iPon Cikkek

Fallout 4: Far Harbor – A ködön túl

Dátum | 2016. 05. 26.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

A Fallout 4 2015 júniusi bejelentése nagyot robbant, hiszen a megjelenésig alig pár hónap volt csak hátra. Aztán novemberben mindenki belevethette magát a Bostonban játszódó új kalandba, és eldönthette, mennyire elégedett az új résszel és a megannyi változással, fejlesztéssel. A kritikák nagyrészt elismerően szóltak a játékról, de volt pár érzékeny pont, ami komoly vitákat eredményezett a játékos közösségen belül. Az egyik az volt, hogy nincs lehetőségünk igazán gonosz karaktert játszani, ezáltal a döntéseink egyfajta kierőszakolt jó keretet kapnak a főszál folyamán. A másik pedig a már mémmé nemesedett küldetésáradat, amit a Minuteman vezető, Preston Garvey zúdít a fejünkre, és különböző települések megmentéséről szólnak. Egyfelől nem lehet visszautasítani ezeket, másfelől automatikusan szóba elegyedik velünk ez a kedves NPC. Így aztán volt, aki 30 nuke aknát robbantott rá egyszerre emberünkre (nem segített), vagy egyszerűen befalazta az egyik bázison (ez már segített). Ettől függetlenül, a hibái és a mai napig meglevő zavaró apróságai ellenére a Fallout 4 sikeres lett, arról nem is beszélve, hogy a modderek is rászabadultak, majd jobbnál jobb kiegészítőket és extrákat gyártottak és gyártanak folyamatosan hozzá. A Skyrimnél bebizonyosodott, hogy a rajongói tartalmak sok esetben megállják a helyüket, sőt, olyan fejlesztések is születtek, amik által mondhatni egy „új” játékot kaptunk.
A hivatalos DLC-k a Fallout 3 és a New Vegas esetében több órás, egy nagyobb területet vagy valami különleges helyszínt magában foglaló, sok játékórát és új felszereléseket, ellenségeket tartalmazó kiegészítők voltak, így összességében jó volt a fogadtatásuk is. Tény, hogy közel sem tudunk még minden tervezett DLC-ről a Fallout 4-gyel kapcsolatban, de az eddigiek elég vegyes fogadtatásra találtak a közösségen belül. Az Automatron igaz, hogy behozta a robot kísérő megépítését és a robotok újratervezését lehetővé tevő műhelyt, de maga a történetszál nagyjából 2 órás volt, a mellékküldetések pedig nagyjából még ennyit tettek hozzá. A Wasteland Workshop pedig egy arénát, a vadállatok és szörnyek befogásának a lehetőségét, valamint a településeink kinézetének továbbfejlesztését tartalmazta. Sokan elégedetlenkedtek, hogy mindez aligha nevezhető tartalombővítésnek, és a Season Pass értelmét az adná, ha a régi részekhez hasonlóan hatalmas, új területen kalandozhatnánk. Mivel nem tudjuk mit tartogat még a Bethesda, ezért elhamarkodott lenne leírni őket, azonban van még valami, ami ritkán kerül említésre az elégedetlenkedők meglátásai mellett. Ez pedig az, hogy a modderek rengeteg eszközt és apróságot kaptak, hogy egyre jobb és érdekesebb dolgokkal bővíthessék a Fallout világát. Persze azt is lehet mondani, hogy ez a fejlesztők feladata lenne, és kapják össze magukat, de a Skyrimnél sem panaszkodott senki, amikor egyre másra jöttek ki a jobbnál jobb modok. Ha véget ért a fejlesztés és a DLC-k sora, akkor mérlegre lehet tenni mindazt, amit a pénzünkért kaptunk, de jó figyelembe venni azt is, hogy az apróságnak tűnő hivatalos kiegészítők is sok alapanyagot adnak egy későbbi fejlettebb vagy továbbfejlesztett modhoz is.
