iPon Cikkek

FIFA 17 - Egy új sztori kezdete

Dátum | 2016. 10. 17.
Szerző | Mastigias
Csoport | JÁTÉK

Az első generációs Frostbite még 2008-ban debütált a Battlefield: Bad Company-ben, aztán jött a Frostbite 2 a Battlefield 3-mal, a jelenlegi, 3. változat pedig a Battlefield 4-ben mutatta meg először, mit tud, többek között ez hajtja a Battlefield 1-et, a Star Wars Battlefrontot, a Mirror's Edge Catalystot, és most már a FIFA-t is. Amikor először hallottuk a sporttársakkal, hogy lecserélik az engine-t, kicsit féltünk a dologtól: egy új motor rengeteg hibalehetőséget rejt magában. A FIFA 16-ban még az Ignite hajtotta, és nem egyszer láttunk olyasmit, hogy átment a labda egy-egy játékos lábán. Sajnos ez a hiba a Frostbite-ban is megfigyelhető, de szerencsére nem túl sokszor. A grafika szebb lett (bár az előzővel sem volt nagy gond), ami leginkább az átvezetőknél szúrható ki. Ebből pedig jó sokat láthatunk a sztori módban, aminek a címe The Journey lett. Ezt sajnos Xbox 360-ra és PS3-ra már nem hozták ki...
Történetünk főszereplője Alex Hunter, akit első alkalommal gyermekként irányíthatunk, és egy tizenegyest lőhetünk vele, de senki ne ijedjen meg, nem kell felnevelni, egy kis időugrás után már fiatalemberként bizonyíthat önmagának, családjának és edzőjének. Hunterrel nem kisebb a küldetésünk, mint hogy a Premier League-ben szerezzünk nevet magunknak, és hogy, hogy nem, gyerekkori jóbarátunkkal közösen lépdelhetünk a ranglétrán. Pontosabban lépdelhetnénk, mert akármennyire is jól irányítottam Alexet, és nyertem a meccseket, valamiért nem fejlődött. Aztán kiderült, hogy mindez azért történt, mert csavar jött a sztoriban… Amiből nem is szeretnék sok mindent lelőni, megteszi ezt helyettem az alább látható hivatalos trailer, a lényeg annyi, hogy van dráma meg pár kiszámítható fordulat, de mivel sportjátékról van szó, ezt ne rójuk fel hibaként:
Hunterként meccsekből és gyakorlófeladatokból áll az életünk, a meccsek előtt pedig választhatunk, hogy az egész csapatot, vagy csak Alexet irányítjuk. Akár előbbi, akár utóbbi opciót választjuk, több bónuszfeladatunk is van egy meccsen: elérni egy adott értékelést (plusz és mínusz pontokat kaphatunk a passzokra, közbelépésekre, rálövésekre), gólpasszt adni, gólt lőni, stb. A megfelelő teljesítményért képességpontokat kapunk, amiket szerepjátékokhoz hasonlóan leoszthatunk különböző tulajdonságokra: cselezés, labdakezelés, szerelés és így tovább. Itt még nem érnek véget az RPG elemek: az átvezetőkben előre megadott válaszlehetőségek közül választhatjuk ki a nekünk tetszőt, csak aztán vigyázzunk, mit mondunk – egy olyan válasz, amivel lenyűgözzük a csapat menedzserét, lehet, hogy nem jön be a szurkolóknak… A sztori módnak ugyan vannak kisebb gyermekbetegségei (pl. nem lehet mezt választani a meccsek előtt, a gép automatikusan a hazai és a vendég színeket használja, így megeshet, hogy nem látjuk, ki van kivel), de összességében remek újítás, azoknak tuti bejön majd, akiknek nem probléma, ha a gép ellen játszanak.
FIFA-kedvelő jóbarátokkal azonban inkább az online, vagy egy gépnél történő párharcokat fogjuk előnyben részesíteni. A fő kérdés tehát még mindig az, hogy ezekkel mi a helyzet idén. A játékmenet összességére mondhatjuk, hogy a tavalyihoz képest bizonyos mértékig belassult, ami egyáltalán nem baj, sőt! Jobban át kell gondolni a támadásokat, már nem mindig jön be egy-egy egész pályás végigcselezés, vagy például a személyes kedvencem, amikor az alapvonalon beviszem egy emberrel, az utolsó pillanatban lepasszolom, és majdnem üres kapura lövöm rá. Nem-nem, idén „mackósabb” a játékosok mozgása, nem térülnek-fordulnak olyan gyorsan, ezáltal pedig tényleg realisztikusabb az élmény! Szóval ezzel nincs is gond, és mintha rudigólból is kevesebb lenne, az érmefeldobás viszont sajnos megmaradt: végigtámadom az egész meccset, 20 kapuralövésből 15 pontos, de kb. mindent fog az ellenfél kapusa, a rivális pedig rálő 3x, de az mind gól. Ismerős? Ezen idén sem sikerült változtatni, pedig ha valamin, akkor ezen kéne.
Ehelyett új rendszerű pontrúgásokat köszönthetünk: most már a rúgó játékos pozícióját is változtathatjuk, de hogy ennek mi értelme van, még nem sikerült rájönnöm (tudom én, elméletileg máshogy kanyarodik a labda, de bevallom még nem sikerült kitapasztalni a dolgot). A tizenegyesnél a bal stickkel nem csak az irányzékot állítjuk, hanem automatikusan neki is futunk, a szögleteknél/szabadrúgásoknál pedig választhatunk, hogy az eddig megszokott módon adjuk be/lőjük rá a labdát, vagy egy izgő-mozgó célkereszt segítségével trükközünk. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a kis célkeresztet ott kell tartani, ahová be szeretnénk adni a labdát, mert alapjáraton ez visszaugrik a kiindulópontjára (kivéve a Journey-ben, ott ott marad, ahová visszük). Szóval kicsit olyan, mint a PES-ben a hajlítható nyilacska: ha nem tartjuk elhajlítva, az is visszaugrik egyenesre. Nem rossz ez, főleg ha kiváltunk a fogadó játékosra, akkor becélzás után odarohanhatunk vele az adott pozícióra. Ez a taktika többször is hasznosnak bizonyult, például szögletnél is.
