iPon Cikkek

Grand Theft Auto V - A generáció játéka?

Dátum | 2013. 09. 26.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

„Grand Theft Auto” – egy angol kifejezés, melyet a rendőrök használnak az autólopásra. Nekünk, játékosoknak azonban ez a három szócska egészen más jelent. Valami olyan eseményt, olyan jelenséget, olyan produktumot, melytől az egész játékipar és a teljes közönsége megőrül, aminek a megjelenése előtti hisztéria szinte semmi máshoz nem fogható, és amiről tudjuk, hogy nem csak órákig, de napokig, aztán hetekig, aztán hónapokig a képernyő elé fog szegezni minket. Pedig nem volt ez mindig így: amikor David Jones és Mike Daily DMA Design néven futó stúdiója 1997-ben elkészítette az első Grand Theft Auto-játékot, még valószínűleg senki nem gondolta, hogy ekkora jövő vár a sorozatra. A második rész sem tett sokat azért, hogy növelje a játék reputációját: továbbra is csak felülnézetből szaladgáltunk, lövöldöztünk mindenkire, aki mozgott, autókat loptunk, de komolyabb történetet, vagy bármilyen értelmes kontextust annak ellenére sem kaptunk, hogy ekkor már beszálltak a játék készítésébe a Houser-fivérek. Sam Houser ma a Rockstar North csapatát vezeti, Dan Houser pedig azokat a sztorikat alkotja meg, melyekre azonnal lecsap mindenki, csak éppen mindenki máshogy. A játékosok várakozásokkal telve, abban reménykedve, hogy egy újabb karakterközpontú, fordulatos és kemény történeten küzdhetik végig magukat. A különböző jogvédő szervezetek, véletlenszerűen verbuválódott szülői csoportok, elvakult ügyvédek, vagy éppen a témához nem értő politikusok viszont a hosszú évek alatt azon ügyködtek, hogy valahogy megszüntessék ezt az általuk szennynek tartott terméket, mely a sok brutalitással megfertőzi a fiatalok elméjét. Az biztos, hogy ma már senki nem tud szó nélkül elmenni a GTA mellett, és mindez a harmadik résznek köszönhető. Amikor a sorozat átlépett a harmadik dimenzióba, elénk rakott egy szabadon bejárható várost, és ezzel párhuzamosan egy jelentősen komolyabb történetet, aztán valami örökre megváltozott a játékiparban.

A Rockstar nagyon jó érzékkel nyúlt a különböző témákhoz és helyszínekhez, hogy egyszerre maradhassanak ezek a címek érdekesek és polgárpukkasztóak, és minden játékosban felkeltsék a birtoklási vágyat. Ma pedig már ott tartunk, hogy a sorozat sikerét mindenki csak irigyelni tudja. Hogy perspektívába tegyük: a most tesztelt ötödik rész három nap alatt 1 milliárd dollár bevételt hozott, ehhez az eredményhez James Cameron fenegyerekének, az extrém módon sikeres Avatarnak 19 napra volt szüksége. Persze van is mit visszahozni, ugyanis a Grand Theft Auto fejlesztéseinek körülményei igencsak megváltoztak azóta, hogy 15 éve pár ember kalapálgatta a DMA Designnál az első részt. A Rockstar North mellett még összesen hét másik Rockstar-stúdió dolgozott rajta a világ minden tájáról, elképesztő mennyiségű emberi erőforrást bevonva, a munkálatok pedig összesen 260 millió dollárt emésztettek fel, amivel így az aktuális rész a valaha készült legdrágább videojáték, de lekőrözi a legtöbb hollywoodi filmet is. Ma már nem csak a Rockstar, de gyakorlatilag az egész Take-Two túlélése múlik a GTA eredményein – a kiadó például majdnem belerokkant a negyedik rész megjelenése előtti időkbe, habár azóta a BioShock és a szintén a Rockstar által készített Red Dead Redemption sikerének hála némileg egyenesbe jött a vállalat. Amiért viszont hatalmas dicséret illeti a Take-Two vezetését, az a tény, hogy nem szólnak bele a kreatívok dolgába: Houserék addig ülnek a játékon, ameddig csak akarnak, és látszólag annyi pénzt költenek, amennyit nem szégyellnek. Ezt a bizalmat és szabadságot persze meg kell hálálni, és szerencsére a Rockstarnak eddig mindig sikerült is, szemben például a The Bureau: XCOM Declassifiedon dolgozó (vagy inkább szerencsétlenkedő) 2K csapatokkal, ahol a kiadó távolságtartó viselkedése teljes fejlesztési káoszt eredményezett.
Ezen a ponton rögtön meg is cáfolnám viszont az előző bekezdésben leírt kijelentésemet, miszerint a Rockstar North bármennyi pénzt költhet, ez ugyanis valószínűleg nincs így. Más magyarázatot nem tudok rá adni ugyanis, hogy míg a korábbi epizódokban olyan neves hollywoodi színészek szólaltatták meg a különböző karaktereket, mint Michael Madsen, Ray Liotta, James Woods, Samuel L. Jackson, Chris Penn, Dennis Hopper, vagy éppen Burt Reynolds, addig az ötödik részben egy hasonló kaliberű színész sem kapott szerepet. Ehelyett viszonylag ismeretlenek adják a három főszereplő szinkronját, és akkor ezzel ravaszul már rá is tértem tesztalanyunk egyik legnagyobb újdonságára, ami ezen a ponton valószínűleg egyébként már senkinek nem friss információ: a korábbi részek egy főszereplőjével ellentétben ezúttal három karakter életét kell majd terelgetnünk, akiknek a sorsa és „karrierje” szépen összefonódik a történet alatt. A leginkább „hétköznapi” karakter Franklin, egy viszonylag egyszerű fekete srác, aki a húszas évei elején jár, és azt tervezgeti, hogy egyszer nagy ember lesz belőle. A játék elején azonban még csak az aspirációk vannak meg ebből, emberünk ugyanis egy menő sportautó-kereskedésnek dolgozik, de a munkája nem abból áll, hogy a betévedő vásárlóknak mutatja meg a portékában található bőrüléseket. Franklin feladata az, hogy a kölcsönre autót vásárolt, ám a hitelt törleszteni képtelen szerencsétlenektől visszalopja a járgányokat, s ezzel a játék nem először, de bőven nem is utoljára reflektál korunk egyik elég nagy problémájára. Elsőként valószínűleg mindenki őt fogja megszeretni, hiszen talán vele a legkönnyebb azonosulni, ráadásul annak ellenére, hogy bűnözővé válik, és hajlamos igen-igen rossz cselekedetek végrehajtására is, végső soron a motivációi érthetőek, az egyenes, jólelkű hozzáállása pedig ritka erényként csillan meg a város bűnös mocskában.

Michael már egy kicsit összetettebb karakter. Veterán bűnözőről és gyakorlott bankrablóról van szó, aki jelenleg az FIB (a játékban az FBI megfelelője) tanúvédelmi programjának biztonságát élvezi, miután sikeresen megjátszotta a halálát és segített a hatóságoknak. Kétes módon összeszedett pénzéből viszonylag nyugodtan éldegélne Rockford Hills-i villájában, ha nem lenne a felesége, akivel nagyon nem jön ki, és aki inkább flörtöl az edzővel. Aztán ott van még a két gyereke, akiket ugyan szeret, de nem találja velük a hangot. A kölykök – szintén egy olyan témára reflektálva, amit sokszor pont a GTA ellen hoznak fel – inkább a videojátékok előtt ülnek egész nap, és rájuk rossz hatással lévő arcokkal lógnak, ahelyett, hogy például a tanulásra koncentrálnának. Michael látszólag nyugodalmas élete persze nem tart sokáig, különben a GTA-t gyakorlatilag átnevezhetnénk The Sims 5-re; pénze fogyóban van, így hamarosan kénytelen-kelletlen visszatalál a bűnözés ösvényére. Végül pedig itt van nekünk Trevor, a leginkább ellentmondásos karakter a három közül, és talán éppen ezért a legkevésbé szerethető is. Korábban a katonaságnál pilóta szeretett volna lenni, ám elhasalt a pszichológiai teszten, később pedig a hokiban sem volt szerencséje, ugyanis miután összeakasztotta a bajszát az edzőjével, annak ánuszában erőszakos módon elhelyezett egy hokiütőt. Innentől kezdve nem nagyon volt más választása, mint a tisztes bűnözői életmód, melynek keretein belül futott össze Michaellel, akivel aztán közösen kezdték el ritkítani különböző pénzintézetek zöldhasú-állományát. Az utolsó, rosszul sikerült ügyük végén neki éppen sikerült elmenekülnie, ám azóta állapota kicsit sem javult. Egy gyakorló pszichopatával van dolgunk, aki érzelmileg teljesen labilis, és ő követi el a legdurvább és brutálisabb dolgokat a játékban, sokszor mindenféle különösebb indok nélkül. Hozzá kapcsolódik az a mára már hírhedté vált jelenet is, melyet nyilván nem fogok most lelőni, de ha kételkedtünk volna abban, hogy a GTA még mindig képes komoly közfelháborodást okozni, akkor ezen kétségeink nyugodtan elszállhatnak.
A három karakter között menet közben szinte bármikor válthatunk, a játék csak akkor tiltja le ezt a lehetőséget, ha éppen valami olyan, a történet szempontjából fontos esemény zajlik, hogy mindenképpen egy adott karakterrel kell nyomulnunk. Amennyiben hőseink közel tartózkodnak egymáshoz, úgy a váltás azonnal megtörténik, ha viszont éppen nem, akkor mindegyik éli a maga kis életét. Ha ilyenkor váltunk, akkor a kamera nagyon látványos módon kizoomol az égbe, majd visszaközelít a kiválasztott szereplőre, akit lehet, hogy sikerül valami különös tevékenység közben megfigyelni: Trevor éppen másnaposan, szétesetten fekszik egy kukában (vagy éppen két sztriptíztáncosnő után szalad ki a bárból egy szál gatyában), Michael cigizik a parton, mire odajön egy felügyelő, vegzálva őt, hogy ugyan ne dohányozzon már itt, mert az egész part lassan olyan lesz, mint egy nagy hamutartó. A váltásnak azonban a mókán kívül gyakorlati haszna is van, ugyanis mindhárom jóember más különleges képességekkel rendelkezik. Michael a Red Dead Redemptionhöz vagy éppen a Max Payne-hez hasonlóan le tudja lassítani az időt lövöldözés közben, Franklin ugyanezt tudja, csak éppen autóvezetés alatt, míg Trevor több extra sebzést tud bevinni, illetve több sebzést tud benyelni, mint a többiek. Ezeken kívül minden karakter rendelkezik általános képességekkel is, melyeket folyamatosan fejleszthetünk. A kitartás (stamina) azt határozza meg, mennyi ideig tudunk sprintelni, úszni vagy biciklizni teljes sebességgel, mielőtt a kifáradástól elkezdünk életet veszíteni (most már nincs a sprintelést megakadályozó stamina csík). Minden 18 yardnyi futástól, vagy egy percnyi úszástól fejlődik 1%-ot. A lövöldözés (shooting) azt befolyásolja, mennyire ütnek vissza a fegyverek, és mennyi időbe telik tárat cserélni, de a tölténykapacitásunk is ettől függ. A fejlövésektől és a lőtéren végrehajtott gyakorlatokon elért eredményünktől függően fejlődik. Az erő (strength) a közelharci fizikai sebzésünket befolyásolja, gyorsítja a létramászást, segít a sportokban, és csökkenti a bekapott sebzést. Sportolással és közelharccal fejleszthető. A lopakodás (stealth) azt befolyásolja, milyen gyorsan és csendesen tudunk közlekedni lopakodás közben. Akkor fejlődik, ha elég ideig maradunk észrevétlenek, vagy csendesen terítünk le ellenfeleket. A repülés (flying) abban segít, hogy könnyebben tudjunk landolni, felszállni, illetve kezelni a menet közben fellépő turbulenciákat. Folyamatos repüléssel, és a repüléssel kapcsolatos kihívások teljesítésével képezhető. A vezetés (driving) elég egyértelműnek hangzik, de mégsem, hiszen főképp tőlünk függ. Ezen képesség fejlesztésével az ugratások közbeni kontrollt növelhetjük, és minél többet töltünk az autóval a levegőben, annál jobbak leszünk. Végül pedig itt van a tüdőkapacitás (lung capacity), mely a víz alatt eltölthető maximális időt tolja ki, így természetesen búvárkodással fejleszthető.

