iPon Cikkek

Hatred – Sok hűhó, majdnem semmiért

Dátum | 2015. 07. 29.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

A videojátékok rengeteg vitát váltanak ki a mai napig. Főként az agresszíó, a szociális érzékenység és a bűnözés kapcsán kerülnek kereszttűzbe (press space to dodge), de bármennyire is hevesek a viták, egyre több az olyan kutatás, ami igyekszik árnyaltabb képet mutatni a helyzetről. Sok oldalról megközelíthető a téma, többek között például az életkori korlátozások felől is, erre ott vannak az ESRB (Entertainment Software Ratings Board - Szórakoztató szoftvereket minősítő tanács), és a PEGI (Pan European Game Information - Egységes Európai Játékinformációs Rendszer) kategóriái. Ők vizsgálják azt is, hogy bizonyos interakciók vagy látvány elemek, milyen hatással lehetnek a játékosokra. Kár, hogy ajánlásaikat nem nagyon tartja be senki, bár az Egyesült Királyságban szigorítottak abban a tekintetben, hogy milyen besorolású videojáték adható el kiskorúaknak. Hasonlóan érdekes az a kutatás is, ami azt vizsgálta, hogy ugyan egyre több erőszakos videojáték jelent meg a piacon, a bűnözés mégis csökkenő számokat mutatott. Annak ellenére, hogy egyre csak emelkedik a játékosok száma, és bizonyos játékok, - mint például a GTA - egyre sikeresebbek, valamint figyelembe vehető az is, hogy a játékok grafikailag egyre realisztikusabbak és életszerűbbek. Megvizsgálták azt a problémát is, mely szerint az úgymond egészséges populáció védettebb a játékok negatív hatásaival szemben, míg a kevésbé szerencsés szociális közegben élők, vagy mentális problémákkal küzdő fiatalok esetében már más lehet a helyzet, de ez a feltevés úgy tűnik, nem helyes. Továbbra is csak azt tudjuk hangsúlyozni, hogy a játékok, már nem csak gyerekeknek szólnak, a szülők felelőssége, hogy mit adnak a csemeték kezébe. Sajnos a figyelemfelkeltésre szakosodott média többet foglalkozik a kirívó esetekkel, mint például azzal, hogy az oktatási intézmények, a szülők milyen módon segíthetnek. A nyitott és őszinte, egymást egyenlő félként kezelő kommunikációval nemcsak védőhálót jelenthetnének, de rengeteg szűk látókörű, tájékozatlanságon alapuló vitát is megelőzhetne ez a hozzáállás.
8 éve egy hasonló gondolatmenettel szembeszállva (vagy azt kiröhögve) jelent meg a Postal, ami azóta több részt is megért. Majd 2015-ben ismét robbant a hír, hogy egy eszetlen, értelmetlen, gyilkolással foglalkozó, és azt jutalmazó játék jelenik meg. Fusson ki merre lát! Jó pár balhé övezte már a megjelenés előtt is a Hatred-et. A Steamről is eltűntette egy túlbuzgó admin, végül Gabe nagyúrnak kellett rendet tennie és még bocsánatot is kért a fejlesztőktől. Ha ez nem lett volna elég, a világvégéhez hasonló felhördülés kísérte a játékot, amiből egyébként a Destructive Creations kiváló marketing tőkét kovácsolt. Voltak bőséggel hírek, álhírek, "szakértők", mindenki megmondta a magáét a játékkal kapcsolatban.
