iPon Cikkek

Evolve alfateszt - Ahová lépek, szörny nem terem

Dátum | 2014. 11. 01.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Csütörtök délutántól Xbox One-on, péntek délutántól pedig PC-n és PS4-en is elérhetővé vált az Evolve alfa verziója, melyre persze azonnal rávetettük magunkat. A Left 4 Dead-játékokat is jegyző Turtle Rock által készített anyagban ismét a négyfős kooperatív kapja a főszerepet, egy olyan csavarral, hogy itt egyetlen, játékos által irányított nagydarab szörny az ellenség. A koncepció kimondottan érdekes, így nagyon kíváncsiak voltunk, hogy ez a gyakorlatban mennyire működik jól, mert nem igazán tudtuk elképzelni, hogyan tudnak ebből élvezhető játékot csinálni. Az alfa kipróbálása után azért még maradtak kételyeink, de mielőtt rátérünk ezekre, tekintsük át gyorsan az alapokat. Tehát, egy meccs összehozásához öt játékosra van szükség, melyekből a rendszer négyet besorol katonának, egyet pedig szörnynek. A négy játékos választhat négy karakterosztály közül, melyek eltérő szerepet töltenek be a csapaton belül. A rendszer nagyon okosan lehetőséget ad arra, hogy mindenki beállítson egy sorrendet, hogy a négy osztály illetve a szörny közül melyiket preferálja inkább, így a matchmaking ennek megfelelően igyekszik majd összeválogatni a népet, ráadásul a sorrendet bármikor módosíthatjuk két mérkőzés között.
A karakterosztályokat úgy építették fel a fejlesztők, hogy mindegyikre szükség legyen, és kiegészítsék egymást. Az Assault adja a legtöbb sebzést, illetve ő tudja elviselni a legtöbb sérülést is, miközben még aknákat is tud telepíteni. A Medic alapvetően két feladatot lát el: az egyik legfontosabb, hogy az Unreal Tournament Link Gun fegyverére erősen hasonlító eszközével gyógyítani tudja a csapattársakat, de két fegyvere is van, fontos funkciókkal. A vadászpuskájával gyengepontokat tud lőni a szörnybe, amit aztán a többi csapattag ki tud használni, míg a nyugtatópuskával lelassítja a monsztát, illetve egy rövid ideig falakon keresztül is láthatóvá teszi. A Support egyfajta keveréke a Medicnek és az Assaultnak. Nagyon sok sebzést tud kitolni a gépágyújával, légicsapást tud kérni, és gyógyítani ugyan nem tud, de képes pajzsot generálni a csapattársakra, ezzel megvédve őket a beérkező sebzéstől. Végül pedig itt van a Trapper, aki a nevének megfelelően különböző csapdákat tud elhelyezni. Ezek közül a két legfontosabb a szigonyos csapda, ami rövid időre le tudja fogni a szörnyet, a másik pedig egy nagy elektromos erőteret generál, amivel egy területre be tudja szorítani, így nem tud elmenekülni. Ezen kívül a Trappernek van egy kutyaszerű lénye is, aki Daisy néven fut, és a szörny nyomára tud akadni, illetve ő is fel tudja támasztani az elesett csapattársakat.
A játékmenet úgy néz ki a katonák szemszögéből, hogy a brigádot amolyan Titanfall-módra kidobja az egyébként egész nagy pályára egy szállítóhajó, aztán indulhat a vadászat a szörnyre. A pályák általában tartalmaznak egy nagyobb épületkomplexumot, a katonák legvégső célja ezt bevédeni, a szörny azonban ezt csak akkor támadhatja meg, ha elérte a maximális, harmadik szintet, ezen kívül pedig ott a környezet, mindenféle növénnyel, fával és kisebb-nagyobb vadállattal. És akkor innentől kezdenek bonyolódni az események, ugyanis a katonák hatékonysága leginkább azon múlik, mennyire képes együttműködni a csapat, és ez bizony nagyon rányomhatja a bélyegét egy-egy menetre. A cél nyilvánvalóan a szörny mielőbbi megtalálása és kiiktatása lenne, de aki követte a csütörtöki esti streamemet, az láthatta, hogy a játékosok legtöbbjének fogalma sem volt arról, mihez is kezdjen. Ez persze valamennyire érthető, hiszen valószínűleg mindenki akkor próbálta ki először az Evolve-ot, de a legtöbbször csak a szerencsétlenkedés és a fel-alá mászkálás zajlott. Olyan kirívó esetek is előfordultak, hogy a Medic egyáltalán nem használta a gyógyító képességét, meg olyan is, hogy a csapat ahelyett, hogy együtt maradt volna, inkább szétszéledt, és a szörny egyesével kapkodta ki őket.