A három karakter leginkább különböző rablásokban dolgozik össze, ami bizony komoly tervezést, és megfelelő kivitelezést igényel. Valakit kint hagyunk egy távcsöves puskával fedezni? Szereztünk egy páncélozott autót a meneküléshez? Beszereztük a szükséges anyagokat, melyek a csapat segítője, Lester által kieszelt terv megvalósításához szükségesek? A könnyebb, de kockázatosabb módszert választjuk, vagy a nehezebben kivitelezhetőt? Sok a kérdés, és látszólag sok lehetőségünk van annak ellenére, hogy ezek az események leginkább előre szkripteltek és megrendezettek, ugyanakkor azt meg kell hagyni, hogy éppen ezért nagyon látványosak és izgalmasak is. Persze a három karakter szimpla helyzetekben is összedolgozhat: Franklin vezet, amíg Michael lövöldözik és Trevor az utánfutón lapít, hogy csak a legegyszerűbb felállást említsem. Mondanom sem kell, később persze komoly konfliktusok alakulnak ki köztük, és nem lesz mindig minden olyan sima, mint a kezdetekben, de semmit nem szeretnék lelőni a sztoriból. Abból a sztoriból, ami egyébként némileg gyengébbnek érződik, mint a GTA IV, de főként a San Andreas, és ez talán a karakterek jellemének tudható be. Nem sikerült őket minden esetben érdekessé tenni, és a Trevorral kapcsolatos túlzások valószínűleg többeket próbára fognak tenni. Érdekes módon, amikor Dan Houser és írói brigádja úgy kezeli Trevort, hogy jelleme inkább karikatúraszerűen, viccesen jön le, akkor nagyon jól működik a karakter, egyébként pedig csak egy gátlástalan bűnöző. Azért ne legyenek kétségeink: a GTA V története és az írás minősége még így is rendkívül kiemelkedő, talán az én elvárásaim voltak túlzóak az előző részeket tekintve. Megkockáztatom azonban, hogy ezzel a játékkal még akkor is el lehetne lenni hosszú órákat, ha egyáltalán nem lenne benne történet. Visszatérünk ugyanis Los Santos városába, ami még nagyobb és még érdekesebb, mint valaha, és ahol annyi tennivaló van, hogy még egy részét is esélytelen leírni egy kritika keretein belül.
Nem túlzás, a játékhoz nem olyan régen jelent meg egy 100 oldalas kézikönyv iOS-re. Először is érdemes leszögezni, hogy ez a Los Santos nem az a Los Santos, amit a San Andreasban megismertünk. Gyakorlatilag egy teljesen új városról, illetve az azt körülvevő vidékről beszélünk. Amikor a Rockstar azt mondja, hogy Los Santos akkora, mint a Red Red Redemption területe, San Andreas és a GTA IV Liberty Cityje összeadva, nos, akkor a stúdió tényleg túloz egy kicsit. Maga a város ugyanis az egész bejárható játéktér körülbelül negyedét teszi ki, a maradék a természet. Mivel Los Santos erősen merít a valós Los Angelesből, nem csoda, hogy több nevezetes épületnek, látványosságnak megtaláljuk a helyi megfelelőjét: a Hollywood Bowl itt Vinewood Bowl, a Hollywood felirat Vinewood Sign, a U.S. Bank Tower itt Maze Bank Tower, de megtaláljuk a Chateau Marmont, a Walk of Fame, a városháza és számos más beazonosítható látványosság Los Santos-i megfelelőjét. A környezet szintén Kaliforniát veszi alapul, ami azért szerencsés, mert ehhez hasonló változatos természeti felépítést a világ kevés helyén lehetne találni. Ennek megfelelően a GTA V-ben egymást érik a fantasztikusan kinéző tájak, sivatagokkal, csodás kilátást nyújtó hegyekkel, vadvilággal teli erdőkkel, és nem mellesleg részletesen megvalósított, élővilágban gazdag víz alatti részekkel. De ami a legfontosabb: a világ egész egyszerűen él és lélegzik, olyan, mintha nélkülünk is működne, mégpedig azért, mert ez valószínűleg (részben) így is van. Egészen elképesztő, hogy minden egyes utcában, szinte minden egyes négyzetméteren beleütközünk valami érdekes, lehengerlő, vicces vagy izgalmas dologba. Los Santos nem csak, hogy a GTA történetének legnagyobb területe, de ami még fontosabb: a leggazdagabb, legjobban megvalósított is egyben.

Már-már röhejes mennyiségű lenyűgöző eseménynek lehetünk tanúi. Egyszer például elmentem átalakíttatni az autómat, ami egy elég látványos festést kapott. Ezt követően, miután megálltam az út szélén, egy járókelő elővette a telefonját, lefotózta a járgányomat, majd meg is dicsérte azt. Én meg csak tátottam a számat. Egy másik alkalommal betévedtem a kedvenc fodrászüzletembe, amikor is meglepve tapasztaltam, hogy azt éppen kirabolják. A gazfickók megszöktek a pénzzel, én pedig választhattam, hogy utánuk megyek, és némi jutalomért cserébe visszaszerzem azt a jogos tulajdonosának, vagy nem teszek semmit. De olyan alap dolgok is a helyükön vannak, mint amikor Trevorral elkezdjük abuzálni a véletlenszerű járókelőket, mire azok a rendőrség kihívásával fenyegetőznek. Abban az esetben, ha az abuzálást mégis folytatjuk, tényleg kihívják a rendőröket. És minden alkalommal más dialógus fog elhangzani a hasonló cselekedeteink nyomán (oké, nyilván nem minden alkalommal, de rengetegszer), ami felveti a kérdést, mégis hány ezer sornyi szöveget vett fel a Rockstar csak azért, hogy kicsit hitelesebb legyen a világ? De itt még nem tudom abbahagyni. Amikor például Michael a pszichológusának számol be arról, mit csinált mostanában, megemlíti, hogy tegnap este kirabolt egy boltot. A boltot természetesen én raboltam ki, Michaelt irányítva, hirtelen felindulásból, de elképesztő, hogy még a játékos által végrehajtott cselekedetekre is rögzítettek mondatokat, megnyilvánulásokat. Aztán egyszer egy szép környéken egy villa mellett jártam, ahol a kerti medence körül félmeztelen lányok szórakoztak. A telefonommal készítettem róluk képeket (mert természetesen azt is lehet), mire elfutottak, engem mindenféle disznónak lehordva, az ott tartózkodó férfiak pedig elkezdtek kötekedni velem. Mikor nekiálltam az agresszív véleménycserének, láttam, hogy a háttérben a többiek már telefonálnak is a rendőrségnek, akik hamarosan a helyszínre is érkeztek. De a rendőrök nem csak velünk törődnek: egyszer békésen cirkáltam a városban, mire a piros lámpánál állva egyszerre elhúz előttem egy nyilvánvalóan gyorshajtó motor, majd mögötte őt üldözve egy rakás rendőrautó. Nem sokkal később az egésznek egy hatalmas baleset lett a végeredménye, a környéken pánik alakult ki, s ezt kihasználva egy járókelő megpróbálta ellopni az éppen ott veszteglő buszt. Kidobta a buszsofőrt a munkaeszközéből, azonban az nem hagyta magát, feltápászkodott és visszament a járműre, majd szép kis verekedés tört ki, melyben végül a nem túl sikeres tolvaj húzta a rövidebbet.
Szóval ilyenekbe, sőt, biztos vagyok benne, hogy ennél még látványosabb dolgokba futhatunk bele, ha nem éppen a játék 69 (a Rockstar szereti ezt a számot) főküldetésével vagyunk elfoglalva. Ezek teljesítése egymagában is körülbelül 35 órát fog igénybe venni, azonban emellett foglalkozhatunk a különálló, karakterspecifikus „egyéb” missziókkal is, melyekből összesen 20 van, illetve olyan, instant apróságok is lefoglalhatnak minket, mint egy ellopott pénztárca visszaszerzése. Aztán persze ott van az a rengeteg egyéb tevékenység is, melyeket a játék kínál, és amelyekkel egyenként órákat el lehet lenni: tanulhatunk repülni, versenyezhetünk off-road, teniszezhetünk (aminek a megvalósítása jobb, mint néhány teljesértékű teniszes játéké), ejtőernyőzhetünk, részt vehetünk komplett triatlonban, golfozhatunk, úszóversenyezhetünk. Vannak karakterspecifikus tevékenységek is: Trevor az illegális erdei vadászatot favorizálja, Franklin a szintén illegális éjszakai autóversenyeket az utcán, míg Michael inkább egy nyugtató jóga irányába fordul. Ezen a ponton meg kell említeni, hogy a GTA V nem véletlenül egy ennyire teljes produktum. A Rockstar ugyanis nagyon tudatosan fejleszti a házon belüli motorját, mely minden egyes játékkal egyre jobbá válik, és ezek mindig kiegészítik a következő rá épülő címet. Míg a vezetési modell egy része a Midnight Clubból érkezett (már korábban, a negyedik résznél), addig a teljesen felújított lövöldözést az időközben megjelent Max Payne-ből vették át, annyira, hogy még a fegyverválasztás is kísértetiesen hasonlít. Ha már a tűzharcokról van szó, háromféle beállítás közül választhatunk: az egyik, a játék által „classic GTA”-nak hívott metódus esetében a bal ravasz meghúzására rögtön az ellenfélre ugrik a célkereszt. Ennél egy fokkal nehezebb az a verzió, ahol már nekünk kel célozni, a rendszer csak kicsit rásegít, ha pedig a teljes kihívást akarjuk, akkor rendelkezésünkre áll a teljesen szabad, segítség nélküli célzás is. Maga a lövöldözés egyébként a Max Payne-es gyökereknek megfelelően rendkívül reszponzív és élvezetes, normálisan működő fedezékrendszerrel.

