iPon Cikkek

GTX 780 vízhűtéssel, Palit módra

Dátum | 2013. 12. 16.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Manapság szinte minden videokártya léghűtéssel érkezik, csak viszonylag kevés gyártó hajlandó bevállalni az alternatív hűtési módokat, mint amilyen például a vízhűtés. Persze nem nehéz belátni, hogy ennek főleg anyagi okai vannak: egy jó minőségű hűtőblokk nem olcsó, és viszonylag kevesen rendelkeznek komoly vízhűtő rendszerrel, amibe becsatlakoztathatnának egy VGA-t. Egy készre szerelt, kompakt megoldásnak pedig nem sok értelme lenne, már a processzorok hűtésénél is megfigyelhettük, hogy az ilyenek között nem sok van, ami hoz valami előnyt egy hasonló árú léghűtéshez képest. Hogy miért van ez? Mert a legtöbb esetben a hőleadó felületet tekintve kevés változás van. Egy kompakt vízhűtés esetében kapunk egy akkora alumíniumból készült bordázatot, amekkorát egy nagyobb léghűtésen is megtalálhatunk, csak a hőt szállító közeg változik és a bordák fizikai helye, elvégre így nem kell közvetlenül a CPU felett lenniük, van lehetőség egy jobban szellőző helyre pakolni a hűtést. Vízhűtés esetében azonban kivihetjük a gépházon kívülre is a meleget, és egy komolyabb méretű bordázaton is megszabadulhatunk tőle. Ez jóval költségesebb megoldás, mint a léghűtés, de megvannak a vitathatatlan előnyei: alacsony hangerő és/vagy brutális hűtőteljesítmény. Előbbi úgy érhető el, hogy megfelelő alkatrészeket használva akár ventilátorok nélkül is gondoskodhatunk gépünk hűtéséről, és ilyenkor csak a vízpumpa hangja hallható, de az is tud elég halk lenni. Na de kanyarodjunk vissza a mai főszereplőnkhöz, a Palit GeForce GTX780 Super JetStream 3GB EKWB Edition-höz. Szép hosszú neve van, ugye? Az EKWB nem ma kezdte a vízhűtéshez szükséges alkatrészek gyártását, és az utóbbi években igen nagy hírnévre tettek szert, így talán nem csoda, hogy a Palit őket választotta partnernek az új grafikus kártya megépítésekor. Az alanyunk egy GTX780-as, aminél a Palit már gyárilag gondoskodott arról, hogy kb. elérje a TITAN szintjét. A referencia 863MHz-es alap és 900MHz-es tipikus boost értéket egészen 980/1033-ig felhúzták, és a memória is felkúszott 6000-ről 6200MHz-re, a többi már a leendő felhasználón múlik. Egy megfelelő vizes rendszerrel valószínűleg a sikerélménnyel sem lesz gond, meg is néztük mire képes a kártya a kezeink között, de mivel nem volt meg hozzá a kellő felszerelésünk, így külső segítséget kellett kérnünk. Teszterünk nagyon szerény volt, az anonimitást választotta, de annyit azért elmondhatunk, jó kezekben volt a Palit egyik legkülönlegesebb kártyája.

