iPon Cikkek

Endless Space 2 - Még végtelenebb űr

Dátum | 2017. 05. 22.
Szerző | Leon121
Csoport | JÁTÉK

Az Amplitude Studios francia fejlesztői 2011-es megalakulásuk után kapásból belecsaptak a lecsóba, és az egyik legösszetettebb műfajjal, a 4X stratégiákkal indították pályafutásukat. Első játkuk, az Endless Space egyáltalán nem lett rossz, néhány egyedi ötletével és kiváló kezelőfelületével ellensúlyozni tudta a kicsit suta harcrendszert, és az itt-ott fapadosnak és talán enyhén száraznak érződő játékmenetet. Első játéknak kifejezetten elismerésre méltó eredmény volt, a visszajelzésekből pedig tanultak, és a receptet továbbfejlesztve rakták le az asztalra az utóbbi évek egyik legjobb és legegyedibb 4X játékát, az Endless Legendet. Néhány DLC és a mintegy mellékesen összerakott Dungeon of the Endless rougelike játék után elérkezettnek látták az időt, hogy visszatérjenek az űrbe, és az Endless Legend jobban sikerült elemeit, valamint új ötleteket felhasználva összerakják az Endless Space folytatását. Ehhez ezúttal a korábban független stúdió már kiadói hátteret is kapott a SEGÁtól, így olyan nagynevű fejlesztők mellé került, mint a Creative Assembly és a Relic Entertainment. Az Endless Space 2 pedig a korábbi szokásokkal szakítva bekerült a Steam Early Access programjába, melyből fél év után kilépve jelent meg.
Bár a folytatás sok kisebb-nagyobb változást hozott, az alapok azért megmaradtak az első részből. Ezúttal is egy galaxison átnyúló birodalom kiépítése a feladatunk, célunk pedig a többféle győzelmi feltétel valamelyikének teljesítése. Győzhetünk területi terjeszkedéssel, más népek elpusztításával, arathatunk elsöprő gazdasági-pénzügyi győzelmet, nyerhetünk csodák építésével, vagy éppen megfelelő technológiák kikutatásával, vagy ha más nem jön össze, pontszámmal egy játék végén. Itt máris sikerült javítani az első rész egyik hibáján, ugyanis már játék közben is folyamatosan nyomon tudjuk követni, hogy melyik győzelmi feltételhez mennyire állunk közel, így nem ér meglepetésként más frakció győzelme sem. Birodalmunk csillagrendszerekre épül, melyek között fix kapukon át utazhatunk flottáinkkal. A csillagrendszerek bolygóit pedig megfelelő technológia birtokában kolonizálhatjuk, majd azokat építmények felhúzásával bővíthetjük. Itt tehát nincs nagy változás, a népesség szaporodása, a befolyó erőforrások (termelés, pénz, tudomány és élelem) sem változtak, a hasonló stratégiai játékok ismerői könnyedén el fognak igazodni.
Újdonság azonban a politika megjelenése, ami elég erős szerepet kapott. Birodalmunkat különböző jellegű politikai pártok irányíthatják, úgymint pacifisták, indusztrialisták, tudománypártiak, militaristák, közgazdászok (szabad fordításban). Hogy melyik párt van éppen hatalmon, azt a néhány körönként tartandó választások döntik el, melyek eredményére közvetlenül kevés befolyással bírunk (bár lobbizni, támogatni lehet őket), közvetetten viszont annál többet tehetünk céljainkért. Például ha erőteljesen terjeszkedünk, újabbnál újabb kolóniákat hozunk létre, és erősen rágyúrunk az iparra, akkor legnagyobb eséllyel az indusztriális értékeket képviselő párt kerül hatalomra, ugyanakkor űrhajók gyártásával, háborúk vívásával, és hasonló katonai akciókkal a militarista pártnak kedvezünk.
Az éppen aktuálisan hatalmon lévő párt az elérhető törvényeket befolyásolja. A törvények az egész birodalomra érvényes szabályok, melyek fenntartása legtöbbször befolyás pontokba kerül (minél népesebb a birodalom, annál többe). Ha megszavazzuk őket, akkor jelentős hatást fejtenek ki egy-egy területre, növelhetik például a termelést, zsákmányt adhatnak győztes csaták után, erősíthetik a kutatást, növelhetik a morált, stb. A törvények mellett az államforma is befolyásolja birodalmunk működését, diktatúra mellett például nincsenek szavazások, mindig az általunk preferált párt vezet, szövetségi felépítésnél pedig a népesség kevésbé morgolódik a túlzott terjeszkedés miatt.
