iPon Cikkek

Guardians of Middle-earth - izzó lávába vele

Dátum | 2013. 09. 14.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

A free-to-play az új divat, ezen belül pedig a MOBA (multiplayer online battle arena) műfaj lassan átveszi azt a helyet, amit korábban az FPS képviselt. Míg pár éve még mindenki mindenből FPS-t akart készíteni, addig ma már gyakorlatilag mindenből MOBA készül. Lehet, hogy mindkét kezemet be kéne vetnem ahhoz, hogy megszámoljam, csak a következő pár hónapban mennyi ilyen jellegű anyag fog érkezni, de lesznek itt szuperhősös, tankos-mechás, háborús, rengeteg fantasys és még ki tudja milyen címek, és persze arról sem szabad megfeledkezni, hogy miután a Blizzard csúnyán benézte a DOTA 2-t, nekiállt elkészíteni a maga MOBA-ját, a Blizzard All-Stars-t. S habár a MOBA, mint műfaj, hódít PC-n, a konzolokon eddig nem sok ilyen címet kapott a közönség. Ez valószínűleg a kifejezetten egérrel és billentyűzettel kényelmes és használható irányításnak tudható be. A Monolith azonban gondolt egy merészet, és elkészítette a Guardians of Middle-earth-t Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra, most hónapokkal később pedig megjött a játék PC-re is. A konzolos változatok jellemzően pozitív kritikákat kaptak, megjegyezve, hogy végre van esély rá, hogy a MOBA betörhessen a nappalikba és a tévékre, viszont mi most a PC-s verziót tettük górcső alá. A végeredmény pedig sajnos kiábrándító – egy olyan játékkal van dolgunk, amit jó szívvel nem tudok ajánlani sem a Gyűrűk ura rajongóinak, sem pedig a MOBA műfajt kedvelőknek.

Kezdjük az elsővel. Miért nem ajánlom a Gyűrűk ura rajongóknak? Nos, mert már a bevezető videó alatt agybajt fognak kapni. Maga az intro technikailag nagyon szépen kivitelezett, azonban enyhén röhejes, hogy a „jó” és a „gonosz” hősök egymással szemben összegyűlve harcolnak. Annyira elszakad az egész a Gyűrűk ura szellemiségétől, hogy jobb lett volna inkább el sem készíteni a videót jelen formájában, különösen a gonoszul vicsorgó, és Gandalf nyakába ugró Gollammal nem. Egyáltalán, hogy került Gollam Szauron oldalára? Az egész trilógia arról szólt, hogy szegény kis lény egyrészt elveszítette saját magát, másrészt pedig kizárólag a Gyűrű iránti sóvárgása vezeti, így tehát legfeljebb egy harmadik, külön oldalt kaphatott volna. De mivel MOBA-ról van szó, két térfél van, valamelyikre oda kell tenni minden fontosabb hőst. A másik dolog, ami a Gyűrűk ura regények fontos részét képezi, az a stratégia. Ahogy Gandalf és Aragorn megpróbálja kicselezni és csőbe húzni Szauront, az egészen mesteri dolog. Valahogy ezt kellett volna átültetni az intróba, megspékelve egy szép adag Középfölde térképpel, mozgó csapatokkal, és ezt az egészet levetíteni valahogy a játékban szereplő pályákra. Elvégre a MOBA valahol mégis a stratégiai játékok műfajából született meg. De ha túl is lépünk a bevezető videón, túl sok Gyűrűk ura hangulatot akkor sem fogunk találni. A főmenü teljesen általános fantasy jellegű, mindenféle törődés nélküli. Az egész elidegenítően sötét, azonban még ennél is rosszabb a helyzet, ha elindítunk egy menetet, és szembesülünk azzal, milyen pályákat raktak össze nekünk a készítők.
Ugyanis egyiknek sincs hangulata vagy egyedisége, még egy csepp sem. Az alapnak számító sötétebb hangulatú (talán mordori?) pályát ha bárkinek megmutatnám, ezer év találgatás után sem jönne rá, hogy ez a Gyűrűk ura valamelyik területére szeretne hasonlítani, de még ennél is rosszabbak a Megyét, vagy a goblin várost reprezentálni kívánó terepek - előbbi mintha egyenesen a Settlers 3-ból érkezett volna. Sehol egy meleg szín, sehol egy hobbitokra jellemző tereptárgy (amik vannak, azok nagyon nem olyanok), sehol bármi kis apróság, ami feldobná a térképet. Mindent a szürkeség és a fakó színvilág ural, annyira, hogy az első szürke pályába még a hősök is simán beleolvadnak, és nehézzé válik elkülöníteni őket bármi mástól. Az építészeti stílust már végképp nem tudom hova tenni: teljesen alap tornyok, és jellegtelen épületek találhatók mindenhol. Egyszerűen rejtély számomra, miért nem lehetett például a gonoszok főépülete Barad’dur, annyival látványosabb lett volna. A pályák felépítése egyébként a bevett szokásokat követi. A térkép két sarkában egy-egy bázis található, célunk az ellenfél főépületét lerombolni. Az egyik bázistól a másikig három út vezet, rajtuk három-három toronnyal. A menet kezdete után mindkét bázisból elindulnak bizonyos időközönként a semleges katonák, lokális zsargonbak „creepek”, akik maguktól találkoznak valahol a pálya közepén, és elkezdenek harcolni egymással. Az öt főből álló csapatok hősei szétoszlanak a három vonalon, és becsatlakoznak a háborúba, a creepeket golyófogónak használva, megpróbálva megölni az ellenséges hősöket, és lerombolni az ellenfél tornyait.

