iPon Cikkek

Ghost Recon: Future Soldier - A jövő hírnökei

Dátum | 2012. 06. 03.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

A Ghost Recon: Future Soldier tipikusan az a játék, amitől nehéz nem sokat várni: egyrészt adott egy ezer éves franchise, nagyszerű elődökkel, másodsorban pedig háromszor annyit dolgozott rajta a világ egyik legfejlettebb stúdiója, mint bármely más átlag blockbusteren. A trailerek éveken át csillogtatták a játék fantasztikus képességeit, az Advanced Warfighter pedig az első igazán ütős grafikával megáldott nextgen (akkor persze) shooter volt. Aztán most annyi évvel később végre itt a Future Soldier, melynek ugyan nincs szégyenkeznivalója, de a kommersz oltárán túl sokat áldoz fel, így elveszik a sorozat lényegisége és csak egy modern Call of Duty-klón marad a helyén.

A sztori egy csapat különlegesen képzett katona körül bonyolódik
Ghosts of War

A sztori pedig... nos, maradjunk annyiban, hogy kellemesen súrolja a kettes alát: pár amerikai katonával végez egy pokolgép, igaz, véletlenül sem az Egyesült Államok területén. Ennek ellenére a patrióta hadsereg roppant dühös lesz, bosszút esküszik, és a helyszínre küldi a Ghost Recon egységet, mely négy különlegesen képzett kommandósból áll. A Ghostok a létező legmodernebb technikát felhasználva szállnak szembe a sokszoros túlerővel, és megannyi országon keresztüllövöldözik magukat, hogy megállítsák a gonosz fegyverkereskedőket, akik meg akarják buktatni az orosz kormányt, hogy aztán... aztán... nos, nem tudjuk, mit akar ebből kihozni a játék, mert a forgatókönyv gyakorlatilag minden kohéziót nélkülöz, még arra is nehéz rájönni, hogy épp melyik karaktert irányítjuk a kvartettből. A "sztorit" átvezető videók mesélik, melyeknek semmi köze a történésekhez, így a tényleges ismertetés a küldetéseket eldaráló parancsnokra marad: irány ide, hogy kinyírjuk őt, aztán irány haza, mintha mi se történt volna.

Lássuk be, ez nagyon kevés 2012-ben, még szerencse, hogy a kampány helyszínei mindenért kárpótolnak minket. A nagyjából 10-12 óra hosszú végigjátszás alatt bejárjuk Közép-Amerikát, Kelet-Európát, Afrikát, és még megannyi kisebb területet, s mivel a pályatervezői munka példaértékű, minden egyes kaviccsal és terepjáróval elégedettek lehetünk. A küldetések nem is tűnnek összefüggő folyamatnak, sokkal inkább egyedülálló részeknek, de mivel kellően változatosak és hosszúak, ezért hajlamosak vagyunk elnézni a játéknak a buta történetet. Különösen igaz ez, ha kooperatív módban indulunk neki a Future Soldiernek. Bár húzhatnánk és halaszthatnánk a multiplayer bemutatását, nem lenne értelme, hisz ezt a játékot a jóisten is a kooperatív akcióra teremtette: három barátunkkal összedolgozva a legnehezebb fokozaton a kampány minden perce valódi játékélmény-orgia, hisz ekkor tényleg úgy érezhetjük, hogy egy különleges egység tagjai vagyunk, akiket csakis a küldetés sikere érdekel.

A játék megörökölte a Splinter Cell: Conviction kivégzőrendszerét
A kopasz osztag

A baj akkor van, ha nincs mellettünk senki. A Future Soldier ekkor sem lesz rossz játék, sőt, az élményt a mesterséges intelligencia irányította csapattagok igyekeznek hihetővé varázsolni. Nem akadályoznak, ügyesen lőnek és jól mozognak, igaz, sokszor kilóg a lóláb, mert a lopakodásra kihegyezett missziók alatt például akkor sem veszi észre őket az ellenfél, amikor bennünket már egy rossz lélegzetvétel is lebuktat. Ha már szóba jött a sok golyótöltelék: a combat AI jól teszi a dolgát, de okosnak nem lehet nevezni, összedolgozni például képtelen. Egyedül játszva normál nehézségen pont jól szórakoztat, többekkel azonban csakis a legnehezebb fokozaton van értelme elindítani a programot.

