iPon Cikkek

Europa Universalis IV - Törököt fogtam, nem ereszt

Dátum | 2013. 09. 09.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

Kiskoromban sokszor álmodoztam arról, hogy hadvezér leszek, s vadakat terelő juhász; napjainkra bár juhász szimulátort még nem találtam, azért a Paradox stratégiai játékai már sokszor segítettek, hogy úgy érezzem álmaim egy része valósággá vált. Az Europa Universalis sorozat negyedik részében hasonlóan a korábbi részekhez egy ország irányítását vehetjük át 1444-től 1821-ig és megnézhetjük milyen lett volna a történelem, ha mi irányítottuk volna. A cím picit félrevezető, hiszen nem csak európai országot irányíthatunk, sok-sok országból választhatunk a föld körül, lehetünk aztékok, kínaiak, vagy akár irányíthatjuk Japánt is a történelem tengerén.
Egy kis Paradox történelem Az egész még kétezerben kezdődött, amikor egy pici svéd cég, a Paradox Interactive megjelentetett egy játékot az Europa Universalist, mellyel megakotta a grand strategy műfaját. Az új játékot a kockákon kívül még nem sokan kedvelték, bonyolultsága és grafikai minimalizmusa miatt. Az Europa Universalis megjelenése után a cég igyekezett minél több bőrt lehúzni a témáról és sorban jelentek meg a különböző alternatívák: az Europa Universalis Rome a római birodalom korában játszódott, a Crusader Kings a középkorban, bár itt egy csavarral nem az országot hanem uralkodókat igazgattunk, így csempészve némi rpg elemet a stratégia műfajába. A March of the Eagles a Napóleoni háborúk feldolgozása, a Victoria az ipari forradalom társadalmi és történelmi eseményeit igyekezett bemutatni, míg a Hearts of Iron a második világháború történéseit igyekszik feldolgozhatóvá és játszhatóvá tenni a hardcore stratégiát kedvelő játékosok számára. Az Europa Universalis az évek alatt többször is fejlődésen ment keresztül, a megjelenése utáni évben kijött az EU II, majd rá hat évre a harmadik rész, amely ezután letölthető kiegészítők egész garmadájával igyekezett éveken át fenntartani az érdeklődést és profitot hozni a kiadó számára. Az EU egy sandbox jellegű valós idejű stratégia, amiben az idő múlását bármikor megállíthatjuk, vagy öt lépésben szabályozhatjuk, hogy fontolóra vehessük következő lépésünket. 1444 november 11 és 1820 December 31 között átvehetjük bármelyik játékban szereplő ország irányítását, és megnézhetjük, hogy a mi vezetésünkkel hogyan sikerülne átvészelnie a történelem viharait. Céljainkat más programokkal ellentétben mi magunk határozhatjuk meg, nincsenek előre definiált győzelmi, elbukási kritériumok. Pontokat akkor kapunk, ha három terület közül (államigazgatás, diplomácia, katonaság) bent vagyunk a tíz legjobban teljesítő ország között. A játék végén kapunk egy kis összefoglalót az elért eredményekről és az országunk végső történelméről, majd eldönthetjük, hogy elégedettek vagyunk-e az eredménnyel. A program ugyanazzal az országgal is többszörösen újrajátszható, mivel az eltérő döntések radikálisan más eredményhez vezethetnek, és emellett az MI vagy más játékosok döntései is teljesen más végeredményt tudnak hozni.
Változtatások a harmadik részhez képest A készítők az új rész elkészítésénél ezúttal kiemelten fontosnak tartották, hogy a kezdők is minél könnyebben átláthassák a játékot, és már pár perc után bele tudjanak kezdeni egy ország irányításába, ezt a célt szolgálja a megújult oktató mód, az egyszerűsített felhasználói kezelőfelület és a külön ablakban elérhető bekapcsolható tippek rész, ami bármikor segítséget nyújt, ha elakadnánk.

