iPon Cikkek

Front Mission Evolved - Robotháború

Dátum | 2010. 10. 14.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

A robotos, meches játékok rajongói már bizonyára tűkön ülve várják a tavaly bejelentett MechWarrior című játékot, annak ellenére, hogy pontos megjelenési dátumot sajnos máig nem közöltek velünk a fejlesztők. Ilyenkor az ember hajlamos rávetni magát minden hasonló témájú játékra, még akkor is, ha az előzetes információk azt sugallják, hogy várhatóan nem egy AAA kategóriás programmal lesz dolga. Így van ez a cikkünk témájául szolgáló Front Mission Evolved esetében is, mely egy neves széria legfrissebb darabja. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Evolved csak egy mellékága a sorozatnak, hiszen az eredeti Front Mission játékok a körökre osztott, RPG elemekkel tűzdelt stratégiák táborát gazdagították, míg a legújabb rész egy akciójáték. A korábbi epizódokat a Final Fantasy-kat is jegyző, Square (illetve később Square Enix) készítette, mely az Evolved esetében csak a kiadói teendőket látta el, hiszen a fejlesztő székben az a Double Helix ült, amely úgy tűnik nagyon jó kapcsolatot ápol a japán játékiparral, hiszen legutóbb a Silent Hill 5 fejlesztését is rájuk bízta a Konami. Sajnos utóbbi program esetében csak tisztes iparos munkára futotta tőlük, így csak remélhettük, hogy a Front Mission Evolved-dal sikerül túlszárnyalniuk korábbi teljesítményüket.

Te, ne mozogjál már ide-oda! Így nem tudlak eltalálni.
Minden kezdet nehéz

Annyit már elöljáróban elárulhatok, hogy nem indult zökkenőmentesen a játékkal való ismerkedés, mely nagyban köszönhető annak az egyre inkább terjedő trendnek, hogy egyes programok nem hajlandóak rendesen kezelni a PC-hez gyártott, Xbox 360-as kontrollerektől eltérő eszközöket. Nincs ez másképp a Front Mission Evolved esetében sem, mely már az első indításkor fityiszt mutatott jó öreg Logitech Rumblepad 2-es gamepadomnak, így kénytelen voltam ráfanyalodni az egér-billentyűzet párosra, ami viszont nem épp a legoptimálisabb egy olyan játékhoz, melynél egy húzósabb szituációban 5-6 gombot kell egyszerre nyomogatni. Ha túltettük magunkat ezen az „apró” kellemetlenségen, belevághatunk a program egyjátékos módjába, melynek története a távoli jövőbe, 2171-be kalauzol el minket. A nyitó képsorokban megismerkedhetünk a sztori főhősével, egy Dylan Ramsey nevű mérnökkel is, aki éppen egy új típusú wanzer prototípusát bütyköli. A wanzerek (avagy wanderpanzerek) a Front Mission univerzum mechjei, amolyan két lábón járó tankok, melyek impresszív tűzerővel és mobilitással rendelkeznek. A prototípus tesztjét egy terroristatámadás szakítja félbe, melynek köszönhetően hősünk hamar a hadsereg tagjai között találja magát. Kicsit érdekes, hogy egy civil mindenféle kiképzés nélkül a világ legjobb pilótájává válik pár perc leforgása alatt, de ne vesszünk el a részletekben. A játék sztorija nem tekinthető a Front Mission Evolved legerősebb részének, mert bár van benne pár érdekes momentum, rengeteg klisés jelenetnek lehetünk szemtanúi, ráadásul a szereplők is eléggé kidolgozatlan, unalmas karakterek.
 

A wanzerek kezelése alapvetően nem igényel sok agymunkát, hiszen a korábban már említett, szimulátorszerű MechWarrirorral szemben ez a program inkább egy arcade akciójáték. Minden küldetés elején kiválaszthatjuk, hogy milyen felszereléssel indulunk csatába, illetve milyen részekből építjük fel wanzerünket. E téren elég nagy szabadságot adtak számunkra a fejlesztők, hiszen több tucat elem áll rendelkezésünkre a test, a karok (külön a jobb és a bal), valamint a lábak testre szabására. Mindegyik eltérő paraméterekkel rendelkezik a páncélzat, az energia igény és a mozgékonyság területén, így érdemes az adott feladat típusához igazítani ezeket. Szabadkezet kapunk a fegyverzetünk kiválasztásában is, hiszen lehetőségünk van robotunk kezeibe lőfegyvereket és közelharci fegyvereket adni, míg vállaira gránát- és rakétavetőket szerelhetünk. Ha mindez nem lenne elég, magunkhoz vehetünk különféle „hátizsákokat” is, melyek bónuszokat adnak gépünknek. Érdekes játékelem, hogy a fegyvereinkhez különféle harci képességeket csatolhatunk, melyek az összecsapások során véletlenszerűen aktiválódhatnak, előnyhöz juttatva minket a csatában (például egy rövid ideig gépfegyverünk robbanó lövedékeket lő, vagy savas rakétákat zúdíthatunk az ellenfélre). Persze nem kapunk meg rögtön minden eszközt, hanem pénzért tudjuk megvásárolni őket, amit pedig az ellenfelek elpusztításáért kapunk. Az egyetlen probléma a testreszabhatósággal, hogy nem lehet elmenteni, majd újra betölteni a jól bevált beállításokat, így minden alkalommal nekünk kell összeállítani a teljes csomagot.

