iPon Cikkek

GRID Autosport - Vissza a pilótafülkébe

Dátum | 2014. 06. 29.
Szerző | Mastigias
Csoport | JÁTÉK

A 2008-as Race Driver: Grid kellemes kikapcsolódást nyújtott Need for Speedben megfáradt lelkemnek, mivel végre egy olyan játékkal játszhattam, ahol valósnak éreztem a kihívást, és az sem zavart, ha újra kellett indítanom egy-egy versenyt. Éppen ezért vártam oly' nagy lelkesedéssel tavaly májusban a GRID 2-t, de csalódnom kellett benne, mivel az első részben eltalált árkád-szimulátor egyensúly megbomlott benne, már csak az árkád dominált. Szinte bármelyik versenytípusban az nyert, aki ügyesebben driftelt a kanyarokban (a Drift eseményeknél értelemszerűen ez nem probléma, de máshol igen), sőt, olyan is megesett, hogy három (!) kerékkel nyertem meg egy versenyt. Nem vagyok nagy szimulátor rajongó, de ilyesminek azért nem szabadna megtörténnie egy autós játékban. No de nem is ez most a lényeg, hanem az, hogy itt a legújabb rész, a GRID Autosport, melynek sikerült helyreállítania a sorozat hírnevén esett csorbát - legalábbis látszólag.
Ilyen a minimum...
A karrier módból ezúttal kimarad a sztori, nincs több unatkozó milliomos és közösségi médiás hírnévért küzdő amatőr sofőr. Helyette vagyunk mi, a mezei játékos, aki különböző versenyeseményeken indulhat, és évadonként más-más szponzort választhat magának. A szponzorok általában két fő feladatot adnak egy eseménysorozatra (pl. érjünk el jobb személyi helyezést az évad végére, mint az ötödik, vagy jobb csapat helyezést, mint a hatodik), illetve több kisebbet a versenyekre (pl. győzzük le XY-t, vezessünk X km-t). Cserébe tapasztalati pontokat kapunk, melyek segítségével szintet léphetünk és így újabbnál újabb versenyeseményeket nyithatunk ki. És hogy ez miért is jó? Azon kívül, hogy jól érezzük magunkat a fejlődés láttán, és még több pályát és autót kapjunk magunk alá, egy bizonyos fejlettségi szint után próbára tehetjük magunkat a GRID bajnokságokon is, amik különböző versenyesemények keverékei.
...és ilyen a maximum grafika
Versenyeseményből egyébként öt van: túraautók (Touring), hosszútávú versenyek (Endurance), formula gépek (Open Wheel), import kocsik (Tuner) és utcai versenyek (Street). A Touring versenyeken oda kell majd figyelnünk, mivel a gépi ellenfelek agresszívebben próbálnak beelőzni minket, ami érthető, hiszen egy túraautó jóval többet bír, mint például egy Open Wheeles Formula 3 gép. Az Endurance módban minimum 8 perces éjszakai megmérettetések várnak ránk, melyeken elméletileg a gumikopásra kéne odafigyelnünk, de a gyakorlatban egyszer sem kaptam defektet, pedig nyúztam rendesen a játékmódot és az autómat is. A már említett Open Wheel eseményeken Formula 3-as és hasonszőrű gépek volánjai mögött kell bizonyítanunk, így érdemes a legkisebb koccanást is elkerülni, elég kellemetlen ugyanis úgy végigmenni egy pályán, hogy folyamatosan jobbra/balra húz a kocsi eleje... Az import kocsik versenyén időmérő köröket kell futnunk, ellenféllel alig találkozunk a pályán, a köridő számít. Itt találhatóak a drift versenyek is, amik nem épp a kedvenceim, de itt sikerült előbb-utóbb ráéreztem a dolog hogyanjára. A Street mód pedig nagyjából a GRID 2-nek felel meg, utcai versenyekkel és tunningolt verdákkal.
