iPon Cikkek

GeForce 8800GT: mini-GTX a középmezőnyben?

Dátum | 2007. 11. 05.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

A héten egy évessé válik az nVidia G80-as GPU-ja, amely még mindig a jelenlegi csúcskártya, a 8800Ultra alapját képezi. Ez igazán szép időnek mondható az egyébként rohamosan fejlődő grafikus vezérlők piacán! Hála a rémesen sokat késő R600-asnak, melyet végül nem lehetett szembeállítani a GTX-szel, az nVidiának nem kellett túlerőltetnie magát az utóbbi időben. Ettől függetlenül már hónapok óta tudjuk, hogy az ATI által eleinte a jövő év elejére ígért 2950Pro (immáron 3850 és 3870-es névvel illetve) is itt van a nyakunkon, így a GeForce szériának is szüksége van a megújulásra, melynek első futára (kényelmesen, fél hónappal megelőzve végül az Ati-t) a 8800GT. Az új, G92-es magra épülő kártya tulajdonképpen csak egy kisebb ráncfelvarrásnak tekinthető. Talán a legfontosabb tulajdonsága, hogy végre a sokkal frissebb 65nm-es gyártástechnológiát használtak, ezzel leszorítva a fogyasztást és a hőtermelést. Az nVidia a következő hónapokban valószínűleg a teljes 8800-as szériájában kicseréli a G80-as magot a G92-esre, hogy ne bonyolítsa a gyártást, így idővel a GTS-ek és GTX-ek is tovább erősödhetnek.

Mivel ez azért még kevés lenne az üdvösséghez, a 8600-as sorozaton is megtalálható VP2 (Video Processor 2) is belekerült a magba, így HD filmek gyorsításában sem fognak szégyenkezni az új kártyák. Eddig ez a belépő, valamint az alsó-közép kategória kiváltsága volt. Emellett PCI Express 2.0-val kompatibilis interfészt is kapott a kártya, és meglepő módon a textúrák kezeléséért felelős részek is erősödtek. Vessünk egy pillantást a számadatokra, hogy is áll a friss GT a régebbi 8800-asokhoz:


A 112SP és a magas órajel miatt a nyers számítókapacitása inkább van a jelenlegi GTX közelében, mint az árban majdnem mellette álló 320-as GTS-ekében. Mindössze a szűkösebb memória sávszélesség szabhat határt a sebességének, de ahhoz már igen komoly felbontás és szűrők használata szükséges. Szerettünk volna egy HD2900XT-t is szerepeltetni a tesztben, de meglepő módon nem sikerült épp szereznünk, így majd a folytatásban fog csatlakozni a 38x0-k mellett. Eddigi szokásunkkal ellentétben nem pazarolunk most a kártyák leírására helyet, hanem egyből a tesztek közé csapunk. Az utolsó oldalon megtalálható azért minden, annak akit érdekel mi mindent adnak a jelenlegi példányokhoz. Amit mindenképpen érdemes már itt is megjegyezni az az, hogy a 8800GT az egy slotos hűtőjével rémesen forrósodik, ám cserébe meglehetősen csendesen végzi a dolgát.

Tesztgép

Mint az várható volt a 8800GT nagyon szorosan a GTX nyomában van, a különbség nagyon apró. A 3DMark alapbeállítások mellett nem igazán terheli a memóriasávot, így a GTX ezen előnye elvész.


A legrégebbi tesztprogram amit  bent hagytunk jelenlegi tesztünkben. Valószínűleg a folytatásban részt vesz, majd tőle is búcsúzunk, mert akármennyire is jónak tartjuk a motort, a teszt sokszor „érdekes” eredményeket produkál. Mint most, amikor FSAA használata mellett érdekes módon az 512MB feletti kártyák belassulnak, míg a többiek sebessége alig változik. Élsimítás nélkül minden rendben van.


