iPon Cikkek

Gondolta a fene - Korai koncepciók és easter eggek

Dátum | 2017. 04. 01.
Szerző | Freelancer
Csoport | JÁTÉK

Madeline Schroeder hallatlanul kényes helyzetben találta magát. A Sega of America kötelékét erősítő fejlesztő biztos volt abban, hogy a Nintendo árnyékában létező cégnek komoly esélye van arra, hogy megszorongassa riválisát, mert az új konzoljuk, a Sega Mega Drive húzócímének szánt Sonic the Hedgehog demói technikai szempontból lenyűgözték. Ám, a nyugati piacot a vállalat japán illetékeseinél jobban ismerő Schroeder úgy vélte, hogy csakis akkor válhat valósággá az áhított diadal, ha alapjaiban újragondolják a főszereplő kék sündisznó személyiségét. A Naka Yuji által vezetett Team Sonic kreatív szekciójánál ugyanis nem vették figyelembe a kulturális különbségeket és egy, az ázsiai piacon kívül nehezen megemészthető háttértörténetét találtak ki Sonicnak. Ez alapján egy rockbanda szupersztárként kezelt vezetőjeként élte volna mindennapjait és az idillnek csak barátnője, a nála vagy háromszor nagyobb Madonna elrablásával szakadt volna vége.
Madonna egy koncepciórajzon. A kép a sonic.wikia.com-ról való.
Schroeder, aki szentül hitte, hogy munkaadói egy szakadék felé száguldanak, gyors és határozott telefonos egyeztetés után repülőgépre szállt és megfogadta, hogy mindaddig nem tér haza, ameddig a megfelelő pályára nem állítja Sonicot. A megbeszélések a visszaemlékezések szerint igencsak fagyos hangulatban teltek, mivel Naka egyáltalán nem értett egyet a cég kabalafigurájának amerikanizálásával, és ennek mindvégig hangot is adott. Azonban miután a nála jobb üzleti érzékkel bíró, Schroeder érveit megértő és elfogadó felettesei ráparancsoltak, hogy tegye félre a büszkeségét, kénytelen-kelletlen végrehajtotta a kért változásokat. A Team Sonic fejének elképzelései ezzel együtt nem tűntek el a semmiben, mert a franchise egyik képregény spin-offjának tizenkettedik részében egy Madonna Garnet névre keresztelt, a fejlesztés korai szakaszából fennmaradt koncepciórajzokra hajazó ügynöknő segítette a főhőst.
Madonna évekkel később, képregény-karakterként. A kép a sonic.wikia.com-ról való.
Mint ahogy ez az eset, illetve a cikkünk első részében felhozott példák java is mutatja, egy videojáték sorsa kismillió dologtól függ, és előbb vagy utóbb, de a legtöbb jó ötletet felhasználják. A második részben ezért folytatjuk a játékipar múltjának és érdekességeinek bemutatását.
Manapság, amikor a sikercímek minden rejtett titkát bemutató felvételek tízezrei kerülnek fel naponta a különféle videómegosztókra, nehéz elképzelni, hogy egyes, milliók áltak rongyosra játszott klasszikusokban még találni új elemeket. A GarlandTheGreat néven futó youtuber ezért osztatlan meglepetést keltett, amikor nem kevesebb, mint tizenhárom évvel a Final Fantasy IX megjelenése után fedezett fel egy mellékküldetést, amiben két mellékalak, Zenero és Benero famíliájának tagjait kell összehoznunk egy komoly hatalommal bíró varázsgyűrűért cserébe. Hasonlóképpen maradt több mint másfél évtizedig rejtve az a Baldur’s Gate-ben lévő titok, amivel szintén egy gyűrűhöz juthatunk hozzá. Ahhoz, hogy megszerezzük a kincset, az összes nevesített NPC-vel beszélnünk kell, mégpedig ABC-sorrendben. Ezután nincs más dolgunk, mint elsétálni a Jovial Juggler kocsmába, ahol az itt megtalálható ónixöves ékszer helyett egy +2-es védőgyűrűt vághatunk zsebre.