A különböző versenyeseményeken külön fejlődünk, az első GRID bajnokságot pedig akkor oldhatjuk fel, ha mindegyikben elérjük a harmadik szintet (a második és harmadik GRID bajnokság a hatodik és kilencedik szint elérésével válik elérhetővé). Az viszont igencsak frusztráló tud lenni, hogy mindegyik versenyeseményen ugyanolyan jól kell teljesítenünk. Számomra például az Endurance futamok voltak a legkevésbé szimpatikusak, amiket hagytam is volna a fenébe, de a fejlődési rendszer miatt rá voltam kényszerítve, hogy ezeket is játsszam. Hosszútávon ez nem csak frusztrációt, hanem unalmat is eredményezhet a játékosoknál, így ezt a koncepció-döntést igen félresikerültnek tartom. Persze minden verseny sokkal egyszerűbb, ha nem az utolsó helyről kezditek, mint én, aki csak később jöttem rá, hogy a versenyek előtt lehet időmérő futamokat futni. Lehetséges, hogy nem én vagyok a legfényesebb villanykörte a csillárban... :)
Pedig több lehetőség is rendelkezésünkre áll a versenyek előtt: a kvalifikáción kívül bármilyen következmény nélkül gyakorolhatunk a pályán, finomhangolhatjuk verdánkat, megnézhetjük a szabályokat és csapatcélokat, babrálhatjuk a játékbeállításokat, valamint állíthatjuk a nehézséget. Én a közepes szintet választottam, és nem bántam meg: nem volt túl könnyű, kellően megizzasztott a győzelemért. Éppen ez az, ami hiányzott a GRID 2-ben, ahol több száz km/órás sebességgel berobbantam egy kanyarba a többiek közé, aztán mentem tovább a nagyvilágba, egy kis sérüléssel. Szó se róla, a GRID Autosportban is a kanyarokban foghatjuk meg az ellenfeleket, ám nem állat módjára, hanem taktikusan, technikázva. Kérdés tehát, hogy még mindig megéri-e nagyobb sebességgel, ám a kisodródás veszélye mellett belemenni a kanyarba, vagy inkább lassan, szűken érdemesebb fordulni, hogy minél előbb újra gyorsíthassunk. Ahol túl nagy a tömörülés: menjünk bele a sűrűjébe kanyarodás közben, kockáztatva versenygépünk állapotát, vagy inkább maradjunk le, de akkor tovább tart az élre törni? Ilyen és ehhez hasonló kérdések fognak cikázni az agyunkban szinte az összes kanyar előtt, és ez így is van jól.
A hibás döntések eltörlésében segítségünkre lesznek a sorozat védjegyévé vált idő-visszapörgetések is (Flashback), de ezekből limitált mennyiség érhető csak el, nehézségi szinttől függően. Visszatért továbbá a pilótafülke-nézet is, aminek hiánya az előző részből kisebb tömeghisztériát váltott ki a rajongókból. Most van ugyan, de eléggé felemás megvalósításban: sem a kezelőszerveket nem látjuk tisztán, sem a sofőr kezeit, mindössze az út tű-éles, minden más elmosódott. Felemás megoldás ez, kicsit elhamarkodottnak érzem ("Basszus, megint kihagytuk a belsőnézetet, ebből balhé lesz! Várjatok, gyorsan összedobok valamit, aztán mehetünk kajálni."), főleg annak fényében, hogy az osztott képernyős módba még ez sem került be... Erről viszont azok tudnak majd érdemben nyilatkozni, akik használják is, én mindig a kocsi mögött-felett legtávolabb lévő kamerát választom, hogy minél többet lássak az autóból. A látvány egyébiránt szemet gyönyörködtető egy-két pályán (legalábbis PC-n), mind a környezet, mind az autók részletesen kidolgozottak, de akinek ez nem lenne elég, az a Steamről egy ingyenes csomagot is letölthet a játékhoz, melyben még magasabb felbontású textúrák találhatók. A szurkolókról és a motorháztető alatti részekről a kidolgozottság már nem feltétlenül mondható el, de ez talán nem olyan nagy probléma, ideális esetben egyiket sem bámuljuk sokáig.
Verseny közben ajánlott a pályára és az ellenfelekre egyaránt odafigyelni, már csak azért is, mert a gép irányította versenyzők is ütközhetnek egymással, illetve bármikor kipördülhetnek előlünk, ilyenkor pedig gyors reflexekre van szükségünk, hogy elkerüljük az ütközést. Egy-egy nagyobb tömegpuszi után leszakadó alkatrészek maradhatnak a pályán, amik a későbbi haladást akadályozzák. Pontosabban csak akadályozhatnák, de egy bug (?) közbeszólt, így bármilyen fizikai kölcsönhatás nélkül áthaladhatunk rajtuk. Kár, mert kifejezetten érdekes lett