iPon Cikkek

Gears of War Ultimate - Próbakör a multiplayer bétával

Dátum | 2015. 06. 28.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Mondhatnánk, hogy nagy meglepetés volt a Microsoft E3-as sajtókonferenciáján a Gears of War felújított változatának bejelentése, de nem volt az. A különböző szivárogtatások alapján már régóta sejtettük, hogy érkezik, a meglepetés inkább az volt, hogy a felújítás csak az első részre korlátozódik, de arra is felkaptuk a fejünket, hogy egyébként megjelenik PC-re is. Az viszont mindenki számára kellemes, hogy rögtön bele is vetődhettünk a bétatesztbe, és kereken egy hétig nyúzhattuk, hogy megnézzük, hogy néz ki felújítva egy 2006-ban megjelent játék, ami annak idején nagyban hozzájárult az Xbox 360 sikeréhez. De hogyan is áll össze a béta? Nos, érdekes módon a Gears of War Ultimate Edition ugyan alapvetően az első részre épül, a többjátékos módja mégis számos olyan változtatást és bővítést tartalmaz, amik a folytatásokból származnak. Először csak egy pályán és egyetlen játékmódban folyhatott az akció. A pálya neve Gridlock, ami mellé hamarosan csatlakozott a Canals és a War Machine. Ezek mind az első Gears of Warból származnak, azonban a Team Deathmatch játékmód csak a harmadik részben jelent meg. Az utolsó pálya, amit a béta során kipróbálhattunk, a Courtyard volt, ezt pedig eredetileg a Gears of War 2 egyik DLC-jében kaptuk meg.
Szintén érdekes, hogy a többjátékos módot alapvetően kétfelé osztották: a Social jelenti az általános, hétköznapi kikapcsolódást, míg a fejlesztők reményei szerint a Competitive a komolyabb, versenyszerűbben játszó felhasználókat vonzza majd be. Ha itt játszunk, több tapasztalati pontot kapunk és gyorsabban fejlődik a profilunk, azonban ha idő előtt kilépünk egy meccsből, akkor bizony XP-levonás jár. Ráadásul a másik játékmód, a King of the Hill csak itt vált elérhetővé a bétában - de ez a mód legalább ténylegesen szerepelt az eredeti Gears of Warban, bár meg kell hagyni, hogy csak a PC-s verzióban. A játékmódok felbővítése az eredetihez képest egyébként jó ötlet volt a fejlesztők részéről, hiszen a Team Deathmatch például egy remek belépési pontot jelent az egyéb játékmódokban hamar kaotikussá váló multiplayerbe. Ez az egész azonban egy érdekes kettősséget eredményez a Gears of War Ultimate esetében: itt van nekünk ugyanis egy játék, ami egyszerű, letisztult, és alapvetően nélkülözi azokat a hozzáadott tartalmakat, fegyvereket, mozgásbeli változásokat és egyéb extrákat, amikkel az Epic bővítette a sorozatot, ugyanakkor mégis átvesz dolgokat a későbbi részekből - lásd az új játékmódok és pályák. Ezzel a Gears of War Ultimate egy kissé skizofrén játék képét festi.
Mi ennek az alapja? Nos, ahogy már írtam, annak idején a Gears of War többjátékos módja nagyon egyszerű volt, annyira egyszerű, amennyire csak egy TPS lehet. Nem voltak őrült fegyverek, perkök, különleges képességek, semmi manapság divatos dolog. Mindkét csapat ugyanazokkal a fegyverekkel kezdett, kicsi pályákon, a lényeg teljes mértékben a harcokra tevődött. Ez persze két dolgot jelent: a játék nagyon kiegyensúlyozott volt, valamint kizárólag a játékosok képességein múlott, mennyire sikeresek. Aki alaposabban kiismerte a pályákat és a játkmechanizmusok működését, és persze eleget gyakorolt, az hamar sokkal jobbá vált, mint a többiek. Egy másik dolgot is érdemes számításba venni. Míg a Gears of War kampánya alapvetően arra a tézisre épült, hogy a szereplők fedezék mögé bújva távolról szórják az áldást az ellenségre, és hatalmas, elhúzódó tűzharcok alakulnak ki, addig a multiplayerben egyáltalán nem ez volt érvényes. Sőt, ennek az ellenkezője: hamar kiderült, hogy a kicsi pályákon a leghatékonyabb fegyver a Gnasher (a shotgun helyi megfelelője), és a legjobb taktika, ha a játékosok belemásznak egymás arcába, és pörgősebb közelharcokban rendezik le a nézeteltéréseiket. Nem csoda hát, hogy (főleg a kampány után) sok újonc nem érzett rá azonnal a multiplayer mód játékstílusára, de a keményvonalas rajongók számára továbbra is ez maradt az igazi Gears-élmény.
Az Epic is tudta persze, hogy ez a helyzet, így a folytatásokkal számos módosítást hajtott végre a stúdió, melyek ugyan sok szempontból könnyebben emészthetővé tették a multiplayert, ám ki is ábrándították a legnagyobb rajongókat. A stúdió ugyanis azt akarta elérni, hogy a többjátékos mód játékmenete jobban hasonlítson a kampányéra, és a játékosok inkább fedezék mögül, távolról harcoljanak egymással. Ezért a mozgást lelassították, feljebb nyomták a Lancer (láncfűrészes gépfegyver) sebzését, és nagyobb, nyitottabb pályákat készítettek. És ugyan a mozgási sebességen aztán ismét gyorsítottak kicsit a Gears 3-ban, a lényeg tulajdonképpen nem változott: a játékmenet más lett, és a jóval szerényebb képességű játékosok is sikereket tudtak elérni, még azok ellen is, akik az előző részben teljesen kitanulták a multiplayert. Ahogy akkor sokan, én sem vagyok benne biztos, hogy ez a legjobb megoldás. Az ugyanis nem feltétlenül jelent jó egyensúlyt, ha egy fedezék mögé betelepedő játékos simán legéppuskáz egy olyat, aki az előző rész tapasztalataira építkezve, a mozgás mechanikájában rejlő összes apróságot kihasználva szeli át a pályát. Persze, a profi játékosok is áttérhetnek arra, hogy egyszerűen csak távolról lövöldöznek, azonban addigra már hozzászoktak és megszerették az intenzív, rendkívül izgalmas közelharcokat, ahol minden tudásukat, reflexüket és precizitásukat be kellett vetni a siker érdekében. Ez sokkal nagyobb élményt jelentett, mint az "egyszerű puttyogtatás".