Maga a játékmenet egyébként sokkal arcade-abb annál, mint amit a sorozattól megszokhattunk. A fedezékrendszer, az egyszerre több ellenfél kijelölésének és szimultán likvidálásának lehetősége, az érzés, hogy terminátorokként daráljuk le a sok ruszkit és papucsos afrikait, mind-mind a Splinter Cell: Conviction-t és a Call of Duty sorozatot juttatja eszünkbe. A Future Soldier egy könnyen tanulható és élvezetes shooter, amiben a taktikusság kimerül az ellenfelek megközelítésében. Nem árt felmérni a terepet, mielőtt lesújtunk, ami nagyjából annyit tesz, hogy keressük meg a lehető legstabilabb fedezéket. Ezt követően viszont nyugodtan szabadítsuk el a poklot, nem fogunk megizzadni. Bizony, a hajdan nehézségéről híres Ghost Recon egy tucatjáték lett - egyénileg kell eldöntenünk, hogy ennek örülünk-e, vagy sem.

Persze csak ezért kár lenne ostorozni a Future Soldier-t, lévén amit csinál, azt piszkosul jól csinálja. A változatos küldetések és a remek helyszínek kiváló díszletet adnak egy sokat butult akciójátéknak, melyen tovább dob a megannyi futurisztikus kütyü. Ilyen a drón, ami képes repülni és messziről feltérképezni az ellenség helyzetét és fegyverzetét, vagy épp a szenzor, ami szintén tudja mindezt, igaz, csak egy kisebb körön belül. De említhetnénk még a Ghostok saját mecháját, ami garantáltan a szívbajt hozza a szibériai bázis szakadár orosz katonáira, vagy a láthatatlanná tevő álcázást, ami guggoláskor automatikusan aktiválódik. Ezeket a játékszereket még akkor is élmény használni, ha tudjuk, hogy csak színház az egész, és nincs komolyabb tétje a dolognak. Élmény, mert a program jól prezentálja a visszafelé fejlődést, leköt és egy végigjátszás erejéig semmiképpen sem ereszt el. Látszik a Ubisoft munkáján, hogy vérprofik műve, igaz, pont ezért szomorúak is vagyunk kicsit, mert ha nem követné ennyire szorosan a mai trendeket, egy eredeti és minden téren kiemelkedő taktikai játék lehetne belőle.

Fegyverbe!

A szóló és a multiplayer mód egyik közös feature-je, hogy szellemünket saját magunk szerelhetjük fel. A játék látszólag nagy hangsúlyt fektet a kiváló és tényleg roppant bőséges arzenálra. Csakhogy teljesen mindegy, mikor melyik gépfegyver és pisztoly van nálunk, a különbség köztük az arcade játékmenet miatt elenyésző. Egy a lényeg: legyen a fegyveren scope, hogy pontos fejlövésekkel tehessük ártalmatlanná az ellenfeleket. Kiábrándító? Az, és sajnos még nincs vége: az Xbox 360-as változat Kinect-támogatása kimerül a fegyverek "puszta kézzel" történő szétszerelésében. (A tréningmódban látott lövöldözést inkább csak megemlítjük, semmi egyebet nem érdemel.)