volna, ha ezeknek is külön figyelmet kell szentelnünk. A készítők plusz segítség gyanánt behoztak egy új lehetőséget is: verseny közben több utasítást is adhatunk csapattársunknak, hogy fedezzen-e minket, tartsa jelenlegi helyezését, vagy előzzön, ahogy csak bír. Sajnos viszont a gyakorlatban ez az egész nem sokat ér. Amikor a fedezést választjuk, jócskán lemarad, de amikor saját győzelmére buzdítjuk, akkor sem jut előrébb. A másik könnyítés, hogy verseny közben pár gombnyomással több dologról is megkérdezhetjük mérnökünket, például arról, hol tart csapattársunk, vagy riválisunk, esetleg mi magunk. Verseny közben nem könnyű mindenfelé figyelni (meg folyamatosan más csapattársakat kapunk, úgyhogy a nevüket sem könnyű megjegyezni), ezért nekem kifejezetten jól jött ez az opció.
No és persze nem mehetünk el szó nélkül a többjátékos mód mellett sem, ami minden versenyjátéknál igen fontos tényező. Szerencsére a GRID Autosport ebből a szempontból is remekül teljesít. A multi követi az offline játék felépítését, tehát öt versenytípus szerint indulhatunk szimpla futamokon és bajnokságokon. Teljesítményünkért tapasztalati pontokat és pénzt kapunk, amiből saját kocsikat vásárolhatunk (arra viszont még nem jöttem rá, ez mire jó, hiszen a versenytípusoknál adott autóparkból kell választanunk). Ezen felül különböző RaceNet kihívásokat is - pl. bizonyos pályát adott idő alatt - teljesíthetünk, hogy egy összesített világranglistán versengjünk ellenfeleinkkel. A sima futamok között szavazhatunk a következő pályára, valamint arra is, hogy kirúgunk-e valakit a többiek közül, mert pl. az utolsó kanyarnál direkt kilökött másokat. Balesetek persze véletlenül is összejöhetnek, "köszönhetően" a Flashbacknek: a multiban ilyenkor eltűnnek az autók, majd rögtön abban a pillanatban pár méterrel hátrébb bukkannak fel az úton. Velem megtörtént, hogy valaki előttem használta a Flashbacket, és pont elém teleportált, véletlenül meglökött, én pedig nekicsúsztam egy másik játékosnak... Érdemes tehát Flashback nélküli futamokon indulni, persze azok nehezebbek is. A lényeg, hogy a multi rendkívül élvezetes, teljesen más élmény élő ellenfelekkel játszani, mint a gép ellen, sokkal több a ránk váró kihívás. Van egy olyan érzésem, hogy a multiban több időt fogok eltölteni, mint offline módban... Ezen felül az előző részhez hasonlóan ismét van lehetőségünk osztott képernyős mód használatára is. Beállítjuk milyen versenyt, vagy versenysorozatot szeretnénk, milyen verdákkal és milyen gépi ellenfelekkel, illetve töréssel vagy anélkül, aztán mehet is a móka! Hiánypótló funkcióról beszélhetünk, hiszen PC-re elég kevés az osztott képernyős autós játék, hátránya, hogy egyszerre csak ketten játszhatunk vele.
Érdemes-e benevezni tehát a GRID Autosportra? Ha engem kérdeztek, mindenképp, főleg azoknak, akik hozzám hasonlóan imádták az első részt és utálták a másodikat. Tudom, tudom, csak egy sith gondolkodik végletekben, de mivel ez az igazság, nincs mit szépíteni rajta. Az Autosporttal a fejlesztők visszatértek tehát a sorozat alapjaihoz, igaz, újat nem igazán tudtak felmutatni. A GRID Autosport lényegében a Race Driver GRID újragondolt, multival kiegészített változata csupán. Ez viszont nem olyan nagy baj, egyelőre örüljünk annak, hogy a második részt elfelejthetjük, és reménykedjünk benne, hogy a - valószínűleg már csak új generációra érkező - GRID 3 ismét mer és tud is újat mutatni az autóversenyzős játékok világában. Addig is irány a GRID Autosport, (nem mindig) teljes gázzal előre!
Platformok: PC, PS3, Xbox 360 Tesztplatform: PC (+Xbox 360 kontroller)
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