Hát igen, a Quake Wars meghálálja mind a sávszélességet, mind a minél több memóriát. Élsimítás használata mellett a GT beesik a 640-es GTS alá, ám bőven játszható szinten tartja a játékot. A 320-as GTS egyszerűen kifogy a memóriából.

A Call of Juarez jórészt megint a shaderek harca, így nem is csoda, hogy a GT nagyon szépen teljesít benne, félúton jár a GTX és GTS között.


Ha a Call of Juarez jórészt a shaderekről szól akkor az Oblivion szinte csak arról, a GT teljesítménye hihetetlenül jó, amennyivel a GTX mögött van az betudható mérési hibának is.


Bár kicsit problémás tesztprogram, mégis örülünk mindennek amin akár csak egy kis DX10-es kódot kipróbálhatunk, így megtartottuk a PT Boats-ot. Egyedül a 320MB-os GTS marad le a többiekről, lehetséges, hogy processzorlimites lenne a játék?


A Lost Planet nagyon szépen, egyenletesen elosztja a mezőnyt. A GTX végre kiemelkedik a mezőnyből, valószínűleg a memória sávszélességének köszönhetően. A DX10-es részek alatt a frissen patchelt változat futott, és minden lehetséges opció DX10-re volt állítva. El kell mondanunk, hogy kinézetre nagyon nehéz különbséget tenni a DX9-es és 10-es változat között, ám ez a legtöbb játékról elmondható. Mindenesetre DX9 alatt a GT játszható sebességet produkál még ebben a felbontásban is.



A WiC mind Highon, mind Very High-on használ DX10-es kódot. Mivel előbbi még játszható értékeket is produkált, így nem vettük lejjebb a beállításokat a tesztek idejére, de el kell mondanunk, hogy közepes minőségre állítva a játékot sokkal jobb értékek is elérhetőek.


Az erősen agyonreklámozott Crysisre mindenki kíváncsi, és valóban, grafikai oldalon nem lehet rá semmi panasz, mozgás közben nagyon szép a játék. Csak… bődületesen erőforrás igényes. Még egy olyan alacsony felbontáson is mint az 1024x768, a 8800GTX épphogy súrolja a játszhatóság határát a maximális beállítások mellett. Nem is mertük tovább emelni, mert minek, nem reális. Highon már egymás mellett van a GT és a GTX, mindkettővel játszható ez a felbontás, talán már az 1280 is megkockáztatható. Közepes beállítások mellett ugrik egy nagyot a teljesítmény, már 1280-ban is bőven játszható mindegyik kártyával. Alvin kolléga észrevétele, hogy ami igazán lassít a játékban az a Shader Detail opció, így ha azt nem is bírja a kártyánk a legmagasabb minőségen, azért a többi opcióval még érdemes eljátszani, hogy javítsunk a látványon.


Az UT3 nem igazán tudta megizzasztani egyik kártyát sem. A GT teljesítménye szokás szerint kiemelkedő. Fontos hozzátennünk, hogy a demoban még nem használhatóak a maximális beállítások, ez csak majd a teljes változatban lesz lehetséges, alkalomadtán visszatérünk rá.
Igazából nehéz bármit is mondani, az eredmények önmagukért beszélnek: a GT jött, látott, és tarolt. A mezőny legolcsóbb tagja és mégis rendre maga mögé utasította a GTS-eket. Hozzá kell tennünk, hogy nem igazán tetszik nekünk az nVidia elnevezési módszere, mert nem túl etikus. Igazán emelhették volna a számozást 8900-ra, mert így most nagy a kavar. Ha hinni lehet a pletykáknak és idővel cserélik a GTS és GTX vonulatot, abban az esetben helyreállhat a kártyák közötti erőegyensúly, de ugyanolyan névvel lesznek kint más kártyák.

referencia kártya
Majd meglátjuk mit hoz a jövő, egyelőre árkategóriájában nagyon „legjobb vétel” szaga van a kártyának. Mindössze a 2-3 hét múlva érkező ATI kártyáknak van esélye elvenni tőle ezt a címet, igyekszünk majd minél gyorsabban tudósítani azoknak, akik kivárnak. Az AMD-nek nagyon jót tenne egy kis siker, ráadásul a legfrissebb hírek szerint még olcsóbbak is lesznek a kártyái.