Ráférne egy festés a gépre
A változatosság gyönyörködtet(ne)

Miután kellemesen elszöszöltünk wanzerünk alkatrészeivel, belevághatunk a küldetésekbe, amik őszintén szólva nem a változatosságukkal fognak rabul ejteni minket. Legtöbbször csak annyi a feladatunk, hogy A pontból eljussunk B-be, miközben ócskavasat csinálunk az életünkre törő mechekből. Kivételt azok a missziók képeznek, amikor egy szállítóhelikopterből kell leszednünk a földön bóklászó ellenséget, illetve 3-4 esetben el kell hagynunk robotunkat, és gyalog kell eljutnunk egyik helyről a másikba. Ilyenkor a játék egy standard TPS-sé változik, bár nem épp a legjobb fajtából. Érződik, hogy nem e játékelem köré épült a játék, mert kissé nyögvenyelős az irányítás, és a harcok sem olyan izgalmasak, mint a wanzeres ámokfutások. Mert hát akármennyire is egy kaptafára készültek a robotos részek, azt nem lehet mondani, hogy unalmasak lennének. Jó móka a többtonnás gépszörnyek siklómódját bekapcsolva ide-oda cikázni az ellenfelek között, miközben négy fegyverből zúdítjuk rájuk az áldást. A sztori egyes fejezeteinek végén pedig a végsőkig próbára tehetjük képességeinket, hiszen ott mindig egy-egy főellenség vár arra, hogy felaprítson minket. Ezek szintén pörgős, élvezetes csaták, ráadásul egy-két boss jól meg tudja izzasztani az embert. Ha túlságosan szorult helyzetbe kerülünk, használhatjuk wanzerünk speciális képességét is, melyet E.D.G.E.-nek neveztek el. Ez igazából csak egy ezerszer látott bullet-time rendszer, melynek használatakor lelassul az idő, így nekünk több időnk van cselekedni. Emellett pirossal kijelöli az ellenfeleket is, hogy könnyebben meglássuk őket, nem mintha olyan nehéz lenne kiszúrni egy ház nagyságú, két lábon járó robotot. Annak ellenére, hogy a játékban mint csodafegyver utalnak az E.D.G.E.-re, eléggé haszontalannak találtam, és csak nagyritkán kapcsoltam be, de az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy a történet szempontjából fontos szerepe van a rendszernek.
 

Amit igazán negatívumként lehet felróni a missziók felépítésénél, az a túlságosan scriptelt mivoltuk. Ha elhaláloznánk, akkor ötvenedik alkalommal is ugyanott és ugyanakkor fognak feltűnni az ellenfelek, mint első alkalommal, ráadásul előfordult, hogy a semmiből jelentek meg, ami elég illúzióromboló tud lenni. Nem mondhatnám, hogy ezek a hiányosságok növelik az újrajátszhatóság értékét, viszont a pályákon szétszórt emblémák, szenzorok és zavaró-berendezések (scramblers) összegyűjtésével jó ideig el lehet lenni, már ha valaki szereti ilyenre pazarolni a drága idejét.  Ezzel együtt az egyjátékos módot elég gyorsan, körülbelül 7 óra alatt végig lehet rohanni, és igazából semmi olyat nem nyújt, ami miatt érdemes lenne újrakezdeni. Így a szavatosságot inkább a multitól várhatja az ember, ami nem is sikerült rosszul, bár a játékmódok száma azért lehetett volna kicsit magasabb, hiszen a szokásos deathmatch, team deathmatch és két területfoglalós típuson kívül nincs más a Front Missionben. Viszont a más játékosok által irányított wanzerekkel élvezetes, parázs csatákat lehet vívni, ami miatt mindenképpen érdemes egy próbát tenni vele.