25. FeikG
2014.06.29. 10:25
Nekem kellemes csalódás lett ez a játék,a sok kritika ellenére is .
Órákra le tud kötni,még így 50 felett is
Azt viszont nem tudom,hova ment a játék,ha esetleg valaki megtalálta,legyen kedves elárulni.....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. R3LaX123
2014.06.29. 11:24
Bakker, teljesen elfelejtettem azt a játékot, hogy mostanában jelenik meg.
Erőteljesen gondolkozok a megvételén, de még egy kicsit halogatom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Kajafun
2014.06.29. 14:17
Én úgy vagyok vele, hogy egy patchért nem fizetek amit külön lemezen árulnak.
Letöltöttem, kipróbáltam, hogy át ne legyek verve mint a sima grid 2-vel!
Élveztem úgy kb 3percig... jó volt, de mivel az előző is ugyanez volt, így már nem kötött le!
Grid 2 Autosport patch
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. johnny63
2014.06.29. 14:22
Hát igen ez jól sikerült. Jobban tetszik, mint a GRID 2. Több versenypálya, a kocsi nem törik szarrá, ha meghúzod a falat, meg hasonló dolgok. Ezt végig fogom majd vinni, ahogy van időm.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. ingyom007
2014.06.29. 14:43
Valaki tudna írni egy rövid véleményt az irányításról? Maradt a Grid2 féle érdekes nagyon arcade dolog?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. pal07
2014.06.29. 14:53
Kicsit utálom ezt a Racenet, Stam meg ilyen marhaságokat az G1 idején ilyen nem volt sokkal sokkal egyszerűbb volt , majd megbarátkozok azt hiszem csak billel legyen jó irányítani és kb az 1hez legyen közel ....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Kajafun pal07
2014.06.29. 14:59
Inkább szerezz be egy x360 rádiós kontrollert, garantálom hogy nem bánod meg autós játékokhoz!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. pal07 Kajaf...
2014.06.29. 15:12
G25 ,G27 beszerzését fontolgatom használtan lehet beruházok ha akad egy jó vétel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Konigstige...
2014.06.29. 15:26
A belső nézetért +1 pont a fejlesztőknek, a kidolgozatlanságáért -1 pont ... ennél azért kicsit többet vártam mikor benyögték hogy PC lesz az elsődleges platform, meg hogy visszatér a belső nézet. Az értékeléssel nagyjából egyetértek, ezt a fejlődős szintlépegetős dolgot igazán kihagyhatnák az efféle játékokból. Értem én hogy kell valami ami jelzi a fejlődést meg az előrehaladást a "ranglétrán", de ezt az XP gyűjtögetős rendszert hagyják meg az RPG játékoknak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Kajafun Konig...
2014.06.29. 15:38
+1 (Y)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. NDM
2014.06.30. 14:35
Hát ez bukta számomra.
Belső nézettel szoktam játszani, ha elérhető az adott játékban. Ezért is bírtam az NFS szériát 1-től a Porsche-ig, illetve a shift-eket.
De ez itt egyszerűen nonszensz, hogy a kikúrt 21. században nem képesek egy ilyen alap dolog elkészítésére. Nem csak, hogy szar a belső nézet, ebből kifolyólag még visszapillantó sincs, még külső nézetben sem.