A harcrendszer is kisebb átalakuláson ment keresztül. A csatákba továbbra sem tudunk beleszólni direkt módon, azonban a korábban használt, háromfázisos kártyás rendszert egy sokkal egyszerűbb, egyfázisos változatra cserélték. Csaták előtt kiválaszthatjuk, milyen alapvető taktikát szeretnénk az adott összecsapásra alkalmazni, ami kisebb-nagyobb mértékben befolyásolja, hogy mekkora sebzést viszünk be, mennyire agresszívan kezdünk, esetleg mennyi életereje lesz a hajóinknak. Eleinte csak három ilyen taktika közül választhatunk, megfelelő kutatások végrehajtásával azonban többet is megnyithatunk. Ezekkel, valamint a hajóink harci moduljainak, fegyvereinek, páncéljának testreszabásával seregeinket valamennyire ízlésünknek megfelelően tudjuk kialakítani. Ezután a csatákat akár végig is nézhetjük, és a következtetéseket levonva módosíthatjuk is stratégiánkat, de minden további nélkül ki is hagyhatjuk ezt a videót, az eredményen nem változtat. Hasonló elven működik a felszíni harc is, amihez azonban szükségünk van „emberi” erőforrásra, azaz gyalogságra és járművekre is. Hiába győzünk ugyan az űrben, attól a bolygó még nem lesz rögtön a miénk, ehhez pedig megfelelő létszámú sereget kell vinnünk magunkkal. Ezt egy egyszerűsített „manpower” nevű erőforrás képviseli, amit saját csillagrendszereinkben tudunk újra feltölteni. Emellett a felszíni csatáknál is tudunk stratégiát választani, ami befolyásolja, hogy mennyire gyorsan, és milyen károk, rombolás mellett tudjuk megszerezni az adott csillagrendszer feletti irányítást.
A kutatás és fejlesztés is kisebb változáson esett át. Megmaradt a négy nagyobb terület (katonai, kutatási/felfedezési, gazdasági, lakossági/diplomáciai ágak), ezek azonban sávos kialakítást kaptak, és a magasabb sávokba lépéshez az alacsonyabbakból meghatározott számú technológiát ki kell kutatnunk. Emellett a tudományos győzelmi feltétel is átalakult, a négy különböző ágazat legvégén lévő 1-1 speciális technológiát kell kifejlesztenünk a győzelemhez. Ezzel mindenképpen rá vagyunk szorítva arra, hogy minden oldalba belemerüljünk valamelyest, hisz ez szükséges a magasabb sávok eléréséhez, de mégsem kell minden egyes technológiát kikutatnunk.
A játékmeneti változásokon túlmenően, és a nagyobb képet egészében nézve az Endless Space 2 talán legnagyobb előrelépése az elődhöz képest az, hogy sokkal színesebb, érdekesebb lett az egész a játék. Ez megnyilvánul abban is, hogy mennyi kis díszítést kapott, amik nagyon jót tesznek a hangulatnak: például újabb naprendszer felfedezésekor arra bezoomolva a bolygókról kis bemutatókat kapunk, azokat kolonizálva pedig egy pár másodperces videó erejéig leereszkedünk a felszínre. A különböző típusú növényzet, légkör, esetleges állatvilág bemutatásával pedig sokkal inkább érezzük ténylegesen bolygónak őket, és nem csak számsornak, ami a birodalmunkhoz adódik.
Színesebbnek érződik a játék a különböző fajok, és azok speciális képességei miatt is. Itt nagyon megfigyelhető az Endless Legend hatása, ugyanis más fajt választva nem csak néhány százalékos módosítót kapunk, hanem akár különleges képességeket is, melyek csak ránk jellemzők. Például a Riftborn néppel ideiglenesen fel tudjuk gyorsítani, vagy le tudjuk lassítani az időt, ezzel növelve a termelést (saját rendszereinkben), vagy lassítva azt (az ellenségeinken), emellett velük a népességünket is gyártanunk kell. A vallási fanatikus Vodyani-k más népek bolygójáról szipolyozott lakosságból „termelnek” hitet, amivel aztán speciális bárkát építhetnek, és ezekkel kell kolonizálniuk. Az Egyesült Birodalom az emberiség megtestesítője, nagy mennyiségben tudnak befolyást "termelni", amit aztán akár kutatások, építkezések kivásárlására is fordíthatnak. És a sort még tovább lehet folytatni: az Unfallenek űrön átnyúló „indáikkal” terjeszkednek, a Craverek rabszolgaságba hajtják a népességet és senkivel nem lehetnek békében, Horatio népének őrült klónjai más kisebb fajokat tudnak saját génállományukba olvasztani, a Sophonok a tudomány úttörőiként jelentős bónuszokat kapnak mások által nem ismert technológiák kifejlesztésekor, a Lumeris gazdag családjai pedig akármelyik bolygót ki tudják vásárolni kolonizáló hajó nélkül… Talán ebből a tömör felsorolásból is látszik, mennyire különböző mind a nyolc választható faj, ténylegesen eltérő érzés velük játszani.
Kicsit személyesebbé, színesebbé teszik a játékot a különböző egyedi küldetések is, melyeket akár a saját fajunk története, akár egy-egy kisebb civilizáció képviselői adhatnak számunkra. Érzésre talán kicsit kevésbé jelentős a küldetések szerepe, mint mondjuk az Endless Legendben, vagy a Civilization: Beyond Earthben, de a jutalmakért cserébe érdemes lehet ezekkel is törődni időnként. A feladatokat néha különböző módon is megoldhatjuk, a választási lehetőségekkel pedig kicsit jobban sajátunkká tehetjük birodalmunkat. A meccsek elejétől induló faji küldetéslánc pedig az adott faj megismerését segíti elő, egészen korrektül megírt sztorik keretében. A küldetések általában nem túlzottan nehezek, cserébe ezúttal nem lehet játékot nyerni az egyéni küldetésláncunk felgöngyölítésével.
