iPon Cikkek

Gran Turismo Sport - Csak sportembereknek

Dátum | 2017. 10. 27.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A Gran Turismo a PS3-as korszakban elvesztette a fókuszát. Szinte olyan volt, mintha a Polyphony Digital a saját kis irodájában tudomást sem vett volna arról, hogy mit csinál körülötte a világ, és csak tette volna a saját dolgát. Csak sajnos közben a valóság elment mellette: miközben a Forza Motorsport kétévente egyre teljesebb, profibb és kifinomultabb lett, a Polyphony mindössze egy Gran Turismo 5-tel, és annak kvázi újrahasznosított verziójával, a hatodik résszel tudott előállni. Ez még önmagában nem is lett volna baj, csak éppen a játék komolyan lemaradt. Hiába volt benne 1200 autó, ha ezek többségét még a PS2-es korszakból mentették át, így grafikailag erősen elmaradtak a "prémium" autókhoz képest, és a belső terük helyett csak egy nagy fekete pacát kaptunk. A pályák kinézete és körítése is hagyott maga után kívánni valót, a hangokról pedig ne is beszéljünk, mert azok már egyenesen cikik voltak.
Úgyhogy nem hibáztatom a Polyphony csapatát, hogy szerettek volna az egészre egy nagy, kövér reset gombot nyomni. De ezt annyira szó szerint kell érteni, hogy a Gran Turismo nem csak, hogy visszatalált a 21. századba, hanem egyenesen azt a modern divathullámot lovagolja meg, ami nem az egyjátékos élményekről, hanem a függőséget okozó multiplayerről szól. Csak szerencsére lootboxok nélkül, mert azok egyelőre nincsenek, és reméljük, hogy nem is lesznek. Dicséretes módon a készítők senkit nem akarnak átverni. Ez a játék nem a Gran Turismo 7, ez a Gran Turismo Sport. És ez több dolgon is meglátszik, kezdésnek például azon, hogy közel sincs benne annyi tartalom, mint azt várhatnánk egy új számozott résztől. Cserébe viszont lézerpontos koncentrációt kapunk a játéktól, ami valójában egyetlen dolgot szeretne csinálni, és azt jelenleg a legjobban csinálja a piacon.
De nézzük meg részletesebben. A Gran Turismo 6-ban több mint 1200 autó volt, a Sportban viszont összesen 162 darabot kapunk. Nincsenek többé mezei családi autók, nem vehetjük meg a Volkswagen Golfunkat, hogy aztán szénné tuningoljuk, és sorra alázzunk vele mindenkit a versenyeken. Viszont a meglévő 162 darab autót olyan részletességgel dolgozták ki, amire korábban még nem volt példa. A Forza Motorsport mindig híres volt a kiváló modelljeiről, de a Gran Turismo Sport még arra is rátesz két lapáttal, itt az utolsó csavarig minden pontosan ott van, ahol lennie kell. De nem csak az autókból, a pályákból is viszonylag kevés van. Összesen 18 különböző helyszín 40-féle verzióján versenyezhetünk, viszont itt érvényes a fenti állítás: mindegyik remekül fest, odafigyeltek a körítésre, a fák, a közönség és úgy alapvetően minden jobban néz ki, mint a konkurens játékokban. De más pontokon is veszteségeket kell elszenvednünk: búcsút mondhatunk a dinamikus napszakváltásnak és az esőnek is, valamint ki van lőve a tuningolás is, úgy ahogy van.
Több helyen is megmutatkozik, hogy ez nem a Gran Turismo 7. A korábbi epizódok hosszú egyjátékos kampányának búcsút inthetünk, ehelyett a Sport arra igyekszik felkészíteni minket, amivel úgyis foglalkozni fogunk: az online versenyzésre. Ennek megfelelően az egyjátékos rész kimerül a korábban már látott autós iskola felturbózott verziójában (itt mindenféle alapvető vezetéstechnikai dologra tanít meg minket a játék), valamint néhány éles kihívásban, melyeken különböző pályák különböző szakaszait kell próbálkozásról próbálkozásra egyre jobban teljesítenünk. Az új Gran Turismo tényleg az autósportra igyekszik ránevelni minket, hogy bevezessen az FIA által hitelesített, teljesen online működő Sport módjába. Ezt annyira komolyan veszi, hogy mielőtt belevághatnánk, két oktatóvideót is meg kell néznünk, ami az autóversenyzés alapvető szabályairól és etikettjéről szól. Nem lökjük ki egymást, nem szállunk bele a másikba, nem cikázunk az előzni próbáló autó előtt, és hasonlók.
