iPon Cikkek

Game of Thrones: Szerepjáték a közelgő télről

Dátum | 2012. 06. 23.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A Game of Thrones kinőtte a könyvek borítóit, George R.R. Martin fantasy regényeiből már magas költségvetésű tévésorozat, stratégiai játék, és most RPG is készült. Hogy miért? Egyszerű: a könyvek jók, a sorozat jó, és ha egy üzlet beindul, mindenki szentül hiszi, hogy rögtön franchise-t kell faragni belőle. Bár az Atlus-nak évtizedes tapasztalata van a kiváló szerepjátékokkal kapcsolatban, sajnos a Cyanide munkájával rossz lóra tett, mert bár nem lett fertelmes a Game of Thrones, ennyi kiváló termék után egy közepesnél hangyányit sem jobb program lett a rajongók jussa.

A történet a játék egyetlen hibátlan pontja
Közeleg a tél

A Trónok harca egy sötét fantasy világot vázol fel, melyben a mágia kevéssé ismert tudomány, az emberek pedig egyeduralkodó fajként harcolnak egymással a hatalomért. Martin műve híres arról, hogy senki sincs biztonságban benne. Aki egy fejezettel korábban még főszereplőnek tűnt, néhány lappal arrébb már alulról szagolja az ibolyát, méghozzá a teste nélkül. Szex, erőszak, halál és hatalom... erről szól a Trónok harca, melynek részletes bemutatásától a spoilerek miatt eltekintenénk.

A játék a regények hőseivel és történetszálával szemben két, eddig még sosem látott új karaktert mutat. Alester Sarwyck és Mors Westford sokban hűek a kötetek hagyományaihoz: mindketten erős személyiségek, akiknek tiszta gondolataik vannak arról, mi jó és mi rossz, szimpatizálni mégis nehéz velük, mert mint minden bonyolult jellem, ők is okoznak csalódást. A beszélgetések, dialógusok nagyon jók, megadják az alaphangulatot, látszik rajtuk, hogy Martin keze is benne volt a fejlesztésben. A könyvek bizonyos szereplői feltűnnek a kalandok során, döntéseink pedig befolyásolják a világ eseményeit, és bár szó sincs Dragon Age-es mélységekről, a távoli események emlegetése olyan érzést kelt bennünk, hogy a tudtunkon kívül is valami nagy dolog részeseivé váltunk. A nagyjából 20-25 órás főszál a sztori miatt mindenképpen megérdemel egy végigjátszást - kár, hogy a program többi elemével már nem leszünk ennyire elégedettek.

Megfizetetlen adósság

Dizájn tekintetében a Game of Thrones nem több egy félig szabad szerepjátéknál. Olyasmi, mint mondjuk a már emlegetett Dragon Age, vagyis adott egy térkép féltucat nagyobb helyszínnel, melyek között gyorsutazással lépkedhetünk. Ha a sztori azt követeli, akkor "útra kelünk", ha nem, hát maradunk a fenekünkön és próbáljuk felfedezni a városokat. Ugyan ezek a területek nem rosszak, és még tartalom szempontjából sem vallanak szégyent, manapság ennél sokkal tágabb világokat láthatunk a nagyszabású fantasy szerepjátékokban. Mivel pedig Westeros-ról tudjuk, hogy hatalmas, csalódás látni, mennyire leredukálták az egészet. Könnyen lehet persze, hogy a fejlesztők úgy vélték, hogy mivel a sorozat sem a gigantikus tereiről híres, megfelelő lesz a szűkös játéktér. Végül is nem tévedtek olyan nagyot, mert a mellékküldetések száma kielégítő, épp csak nem érzünk késztetést rá, hogy bajlódjunk velünk.