Az Amplitude játékaira általánosan jellemző a letisztult, átlátható kezelőfelület, ami maximálisan a játékos keze alá dolgozik. Nincs ez másképp most sem, szépen összerakott, kereszthivatkozásokkal összefűzött, nagyrészt átlátható a játék menüje, bár azért néhányszor előfordult, hogy 1-2 információ nem ott volt, ahol kerestem volna, pláne némelyik al-almenü képernyőjén. Nagyon jópofa ötlet az „alternatív nézet”, ahogy egy kattintással átválthatunk egy informatív, grafikonokat és összefüggéseket mutató nézetbe a galaxistérképről. Ezt a nézetet utána zoomolhatjuk is, és míg közelről egy-egy rendszer gazdasági jellegű adatait mutatja, kicsit távolabbról már például a kereskedelmet, még távolabbról pedig a birodalmak diplomáciai jellegű kapcsolatait. Szavakkal nehéz ezt átadni, mert kicsit szokatlan rendszer, de könnyen és gyorsan tudunk átfogó képet kapni a játék egyébként eléggé összetett alrendszereiről.
A kezelőfelületen túl a grafikai stílus és megjelenés összességében elég szép, stílusos és ízléses. Az űr alapvetően nem az a téma, amiből nagyon látványos tájképeket lehetne alkotni, hisz időnk nagy részében naprendszerek szövevényes hálóját fogjuk nézni egy csillagokkal tűzdelt háttér előtt. Ezzel együtt azért ahol lehetett, ott szépítgettek, díszítettek a fejlesztők, például a már említett kis kolonizálós videókkal, vagy ahogy a hajók tervezésénél a fegyverek egy-egy sorozatot megeresztenek, míg mi a modulokat pakolgatjuk. Zeneileg egyértelműen nagyon odatették magukat ismét, a fajok különböző saját dallamai valami egészen gyönyörűek, stílusukban kiválóan igazodnak az egyes népekhez, de a közös, minden játékban használt zeneszámok is kiváló aláfestést biztosítanak. A harcokban a fegyverek hangja szintén telitalálat. Ha nem is fogjuk őket valószínűleg sokat hallgatni, azért a gépágyúk hangjai, vagy a plazmalövegek tompa puffogása jól illik a környezetbe. Az egyedi intrók egytől-egyig kiválóak, stílusosak (bár szerintem a Riftborné és a United Empire-é magasan kiemelkedik a mezőnyből), és most már végre egy-egy lezáró videót is kapunk győzelem, vagy vereség esetén.
Az Endless Space 2 sokkal összetettebb, mélyebb lett a meglehetősen laza, alapozó első rész után. Néhány jó dolgot átemeltek a fantasy-s Endless Legend-ből, a teljesen eltérő fajokat, a küldetéseket, emellett hoztak pár nem látott újítást is, mint a politika, a törvények, vagy az államformák. Csiszoltak is itt-ott, ahol kellett, átdolgozták a suta harcrendszert, valamint kicsit kiforrottabb lett a diplomácia. Ugyanakkor van néhány elem, aminél azt éreztem, hogy kicsit túlzásba vitték a „tegyünk bele még ezt-azt” hozzáállást. Ilyen a bolygókon található anomáliák vizsgálata, amihez bizonyos szintű „curiosity” szükséges – ezt kutatással lehet fejleszteni, de én nem igazán tudom, hogy mit akar jelképezni, nem tudom hová tenni.
Fölösleges túlbonyolításnak tartom a rendszerek „fejlesztését” is: bizonyos technológiákkal az egyes csillagrendszerek úgy általánosságban magasabb szintre (2-3-4. és még efölé) fejleszthetők, amihez speciális nyersanyag kell – ezt megint nem érzem igazán megalapozottnak, hisz már eleve fejlesztünk rajtuk az építkezéssel, nem látom, hogy mit akar jelképezni. Ezeket nyugodtan le lehetett volna csiszolgatni, sokat nem adnak a szimulációhoz, ráerőltetett, plusz elemnek tűnnek. A kereskedelmi szimulációt is lehetett volna kicsit áramvonalasabban megoldani, a jelenlegi formájában (kereskedőházakat hozhatunk létre, amik aztán fejlődnek, és utána újabbakat hozhatunk létre…) nem érzem, hogy jól szimulálnák a valóságot, egyszerűbben, elegánsabban is meg lehetett volna oldani. Az Early Access-ben töltött hónapok ellenére maradt még sajnos pár bug, hiányzó leírásokkal, furcsa termelési anomáliákkal találkoztam még az 1.0-s verzió után is. Technikailag azonban stabil a program, már a korai hozzáférés alatt sem volt vele problémám, gyorsan és fagyások nélkül futott. A 4X játékok "csak még egy kört" érzését kiválóan áthozza a folytatás, pedig ezzel már az első részben sem volt gond. Egyértelmű és jelentős előrelépést tettek, mélyebb, ugyanakkor színesebb lett a folytatás. Egy újabb minőségi programot adtak ki, így egyértelműen ajánlott a műfaj iránt érdeklődőknek, hosszú és tartalmas éjszakákat lehet az űr sötétjébe bámulva tölteni.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. Szefmester
2017.05.22. 10:35
A bolygókon az anomáliákat vizsgáló Curiosity szintet én úgy tudom elképzelni, hogy a lakosok az adott jelenséget csak elfogadják, és akár valami felsőbb hatalom tettének tulajdonítják. Míg elegendő fejlesztés után az emberek kíváncsiak lesznek és meg akarják vizsgálni a jelenséget, hogy miért is van az ott.