Mindez nem véletlen. A Sport módban ugyanis a Gran Turismo kétféle módon rangsorol minket: az egyik a Drivers Rating (DR), ami tulajdonképpen a vezetési stílusunk és az időeredményeink alapján meghatározza, hogy effektíve mennyire vagyunk skilles pilóták. A másik a Sportsmanship Rating (SR), ami pedig abból jön ki, hogy mennyire tartjuk az autósport etikettjét, és hogy mennyire versenyzünk tisztán. Ha az előttünk haladót használjuk arra, hogy megálljunk, vagy ha állandóan koccanunk, akkor ez hamar le fog menni. A Gran Turismo Sport ezen két rating alapján rakja össze a versenyeket, így ha jól viselkedünk, számíthatunk arra, hogy olyan versenytársakat rak mellénk, akik hasonlóan gondolkodnak. És hogy ez mihez vezet? Nos, egész egyszerűen a létező legjobb, legizgalmasabb és legtisztább online versenyzéshez, amit valaha ebben a műfajban megtapasztaltunk.
Ráadásul az egészet átjárja egyfajta furcsa hitelesség és különlegesség. És nem csak azért, mert az egészet az FIA hitelesíti, hanem amiatt, hogy a Sport mód fel van építve. Jelenleg három különböző verseny közül választhatunk, melyek mindegyike 20 percenként indul (persze eltolással, hogy ne fedjék teljesen egymást). Ezek valamelyikébe nevezhetünk be. Nem lobbyt kell csinálnunk, nem szerverekre kell csatlakoznunk, hanem tényleg úgy érezzük, mintha valami fontosba, valami jelentőségteljes dologba neveznénk be. Ha sikerült a nevezés, akkor a futam elindulásáig futhatunk időmérő köröket, vagy azért, hogy tényleg egy jó időt állítsunk fel, és így előrébb kerüljünk a rajtrácson, vagy csak azért, hogy gyakoroljunk. Egyébként az időeredményt elég egyszer megfutni, onnantól kezdve az megmarad, amíg az adott verseny aktív. Hogy meddig aktív az aktuális hármas felhozatal, az mondjuk egyelőre jó kérdés, mert ugyan napi versenyeknek hívják őket, de az előző szett például közel egy hétig maradt velünk.
Egyelőre azt gyanítom, hogy a Polyphony azért hagyja bent hosszabb ideig a versenyeket, hogy letisztázódjanak a DR-ek és az SR-ek, mielőtt pár nap múlva bejön a napi versenyek mellé a két nagytorna, melyek egyikében egy autómárka mögé állhatunk be, a másikban pedig a saját országunkat képviselhetjük. De jelenleg nagyjából ennyi a Gran Turismo Sport. Van a néhány óra alatt teljesíthető egyjátékos rész, van az árkád mód, van a kiválóan sikerült fotó mód, de igazából a játék lényege a Sport mód. Biztos sokan lesznek, akiket zavar, hogy jelenleg ez annyiból áll, hogy három (bizonytalan időközönként változó) verseny közül választhatunk, de én úgy látom, hogy pont ez az egésznek a lelke. Én például két napig a háromból mindössze egyet toltam újra és újra, mert egyre jobb szerettem volna lenni.
Valamiért semmi másban nem érződik úgy egyre jobbnak lenni, mint a Gran Turismóban. És ezen a fronton szerencsére nem veszett el a játék régi varázsa, sőt. Valahogy nincs még egy olyan játék, amiben ennyire jó érzés lenne vezetni, mint itt. És ennek nincs köze ahhoz, hogy egyébként a fizikai modell mennyire pontos, vagy hogy az autók viselkedése mennyire autentikus. A lényeg az, hogy visszaadja, amit valószínűleg éreznünk kell. Annak idején még Jeremy Clarkson mondta, hogy döbbenten tapasztalta, hogy a Gran Turismo képes volt visszaadni a különbséget a Mercedes SL600 és az SL63 között, holott még a valóságban is nagyon közel állnak egymáshoz. Ez pedig szerencsére a mai napig érvényes. Sajnos mindezt nagyon nehéz szavakba önteni, de aki aktívan Gran Turismózott a múltban, az valószínűleg tudja, hogy miről beszélek. És azt is tudja, milyen az az egyedi hangulat, amit csak itt kap meg az ember a menüben szóló laza zenétől az egérkurzoros navigációig. Szóval, amit a Gran Turismo Sport célként tűzött ki maga elé, azt tulajdonképpen kiválóan teljesíti, így megérdemli a magas értékelést. Amellett azonban mégsem mehetünk el szó nélkül, hogy a Sony egyik legnagyobb stúdiója négy évet dolgozott rajta, és még így is kevesebb pálya, autó és tartalom van benne, mint a kvázi-független fejlesztésű Project CARS 2-ben, a Forza Motorsport 7-hez képest pedig fasorban sincs. Úgy érzem viszont, hogy mindhárom játék, legyenek is bármennyire hasonlóak, egy sajátos, külön cél miatt jöttek létre, és ezt a kitűzött célt a Gran Turismo Sport teljesíti a legjobban. Ez persze azt is jelenti, hogy közel sem való mindenkinek, még azoknak sem feltétlenül, akik eddig hatalmas Gran Turismo-rajongók voltak, mert ez tényleg egy kompetitív online játék.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. nedcoleman
2017.10.27. 08:57
Számomra két fájó pontja van a GT Sportnak. Az egyik a dinamikusan változó helyzetek totális hiánya (időjárás, napszak). Ha már olyannyira szimulátor akkor a versenyzés egyik legfontosabb része az időjás változásához köthető "pit strategy" teljesen elmarad. Ez egy Project Carsban hibátlan... A másik az állandó online jelenlét. Egyszerűen borzalom amit művelnek. 80 körös verseny utolsó körében kiírja, hogy sajnos megszakadt a kapcsolat és mindaz amit nyertem volna vele nem kerül mentésre?!
