteroidából...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. dragon83 VikMo...
2015.01.16. 19:01
Ez majd akkor lesz jó, amikor egy folyamatosan frissülő adatbázis lesz, mert most még minden manuálisan, kézzel pötyögnek be, és gyakran nem a valóságot mutatja. De azért jobb, mint a semmi, hasznos oldal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Icejack
2015.01.17. 14:02
És feltétlenül meg kellene emliteni a teljes körű Oculus Rift supportot, ami bődületes feelinget ad az egésznek. Sajnos a Rift korlátai miatt komoly harcokra egyenlőre alkalmatlan, de valahogy utána sehogy sem akaródzik sima monitoron elinditani a játékot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.01.17. 14:39
Nem téves egyáltalán. Ha nagy betűvel írod akkor a mi csillagunkról van szó, ha kicsivel akkor bármelyikről, csak úgy mint a Hold esete.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.01.18. 02:58
De téves, Napból csak egy van, ami egy csillagnak a neve. Ha kis betűvel írod az az időszámítási egységet jelöli
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Trolltaxi
2015.01.19. 10:37
Egér+billentyűvel érdemes nekiállni?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. xmodule Troll...
2015.01.19. 10:47
Igen. Simán. Sokan azzal játszanak. Mondjuk én kb 5 percig bírtam utána vettem egy joyt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. cateran100 FaL
2015.01.21. 16:22
Jah, kizart, hogy egy szonak tobb jelentese is legyen....[LINK]

"10. Csillagászat: Központi égitest, amely körül egy bolygórendszer kering.
A világegyetemben megszámlálhatatlanul sok nap van. Az égen ragyognak az idegen napok."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.02.11. 12:54
Kínlódás. Vegyél egy joy-t vagy inkább egy HOTAS rendszerű controllert.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!