Ha már ennyit beszéltünk róla, foglalkozzunk is egy kicsit magával a kártyával, ami a szokásos fekete-sárga dobozban érkezett, csak néhány extra matrica árulkodott arról, hogy ezúttal nem a léghűtéses Super JetStream-mel van dolgunk. A dobozban a kötelező körítés mellett (driver lemez és tápkábel átalakítók) egy imbuszkulcs is volt a vízhűtés vakdugóinak a szereléséhez, valamint egy pár távtartó gyűrű és tömítőgyűrű. A videokártya megjelenése igazán szemrevaló, a fekete és az ezüstös színű, szálcsiszolt acél színkombinációja minimalista, ugyanakkor pazar eleganciát kölcsönöz a terméknek, külön fokozva a lapos, kecses felépítéssel. Mindez a színes gyártói matricák, világító logók, többslotos, többventilátoros hűtések olykor túlzó megjelenéséhez szokott átlagfelhasználóból egy "hűha" érzést mindenképp kivált. Ahogy azt már említettük, az ún. fullcover vízhűtő blokk – mely a GPU, a VRM-ek és a VGA RAM-jainak hűtését is megvalósítja – az EK WaterBlocks műhelyéből származik. A vízhűtő blokk már a kártyára felszerelve érkezik, garanciamatricával leragasztva. Azoknak jó hír ez, akik sajnálják a gyári hűtés eltávolításával járó, olykor bonyolult procedúrát, a hűtés tárolását (a sok apró alkatrész egy-két év távlatában igen könnyen elkallódhat ám!), valamint az esetleges szerelés közben vétett hiba következményeként fellépő kellemetlen helyzetet. A gyári hűtés eltávolítása ugyanis a termék garanciájának végét jelenti, nem beszélve arról, hogy egy vízhűtő blokk felszerelésekor a legapróbb hiba is végzetes lehet a videokártyára nézve, és lehet, hogy azonnal nem is jelentkezik semmi gond. Mi történhet a cserekor? Nos, a meglehetősen nagy tömegű réz vízhűtő blokk felszerelésekor óhatatlanul is lesarkazhatjuk a GPU-t, vagy elég csak egy 5x8mm-es gap pad darabkát valamely VRM tranzisztor felett kifelejteni. Az is lehet, hogy ugyanezen hűtőlapka mondjuk a szereléskor elmozdul, nem vesszük észre, és a kedvenc, drágán megvásárolt videokártyánknak bevertük a szöget a koporsójába. Éppen ezért a csend szerelmesei, a kockázatot kerülő tuningosok, illetve bárki, aki komolyabb vízhűtéssel rendelkezik, potenciális jelöltként tekinthet a kártyára, hiszen "konyhakészen" érkezik.


A csövezést a szokásos 10 vagy 12mm-es belső átmérőjű, tehát kvázi szabványos kellékekkel oldhatjuk meg. A képeken látható az átmenő csőcsatlakozásnak előkészített hely. Ennek hála több VGA-t összekötő csövezés is használható (a víz áramlását tekintve párhuzamos kapcsolás). Amennyiben csak egy VGA-t, illetve nem párhuzamosan kapcsolt multi-GPU-s rendszert használnánk, a dobozban két záródugót is találunk, melyekkel két oldalról lezárhatjuk a felesleges lyukakat.
Tesztrendszer Alaplap: GIGABYTE GA-Z77X-UP7 (rev. 1.0), UEFI F7a (béta verzió). Processzor: Intel i5-3570K, órajele 4,2GHz, hűtése Hyper TX3. Memória: 8GB (4*2GB) Kingmax DDR3 1600MHz CL9. Videokártya: Palit GTX 780 SuperJetStream - EKWB Edition Háttértár: WD5000AAKS. Operációs rendszer: Windows 8 x64, minden frissítéssel Driver: GeForce 331.82 A vízhűtés részei: LAING DDC szivattyú, MoRa-2 (a teljes lamellafelületet elfedő, ventilátorral megvalósított forszírozott léghűtéssel, de egyébként passzívan is bőven elbírja a VGA-t, tuningolva is), kb. 6 méter 10mm-es csövezés, oda-vissza (a teljes hossz így a 12m-t is megközelíti) Tapasztalatok Rettentően alacsony a blokk ellenállása, és ez igen előnyös. Ilyen hosszú csövezés, relatíve nagy víztérfogat, nem apró hőcserélő (szerencsére ennek is igen alacsony az ellenállása) mellett is nagyon kellemes sebességű volt a víz mozgása a körben. A térfogatáram, illetve az ebből következő áramlási sebesség nem sokkal maradt el a szivattyú felépítése által meghatározott kavitációs határtól (amikor már akkora az áramlási sebesség, hogy a szivattyú folyadékmozgatásért felelős alkatrészein légbuborékok keletkezhetnek, melyek az áramlási sebességet csökkentik, a hatásfokot rontják, valamint a szivattyúlapátokat is erodálják). Mindezek természetesen a blokk, illetve az EKWB munkásságát bókokkal illető tények. A kiváló minőségnek köszönhetően a több VGA-s rendszer, CPU, RAM, chipset, vagy alaplapi VRM blokkok beiktatása mellett sem kell különösebben aggódnunk, nem a VGA vízhűtő blokkja lesz a szűk keresztmetszet. Szétszerelni sajnos nem állt módunkban a kártyát, de az összeszerelés minden bizonnyal példás a blokk alatt. Bekapcsolt radiátorszellőztetés, tuningolt, tehát MSI Afterburnerrel +63mV-ra állított (ez a maximum) GPU feszültség, +500MHz RAM és +200MHz GPU frekvencia mellett, a kártyát FurMarkkal terhelve is 10-11°C volt a deltaT, azaz ennyivel mutatott magasabb hőmérsékletet a GPU-ba integrált hőmérő szenzor a szobahőmérsékletnél. Ez egészen pontosan 35-36 fokos GPU hőmérsékletet jelentett, míg léghűtéssel ezek a kártyák könnyen elérik a 80 fokos határt, ahol a gyári beállításokat használva már visszafogják magukat a GTX-ek egy zárt házban, és inkább igyekeznek halkak maradni. A vízhűtéssel elért alacsony hőmérséklet miatt viszont a GPU folyamatosan a maximális boost órajelén üzemelt, tehát alapórajelen (980MHz base clock mellett) 1068MHz-en, az előbb említett beállításokkal pedig néhány MHz híján 1300MHz-es (!). Sajnos a FurMark alatt elért tuningot játékok alatt már nem bírta a kártya (teljesen más részegységek is terhelés alá kerülnek, mint a FurMark esetében), de panaszra így sem lehet okunk, hozzávetőlegesen +100Mhz GPU (tehát 1080MHz base clock és 1175MHz boost clock) és +800MHz VRAM (DDR7000, ~13%) órajel értékeket ki tudtuk sajtolni belőle, +63mV GPU feszültség emeléssel (a gyári tuninghoz képest). Természetesen még ez is elég volt egy TITAN befogásához (sajnos a 780Ti-éhez nem), álljon itt néhány eredmény ennek a szemléltetésére:

Érdemes még a fenti eredményekhez megjegyezni, hogy szinte minden referencia nVidia tesztkártyánk a maximális minőségű volt, tehát pl. a referencia GTX780-asunk maximális boost órajele is 1GHz körül volt, a 780 Ti-nk pedig picivel e fölé is hajlandó volt néha menni, de ilyenkor már a hangja is megjött (és tesztpadon voltak, tehát ideális körülmények között). Árban a Palit megoldása 40-50 ezer forinttal lő a többi GTX780-as fölé, ami nem kevés, de mentségére legyen mondva, hogy csak az EKWB hűtési megoldása lehet úgy 30 ezer forint ebből. Hogy kinek lehet érdemes elgondolkodnia a kártyán? Annak, aki egy exkluzív terméket szeretne GTX 780-as GPU-val, halk működés és masszív tuning mellett. Emellett persze az sem utolsó szempont, hogy a vízhűtés gyárilag felszerelve érkezik, így nem kell garanciaproblémáktól és a kártya elrontásától tartani a hűtőcsere miatt. Az eredmények pedig magukért beszélnek, mind teljesítmény, mind hűtés frontján, főleg utóbbi volt az, amit könnyű megszeretni. Azért egy GTX780-ast széttuningolva 40 fok alatt tartani nem semmi. A Palit vízhűtéses kártyáját a Ramiris Europe Kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet érte!
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. markangabo...
2013.12.16. 11:26
Tuning mellett 40 fok alatt, nem semmi!
Ha egyszer sok pénzem lesz épitek egy vizes rendszert, persze nem kompakt szutykokbol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. kiskoller
2013.12.16. 11:38
Ha most cserélnék kártyát, ezt venném. Köszönjük a cikket!

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. tarkatehen
2013.12.16. 12:02
@markangabor
Teljes vizes rendszernek csak úgy van értelme, ha magadnak válogatod/építed az egészet. Én spec örülök neki, hogy egyre több gyártó adja ki a kártyáit eleve vízblokkal, nem kell külön megvenni, rápakolni a kártyára. Igaz nem nagy meló, de annyival is kevesebbet kell nekem megcsinálni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. kiskoller tarka...
2013.12.16. 12:08
Itt számomra a lényeg a gari elvesztése. Itt van a gépemben egy 100ezer forintos kártya. Megnyugtat az, hogy ha idő előtt elszáll, visszavihetem gariba. Egy hűtőcserével bukik ez a lehetőség.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. tarkatehen kisko...
2013.12.16. 12:10
Nem feltétlen ugrik a gari. Havernak volt VGA ami meghalt, visszarakta a gyári léghűtést és simán cserélték neki a kártyát. Igaz, megvan a rizikó, hogy nem, de ha szépen szeded le a hűtőt és nem látszik a csavarokon akkor nincs gond.