A szemtől-szembeni meccseknél megjelent a visszavágó lehetősége: eddig a rematch-re nyomhattunk, ha ismételni akartunk, most viszont ha az első meccset otthon játszottuk, a másodikat idegenben fogjuk. A kommentátorok tudni fognak a korábbi eredményről, nagyon jól megalapozza a hangulatot, mikor bemondják, hogy na majd hátha most nyer az előző meccs vesztese. Nem tűnik nagy wasistdas-nak a dolog, de azoknál, akik offline szoktak egymás ellen játszani, már bizonyára felmerült, hogy mi van, ha a gép a hazai csapatnak kedvez… No most már ezzel nem lesz gond, mert mindenki otthon és idegenben is bizonyíthat. Amivel gond lesz, hogy megmaradt a FIFA-nak az a „jó” szokása, hogy ha támadás közben valaki üresen fut, és neki ívelnénk, passzolnánk, csak azért sem oda lövi a játékosunk, hanem pl. annak, akit ketten is fognak. „Nem gondolatolvasó” – szokott legyinteni egyik pajtásom, de amikor nála történik ilyesmi, neki sem őszinte a mosolya. Az meg, hogy a bírók továbbra is két zsebük közül, középről a varázsolják elő a sárga- és piroslapot, már meg sem lep. Meg hát ez nem sokban befolyásolja a játékot, csak ha már új motor, akkor az ember nagy várakozásokkal ül le, na...
A FIFA egyik legnépszerűbb játékmódja az Ultimate Team, ebben is újdonságokra számíthatunk a 17-ben: FUT-bajnokságokra, melyekkel kiharcolhatjuk a megtisztelő, és játékbeli extrákkal járó hónap legjobb játékosa címet; csapatépítő kihívásokat teljesíthetünk szintén extra jutalmakért; valamint már le is tölthetjük a FUT-ban létrehozott álomcsapatunkat, hogy offline barátaink ellen lépjünk pályára; illetve bemutatkoznak a dinamikus kártyák is. Az ezeken szereplő játékosok értékei a valóságban nyújtott teljesítményük szerint változnak, így megeshet, hogy egy olcsóbb játékoson jó áron adhatunk túl, ha jól játszik az illető, meg persze az is, hogy egy drágán vett játékos értéke leromlik.
A PES 2017 online része nem lett az igazi, a FIFA 17-ben szerencsére már sokkal kellemesebb a helyzet: nem kell sokat várni egy-egy ellenfélre, és átlagban 10 meccsből 1, ha laggol – az viszont kegyetlen tud lenni, még szerencse, hogy közös megegyezéssel továbbra is kiléphetünk a játékból, így senki sem bukja a 3 pontot. Egyik ismerősömnél csak a kapuknál akadt a játék, a középpályán nem, szóval új engine ide vagy oda, tud furcsaságokat produkálni a program. A lényeg azonban az, hogy a FIFA 17 sokkal stabilabb online résszel rendelkezik, mint a vetélytárs, ez pedig sokaknál lehet döntő szempont. No meg az is, ha PC-n játszik az ember fia: Konamiéknál jócskán el vannak hanyagolva a PC gamerek, a FIFA-nál viszont nincs ilyen probléma. Ahogy a PES 2017 tesztnél éleslátóan meg is jegyezte egyik olvasónk: ha PC-ről van szó, idén inkább a FIFA a jó választás. Igaza volt!
És ha már a PES-nél mindig negatívumként hozzuk fel a licenc-problémákat, csettintsünk elismerően a FIFA esetében: idén is rengeteg csapat közül választhatunk, és ahogy eddig, úgy most is rendes fizimiskával és névvel jelennek meg a szívünknek oly kedves magyar nemzeti tizenegy tagjai is. A borítón pedig nem Messi vág furcsa arcot, hanem (hazánkban) Reus szemez úgy a labdával, mintha fel akarná szedni. És hogy ez miért fontos? Messi a FIFA 13 óta volt látható a borítókon, így egy hosszú sorozat ért most véget – ebből is látszik, hogy az EA minden szempontból újítani akart. Én amondó vagyok, hogy ez majdnem sikerült nekik, és a FIFA 17 az eddigi legkiforrottabb FIFA rész. Persze még mindig rengeteg a hiba, de épül-szépül, egy-két év múlva pedig talán azt is megérjük, hogy a labda nem hatol át egy játékos végtagján. Az lesz ám a szép világ!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. hodyzoli
2016.10.18. 10:54
Korrekt teszt lett, kb. én is így látom és külön köszönöm hogy kitértél a PES-nél általam leírtakra, ami a PC-s különbségekre vonatkozott. Majdnem 70 órám van nekem is már benne, csak ajánlani tudom mindenkinek, messze a legjobb FIFA lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. mikej95
2016.10.20. 23:07
Az a vicc, hogy ezt a látványt 2012-re igérték. Amúgy ilyen játékokkal nem játszó emberként, most még én is látom a fejlődést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!