iPon Cikkek

Fallout 4: Automatron – A gépek lázadása elmarad

Dátum | 2016. 04. 12.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

Az első értelmes lény (ha a bogarakat nem számítjuk) akivel az alapjátékban találkoztunk, Codsworth volt. Kíséretként, harcostársként és a nyafogás bajnokaként kísérhette kalandjainkat. Aztán jött Curie, aki szintetikus testben érdekes színfoltként vitte tovább a tudattal, személyiséggel rendelkező gépek kérdéskörét (Does this unit have a soul?). Ezután pedig találkoztunk a sörfőző robottal és úgy gondoltuk nincs hová továbbfejlődni már, és ó mekkorát tévedtünk!
65. szinten, jó 200 óra játékidővel, feltuningolt páncéllal, a kedvenc fegyvereimmel úgy gondoltam ugyan mi bajom lehet pár rozsdás vacakkal szemben? Összeszedtem az összes Bobblehead-et, képregény és magazin, valamint power armor gyűjteményem van, és egy kedvenc, berendezett kis városom. Legrosszabb esetben kapok pár lövést, és elhasználok egy stimpack-et a nálam levő 150 darabból. Ehhez képest kétszer úgy rám robbant valami, hogy végtagok nélkül (elég nehéz így) kellett rányomnom a visszatöltésre, és ami a legrosszabb, akkor még fogalmam sem volt hol hibáztam, vagy mi is történt pontosan. Ennyit arról, hogy magas szinten az ember hajlamos legyőzhetetlennek hinni magát, csak mert végigjátszotta keresztül kasul az eredeti tartalmat. A jó DLC viszont nemcsak újdonságokkal, de meglepetésekkel is készül. Úgy érzem ez utóbbi jól sikerült a Bethesdának, de lássuk mit sikerült még belepakolni az Automatronba. Az ellenségek egy jó része a Skyrimben tapasztaltakhoz hasonlóan velünk együtt fejlődik. Ez különböző rangokban, a fegyverzetben, a páncélzatban nyilvánul meg egyrészt, másfelől abban is, hogy ha egy ellenség-típus legendary verziójába futunk bele, sejthetjük, hogy fájni fog. A robotok úgy tűnik magasabb szintre emelték mindezt. Ott vannak persze az ágyútöltelék 1-2 lövéses mazsolák is, de jó pár dologban meglepetést okozhatnak. Az alapjátékban, normal fokozaton a legfejlettebb combat armor majdnem mindenre elég volt, power armor-t pedig inkább mókából és a változatosság okán viselt az ember (meg persze, ha odáig volt érte). Ugyanez a hozzáállás viszont nagyon hamar elvérzik a lézer és plazma fegyverek kereszttüzében.
Később az is kiderült, hogy némely ellenséges robot a megsemmisüléskor szeret bombaként tovább funkcionálni. Vagyis, ha eddig mesterlövészt játszottam, akkor itt ez kétszeresen igaz lesz. A shotgun ugyan kis túlzással kettesével szedi le a kisebb robotokat, de a már elmesélt fiaskó után nem volt kedvem, kezem, lábam szerteszét hagyva újra nekiugrani a kaland folytatásának/újrakezdésének. Vagyis maradt a távolharc, a gyors és pontos fejlövések, vagy valami aknákkal, gránátokkal megspékelt nehéztüzérség, és persze az energiafegyverek. Persze ha a felénk rohamozó robot egyik lábát kilőjük, az is működőképes. Épületekben viszont néha a szintkülönbség se mentett meg, ugyanis a robbanás „átment” a falakon, az erőssége pedig egy mini nuke-al vetekedik. Nem tudom mennyire volt nyílt célja a készítőknek, hogy az emberek vegyék komolyabban a harcot és az összecsapásokban való sérülékenységet, de sikerült elérniük.
Egy rejtélyes rádióadással kezdődik az egész kaland. És persze nyakra-főre gyilkoló, elszabadult robotokkal. Meg fura üzenetekkel, ahol minket kiáltanak ki az egész sivár pusztaság legnagyobb gonosztevőjének. Nincs más hátra, nyomozni kezdünk. Vagyis lövöldözni, gyűjtögetni és ismét lövöldözni, vagyis a szokásos rutin. Kapunk néhány új helyszínt és egy új raider frakciót is (Rust Devils), akik a témához hűen robotok átprogramozásával, azok hadrendbe állításával foglalják le magukat, valamint a szétszerelt egységek darabjaiból összerakott páncélban parádéznak a világégés utáni pusztaságban.
A nagy durranás pedig a sok féle elemből, kinézetből és fegyverből összerakható robotunk. Akár egy egész hadsereg is, ha bírjuk nyersanyaggal. Sokan hasonlították a power armor bütyköléshez a robotgyártást, de egy kicsivel azért többről van itt szó. A science, robotics expert perkekre hatványozottan szükségünk lesz, és persze annyi nyersanyagra, amennyit nem szégyellünk robot alkatrészekkel és darabokkal való legózásra költeni. A külalakon kívül érzelmes, humoros, empatikus, társasági személyiséggel is elláthatjuk robotunkat a gyári alapbeállítás finomhangolásaként, és ha emberibbé akarjuk tenni őket. A végső összecsapás után pedig Eyebot-okat is gyárthatunk, amik nyersanyagokat, lőszert kutatnak fel és hoznak el nekünk. Nem rossz így összességében, de nem egy órákig tartó foglalatosság. Új fegyverek? Azok is vannak. Mr. Handy Buzz Blade, Assaultron Blade a közelharc szerelmeseinek, Tesla Gun, Assaultron Head (igen, tényleg a feje) a lövészeknek. Külön érdekesség, hogy a robotfejjel való lövöldözés mellé a radioaktív sugárzás ellen is jó, ha van védelmünk, ugyanis minden lövés velejárója egy szép adag sugár dózis is, így ghoulok ellen valószínűleg, nem a legjobb megoldás (nem, szuper mutánsok ellen sem biztos).
