iPon Cikkek

GeForce 9500GT: átnevezett 8600GT?

Dátum | 2008. 08. 25.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az nVidia, folytatván átmatricázós hadjáratát pár hete piacra dobta a 9800-as és a 9500-as GT-it. Előbbivel nem foglalkoztunk, mert találhatóak köztük még a régi 65nm-es magra épülő példányok is (az 55nm-eseknek pedig körülbelül annyi előnyük van, hogy működik a HybridPower), és MHz-re egyeznek az órajelei a 8800GT-vel. A 9500GT ezzel szemben, ha nem is vitte túlzásba az erőfitogtatást, de kapott némi emelést a 8600GT-hez képest. Azért ahhoz, mert bár az nVidia előszeretettel állítja be a 8500GT mellé, mutatván, hogy bizony mennyit fejlődtek ennyi idő alatt, érdemes átnézni a marketingen és látni, hogy ez a 8600GT frissített változata. Ehhez igazodik felépítésében és árában is (a 8500-as, már a maga idejében is gyenge volt), így a mai tesztben hozzájuk is mérjük teljesítményét. Mielőtt továbblépnénk érdemes egy pillantást vetni a specifikációkra:


Jól látszik amit az imént említettünk, hogy szinte minden ponton egyezik a régi 8600-as széria tagjaival, csak az akkori GT-nél egy picit jobb órajeleket kapott. Mi nagyon kíváncsiak voltunk arra, hogy azonos órajelen tapasztalható e javulás, így a 9500GT-vel kétszer is végigmentünk minden teszten. Egyszer a gyári órajeleket használva és egyszer a 8600GT órajeleire „lebutítva”. Utóbbi eredmények a diagramokban, mint 9500GT/540 szerepelnek. Árkategóriában a Radeonok közül azt láthatjuk, hogy a HD2600XT/HD3650 széria tagjaival áll egy szinten, ha az olcsóbb gyártók termékeit nézzük, különben drágább azoknál. Mi a mag órajelben gyengébb, ám frissebb HD3650-est tettük mellé, mert a 2600-as kifutó széria, lassan eltűnik a polcokról.

(Nem mindegyik néz ki így)
A nálunk járt Galaxy 9500GT a legolcsóbb példányok egyike. A 8600-asok óta csökkent a nyák mérete, most pontosan akkora, mint a Radeoné. A Galaxy egy érdekes, két helyet is elfoglaló hűtést választott. A borda és ventilátor hasonlít az eddigi megoldásokhoz (csak magasabb azoknál), ám az egészet egy műanyag fedővel látta el, ami végigér a teljes kártyán. Lehet csak a matricának kellett a felület, mindenesetre látványos lett. Ami a legfontosabb, hogy nagyon hűvösen tartotta a kártyát, és tette mindezt olcsó megoldáshoz képest halkan, amiért egyből jó ponttal indított nálunk. A körítés nagyon minimális: egy DVI>D-sub, egy S-video>kompozit átalakító és egy apró S-video kábel. Ezen az árszinten az ember nem szokott mondjuk csodákra számítani, de érdekes volt látni, hogy a mellérakott Gigabyte 8600GT - amely szépen lassan 30 ezer forintról esett le idáig - megtartotta minden extráját, még a teljes játékot is (Neverwinter Nights 2).

Tesztgép
Alaplap: Gigabyte P35-DS3
Processzor: Intel Core2Duo E8400 3GHz
Memória: Geil Ultra 2x1GB DDR2-800 KIT
Operációs rendszer: Windows Vista SP1
Driverek: Catalyst 8.8 (HD3650), GeForce 175.19 (8600GT) és 177.79 (9500GT)


A már öregnek mondható 3DMark-ban szép lépcsőzetesen alakulnak az eredmények. Órajeleinek hála a 9500GT a legerősebb, és látható, hogy lebutítva is erősebb a 8600-asnál.


