iPon Cikkek

Hawken – Nyílt bétateszt

Dátum | 2012. 12. 20.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Ha végignézünk az elmúlt 10-15 év játéktermésén, szomorúan tapasztalhatjuk, hogy a szebb időket is megélt robotos, meches stílus PC-s irányzata majdhogynem a kihalás szélére került. A Mechwarrior franchise-ról például nagyon sokáig semmit sem lehetett hallani, pedig az 1990-es évek egyik meghatározó szériájáról van szó. Konzolon azért itt-ott felbukkant egy-egy alkotás, hiszen az Armored Core, Zone of Enders, Front Mission sorozatok az előző és a jelenlegi konzolgeneráció tagjain is tiszteletüket tették. Az elmúlt pár évben aztán megmozdult valami, felcsillant a remény a számítógépek tulajdonosai számára, hogy ismét hatalmas gépszörnyeket vezényelhessenek a karosszékeikből. Az első fecske a Front Mission Evolved egészen korrekt PC-s verziója volt, melyet 2010-ben volt lehetőségünk letesztelni. Az elmúlt évben aztán hírt kaptunk róla, hogy készül a legújabb Mechwarrior játék, amely a műfaj szimulátorosabb vonalát hivatott erősítetni, illetve fejlesztés alatt van a Hawken című alkotás is, ami az akciódúsabb stílust részesíti előnyben. Érdekesség, hogy a Mechwarrior és a Hawken is ingyenesen játszható (free to play) programok lesznek, és kizárólag a többjátékos módra koncentrálnak. Legnagyobb örömünkre utóbbi az elmúlt héten belépett a nyílt béta fázisba, és tárt karokkal várja a vállalkozó kedvű mech pilótákat. Mivel a Hawken már teljes mértékben játszható, és egyre polírozottabb formát ölt, úgy döntöttünk, hogy megosztjuk veletek a bétateszt alatt szerzett tapasztalatainkat.


2011-es bejelentésekor bizony nagyot néztek a sajtó tagjai és a játékosok, hiszen a Meteor Entertainment alkotása a semmiből bukkant elő, és egy viszonylag ismeretlen, független stúdió művéhez képest bizony igencsak impresszív látványvilággal mutatkozott be. Nem csoda, hogy a következő esztendőben tartott játékos rendezvényeken egy halom díjat is besöpört a Hawken. Ami a bevezetőben említett ingyenességet illeti, a program hasonló modellt használ, mint például az általunk nem is olyan régen tesztelt Airmech, azaz valódi pénzért vásárolható (Meteor) pontokkal, illetve a játékban gyűjthető (Hawken) pontokkal kell fizetnünk a különféle felszerelésekért, extrákért. Szerencsére csak a robotok kinézetét befolyásoló festésekért, külső borításokért kötelező Meteor pontokkal fizetnünk, minden más eszközt vagy automatikusan megkapunk a fejlődés során, vagy választhatunk, hogy valódi, illetve játékpénzért szerezzük be őket. Hosszútávon tehát nem kerülnek előnybe a fizetős játékosok, ugyanis a fegyverek és a páncélok egy fillér ráfordítás nélkül megszerezhetőek mindenki számára. Amúgy is azt tapasztaltuk, hogy nincsenek eget rengető különbségek a különböző szintű felszerelések között, a játékosok képessége többet nyom a latba. Persze a nagyobb, erősebb csúzli sosem árt, de általában nem ezen múlik a győzelem, mi például nagyon sokáig a kezdő felszerelést használtuk, elég jó hatásfokkal. A különféle eszközök árán viszont még nem ártana finomítania a fejlesztőknek, ugyanis jelenleg nagyon sok Hawken pontot kell szereznünk ahhoz, hogy megnyissuk a fejlettebb robotokat és azok tartozékait. Persze lehet venni olyan boostereket, melyek megduplázzák a kapott pontokat, de azért ki kell csengetnünk egy kis pénzt. Ezt leszámítva szerintünk jó a program fizetési modellje, legfeljebb az árakon kell egy kicsit finomítani.