A játék a Crusader Kings második részében megjelent Clausewitz motort használja, ennek következtében sokkal szebb lett minden. Gyönyörködhetünk az évszakok változásában, vagy láthatjuk a kereskedelmi utak mentén araszoló karavánjainkat, repülő sirályokat, ostromoknál a dörgő ágyúkat, mozgó seregeinket. Persze nem lehet összehasonlítani egy stratégiai játékot egy grafikára kihegyezett szerepjátékkal vagy FPS-sel, de tény, hogy a sok apró grafikai újítás a szem számára kellemesebbé és egyben változatosabbá teszi a játékot. A sorozat aláfestő muzsikái mindig is fantasztikusak voltak, és ebben az epizódban is nagyon hangulatosra sikerültek.

Az új részben az alkotók igyekeztek elérni, hogy uralkodónk már ne csak egy név és pár statisztika legyen, tulajdonságai sokkal jobban beleszólnak követendő stratégiánkba, ezért került bevezetésre a monarch power fogalma. Az EU III-ban az uralkodók adminisztratív, diplomáciai és katonai tudása 3 és 9 közötti értéket kaphatott, ez az érték most 1 és 6 közötti lehet. Ezek a pontok minden hónapban hozzáadódnak a nevüknek megfelelő gyűjtőhöz és a pénz és a pápai befolyás mellett egyik legfontosabb erőforrásunkat képezik. Segítségükkel többek között stabilitást hozhatunk országunkba, épületeket húzhatunk fel, ország- és technika specifikus eszméket fejleszthetünk, hadvezéreket fogadhatunk szolgálatunkba. Ha uralkodónk nem túl jó értékekkel rendelkezik, akkor felfogadhatunk mind a három területhez alapban egy, de később megfelelő feltételek esetén akár több tanácsadót is. Az előnyük, hogy az ő szakértelmük megnöveli a megfelelő monarch power értékét, és extra bónuszokat is adhatnak (pl. extra adóbevétel, jobban képzett seregek, diplomáciai hírnév). A hátrányuk az, hogy egyszeri és havi pénzbe is kerül a fenntartásuk. A technológia fejlesztés is ráncfelvarráson esett keresztül, a korábbi kategóriákat összevonták és így már csak a három monarch powert is kapó kategóriában fejleszthetünk (adminisztráció, diplomácia, katonaság), míg a technológiai csoportosítások (nyugati, keleti, kínai, muszlim, stb.) megmaradtak (a keleti és a kínai csoport például lényegesen többet költ fejlesztésre, mint a nyugati).