F.E.A.R. alatt eléggé egyben van a mezőny, ám itt is a 9500GT emelkedik ki némileg. Alacsonyabb órajelen mérési hibán belül teljesít.


Az eredmények már-már unalmasnak mondhatóak, Quake Wars alatt is azt látjuk, amit eddig.


Az Oblivion azért érdekes, mert nem szintetikus teszt és azt mutatja, hogy itt bizony még azonos órajelen is van tíz százalék plusz erő a 9500GT-ben, elődjéhez képest, ami dicséretes.


Akármilyen belső optimalizáció is ment végbe az új GT-ben, a World in Conflict nagyon szereti, szépen játszható vele a legelterjedtebb felbontásban.


Lost Planet alatt némileg feltámad a HD3650. Ha egy 2600XT lenne a tesztben itt jó eséllyel megfogná a GT-t, de így marad a második hely.


Unreal alatt eléggé egyben van a mezőny, csak a 9500-as képes egy picit a többiek fölé emelkedni.


Mintha csak a 3DMark eredményeket látnánk, jön a papírforma.


Hasonló a helyzet Crysis alatt is. A Lost Planet néha irreális elvárásai mellett ez az a játék amiben ha teljesen folyamatos képet szeretnénk látni akkor kénytelenek vagyunk az alacsonyabb minőségi beállítások felé nézelődni, vagy csökkenteni a felbontást.

Néhány szó a tuningról

Sajnos időnk nem engedte, hogy minden kártyát alaposan megnézzünk túlhajtva is, de amennyi tapasztalatot szereztünk velük azt meg szeretnénk osztani. Ahogy azt megszokhattunk, a HD3650 órajelét emelgetni elég macerás. A Catalystben lévő OverDrive mindössze +25MHz-t enged meg, amit nem csoda, hogy bőven kibír a chip bármi alatt. A legelterjedtebb tuningprogramok se szeretnek barátkozni vele, így hagytuk. A 8600GT bár nem mai darab, majdnem elértük vele a GTS órajeleit mag fronton. A memóriával nem volt ilyen sok szerencsénk, kevés plusz után feladta. A friss 9500 ezzel szemben nagyon jól bírta a kiképzést, 700-as mag órajelig stabil volt, ami majd 30% többlet. Persze nem biztos, hogy minden példány kiviszi ezt, de mindenesetre bíztató. Némi kompromisszummal, nagyrészt közepes beállítások mellett már elviszi a Crysis-t 1280-ban.

Érdekes helyzetben van az új 9500GT, mert árát tekintve szinte a belépőszintű kártyákkal kell versenyeznie. Jelenleg csak a legolcsóbb változatok kaphatóak a 8600GT-k ára körül, míg a komolyabbak jellemzően 15 ezer környékén vannak. Valamivel alacsonyabb áron a legjobb vétel lehetne a kis költségvetésű gépekbe, de így elég kérdéses a helyzete. Húsz ezerért már 3850-et lehet szerezni, ami sokkal erősebb, a hasonló erősségű kártyák pedig olcsóbbak. 10 ezer alatt nem kérdés, ki kell fogni az egyik olcsóbb DDR3-as 2600-ast amíg van, mert az ATI már csak a készleteket söpri ki, nemsokára eltűnnek. A 2600XT-k órajelüknek köszönhetően a 9500GT teljesítménye körül helyezkednek el pár ezer forinttal olcsóbban. A 8600-asok szintén a kihalás szélén állnak és egyedül a körítés miatt érdemes elgondolkodni rajtuk, amit a legtöbb megőrzött a régi időkből.

Erőt sugalló doboz
A frissebb HD3650 ugyanabban a helyzetben van, mint a 9500GT. Egymáshoz mérve őket a teljesítményükkel árban vannak, de a 9500GT sokkal jobban húzható, és ez miatt érdemes elgondolkodni rajta. Az ATI kártyái ugyanis nem jeleskednek a tuning területén. Ettől függetlenül csak az olcsóbb példányokra merjük azt mondani, hogy ajánlott vétel, a többi túl közel van a HD3850-ekhez.

