iPon Cikkek

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1

Dátum | 2010. 11. 23.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Filmadaptációról írni sok szempontból egyszerű. Egyrészről azért, mert van egy alapanyag, aminek tükrében értékelhetjük a játékot, másrészről pedig mert már előre valószínűsíthetjük, hogy nem ér minket sok meglepetés. A legtöbb ilyen program megmarad egy szórakoztató, de felejtős darabnak, hisz tervezésükkor fontos szempont az óvatosság, lévén a célközönség olyan tág, hogy azzal egy műfaj sem képes versenyre kelni. Idős, fiatal, lányok, fiúk, mindenki szívesen eltölt pár órát legújabb kedvenceivel, ha tetszett a film a moziban. Mi van akkor azonban, ha a film egy híres regény alapján készült? Nos, ez esetben az átirat átiratához van szerencsénk, ami kicsit több szabadságot ad a tervezők kezébe. A filmen túl is van anyag, amiből meríteni lehet, így az eredménynek van esélye kitörni a középszerből. A Harry Potter-sorozat élt is ezzel a lehetőséggel, hisz több jó játékot láttunk már belőle, a hetedik, utolsó felvonás azonban ahelyett, hogy előremutatott volna, inkább visszalépett a kényelem árnyékába. Ez pedig végzetes hiba volt az EA-től.

Horcruxok

Persze nem eszik olyan forrón a kását. Ahogy a film, úgy a játék is két részletben kerül kiadásra, azaz még van egy esélye a kiadónak, hogy a jogokhoz méltó játékot készítsen. Ez viszont nem lehet vigasz a Deathly Hallows: Part I blőd és buta játékmenetére, ami messze alulmúlja az utóbbi évek Potter-játékait. Mielőtt azonban kitérnénk a negatívumok széles skálájára, vessünk egy pillantást a történetre. A Halál ereklyéi ott veszi fel a fonalat, ahol a Félvér herceg letette. A varázslóvilágot szép lassan hatalma alá gyűrő Voldemort le akar számolni Harryvel, s mivel legerősebb ellenfele, Dumbledore már nem tud segíteni, barátaink egyedüli reménye, hogy valahogy megtalálják és elpusztítják a horcruxokat, vagyis azokat a tárgyakat, melyek a Sötét Nagyúr lelkének darabjait őrzik, ezzel halhatatlanná téve őt. A baj csak az, hogy Harrynek és barátainak fogalma sincs, merre keressék őket, így a könyv első fele a kétségbeesett menekülés és keresgélés körül forog.

Voldemort nagyon gonosz, annyira, hogy még orra sincs
Bár a regény szinte mindenre választ ad az elmúlt évek egyik legsikeresebb könyvszériájának rejtélyeivel kapcsolatban, a játék valahogy képtelen összeállítani a forgatókönyvet olyanra, hogy az is megérthesse, aki nem olvasta, és a filmet sem látta. A történetvezetés hézagos, tele van lyukakkal, melyeket csupán a kellő háttérismeret tölthet ki. Ez valahol érthető, hisz a játék a filmhez készült, így épít arra, hogy már ellátogattunk a moziba a vásárlás előtt. Sajnos azonban ez nem elég jó kifogás, hisz nem csak a forgatókönyv válik élvezhetetlenné egy idő után, de a hangulat is csorbát szenved emiatt. Harry Potter történetei mindig is híresek voltak a nagy csavarokról és meglepetésekről, ezekből pedig a Halál ereklyéi sem szenved hiányt, a súlyuk azonban érezhetetlenné tompul a programban, ezzel gyakorlatilag spoilerveszélyes unalombombává duzzasztva a portékát. Akik nem olvasták a regényt és a filmet sem látták még, azok véletlenül se álljanak neki!

Alohomora

A játékmenet sokat egyszerűsödött az elmúlt évek alatt. Míg a korábbi Potter-részekben adva volt a Roxfort kastély hatalmas területe, addig a hetedik rész egy teljesen lineáris TPS-sé vált. Na jó, mégsem teljesen lineáris, mert vannak helyzetek, amikor mi dönthetjük el, hogy milyen sorrendben látogatjuk meg a helyszíneket, az ott eltöltött idő azonban nem ér fel a korábbi barangolásaink nyújtotta élménnyel, lévén az összes pályán az a cél, hogy épségben eljussunk A ponttól B-ig. Ez még nem lenne baj, hisz millió más játék próbálkozik meg néha könnyedebb stílussal, így viszont kidomborodnak a játékmenet hiányosságai, hisz nem nehéz összehasonlítani a Deatly Hallowst bármely más TPS-sel a piacon. Itt is van fedezékrendszer és itt is ellenfelek tucatja ugrálnak elő minden irányból, akik gondolkodás nélkül nekiesnek szegény Harrynek. Sajnos ez egyben azt is jelenti, hogy fele annyi gyűjthető extra és felfedeznivaló sincs, mint korábban, és ennek képében megbocsáthatatlan a millió hiba, amiket ellenkező esetben talán hajlandóak lettünk volna elnézni a játéknak.