Az autóvezetés talán érzésre nem fejlődött annyit, mint azt vártam, és a negyedik részhez viszonyítva mintha kicsit árkádosabb lenne, most már viszont van lehetőségünk ugratás közben babrálni az autó súlypontjával. A főbb autótípusok persze továbbra is jelentősen eltérő viselkedést produkálnak, ezzel némileg eltúlzott formában adva vissza a valós kezelhetőségi karakterisztikákat: érezhetők a különbségek az izomautók, az egyszerű családi kisbuszok és a kőkemény sportautók között, valamint az első- és hátsókerékhajtás közti vezetéstechnikai eltérések is jól nyilvánulnak meg. A vezetési tudásunkra pedig szükség lesz, hiszen a szerv erői továbbra is kőkeményen jelen vannak a városban, és esetenként már kisebb szabályszegésekért is a nyomunkba erednek. Maga az üldözési mechanizmus azonban megváltozott az előző rész óta, némileg realisztikusabbá vált: hiába vagyunk benne a rendőrségi üldözöttség körében, ha sikerül elrejtőznünk például egy kívülről beláthatatlan mellékutcába, akkor a rendőrök nem fognak észrevenni, és lassacskán feladják keresésünket. Szintén hosszú idők munkája van abban, hogy a játékban szinte minden testreszabható. Az autónkat olyan részletekbe menően változtathatjuk meg, hogy később már rá sem lehet majd ismerni. Új kerekek, body kitek, kipufogók, ablaksötétítések, fények, festések, egyedi rendszámtáblák tehetik különlegessé választott járgányunk külsejét, teljesítményét és kezelhetőségét pedig a motor, a felfüggesztés és a fékek fejlesztésével javíthatjuk, de elérhetők a korábban már említett páncélozás, illetve a golyóálló gumik is. Szintén apránként módosíthatjuk fegyvereinket is, így új markolatok, tárak, elemlámpák, távcsövek, irányzékok és hangtompítók is kerülhetnek kedvenc halálosztó eszközeinkre. Persze a kép úgy válik teljessé, hogy emberünk ruházatát is megváltoztathatjuk egyik pillanatról a másikra, lecserélve minden létező ruhadarabot, vagy olyan, néhány esetben praktikus dolgokat felpróbálva, mint a maszk (rablásnál jól jön).
Ezek után valószínűleg nem meglepő, hogy a GTA V technikailag mindent kihoz a jelenlegi generációs konzolokból, amit csak ki lehet. Az anyag natív 720p-s felbontásban fut mindkét gépen, általában elég stabil 30fps mellett. Örömhír, hogy ezúttal mind Xbox 360-on, mind pedig PlayStation 3-on teljesen egyforma látványban lehet részünk, bár furcsaságok azért akadnak. Például Xbox 360-on nem érdemes feltelepíteni a második lemezt, a Rockstar ugyanis úgy alakította ki a játékot, hogy a merevlemezről és a DVD-ről is streameljen egyszerre. Ha mégis úgy döntünk, hogy inkább nem hallgatnánk a konzol visító meghajtóját, akkor különösebb hátrány azért nem fog érni minket, pusztán esetenként néhány tereptárgy látványosabban jelenik majd meg a semmiből. Ezek mellett érdekes, hogy Xbox 360-on a karakterhez közeli objektumokon néha gyanúsan alacsony felbontású textúrák feszítenek, de mivel ilyesmi nincs jelen PS3-on, feltételezhetően egy bugról lehet szó. Habár a Rockstar szerint a látótávolság megnövekedett a negyedik rész 1 kilométeréről másfél kilométerre, nekem érzésre pont úgy tűnt, hogy csökkent – legalábbis a városban vezetgetés közben. Vélhetően szimplán érzéki csalódásról van szó, de nem is számít igazán, mert a látótávolság így is, úgy is bőven elég, a látvány pedig a világ méretéhez és a mostani konzolok mára már szánalmas 512MB-os memóriájához képest egészen elképesztő tud lenni helyenként, de még a legrosszabb pillanataiban is kifejezetten jól fest. Mindez a fentebb leírt igazi, élő város fényében döbbenetes eredmény, el sem tudom képzelni, mennyit agyalhattak a Rockstar programozói, mire mindezt kihozták az adott platformok korlátozásai közé szorítva. Viszont ezek után számomra egyértelműnek tűnik, hogy ezt ki fogják adni a következő generációs masinákra is, és van egy olyan sejtésem, hogy ott csúnyán le fog esni állunk, de persze erősen valószínűsíthető egy PC-s változat is.

Ahogy azt már megszokhattuk, irgalmatlan mennyiségű rádióadó áll rendelkezésünkre, melyek nem csak, hogy lefednek mindenféle zenei stílust (Trevor pedig bizony néha fogja magát, és önkényesen átkapcsolja az autórádiót valami kemény rockra, ha úgy ítéli meg, hogy már elég ideig hallgattunk valami langyos popzenét), de még olyanok is akadnak, ahol csak beszélgetést lehet hallani. Minden reklám a legújabb okostelefonokat próbálja ránk sózni, a talk show-kban pedig a világ különböző problémái kerülnek terítékre. Ami viszont ennél is megdöbbentőbb, hogy milyen mennyiségű energiát fektetett a Rockstar a város hangjainak megalkotásába, és nem kis részben ennek is köszönhető, hogy Los Santos szinte megelevenedik. Eszméletlen mennyiségű különböző szöveget hallhatunk a járókelőktől, akárhányszor szóba elegyedünk velük. A karaktereink mindig beszélnek egymáshoz, és ha elbuktunk egy küldetést, majd újrakezdtük, egészen más szövegeket mondanak, mint első alkalommal. A széthajtott sportautók hangjai még távolról is visszhangoznak az utcákon. Arról pedig több ízben írtunk mi is, hogy minden karaktert a lehető leghitelesebben szólaltatnak meg a különböző színészek, akiknek szövegeit sokszor börtönből frissen szabadult gengszterek javaslatai alapján írták át.
Sokáig folytathatnám még, őszintén szólva regényeket tudnék írni a játékról, de azt hiszem, értitek a lényeget. A GTA V lehet, hogy nem a legnagyobb világgal rendelkező játék, ami valaha készült, de az biztos, hogy ennyire teljes, ennyire összetett és részletgazdag még sosem volt semmi, amit kontrollerrel kellett irányítani. A GTA V minden egyes percében érződik, hogy itt bizony a 260 millió dollár nem a fejlesztők Ferrarijára ment el, hanem minden egyes cent a játékban landolt. Szinte ijesztő ez a fajta fanatikus odafigyelés a részletekre, az apróságokra, az utalásokra, a rejtett dolgokra. És akkor még nem beszéltem olyan lehetőségekről, mint a házak vásárlása, vagy éppen a tőzsdézés. Vagy… vagy… De ha most újra belekezdek, nem állok meg további öt oldalig, úgyhogy inkább befejezem azzal, hogy a GTA V egy abszolút kötelező remekmű, ami mindent elért, amit ebben a generációban el lehetett érni.

Platformok: PlayStation 3, Xbox 360 Tesztplatform: Xbox 360
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

83. Shinjiii
2013.09.26. 09:01
Szép, kerek és összetett teszt, csak még jobban kedvet kaptam a megvásárlásához! Ugyan nekem ennyi pénzem sosincs egyszerre, feleslegesen, megvárom, míg a használt ára lemegy 10e alá. Karcsú fél év csupán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
82. Philips20
2013.09.26. 09:12
Örömhír, hogy ezúttal mind Xbox 360-on, mind pedig PlayStation 3-on teljesen egyforma látványban lehet részünk.

??????

Azért ez nem éppen így van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
81. ZsubiPhoto Phili...
2013.09.26. 09:15
Nem kötekedésből írom, de szerintem ez éppen egy olyan típusú játék, aminél a játékélmény messze túllép azon, hogy a látványon kellene kekeckedni.
Még csak kipróbálni volt szerencsém, de mindenképpen vétel lesz ebből.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
80. gery84
2013.09.26. 09:38
5 év kellet hozzá.

Azt is hozzá kell tenni hogy a fejlesztők 3x több fűztest kapnak mint a többi játék készítőinél.
Na jó a Metró készítő csapatnál 25x több.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
79. EMILIEN
2013.09.26. 09:48
97% ? Nem gyenge értékelés...

Személy szerint én nagyon utálom a sorozatot, sosem tudott fél óránál tovább a monitor elő ragasztani. Biztos van valami varázsa, de engem nem fogott meg.

Más is van így ezzel?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
78. Chocho
2013.09.26. 10:12
"Más is van így ezzel?"