Végül, de nem utolsó sorban szeretnénk megjegyezni, hogy örülünk, hogy nem egy 55nm-es 8600-ast kaptunk, hisz a tesztekből kiderül, hogy az új GT azonos órajeleken is egy picit erősebb az elődjénél, miközben jóval hűvösebb annál. Ettől függetlenül, annak eldöntését, hogy szükséges volt e, az Olvasóinkra bízzuk. Az nVidiának biztos megérte, mert a gyártás olcsóbb lett.

A teszttermékeket az Expert Computer Kft.-től kaptuk kölcsön, köszönet érte!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. pluto
2008.08.25. 11:44
vissza a cikkhez

Azt hittem már az elején hogy ezen sem fejlesztettek semmit,de úgylátszik tévedtem.Az a 15000 FT sztem sok egy kicsit érte.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Svindler
2008.08.25. 12:13
Ez az én véleményem is, egy picit csökkennie kell és tökéletes lesz. Viszont a nálam járt Galaxy-nak például egész kellemes ára volt már, csak sajna épp elfogyott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. gamer123
2008.08.25. 14:33
nem hiszem, a fear sem dx10be ment hisz nem egy új játék, a crysist meg a lost planetet meg dx10be futtatták szerintem, mert engedi, csak ahol nem egyértelmű ott írták ki hogy dx9-t vagy dx10-t használtak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Tyrel
2008.08.25. 15:26
A 4600-as széria egyértelműen ütni fogja ezeket a kártyákat, lehet bizonyos shaderigényes tesztekben még a 9600GT-t is elkapja majd, de azért a 128bites memóriavezérlő miatt sokat nem várhatunk tőle...

Viszont ez egy jó teszt, és örülök hogy nem mindig csak a csúcskártyákat tesztelik itt Iponon!

A 9500GT és a 8600GT szerintem a teszteredmények ellenére mégis majdnem ugyan az. Emlékeztek mikor megjelent még a 9600GT, az nVidia 9-es szériájának első tagja, akkoriban még eléggé reklámozták hogy a 9-es szériában végbement egy Shader-optimalizáció, amelynek köszönhetően azonos mennyiségű stream-processzor esetén kb. ~10% előnyre képes szert tenni a 8-as szériával szemben...
Na szerintem itt kb. pont ezt látjuk, ugyan az a kártya csak annyi hogy a gyártásnál már az újabb fajta stream processzoraikat pakolták bele.

Valószínűnek tartom hogy ha lesz róla teszt (nem néztem utána) akkor a 8800GT és 9800GT között is szinte csak ez fogja jelenteni majd a különbséget.

Amit még jó volt látni hogy a sokáig 8600GT-nél gyengébbnek (olykor sokkal gyengébbnek) tartott 3650-es kártya, gondolom a driverek javulásának köszönhetően úgymond "felnőtt" a feladathoz és már veri a 8600GT-ket...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. pluto
2008.08.25. 21:05
Ha hasonló lesz a GTA 4 mint az Xbox-os verzió,akkor egy 8600 GT simán el kell mennie.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Tyrel
2008.08.25. 22:44
16x AA?
Azt úgy megnézném
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. danee91
2008.08.27. 09:32
Jobban is jársz azzal, mint 9500 GT-vel
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Svindler
2008.08.27. 15:54
A játékok nagyrésze DX9-ben ment, mert például a Lost Planet komoly lassulást hoz DX10-es motorral, ilyen beállítások mellett pedig _teljesen_ ugyanúgy néz ki. Tehát értelmetlen erőltetni a DX10-et. Crysisban meg az a jó, hogy kb mindegy neki, valsz mert így is úgy is DX9-et használ.

A 9500GT órajeleinél természetesen a shader és memória órajelet is letoltuk a 8600GT szintjére.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!