Harry még Csernobilba is ellátogat a mutáns halálfalók miatt
Kár érte, mert azért igyekszik változatos lenni. Van itt lopakodás láthatatlanná tevő köpenyben, sárkányharc, logikai feladványok és fejlődésrendszer is. Mindez viszont felesleges, ha nem forrhatnak ki, márpedig itt erre esély sincs. A lopakodás például roppant idegesítő, lévén nem elég, hogy folyton meg kell állnunk, mert a folyamatos mozgás növeli a lebukás veszélyét, de nem is illik bele a játékmenetbe, hisz Harry eszeveszett terminátorként darálja a halálfalókat, ergo csak és kizárólag a háttérsztori megkötései adják rá az alibit. A főellenfelek nem nyújtanak elég kihívást, a logikai feladványok pedig, bár alig van belőlük, nevetségesen egyszerűek, meg se közelítik az előző részek elgondolkodtató feladatait. A platformelemek teljesen eltűntek, maradt a folyamatos harc, ami egyébként mélypontja az egész játéknak. Elvileg Harry végtelen mennyiségű "munícióval" rendelkezik, hisz fegyvere a pálca, ami saját varázserejét használja, az viszont, hogy úgy lő vele, mint a ruszkik a PPSH-val, kissé túlzás. Nem vicc, Potter úrfi és barátai egyedül gyűrik le a játék végtelen mennyiségben özönlő halálfalóját, ami nem csak hogy unalmas, de abszolút idegen a franchisetól. A regényben és a filmben már egy-egy ellenfél is komoly kihívás, sőt, az eddigi játékokban sem volt könnyű dolgunk a halálfalókkal. Itt viszont olyan buták, mint a tök, Harry pedig a legegyszerűbb lefegyverzőbűbájjal is simán elintézi őket.

Ilyen fószerből fogunk kinyírni a játék alatt 55899213132321556781-et
Kevés nevetségesebb kép van, mint mikor guggolunk egy hordó mögött, és a Gears of Warhoz hasonlóan, előkukucskálva eregetjük a sorozatokat a rosszfiúk felé. Mindezt igyekeztek feldobni egy kis RPG-fűszerrel, ami talán a legjobb (és egyedüli) ötlet az egész játékban, ám ennek butasága és egyszerűsége is vérlázító, abszolút feleslegessé teszi már magát a kivitelezést is. Bár itt is lépünk szinteket, mint egy szerepjátékban, és megnyílnak újabb skillek, azaz varázsigék, ha egyszer nem lépek ki a menübe és pillantom meg, hogy "Level 8", sose jövök rá, hogy Harry ilyet is tud. A játék szinte semmiről sem tájékoztat bennünket, csak óvodás szinten fogja a kezünket és vezet egyik helyről a másikra. HUD nincs, Harry életerejét egy szürkülő képernyő reprezentálja, mint ahogy manát vagy egyéb megszokott tulajdonságot sem találunk. Ráadásul a célzás is teljesen automatikus, elég lenyomnunk a jobb egérgombot, s varázslótanoncunk már ki is választja a számára legoptimálisabb ellenfelet.

A pályatervezés és az ellenfelek mesterséges intelligenciájának teljes hiánya csak tovább rontja az amúgy sem valami fényes játékot. A helyszínek nagyok, szinte érthetetlen, miért maradnak teljesen kihasználatlanul, hisz csak végigszaladunk rajtunk, ehhez pedig elég lett volna pár szűkebb szakasz is. Főleg, hogy a méretük miatt nem egyértelmű sokszor, merre kell menni. Bár a program teljesen lineáris szinteket kapott (azaz visszafelé menni általában semmi értelme), nem árt néha az F-re tenyerelve megnézni, patrónusunk merre indul el, mert a fényes jelenés megmutatja az ideális irányt. Mivel viszont a kamerakezelés is tragédia, van, hogy egyszerűen nem látjuk, merre megy, ezáltal még a Dead Space olyan jól kivitelezett útvonaljelző megoldásait is meggyalázza a Halál ereklyéi. Az ellenfelek pedig csak jönnek, jönnek, jönnek... mi pedig lövünk, lövünk és lövünk, amíg el nem tűnnek egy fekete füstfelhő kíséretében.