Néhány küldetésben helikopterből osztjuk az áldást
Csillogó fém és rozsdás vas

A játék látványvilága valószínűleg senkit sem fog szájtátásra késztetni, lévén a program elég átlagosan néz ki. Annyi mindenesetre látszik, hogy a wanzerek modellezésére nagy gondot fordítottak a fejlesztők, jól kidolgozták a mozgásanimációikat, és az egyes alkatrészek is részletesen lettek megalkotva. A harcok forgatagában még nem is néz ki rosszul a Front Mission, hiszen a folyamatos robbanások, a cikkázó rakéták és a mindenfelé pattogó golyók impresszív látványt nyújtanak, de amint megáll az ember szemlélődni kicsit, rögtön szemet szúr, hogy a környezet már korántsem kapott akkora figyelmet a fejlesztőktől, mint a robotok. 2009-ben még elfogadható lett volna ez a kissé egyhangú világ, de idén már láttunk pár szemet gyönyörködtető alkotást, amit ez a játék nem igazán tud megközelíteni. De a bili igazából a karakterek esetében borul ki, mert azok inkább a 2008-as színvonalat karcolgatják, és azt is maximum alulról. Műanyag, értékelhető arcmimikát nélkülöző modellekről van szó, akik csak rontják az átvezető animációk hangulatát. Nem beszélve a tárgyakba belelógó modellekről, melyek szintén fekete pontot érdemelnek. Az audió részre nem érdemes sok szót vesztegetni, hiszen ezen a fronton sem brillírozik a játék. Érdekes módon e téren is a wanzerek effektjei sikerültek jobban, az ember elhiszi, hogy a valóságban is ilyen hangot adna egy több tonnás robot. A zenék és a szinkronhangok viszont nem érdemelnek közepesnél jobb értékelést, teljesen átlagosak, szürkék.
 

Nem mondhatnánk, hogy sok mechás játék jön ki manapság, így érdemes megbecsülni a Front Mission Evolved-ot, annak minden hiányosságával együtt. A játékélménnyel nincs nagy baj, de van néhány hiba, amik megakadályozzák a játékot abban, hogy újra és újra elővegyük. A külcsín sajnos elmarad a ma elvárt színvonaltól, így vélhetően nem a látvány fogja megragadni a játékosokat. Ennek van annyi pozitívuma, hogy a játék nem igényel túl erős gépet, amit jól mutat, hogy a tesztgépen (AMD X2 6000+, 4 GB RAM, ATI HD4830) 1680x1050-es felbontáson és a legnagyobb részletességen is könnyedén futott. Összességében tehát egy élvezhető, de minden téren átlagos játékról van szó, mellyel a Double Helix ezúttal sem tudott kitörni a középszerűségből. Talán majd legközelebb.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

17. nedcoleman
2010.10.14. 09:12
Vártam, hogy valami jó kis mechás téma lesz ebből de annak ellenére, hogy ritkaság számba megy sem fogott meg. Picit agyatlan...

Én erre várnék: http://www.youtube.com/watch?v=orhOvbfyyJw
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Vazzee
2010.10.14. 10:46
Nekem pl bejön, de tény, hogy az új Mechwarrior-ral nem venné fel a versenyt. Kikapcsolódásnak sztem teljesen jó.

Apropó, lehet tudni hogy mikor jön ki az új MW?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. nedcoleman
2010.10.14. 11:11
Azt lehet tudni, hogy jogi problémák merültek fel, így az eddig sem konkrét kiadási dátum máris csúszik.
Tehát a pontos kiadási dátum: majd
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. CYril
2010.10.14. 16:07
Hát azért sztem nem "átlagos" gép amin tesztelted, de biztos én vagyok lemaradva
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Giggsy
2010.10.14. 16:35
A gamepad témához csak annyit, hogy Xpadder. Az bármilyen controllerről elhiteti a játékkal, hogy XBox360, ráadásul működik is bugmentesen. A nem túl erős tesztgépről meg az a véleményem, hogy ez a teljesítmény még ma sem számít annyira elterjedtnek. Az enyém pl Core2Duo 2.93 Mhz, 2 Gb RAM, Nvidia 9800GT, és a környezetemből nem ismerek senkit akinek akárcsak közel ilyen teljesítményűje lenne...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. dragon83
2010.10.14. 17:11
Giggsy, az Xpaddert én is próbáltam (meg egy másik emulátort is), de sajnos nálam nem működött ennél a játéknál. Lehet, hogy kell majd kiadni egy új verziót hozzá, és akkor működik a Front Mission esetében is.