Nincs.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
77. Terror
2013.09.26. 10:38
Következő lépésként mondjuk egy Vice City újrakiadáson munkálkodnék. Abban a részben volt a legtöbb spiritusz. Az újabb részek teljesen érdektelenek, és a játékidőt is főként az teszi ki, hogy le-fel furikázol a nagy játéktéren, aminek örülni kell, csak nem tudom, miért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
76. AxoPy
2013.09.26. 10:43
@Chocho
valóban nem ismerek én sem a baráti körömben olyan játékost, aki ne imádná minden részét...mondjuk nekem az 1-2 kimaradt az életemből, a 3 pedig a sötét látványvilága miatt nem volt a kedvencem, 1-szer végigtoltam és kb ennyi
Utána jött ugye a Vice City, számomra korszakalkotó a számítógépes játékok körében, azt 1 hónappal ezelőtt toltam végig utoljára Világ legjobb játékainak semmiképpen sem nevezném a GTA sorozatot részeit, de az biztos, hogy kevés játék köt le 10+ évig(persze nem folyamatosan) mindezek ellenére én az 97%-ot picit! elfogultnak tartom, alapból 90% fölé nem engedném amíg nincs kint PC-n is -.-" -ugyanis most nem egy konzol exkluzív játékról beszélünk!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
75. Asagrim Choch...
2013.09.26. 10:47
Részben.

GTA IV még nem tudott lekötni egy menetben 4 küldetés erejéig. Ez az újabb viszont már képeken látva is érdekfeszítőbb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
74. Benny
2013.09.26. 10:47
Sztem joggal pályázhat az év játéka címre. A kérdés már csak az, h mikor jön pc-re (mert tuti, h jön) és kapunk-e végre egy normális optimalizációt. Nem is értem azt a buta érvet, h a kalózok miatt nem jött, jön pc amikor már megjelenés előtt 1-2 nappal fent volt mindenhol az xboxos verzió...
Akinek van egy kis esze és megteheti nyilván megfogja venni a játékot akármilyen platformról is van szó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
73. gumitamin
2013.09.26. 11:20
Ennyi fejlesztési pénzből már futja PCs verzióra is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
72. sandor555
2013.09.26. 11:25
@Chocho +1, nem vagy egyedül...bár majdnem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
71. Szefmester
2013.09.26. 11:26
ChoCho: Szeretnék bemutatkozni... Én egy GTA rühellő játékos vagyok. Utoljára jóízűt a GTA1-2vel tudtam játszani, azóta csak sósav (vagy gyomorsav)a lemezre juttatásaként jut eszembe a széria.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
70. 620hun
2013.09.26. 11:27
Én a GTA 1-et imádtam nagyon, aztán jött a Vice City és a San Andreas. Én mondjuk soha nem vittem végig őket, sokkal jobban élveztem a sandbox részét a játéknak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
69. Krigg
2013.09.26. 11:42
En peldaul minden reszzel jatszottam, de csak a Vice City-t vittem vegig, a tobbi par tucat oran at nagyszeruen lekotott, de aztan egyszer csak meguntam es letoroltem oket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
68. Taranisz
2013.09.26. 11:45
Miért kell egyből fröcsögni ha valami nem tetszik? Sose értettem... lehet normális hangot is megütni egy vélemény nyilvánításkor, nem kell egyből démonizálni a dolgokat!

Van akinek tetszik a sorozat van akinek nem... ennyi.
Nem kell egyből egymás torkának esni ha más álláspontot képviselünk valamilyen kérdésben... ezért utálom az AMD vs. Intel, Android vs. iPhone vagy a Windows vs. iOS és hasonló párosokat.
Miért jó ez, magyarázza már el nekem valaki?!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
67. sandor555
2013.09.26. 11:48
Amúgy fanok készíteni fognak hozzá magyarítást (mert gondolom a játékhoz alapból nem jön)?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
66. sandor555
2013.09.26. 11:49
"készíteni" lemaradt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
65. dragon83
2013.09.26. 11:58
EMILIEN - 2013-09-26 09:48:12
Más is van így ezzel?


Rühellni egyáltalán nem rühellem, de unom a szériát és nem tud lekötni (kivétel Vice City). Amúgy sem vagyok oda a nyílt világú játékokért (tisztelet a kivételnek). Így egy Saints Row-val, vagy főként Sleeping Dogs-zal sokkal jobban elvagyok. Bár nem lehet bennünk annyi mindent csinálni, mint a GTA-ban, de egyedibbek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
64. gumitamin
2013.09.26. 12:24
#sandor555 Az biztos nem kis meló lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
63. Tapir_606
2013.09.26. 12:39
GTA IV nekem a rengeteg vezetés (15 perc vezetés, 5perc küldi, 15perc vezetés) miatt nagyon nem jött be, van valaki aki ugyanígy van ezzel és játszott az 5.résszel?
érdekelne milyen lett a IV-hez képest
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
62. Chocho
2013.09.26. 12:53
Szefmester: Vannak emberek rossz ízléssel is, nincs ezzel gond.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
61. SonicTheHU...
2013.09.26. 12:56
Maradok a 3. résznél
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
60. ingyom007
2013.09.26. 13:51
Szefmester csak egy céllal írja ezeket, hogy hátha valaki vitába száll vele vagy nem tudom más értelmes szándékot nem látok az írásai mögött. Már ez legalább a második GTA V poszt ami alatt szidja a GTA sorozatot. Csak tudnám ha ennyire rühelli a GTA-kat minek nyitja meg egyáltalán a GTA-s híreket vagy egyáltalán minek olvassa el a kommenteket alatta D Teljesen troll a pali.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
59. Asagrim ingyo...
2013.09.26. 13:55
EMILIEN kezdte hogy szar a GTA, nyitott kérdést intézett másokhoz, hogy osztják-e a véleményét
Chocho erre azt válaszolta hogy nem
Szefmester csak erre cáfolt rá

Semmiféle trollkodási szándékot nem látok itt Szefmestertől, a te (félre)értelmezéseden kívül, amit most még megúszol egy figyelmeztetéssel, legközelebb tartóztasd magad ha lehet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
58. Szefmester
2013.09.26. 14:18
Chocho: A számból vetted ki a szót!

ingyom007: Magyarázd már el nekem kérlek hogy milyen hangulata lenne bármilyen témának, ha MINDENKI csak szeretné, és rajongana érte? Lenne érdemleges nézőpont váltás? Eszmecsere? Semmi.. csak a büdös nagy egyetértés.... Ahhoz meg elég azt írni egy embernek hogy jó. a többi meg lájkolja meg bólint magában.

Számomra az Avatar, Facebook, GTA3-SA-4-5, CoD tökéletesen jelzi azt amit Chocho írt... Vannak emberek rossz ízléssel... nincs ezzel gond. Max akkor ha megjelenik valaki aki nem szereti.
Mintha egy (természetesen)kopasz ember bemenne késő este a nyóckerbe... azonnal nyílnak a bicskák.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
57. EMILIEN Asagr...
2013.09.26. 14:30
Ácsi! Egy szóval sem mondtam, hogy szar. Azt mondtam, hogy utálom, ami nem ugyan azt jelenti.

És ezt már mindenkinek mondanám, hogy igazából, kinek milyen az ízlése az teljesen egyénfüggő. Ennyi erővel kisétálhatnék a vendéghez a konyhából, hogy "figyelj öreg, szar az ízlésed mert well-done-ra kérted a bélszínt medium helyett, pedig én nem úgy szeretem"

Gondolom az ízlés dolog nem csak nekem szólt. Nem értem, miért fáj embereknek az, ha valaki nem ugyan azt szereti, mint amit Ők? Valakinek rosszabb lesz attól vagy mi, hogy ebből mindig botrány van? Igaza van Taranisz-nak, AMD-s, Inteles, Nvidia-s posztoknál is mindig az megy, hogy mekkora a tróger a másik, mert esetleg Nvidia VGA-ja van, pedig az AMD mekkora királyság, vagy fordítva...

Ezzel részemről le is zárva a dolog, mert a végén még oda jutok, hogy én tehetek a vitáról.

Kicsit unalmas már a magyar fórumokon, hogy az ember kérdez valamit és kapásból jön, hogy az illető hülye...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
56. Asagrim EMILI...
2013.09.26. 14:43
Hogyan lehet valamit utálni amit nem tartasz szarnak? Amúgy nyílt kérdésként feltenni egy játék alatt hogy ki utálja hozzád hasonlóan azt a játékot, kicsit ... hát nem tudom ... mindegy. Pecázásnál az ilyet hívnám beetetésnek, csak jelen esetben ez nem halakat, hanem viszály szító embereket vonz.

Amúgy van egy társalgónk is, ami nem egy zárt klub, szívesen látunk új arcokat a szokásos féltucatnyi emberen kívül is, és ha visszaolvasol, nem a háborgó stílus a jellemző az ottani hozzászólásokra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
55. Chocho
2013.09.26. 15:14
Vannak emberek, akiknek a szar is ízetlen. A GTA 5, még ha nem lenne olyan jó játék, mint amilyen is az egyik legjobb üzlet volna, mert 60 dolcsis áron kapsz 5-6 másik játéknyi tartalmat. Csak egy példa: az autóversenyes részek jobbak, mint az elmúlt két év NFS-címei... És akkor ugye lehet vitatkozni a vitathatatlanon, nevezetesen, hogy a GTA 5 remek játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
54. EMILIEN Asagr...
2013.09.26. 15:14
Eszem ágába sem volt ebből vitát kirobbantani, sőt legközelebb inkább nem írok.
Nem tudom, lehet valamit szerintem úgy is utálni, hogy nem tartja az ember szarnak. San Andreas-al én is játszottam még régebben, de akkor sem kötött le igazán, jó volt, de egy idő után nagyon unalmas ez a "gengszteresdi". Legalább is nekem.

Köszönöm, hogy említed a társalgót, meg fogom látogatni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
53. Chocho
2013.09.26. 15:19
Szefmester igenis troll, mert a véleményét csak egy-egy soros böffentésekben köti az orrunkra, de meg nem indokolja. Elhiszem, hogy akkora hipster a srác, hogy minden, amit sokan szeretnek, számára egyenlő az ízléstelennel, de ha így is van is kéne, hogy legyen pár jól bejáratott indoka. Itt viszont egyet sem tudott felsorolni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
52. DemonDani
2013.09.26. 15:49
jó ki cikk, bár a látványt is kimaxoltam volna, hiszen mégiscsak több éves környezetről van szó.

