iPon Cikkek

For Honor - Becsületbeli ügy

Dátum | 2017. 02. 21.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Menetrendszerűen zajlik a Ubisoft paradigmaváltása. Az Assassin's Creed ideiglenes kivezetését követően a kiadó egyértelművé tette, hogy egyre kevésbé koncentrál majd a történetközpontú egyjátékos címekre, a helyüket pedig olyan multiplayeres anyagok veszik majd át, melyek hosszú ideig képesek lekötni minket. Ami persze a kiadó részéről jobb esetben azt is jelenti, hogy akár évekig folyamatosan költünk majd némi pénzt a beépített áruházból elérhető holmikra amellett, hogy persze megvesszük a DLC-ket is. Már ennek az új paradigmának a képviselője a The Division és a Rainbow Six Siege, melyek mellé most csatlakozott a For Honor, és hamarosan érkezik a Ghost Recon Wildlands. A For Honorre egyértelműen szüksége volt a kiadónak, hiszen hiába lehet manapság a legtöbb játékost megfogni valamilyen modernkori shooterrel, azért mégiscsak akad egy szép nagy réteg, amit ezek teljesen hidegen hagynak. A For Honor azonban szerencsére jóval több, mint egy szükségből megszületett termék. Úgy érződik, hogy ennek a játéknak bizony lelke van, foglalkoztak vele, és a fejlesztők olyan meglepő mélységeket építettek bele, amiről egészen őszintén nem gondoltam, hogy a Ubisoft valaha be fogja vállalni.
De kezdjük a legelején. Mivel a For Honor multiplayer része különböző alfa- és bétatesztek keretein belül többször is kipróbálható volt az elmúlt hónapokban, valószínűleg sokan kíváncsiak arra, hogy mégis milyen lett az egyjátékos kampány. Elvégre a Ubisoft azt ígérte, hogy ez egy teljes értékű mód lesz, nem csak egy utólagosan összedobott valami. Először is: ahogy azt a kiadó jó előre bejelentette, a kampány végigjátszásához is szükségünk lesz internetkapcsolatra, azonban (konzolokon) csak a PvP multiplayerhez kell Xbox Live- vagy PSN-előfizetés. A játék ugyanis már az itteni teljesítményünket is figyeli, és elvileg bedobja a nagy közösbe, habár ez igazából teljesen felesleges, nyugodtan maradhatott volna offline is. A For Honor egy háborúk által megkínzott világba kalauzol el minket, ahol három nép uralja a kontinens egy-egy részeit: a lovagok, a vikingek és a szamurájok. Az egyjátékos mód mindhárom népnek ad egy kampányt, fejenként hat-hat küldetéssel. Ezek (nehézségi fokozattól függően) körülbelül 20 perc alatt teljesíthetők, így ha elvégezzük a matekot, akkor nagyjából hat óra játékidőre számíthatunk. Ha már a nehézség szóba került: én nem vagyok az a fajta ember, aki becsületbeli ügyet csinál abból, hogy minél nehezebb fokozaton játszik, de a For Honor esetében érdemes lehet feljebb kapcsolni, miután elsajátítottuk az alapokat. A normál egy kicsit tapasztaltabb játékosnak nem nyújt sok kihívást, így a második misszióra már hardra váltottam, de nem éreztem hatalmas változást, így végül jött a legnehezebb fokozat (realistic), ahol már eltűnik a csapások irányát jelző kis interfész-elem is.