Az vitán felül áll, hogy a Hatred agresszív, véres és brutális. Itt nem hős katonaként, rendőrként, kommandós vagy szuperhős bőrbe bújva oltunk ki életeket, hanem egy átlagosnak tűnő senki a főszereplő. Itt az első ok, amiért nehezebb megemészteni a pusztító agressziót. Nincs jóváhagyott, úgymond pozitív, elfogadható ok és indoklás a gyilkolásra. Emellett cél sem létezik, ugyanis „hősünk” az egész emberiségnek hadat üzen. Ha célnak is vesszük, akkor sincsen benne a megszokott megvédeni, meggátolni, megóvni ellensúly, ami az úgymond nagyobb rossztól véd meg egyéneket, csoportokat, országokat, közösségeket. Ez már filozófiai szint, amit most nem kezdünk el vizsgálni, maradunk inkább a játéktesztnél és mindenki jobban jár.
A játék címe nagyon is találó, hiszen a gyűlölet, mint érzés és motiváló erő minden aspektusát kifacsarták és valamilyen módon a játékmechanikába ötvözték. Az érzelmek egyik legnevesebb kutatója, Paul Ekman kutatásai szerint 6 univerzális érzelmet ismerünk, és ez bármely országban vagy népcsoportban, törzsben ugyanúgy kimutatható, így a forrása nem a tanulás, hanem örökölten bennünk van születésünktől kezdve. A gyűlölet annyiban érdekes, hogy a 6 alapérzelemből kettő keverékeként jön létre, ezek a düh és a megvetés. Rövid pszichológiai értelmezésben a gyűlölet egy beszűkült (de akár kreativitásra is képes) tudatállapot, és irányulhat külső személy, viselkedés, csoport stb. felé, de önmagunk felé is. Lényege a toleranciamentesség, a károkozás és a büntetés. Végiggondolva a játék is ötvözi mindkettőt, hiszen a főszereplő előtt semmi más nem lebeg, minthogy minden szembejövőt elpusztítson, és nincs tekintettel önmagára sem. Itt jön a képbe a játékos, akinek hathatós segítségével minél tovább húzhatjuk az őrjöngést, egyszemélyes hadseregként intézve el a rendőrséget, a katonaságot, a yakuzát és persze megannyi civilt is.
Hogy indul a történet? Meglehetősen egyszerűen, a sztori a hangulat megalapozásában játszik némi szerepet, ahogy a monológok, párbeszédek is. Főszereplőnk egy nap úgy dönt, hogy betelt a pohár, az emberiség megérett a pusztulásra, és egész véletlenül egy kisebb fegyverarzenál is van lepusztult lakásában, amivel "orvosolni tudja a jelen állapotot". Mit tehet ilyenkor az egyszeri szociopata? Elindul mészárolni egyet, esetleg kettőt. Az izometrikus nézetben játszódó Hatred meglehetősen egyszerű irányítással bír, hiszen a lényeg a minél hatékonyabb pusztításon van. A készítők szerint manapság a csillogó, színes, művészi és epikus játékokat értékelik csak az emberek (háát…), ezért igyekeztek ennek minden szempontból pont az ellenkezőjét megalkotni. A Hatred szürke, fehér és fekete színvilágát néhol dobják csak fel rendőrségi villogók, robbanások, így az ámokfutás mellé egy nyomott hangulatú világot is kapunk. Az utunkba kerülő járművek vezethetőek, de senki ne gondoljon GTA jellegű üldözésekre és utazásokra. Az első komoly fejtörést valószínűleg az fogja okozni, hogy melyik 3 fegyvert tartsuk magunknál, ugyanis ez mészárosunk kapacitásának a határa. Jó odafigyelni arra, hogy ellenségeink milyen fegyvereket használnak, mert vannak oly kedvesek, hogy lőszert is dobnak mellé. Egy lendületesebb pályán pedig, mint amilyen a rendőrőrs lerohanása, hamar kifogyunk az ólomból, főleg a sorozatlövő fegyverek használata közben. A pályán interaktív tárgyakat is találhatunk, sőt golyóálló mellényeket is néha. Arzenálunk utolsó eleme pedig a háromféle gránát, amivel voltak bajaim, mivel nem könnyű kiszámítani, hogy hová fognak érkezni, de hatékonyan teszik a dolgukat találat esetén. A játék nagy csavarja és fontos eleme még a kivégzés, ami az életerőnk feltöltésének egyetlen módja. Ez a játékelem szépen osztja a muníciót azoknak, akik szerint a videojátékok a Gonosz megtestesülései.