Minden menet úgy indul, hogy a játékosok választanak egy-egy hőst a felkínált, kategóriákra osztott felhozatalból (a kategóriák nagyjából megfelelnek a szokásos közelharci, tank, varázsló, gyógyító leosztásnak). Azonban meghatározhatjuk, hogy hőseink milyen, tulajdonságokat módosító ékkövekkel induljanak harcba és milyen varázslöttyöket vigyenek magukkal. A műfajban szintén alapnak számító négy használható képességen kívül (melyekből az egyiket hatos szinten kapjuk meg), élhetünk még szintén négy darab nagyon erős varázslattal, melyekre azonban a használatot követően közös cooldown kerül, mégpedig elég hosszú. Habár a Guardians of Middle-earth az ékköveknek köszönhetően ad lehetőséget némi testreszabásra, ez közel sem pótolja a tényt, hogy egyszerűen nincsenek benne vásárolható felszerelések. A MOBA műfaj alapja, hogy a játékosok a menet közben megszerzett aranyból a boltban holmikat vesznek, sokszor a végleges felszerelést az ellenfél által választott hősökhöz, azok összeállításához igazítva. Ez egy hatalmas stratégia elem, és valójában a hősök képességein túl ez adja meg a műfaj mélységét, és a megfelelő (ismét MOBA zsargonnal élve) „item build” választja el igazán az okos és gyakorlott játékost az amatőrtől. Ennek hiánya ugyan gyorsabban tanulhatóvá teszi a Guardians of Middle-earth-t, de ez csak a játék elején jelent némi könnyebbséget, később hatalmas űrt hagy, és sekélyessé teszi az egészet. Az pedig sovány vigasz, hogy bizonyos szintek után a saját tornyainkat és barakkjainkat fejleszthetjük, mert az esetek többségében ezek szinte semmit nem számítanak.
Ez egyben azt is jelenti, hogy a játékban menet közben nem szerzünk aranyat, a megölt ellenséges hősök és creepek csak tapasztalati pontokat adnak. Így kikerült még egy fontos mechanizmus, a „last hit”, vagyis az utolsó ütés bevitele a creepekre. Mind a League of Legends, mind pedig a DOTA csak akkor ad aranyat, ha mi vittük be az utolsó ütést, ezzel hozzáadva még egy érdekes kihívást játékhoz, ráadásul egy olyat, ami jó ritmusérzéket és gyakorlást igényel, és ami igazán izgalmassá teszi a menetek kezdeti fázisát, ahol még főként a vonalakon maradva farmolunk. A DOTA még azt is lehetővé teszi, hogy a saját creepünkbe is bevigyük az utolsó ütést, ezzel „deny”-olva azt az ellenféltől, így az nem kap aranyat, és tapasztalati pontból is csak kevesebbet. Nos, mindez hiányzik a Guardians of Middle-earth-ből. Ami egyébként valahol érthető, legalábbis a játék konzolos gyökereit nézve, a PC-s verzióra azonban visszahozhatták volna. Talán azonban mégis szerencse, hogy nem tették, ugyanis az egérre és billentyűzetre átalakított irányítás annyira levegős, válaszképtelen, lassú és bizonytalan, hogy elképzelhető, hogy nem is lehetne véghezvinni vele rendes last hiteket. A hősök valahogy túl lassan mozognak és lassan reagálnak mindenre, az animációk nem egyértelműek, a képességek célzása bizonytalan, és a gyors egymásutánban megnyomott képességek közül a később aktiváltakat sokszor elfelejti a játék, mintha a lenyomott gombok nem jutnának el a programig, amíg az először kért képesség végrehajtódik. Ez persze nem minden esetben igaz, és pont ez a legrosszabb: a játék kiszámíthatatlan, és éppen ezért nagyon frusztráló.