Szintén megújult a játék ötlet (idea) rendszere, ami már az előző Europa Universalis játékban is arra szolgált, hogy segítségével egyedi irányokba fejleszthessük országunkat. Változás az előző részhez képest, hogy már nem egyes ötleteket, hanem egy közös stílus köré csoportosított, hét ötletet tartalmazó csomagot választhatunk. A játék során fejlettségünk függvényében maximum nyolc ötletcsoportot használhatunk, alapban egy csoportból megnyitásakor csak a legelső ötletet kapjuk meg, az összes kinyitásához monarch pontokat kell költenünk. Minden harmadik ötlet kinyitása lehetővé teszi egy nemzeti ötlet kinyitását, amely speciális arra az országra, vagy területre nézve, amivel éppen játszunk (Magyarországnál például a Fekete Sereg létrehozása, vagy a jobbágyok röghöz kötése). Megváltozott a diplomáciai, misszionárius és kereskedelmi rendszer is. Míg régebben ezek az egységek újratermelődtek, most fix egység áll belőlük rendelkezésre, velük kell gazdálkodnunk. Diplomatát küldhetünk például házasságok elrendezésére, szövetség felajánlására, kémfeladatokra, hadüzenetre, országok annektálására, vagy csak az adott ország irántunk érzett elkötelezettségének javítására. Az országok kapcsolatát az egymásról alkotott véleményük jelzi, ezt sok minden befolyásolja: sok mínuszt ad pl., ha megijednek tőlünk, vagy riválisként tekintenek ránk, de a szomszédos országok kapcsolatát például ronthatja egy-egy meg nem oldott területi vita is. Eltűnt a régi játékban használt Infamy rendszer, amely azt volt hivatott szabályozni, hogy ne érje meg túl gyorsan terjeszkedni - a mostani részben ilyenkor szomszédaink megijednek és koalíciókat szervezhetnek ellenünk. A túl gyors terjeszkedésnek megvan az a másik hátulütője is, hogy ha országunk határain belül különféle nemzetek és pláne vallások élnek együtt, akkor csökken a belső stabilitás és nő az esélye a lázadásnak. A lázadási esélyekre figyelmeztet a program, és ekkor megpróbálhatjuk megelőzni azokat, például misszionárius küldésével, katonai pontok elköltésével, vagy esetleg seregek a tartományban történő állomásoztatásával. Az árucikkek ebben a részben már kereskedelmi utakon keresztül áramlanak keletről nyugatra. A kereskedők két dologra alkalmasak: kiaknázhatjuk velük egy adott csomópont jövedelmét, vagy segítségükkel átirányíthatjuk az áruk egy részét saját kereskedelmi csomópontunkba így növelve annak aktivitását. Ezáltal a kereskedelem sokkal dinamikusabbá és átláthatóbbá vált. A csomópontokon érdemes rajta tartani tekintetünket, mert idővel az új fejlesztések és új piacok nyitása miatt egyes csomópontok megszűnhetnek és az áruk más utakon keresztül áramolhatnak, hasonlóan a valódi világhoz. Szintén megváltozott az adók kezelése, az új részben sokat egyszerűsödött: csak havi bevételeink vannak, nem kell bonyolult havi és éves adók rendszerén átrágnunk magunkat, és országunk gazdasága is áttekinthetőbbé vált. Ha kifogynánk a pénzből, még nincs nagy baj, felvehetünk kölcsönt, csak arra kell figyeljünk, hogy a kamatokat több éven keresztül folyamatosan fizetjük (megnőnek havi költségeink), és a felvett összeg visszafizetése is esedékes pár év után. Gondot az szokott okozni, ha olyan szinten eladósodunk, hogy már nincs pénz fejlődésre és seregeink fenntartására. A játék multiplayer része is frissítésen esett át, meccseket kereshetünk a helyi hálózaton és az interneten, miközben chatelünk steames barátainkkal. Végre megszabadultunk a Meta szerver okozta kényelmetlenségektől, most már a Steam kezeli a multiplayer részt teljesen. Végre lehetővé vált, hogy egy meccs közben barátaink ki-be lépkedhessenek anélkül, hogy újra kellene indítani a játékot.
Élmények, tapasztalatok A játék meglehetősen élvezetes, a negyedik részre sikerült kinőni a sorozat gyerekbetegségeit, itt különösen a régebbi részekben nehezen áttekinthető irányítófelületre, és az esetenként illogikus helyekre került opciókra gondolok. Indításkor a program ajánl néhány országot, amelyekkel érdemes játszani az éppen aktuális időperiódusban. Ezeket választva szinte garantált, hogy érdekes játékélményben lesz részünk. Fantasztikus élmény az angolokkal vagy a spanyolokkal meghódítani az új világot, Írországgal megalapítani az Amerikai Egyesült Államokat, vagy az Azték nemzettel kikeresztelkedni és utána átvenni a pápa irányítását. Ha azonban valami különlegességre vágynánk, például Magyarországot irányítanánk a török birodalom szárnyalásának a kezdetén, akkor jobban fel kell kötnünk a gatyánkat. Mivel kisebb nemzet vagyunk és alapban régensek uralkodnak (I. Ulászló halálának másnapján, 1444 november 11-én vesszük át az irányítást), ezért a kezünk nagyon sokáig kötve van. A szomszédos nemzetek közötti lavírozás, a háborúk elkerülése, a lengyel, osztrák, török birodalmakkal való jó viszony ápolása kifejezetten nehézkes. A lengyelek és az osztrákok pillanatok alatt képesek Casus Bellit találni és megtámadni minket, és ezt előszeretettel teszik egymással szövetségben. Ekkor, mivel Lengyelország a Litván birodalmat is uralja, pillanatok alatt három (vagy még több) ellenfél ellen is háborúba sodoródhat az ország.