A kihívások nem rosszak, egyedül viszont nem mentik meg a játékot
Többjátékos mód persze nincs, csupán egy Challenge opció, ami gyakorlatilag a játék arcade megfelelője. Különböző feladatokat kell teljesítenünk a lehető legrövidebb idő alatt, úgy, mint elérni valahová láthatatlanul, vagy kibírni a hullámokban támadó ellenség özönét. Nem rossz, de sajnos kevés, főleg, hogy a gyenge játékelemek maradnak ugyanazok, amiket a sztori alatt már meguntunk. Érdekesség egyébként, hogy a Halál ereklyéi Xbox 360 verziója támogatja a Kinectet, ám az alapján, amit más helyeken olvastam erről a lehetőségről, azt kell mondjam, a fejlesztők itt is kudarcot vallottak. Kipróbálni nem volt lehetőségem, de elvileg egy afféle rail-shooter módról van szó, melyben a kezünkkel imitálva Harry pálcapöccintéseit kell... na vajon mit is? Áh, mindegy, aki eddig eljutott a cikkben, úgyis kitalálja magától...

A villámsebhelyes-arcú

A tálalás méltó az egész játékhoz. A grafika egyszerűen ocsmány, képtelen vagyok finomabban fogalmazni, hisz az egész olyan 5-6 évvel ezelőtti színvonalon mozog. A karaktermodellek katasztrofálisak, a mimika felér egy komédiával, a speciális effekteket nézve pedig elgondolkodtam, hogy egyáltalán minek tették bele őket a programba. Kár, mert maguk a helyszínek egész tűrhetőek, süt belőlük a hangulat, vagyis nem kellett volna több egy kis odafigyelésnél. A gépigény is érdekes, lévén ezt a fertelmet elnézve azt hinnénk, hogy mindenen elfut, amit aláteszünk, az igazság azonban az, hogy nagyon is megkéri a hardvert a motor. A tesztgépen (AMD Athlon II X2 @ 3,4 GHz; ATI HD5770; 6 GB RAM) 1920x1080-ban sokszor 20 fps alá csúszott a képfrissítés, ami megbocsáthatatlan, s persze nevetséges is. Az utolsó szög a koporsóba a sok bug, amikről minden fórumon panaszkodnak. Fagyások, eltűnő NPC-k, és még sorolhatnám. A személyes kedvencem persze az animációk voltak, különösképp Harry mindig tettre kész beállására.

A látvány annyira nem rossz, csak épp abszolút idejétmúlt
A hangokról még nem beszéltem, és gondolom sokan azt várják, hogy itt azért rendben lesz a játék. Pedig nincs. A szinkront a filmekben is játszó színészek mondják fel, de sokszor abszolút unott és üres hangon, mintha tudták volna, miféle játékhoz kéri az EA a segítségüket. A zene elmegy, a filmből van az is, viszont mellőz minden összhangot a játékmenettel, azaz akkor is a roppant izgalmas, akciódús dallamok szólnak, amikor Harry áll a semmi közepén és túrja az orrát a pálcájával.

Összegzés

A Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I nem jó játék, sőt, még terméknek is abszolút bukta. Játékélménye nem áll meg a lábán, végig tévúton jár a Harry Potter-sorozat prezentálása terén, hangulata pedig egyszerűen nincs. Érthetetlen egyébként, mert az EA csinált már kifejezetten jó HP játékokat is (Titkok kamrája, Főnix rendje), de még az annyira nem kiemelkedő részek is rendre vállalhatóak voltak. A Halál ereklyéi viszont nem az, senkinek sem merem ajánlani, akár rajongó, akár nem. Elvileg a kiadó még elkészít egy Part II-t a második mozifilm premierjére - reméljük, gyorsan kitalálnak valamit és nem ezt az irányvonalat erőltetik tovább, nagyon nem volna méltó lezárása a sorozatnak.