Maga a játékmenet akkor sem kifejezetten gyors, ha mindenki tisztában van vele, mit is kéne tenni. Az Evolve inkább a feszültségre épít. Tudjuk, hogy ott van valahol a vadonban a szörny, és tudjuk, hogy egyre erősebb lesz, de a menetek jelentős része azzal telik el, hogy szinte nem is látjuk. Ez pedig önmagában is elég izgalmas tud lenni. A játék képe azonban jelentősen megváltozik akkor, ha mindenki megfelelően használja a képességeit. Ha a Trapper ügyesen helyezi le a csapdákat, megpróbálja kitalálni a szörny várható útvonalát, akkor le tudja lassítani, mint ahogy szükség van a Medic nyugtató lövedékére is. Ha ezeket nem használják, akkor a hiába lelünk rá a szörnyre, az nagyon gyorsan el tud szaladni a katonák elől, és ügyesen tud rejtőzködni. Ettől függetlenül jelenleg úgy gondolom, hogy a katonáknak nincs elég eszközük arra, hogy hatékonyan fel tudják kutatni a szörnyet. Persze Daisy kiszagolhatja, merre ment és rálelhetünk a lábnyomaira is, illetve észlelhetjük, ha például valahol elriasztotta a madarakat, de jellemzően mire odaérünk, már hűlt helyét találjuk. A szörny keresése a játékosok és a játékmenet szempontjából nem egy kifejezetten kreatív, igazi részvételt igénylő folyamat, ami így bizony sok-sok kereséssel és üres rohangálással teli percet eredményez. De ismét: ha a csapat ténylegesen érti a dolgát, akkor ezek a percek is lerövidíthetők, és hatékonyabbá lehet válni.
Ha tehát a katonákkal vagyunk, az Evolve-ban tapasztalt játékélmény jelentősen függ a csapattársaktól, ami egyben azt is jelenti, hogy a játék nem feltétlenül tesz rád jó benyomást az első pár körben. Ha azonban a szörnnyel vagyunk, némileg egyszerűbb a helyzet, ott ugyanis nem kell senki másra támaszkodnunk. A szörny feladata viszonylag egyszerű: menekülni a katonák elől, illetve megzabálni annyi állatot a vadvilágból, amennyit csak lehet. Képességeinket a menet kezdete előtt választhatjuk ki, bizonyos mennyiségű fix pontszám elosztásával, melyek közül a rohamozás, illetve az ugrásból támadás egyértelműen a két leghasznosabb, míg a tűzokádás kifejezetten jól tud jönni akkor, ha egy csoportban találjuk a katonákat, de egy célpontra kiegészítő sebzésként is korrekt. A táplálkozással alapvetően három dolgot érünk el. Egyrészt az életerőnkön felül pajzsot kapunk, ami nagyon fontos, ugyanis azt vissza tudjuk tölteni, míg az életerőt nem. Ezen kívül bizonyos mennyiségű elfogyasztott állatka után “szintet lépünk”, vagyis "evolválódunk" (ezt egy kicsit fájt leírni). 3 szint van, és amint azt valószínűleg ki is találtátok, az elsőn alig-alig jelentünk veszélyt az ellenfelekre nézve, míg a harmadikon már csak úgy tudnak megölni, ha tényleg tökéletesen dolgoznak együtt. Ezen kívül a harmadik szinten már nem csak úgy tudjuk megnyerni a menetet, hogy kiirtjuk a csapatot, hanem úgy is, hogy megsemmisítjük az adott pályán kijelölt célpontot. Végül pedig egy-egy állat elfogyasztásával buffokat is kaphatunk, amik jelentősen segítenek minket a menet végéig.