Az egyetlen fájó pont a felső-közép kategória erősödésében az, hogy még tovább mélyül a szakadék a 8600/2600 széria és a friss kártyák között. Remélhetőleg nemsokára láthatunk hiánypótló megoldásokat is.

Köszönjük a tesztkártyákat az Expert Computer KFT-nek!
Asus 8800GT


Tartozékok: Műbőr CD tartó, Driver CD, Kézikönyv CD, Company of Heroes: Opposing Fronts DVD, Kézikönyv, tápkábel, 1xDVI>D-sub, 1xS-video>kompozit

Gigabyte 8800GTS 640MB


Tartozékok: Kézikönyv, Driver CD, Call of Juarez DVD, Civilization 4 DVD, tábpkábel, 2xDVI>D-sub, kompozit és S-video kimenet

Gigabyte 8800GTS 320MB


Tartozékok: Kézikönyv, Driver CD, Dawn of War: Dark Crusade DVD, tábpkábel, 2xDVI>D-sub, kompozit és S-video kimenet

8800GTX


Tartozékok: Kézikönyv, Driver CD, Supreme Commander DVD, tábpkábel, 2xDVI>D-sub, kompozit és S-video kimenet
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. Svindler
2007.11.05. 00:34
vissza a cikkhez
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. SlowDeath
2007.11.05. 01:22
ASUS 8600GTS 65nm-es G92 GPU-val, 256bit-en!? Biztos nem 8800GT akart ez lenni véletlenül? :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Svindler
2007.11.05. 01:54
Dehogynem, köszi az észrevételt. Tanulság: a táblázatot ne éjfélkor csináld meg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. SlowDeath
2007.11.05. 14:15
Nincs mit. Érdekes cikk lett egyébként, csak azt nem értem, hogy az nVidia miért csinált saját top kártyáinak ennyire olcsó vetélytársat... Ez valahol nem túl logikus lépés... Persze a vevő közönség örjöng...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Svindler
2007.11.05. 15:14
Hát ez az. Ha minden igaz, le lesz cserélve az egész 8800 széria G92 alapúra, de amíg ez nem történik meg addig ez a számozás röhej. Vannak gyártók akik visszaküldik a GTS szállítmányokat, hogy és mégis mit kezdjenek velük? Eladni azon az áron lehetetlen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. SlowDeath
2007.11.05. 17:20
Igen, erről van szó, ha már kiadnak egy erős kártyát ennyire olcsón, akkor az lenne a reális ha többi árát hozzá igazítanák, és ezzel ki is lenne töltve a 8600GTS és 8800GTS közötti űr, egész pontontosan a 8800GTS-ek töltenék be, a 8800GTX egy kicsit lenne csak drágább mint a 8800GT, de a kártya jelölése tényleg nem logikus. Valamint ha ráncfelvarrják a többit akkor 2 egyforma névvel rendelkező, de teljesítményben és árban merően eltérő 8800GTS 320, 8800GTS 640, 8800GTX 768 és 8800Ultra lesz a piacon!? Egyébként a leginkább az a gázos része a dolognak, hogy aki nemrég vette a 8800GTS 640-ét vagy 8800GTX-ét az most egy csomó pénzt dobott ki feleslegesen...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2007.11.10. 15:31
Igen jóra sikeredett, már csak az Ati kártyáira vagyok kíváncsi melyekből főleg a kicsi ezer százalék hogy gyengébb lesz, de ha igazak a pletykák akkor ehhez nagyon kedvező ár társul majd. Úgy legyen, ráférne a piacra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!