Az első részben a harcoknál volt olyan taktikám hogy az első fordulóban a távolsági fegyverekkel odacsaptam majd futás. Ez főleg akkor jött jól, ha tudtam hogy az ellenfélnek csak közepes vagy rövid hatótávú fegyverei vannak, és erősebb mint én. Most ezt a taktikát hogy lehetne lekezelni az egymenetes csatában? Nem játszottam még ezzel a résszel, azért kérdezem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Leon121 Szefm...
2017.05.22. 11:29
Háááát... Nekem ez így nagyon izzadságszagúnak tűnik, pláne ha ez egyformán működik mondjuk a high-tech, kutatás-mániás népnél és a vallási fanatikusoknál.

A taktikák között van olyan, ami a távolsági lövéseket erősíti (azt hiszem), meg rémlik, hogy valami hasonló hit-n-runt erősítő taktika is van. Lehet ügyeskedni itt is, csak kicsit máshogy, és nem vagy rákényszerítve minden alkalommal a töltőképernyő meg a csaták végignézésére.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Szefmester Leon1...
2017.05.22. 12:52
Valóban erős belemagyarázás szagú a dolog, de másképp valahogy nem érzem megmagyarázhatónak.
Mert ha bizonyos anomáliák csak bizonyos fejlettségi szint után jelennének meg (pl egy gravitációs anomáliát nehezen szúrunk ki innen a földről vagy az ISS-ről), és egy másiktól lehetne kutatni is őket. Vagy az anomáliák kutatása segít bizonyos technológiák kutatásánál...

