iPon Cikkek

Endless Legend - Shifters

Dátum | 2016. 04. 25.
Szerző | Leon121
Csoport | JÁTÉK

Az Endless Legend a 2014-es év egyik nagy meglepetése volt. A nem túlzottan ismert, bár tehetségét már korábban is megcsillogtató Amplitude Studios gyermeke a 4X játékok vizébe csobbant bele, és mind a játékosok, mind a sajtó körében sikert aratott (nekünk is tetszett). Eredményeit annak köszönhette, hogy egyszerre volt alaposan kidolgozott, átgondolt, és a szó legpozitívabb értelmében véve áramvonalasított, ugyanakkor a műfajtársaitól kellően eltérő és különleges, ráadásul mindezt szemet és fület gyönyörködtető audiovizuális körítéssel tálalva. A játékban szereplő fajok radikálisan különböző játékmenetet képviseltek, hisz volt például olyan faj, aki nem tudott új városokat építeni, sem elfoglalni, cserébe a semleges falvakból kapott folyamatos utánpótlást; egy másik faj pedig városai növekedését kizárólag pénzzel tudta elérni, az élelmet teljesen figyelmen kívül hagyhatta. Ezzel az egyediséggel az Endless Legend nagyon kitűnt a többi 4X-játék közül, ahol sokszor csak marginális különbségeket jelent egy-egy új faj, vagy civilizáció választása. Néhány hiba, hiányosság rontott kissé az összképen: a játékmenet nagyon erősen agresszió-központú volt, muszáj volt terjeszkedni a győzelemért akkor is, ha békésebb célokat tűztünk ki magunk elé; másrészt a téli évszak rémesen bosszantó volt, amit a játékos sokszor inkább fölösleges hátrányként élt meg minden hangulatossága ellenére. A problémákat hivatottak valamelyest javítani a DLC-k, melyek közül a Shadows a kémkedést hozta be, mint a sunnyogó, kevésbé nyíltan konfrontatív játékosok egyik eszközét hatalmi céljaik elérésében. A tél problémáját pedig érezhetően jelen cikkünk alanya, a Shifters minikiegészítő hivatott feljavítani, több-kevesebb sikerrel.
Mi is volt a probléma a téllel? Amellett, hogy teliment hóval a páncélos bakancsunk, és az ardent mágusnők is sokkal kevésbé lengén öltöztek, még a gazdasági élet is teljesen belassult. Minimálisra csökkent az élelmiszer-termelés, lelassult a gyártás, lelassult a mozgás – egyszóval kész nyűglődés volt minden egyes kör, amit a télben kellett eltölteni, ráadásul eléggé kiszámíthatatlan volt, mikor is következett be az évszakváltás. A Shifters a problémára egy egyszerű megoldást hoz egy új erőforrás, a gyöngyök képében. Ezek a kis gömbölyű drágaságok a tél beköszöntével jelennek meg a térképen véletlenszerűen elszórva, és a többi erőforrástól eltérően mennyiségük véges, vagyis felvesszük őket, majd elhasználjuk, nem pedig folyamatosan termeljük, mint a többi erőforrást. Télen emiatt megindulhat a hajsza ezen gömbök után, mert egyes épületekhez szükségünk lehet rájuk. Ilyenek például az újféle védelmi tornyok, melyeket a korábbi kilátók helyére építhetünk, és hozzájárulnak az adott zónánk védelméhez. Felhasználhatjuk ugyanakkor őket Auriga oltárán is, ahol a télhez, és a gyöngyökhöz kapcsolódó bónusz épületeket nyithatunk meg, de akár befolyásolhatjuk a következő tél hatásait is segítségükkel. A gyöngyök mellett érdekesség még, hogy télen befagyhatnak a kisebb tavak és folyók, ezzel könnyebb átkelést biztosítva seregeink számára. A profi taktikus tábornokok ezt előnyükre is fordíthatják, bár ennek hasznossága természetesen erősen függ a földrajzi adottságoktól, körülményektől.
A Shifters másik fő újdonságát az Allayik jelentik. Az új faj tagjai talán leginkább a denevérek és sakálok keverékeként írhatóak le, és a bolygó természetes védelmezőiként szoros kapcsolatban állnak a természettel. Bár ez külsejükön annyira nem látszódik meg, fura lebegő szárnyaik és főként fehéres színük miatt egészen érdekes, egyedi kinézetük van, ami jól illeszkedik a többi faj közé. Az Allayi nép a gyöngyök és a tél nagymesterei. Különleges képességük, hogy a köddel fedett területeken is látják a gyöngyöket. Ha ehhez hozzávesszük a játék elején elérhető különleges egységüket, ami egy rendkívül gyorsan repülő felfedező lény, akkor egyértelművé válik, hogy az Allayikat a gyöngyök gyűjtésére tervezték. Szükségük is van erre, mert legtöbb egységük gyártása gyöngyöt is igényel, nameg persze a faji küldetésükhöz is sok ilyet kell begyűjteniük. Emellett pontosan látják, hány kör van a következő télig, és mennyi ideig tart az, ráadásul különleges formát öltenek télen, amivel még erősebbekké válnak. Mindezt összevetve, és kombinálva a tél negatív hatásainak manipulálásával azt kapjuk, hogy az Allayikkal kimondottan várni fogjuk a tél beköszöntét.
A Shifters céljául tűzte ki, hogy a telet érdekesebbé tegye, és ez részben sikerült is neki. Játékstílustól függ, hogy a gyöngyöket mennyire tartjuk szükségesnek, és ezzel az AI is így van: némelyikük kimondottan keresi, mások akkor is alig veszik fel, ha a saját területükön található. Mindezzel együtt én a kezdeti lelkesedés után a gyöngyvadászatot inkább macerásnak éreztem, főleg az Allayikkal, akik számára viszont elengedhetetlen, hogy minél többet szedjenek össze. Jó az alapötlet, a csak télen elérhető extra nyersanyag ötlete, de pár kör alatt körberohangálni a térképet, hogy minél többet felszedjünk, valahogy hamar válik nyűggé. Talán jó lenne valami extra épület, amivel a kezdeti manuális gyűjtögetés után valamilyen formában automatikusan szereznénk gyöngyöket. Az Allayik kicsit felemás képet festenek. Egyrészről ők is jól elkülönülnek a többi fajtól, a felfedező egységük talán a legjobb az eddigiek közül, mert gyors, és nagyon könnyű vele gyöngyöket is vadászni. A kettős megjelenésük és különleges formájuk is érdekessé teszi őket, ismét sikerült egy klasszikus fantasy-sablonoktól eltérő fajt létrehozni. Ugyanakkor mivel erőteljesen függnek a gyöngytől, így sikerült kicsit átesni velük a ló másik oldalára: eddig alig vártuk, hogy elmúljon a tél, most pedig alig várjuk, hogy újra beköszöntsön, mert akkor érezzük igazán elemünkben magunkat. Összességében ugyan nem hozott drasztikus változásokat ez a DLC, de mindenképpen színesebbé és érdekesebbé tette a játékot. Az áráért egyrészt kapunk egy érdekes, egyedi új fajt, akik jól illeszkednek a többi közé. Emellett felpezsdül a tél, mi pedig eldönthetjük, mennyire koncentrálunk a gyöngyök gyűjtésére és felhasználására, ezzel is egy újabb réteget adva a játékhoz. Nem kihagyhatatlan DLC, de ha már unásig játszottátok az alapjátékot, akkor nyugodtan rá lehet szánni az árát.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!