A sorban harmadik DLC válasz a kritikákra. Kapunk egy meglehetősen nagy szigetet, aminek egyedi hangulata és kinézete van, és akik a szerepjáték szabadságát hiányolták, azoknak van egy jó hírem. Három fő frakció él ezen a köddel borított, halálos veszélyeket rejtő földdarabon, és a túlélésért való küzdelembe bekapcsolódva, a mi kezünkbe kerül a döntés joga: ki él és kinek kell pusztulnia. Itt végre kiélhetjük sötét hajlamainkat, hiszen bármelyik frakciót is találjuk antipatikusnak, nyugodt szívvel vihetjük abba az irányba a történetszálat, hogy az az oldal bizony nagyon rosszul járjon a végén. Egész konkrétan meg is semmisíthetjük őket, és ez lesz a központi dilemma végül a küldetések során. Hamar kiderül ugyanis, hogy a „jó” és a „rossz” idejét múlt koncepciók, hiszen a jó szándékú és nemes indíttatású oldalnak is lehetnek sötét titkai. És ez ad egy nagyon is kellemes, elgondolkodtató bonyodalmakkal teli, egyedi ízt a történetnek. A szürke zónában mozgunk, döntéseink pedig komoly hatással lesznek az itteni közösségek jövőjére. Ezt ugyan megszokhattuk már, de a kérdés attól még megmarad. Vajon milyen árat vagyunk hajlandóak fizetni a békéért, és mit vagyunk képesek megtenni és eltűrni azért, hogy az évek alatt létrehozott törékeny béke megmaradjon? Derüljön inkább ki a teljes igazság és boruljon ismét lángba az egész sziget, vagy vannak titkok, amik a legjobb, ha a köd mélyén maradnak eltemetve, míg világ a világ? Ez pedig azt jelenti, hogy a „lelövünk mindenkit, akit lehet, vagy aki nem velünk van” mentalitás után itt bizony meg fogunk torpanni. Mit lehet az adott helyzetből kihozni? Valóban ezt akarom? Tényleg ez a jó döntés ebben a helyzetben? Az eredeti játékban nem túl sok ilyennel találkoztunk, ha egyáltalán.
Emellett a tárgyak és újdonságok terén sem marad el a játék, és így végül összeáll, hogy miért is lett jó a Far Harbor. Ha röviden fel kellene sorolni, mit pakolt bele a Bethesda a DLC-be, akkor is szép a lista: fegyverek, ellenségek és szörnyek, páncélok és power armor festések, küldetések, új nagy terület, ruhák, italok, gyűjthető magazinok, egy társ, használati és dísztárgyak. Bármiben is leljük örömünket, megtaláljuk. A történet egy fiatal lány eltűnésével kezdődik, és szükség lesz a magánnyomozó vénánkra, ha a végére akarunk járni. Egyértelmű utalás van rá, hogy Nick Valentine az ajánlott segítőtárs erre a kirándulásra, és nem véletlenül. Bármiféle spoiler nélkül, legyen elég annyi, hogy ha őt visszük magunkkal, akkor elég sok extra dialógust és rejtélyt kapunk a küldetésekben. A jó öreg szintetikus magánnyomozónak ugyanis, mint kiderül, vannak fehér foltok és megmagyarázatlan részek az életében, amikre itt viszont fényt deríthetünk együtt. A terület maga, kinézetre és hangulatra a Silent Hill és a Point Lookout (Fallout 3 DLC) között van valahol, de akad egy csipetnyi ’A köd’ utóérzete is. A szigetet ugyanis átláthatatlan, radioaktív köd borítja, amin a napfény még délben is alig-alig szűrődik csak át. Sokan hiszik azt, hogy élő entitás, egy gondolkodó és nagyon is gonosz elme ez a jelenség, ami az ott élőket egyre jobban kiszorítja. Egyetlen apró kikötő maradt csak. A helyi lakosok viszont nem hajlandóak feladni a múltat, hiszen övék volt a sziget nagy része. Hátukat a falnak vetve várják a jobb időket, a megváltást, vagy a teljes pusztulást. Az pedig, hogy melyik lesz a sorsuk, rajtunk is múlik. Pletykák keringenek egy furcsa szektáról is, ami egyre erőszakosabbá válik, a tagjai pedig a bombák után hátra maradt sugárzást istenítik. A sziget középpontjában pedig furcsa szerzetek élnek, emberek, de lehet, hogy mégsem teljesen. A fejlett technológiájuk és a békés megoldásokra való törekvésük pedig ékként szorítja őket a másik két frakció közé. Bármerre is mozdulnak, az könnyen vérontáshoz vezethet, a feszültség pedig már most is csak hajszálnyira van a nyílt háborúskodástól. Ide érkezünk meg egy rozoga hajón, egy félhomályos reggel, és ahogy a bizalmatlan helyiek méregetnek minket, riadó harsan. Azt mondják a ködben lakó szörnyek közelednek a hevenyészett védelmi állások felé, a harc pedig nem sok jóval kecsegtet.