Egy másik, jóval ismertebb easter egg viszont nem azért lett kitalálva, hogy tisztes jutalmat adjon a szemfüleseknek, hanem, hogy a fejlesztők nemes bosszút állhassanak. Mint ahogy azt a LucasArts történelmét összefoglaló cikkünkben is megírtuk, George Lucas kizárólag azért alapította meg a stúdiót, mert sikerfilmjei után iszonyatos összegű adót kellett volna befizetnie. A rendező nem is nagyon foglalkozott azzal, hogy alkalmazottai mit csinálnak, részvétele a megbeszéléseken jórészt formális volt, ám időnként, hogy senki se feledje el, hogy ki a főnök, ragaszkodott egyik-másik meglátásához. Ezek jellemzően nem okoztak gondot, mivel lényegtelen és jelentéktelen dolgokra, például bizonyos karaktermodellek színeire vonatkoztak, ám 1986-ban komoly bajba került a cég. Lucas-nak ugyanis a legkevésbé sem tetszett a nagy dobásnak szánt, fejlesztés alatt álló Maniac Mansion, mert úgy vélte, az akció-orientált, verekedős és lövöldözős címekkel, illetve platformerekkel teli piacon egy ilyen mű nem rúghat labdába a fiatalok körében. Ron Gilbert és Gary Winnick kétségbeesetten hozták fel egyik érvüket a másik után, bizonygatva, hogy kalandjátékuk komoly nyereséget termel majd, de helyzetüket jócskán megnehezítette, hogy pályakezdőkként egyiküknek sem volt értékelhető tapasztalata ezen a területen. Lucas azonban a legnagyobb csodálkozásukra belement a dologba, de kikötötte, hogy a 12-16 év közötti korosztályt is meg kell szólítani valamilyen módon. Gilbert és Winnick ezért sokáig úgy tervezték, hogy egy extra parancsot a „menő” jelentésű „hip”-et adják hozzá a jól ismert SCUMM-felülethez, amit használva a főszereplők valami tinédzsereknek szóló viccet sütöttek volna el az egyes tárgyak, vagy a villa lakóinak megvizsgálásakor. A tervből végül szerencsére semmi sem lett, mert a játszható karakterek személyiségéhez illeszkedve kitalált extra szövegekkel együtt a Maniac Mansion nem fért volna el egy hajlékonylemezen, ráadásul hosszas és kitartó munkával Lucast is sikerült meggyőzni arról, hogy nincs igaza és így is bőven akad elég humorforrás. Ezzel együtt Gilbert nem bírta ki, hogy ne fricskázza meg főnöke orrát, így a The Secret of Monkey Island-ben egy trolljelmezbe öltözött, akadékoskodó hídőrnek ábrázolta, akit egy senki számára sem fontos tárggyal, a félrevezető tárgyak jelképévé lett vörös heringgel kell lefizetni ahhoz, hogy továbbengedje Guybrush Threepwood-ot.
Külföldre szakadt honfitársaink, illetve az ő leszármazottaik gyakran nyilvánítják ki szeretetüket az óhaza iránt. A Blizzard egyik kulcsfigurája, a magyar származású Chris Metzen sincs ezzel másképpen. A férfi (akinek nagyapja, Metsző Károly egyike volt annak a másfél millió embernek, akik 1900 és 1913 között vándoroltak ki Magyarországról egy szebb élet reményében) rendszeresen támogatja az amerikai és a kanadai magyar kolóniákat, sőt, még a StarCraft első részébe is becsempészett egy sokunk szívét megmelengető easter egget. A Terran-frakció kampányának ötödik, stílszerűen Revolution-nek nevezett pályáján ugyanis, ha a két hős, Jim Raynor és Sarah Kerrigan mellett kizárólag SCV-ket és Marine-okat használva teljesítjük a küldetést, akkor annak végén megjelenik tíz, korhű 1848-as huszáruniformist viselő, lóháton nyargaló katona, akik felajánlják a szolgálataikat, így a későbbi küldetések során az oldalunkon harcolnak. A derék regruták egy Siege Tank harcértékeivel bírnak, de négyszer gyorsabbak annál, így felbecsülhetetlen segítséget jelenthetnek (vajon a felújított változatba is bekerülnek?). Markus "Notch" Perssont, a Minecraft dollármilliárdos alkotóját viszont nem a hazaszeretet, hanem a japán kultúra egy sokunk számára furcsa eleme indította el a pályán. Mint az ismeretes, az ottani jogrendszer a puritán és szigorú Meiji-korból megmaradt erkölcsvédelmi törvényei miatt szigorúan tiltja a közmorált romboló tartalmakat, így a szigetország felnőttfilm-iparának rendezői kénytelenek pixelezéssel cenzúrázni alkotásaikat. Persson, akit világ életében idegesített ez az álságos megoldás, eredetileg egy olyan randiszimulátoron kezdett el dolgozni, ahol ha sikerrel meghódítjuk a párunkat, akkor le kell bontanunk az érzéki testrészeket és tájékokat fedő kockákat. Ám az azonban sokunk szerencséjére tovább formálódott a fejlesztési időszak során, de akadtak olyanok, akik visszatértek a gyökerekhez. (A videó megtekintését kizárólag 18. életévüket betöltött olvasóinknak javasoljuk! )