Kontrában ez:
- Az írás minősége néha leesik
Mit akarna jelenteni? Történetet? Furcsán hangzik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
51. Andos
2013.09.26. 15:59
Személy szerint, én is a GTA fanok, és a körülötte lévő hype-tól való tartózkodók táborát erősítem. Egyszerűen nem értem a szenzáció, és rajongás okát. Én azt várom egy játéktól, hogy kiragadjon a hétköznapi szar világból. Ehhez képest a GTA-k mindig ugyanoda vezényeltek, csak épp bármit megtehettem, egy zs kategóriás akciófilm történetének a keretében. Számomra elég időigényes a játék, ahhoz képest, hogy csak furikázni kell benne ide oda. Nem kell mondani hogy hát azért többet tud, NEM! Végigtoltam a IV-et. nagy nehezen mert szét untam a a fejem. mellesleg sosem volt minden szempontból a legjobb. Grafikailag, igényesség szempontjából nem. AZ V is tele lesz buggal mint a IV ez tuti. És nem tartom reálisnak, hogy ilyen magas értékelést kapott úgy, hogy csak konzolon van még. Néztem videókat undorító a grafika. Sok történet orientáltabb játék mint egy Mass Effect, Witcher, Dead Space legalább érdemelt volna mindig is ekkora felhajtást, és rajongást.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
50. Szefmester
2013.09.26. 16:49
Chocho: Tudod egyszer már asszem kifejtettem szépen mi a bajom vele.. sőt nem csak itt. A a két "nagy" magyar játékmagazin fórumain is kitárgyaltuk mi nincs meg ebben a játékban aminek kellene lennie egy jó játékhoz.

Grandiózus? Az... Változatos? Az.. amennyiben még soha életedben nem játszottál egy résszel sem. Optimalizált? Erősen kritizálható. Hypeolt? Határozottan! Szép? Hát a lelkes amatőrök mindig tudják szebbé varázsolni különösebb erőműsítés nélkül is... Izgalmas? Az első pár percben talán. Bugos? Tud az lenni (ami 3D-s részeket próbáltam az mind vállalhatatlan volt ilyen téren). Mitől ismert a játék? A botrányoktól... Ha a carmageddon jelent volna meg akkor most attól lenne elege már a többségnek akik nem borulnak térdre a készítők irányába napi kétszer.

Én egy teljesen hétköznapi játékos vagyok aki szeret JÓ játékkal játszani, és aki rühelli ha MÁSOK MEGMONDJÁK mi a jó játék. Márpedig itt ez megy.

Sokszor volt már kemény vitám az újságíró szakmával, és mindig úgy néztek rám mint aki a lipótról szökött. Pedig igen egyszerű javaslatom volt a tesztek készítésére. Az írja a cikket aki ismeri és SZERETI a témát és a játékot. De ő objektívan SOHA NEM fog írni. Egyszerűen nem tud. Nekem sem lenne értelme odaadni, mert nem tudnék objektívan írni. Olyannak kell odaadni aki konkrétan le se tojja az adott címet. Tőle kell megkérdezni hogy jobb e ez a játék mint ez vagy amaz. Ők objektívan tudnák megítélni.

Itt egyikünk sem objektív. Itt vagy azok vannak akik istenítik, vagy azok akik nem bírják a gondolatát sem elviselni hogy ezzel játsszon.

Ha emiatt troll vagyok akkor vállalom. Az egyik magazinban pl szintén kikiáltottak trollnak csak mert pár helyen meg tudtam kérdőjelezni a cikket, és amivel sokan egyet is értettek. Fura módon azt az íróparódiát Chocho-nak hívták. Van közötök egymáshoz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
49. Szefmester
2013.09.26. 16:53
és még mielőtt tényleg büdös nagy trollnak lennék kikiáltva, végeztem egy felmérést az ismerőseim között. 10 megkérdezett haverból 6 nem szereti, 2 pedig le se tojja, 1 elvan vele, 1 pedig hú de hiperszuperistencsászárfülzsírság a játék...

Ennyit arról hogy ki ismer olyan játékost aki imádja ezt a produktumot.

Nekem inkább Saints Row mint ez... Ez a játék túl komolyan akarja venni magát. Árkád izé, ami szimulátornak hiszi magát ha autós hasonlatot kellene felhozni. Ez egy játék.. szórakoztat.. de nem.. neki komolykodni kell. Mintha egy talponálló kiskocsmába csak szmokingban lehetne bemenni mert attól elitebb lesz a hely..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
48. Zelbacsi
2013.09.26. 17:20
Choco: "Vannak emberek rossz ízléssel... nincs ezzel gond."

Gratulálok. Szerintem ezzel van itt bajuk. Hogy számodra a más ízlés, mint a tiéd, az egyenlő a rossz ízléssel. Naná, hogy mindenki személyes sértésnek veszi, és hőzöngeni kezd.

Szefmester:
"...aki rühelli ha MÁSOK MEGMONDJÁK mi a jó játék..."
Ezt hívják véleménynek, kedves Szefmester.

"Olyannak kell odaadni aki konkrétan le se tojja az adott címet... Ők objektívan tudnák megítélni"
Csak mivel ők le se tojják, nem vennék a fáradtságot, hogy megítéljék, hogy milyen. Nem érdekli őket. Vagy pedig kipróbálnák és azt mondanák "ez sz*r."
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
47. Atesz1987
2013.09.26. 18:44
LOL, azért csak oda lyukadunk ki, hogy akinek tetszik, az hülye, nincs ízlése, prosztó, és az a király, akinek nem tetszik... Tényleg nem értem minek kell elolvasni egy cikket valamiről, amit utálunk. Tőlem igen messze állnak a német autók, még sem járok téríteni egyik fórumra sem, hogy márpedig az a márka szar. A Diablo3 is nagy csalódás volt, de nem trollkodok a cikkek alatt, hogy mekkora szar. Buktam 15 ezret, aztán jó napot, bele nyugodtam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
46. Heroes27
2013.09.26. 19:53
"Tényleg nem értem minek kell elolvasni egy cikket valamiről, amit utálunk." - mert joga van hozzá.

Én azt mondom, aki erre a játékra azt mondja, hogy szar, az egy vadbarom kretén sznob. Egy videojáték, amiben minden olyat megcsinálsz, ami a való életben sose mernél, vagy lehetőséged lenne rá. "Kocsikázol benne 15 percig" - a Skyrimba mászkálsz 30 percig és kaszabolsz 1 percig, de még is kurva jó. Ennyi erővel a diablo-ba mobokat ölsz egy képzeletbeli virtuális tárgyért. (vagy ugyanez egy rpg-be.

A négy nekem a karaktere miatt nem jött át, és liberty city miatt. Ez a napsütötte, amerikaias állatkodás a plafon. A zenék, a minden. PC-re nagyon várom azzal a látvánnyal, amit beharangoztak! Mert ez nagyon messze van tőle.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
45. Szefmester
2013.09.26. 20:03
Zelbácsi: Félreértettél. Nem az a bajom hogy másnak tetszik. Az a gondom amikor mások mondják meg hogy nekem mi tetszik, vagy minek kellene tetszenie! Mert a legtöbben (ahogy pár ember szerint én nem fogadom el azt hogy nekik tetszik) nem fogadják el azt hogy nekem nem tetszik. Szent meggyőződésük hogy ez a termék hibátlan, és síkhülye aki nem így látja.
Hát ha az a munkája hogy tesztelje le, akkor le fogja tesztelni. Nálam legalábbis a munkán belül vannak részek amiknek nem örülök de mégis megcsinálom, és van amit várok és azt is megcsinálom. Ha azt mondják hogy írjak egy tesztet a konzolos CoD-ról nem bírnék objektív lenni mert szerintem FPS-t nem lehet normálisan játszani gamepaddal... ugyanez lenne ha adnának egy Final Fantasy epizódot.. azokat meg általában szeretem. De pl az aktuális Fifa/PES, NHL, MBL, Golf, Forza, Dead or alive, Tera részek jöhetnek, mert semleges irántuk a "lelkem". Elvagyok velük, fel tudnak cseszni, de jól is tudok szórakozni.

Elolvasni pedig azért kell hogy jobban megismerd. Hátha van olyan változás ami számodra megfelelőbbé tette. De érdemes ki is próbálni, mert nem lennél őszinte ha saját tapasztalat nélkül mondasz véleményt bármiről!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
44. Terror Heroe...
2013.09.26. 20:11
Hogy kocsikázol, az nagyon szuper, de ha a játékidő ebből áll, az baj. Amúgy RPG-kben jellemzően van fast travel, itt meg nincs. A IV-est azért nem toltam végig, mert amikor már tizedjére kellett elmenjek a város túlsó felébe, hogy valakivel beszéljek, aki aztán visszaküld a búbánatba azért, hogy egy ötperces missiont megcsináljak, akkor azt mondtam, hogy köszi, elég volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
43. Asagrim Terro...
2013.09.26. 20:13
Pedig aztán marha egyszerű lehetne a fast travel, busszal vagy metróval.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
42. gezu1025
2013.09.26. 20:26
Valahogy sosem tudott lekötni a sorozat, de az SA-val elég sokat játszottam. A IV viszont záros időn belül törlésre került. Az eddigi videókból, hírekből megitélve, talán ez lett a legjobb GTA ami valaha létezett. Ez majd kiderül.

Ugyanakkor ma már, ( "idősebben" ) többet várok el egy játéktól, mint jó grafikát, nyitott világot, végtelen skillt, és testreszabható alsógatyát.
Valami plusz tartalomra, története, érzésekre, hangulatra, talán mondanivalóra is igényt tartok, és ha ezek megvalósulnak, arra jöhet a többi dolog, mint hab a tortára. Na az ilyen játékok az AAA címek számomra.


Persze én is játszom agyatlan tunkolással, tucat FPS-el, de ritkán nyújtanak többet a kellemes szórakozásnál, ritkán kapom meg azt a pluszt (ami lehet akármi) amitől számomra kiemelkedően jó lesz egy játék. Ez a plusz pedig mindenkinél más.

Éppen ezért, legyen akármilyen jó játék a GTA V, számomra esélytelen, hogy az év legjobb játékai cím első 5 helyezette között említsem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
41. nedcoleman
2013.09.26. 21:54
Csak nálam fordul elő ha tuningolok egy autót és elviszem a garázsba akkor nem menti el minden esetben az adott pluszt az autón...?! Volt, hogy a jármű a garázsban volt, de más színnel és "alapverzióban"... Pedig ezreket költöttem rá, hogy custom legyen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
40. sempron07
2013.09.26. 22:04
Bele se merek gondolni, 99-100%-ot kapna a játék, ha normálisan portolnák és kiadnák PC-re jobb grafikával. Elképesztő, szavakat nem találok a leírásra. Sajnos nem érek rá átmenni kipróbálni haverom Xboxán.
Mindig is azt szerettem benne, hogy egyszerre lehetett benne lövöldözni, autót vezetni és még +++ (Lásd a leírásban is említett tenisz, miszerint jobb a GTA-é, mint egy normális teniszjáték) Az autótuning pedig már régebbi, valami jó Need For Speed szagú...