Ami a történetet illeti, senki ne számítson túl sokra. Az egész a Blackstone Légió nagyfőnöke köré épül, akinek neve Apollyon, és valamiféle furcsa társadalmi kísérletet folytat, melynek lényege, hogy egymásnak ugrassza a népeket és a harcok közben kiderüljön, hogy ki a legnagyobb májer. Ennél többet nem szeretnék elárulni, mert akkor azt a keveset is lelőném előre, ami még maradt. Nem nehéz észrevenni: a kampány egyetlen célja, hogy bevezessen minket a multiplayerbe. Ennek megfelelően minden frakció harcol majd minden frakció képviselőjével, és persze kipróbálhatjuk a legtöbb karakterosztályt is. Leginkább a pályák miatt maradhat néhány emlékünk a kampányról, azok ugyanis nagyon látványosak és jól megtervezettek tudnak lenni. Ezen kívül kapunk néhány eléggé menő jelenetet is, például amikor egy kétemelet magas faltörő kost kell védenünk, vagy a lángoló viking városban kell harcolnunk, netán meg kell ostromolnunk a szamurájok császárának palotáját. Ha tehát feltesszük a kérdést, hogy a For Honor rendelkezik-e teljes értékű kampánnyal, akkor a válasz a szó szoros értelmében az, hogy igen. Van valamiféle történet, vannak benne karakterek, van eleje és vége. De legyen egyértelmű: ezért nem érdemes megvenni a játékot, legfeljebb majd akkor, ha akcióban meg lehet kapni 4990 forintért.
A For Honor lényege egyértelműen a multiplayer, ami a rendkívül jól megvalósított harcrendszer miatt ténylegesen hosszútávú szórakozást nyújthat. A küzdelmek lényege, hogy az ellenfélre fókuszálva (ez konzolokon a bal ravasz) alapvetően három irányból támadhatunk, és ugyanebből a három irányból védekezhetünk. Támadásból pedig kétféle áll rendelkezésünkre: a gyorsabb de kevesebbet sebző, valamint a lassabb de nagyobb ütő. Ha csak ennyit tudunk, már úgy is elég hangulatos vívásokban lehet részünk, de a For Honor lehetőségei ennél jóval tágabbak, és ahogy azt az alfatesztben írtam is, az egész nagyon hasonlít egy verekedős játék harcrendszerére. Alapvető fontosságú a stamina kezelése, ha ugyanis elfáradunk, akkor nagyon kókadtan és lassan tudunk csak támadni (védekezni és futni viszont ilyenkor is lehet). Aztán bejön a képletbe az ellenfél védelmének a feltörése (amit ő megfelelő ütemben kontrázni is tud), a hárítás (amihez szintén jó időzítés kell), de fontosak még a dobások, a csapások elől való kitáncolás, valamint a karakterosztályok egyéni mozdulatsorai is. Mindezek összességében azt eredményezik, hogy a For Honorben nem csak a reflexeink és az ügyességünk számít, hanem a pszichológiai hadviselés is. Megpróbáljuk kifárasztani az ellenséget? Megpróbáljuk elkapkodott támadásra vagy védekezésre bírni? Esetleg átverni őt egy megkezdett támadás megakasztásával (ez a "szaknyelvben" a feint)? A lehetőségek tárháza hatalmas, és egy igazán jó játékos odafigyel mindenre.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy egy Ubisoft-játéktól mennyire meglepő ez a fajta összetettség. Persze igyekeztek mindent kezdőbaráttá tenni, és nem csak a kampány, a gyakorló mód, hanem a beépített tippek is segítenek a fejlődésben, de a For Honor bizony megköveteli tőlünk, hogy megértsük a harcrendszerét, és hogy folyamatosan próbáljunk fejlődni. Szerencsére a matchmaking rendszer viszonylag jól sikerült, így többnyire olyan ellenféllel rak össze bennünket, akivel hasonlóak a képességeink, de viszonylag hamar érhetnek kellemetlen meglepetések, ha nem foglalkozunk a választott karakterünk dinamikájának kiaknázásával. Egyelőre nem választhatunk túl sok játékmód közül: létezik a 2v2-es