A balszerencsés csillagzat alatt született Wii U egyik legkiválóbb játékára, a Lego City Undercover-re azonban nem filmek hatottak, hanem a véres valóság. A játékmenetét a hagyományoknak megfelelően kismillió gyűjtögethető tárggyal feldobó akció-platformerben az élesebb szeműek észrevehetnek tíz, bíborszínű kockát, amiket összegyűjtve egy extra küldetést vállalhatnak el. Ebben az áldozatait megcsonkító, kannibál sorozatgyilkos, Jeffrey Dahmer Lego-változatával kerülünk szembe, aki épp elemeire szedné a város egyik tisztes polgárát, akit csak a mi gyors beavatkozásunk ment meg a korai és szörnyű haláltól. Némi kergetőzés után viszont sarokba szorítjuk a korábbi áldozatai lecsavart fejeivel teli lakásába menekülő rémet, aki jobb ötlet híján kiveti magát az ablakon, egyenesen egy felvonuló cirkusz elefántjának talpa alá. A kilapult gaztevőt ezután felszedhetjük és poszterként felragaszthatjuk az egyik cella falára
A Bethesda kreatív csapata közismerten rendkívüli alapossággal dolgozza ki az egyes címek világát, illetve azok hátterét. Nem volt ez máshogy a Skyrim esetében sem, hiszen itt a viking kultúra és az északi mítoszok tanulmányozása mellett azt is a fejükbe vették, hogy kerül amibe kerül, de megalkotják a történetben fontos szerepet kapó sárkányok nyelvét. A nyelvtanért és az egyes szavak kiejtéséért felelős Emil Pagliarulo és a betűket kiötlő, mezopotámiai ékírást alapul vevő Adam Adamowicz sokat tűnődtek azon, hogy miképpen tudnák a lehető legprecízebben elvégezni fontos feladatukat. Elvégre, ahogy azt a számtalan Star Trek rajongó által beszélt és tanfolyamokon oktatott klingon esete is mutatja, egy ilyen ötlet komoly közösségkovácsoló erő. Végül a legegyszerűbb megoldás mellett döntöttek: magukat a sárkányokat kérdezték meg. A kinézett komodói varánuszok gyanúsan készségesnek bizonyultak, és hamar kiderült, hogy csupán istentelenül elhízott mezei gyíkok, akik mindössze egyetlen leckével jártak tanítványaik előtt, és ráadásul a kiejtésük is csapnivaló volt.
Lapunk a sajtóetika alapvető normáinak megfelelően esélyt akart adni a gyíkok vezérének is, hogy kifejtse a véleményét, de nem akart nyilatkozni. (A kép Raul654 munkája.)
A kínai szekció sem járt nagyobb sikerrel, mivel az internálótáborokban élő, a rengeteg testi-lelki tortúra hatására összeomlott és rettegő teremtmények csapdát sejtettek a jóindulatú közeledésben és kizárólag a Kommunista Párt tizenharmadik ötéves tervét voltak hajlandóak dicsérni, különös hangsúllyal a helyi tanácstitkár érdemeire. A Loch Ness-i szörnyeteg kifaggatására vállalkozó Torygg Mannhalmen azonban még a többi próbálkozónál is rosszabbul járt, mert a hamis rokkantsági papírokkal a skót államtól tisztes nyugdíjat felvevő hüllő azt hitte róla, hogy felül akarja vizsgálni a kérelmét és nagyothallását igazolandó olyan hangosan ordibált vele, hogy a zajtól szétnyílt a feje. A tragédia hallatán a Bethesda vezetősége a cég fennállásának első egyhangú döntésével elrendelte, hogy hősi halottjukról kell elnevezni Skyrim nagykirályát, így állítva neki örök emléket. Az is megesik, hogy egy társasági esemény után pattan ki az isteni, vagy jelen esetben inkább ördögi szikra. Mint az ismeretes, a film és játékipar, valamint a sajtó nagyjai egytől egyig sátánista gyíkemberek, akik évenkénti áldozattal hódolnak a sötét hercegnek. A 2006-os fesztiválon egy hetvenöt százalékban kendert, huszonötben pedig szűzhártyát tartalmazó fonalból szőtt zsákruhába és maszkba öltöztettek egy illegális letöltőt. Ezután egy emberi vérből kinyert vasból kovácsolt, a Télapó nemlétéről felvilágosított, majd keményre fagyasztott mikuláscsokival megvert árvák könnyeiben megedzett pengével kilencszázhetvenhárom és fél metszést ejtettek rajta. A lassan elvérző áldozat agonizálása beindította a Media Molecule alapítójának, Mark Healey-nek az agyát, aki miközben a chemtrailt szóró magánrepülőgépét vezette Baja fölött, elhatározta, hogy az élményt valahogy feldolgozza. Így kisvártatva megszületett a LittleBigPlanet hőse, az örökké vidám Sackboy, akit a szertartás emlékére ördögöcskének is felöltöztethetünk.
Mint ahogy láthattuk, a játékiparban dolgozók sorsa nem könnyű. Sátánista gyilokorgiák és a japán pornó miatti frusztráltságuk határozzák meg mindennapjaikat. Épp ezért hálásak lehetünk nekik, ugyanis negatív élményeik nem csak, hogy nem veszik el a kedvüket az alkotástól, hanem újabb és újabb művészi csúcsteljesítményekre sarkallják őket.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. noPublicFG
2017.04.01. 18:38
Nagyon jó! Köszi a cikket! Feldobtad a napom. :D
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Zizi
2017.04.01. 18:39
Megyek is, kipróbálom a Baldur's Gate-est. Ja, nem, majd inkább valami olyan napon, ami nem a mai nap :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!