Még régen felvetetődött a kérdés, hogy Saint's Row IV, Watch Dogs vagy ez lesz a jobb. Szerintem eldőlt.

A ~legújabb~ részeikkel a kategória legjobb játékai saját véleményem szerint, valamint nagyrészt színvonalbeli sorrendi megállapítás alapján:
1.GTA 5
2.GTA 4
3.Saint's Row 4
4.Mafia 2
5.Saint's Row 3
6.Just Cause 2.
7.Sleeping Dogs

(Természetesen az "All time" sandbox autós-TPS toplistámon más is szerepelne, pl. GTA SA)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
39. sempron07
2013.09.26. 22:36
Csak most olvastam el a többi kommentet, mit fogok ezért kapni...
Főleg úgy, hogy saját véleményem még nincs is a játékról, csak hallás alapján. De nekem valahogy 10-ből ... egy pillanat, számolok 1, 2, 3... ... 10 barátom állítja, hogy nagyon király lett.

Engem sajnos kilóra megvesz majd a játék, napokon át el tudok autókázni a hasonló játékokban, forgatni a kamerát vezetés közben, nézni hogy hatnak a járművekre a fizikai hatások, minden egyéb. Szeretek elveszni a részletekben is. Ezekben viszont akárhogy is, kategóriájában a GTA a legerősebb, -nyújtja a legtöbbet.

Általában nagyon kritikus tudok lenni, mindenbe bele tudok kötni, eléggé objektívan állok a játékokhoz.
Szerintem kiderült az előző írásomból is, hogy imádom ezt a műfajt, élek-halok, ha kijön egy hasonló játék, de amin kitűnik, hogy rossz, azt szinte egyből törlöm is le. (Történt is így a Saint's Row 2 esetében, az sajnos valami förtelem volt, bármennyire is akartam, hogy jó legyen. Akkoriban talán már végigjátszottam a San Andreast vártam valami újításra.)


Sokan említették, hogy azért nem tetszik nekik, mert már láttak ilyet "na és?".
Na igen, de a jónál lehet jobb, a szépnél lehet szebb.
És szerintem - nem győzöm említeni, hogy a kategóriájában - ennél jobbat és/vagy szebbet még soha nem láthattunk.

Ezért is lehet esélyes az év játéka címre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
38. Atesz1987
2013.09.27. 05:29
Egyébként van fast travel, taxinak hívják. Gondolom akiknek nem tetszik, még nem is játszottak vele. De még mindig nem értem minek bizonygatja itt bárki is, hogy ez egy szar, ha úgy általában a kategória nem jön be neki? Én sem bizonygatom a Sims-es cikkeknél, hogy igen is szar az egész, mert unalmas, és ne szeressétek. Nem lenne semmi baj az ellenérzésekkel, ha nem úgy lenne előadva, hogy "nekem ennyi már nem elég, én ennél többre vágyom, de megértelek titeket alantas halandókat, hogy szeretitek. De én ennél jobb vagyok." Ez netto trollkodás, semmi ellenérv sincs a játék ellen. Sőt, valószínűleg saját tapasztalat sem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
37. Zelbacsi
2013.09.27. 09:09
Heroes27: "Egy videojáték, amiben minden olyat megcsinálsz, ami a való életben sose mernél"

Nem AKARNÉK, ez a különbség. Akkor sem mennék el pl. bankot rabolni, ha mernék, mert undorító, ocsmány dolognak tartom a bűnözést. Márpedig undorító, ocsmány dolgokat nincs kedvem művelni még játékokban sem. A valóságban sem lennék szívesen bűnöző, játékban sem vagyok kíváncsi rá, hogy milyen annak lenni. Nagy ívben teszek a GTA-k által képviselt "bűnözőjáték"-okra, mégsem mondom azt, hogy akkor ez a játék biztosan egy rakás kakkanat. Sőt, biztos, hogy nagyon is jól meg van csinálva, rengeteg munka van mögötte és biztos vagyok benne, hogy minőséget és mennyiséget (nyílt világ) is képvisel egyszerre. Mégsem érdekel, és soha nem is fog.

Szefmester: "Az a gondom amikor mások mondják meg hogy nekem mi tetszik"

Így értelek, sőt egyet is értek. Ami nekik tetszik, azt ne próbálják rám erőltetni, hogy márpedig nekem is kötelező tetszenie. Azzal viszont továbbra sem értek egyet, hogy ne egy adott kategória kedvelője írjon tesztet egy adott kategóriáról, mert az, akit érdekel, az sokkal kimerítőbben hajlandó magát beleásni egy témába és ezáltal hitelesebb véleménye lesz (számomra), mint annak, aki csak úgy felszínesen megnézné, mert, idézlek: "konkrétan le se tojja az adott címet". Még akkor is inkább elolvasom az ő részletekbe menőbb leírását, ha arról tudom, hogy úgyis elfogult lesz, mint a "lesetojó"-ét.

sempron07: "mit fogok ezért kapni..."

Semmit, mert véleményként írtad le, hogy neked tetszik, nem pedig szentírásként, hogy márpedig ez vala a tökéletesség. Sőt, nem is semmit, hanem tőlem egy dícséretet.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
36. goofej
2013.09.27. 10:17
Zelbácsi, gondolom akkor még egy embert se lőttél le CoD-ban, Crysisban, vagy egyéb más játékokban, mert ugyebár az a való életben bűncselekmény. Továbbá gondolom NFS-ben rendőrök elől se menekültél, mert azt sem csinálnád meg a valóságban. Ugye???
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
35. Smooth44
2013.09.27. 10:51
Király, de mikor lesz PC-s?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
34. MrFox
2013.09.27. 11:58
Lesz nextgen konzolos, szóval valószínűleg pécés is. Lehet gyűjteni a HD7890-esekre minimum. Részemről a pécére költést befejeztem 4-5 évre. Majd a ddr4 korszakban visszatérek a témakörre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. kray MrFox
2013.09.27. 12:09
Akkor fél év múlva találkozunk nagyjából
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. lajcsi1975
2013.09.27. 13:03
@Zelbácsi

Ha te valóban egy bácsi vagy mondjuk 50-60 év körül akkor megértem miért mondtad amit mondtál. De ha nem akkor elég érdekes csodabogár lehetsz. :-)

Más:

Ha ennek kijön a pc-s változata azt hiszem beruházok egyre. Nem mondhatnám hogy jól tartom a játékipart mert az utolsó játék amit megvettem az a Half-life 2 volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. kmonyesz
2013.09.27. 13:18
A GTA5 egy technikai csoda, de szerintem is undorító. A való életben látunk elég szennyet bőven, de ezt még szimulálni is szinte a tökéletességig... Jobb szórakozást is el tudok képzelni, mint olyan dolgokat művelni napi 4-5-6+ órában, amitől a valóságban kifordul a gyomrom. Egyetlen szempontból tökéletes az alkotás, technikai szempontból. Viszont ezt meg is fizette a kiadó, tehát a fejlesztőknek volt miből produkálni. Egyébként a gátlástalan pénzhajszolás, amiről szól a dolog, nem egy erkölcstan óra a magukat még kereső, egyéniséggel nem rendelkező tiniknek. Emiatt abszolút kártékonynak gondolom. Persze aki mondjuk 20+ évesen ezt jelöli meg okként bankrablás / autólopás / ne adj isten emberölés kapcsán, azzal GTA nélkül is lennének gondok bőven. A fiatalság világképét viszont korcsos irányba viszi. Ezen lehet vitatkozni, csak nem érdemes. Akinek tetszik a játék, az úgyis elvakult a kérdésben. (persze lehet poénra is fogni a játékot, de szerintem nem elég ironikus az alkotás, nem az irónia a célja, mint pl. a SR4-nek)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. MrFox
2013.09.27. 13:27
kray : azért egy ennyire "új" termék bevezető ára 2-3 évig elég keveset esik. ha esik, akkor meg kijönnek az újabb, magasabb órajelű vagy jobb időzítésű verziók, amik persze kezdettől eleve azok voltak, csak a gyártó lekorlátozta őket ebben-abban.

Régi szép idők, amikor az intel 90-es pentiumokat szitázott 66-ra, majd amikor esett a kereslet, rendesen 90-re és eladták tök ugyanazt mégegyszer és drágán. Az ember legalább nyugodtan aludt, hogy egy jobb terméket vett, mert kussoltak róla.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. Zelbacsi
2013.09.27. 13:27
Nem erről beszélek. A "sose mernél"-re reagáltam így, mert nekem ez azt jelentette: "a való életben szeretnél valójában ilyesmit csinálni, de gyáva szar vagy és nem mernél. Bezzeg a játékban kiélheted magad." Nekem egy játék nem arról szól, hogy olyanokat csinálok, amiket szeretnék, de nem mernék. Ez a kifejezés b****ta föl az agyamat. Én egy játékban is úgy szeretek viselkedni, ahogy a valóságban is, és ha a játékban kizárólag három gengszterrel lehet lenni, hát én abba a játékba egyáltalán nem tudom beleélni magam. Eleve elcseszett emberekkel kell lenned. Pl. hogy éljem bele magamat egy olyan ember szerepébe akinek az egész múltja olyan, hogy hányingert kapok tőle (pl. Michael)? Jó, tudom, biztos nem kötelező velük bűnözni, lehetsz kisangyal is. Ki kéne próbálnom, hogy jogosan formáljak róla véleményt, csak nem megy. Már a címe is "autólopás". Egy "óvodásmészárlás" című játékkal sem játszanék. De nem azért, mert "tulajdonképpen szeretnék óvodásokat mészárolni, csak a való életben nem merek", hanem mert egyáltalán nem érdekel az ilyesmi!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. Atesz1987
2013.09.27. 14:06
Zelbácsi

Tegnap felkeveredtem valami hegyi szerpentinre, és ott csapattam a Ferrari California játékbéli másával. Lementem a tengerpartra, és figyeltem a tűz körül beszélgető fiatalokat. Gazdag birtokokon néztem körül. A hegy tetejéről ledöngettem kocsival, majd a végén a tengerbe landolva egy elsüllyedt tengeralattjáró látványa fogadott. Persze tetszenek az adrenalin gőzös jelenetek is, de ebben a játékban végre megtörtént az, ami korábban soha. Az ember megáll percekre, órákra, és csak ámul a játék világán. Ne ítéld el látatlanban. Semmit nem befolyásol, ha nem csinálod a küldetéseket. Bűnözés nélkül is órákig le tudja kötni az embert.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. mzso
2013.09.27. 14:51
"abuzálni "
Azért ilyen szinten nem kéne megerőszakolni a magyar nyelvet. Ha már az ember cikkírásra adja fejét legalább egy tisztességes középiskolát végzett ember szókincsével kéne hogy rendelkzzen, és legyen igénye arra, hogy a magyarban nem helyt álló szavakat kiszótárazza, elfogadhatóra cserélje, a szedett vedett magyors forma helyett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Shinjiii
2013.09.27. 14:55
Ezt hívják úgy, hogy "haladni kell a korral".
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. m76
2013.09.27. 15:06
Crap Theft Auto V

Ez valami vicc? Mi a fenét akart a rockstar ezzel?