Összesen 48 új helyszínt fedezhetünk fel kalandjaink során, a terület kidolgozottsága, hangulata pedig nagyon jól sikerült. Az eredeti terület kopott egyhangúsága után új élmény lesz itt barangolni, bár pár óra alatt nyomasztóvá is válhat az állandó félhomály. Ilyenkor felüdülés egy napsütötte hegycsúcsra felmászni, vagy a tiszta égbolt látványával találkozni, mégha rövid időre is. A fő történetszál szerteágazó, és a már említett döntések alapján több irányba is elvihetjük. Lehetünk megmentők, gyilkosok vagy akár mindkettő is, hiszen attól még, hogy az egyik oldal gyűlöl minket, a másik szemében lehetünk akár hősök is. A korábban írt rövid lista alapján pedig rengeteg aprósággal találkozhatunk a tárgyak és a felszerelések terén is. Ebbe beletartoznak azok is, amiket díszítésre, lakhelyünk vagy településeink színesebbé tételére használhatunk: főzőeszközök, tárolók, italok, növények. Két új típusú lőszert is kapunk, ami persze új fegyvereket is jelent, valamint a páncélok, különleges ruhák sora is bővül. Hét féle új ellenség szomjazik a vérünkre, a legtöbbjük pedig olyan, mintha egy rémálomból mászott volna elő, akkor is, ha egy sima nyúlról van csak szó. Itt persze, ami túlélte a ködöt, az már nem nevezhető gyámoltalan rágcsálónak többé. Némi Lovecraft-i hatás is észrevehető rajtuk, de az biztos, a készítők jó munkát végeztek ebben is. Aki pedig megéhezett az megtömheti magát egy kis darált molerat vagy farkas pecsenyével, de a ködben rejtőző lényekből is lehet főzőcskézni, minden csak kreativitás és gyomor kérdése. Aki felfedezés helyett a teljes és részletes listát megnézné, az itt kutakodjon.
Vannak hibák (vagy mondjuk inkább azt, maradtak) a játékban, de inkább kellemetlenséget okoznak, minthogy elrontanák a játékélményt. Akadást nem tapasztaltam, a grafika és a kidolgozottság szépnek mondható. Néhány beragadás (számítógép feltörés), és az egyik új fegyver újratöltési/megjelenítési animációjának durva hibája volt a legrosszabb, amivel találkoztam. A történetszál izgalmas és a döntéshelyzetek is jó kérdéseket vetnek fel, bár a két emberi frakciónak, végletes hozzáállásuk miatt, elég egyszerű lett a szerepük. A kirekesztő és idegenekkel szembeni bizalmatlanság, valamint a vallási fanatizmus nem hagy sok teret a kibontakozásra, de azért érnek majd itt is meglepetések minket. Ennek ellenére érdekes karakterekkel találkozhatunk a szigeten, ami nem jó pont, hanem az elvárt minimum a Fallout történetében. Összességében sokat kapunk ezzel a DLC-vel, nagyjából 20-25 órányi játékidő van benne, a mellékküldetéseket és a felfedezést is beleszámolva. Ha ezt az irányt követi a Bethesda, akkor még nagyjából 2-3 kiegészítőre számíthatunk, és őszintén remélem, hogy a fejlesztők ezen a vonalon maradnak, mert még adósak a negyedik rész teljessé tételével. A Far Harbor pedig egy jó lépés a törlesztéshez.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. Asagrim
2016.05.26. 11:49
Nem az volt a gond az alapjáték frakcióival, hogy nem tudtál gonoszkodni. Az a karma rendszer hiánya miatt volt. A frakciókkal az volt a gond, hogy csatlakoztál egyhez, aztán végrehajtottad a terveiket, amibe semmi beleszólásod nem volt, tehát egy totálisan rugalmatlan történetszál kimenetét fix forgatókönyv mentén előidézhetted A, B, C vagy D oldalon. Ezen remélem a Far Harbor változtat...