Nagyjából le is írtunk mindent, amit erről a "remekműről" el lehet mondani. Ebből sejthetitek, hogy a hatalmas hangzavar és hírhedtség mögött bizony elég kevés lapul. Hiába brutális, hiába féktelen, attól még vontatott, és elég hamar unalomba fullad a koncepció. Felkavarta ugyan az állóvizet, de ezt csak a témának és a megjelenített nyers erőszaknak köszönheti, sem mint a játéktechnikának, vagy bármilyen hozott újdonságnak. Ez egész addig rendben is van, amíg tisztában vagyunk azzal, hogy mit kapunk. Pár óra önfeledt rohangálást fekete-fehérbe öltözve, miközben mindenkit elpusztíthatunk aki az utunkba kerül. Ha szeretnétek a Hatred által érintett (vagy inkább csak annak kapcsán felmerülő, mert a játék nem sokat tett, hogy kibontson akár egy gondolati morzsát is) témákon filozofálni, akkor korábbi cikkünket ajánljuk figyelmetekbe. Aki inkább csak lazításként szívesen ellövöldözne pár ezer lőszert, annak rövidtávra vagy egyszeri végigjátszásra megteheti a Hatred, de ha komplexebb élményt keresünk, akkor azt máshol tegyük.
Pontozási irányelveink
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. damaniac82
2015.07.29. 09:48
Nem is vártam többet. A készítők hőbörgő gyerekek, akik gondolták, polgárpukkasztanak egyet. Hát, mission failed.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Asagrim
2015.07.29. 09:54
Mondtam én, hogy egy Postal 1 rehash az egész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. klm.4g63
2015.07.29. 09:55
Kíváncsi voltam rá, már hónapokkal ezelőtt nézegettem a videókat, hogy te jó ég, mi lesz ez! Hát végül 40perc után ráuntam. Az irányítást szokni kell. Járművekből nem is vezethető mind, ami mégis, annak is nagyon kínos az irányítása, inkább csak arra van, hogy ki, vagy be törj valahova. A robbantások szépek, a grafika stílusos, szerintem. De ez a folyamat öldöklés nem tud izgalomba hozni. Az elején még vicces volt, amikor találtam a környéken egy házibulit, és berontottam irtani, de a második hasonlónál már kedvem sem maradt hozzá.
Egyszerűen nem tud lekötni, értelmetlennek találom az egészet. Túl monoton, mindenhol ugyanaz zajlik, csak más épületekben.
A cikkíró túlértékelte, szerintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Renhoek
2015.07.29. 15:29
Hát ez baromi értelmetlen és tényleg csak polgárpukkasztás.
Az erőszakkiváltó rész annyira nem érdekel... de szerintem továbbra sem egészséges az játékosok kezébe adni ilyen céltalan mészárlást. Nekem ne mondja senki, hogy hosszabb távon jót tesz mondjuk egy gyerek lelkivilágának. GTA-ban én is szerettem rage-lni, néha jól esik... ugyanakkor képtelen lennék egy játékot erre alapozva örömmel végigtolni.