Ahogy már fentebb írtam, ha az ellenséges csapat nem végzi jól a dolgát, a szörnynek nagyon egyszerű élete van. Gyorsabb, mint a katonák, és szinte bárhová fel tud mászni. Ügyesen tud rejtőzködni, ráadásul ki is tudja “szagolni” a környezetben mozgó állatokat és ellenségeket, így még időben odébb tud állni, ha forrósodik a talaj. Ugyanakkor az is igaz, hogy ha a katonák sikeresen tudnak meglepni egy első szintű szörnyet, és a képességeiket jól használják, nem engedik elszökni, akkor pillanatok alatt nyerhetnek. Egyelőre tehát nem tudom eldönteni, hogy a játék kiegyensúlyozásával vannak problémák, vagy egyszerűen csak a katonákkal játszó játékosoknak kell tapasztaltabbnak lenniük, hogy egyensúlyba hozzák a játékot. Persze az előbbi sem lepne meg, elvégre valószínűleg pont azért tartják a fejlesztők az alfatesztet, hogy pontosabb képet kapjanak a balanszról, és tovább tudják csiszolni azt. Mi van még? Nos, a technikai oldalt egyelőre nem érdemes túlzottan elemezgetni, hiszen alfáról van szó. Az biztos, hogy jelenleg Xbox One-on nincs köze a 60fps-hez, de sokszor még a 30-hoz sem. Ettől függetlenül elég valószínű, hogy ezt a végleges verzióra megoldják majd, hiszen addig még hónapok vannak hátra. Maga a grafika egyébként szép, a pályák nagyok, hangulatosak és jól kidolgozottak, sőt, a havas pályán kapjuk meg szerintem a legjobb hóesés-havazás effektust, amit játékban valaha láthattunk. Jelenleg probléma az is, hogy a program brutálisan sokat tölt, de ez is tipikusan az a rész, aminek az optimalizálását a fejlesztés legvégén csinálják meg a stúdiók. Nagyon tetszett viszont, hogy a meccsek végén, amíg várjuk, hogy elinduljon a következő pálya, az előző menet térképet látjuk felülnézetből, rajta egy “visszajátszással” arról, hogy mi történt. Ezen látszik, hogy ki és merre mozgott, ami nagyszerű lehetőség a tanulásra és a pálya felépítésének jobb megismerésére, a szörnyek potenciális rejtekhelyeinek kiszúrására. Aki az Evolve-tól egy nagyon intenzív szörnyirtós játékot várt, az sajnos csalódni fog. Ahogy írtam, ez inkább a bújócskáról és a keresésről, meg az ezzel járó feszültségről és izgalomról szól - néha úgy éreztem, kicsit közelebb áll egy horrorjátékhoz, mintsem egy akciójátékhoz. Az is egyértelmű, hogy bármilyen irányba is javítja a balanszot a Turtle Rock, a katonákat alakító játékosoknak odafigyelésre és csapatmunkára lesz szüksége a sikerhez. De hogy mindez meddig és mennyire maradhat élvezetes? Nos, ennek megítélését már hagyjuk meg a végleges játék megjelenéséig! Platformok: PC, PS4, Xbox One Tesztplatform: Xbox One
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

5. Konigstige...
2014.11.01. 11:47
Én is a balansztól tartok leginkább. Ebben a játékban különösen oda kell rá figyelni, különben a fene megette. Ha a katonák lesznek túl gyengék, akkor kevesen játszanak majd velük, ha a szörnyek lesznek gyengébbek, akkor azokkal nem játszanak majd. Márpedig mindkét eset elfogadhatatlan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Benny
2014.11.01. 12:11
Nálam kifagy a játék arra hivatkozva, h nem elég a memoria ami érdekes mivel 8 gigám van és 2 a vga-n medium beállításoknál...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. draks
2014.11.01. 15:23
Én 7970-el i5 3570 és lowon fut ugy ahogy normálisan 35 fps felett, de még igy is szép a játék .Mire kijön akkora remélem jobb lesz az optimalizácio t
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. salieven
2014.11.01. 15:58
i5 4670k + GTX 780 hibátlanul fut 1080p ultra high-on 60fps-n Maga a játék jó csak kell hozzá egy jó csapat ha hunterek akarunk lenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. moroczl
2014.11.01. 20:24
PC (steam) kódok, annak aki kipróbálná:

CBFHF-XY7I6-N83P2
CBFXK-LYG79-V56LJ
CBG5W-C2X0J-LX2EF
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!