(Játszani még nem tudtam vele, mert miután feltelepítettem, se új játékot kezdeni, se mentést betölteni nem tudok, és nincs kedvem levadászni az ezt előidéző modot.)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. mikej95 Asagr...
2016.05.26. 12:39
Ami még nagy balhé volt - bár nem a kiadó és a stúdió tehet róla, hanem az IT analfabetizmus amit a konzol játékosok egy jelentős része képvisel - hogy a modok szinte csak PC-re jöttek ki. Fel voltak háborodva, hogy miért nem tölthetik le a dobozukra. Amit meg letölthettek az vagy nem hozott sok újítást vagy day one szint fölé emelte a lag-ot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Raszputyin
2016.05.26. 12:50
Nekem egy mod van csak, a quick save a Survival módhoz. De ebben még csak lvl 23 vagyok, így nem nagyon ugrálok, egyelőre farmolom az XP-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Asagrim mikej...
2016.05.26. 13:18
Ez teljesen magától értetődő, mikor a játék első fél évében nem volt hivatalos modding tool, így eleve hiányzott a konzolos modding lehetősége magából a játékból. Ha jól emlékszem az 1.5-ös patch hozta el konzolokra a modokat.

Engem túlzottan nem érdekel ez a része, Nexuson legyen továbbra is PC-re készült mod, amit nem korlátoz be tudatosan a fix konzolos hardverre való odafigyelés, a konzolosok meg töltögessék nyugodtan a Bethesda szolgáltatásán keresztül, elleszek nélküle, ahogy elvoltam eddig Steam Workshop nélkül is Skyrimban (egyetlen modom sincs onnan a mai napig).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.05.28. 17:37
Ne felejtsd el a Bet nem igazán nézi jó szemmel a külső modding lehetőségét, legalábbis amíg nem lesz bejáratott a hivatalos.
Pl. nálam már el sem indul a játék, ha valamelyik nexus mod futtatásához az .ini fájlokba beírom a szükséges bejegyzéseket.
Egy idő után már fárasztó, és idegesítő a játékok struktúrájába belemászni, ha az ember egy kis extra tartalomra vágyik.
Én ezért vagyok inkább a hivatalos modding híve, mert már annyi időt elb@sztam más játékoknál is az ilyen sufni moddolásra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Asagrim dimre
2016.05.28. 17:59
Egyetlen bejegyzés kell, hogy működjön az összes mod:

bInvalidateOlderFiles=1

Ennyi.

A sResourceDataDirsFinal= bővítgetése elavult módszer, és nem is jó.

Ha meg "fárasztó" a modolás akkor el kellene gondolkoznod, hogy neked való-e egyáltalán. Egy játékot alapvetően megváltoztatni mindig is bonyolultabb lesz, mint az alapjátékkal játszani. Ezen a Bethesda sem fog segíteni, de legalább lekorlátozza, hogy mit szabad módosítani és mit nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2016.05.28. 19:19
Nem a modolás fársztó, csak a megjelenésiig tartó út. Nem vagyok modder, csak egy laikus felhasználó (respect a moddereknek, néha a "lehetetlent" is megvalósítják, vagy életben tartanak egy játékot), jó pár év alatt pár ezerszer kellett már belemászni sok játék lelkivilágába, s legtöbbször nem az extra tartalom miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!