Már csak azért sem, mert így is rohadtul pengeélen táncol a videójátékipar megítélése... Ilyenek aztán tényleg segítenek. Grat a fejlesztőknek. Szerencsére majd az emberek döntenek a játék sorsa felett, és kiderül hogy full unalmas a céltalan gyilkolás.

Ha még lenne benne valami filozófiai vagy szociológiai csavar, pl minél többet gyilkolsz annál jobban eltörik valami a főhősben és úgy alakul a sztori és a végén rájössz, hogy elcseszted Szerintem mi itt 5 perc alatt ki tudtunk volna találni valami játéktechnikai plot twistet, ami miatt nem csak unalmas gyilkolás lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. predike07
2015.07.29. 16:03
Nekem a kamera nézete nem jött be.Szokni kelett volna csak sajna a játék annyira nem bírt lekötni,hogy letöröltem kb 20 perc játék után.
A grafika szép volt bár nekem a hangulatot nem teremtette meg.
Az irányitást nem is jellemzem mert jót nem lehet róla írni.Sose láttam merre van a célkereszt és az ellen is mindig onnan lőtt ahova én még nem látok el.
Jó nagy hírverésnek köszönheti csak az ismertségét.Kritikán aluli.
Értem miért nem ajánlották semmilyen korosztálynak se ezt a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mikej95
2015.07.29. 19:50
A Postal 2-ben legalább volt társadalom kritika, persze nem mondom, hogy egyszerű olyan játékot csinálni, ami ez csak szeretne lenni (Postal 3 egy kalap s**** akárcsak a Bad Day LA).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Asagrim mikej...
2015.07.29. 20:18
Humor is volt, shoti hangtompító pl.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. otherl
2015.07.29. 21:15
Szerintem megvan a hangulata, bár az irányítás tényleg rossz. Ha az ember nem keress filozofikus mélységeket, csak pár perces kikapcsolódást, szerintem korrekt cím. Nem világmegváltó ugyan, de az elkerülendőt túlzásnak tartom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Szefmester Renho...
2015.07.30. 12:15
Azt ugye vágod hogy pont nem kellene ennek gyerek kezébe kerülnie, így nincs semmiféle gyerekre hosszú távon káros hatása?

Unalmas és egyszerű mint egy darab kavics. Én pl jobban értékeltem volna ha én döntöm el mikor akarok ölni és mikor nem, miközben hétköznapi feladatokat oldok meg... így hogy rá vagy kényszerítve hogy mészárolj kissé erőltetett lett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Yerycho Szefm...
2015.07.30. 12:46
Gyerek kezébe? Elmondanám, hogy a GTA 5 sokkal brutálisabb "FREE roam" módban!! Olyan pusztítást lehet csinálni 25 gránáttal és egyebekkel, hogy iszonyat.... Érdekes, azon nem sír senki meg a többi gyilok játékon!
A mostani gyerek térsadalom meg DEGENERÁLT, szóval hagyjuk!!!!
Nincs mobilteli, sírnak, nincs facebook, sírnak...és beszarnának, ha úgy igazán dolgozni kellene SZARÉRT, mondjuk uránbányában. ENNYI!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.07.30. 21:04
ámen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. KisDre
2015.07.31. 03:18
Vicces, Steam-en Mostly Possitive-ként van, 2600 felhasználóval 77%-on. Ami megmenthette volna, az nem a sztori, vagy nem egy hagyományos sztori, sokkal inkább egy filozofikus elgondolkodtatás adása a játékosnak. Ha ez nincs meg akkor értelmetlen és ráadásul uszító az egész...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Szefmester Yeryc...
2015.07.31. 10:26
És ezt miért is nekem mondod? Én nagy ívből letojom azt is hogy ha a GTA5-ben fókabébikkel kellene agyonverni óvodásokat! Itt arrról van szó hogy a kolega a gyerekek miatt sopánkodott hogy jajj mi lesz velük ha ezzel játszanak. Pedig ezt papíron a kezükbe sem foghatnák, akárcsak a GTA5-öt. Azt hogy megteszik azt nem a játék hagyja hanem a környezetük... A hozzászólásodnak kb zéró értelme volt a témához ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Trianchid Yeryc...
2015.07.31. 14:20
Off: Hát én 15 éves vagyok,az is elég ha naponta dolgozok 1,2 néha 3 órát a tanyán amit lakom? Csak PC-m van,mondjuk én se bírnám nem nélkül sokáig,én is "sírnék" hosszútávon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. mainframe Asagr...
2015.07.31. 15:59
https://www.youtube.com/watch?v=T4PIdH-FrNw
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Asagrim mainf...
2015.07.31. 19:47
Én elsősorban erre gondoltam:

https://www.youtube.com/watch?v=ehb-gbuo0Zs
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. bpeter91
2015.08.05. 15:33
Úgy emlékszem semmi egyéb extrát nem ígértek mint, hogy ölhetsz. Szerintem azt szépen tartotta. Egy leárazás során szerintem beszerzem. Néha feszültséglevezetésként jó lenne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. dbelam
2015.08.07. 13:23
Grezzo 2, kár hogy még angolul sincs
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!