és a 4v4-es "deathmatch", a pontfoglalásra épülő Dominion, valamint az 1v1-es Duel. A lazább szórakozást egyértelműen a Dominion nyújtja, ahol viszont már most bele lehet ütközni olyan pre-made csapatokba, akik nagyon csúnyán aláznak, miközben a mi véletlenszerű csapatunk fele azt sem tudja, hogy mit kellene csinálnia. A játék sava-borsa azonban egyértelműen a Duel, ahol mindenféle zavaró tényező nélkül, egy az egy ellen vethetjük be képességeinket. Ezek a küzdelmek fantasztikusan kiélezettek és izgalmasak tudnak lenni. Ráadásul nagyon addiktív, magasabb szinten ez simán élvezetes maradhat akár évekre is.
De ha már a verekedős játékokat hoztam fel az előző oldalon, akkor meg kell említenem, hogy azok (és tulajdonképpen minden multiplayer játék) rákfenéje itt is jelen van: sok a lelépő játékos. Egy háromkörös összecsapás második fordulójában simán kilépnek a fenébe, ha úgy látják, hogy veszett a helyzet, de ugyanez előfordul a csapatos játékmódokban is. A játék ugyan próbálja botokkal helyettesíteni a kilépőket (és a mesterséges intelligencia egészen jó), de azért ez így nem az igazi. Az biztos, hogy a kilépőkre valami komolyabb szankciót kell majd kiszabni a jövőben. Ezen kívül az sem feltétlenül szerencsés, hogy a For Honor egyáltalán nem használ dedikált szervereket. A P2P kapcsolat a sima párbajnál még nem probléma, de a nagyobb játékmódok külön szervereket igényelnének. Sajnos az ezzel kapcsolatos technológiai problémák kicsit rányomták a bélyegüket az első néhány napra, de úgy tűnik, mintha napról napra javulna a helyzet. Más tekintetben azonban a For Honor mögött meghúzódó motor nagyon is rendben van, és a grafikusok is abszolút kitettek magukért. A játék még az alap PS4-en is egészen kiválóan fest, az animációk pedig talán a legjobbak, amit ebben a kategóriában valaha láthattunk - ez pedig nagyon fontos egy ilyen stílusú címnél. Sajnos a végleges verziót nem tudtam PC-n tesztelni, de mivel már az alfa is nagyon szépen futott a szerény kis Radeon 7870-emen közepes beállítások környékén, így feltételezem, hogy most sem lehetnek problémák az optimalizációval. Összességében a For Honor egy nagyon jól megvalósított multiplayer játék. A kategóriában tulajdonképpen teljesen egyedül indul, így hiánypótló alkotás. De mindenképp hangsúlyozni kell: ez tényleg egy multiplayer játék, és akkor mutatja meg az értékeit, ha szembekerülünk egy hús-vér emberrel. A vásárlást (ennek tudatában) komolyan ajánlani tudom.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. beleutomaz...
2017.02.21. 17:33
Kivaloan kidolgozott harcrendszer??? Felejtos. Kozelharc, igen kuzdol a kontrollerrel meg a geppel, csak aztan jon a masik jatekos. A landzsasok a closed betatol kezdve tul erosek, ez a kidolgozott harcrendszer. Ha 3 jatekos egyutt jatszik vs 3 random a jatekodnak lottek ha rosz oldalon vagy. Ubisoft meg paradigma valtas, annyi hogy kotelezo multiplayer, minoseg meg kuka mint mar az utolso 5 evben. Ez nem valtozott, szemernyit sem. Fo a profit. Nem a jatekos.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Andrass8
2017.02.21. 18:19
Hát gyepáltam már el benne 1v3 ban embereket. nehéz olyan valaki ellen aki mondhatni pro benne, de szerintem viszonylag pontos az értékelés.