A játék elején viszont még nem érdemes foglalkozni a különféle eszközökkel, robotokkal, csak be kell ülni a kezdőként nekünk ajándékozott, „TV fejűnek”, illetve „mikró fejűnek” csúfolt mechbe, és kivezényelni az online csatatérre. Az irányítás elsajátítása nem nagy ördöngösség, hiszen nem egy Mechwarrior féle szimulátorról van szó, így aki játszott már FPS-sel, annak nem fog nehézséget okozni a Hawken sem. Vannak persze különbségek egy mech és egy ember között, előbbi például képes a hátára szerelt hajtóműnek köszönhetőn oldalra siklani, vagy egy rövid ideig repülni. E két mozdulat elsajátítása kulcsfontosságú a győzelemhez, ugyanis a legtöbb robot egy kissé lomha, és ezek nélkül nehezen lehet kitérni a támadások elől. Nem szabad alábecsülni a lopakodás fontosságát sem (már amennyire lehet lopakodni egy 20 tonnás acélszörnnyel), hiszen ha meg tudjuk lepni az ellenséget, akkor alaposan megnőnek esélyeink a győzelemre. Amúgy is nagy élmény úgy megtámadni valakit, hogy előtte sarokról-sarokra mozogva, bujkálva közelítjük meg a másik félt. Erre persze nem mindig van lehetőség, ugyanis mindenki rendelkezik egy radarral, amin feltűnik az ellenség pozíciója, ha egyszer már kiszúrták, vagy elárulta a fegyverropogás. Ilyenkor csak a két pilóta ügyességén múlik, hogy ki kerül ki győztesen a szemtől-szembeni ütközetből.


Ha jól teljesítünk a csaták során, akkor minden ütközet után egy rakás tapasztalati és Hawken pont üti a markunkat, ami nélkülözhetetlen a fejlődéshez. Ugyanis ha elég XP-t gyűjtöttünk össze, akkor robotunk szintet lép, ez pedig különféle bónuszokhoz juttat bennünket (lassabb túlmelegedés, gyorsabb tüzelés, stb.), illetve időként kapunk egy-egy „optimalizáció” pontot is, melyet eloszthatunk különféle passzív képességek között (pl. gyorsabb mozgás, vagy kisebb radarjel és sebzés). Béta verzióról lévén szó, egy-két funkció még nem használható a játékban, így például a túlcsordulás (overflow) sem. A fejlesztők szerint ez úgy fog működni, hogy ha egy mech eléri a maximális, 25-ös szintet, akkor onnantól kezdve minden megszerzett XP-t átirányíthatunk egy másik robot fejlődéséhez. A fejlődés ugyanis nem a pilótákra, hanem a harci járművekre egyenként vonatkozik. A fejlesztésekhez kapcsolódóan még annyit elmondhatunk, hogy nem fognak csalódni azok sem, akik szeretik a legapróbb részletig testre szabni a robotokat. A kasztni festése és színe, a rakétahajtómű színe, a külső borítás minden része lecserélhető és megváltoztatható, feltéve persze, ha van elég valódi, vagy játékbeli pénzünk. Nincs hiány az alkatrészekből sem, melyek szintén módosíthatóak, és különféle bónuszokat nyújtanak a robotok számára. Fegyverből lehetne több, hiszen minden gép csak 2-3 típust használhat, igaz azok legalább hasznosak a harcok során. Persze a béta során még ez is változhat, ugyanis a játékosok igencsak szókimondóak tudnak lenni a Hawken hiányosságaival kapcsolatban, amint az a hivatalos fórum bejegyzéseikből is látszik.

Mielőtt megkezdenénk a különféle játékmódok kivesézését, meg kell említenünk a játék egyik legnagyobb hibáját, ami lehet, hogy sokak kedvét elveszi a Hawkentől. PC exkluzív, multira kihegyezett mivolta ellenére egyáltalán nincs a játékban szerverkereső. A négy fő játékmód egyikére rákattintva a program automatikusan bedob minket egy szerverre. Hogy melyikre, abba semmi beleszólásunk sincs. Nem tudjuk szűrni a pályákat, a játékosok számát, a csatlakozás sebességét, és nem tudunk saját szervert sem létrehozni. Reméljük ez a hiányosság hamar pótlásra kerül. A feketelevest letudva rátérhetünk a négy játékmód bemutatására, melyek közül a Siege és a Missile Assault igényel magyarázatot. Az utóbbi egyfajta pontfoglalós mód, melyben el kell foglalni a pályákon lévő három rakétasilót. Ezek ilyenkor elkezdik támadni az ellenség bázisát, ami ha megsemmisül, akkor az adott csapat veszített. Természetesen minél több pontot birtokolunk, annál gyorsabban amortizálódik le a másik fél központja, így folyamatosan megy a harc a három silóért. A Siege egy fokkal érdekesebb mód, ugyanis több szakaszból áll. A kör kezdetén a pályán lévő üzemanyagtöltő állomáson fel kell tankolnunk energiával, majd visszavinnünk azt a bázison lévő csatahajóhoz. Ha a hajó teljesen feltöltődött, elindul az ellenség bázisa felé, hogy lerombolja azt. Ilyenkor már az a feladat, hogy birtokoljuk a pályán lévő légelhárító rakétákat, ugyanis csak azok képesek megállítani a csatahajókat. Természetesen az nyer, aki előbb lerombolja az ellenség bázisát. A másik kettő játékmód a klasszikus Deathmatch és ennek csapatalapú változata, azt hiszem ezeket mindenki ismeri. A négy játéktípus elsőre nem tűnik soknak, de szerintünk kezdésnek megfelelő, mindegyik nagy izgalmakat ígér. Mi inkább azt sajnáljuk, hogy jelenleg mindössze négy térkép szerepel a Hawkenben, melyek közül ráadásul három nagyon hasonló egymáshoz. Mindenképpen szükség lenne ezek bővítésére.