Persze ha Hunyadi Mátyás helyett az osztrák királyt választjuk uralkodónknak, akkor kényelmesebben élhetünk, csak épp vazallusi státuszban. A problémáim megoldására a kor történelmi helyzetének részletes tanulmányozása hozott megoldást, ami alapján rájöttem, hogy milyen szövetségekkel kerülhetem el ezeket a támadásokat. Ezután szövetségben a Német (Teuton) lovagrenddel, Brandenburggal és Bohémiával már sikerült megerősödnöm, így elkerülni az ország három részre szakadását, majd a később kezesebbé váló osztrákokkal együtt elérni a török birodalom megállítását. Sajnos sikerült pár bugba is belefutni, ezek közül az egyik legkellemetlenebb a játék első tapaszának érkezésekor volt: mivel a kliens ellenőrző összege megváltozott, az összes korábbi játékállás módosítottnak minősült, ennek következtében azok, akik Iron Man módban játszottak, hogy a Steam Achievementeket begyűjthessék, kezdhették előröl a játékot. A másik érdekes bug, hogy uralkodóváltáskor a játék a régi uralkodót nemes egyszerűséggel kidobja a kukába. Érdekes helyzet volt, mikor a nálam uralkodó Hunyadi János 1453-ban, V. László hatalomra kerülésekor szőrén-szálán eltűnt a játékból, magára hagyva az általa vezetett sereget (a valóságban 1456-ig a nándorfehérvári ütközetig nagyon is életben volt, és csak utána halt meg pestisben). Jó hír viszont, hogy a fejlesztők figyelnek a játékosokra és a bejelentett bugok javításán gőzerővel dolgoznak. Végszó Az Europa Universalis a negyedik részre kinőtte gyermekbetegségeit, és végre azzá a stratégiai játékká vált, amellyel kezdők és profik és több ezer órát tudnak játszani. Félreértés ne essék, a játék továbbra is komplex, de immár emészthető módon vannak tálalva a részei. Az EU IV a Crusader King második részéhez hasonló modellt használ, tehát várhatóak a pénztárcánkat tovább apasztó, a játékmenetet bővítő kiegészítők. Óriási pozitívum, hogy a program teljes Steamworks támogatást kapott, és már jelenleg is rengeteg játékmenetet módosító, ingyenes adalékot találhatunk hozzá, amelyek további órákkal tudják bővíteni a játékidőt. Ha előrendeltük a darabot, akkor megkaptuk azt a hivatalos modkészítőt is, amellyel beimportálhatjuk CK II-es mentésünket, így gyakorlatilag onnan folytathatjuk az országunk építgetését, ahol a másik játékban abbahagytuk (aki nem volt előrendelő, az a CK II-höz kiegészítőként 9.99 Euroért megvásárolhatja azt a DLC-t, ami ugyanezt lehetővé teszi). Végtelenítve lehetne beszélni még a játék mechanikájáról, az apróbb újításokról, és a követendő stratégiákról, de én inkább azt tanácsolom, hogy aki kedveli a stratégiai játékokat az próbálja ki, megéri.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. gezu1025
2013.09.09. 17:12
Zseniális játék. Többet nem is kell róla írni, max élménybeszámolni.

Jelenleg a Magyarokkal vagyok egy játékban, még nincs 1500 se. De mivel gyors voltam, és előbb pacsiztam le a Lengyelekkel, mint az Osztrákok, így háború nélkül ki tudtam húzni az első uralkodóig. Aztán szövi a Franciákkal, és nics megállás. Szépen apránként őröljük be Ausztriát. Gyakorlatilag enyém minden Bécs fölött és alatt is, és egy szerencsés random event miatt az osztrák kultura accepted lett. Így még csak nehéz dolgom sincs.

Közben a velencei területeket be húztam Horvátország helyén. És közben vassal-á tettem (és éppen annexálom, békésen) a kis államokat a balkánon, és garantálom a függetlenségüket a töröktől. Így a Török eddig nem is támadott, és nem is fog. A franciák ~50k-s serege önmagában 2xese a töröknek. És nekem is van ~30k emberem.

Gyakorlatilag a 3. legnagyobb hatalom vagyok. A franciák és a törökök mögött (egy kicsivel). Az angolok elvannak még a skótokkal, meg a rózsáikkal. Castille meg teljesen kikapott a katalán-purtugál duotól. (lol!)

Szóval gyakorlatilag bármit megtehetek amíg a Franciákat magam mellett tudhatom. És itt jön a játék zseniális része, ugyanis tudom, hogy nem lesznek azok mindig mellettem. És majd születni fog egy Orosz biradalom is, meg az angolok és a spanyolok is erőre kapnak. De most megy a szekér a Magyarokkal.