A drón lesz a legjobb barátunk

A multi úgy, ahogy van, kiváló
Együtt a harcban


A kooperatív módot már említettük, egyszerűen tökéletes, kár is tovább beszélni róla. Ami maradt, az a kompetitív multiplayer, mely a játék második legjobb része. A bétaverzióval volt szerencsém játszani, akkor még nem hittem volna, hogy a végleges játék meggyőz, de így történt, és ez a jól kiegyensúlyozott, változatos játékmódoknak köszönhető. Akár a hamis küldetéscélokat hajszoljuk a Decoy-ban, akár a barátainkkal karöltve éljük túl a hordamód itteni megfelelőjének tartott Guerilla-módot, a Future Soldier kitesz magáért. Még a sima TDM-nek megfeleltetett Conflict is szuper, mert a láthatatlanság és a kasztalapú karakterek összjátéka változatos, taktikus játékot teremt - bizony, akkor is, ha a játékosok nem ismerik egymást! Ez nagy szó, sok programnak nem sikerül az ilyesmi, reméljük, hogy a Ubisoft módszereit többen eltanulják majd.

A multiplayer pályáival is minden rendben van. A küldetésekből átemelt térképek remekül működnek, vannak kisebbek és nagyobbak, de akármelyik játékmódban próbáljuk is ki őket, gyakorlatilag végig kielégítő eredményt prezentálnak. Egyedül azt sajnáljuk, hogy nincs belőlük sok. Sebaj, majd a DLC-kkel pótolják a lemaradást a fejlesztők.

A grafika kissé idejétmúlt
Láthatatlan!


A Ghost Recon: Future Soldier jól mutat, de sajnos le sem tagadhatná, hogy eredetileg valamikor 2010-ben kellett volna megjelennie. Az animációk szuperek, e téren nagyon profi a Ubisoft, de a textúrák és a poligonszám már egy régebbi kort idéznek vissza - különösen a Max Payne 3 után fájó a minőségi zuhanás. További sirám, hogy a sebesség sem stabil, az Xbox 360-as változat többször beszaggat (multiban ezt tovább butított grafikával előzték meg), mi több, a játék tele van kisebb-nagyobb bugokkal. Semmi olyasmivel nem találkoztunk, amit egy mezei patch ne hozna helyre, de ennyi év után azért elvárnánk a tökéletességet. Még szerencse, hogy a zene és a hangok jók, különösen előbbivel voltunk megelégedve.

Összességében tehát kaptunk egy kellemes shootert, amit főleg kooperatív játékra tudunk ajánlani. Arra viszont nagyon, ha vannak haverjai a kedves olvasónak, akkor boronálja össze őket, nem bánják meg a vásárlást! Egyedül viszont nem tudjuk javasolni a Future Soldier beszerzését, mert ugyan a kompetitív multi remekel, azt már más játékoknál is láttuk (még ha nem is ilyen taktikus formában). Reméljük, a következő Ghost Recon instant klasszikus lesz - most be kell érnünk egy szimpla "jóval".



Platformok: PC (június 15-től), Xbox 360, PS3
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. ejcy
2012.06.03. 18:19
De várom már hogy legyen végre(újra) olyan játék aminek faszás 1 játékos módja van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. yodamester...
2012.06.03. 18:39
Mx3 például,rohadt jó!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. yodamester...
2012.06.03. 19:32
Mp3 akart lenni!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. bigtbk3
2012.06.03. 23:09
-Ghost Recon: Future Soldier
-Elavult technológia

Irónikus
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. MaximumGam...
2012.06.04. 19:37
Ez PC képből van? mert akkor ki se kéne adni.... Xbox másolat foss
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Chocho
2012.06.04. 20:27
Mivel a cikk az Xbox 360-as változat alapján készült, ezért egyértelmű, hogy a képek is abból vannak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. shaddam
2012.06.04. 23:55
Már megint a grafika. Ó ha egyesek tudnának a pixelhalmok a shaderek mocsarán mélyebbre nézni. Sok kis huncut gémpléjméker
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. GanjaMaN
2012.07.11. 21:45
utálom a TPS játékokat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!