Egyébként a cikkel nagyon is egyetértek.
A net tele van elégedetlen emberkékkel akik megállás nélkül savazzák a GT-t, mert 1200 autónál és száz pályánál kevesebbet kaptak.
A GT Sport sosem szeretett volna Gran Turismo 8 lenni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. quentaro nedco...
2017.10.27. 10:58
Miközben a játék Angliában és Japánban is első helyen nyitott... Lehet a neten olyanok szidják, akik nem is játszanak vele?
Egyébként igazad van, az online dologban mindenképp. A változó napszakot/időjárást élesben nem sokat használtuk, nem volt túl népszerű - látványos mindenképp.
Az is lehet, hogy jönnek nagyobb frissítések az évek során.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. nistvanne2... nedco...
2017.10.27. 14:39
Teljesen egyetértek. Én ezért is adtam el a ps4 pro-t, pedig annyira vártam de nagyon silány game lett sajnos...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. drift3r91
2017.10.27. 14:49
Azért vannak összehasolnitó videók a Forzával és nem részletesebb, nekem emg egyenesen csúnya a graf, mert nincs az egész játék grafikája egy szinten az autóéval, nyilván konzolon el kellett érni a 60fps-t de PC-s project carsosként nekem gyenge. A másik h amit gamepaddal lehet irányitani, az nem szimulátor, ha az is akkor nem fogod meg az istennek se egy felúszott esős aszfalton. Tehát aki ezt veszi valószuinű komolyan gondolja van berendezése és ezért jó hogy rétegjáték. Nekem is van cockpit kormány és össze se hasonlitható egy verseny a gamepados latabárokkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. pocokarc
2017.10.27. 16:08
Nyugdijas off-topic blabla:
"Sose" volt konzolom es nalam a GT szeria volt a kanape autoversenyzos game. Harom eve viszont azert vettem boxot(amit azota kidobtam PC masterrace 4ever! de ez egy masik topic) mert tudtam hogy sose jon ki GT PS-re. Kb lemegy egy generacio(5ev+) mire kiadnak egy reszt, vicc.
Plussz amiert kidobtam a boxot is: sztem a GT4 iranyitasa volt a legjobb gamepaddal onnantol nagyon szimulatorozni akarnak Forza es GT is amivel pont elrontjak az egeszet. Anno szimulatoroztam PC-en online bajnoksag kormannyal(rfactor, LFS stb) es a GT4 adta vissza legjobban gamepaddal magat a versenyzest, stabil korok, kifkezesek stb(persze ehhez kellett hogy a player 2 ne legyen bena, MI mindig is hulladek volt). Forza 5-el nem tudtam online rendesen versenyezni mert a tobbseg total bena volt es tortek zuztak vagy en nem tudtam annyira precizen menni kontrollerrel.
Szerintem Forza, GT legyen kontrolleres ne probaljanak meg mindenre loni az nem fog menni. Minden masra ott az Assetto Corsa(az van mindenre).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Nago
2017.10.27. 19:12
Értem én, hogy ez nem a rendes GT7, csak egy onlinera koncentráló valami. Ezzel csak két baj van:
1: Ennyi év várakozás után képesek ezzel kiszúrni a szemünket? Egy teljes konzolgeneráció nem elég nekik, hogy csináljanak egy tisztességes játékot? Értem én, hogy felfoghatatlanul sok munka és fél évig csinálnak egy autót, de a konkurencia valahogy mégis megoldja, hogy elég autó és elég pálya legyen a játékban.