Látványos harcok, nulla eredetiséggel
Ennek oka többek között az ódivatú és ötlettelen megvalósítás, mely - mondjuk ki - igénytelenséget tükröz a fejlesztők részéről. Jó példa erre, hogy már az első tíz perc is lefelé görbíti a szánkat: amint elindul a játék, a szokásos karaktergenerálással találkozunk, mely viszont meglehetősen herélt formában van jelen - hőseink fizimiskája adott, így a személyre szabhatóság élménye elvész. Marad az osztályozás, melynek folyamán karakterenként mindösszesen háromféle class-ból lehet választani. Morsszal játszva lehetünk Hedge Knight, ami a sima harcost takarja, Landed Knight, mely a klasszikus tank, illetve Magnar, a kettő sajátos ötvözete. Alester Water Dancer, Sellsword és íjász lehet - előbbi kettő a light armoros harcos gyorsabb-de-gyengébb és lassabb-de-erősebb változatait fedi, utóbbi pedig, gondolom, egyértelmű.

Bár a játék az osztályokat különböző skillekkel látja el, sajnos ezek a valóságban egyáltalán nem garantálják a mély játékmenetet. Sőt, tulajdonképpen egyedül az íjász és az összes többi class között érezhetünk tényleges különbséget. Utóbbiak arra jók, hogy közelről odasózzunk, előbbi pedig, hogy távolabbról osszuk az áldást - igaz, íjásszal menni sokszor kész öngyilkosság, mert az ellenfelek folyton a nyakunkra másznak, s mivel a pályákon ritkán jut elég tér a taktikus mozgásra, könnyen a földön végezhetjük. Mors egyébként használhatja a kutyáját is, ami elég jó kiegészítő, illetve a képességei is alkalmasabbá teszik a harcra, szóval összességében ő a kiegyensúlyozottabb karakter a két hős közül.

Bár a skillek látszólag különböznek, hamar azon kapjuk magunkat, hogy ugyanazt a három-négy támadást sütjük el újra és újra és újra és újra... igen, idővel monotonitásba fullad a Game of Thrones. Pozitívum a harcrendszer, ami a kevés lehetőséghez képest egész jó. Tulajdonképpen egy valósidejű mechanikáról van szó, amiben a skilleket egy körkörös menüt előhozva választhatjuk ki. Ez alatt az idő lelassul, de nem áll meg, elérve, hogy a taktikus játékmenetet is dinamikusnak érezzük. Sajnálatos, hogy az ellenség képtelen felnőni a miliőhöz. A bakák többsége sima sisakos rosszfiú, akik messziről kerülik az egyéni viselkedést, a mesterséges intelligencia pedig siralmas, így ha csak nem vagyunk agyhalottak, tuti, hogy győzünk. A játék a butaságát az ellenség számbeli fölényével próbálja kiegyensúlyozni, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Hiába jönnek ránk egyszerre négyen, ha sokszor már az első oszlopnál elakadnak.

A grafika elmegy, de sajnos koránt sem annyira szép, mint várnánk
Ennél halottabb már nem lehet


A középszerű játékmenetet gyenge látványvilág kíséri. Bár a tévésorozat remekül mutat a képernyőn, és a könyvben írt világ a lelki szemeink előtt csodálatos tájakat fest le, sajnos a grafikusok képtelenek voltak felnőni a feladathoz, így a közepes technológiai hátteret ötlettelen látvánnyal fejelték meg. Az, hogy a poligonszám az előző konzolgenerációt idézi, vagy hogy a textúrák homályosak és színtelenek, még hagyján. Sokkal nagyobb probléma, hogy az ellenfelek 90%-a teljesen egyforma, és hogy a helyszínek közti változatosság kimerül pár elcsépelt középkori pályaelem felcserélésében. A gépigény pedig nem alacsony, sőt, a tesztgépen (AMD Athlon II X2 @ 3,4 GHz; 6 GB RAM; ATI HD5770) elég idegesítő lassulásokat produkált a játék, ami azért érdekes, mert például a Skyrim remekül fut rajta. (A konzolos változatokhoz nem volt szerencsénk, bár sokan ott is hasonló teljesítményingadozásra panaszkodnak.)