Külföldi oldalakon lehet pack-ban venni VGA-t meg rávaló blokkot, de nincs rászerelve gyárilag, mégis marad a gari.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. xpalyx
2013.12.16. 14:00
Én speciel annak nagyon örülök, hogy nem egy gagyi blokkot tettek rá. Tetszik!
Jó cikk és köszi!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. markangabo... tarka...
2013.12.16. 14:47
@tarkatehen
Igy gondolom én is, ezért is irtam, hogy épitek. Szét is néztem az EKWB-nál, hááát nem jonnék ki 100-bol . Jelenleg egy "kicsi" Thermaltake rendszer huti a procit, de nem tudom boviteni, mert kevés lenne a pumpa, meg a TT egyébként sem gyárt már alkatrészeket, mert áttért az egybeépitett szutykokra. Amennyire tudom nem is szabványos a csatlakozok mérete, tehát marad igy, talán majd egyszer betudok ruházni egy komolyabb EKWB rendszerre.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. tarkatehen marka...
2013.12.16. 15:11
Igen, húzós az ára az biztos, de hosszú távon szerintem megéri. Pl nekem a 8350 simán megy 4.8GHz-en egy kis fesz emeléssel és terhelés alatt is alig megy 40 fok fölé.
Én sem egyben vettem meg mindent hozzá, hanem apránként, havonta 1-1 dolgot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. kiskoller marka...
2013.12.16. 15:29
Én csak a proci hűtését asszem 110-120k ból hoztam össze. Benne benne volt minden, ventikkel, kábelekkel folyadékkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. localmeste...
2013.12.16. 16:48
Sziasztok !

Azért egy kicsit durva az a 40 fok alatti érték !!!

Ha viszont beteszed egy házba ott már örülhetünk a 50-60 fok-nak.

Sokkal komolyabb hűtő borda gyártok mint a Koolance: http://koolance.com/ vagy az EnzoTech: http://www.enzotechnology.com sem tud egy grafikus kártyát 40 fok alatti hőmérsékleten tartani még, ha a teszt padon van és pláne tuningolva van. Ezt az értéket igen csak hideg úgy 18 és max. 21 fokos szoba hőmérsékleten lehet elképzelni.
Na már most általában ugye a többségünk 21 fok feletti lakásban érzi jól magát pláne most amikor tél van.

Érdekelne egy videó felvétel pontosan, hogy mennyi fok van a szobában ahol végeztétek a tuningolást a tesztpadon !
A táblázat amit mutattatok ott viszont igen csak dübörögnek a 40 fok fölötti értékek és még házban sincsen !

Nem az a lényeg, hogy 40 fok alatt van meghúzva a kártya és azon fut a Windows, hanem amikor játszik az ember mert ugye bár, ha valaki ilyen kártyát vesz az már legtöbb esetben játékra veszi.

Azzal viszont egyet értek, hogy aki bármi módon be invesztál egy gyárilag már felszerelt vízhűtéses kártyára, vagy utólag invesztál bele nem kevés pénzt az valóban egy örök darab kártyát kap meg. Mindent meg tett annak érdekében, hogy a kártya élettartamát maximálisan kihúzta ameddig csak lehet, persze ha nem agyatlan módon süti meg tuning-gal.

Tehát, a videokártya, ha csak az operációs rendszer fut rajta akkor reállásnak találom a 40 fok alatti hőmérsékletet tesztpadon !

Játék közben fontos szerepet játszik az is, hogy milyen légtérben van a kártya, megfelelő a kereszt huzat van és ami a legfontosabb, hogy maga a játék mi szerint használja ki a kártya adottságait és ezáltal függ a kártya leadott hőmennyisége vagy is mennyire melegszik a kártyánk.

Én úgy látom, hogy a mostani játékok amik igen csak ki vannak élezve ott a reális hőmérséklet a vízhűtéses kártyáknál az 50 fok-tól 80 fok-ig terjed és ez már igen csak jó eredmény !

Itt fűgg milyen gyártóról beszélünk Nvidia, Ati stb... lehet ne folytatni tovább .....

Tisztelettel Mindenkinek !