Bevallom, hogy a IV-et sose láttam konzolon, így összahasonlítási alapként csak a PC verziót tudom venni, de fel kell tennem a kérdést azoknak akik játszottak vele PS3-on: Az is ennyire gyenge volt?

Mert ez nem az amire számítottam, ez a játék minden elképzelhető dologban rosszabb mint a IV pc verziója. Az első dolog ami övön alul ért, az a több mint fél órás telepítés. Amit még meg tudtam volna bocsájtani ha a játék beváltja a hozzá fűzött reményeket.

A második sokk, a grafika volt. A karakterek még elmennek közelről nézve, de a város? Ha 5m-nél távolabb nézel az egész egy nagy maszat. Ezen felül alig vannak tereptárgyak, gyalogosok szökőévente tűnnek fel, parkoló autók sehol a városban. A IV-ben sorban parkoltak az út szélén mindenhol. Itt meg óránként látok egyet. A forgalom is gyér eleve.

De ezek betudhatóak a konzol gyenge hardverének. Számítottam is rá, hogy kicsit gyenge lesz grafikailag, de ez totális kaka. Ráadásul 720p-ben csomagolva AA és AF nélkül, szinte fájdalmat okoz ránézni.

De sajnos sok olyan negatívum is van ami nem tudható be hardver elégtelenségének. Eddig kb 3-4 órát játszottam a játékkal, és eddig semmi maradandót nem nyújtott. A karakterek akiket eddig megismertem totál érdektelenek. Azt hittem Niko Bellic a IV -ben gyenge "hős" volt. De az itteniekhez képest egy batman. De nem csak az irányítható karakterek bénák. A "barátaid" akiket a játék bemutat azok egytől egyig olyan idegesítőek, hogy a legtöbbet 15mp-el azután hogy megismertem legszívesebben fejbe lőttem volna, ha engedné a játék (open world egy frászt)

Az immerziót tovább csökkentendő bejött egy olyan lehetőség, hogy több játszható karakter van és egyes küldetéseket másik szemszögből csinálod meg. Kb mint a 4-ben a dlc-kel. Itt ezt belegyúrták egy játékba. Jó ez nem lenne önmagában negatívum, ha jó karakterek lennének. Eddig összesen 3 küldetés volt, amit élvezetesnek találtam, (ebből egy mellékküldetés) és tekintve, hogy 1-1 küldetés nem több átlag 5-10 percnél a ~200 percből amit a játékra töltöttem ez édeskevés. Én arra számítottam, hogy az egész játék ilyen élvezetes lesz, nem csak néha egy két momentum. Talán később javul a játék, de kell is neki, vagy az összes ódákat zengő pozitív kritika róla fizetett lenne, esetleg elvakult fanboyok műve?

De ami a legjobban fáj a játékban az a pocsék fizika a járműveknél. Ez eddig az egyik kiemelkedő eleme volt a GTA_knak. Mi történt? Túl nehéz volt Józsikának az irányítás? Még kerestem is a menüben opciót rá hogy hátha át lehet váltani szimulációs módba, mert egyszerűen nem akartam elhinni, hogy ennyire gagyi.

És ha már ez egyszerűségről van szó, a játékban 100% auto aim van. Csak megnyomsz két gombot és mindig célba találsz tűzharcoknál, oda se kell nézni. Eskü nem túlzok, csukott szemmel túl lehet esni rajtuk.

És ezen felül rockstarnak sikerült Max Payne 3-ból a legidegesítőbb, és illúziórombolóbb játékelemet áthozniuk: a golyó ütötte lyukakat a karakereden. Mennyire illúziórmboló már, amikor úgy viselkedik mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy 3 bazi golyónyom van a mellkasán? És raádásul ezek az átvezető képsorok során is megmaradnak. Tényleg én vagyok az egyetlen akit ez kiakaszt?

Most komolyan rockstar, szégyeld magad, hogy lehetett mindenben alulmúlni az előző játékot? Én meg szégyellhetem magam mélységessen amiért nem vártam meg a PC verziót.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. dragon83
2013.09.27. 15:58
Csak 2 dologra szeretnék reagálni m76.
1) az autók kezelése sokkal jobba, mint a 4-ben. Abban zselé felfüggesztésű, csónak módjára imbolygó gépek voltak. Nem realisztikus ez sem, de legalább élvezetes a vezetésük. Mit akarsz szimulációs módot egy arcade játékban?
2) az auto aimet pedig ki lehet kapcsolni tudomásommal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Halfx
2013.09.27. 19:26
Az autók irányítása kész röhej! A 4. részben realisztikusabb volt.. bosszantó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. mikej95
2013.09.27. 21:08
A IV számomra nagy csalódás volt, egy felújított San Andreas-t láttam benne. Viszont ez, ha jön PC-re best buy lesz, szeretem a open world játékokat. Viszont nem kell úgy túlértékelni a Rockstar-t. Szinte 0 az épkézláb játékaik száma a GTA sorozat mellett és a GTA sem teszi látogatását minden éven a platformokon. Ezt az egyet kell megcsinálniuk normálisan. Más stúdiók évente több játékot adnak ki és vannak közte nyílt világúak is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. dragon83
2013.09.27. 21:26
Halfx - nem volt realisztikusabb a 4-ben. A 4-ben és az 5-ben is arcade az irányítás, csak másképpen. Attól, hogy a 4-ben állandóan kifaroltak az autók a kanyarban, még nem vált valósághűbbé.

Mikej95, azért a Rockstarnak ott a Max Payne is, nem csak a GTA-val foglalkoznak. Persze az tény, hogy a GTA az elsődleges.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. dbori
2013.09.27. 23:06
A gta 4-ben simán el lehetett menni a-ból b-be taxival. Ha nem volt kedved végig autózni a várost. Az v-ben ez már nincs benne? Mert az akkor tényleg szopás... Ha meg benne van akkor nem értem mit sírnak az emberek a sok vezetés miatt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. DogTheDog
2013.09.28. 10:13
Egyet ertek az ertekelessel,lathato,hogy a fikkantok a kozeleben sem voltak meg.
A 4 is jo volt,csak eppen nem PC-n.Addigra mar szetspoilereztek,es mindenki annyit olvasott rola,hogy elore tudta mi lesz a velemenye.Most is az lesz a PC-s arcokkal.
Aki elvezni szeretne a jatekot az ne is olvasson rola semmit.
En azutan abbahagytam a hirek atnezeset,miutan az egyik kozolte a karaktereink hatteret par szoban.Michael tanuvedelmi programja pl jo ideig nem is hangzik el a jatekban,stb.
Rengeteg meglepinek szant dologrol rantjak le a leplet a cikkek,ne hagyjatok magatokat vezetni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. m76
2013.09.28. 10:52
@dragon83

Persze, hogy nem volt realisztikus de árkád és árkád között is óriási különbségek vannak.

Az a különbség, hogy az egyikben autó módjára reagál az irányításra, míg a másikban totálisan valósággal ellentétesen.

Amúgy meg az amerikai autók nagy részének valóban olyan a felfüggesztése mintha hajót vezetnél, a jobb sportautók meg egyáltalán nem voltak hajószerűek a 4-ben sem. Szóval ezzel pont a játéknak egy erényét hozod fel negatívumként.



Ami meg a nagy nyílt világot illeti. Bejártam a teljeses vidéket, és zérónullasemmi tennivalót, vagy challange-et sem találtam. Semmit nem lehet csinálni a fő küldetészálon kívül a nagy nyílt világban, ami cseppet is kihívás vagy érdekes lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. dragon83
2013.09.28. 17:40
m76 - 2013-09-28 10:52:16
Semmit nem lehet csinálni a fő küldetészálon kívül a nagy nyílt világban, ami cseppet is kihívás vagy érdekes lenne.

Micsoda? Ott vannak a versenyek, ejtőernyőzés, autók elvontatása, búvárkodás és még tucatnyi más. Én nem vagyok oda a GTA V-ért, de még én is látom, hogy nincs igazad. Nem tetszik a játék, értem. Nekem sem, de azért ne mondjunk már olyat, hogy nincs mit csinálni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. nemlehet
2013.09.28. 20:20
Én pl. 3 hete vettem meg a GTA IV-et mert sokat esett az ára az V miatt. Már rég elfelejtettem mindent amit mondtak róla. Amúgy aki nem akarja, az nem követi a híreket és videókat a GTA V-ről. Főleg kis hazánkban azért nem akkora számban kelt el, hogy véletlenül a villamoson spoilerezzenek neked. Szerintem simán komolyabb spoiler nélkül ki lehet várni a PC verziót. Én pl nem néztem trailert, olvastam cikkeket, beszámolókat stb direkt ezért. Ezt is csak részben futottam át, hogy mégis képem legyen róla, hogy a hype tényleg jogos volt-e.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Imo
2013.09.29. 07:40
Már alig várom, hogy megjelenjen pc-re. amint kijön meg is veszem barátokkal jót lehet majd multiban ökörködni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. m76
2013.09.29. 11:38
@dragon83

Én nem találtam meg az általad említett dolgokat. Ha van is, akkor nem elég egyértelmű. Jó igaz a versenyeket megtaláltam a városban, de én a vidékről beszéltem. SA-ban a térkép egyértelműen jelezte, hogy gyere ide te barom ha versenyezni akarsz. De itt nem látok rajta semmit. Vagy külön be kell kapcsolni, hogy mutassa a fő küldetésen kívüli dolgokat is?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. DogTheDog
2013.09.29. 11:52
Mar jo ideje csak akkr latszanak az extra dolgok,ha epp a kozelukben vagy,mindig figyelni kell a terkepet,kerdojelekkel es szines pottyokkel vannak jelolve,mint pl a weirdos and freaks kuldik,de ezekhez idonkent kell elore lepni a fokuldiben is,illetve minden kari mas kuldiket lat.
Ezeken kivul ossze kell szedni jonehany urhajo darabot,tele a terkep titkos helyekkel.viz felett es alatt.Ott vannak a jatekbeli internetes tevekenysegek,pl tozsde.Hogy ne legyel csoro,amikkel szinten sokat lehet foglalkozni.A taxis trialok,es szerintem rendorsegiek is vannak megint,bar en meg nem loptam rendorkocsit,ezt igy par ora jatekkal sikerult felfedezni,gondolom te csak egy-ket percet jatszottal vele eletedben eloszor,mert ugy beszelsz rola mint egy GTA szuz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. CyberPunk6...
2013.09.29. 15:32
Én nagyon szerettem a sorozatot, de a IV. rész az annyira nem tetszett, hogy pár küldetés után le is töröltem.