Eleinte élveztem a vezetést (még billentyűzeten is) szinte minden rásegítést kikapcsolva frankón lehetett "úsztatni" a kocsit a kanyarokban, persze csak ésszel. De csak az első kerekes viselkedett így a hátsó rásegítések nélkül vezethetetlen, kanyarokban szinte mindig megpördültem (hangsúlyozom, billentyűzeten, más eszközön fogalmam sincs hogy megy). Viszont ha a kanyorodás segítés be van kapcsolva, akkor meg mintha sínen futna a jármű.

Az ellenfelek árkád nfs módjára viselkednek. Egyenesben távolodnak, kanyarban röhögve lehagyod őket, de újra egynesben folyamatosan a seggedben vannak. Kipördíteni LEHETETLEN őket, kanyarban, ha megpöckölöd őket hátulról, kicsit korrigálnak és mennek tovább, de ha veled teszik ugyanezt, nyomhatod a flashbacket.

Szóval ez nem nyert.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Steve1207
2014.06.30. 16:57
Nálam kellemes meglepetés, bár ilyesmire is számítottam, hogy végre visszatérnek a klasszikus Grid vonalhoz. Tömören:
- irányítás g1 féle, nem az a csúszkálsz, farolsz baromság, mint a g2-ben
- grafika jó, elég sokat kihoztak belőle, szép lett
- játékélmény, (gyűlöltem az irányítás miatt a g2-t, ezt tegyük hozzá), hát egyből órákat töltöttem előtte, annyira élvezetes

A kevés "kötöttebb?" tartalom, ami inkább zavar. Mediumon kezdtem, jól megizzasztanak így is, pedig nem vagyok egy kezdő, nagyon kell figyelni mindenre.

Nekem nem tűnik sínen futásnak, ahogy olvasom másoknál, elég gyakran kell az ellenkormány, és hajtani kell azért a rohadt 10. helyért is

Belső nézet elmosottság: nem zavar, örüljünk, hogy legalább ennyit tettek bele.
Ez már nem az a motor, amiből többet kilehet hozni. Majd amikor a jelenlegi konzolgenerációsok jönnek, akkor látunk fejlődést.