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. zsolteszka local...
2013.12.16. 17:03
Itt csak a VGA volt vízzel hűtve az is egy olyan túlméretezett radiátorral ami egy SLI vagy CF et proci mellett is simán letud hűteni. A mora2 azthiteszm 4x200as radi. Így ezt a tesztet nézve a 40fok eléggé reális lehet ha 20-21fokos környezeti hőmérsékletet veszünk alapul.

szerk: maga a block hogy milyen márkájú EK vagy valami más jó minőségű az játszik a legkevesebbet a hőfokokban. A pumpa, csőméret, de leginkább a radiátormérete ami leginkább befolyásolja a vízhőfokát.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. kiskoller local...
2013.12.16. 17:14
Barátom, a vizesblokknak pont az a lényege, hogy tökmindegy hol helyezkedik el a kártya, a lényeg hogy a radiátor legyen szellős

Magának a blokknak oly minimális a hőleadó felülete hogy simán elhanyagolható.

Tehát házban is ugyananolyan meleg a kari.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. kiskoller
2013.12.16. 19:02
Akkor rossz youtubeos videókat néztél

Nekem azért nincs HDD a gépemben, mert már azt hangosnak találtam. Megmondom neked hogy az én pumpám teljesen halktalan. Annyit kellett trükköznöm, hogy a gépben egy szivacsra raktam, ami elnyeri a remegését, különben a ház fém aljával érintkezve tényleg hangos lenne.

Ehhez képest én még egy darab olyan vga-val nem találkoztam, aminek a gyári hűtője halk lett volna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. zsolteszka
2013.12.16. 19:59
A pumpa akkor hangos mikor elkezdjük feltölteni a rendszer és sokat jár "üresben", ez a hang akkor is előjön ha nincs megfelelően légtelenítve a rendszer egyébként egy vga ventinek nagyobb a hangja mint az egész vízhűtésnek teljes terhelés mellett. (persze nem noname 2000RPM es ventikkel)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. localmeste... zsolt...
2013.12.16. 20:14
Szia Zsolteszka !

Igazad van a radiátorral kapcsolatban, de a leírás nem tért ki rá, vagy elkerülte volna a figyelmemet.!

Így valóban utólag amit írtál az való igaz! Viszont a leírás nem tért ki rá, hogy csak a VGA lett hűtve.

Kiskoller igen igazad van a radiátor rácsok közti hézag minél nagyobb annál jobban szellőzik és ezáltal jobban tudja leadni a hőt.

Amúgy meg Zsolteszka a blokkok közt is nagyon nagy különbségek vannak ! Maga a blokkon belül milyen nagy a víz elfolyásának a keresztmetszete ! Tehát vannak blokkok amik jobban teljesítenek még akkor is, ha kisebb és kevésbé hézagos hűtőrács szolgálja ki a hűtést.

Szeretném leszögezni azt, hogy ne fajuljon ez a dolog odáig, hogy ki tud többet a vízhűtésről !

Mindenkinek tiszteletben tartom a tudását !

Üdv.

Mindenkinek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. zsolteszka local...
2013.12.16. 21:24
Ezt anno régen egy diagramon láttam ilyen összehasonlítást egy jópár blokk között ahol olyan 3-4 fok volt a különbözet ( igaz nem mai kártya volt rajta hanem ha jól emlékszem 6970). Én csak onnan következtettem rá hogy a cpu hoz ki volt "Processzor: Intel i5-3570K, órajele 4,2GHz, hűtése Hyper TX3."

ui: a diagramnál nem volt feltüntetve se a pumpa se annak fordulatszáma se a radi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. marlboro
2014.01.05. 12:18
Ez a 40-50 ezer forintos többlet ár egy komplett vízhűtő rendszert tartalmaz (gpu blokk, pumpa, radiátor, szerelvények), vagy csak a GPU blokkot? Mert ha az utóbbi akkor ez rettenetesen elszállt felár, ugyanis egy minőségi blokkot 5-10 ezer között ki lehet hozni csillivilli festéssel meg gravírozással együtt.

Elnézést ha a cikkben a válasz benne van, ez esetben átsiklottam felette.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kiskoller
2014.01.12. 10:30
Csak a blokkot kapod, rajta a kártyával.

Ez a blokk újonnan 30e forint, úgyhogy annyira nem vészes az ára.

Nekem nem érné meg a spórolás a garanciavesztést, elvégre elég drága kártyáról van szó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!