Egy MOBA esetében fontos még megemlíteni, mi történik akkor, ha a három vonal valamelyikéről elmegyünk, és bejárjuk a környező terepet, vagy, ahogy MOBA-szaknyelven hívják, a dzsungelt. Nos, egyrészt ugyanazt az ötlettelen, néhány tereptárggyal megszórt fantáziátlanságot tapasztaljuk, mint a pálya többi részén, másrészt pedig elvétve beleütközhetünk egy-egy nagyobb semleges szörnyetegbe, illetve találhatunk még három darab szentélyt. Előbbiek lényege nagyjából egyértelmű: megölve őket bónusz tapasztalati ponthoz juthatunk, utóbbiak pedig arra szolgálnak, hogy azokat elfoglalva passzív bónuszokat kapjon csapatunk. Éppen ezért érthetetlen számomra, hogy szinte senki nem foglalkozik velük – úgy tűnik, hogy sokkal egyszerűbb inkább rögtön a tornyokra menni, és nyerni, mintsem a szentélyek körüli küzdelmekkel bajlódni. Egy újabb játékelem tehát, ami nem igazán sikeres. Ami azonban igazán felháborító a Guardians of Middle-earth-szel kapcsolatban, az a fizetési modell. Habár az 50 millió játékost megmozgató League of Legends, és a napról napra felzárkózó DOTA 2 teljesen ingyenes, és a mikrotranzakciós rendszerük is teljesen emészthető (sőt, a DOTA 2 esetében gyakorlatilag tökéletes és ártalmatlan), a Monolith úgy érezte, hogy ő bizony elkérhet 19 eurót a termékéért. Ismétlem: egy olyan műfajról van szó, ami PC-n lassan túltelített, és tele van több éves múltra visszatekintő, irgalmatlanul profin megvalósított kihívókkal, melyek mind ingyenesen játszhatóak. De ez még semmi, ezért cserébe ugyanis csak néhány hőssel játszhatunk (mindig mást ajánl fel kipróbálásra a rendszer), ha minden hőst magunkénak szeretnénk tudni – és szeretnénk, mert egy MOBA lényege pont a hősválaszték, főleg, ha már tárgyak nincsenek –, akkor bizony a zsebünkbe kell nyúlni.
Hogy mennyire? Nos, összesen hat karaktercsomag létezik, melyek mindegyikét 14 euróért vesztegetik, így az alapjáték megvételével együtt 103 eurónál (!!!) járunk. Ha ezt sokalljuk, mert megáldott minket a teremtő aggyal, akkor a Monolith felkínálja a lehetőséget, hogy megvegyük a Guardians of Middle-earth Mithrill Edition-t, ami „mindössze” 74 euróba kerül, és tartalmazza az összes hőst, plusz egy-egy speciális relicet, melyek annyira erősek, hogy teljesen felborítják a játékegyensúlyt. Ezért a játékért még az eredeti 19 euró is sok, még 10 euró is az lenne, sőt, még free-to-play címként is ez lenne a nagyon sokadik célpont a listában, ha egy MOBA-játékot akarnék ajánlani. Ennek pedig meg is van az eredménye: az anyag PC-s játékostábora bizony nem túl népes, így eltart majd egy ideig, mire meccset találunk. De inkább ne vesztegessük az időnket: a DOTA 2 nem csak, hogy ingyen van, de gyakorlatilag a stílus atyjaként közel tökéletes is, így egy ilyen közepesen rosszul megvalósított, röhejes fizetési modellel megvert kihívónak egyszerűen semmi esélye nincs.

Platformok: Xbox 360, PlayStation 3, PC Tesztplatform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. Shinjiii
2013.09.14. 13:36
Amesiát nem tesztelitek sose? Azt várjuk, nem ezt a ***t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Magrathea
2013.09.14. 15:29
Én tesztelem éppen, csak kis elmaradásban vagyok! Az előző részről Chocho írt, nekem meg sajnos kimaradt anno, így végigvittem előtte azt is, hogy legyen összehasonlítási alapom! Adok egy kis előzetest akkor: eddig tetszik!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. noPublicFG
2013.09.14. 16:09
... volt türelme a "kollégának" letesztelni, ahhoz minden elismerésem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. nemlehet
2013.09.14. 16:38
Látszik, hogy ez konzolra lett szánva. Gondolom az item shop is azért maradt ki, mert nem tudták megoldani a gyors, kényelmes, pontos használatot egér nélkül.
A cikk jól leírja a bajt ezzel a játékkal: A jelenlegi piaci körülmények mellett a Gyűrűk Ura világon kívül nincs indok, hogy miért ezzel játszon valaki. PC ha pár 10k-nál többet eladnak akkor megeszem a kalapom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Shinjiii
2013.09.14. 17:23
Köszönöm a hírt, várom, Pacman.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. AxoPy
2013.09.14. 17:28
outlast is jöhetne!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tommy19940...
2013.09.14. 19:02
Pár hónap és ez is free2play lesz. Gyűrűk Ura fanatistákon kívül, nem hiszem, hogy bárki mást le fognak tudni húzni ezzel a remekművel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. KisDre
2013.09.14. 23:59
Ezt a lehúzást
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. tomchee
2013.09.15. 02:04
Ezt most így el képzeltem:
"Szarumán ne feedeld már Samut b+..."

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!