2: Ha ez nem teljes értékű játék, akkor miért egy teljes játék áráért adják? Adják olcsóbban, legyen olyan mint a GT5 Prolouge volt. Arról nem is beszélve hogy az online miatt PS+ is kötelező hozzá amitől még drágább lesz. Arról nem is beszélve hogy az egy totálisan elhibázott és érthetetlen döntés, hogy még az offline dolgokhoz is online kell lenni.

Amúgy sem nagyon szeretem ezt a központi szerveresdit, pl már a GT5-el se lehet online játszani mert lelőtték a szervereket. Szomorú, de legalább, ott maradt a teljes offline módja. De ha itt lelövik a szervereket mi marad ebből a játékból? Semmi. Ablakon kidobott pénz. Persze vannak olyan játékstílusok amik ezt követelik meg, pl. nagyon imádom az Ace Combat Infinityt, csak az egy ingyenes játék, nem pedig 20 ezer forint. Ha ez is ingyen lenne, nem szólna senki egy szót se, hogy kevés dolog van benne. Bezzeg az Unreal Tournament, máig működik, akkor csinálok szobát amikor csak akarok És ha bármikor felmegyek, még mindig játszanak vele!

Hogy valami pozitívat mondjak, a napsütés effektek tényleg nagyon szépek, meg az autók csillogása is, meg a hátterek. A Gran Tourismo mindig is olyan művészi volt, ez nagyon szeretem benne, gyönyörű élénkek a színek, a fotó mód máig utolérhetetlen, a GT5-ben csinát képeim máig szebbek mint bármelyik PS4-es vagy PC-s cucc. Na meg azok a zenék! A GT-t tartom a legerőteljesebb hangulattal rendelkező, realitást megcélzó autóversenynek.
Viszont verseny közben az egész grafika nekem olyan.. steril. A Cars2-ben sokkal szebb a belső nézet, meg maga az asztalt is, meg a fák, az út menti épületek, sokkal több a részlet. A törésmodellről nem is beszélve. A Forza7-ben meg az effektek egyértelműen szebbek. Egyébként nagy kedvencem a Driveclub napsütése, persze egy árkád marhaság, meg csak 30fps, meg nem is 4k, de azok a fények és csillogások meg az eső! Azt mikor másolja le végre valaki?

A másik nagy probléma a szimuláció. Sajnos nem tudtam kipróbálni a játékot, amikor ingyen ki lehetett próbálni, de amúgy se működik a G25-ömmel, kössz szépen Sony meg Logitech, tudjátok ki fog egy félkész játék mellé még egy százezres kormányt is venni? De olyan youtubos csatornákból amiben megbízom, nekem az jön le, hogy elég fura dolgokat művel néha az autó. Szóval elfogadom én, hogy sok idő nagyon alaposan megcsinálni egy autót, és ezért van csak benne kevés autó, de akkor azt szeretném visszahallani az összes értelmesebb csatornán, hogy "ilyen jót még életemben nem vezettem! Ez jobb mint az Assetto, Cars2, iRacing vagy rFactor2!" De sajnos nem ez a helyzet. Azt hallom vissza mindenhonnan hogy rosszabb. Teljesen érthetetlen. Pedig régen pont azért szerettem a GT-t, mert maximalista volt. De ez a játék csalódás minden szempontból.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. csabi02
2017.10.28. 09:49
Ez a játék akkor volt csodás,mikor még ps1 meg 2-n zúztunk az első 3részével,emlékszem 10-en voltunk éjszakánként és én voltam az 1etlen aki a Toyota R-one-t irányítani tudta,olyan szinten,hogy a végső licencet majdnem aranyra raktam le
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. kazsakke csabi...
2017.10.30. 08:04
GT1, mindjart elmorzsolok egy konnycseppet, emlekszem volt egy palya ahol a 90 fokos kanyart full gazzal lassulas nelkul be tudtad venni, ha ratapadtal a falra es az "terelte" vegig a kanyarban az autot
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. developer
2017.10.30. 12:46
PS VR-ben miért nem próbáltátok?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. developer
2017.10.30. 12:48
Az offline ugyanúgy megvan benne, csak egyszerűsítve. Állítólag a gamerek ma már nem tudják, mit csinál egy alkatrész a motorban, mire jó a felfüggesztés variálása, vagy a váltómű fokozatainak finomhangolása - hála az olyan arcade fosoknak, mint a Forza sorozat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. csabi02 devel...
2017.10.30. 17:22
A suzuki escudo minden fokozatát a legrövidebbre húztam és úgy tökéletes volt rallyra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!