Amire viszont nem panaszkodhatunk, az a látványvilág. Hazudnánk, ha azt mondanánk, hogy ez az egyik legszebb játék PC-n, de egy szavunk sem lehet, főleg ha figyelembe vesszük, hogy egy kis csapat munkája az egész. A Hawken egy erőteljesen iparosodott, disztópikus világban játszódik, tele koszos városokkal és lerombolt helyszínekkel. Minden pálya rendelkezik egy egyedi színvilággal, az egyik például arany színben úszik, a másik kékben, a harmadik pedig zöldben. A részletességgel sem akadt problémánk, főleg a városi pályák sikerültek jól ebből a szempontból, hiszen rengeteg a tereptárgy, az alagút, a magaslat, amelyek a taktika szempontjából sem elhanyagolhatóak. A robotok esetében sem spóroltak a fejlesztők a poligonokkal, de a legjobban az tetszik bennük, hogy meglehetősen realisztikusnak tűnnek. A japán mechekre jellemző letisztultság és szépség itt nem jellemző, ezek a gépek hatalmas páncélokból, acélcsövekből, hidraulikus karokból, vezetékkötegekből állnak. Hogy egy negatívumot is említsünk, nem nyerte el a tetszésünket, hogy a fejlesztők túlzásba vitték a különféle grafikai effektek használatát. Az erőteljes „bloom” szinte már eltakarja a háttereket, a filmszerű hatást keltő szemcsés szűrő is inkább zavaró, mint látványos, és a mélységélesség (depth of field) esetében is vissza kellett volna venni egy kicsit. Sajnos a menüben ezek nem állíthatóak (ami ismét fekete pontot érdemel egy PC-s játéknál), viszont a külső konfigurációs fájlokban igen. Szerintünk jobban fest a program ezek nélkül, de ez persze ízlés kérdése.

Az audió részről nem érdemes sokat beszélni, a menükben hallható pár szám és a hangeffektek is elég jól, de nem kiemelkedően sikerültek. Sajnos a gépigény nem éppen baráti, a tesztgépünkön (AMD Phenom II X4 955 CPU, 8 GB RAM, AMD HD6870-es videókártya) nem tudtuk maximális részletesség mellett futtatni a játékot, ha tartani kívántuk a 45-60 fps-t. Viszont ha egy-két dolgot lejjebb veszünk, akkor már nem lesz gond, ráadásul még így is nagyszerűen néz ki a Hawken. Arra viszont ajánlott felkészülni, az Unreal motor használatának hála a betöltéskor nem jelennek meg azonnal a textúrák, mindig kell pár pillanat, amíg rendesen feláll a program.


Béta verzióról lévén szó, nem szeretnénk végleges ítéletet mondani a játékról, hiszen folyamatosan változik a Hawken. Jelen állapotában még bőven van min dolgozni, akár a program technikai oldaláról, akár a játékmenet finomításáról beszélünk. De hasonlóképpen az előzőleg tesztelt Airmechnél, úgy itt is elmondhatjuk, hogy egy nagyon jó játék kerekedhet a Meteor Entertainment munkájából, ha az említett hiányosságokat kiküszöbölik. A főbb játékelemek megfelelően működnek és élvezetesek, a pofás grafikáról nem is beszélve, már csak egy kis polírozás hiányzik, hogy a játék maradéktalanul élvezhetővé váljon.