Nem tudom, hogy mennyire elterjedt, de szerintem elég átlagos gép az enyém. A 4 GB ram soknak tűnhet, de amellett csak egy 2magos proci meg egy ATi 4830 videókártya van benne, amik már 2-3 éves hardverek. Vagyis az volt, mert épp most újítottam új procit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Azrael
2010.10.14. 17:13
Az a tesztgép nem egy erőmű. Legfeljebb alsó-középkategóriás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. LittleDemo...
2010.10.14. 18:18
ne fikázzátok már more
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Vazzee
2010.10.14. 21:49
Én bill-egér combo-val tolom, és semmi problémám nincs. nemtom mér kell ezt kontrollerrel játszani pc-n.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. dragon83
2010.10.14. 23:19
Mert kényelmesebb, hatékonyabb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. badpad
2010.10.15. 07:19
azért nem mondanám, hogy minek kontroller pchez.... NFS Shift, AC, AC2, Gears of War, Alien Breed, Bioshock 1 mind-mind csak kontrollerrel az igazi (a billentyűzet + egérrel szemben)!
A next-gen portolások (vagy ha alapból multiplatform a játék) igenis komoly kontroller támogatással bírnak, így nem "nesze semmi fogd meg jó" érzés a kontroller irányítás...
Pont ezért vettem egy xbox360wireless-t és ahol tudtam használni, ott beza a kontrollert használom...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. LavX
2010.10.15. 14:26
badpad: Bioshock 1-t megnézném hol élvezetesebb játszani kontrollerrel, mint egér+bill kombóval....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. badpad
2010.10.15. 21:09
LaxX
Próbáld ki... ha nem tetted, kérj kölcsön egy force feedback kontrollert és próbáld ki...
persze egy Crysis, Modern Warfare egyértelműen bill+egér, de egy Force Unleashed, Batman Arkham, Splinter Cell, Prince of Persia az mese nincs, kontroller...
De egy kicsit már eltértünk a játéktól....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. LavX
2010.10.15. 22:41
Lassan akarok venni. Igazából amit felsoroltál játékok, azt el is tudom képzelni, hogy talán jobb, mint bill+egérrel, de fps-t játszani egyszer játszottam konzolon és nem jött be.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. zseko
2010.10.19. 11:22
Bár van ahol tényleg jobb a kontroller, de fps-nél nincs jogosultsága, oda az egér+billentyűzet páros a legjobb. Nekem is van egy Rumblepad 2, és pl. a prototype-hoz tökéletes, élvezetesebb játszani. Ám ahol pontosan kell célozni, és mozgó célpontra, oda nem jó.

Egyébként pedig egy PhenomII 905e, 4G RAM, ..és most csak az alaplapi HD4200, mert tönkrevágtam a 3850-emet, újat meg most nem érdemes venni 30e alatt mert alig erősebb, többet meg nem adok egy vga-ért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. juron
2010.10.21. 01:19
Ezt a játékot te tényleg "kijátszottad" ?
Csak mert erősen úgy tűnik a gametrailers.com revive- jét olvasom magyarra fordítva...

Aki szereti az árkád mecha játékokat, csapjon bele mert jó!
Nagy kár hogy elég rövid!
A sok lehúzás amit olvastam róla, nem igaz! Teljesen jól vannak animálva a karakterek, akár beszéd, vagy bármi! A szinkronnal sincs különösebb gond.
A sztori meg "átlagos" japános, teljesen rendben van (nem dönti meg a Mass Effect-et, és nincs revolúció, húúúúú..). Tetszik hogy japán anime közeli születése ellenére, nincs az a sok rinyálás benne, mint ami azokban általában lenni szokott.
TPS részek meg kifejezetten kellemesek. Nem ez a játék fő profilja, de nem is kell hogy az legyen. Én kifejezetten élveztem - és ismét - kár hogy rövid.
A grafika rendben van, semmi gond sincs vele. legalább nem kell hozzá "erőmű".

Még feltétlen hozzáteszem, ez az első játék amivel találkozok, amiben nem tűnnek el a roncsok! Bizony! Szétlövés után nem válnak "köddé", süllyednek a földbe, vagy akármi, mint amiket minden játékban megfigyelhetünk! Még a TPS résznél is ottmaradnak a lelőtt katonák!
Ez az "élethűség" nekem nagyon tetszik! Mindíg is útáltam a Yoda módjára - vagy egyéb módon - eltűnő testeket!

Mikor végig nyomtam, másnap el is kezdtem elölről hogy kipróbáljak más cuccokat is (az összes pálya, sőt pályarész külön lejátszható bármikor - klassz)! És mit látok... az összes cucc megmarad az újra játszáshoz!!
(Az "első pálya" ellenfelei, azt se tudták mi találta el őket...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. juron
2010.10.22. 19:30
Tévedtem, a TPS résszel ellentétben, a kilőtt mechák eltűnnek egy idő múlva, de nem gyorsan.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!