A másik jó játékom japánnal volt. Pillanatok alatt egyesíteni lehet az országot. Én nem foglalkoztam se koreával, se kínával, hanem csendben kolonizáltam a csendes óceán nagy részét és ausztráliát. De akár amerikába is mehettem volna. Teljesen kényelmes nemzet, nem annyira munkás, mint a magyar.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2013.09.09. 18:01
Nem semmi , gratula
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gezu1025 Morte
2013.09.09. 20:09
Köszi. Az az igazán vicces, hogy ez 2. nekifutásra sikerült is, elsőre se ment rosszul, ott ~1600 környékén a kezdeti határok megvoltak meg egy kis terjeszkedés osztrák és lengyel irányban. És mivel personal unioban vezettem norvégiát épülgetett Magyar-Kanada.
Mindezt elsőre, EU tapasztalat nélkül. (igaz sok-sok óra HOI3 tapasztalattal, így meg kell vallanom, kicsit fapadosnak érzem a játékot néhol, főleg a harc "összetettségét" )

A mostani helyzetről meg ide rakok egy képet, mert én csupán nézni is szeretek egy ekkora Magyarországot. Ami a további terveket illeti, szerintem virgonckodok kicsit a lengyelekkel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Terror gezu1...
2013.09.09. 20:13
Ha már ekkora király vagy, akkor a büdös antantot igazán leradírozhatnád a föld színéről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. gezu1025 Terro...
2013.09.09. 20:26
Nem vagyok én semekkora király.
Ami meg az antantot illeti, Hearts of Iron 3-ba (ww1 moddal) Osztrák–Magyar Monarchiá-val már leradíroztam őket.


Amúgy nekem nagyon bejön ez a grand startegy műfaj, jobban, mint gondoltam volna. Minden tiszteletem a paradoxé. A következő játékuk East vs. West pedig tovább fokozza "rajongásomat" Elvégre a hidegháború teljes arzenálját megkapjuk jövő év elején. Brutális tech tree-val és mély gazdasági résszel. Alig várom, hogy '56-ba (reményeim szerint) az addigra kifejlesztett egy darab atombombával fenyegethessem a ruszkikat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Runciter
2013.09.10. 18:54
A Black Isle Studios halála miatt a Paradox a kedvenc játékfejlesztőm (és kiadóm is), nagyon érdekes rétegcuccokat adnak ki, és példaértékű a játékaik kiadása után mutatott support is, és az, ahoyg a kiegészítőkhöz állnak.

Az EU sorozat az egyik legmagávalragadóbb cucc, amivel valaha játszottam, simán bele lehet feledkezni annyira, hogy amikor észreveszed, hány óra van, úgy dönts, hoyg akkor ma éjjel inkább már nem is alszol...

Sajna a sorozat egyik tagja (ez se) sikerült bugmentesre kiadáskor, de ha valaminél, ennél a játéknál ez megbocsátható, egyrészt, mert annyira kapcsolódik MINDEN mindenhez, hogy nagyon könnyű beleszaladni valami kiegyensúlyozatlanságba, hibába, másrészt azért, mert egyes nagy cégekkel ellentétben ők bizony figyelik a visszajelzéseket, és javítják a hibákat.

Nem vagyok túl nagy történelemőrült, de bizony élmény pl. a Magyar Királysággal szétverni a törököket, és felszabadíttatni velük Bizáncot (még ha az én kampányomban muszlim emírségként is alakultam újjá).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. otherl
2013.09.10. 21:06
Az egyetlen probléma vele, hogy még legalább 2 év mire a nagyobb modok kifornak hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tommy19940...
2013.10.09. 19:31
Koliban játszunk vele majdnem minden este pár órácskát lanban. Úgyérzem megint nem lesz meg jó pár tantárgyam Tavaly ugyanez volt a helyzet csak akkor Hearts of Iron II-vel. Remek játékokat produkál a Paradox, hatalmas időmennyiségeket lehet beleölni és a legjobb, hogy nem agyatlan hadseregépítés az egész, hanem tényleg gondolkodtató játékmenet. Hatalmas piros pont a Paradoxnak és sok bukott kredit nekem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!