És ebből következik a Gears of War Ultimate érdekes helyzete, több szempontból is. Egyrészt nem egy az egyben az első rész felújítása, nem pontosan ugyanazokat a játékmechanizmusokat és irányítást használja, hanem számos dolgot átvett a folytatásokból. A mozgás és a fedezékrendszer használata leginkább a harmadik részre hasonlít, bármerre el lehet ugrani, és lehet fedezék mögül feltámasztani, továbbá van lehetőség sprintelés közben fegyvert váltani is. Ezen kívül megjelent az ellenfél megjelölésének lehetősége, melyet szintén a folytatásokból hoztak át ide. Ezzel párhuzamosan azonban látható, hogy új pályákkal bővül a felhozatal, melyek adott esetben a későbbi részek által felállított dizájnfilozófiákat hordozzák magukban a nagyobb terekkel. Viszont egyelőre úgy tűnik, hogy ezzel párhuzamosan a Lancer sebzését visszafogták, aminek következtében a távolsági harc mégsem tűnik annyira jó választásnak, mint a belemenős shotgunozás. Meg kell hagyni ugyanakkor, hogy el tudom képzelni, alapvetően a legnagyobb tömegeknek ez fog tetszeni, mert a játék mégis eltalált egyfajta egyensúlyt: a lassabb, közelebbre tolódott harcokat megfelelő pozícionálással felválthatja a távolsági szórás is, amihez jellemzően a pályára helyezett power weaponök felvétele a kulcs - például a sniper, vagy a nyílpuska eléggé fel tudja borogatni a dolgokat.
A lényeg tehát, hogy a Gears of War Ultimate jelenlegi formájában nem hasonlít igazából sem az eredeti Gears 1-re, sem pedig a folytatásokra. Alapvetőn ugyanis nem rendelkezik a folytatások jelentősen kibővített eszköztárával, viszont a fejlesztők által elvégzett változtatások elég jelentősek ahhoz, hogy igazából az első rész veteránjainak ismételten csak alkalmazkodniuk kelljen, és ne kapják vissza ugyanazt, amit akkor megszoktak és megszerettek. Ezt erősíti meg az is, hogy nagyon úgy tűnik, a Gnasher jóval kevésbé hord szét, így még pontosabb célzást követel meg, ami által kevésbé hatékony a fegyver. De az is lehet, hogy ez egyszerűen csak egy hiba, ugyanis számos alkalommal még közvetlen közelről sem tudtam betalálni a fegyverrel (pedig egyértelműen be kellett volna) míg máskor előfordult olyan is, hogy egy csapattársam és én közvetlenül egymás mellett álltunk, és az ellenfél egyetlen lövéssel terített le mindkettőnket. Ezek mellett viszont túl sok hibát nem véltem felfedezni a bétában, még a matchmaking rendszer is egészen jól működik. Nagyon ritkán dobott be olyan meccsekbe, ahol kiegyenlítetlen volt a csapatfelállás, de azt is hamar korrigálta, és felhozta 4v4-re mindkét oldalt. A King of the Hill játékmódra ugyan jellemzően gyanúsan sokat kellett várni néha, de ez egész egyszerűen adódhat abból is, hogy a legtöbben inkább a Team Deathmatch-et favorizálták. Ami pedig a grafikát illeti, az tisztességes felújítást kapott: látszik rajta ugyan, hogy ez alapvetően egy előző generációs játék, de lecserélték az összes modellt, teljesen megújultak a textúrák, és a motor megkapta a bevilágítási modellt az új Unreal Engine-ből, így a teljes látvány egy kategóriát lépett előre. Ezek mellett persze adott az 1080p-s felbontás és a többnyire stabil 60fps, bár egy jobb élsimítást azért el tudnék viselni a végleges változatban. Ez a végleges változat pedig már nincs olyan messze: augusztusban találkozunk újra!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. kiskoller
2015.06.28. 09:31
Hát igen, az élsimítás a legnagyobb ellensége az UE3 motornak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dragon83
2015.06.28. 19:08
Látom a korábbi részekre jellemző gazdag színvilág ezúttal is megmaradt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Taptala
2015.06.29. 06:06
Tetszetős
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. SzAdamAndy drago...
2015.06.29. 11:24
No no, azért fegyver skinek vannak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. abel0317 drago...
2015.06.29. 11:46
Hát az első rész anno szörnyen szürke volt és elég komor de ez az új tényleg színesebb
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Zotya21
2015.06.30. 00:16
végre újra pc -n lehet gowozni

ez már nagyon hiányzott
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!