Remélem ez nem ilyen lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. qwertzzui
2013.09.29. 17:59
Oké, és most akkor jöhetne a PC-s port is!!! Annyira utálom, mikor kijön 1 jó játék, és konzolra jön ki...majd (erős túlzással) 20 év múlva (talán) kiadják PC-re is. Közben ugye a konzolosok már rég megunták, addig a PC-s max reménykedik... Értem én hogy ha kijön PC-re akkor, jobb, szebb, javított (patch..stb)verzió jön ki, de ez már kínzás! Olvasom itt a jobbnál jobb cikkeket, és csak lesek ki a fejemből, mert képtelen vagyok kipróbálni a játékot. Na mind1...majd kijön, de akkor 1 ideig nem is nézek más játék után
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. MrFox
2013.09.29. 23:41
Egy használt PS3 elég olcsó, elfér a PC mellett, ha nincs lapostv akkor rá lehet kötni simán egy hdmi-dvi kábellel a monitorra, ha nincs rajta hangszóró vagy optikai külön bemenetes erősítő akkor a hangot kivezetni az analóg audiokábelből RCA-n valami sima pc hangrendszerbe/erőlködőbe és annyi. És akkor ott a Red dead redemption, Heavy rain, God of war, Beyond ts is egyből játszani, és a Dragon's Dogma dark arisen-t is ajánlom kipróbálásra (ez a bővített DD).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. btomi1980
2013.09.30. 09:40
MrFox!

1. Kell a fenének PS3!
2. Nem egeres + billentyűzetes! Valaki azt szereti!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. balikabo
2013.09.30. 09:48
Beállok a sorba, a GTA nálam is meghalt az 1-2 után a többinek valahogy nem tetszik a Feelingje, Megvan minden rész PC-re 1-4 ig. szal nem mondhatom hogy nem próbáltam ki őket, de nekem nem jön be. Az 5 öt tegnap kezdtem el, még mondhatom hogy tetszik is, és tényleg nagyszerű játék lett de szerintem csak akkor fogok vele játszani ha épp nincs jobb dolgom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. kunrichard
2013.09.30. 17:30
8. Terror

játékidőt is főként az teszi ki, hogy le-fel furikázol a nagy játéktéren, aminek örülni kell, csak nem tudom, miért.:

Azért mert már maga a környezet is lélegzetelállító. Engem már csak az le tud kötni hogy furikázok benne a városon kívül egy terepjáróval.
Bár van egy izmosnak mondható PC-m de úgy érzem hogy ezért a játékért megérte 360-at venni. és bár nem egy mai konzolról van szó. grafikát tekintve sincs miért szégyenkeznie ha már csak a szakadó esőt vagy a hullámzó habos óceánt vesszük figyelembe DX9-es motor alatt.

De őszintén szólva meg kell mondjam nekem valahogy Liberty City szürke és sötét atmoszférája valahogy nem nyerte el a tetszésemet (GTA IV)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Atesz1987
2013.10.01. 05:41
A furikázós sztoryhoz még egyszer leírom, lehet taxit hívni, ott van a telefonunkban a szám. De ezt talán ebben a cikkben is említik. Én még nem hívtam ugyan, mert szeretek vezetni, de olvastam, hogy van rá mód. Meg miért ne lenne, nem is értem?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Atesz1987
2013.10.01. 05:42
most jut eszembe, egyszer feltéptem egy taxi ajtaját, de nem a sofőrt szedte ki, hanem az utast, és beült a sofőr mögé. Jah... szóval biztosan van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. padzsi
2013.10.01. 16:54
Annyi mindent lehetne írni a játékról, hogy tényleg órákat venne igénybe. Ezért én csak a cikk címében bújó kérdéssel foglalkoznék. Hogy ez-e a jelen generáció játéka? Engem a GTA IV és Red Dead Redemption is pont ennyire nyűgözött le, bár egyik sem játszódott ennyire iszonyú nagy területen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. koponya209...
2013.10.01. 21:57
Zsírkitály játék az eddigi legjobb vételem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Humbuk
2013.10.03. 15:09
Üdv mindenkinek!

Olvasva a cikket, ígéretesnek tűnik, azonban már ez is tele van spilerekkel (Főként, hogy a kedves cikk író, óva is inti magát ettől ) Persze tudom, hogy minimálisan elkerülhetetlen, de a lelkesedés a cikk írásakor nagyobb volt, mint a figyelem.
Jó cikk lett, picit elfogult ugyan, de élveztem

Én eddig minden résszel játszottam, a kezdetek óta követem a sorozatot. Sajnos a IV nekem picit csalódás volt a bugyuta játékmenet és pár idióta dolog miatt amitől nagyon be tudok pöccenni.
Technikailag a IV-el nem volt gond, inkább a szkriptelési dolgokkal, házakkal, rendőrökkel, és tartalom hiánnyal.

Ezért most azokhoz szeretnék fordulni, akik már elmondhatják magukról, hogy "tapasztalt kezdők" az V-ben és már van pár óra a hátuk mögött!

A következő kérdésekre szeretnék választ kapni: (A segítségeteket előre is köszönöm!)

1. A rendőrök AI-ja mennyit fejlődött? (Bár a cikk említi, hogy el lehet bújni hatókörön belül) Illetve megvan-e még a IV-ből, a rendőrök felfoghatatlan 6. érzéke, hogy kiszagolnak még a föld alatt is, még akkor is, ha az atya úr isten sem tudja, hogy ott vagy?

2. Van-e még az az idióta dolog, hogy ha pl 10 percet ülsz egy autóban, akkor a játék minden sarkon azt az autó típust spawnolja, míg ha szeretnél egy ritkább típust az órákra kihal a játékból, illetve csak akkor spawnolja a játék ha beleülsz a keresett járgányba?

3. A karakter mozgás fejlődött-e a IV óta vagy ugyan olyan krumpliszsák módjára mozognak a szereplők?

4. Tartalom: Mennyire igényes az egyes kategórián belüli eszközök és járművek kidolgozottsága, sokfélesége??? (Van-e copy paste és átszinezzük, hogy azt hidd valami újat találtál?)

5. A cikkben említett egyedivé tehető dolgok sokfélesége kimerül a cukormázban, vagy értelme is van? (Engem pl nem zavar az arcade hozzáállás, de az legyen átgondolt.)

6. A történet vezetés még mindig olyan bugyuta és lineáris, mint a IV-ben volt, vagy tapasztalható némi fejlődés? (PL: nem az van hogy RB-nek melózol aztán összefutsz KB-val és kifordítva megcsinálod ugyan azt amit RB-nél?)

7. A Játékmenet dinamikus, vagy észre lehet venni a "lélegző világ" illúzióját? (Illúzió: pl előre szkriptelt események, melyek bizonyos időközönként zavaróan, észrevehetően ismétlődnek)

8. A megvehető házak eloszlása átgondolt, vagy ez is olyan idegesítő, mint a IV-ben az egy területen 1db ház elég koncepció? (Házat lehet-e a saját igényeidre szabni?)


off: Még annyi hozzáfűzni valóm van az ilyen merek, nem merek dolgokhoz, hogy ez nem igazán bátorság kérdése...
Véleményem szerint amit mi társadalomnak hívunk az egy természetellenes dolog, pont a szabad akarat miatt. Ezek után kialakuló helyzet és a törvények miatt, hogy ne legyen káosz, az emberekben felgyülemlő feszültséget le kell vezetni... (A levezetés módja meg teljesen egyéni dolog)
Amikor rossz passzban vagyok "és éppen gyűlölöm az embereket" helyzetekre jó egy ilyen játék. Természetesen nem azért nem kezdek el REAL life GTA-zni mert nem merek, hanem azért mert nem akarok. PL nálam sokszor fordul elő az olyan játékokban amelyek az "erkölcsöt" is mérik, hogy 60:40 a jó:gonosz arányom
A játék nem jelenti azt, hogy az embernek a való világban is vadállatnak kell lennie, inkább csak kielégíti az állatias ösztönöket! Természetesen tudni kell hol a határ a valóság és a virtuális világ között.

A jelen kor problémáját a gyerekek szellemi fejlődésének elmaradottságában látom, ami nem feltétlen a játékok hibája! (ugyan ilyen lehet a tv, filmek stb is) Inkább a szülői odafigyelés hiányára vezetném vissza és az elégtelen oktatási rendszerre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. padzsi
2013.10.11. 11:16
Nekem az istennek se akart GTA érzésem lenni az első 4-5 órában. Olyan mintha az eddigi összes játékukat 2000 óta egyetlen hatalmas tartalomba sűrítették volna. 20 óra játék után már kezdek vele megbékülni, bár még mindig nem értem, hogy egy bűnöző miért jár triatlonozni és miért szaladgál ellopott pénztárcák és autók után főleg Trevor???
Szóval hiába hatalmas, gyönyörű, élvezetes és fejlett nekem nagyon hiányzik az mély karakter ábrázolás, fajsúlyos alvilág és azok a nehéz arcú gengszterek amit a GTA IV-ben láttam és tapasztaltam. Niko Bellic annyira kiváló GTA karakter (bár még idesorolnám Tommy Vercettit és John Marstont) hogy ők hárman együtt sem tudnak akkora szimpátiát ébreszteni bennem. Nem lehúzni akarom a játékot nincs miért, csak ez a szorítok a főhősért érzés nagyon hiányzik.
Végül, hogy ez-e a jelen generáció játéka vagy GTA-ja? Szerintem megítelhetetlen, mindenkinek megvan a maga kedvenc epizódja vagy szereplője. Abban viszont biztos vagyok, hogy a GTA III óta a Rockstar Gamesnál nincs jobb stúdió a játék iparban. Bár ezt a szót, hogy videójáték ők már régen túllépték.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!