Csak másoknak

Nehéz összegezni a Game of Thrones-t, mert tulajdonképpen nem annyira rossz. A játékélmény hibái, a monotonitás és az ígéretes, de kihasználatlan szerepjáték-rendszer elnézhető, hisz a történet tényleg jó, a szinkron és a zene pedig bőven megfelel az elvárásoknak. Még Svindler sem értette teljesen, hogy miért adok ilyen viszonylag magas százalékszámot a programnak azok után, hogy folyamatosan savaztam a beszélgetéseink alkalmával. Talán nem is magával a játékkal van a baj, sokkal inkább a ránehezedő elvárásokkal. Öt kritikailag elismert könyv és két évadnyi díjnyertes televíziós adaptáció után egyszerűen többet várunk ettől a címtől, főleg úgy, hogy az Atlus keze is benne van a dologban (és még csak nem is szegről-végről, a kiadó hivatalos oldala hónapok óta reklámozta a játékot). Rajongóknak ajánlható a Game of Thrones, egyszeri végigjátszásra kellemes szórakozást ígér, de ha valaki csupán egy felnőtt témájú RPG-t keres, akkor még mindig jobban jár a már több mint egy éve megjelent The Witcher 2-vel.



Platformok: PC, Xbox 360, PS3
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. Aeneas
2012.06.23. 08:21

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. uristen
2012.06.23. 08:58
Meg mindig nem erdemes a gepemen ujitani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. csab959
2012.06.23. 15:25
Összességben lefoglalja az embert, a történet tényleg elég jó, a csaták sem rosszak, hasonlítanak a Neverwinter Nights harcrendszeréhez. A skillfán meg a kasztokon lehetett volna még mit finomítani. Jó lett volna még, ha változnak a kereskedők által kínált felszerelések.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Castiglion...
2012.06.23. 18:50
Ami engem végiglöködött a játékon, az a történet volt, az kétségtelenül nagyon jó. Küldetés elég kevés van a játékban, de amik vannak, azok ötletesebbek, mint a más rpg-kben fellelhető küldik nagy része. Tetszett még Mors Skinchanger képessége.

Ebből a témából tényleg sokkal többet ki lehetett volna hozni, úgy tűnik, nem a megfelelő csapat kezébe került.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Asagrim
2012.06.23. 20:31
Nem érdemli meg, hogy cikk jelenjen meg róla, bődületesen szar minden aspektusban!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Gyurkov
2012.06.25. 10:03
Pont tegnap láttam haveromnál, bődületesen pocsék játék...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. David_King
2012.06.25. 13:35
a sorozatból is hiányzik valami nekem. Sokkal jobb fantasyk léteznek ennél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Ricco101
2012.07.06. 16:08
David_King: Például?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2012.07.06. 17:11
Mi hiányzik a sorozatból? Hogy tele legyen orkokkal meg elfekkel meg 3500 különböző lénnyel, meg mindenféle elvont dolgokkal? Nekem ebben pont az tetszik, hogy nem olyan mint a többi, sokkal hihetőbb, "realisztikusabb", de mégis fantasy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. StevyXIX
2012.07.17. 12:44
Game of Thrones-be nem is a fantasy világ a megragadó, nincsenek benne minden fajta lények fajok meg egzotikus tájak mint mondjuk a Gyűrűk Urában. Game of Thrones akár lehetne egy sima középkori témájú regény is (sárkányokon és másokon meg néhány fantasy elemen felül), itt az emberek (családok) a lényeg akik a hatalomért harcolnak, tele van cselszövéssel intrikával az egész, itt nem látványért a világért nézed a sorozatot, hanem a történetért a szereplőkért. Nagyon könnyen bánik az író az emberi élettel, úgy hullanak mint a legyek, nagyon emberivé teszi a sorozatot.
Szerintem nem lehet ebből jó játékot csinálni, a sorozatban a cselekmények abszolút nem olyanok amik egy játékban érdekesek lennének, legalább is amit eddig láttam (2 évad, nem olvastam viszont) ez jön le.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Asagrim Stevy...
2012.07.26. 03:05
Tökéletes meglátás, pontosan erről van szó!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!