Majd ki kell próbálnom ezt a játékot, és talán jobban megértem mire gondoltak, mert most csak a képek és a cikk van mint forrás.

Nekem úgy rémlik nem volt kötelező megnézni a csatákat, más kérdés hogy nekem tetszettek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Leon121 Szefm...
2017.05.22. 15:32
Akkor kellett, ha bele akartál szólni, és taktikázni akartál. Itt most csata előtt lehet választani, aztán vagy megnézed, vagy nem. Elég hangulatosan néz ki egyébként, meg baromi jó hangjai vannak, de azért nem szívesen nézném meg minden egyes alkalommal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. katt777
2017.05.23. 18:17
Miért nem lehet végre valós időben megoldani az ilyen játékokat? Régen ez nem volt probléma. Herótom van az egyre hosszabb számolási idők miatt minden kör között, ami az ilyen játékok sajátja.
Aztán a bolygók felszínén nem lehet harcolni, ha jól értem,, amit már az Imperium Galactica 1 is tudott.
Aztán meg ez az Orionos (ha jól rémlik) csatornázás, mintha az űrbe alagutakat kellene fúrni a közlekedéshez ("légifolyosó felújíttás alatt".
Nekem a fentiek nagyon hiányoznak egy igazi, mindenes stratégiai játékból, de azért lehet, hogy kipróbálom. Van most több ilyen is (MoO, Stellaris, stb.), valamelyik csak élvezhető.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. potkeny katt7...
2017.05.23. 19:21
Vannak, akik a körökre osztottakat jobban szeretik, ízlés kérdése.

Stellaris valós idejű (leállítható/gyorsítható/lassítható, de nem körökre osztott), valószínűleg az jobban tetszene neked.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Szefmester katt7...
2017.05.24. 08:30
Akkor játssz a stellaris első részével. Az pont ilyen. Bár a földharc nem taktikai.
Persze abban meg egy nagyobb térképen PC legyen a talpán amelyik belassulás nélkül lekezel mindent.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. katt777 potke...
2017.05.24. 11:40
Persze, de mindegyik játékkal meg kell várnom, amíg elkészülnek, mert jön egy patch, aztán hopp, annyi a mentéseknek. Pont Stellarisnál esett meg. Most valahol 1.7-nél tart, én meg várok a befejezésére. Van 2. része?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. potkeny katt7...
2017.05.24. 12:22
Humble Monthly-ban 12$ Stellaris (DLC nélkül természetesen..), annyit szerintem megér így is.

(A legutóbbi hotfix az 1.6.1 volt, tehát még épp nem 1.7 )

Tudtommal nincs, de annyira nem követem, tehát elképzelhető (nem tartom valószínűnek).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. katt777
2017.05.24. 13:51
Csak azóta kijött egy újabb, egy új DLC-vel, ha jól tudom, de csak a DLC-ről olvastam, ill. hogy javításokat is tartalmaz. Vagy keverem valamivel, túl sok ilyesféle játékot nézegettem mostanság.
Szefm. írta: "Akkor játssz a stellaris első részével."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. potkeny katt7...
2017.05.24. 14:14
Nem tudom mit értett rajta, talán az Utopia DLC akkora változást hozott, hogy "Stellaris 2"-nek lehet nevezni? Nem tudom, nem próbáltam még ki.. http://www.stellariswiki.com/Patches
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Szefmester katt7...
2017.05.24. 20:16
Bocs, megragadt a fejemben a stellaris. Stardrive-t akartam írni, de itt a stellar ikonja az orrom előtt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. katt777 Szefm...
2017.05.26. 11:59
Megnéztem a Stardrive-ot, de nagyon gyenge. 2D űrharc (már IG2-ben is 3D volt), aztán az RPG-s idióta közelharc, hogy 1-et ütök a semmibe, várakozás, ellenfél egyet lő a semmibe... No meg csak az irtásról szól, akkor inkább egy FPS. Hát, nekem biztosan nem való.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Asagrim katt7...
2017.05.26. 12:24
A Stardrive-ról érdemes annyit tudni, hogy alig készült el rendesen, az alkotója már bejelentette, hogy kukázza, és csinálja a Stardrive 2-t, ami az 1 továbbgondolása.