Platformok: PC, PlayStation 3, Xbox 360, Wii, DS, mobil
Tesztelt platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

19. iceblade
2010.11.23. 13:41
Többet nem is vártam tőle
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Lawrence_B...
2010.11.23. 14:26
A szinkronos rész nagyon jól sikerült, volt benne free roaming, mission, és egy csomó mini játék. Majdnem kipörgettem belőle mind az 1000G-t, nem sok kellett hozzá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. hcsa
2010.11.23. 14:28
Addig nem is lesz igazán jó HP játék (hasonlóan bármely ilyen adaptációhoz) amíg fel nem kérik az írót, hogy az események egy mellékszálát bontsa ki egy novellában, persze csak a program számára, és abból készítenek igényes szoftvert. (Lásd: Raymond E. Feist-Betrayal at krondor, 1994.). Amíg úgy "játszom", hogy pontosan tudom mi lesz (kell legyen) a vége, ki a francot érdekel?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. sempron07
2010.11.23. 14:33
Ezért jók a Star Wars játékok is
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. dragon83
2010.11.23. 14:55
Kétségtelenül az Év játéka címre esélyes alkotás. Szerencsére Iron Man-i mélységekbe nem sikerült süllyednie, de majdnem sikerült.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. funkyman
2010.11.23. 15:46
Pedig teljesen játszható játék. Nincsenek benne megoldhatatlan minijátékok, nem kell szenvedni a varázslással sem az italfőzéssel, csak menni kell előre és lőni. Dögunalmas, monoton és lineáris, de legalább játszható.

Ha minőségi HP játék kell, akkor ott van a Lego HP. Ennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Kange
2010.11.23. 15:48
Jó a cikk, gratula!
Még sok ilyen kritikus írást szeretnék itt olvasni!

hcsa: Azért ha csinálnának egy olyan játékot, ami felöleli az összes részt, fejlődési rendszerrel és normális kivitelezéssel, azért az szerintem nagyot ütne, hiába tudod, mi a vége.
És ha már Star Wars, pontosan tudták az emberek, hogy Anakin lesz Darth Vader, mégis végigizgulták az I-II-III epizódot is...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. patrik2991
2010.11.23. 18:47
Kange teljesen egyetértek veled mindenben, ennyi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Sarkadi
2010.11.23. 19:32
Harry Potter játékokról inkább ne beszéljünk sosem sikerültek jóra,talán az elsőt kivéve,bár az is csak azért tűnt jónak,mert mindenhonnan az folyt,mint most is a premierek előtt!

A teszt ismét jó lett,csak igy tovább!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Blade0012
2010.11.23. 19:40
Nagyon jó írás, bár elolvasva a véleményt kissé meglepődtem a relatíve magas pontszámon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Chocho
2010.11.23. 20:26
Blade0012:

Az az igazság, hogy bár a játék nem üti meg a "jó" vagy "elmegy" szintet, nem sok kell hozzá, hogy egy City Interactive-féle, 2000 forintos akcióprogrammal felvehesse a versenyt. Ezért pedig nem süllyedhet mélyebbre, hisz az alapvető funkciói azért még működnek.

Kange:

Köszi!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. drherbyke
2010.11.23. 21:07
Így van, amikor a marine-val mentem és láttam egy halott predatort mellette az arctámadóval tudtam mi jön.Mégis izgultam és jó volt.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Slayah
2010.11.23. 21:46
Azta, rohanok a boltba meg is veszem....

Hmm, inkább nem, sőt nem is igazán próbálom ki, nem nagyon nyerte el a tetszésem a cikk alapján, egyébként a cikk az jól sikerült!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Azrael
2010.11.23. 21:50
Pedig azt hittem a 4. játék mélységeit nem lehet alulmúlni
Reméljük a 8. rész azért legalább megközelíti a 3. és az 5. részt...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. vargasando...
2010.11.23. 22:41
Nekem az 1-3.ig tetszett igaz akkor még az is nagy játéknak számított számomra mert éppen elfutott a az akkori gépemen.
A többi már nem tetszett. Meg hát egy kicsit megváltoztak az igényeim
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Csernus
2010.11.23. 23:05
pedig hogy ígérgették hogy új motort kap meg hogy szebb lesz meg jobb. szánalom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. nedcoleman
2010.11.24. 10:55
"pedig hogy ígérgették hogy új motort kap meg hogy szebb lesz meg jobb".

Szerinted mikor ígérgetik, hogy csúnyább lesz meg roszabb?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. neofery
2010.11.24. 12:38
Akinek tetszik az játszik vele.Akinek meg nem tetszik az nem játszik vele.
Én elvagyok vele.Láttam már rosszabbat is pl.:Vasember.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kiskoller
2010.11.28. 23:16
jesszusom de rohadt sokadt játszottam "fiatalkoromban" az 1-2vel. Állandóan kerestem a kártyákat meg a drazsékat Sztem azok jók voltak. Többivel nem játszottam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!