És, hogy mi maradt még a csomagban? A fő attrakció, a fő gonosz és a fő történetszál. A DLC egyszerűségét és rövidségét elég sok kritika érte. A főszál nagyjából 2 órás (gyűjtögetéssel, bütykölésekkel azért több, de nem a történet miatt), a küldetések pedig a tipikus „hozz 3 darabot”, „öld meg mind” között ugrálnak. Én is egyet kell értsek ezzel, mert hiába van benne sok anyag, ha túlzottan is klisékre épül. A hackelés, nyomozás, olvasás, esetleg a kódfejtés, mint változatosság nem nagyon jelenik meg, pedig lenne benne potenciál és feldobná a hangulatot is. A végső összecsapás pedig olyan, mint egy jófajta insta, az egyik MMO-ból. Hosszú, több szintes, van egy csomó trash-mob, és a végén persze a nagy összecsapás és beszélgetés a főellenséggel. Aki pedig szereti az ismétlődő küldetéseket (mint a nagy kedvenc település megmentés), annak ezután bővül a paletta, elkóborolt, hibás programmal futó robotokat vadászhatunk le, végtelenített ciklusban.
Maga az összerakható robot kísérő/társ ötlete sem új, az előző rész modderei is gondoltak már rá, igaz ez egy fejlettebb és bővített kiadás. A végigjátszás és a Fallout 4-ben eltöltött órák után ez nem ad túl sokat az élményhez. Akkor működik (vagy működne) igazán, ha mint új játékos ezzel is találkozunk és ebben is bütykölhetünk kedvünkre. Fel lehet hozni a Witcher 3 első DLC-jét mint ellenpéldát, hiszen ott a történetről szólt inkább a kiegészítő, a fegyver felturbózása kis apróság volt a 10-12 órányi új kaland mellett. Nem kell tehát messzire menni egy jó példáért sem, és akkor az apró kalandokat, skineket (teljes páncél seteket, küldetéssel!) tartalmazó ingyen letölthető tartalmakról nem is beszéltünk. Az X-Com 2 is belefutott ebbe az első kozmetikai DLC-jével, a modderek mértékrendekkel jobb, vagy hasonló minőségű kiegészítők egész sorát legyártották már. Ráadásul ott a játék világába nem illő, egyenesen komolytalan felszereléseket is tartalmazott a fizetős letölthető tartalomcsomag.
Kicsit olyan érzése van a DLC-nek, hogy a teljes játékból kivágott apróságot kaptunk vissza, pénzért. Felmerült a robotok aréna/gladiátor jellegű harcait lehetővé tevő kiegészítő, ahol új értelmet nyerhetne az egész építés/felszerelés/finomhangolás, de ehhez legjobb esetben is a modderek munkája nyitja csak meg a kaput. És emellett persze van egy humor faktora is, ahol egymással versenyezve építettek minél furább szörnyszülötteket az Automatron tulajok, szegény Codsworth-ből. A gond tehát nem azzal van, hogy igényes, ötletes dolgokkal színesíti az alapjátékot, hanem, hogy ez egy 10 eurós kiegészítőnek kevés. Season Pass ide vagy oda, ezt a fanatikusok, a nagyon kíváncsiak és a már bérlettel rendelkezők fogják csak így megvenni. A többiek megvárnak egy GOTY vagy minden egyben kiadást, és igazat tudok nekik adni.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. Rimagras
2016.04.12. 11:00
Gratula, hogy erről a szarról ennyit tudtál írni. Karakterre fizetnek?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Trolltaxi
2016.04.12. 11:24
Inkább csinálnának egy működő településmanager interface-et...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Asagrim Rimag...
2016.04.12. 12:44
És neked?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Rimagras Troll...
2016.04.12. 13:43
Áh, nem lesz. Túl sokat akartak. A construction kit-ből kaptunk egy lite verziót amivel primitív szinten van valami építési lehetőség aztán annyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Phantomstr... Rimag...
2016.04.12. 17:33
Egy cikkírónak ez a dolga. Ha hosszabb a teszt, részletesebb képet ad a játékról/DLC-ről. Mindenképp elegánsabb és informatívabb megoldás, mint letudni annyival, hogy "ez szar".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Rimagras Phant...
2016.04.12. 20:09
Ja, akkor azt is megemlíthette volna, hogy a The Mechanist karaktere a Fallout 3-ból lett áthozva, csak ott egy fickó volt, aki a hangyakirálynő ellen harcolt.

Példul.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Asagrim Rimag...
2016.04.12. 21:27
És ez engem mint FO4 játékost miért érdekeljen? Ha játszottam a FO3-mal ez már nem új hír, ha még nem, akkor nyilván már nem is akarok, mert lett volna több évem rá, tehát ez az információ irreleváns így is, úgy is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Meteoreso
2016.04.19. 09:39
Nekem tetszett ez, csak 4 óra alatt végig vittem, és vártam hol van a többi küldetés ... az nincs.
Meg nagyon erős háromlábú hidrolaikus robotot raktam össze gatling lézerrel meg mini nuke-val egyszerűen nincs ellenfele többé.
Nem is használtam a Power Armort melette.
A ruhába is már 183 volt az AC-m.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!