Ilyen mentalitású indie fejlesztő termékére nem fecsérelnék egy percet se.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. mcganyol
2017.05.27. 21:59
az rts es a 4x ket eleg kulonbozo mufaj, izles kerdese ki melyiket szereti jobban. itt van eleg dolog amin meditalj, nem kell egy click-fest-re hasonlitson az egesz. Ha nem szereted a birodalmat managelni, nezegetni mi baja a nepednek, kikre fognak legkozelebb szavazni, kiket hova kene attelepiteni a nagyobb hatekonysag/aktualis igenyek erdekeben akkor ez nem neked valo.
az rts legfobb baja szamomra, hogy ha tul sok fronton harcolsz vagy gepek ellen, vagy multiban tobb jatekos ellen egyszerre, akkor az egesz csak arrol szol hogy tudsz-e husz percen at kattintgatni mint az allat, hiba nelkul. es altalaban lenyomnak mikromenedzsmenttel (hivjak meg unit tili-tolinak is)
A bolygok felszinen lehet, sot kell is harcolni, nem tudom honnan vetted hogy nem. (de az sem rts mint az ig-ben volt).
A jatek amugy nagyon hangulatos, de sajnos sok bug van benne, nemelyik eleg idegesito is. Szerintem hamar ki fogjak (az alapveto) hibakat javitani es akkor eleg jo lesz. foleg multiban jopofa, eddig nekem ez van legkozelebb a moo2-hoz, de (fokent a bugok miatt) nincs olyan jo.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. BBShockwav...
2017.05.30. 14:57
Nekem ez az Endless sorozat ott kiesik nyomban hogy "a harcokba nem tudsz beleszólni". Tudom hogy ezek a 4Xes cuccok többnyire nem HOMM klónok, de én mégis ezt a típust szeretem, lásd Age of Wonders, ahol nem kell hatmillió gazdasági mutatóval babrálni, de van rendes és érdekes körökre osztott harcrendszer.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. potkeny BBSho...
2017.05.30. 15:27
Nem tudom, hogy a "Space"-sorozat hogyan oldja meg, de a "Legend"-ben bele tudsz szólni. Hogy nem mindig éri meg/unalmas egy idő után, talán, habár általában kevesebb veszteséggel tudtam ugyanazt hozni mint a "gép".

Példa: https://www.youtube.com/watch?v=W3eREwr0MmI
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Leon121 BBSho...
2017.05.31. 10:05
Ahogy potkeny is írta, az Endless Legendben le tudod játszani a csatákat, egy elég fura rendszerben (kör elején adod meg, amit végre próbálnak hajtani, aztán vagy összejön, vagy nem). Az Endless Space 1. részében három fázisban tudtál kártyákat aktiválni, ennyiben tudtál beleszólni a csatákba, egységeket nem tudtál mozgatni, vagy ilyesmi. Itt a második részben már csak annyi van, hogy a csata előtt tudsz taktikát adni, a többi teljesen automatikus, semmi beleszólásod nem lehet.

Ízlés kérdése, nekem 4X-ekben nagyon nem hiányzik ez, jobban szeretem az egész játékot átfogó birodalom-menedzselés oldalát, és örülök, hogy nem érzek kényszert arra, hogy lejátsszak minden egyes csatát, amiből háború esetén simán lenne körönként akár 2-3 is. Ha nem játszanám le, csak rányomnék az automata megoldásra, akkor meg ott motoszkálna bennem, hogy élőben valószínűleg okosabban is meg tudtam volna oldani. Így, ezzel a kártyás módszerrel ilyen probléma nincs. Nekem ez így sokkal jobban bejön - de mondom, ez ízlés kérdése is. Az meg már pláne más kérdés, hogy én eleve általában igyekszem kerülni a katonai konfliktusokat itt is, Civilization-ben is, és hát az Endless-játékokban ezt sokszor nagyon nehéz megoldani, úgy vettem észre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!