Plusz egy tipp: hagyjátok a flashback-et, kapcsoljátok ki a fenébe és versenyezzetek úgy, így igazi kihívás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. bitterke
2014.06.30. 18:19
Nem a kanyar rásegítést kell bekapcsolni hanem a kipörgés gátlót és akkor lehet hátsó kerekessekkel is gyorsulni, igaz jóóval lomhább lesz. De pl az összkerekesnél érdemes kikapcsolni mert indulásnál mintha ragasztóból indulna. (RS5)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Virsli623
2014.07.01. 11:41
NDM Teljesen egyetértek, tényleg nem egy nagy durranás
Igaz én nem kapcsoltam még be a kipörgés gátlót, mivel gondoltam tapasztalt vagyok az első rész után, de úgy éreztem, hogy teljesen más a játék fizikája A kocsi nagyon csúszkál, nem tudtam rendesen driftelni Ezért a flashback-et mindig bekapcsolom, (ez tetszik benne) és úgy próbálkozok. De a grafika az pozitívum és a kocsik jól néznek ki (ha már nem mennek jól). Az ellenfelek tényleg nem semmik még easy módban sem, szóval küzdeni kell, ez is jó benne. A belső nézettel mi a sz*rt csináltak??? Most az gondolják, hogy örüljünk neki, mert a sz*r előző részbe nem raktak vagy mi? Ezért nem is játszottam a 2-vel.
Na mindegy még gyakorlok, talán majd megtetszik, de az első rész 1000-szer jobb volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Lizard
2014.07.01. 17:30
Én Hard-on nyomom segitségek nélkül és még nem vesztettem versenyt (x360 controller)
Kivéve a drift,de az sosem érdekelt.
A gázt és a féket szépen adagolni tessék( persze gampad v. kormány esetében), ne állandóan padlón legyetek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. FeikG Lizar...
2014.07.01. 19:07
IGEN!
A télapónak meg kék szakálla van.....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Lizard FeikG
2014.07.01. 20:29
Nem célom senkit győzködni...csak tanács volt!
DE azért 5 év komoly szimulátorozás tudod megteszi a hatását
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. weri
2014.07.02. 00:06
Hát ebben biztosan nincs fizika Egy hátsókerekes kocsival nehezebb versenyezni mint egy első kerekessel, itt nem igazán számít Én pl. siralmasan vezetek hátsó kerekest De itt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. R3LaX123
2014.07.05. 16:30
Hát terveztem, hogy megveszem, de előtte letöltöttem megnézni, hogy mégis milyen. Ez volt a szerencsém.
Az irányítás borzalmas. Kormánnyal tolom, de képtelenség normálisan menni. Minden kanyarban a kocsi oldalazva megy kifelé (nem a hátulja vagy az eleje, hanem az egész kocsi), nem egyszer volt, hogy épphogy hozzáértem a kerékvetőhöz és full elszállt a kocsi. Egyébként én kormánybeállítást se találtam (holtjáték stb), de lehet csak én voltam vak. Az ellenfél kasztniján levő porszem ha súrolja a kocsim, akkor elrepülök a picsába, ha én nekimegyek az ellennek 300-al azt meg észre se veszi. Lehet nagyon hozzászoktam az F1-hez, de ez siralmas. Bár legalább a grafika jó (leszámítva azt a szánalmas belső nézetet).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Adi86
2014.07.05. 19:47
Nekem valaki véletlenül megtudná ,mondani, hogy miért van az a Codemasterses autósjátékoknál hogy rajt után azonnal 5 másodperces hátrányban vagyok. Grid 2 és az Autosport-ban is ez van multiplayer módban és a Dirt 3 is meg Showdown is hasonló gondom volt.
nagyon bosszantó mikor multiban első vagyok és célba érés után, ahogy beérnek a többiek szépen lassan esek hátra. Fogalmam sincs miért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. rics87
2014.07.08. 21:09
A kormány holtjáték állítás hol van?
Az 1 be volt!
Ez így nagyon gány miért nem 0% ha már nem lehet állítani?
Vagy ha van valahol írja meg valaki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. maverick20...
2014.07.13. 19:33
Üdv! Én is kipróbáltam kormánnyal, de nem vágtam le elsőre, hogy mért ilyen sz*r! (de aztán leesett) Elindítottam az első részt, tökéletesen bírtam tolni. Kormányra vonatkozó beállításokat én se sűrűn találtam az autosportban, csak rezgésre vonatkozót asszem. Holtjáték nekem driverben 0-ra van állítva, de tök 8, mert játék a FOS! Egyáltalán nem érzékeli, ha csak minimálisat fordítasz a kormányon. Bízzunk benne, hogy kitojnak majd 1 javítást, kormánybeállításokkal mert RÁFÉRNE!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Egyhazasge...
2014.07.14. 09:06
jó kis game ez, az ilyen programok rávezethetik a kezdőket a komolyabb szimulátorokra, vagy kikapcsolódás lehet ex-szimulátorosoknak (mint jó magam is) ha már nincs idő napokat setupolni meg 400-500 kört menni egy verseny előtt
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Lizard Egyha...
2014.07.14. 11:54
Szivemből szóltál...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. rics87 Egyha...
2014.07.14. 19:27
Ja jó lenne ha jó lenne
de nem az így nem.
Az első része is jobb volt ez tény!
Így nem tudok vele játszani nem lehet érezni a kormányt mikor kezd el fordulni a kocsi +az apró korrigálások teljesen pontatlanok lesznek.
Nem is értem hogy min gondolkodhattak közben,jaj mikor lesz vége a melónak mára vagy nem tudom.
Remélem lesz javítás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!