UI: az életben is egyszerűbb lándzsával szúrkálni mint kardokkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. lofagi
2017.02.22. 03:22
Én pedig azt mondom, hogy minden karakterrel le lehet győzni a másikat. Nyilván van amelyikkel könnyebben. De a lándzsást is le lehet győzni egy tőrössel, csak tudni kell a módját és ehhez kell az idő, amit a legtöbb ember nem szán rá.

A legtöbben úgy gondolják, hogy akkor jó egy játék, ha csak pozitív élményük van benne. Ebben pedig biztosan sok kudarc lesz, főleg a casualoknak. Erre a játékra kell szánni időt, ahhoz, hogy a mesterei legyünk és ehhez nem lesz elég pár óra. Aki gyorsan feladja annak nem ajánlott.

A helyzet az, hogy mivel egyedi az egész, aki most nem kezdi el, később még többet kell neki majd szenvednie, mert addigra már elkopnak azok, akik feladják és maradnak azok, akik értik a karaktereket. Egy újonnan csatlakozónak pedig nehéz lesz felvenni a versenyt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. XuChi
2017.02.22. 07:22
" A kampány csak azért létezik, hogy felkészítsen a többjátékos módra" nálam akkor ez kuka. Story módot akarok, nem neten bohóckodni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Trolltaxi
2017.02.22. 08:38
Én anno mount&bladeztem, mi ott feint-nek a "cselezést", egy támadás indítását, majd visszavonását neveztük - kb. úgy csinálok, mintha vágnék, de mégsem, ezzel elérem, hogy egyik irányba védekezzen, én meg egy másik irányból támadhatok.

A fegyverrel hárítás pedig a parry. Itt persze lehet, hogy máshogy van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. InGen Troll...
2017.02.22. 10:24
Én meg azt a játékot nem ismerem, de a leírásod alapján pontosan így van itt is, csak a drága szerkesztőim nem szeretik, ha angol szavak vannak a cikkben =))))

De igen, magyarul van block, parry, dodge, guard break, feint (utóbbi a kamu támadás).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Szefmester beleu...
2017.02.22. 11:16
Egy lándzsás addig győztes amíg távol tudja tartani az ellenfelét, amint belharcba kerül vesztett, max ha sikerül földre vinnie az ellenfelét egy gánccsal akkor van még esélye.
Legalábbis az életben így működik... A fejlesztők pedig azt hangsúlyozták hogy a valós harcokat akarják viszont látni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Zotya21
2017.02.22. 11:36
hosszu ideig élvezetes multiplayer ?
hát nekem a béta teszt első napján már unalmassá vált

de amugy fasza egyedi játék de valamiért unalmas
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. tomi017 beleu...
2017.02.22. 12:37
Arról ,hogy neked nem megy nem a játék tehet. Kis gyakorlás után bármivel van esélyed bármelyik másik karakter ellen. Ha premade groupban vagy én úgy tudom nem random játékost rak ellenetek, hanem másik premade groupot. A Ubisoftnak meg persze, hogy fő a profit, az lenne fura, ha nem így lenne. Tavaly elkezdődött egy folyamat aminek keretén belül sorra jönnek az újszerű, kreatív játékok. Persze nem sikerül nekik se minden, de igyekeznek, ami nagyon pozitív változás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.02.22. 12:56
Én is így látom. A Raindow Six és a For Honor is nagyon pozitív változás a korábbiakhoz képest... a The Divisionről utólag kiderült, hogy van még mit alakítani rajta, de azt is csinálják folyamatosan, szóval jelenleg részemről újra nagyon bizakodom a Ubiban...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Ragi91 InGen
2017.02.22. 20:25
Hát a Rainbow Six indulása se volt kutya azért. Voltak ott gondok bőven. Elsőkörben a hatalmas csalódás a grafikai butítást követően, netcode, bugok, disconnect, ranked, stb.. Most kezd alakulni, de még mindig 200-as pingűek játszanak EU szerveren.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. potkeny
2017.02.22. 21:04
Ez mennyire megszokott?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Zsaciku potke...
2017.02.23. 09:30
DC, random error viszonylag sokszor elojon. Ha meccs kozben kifagy valaki, neha nalam is kifagy a jatek es task managerbol kell kiloni.
Ellenben ilyen teleportalgatos, glitchelos ellenfelekkel meg nem futottam ossze 50 ora jatekido alatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. AgeOfVampi...
2017.02.23. 19:13
Felkeltette az érdeklődésemet, de most sajnálattal látom, hogy tényleg közelebb van egy verekedős játékhoz, mint pl. a chivalryhoz
De lehet kipróbálnám azért egyszer.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. beleutomaz...
2017.02.23. 22:35
hat igen...
https://www.youtube.com/watch?v=jxi490kp7xU
itt sem 80%, de gondolom nagyon rosz szemszogbol nezem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. exodusx potke...
2017.02.25. 13:48
nekem olyan volt, hogy egy meccset azert bontott mert valami cheatet vett eszre a rendszer valamelyik jatekosnal
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. tomchee
2017.02.28. 14:59
Lusta voltam végig olvasni, de még mindig Peer-to-peer?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2017.03.01. 11:25
Igen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!