Értékelés: 7,5/10 (béta verzió)

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. Lazahunter
2012.12.20. 11:46
"A különféle eszközök árán viszont még nem ártana finomítania a fejlesztőknek, ugyanis jelenleg nagyon sok Hawken pontot kell szereznünk ahhoz, hogy megnyissuk a fejlettebb robotokat és azok tartozékait. Persze lehet venni olyan boostereket, melyek megduplázzák a kapott pontokat, de azért ki kell csengetnünk egy kis pénzt. Ezt leszámítva szerintünk jó a program fizetési modellje, legfeljebb az árakon kell egy kicsit finomítani."

Na, vajon miért drága minden, ami játékpénzbe kerül?
Pont azért, mert meg lehet venni valódi pénzért is ... sosem lesznek olcsóbbak, ezért is utálok minden ilyen mikrotranzakciós baromságot. Idővel kikényszerítik az emberből a fizetést ... vagy megunod a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dragon83
2012.12.20. 15:56
@Lazahunter

Persze, a játékpénzes ár mindig magasabb, mint a valódi pénzes, de azért más ingyenes játékok megmutatták, hogy be lehet lőne normálisabb árakat is. Ahol nem kell 100 meccset lejátszanod, hogy megszerezd a következő fejlesztést.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. nedcoleman
2012.12.20. 21:31
A mechwarrior online komolyabb. Nem ilyen szép, de irányításban és érzetre inkább irányítasz benne egy mechet. Mivel mindkettő ingyenes alapból nyugodtan lehet próbálkozni velük...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Konigstige...
2012.12.21. 12:51
Majd ha már nem béta állapotban lesz kipróbálom. Anno mikor a BFP4F elindult bétaként 1 vagy 2 pályával engem nagyon megfogott. Aztán szépen elkezdték tömni a játékba az erősebbnél erősebb fizetős csúzlikat, ami szépen gallyra vágta az egészet. Jók ezek a mikrótranzakciós dolgok, de csak addig amíg el nem szalad a ló. Ha már F2P akkor hagyják élni azokat a játékosokat is, akiknek nincs vastag bankszámlája, egyszerűen csak szórakoznának. Ha túl sok előnyt biztosítanak a fizető játékosoknak, azzal könnyen megölhetik az egészet. Persze valamiből meg kell élni és ez így van jól, csak ésszerűen kell kialakítani az egészet, nem a lehúzásra menni. Ha jó a játék és van értelme akkor úgyis fizetnek majd a játékosok. Pl.: prémium account meg 1-2 booster az belefér mert nem juttat olyan előnyökhöz mint mondjuk az imbábbnál imbább fegyverek stb. ami a nem fizető játékosok kárára megy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Riddick22
2012.12.21. 15:37
Szerencséd van The_JC, hogy nem dobott velem meg haverommal össze, mert akkor egyből behánytál volna amúgy tegnapi pachel feljebb emelték a Hawken pontokat az első eddig 137 2. 134 3. 131et kapott most már az első 167 2. 164 3. 161 kap lehet, hogy ez csak a bonusz hétvége miatt van most meg jövőhéten aztán vissza csökken passz nem tudom, de mi már kifarmoltunk + 2 robotot + fullra van gearelve az alapom a csipást vettem meg 2.nak ami a Sharpshooter... hát ráférne egy kis buffolás, mert elég gyenge hiába, hogy csipás ahogy észre vettem az alap robot az egyik legjobb bár ízlések és pofonok Assault Recruit az alap ezzel mire eléred a 25 szintet össze tudsz szedni kb 7000 hawken pontot pont úgy van kiszámolva, hogy mire eléred a szintet egy robottal meg tudj venni egy másikat. Olvastam a cikkben, hogy írtad sokba kerülnek a fejlesztések meg a robotok is, azt vedd figyelembe, hogy ez free2play game és így tudják rávenni a játékosokat, hogy vásároljanak creditet vagy szenvedj meg a robotodért egyáltalán nem nagy szenvedés csupán team play az egész 2en játszatok mindig, mert általában 6v6 van és 2en 5öt simán elintéztek, ha skillesek vagytok. Sőt nekem volt 1v3 és 1v4 helyzeteim is amiket sikerült lehozni nem egyszer szóval elég erősen skill függő a játék. Egyébként ami még a cikkben van, hogy szerverkereső van beépítve lehet találni a youtubeon videót, ahol van rendes szerver kereső én szerintem ez a hivatalos verzióval fog kijönni majd. A bétát azért csinálták így, hogy minél előbb egyből bedobjon várakozás nélkül a játékba. NA de én most megyek HAWKENEZNI!!! kellenek a pontok mert januar 1ig boost van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Riddick22
2012.12.21. 15:42
Még egy kis + van Karácsonyi skin a pályákhoz most rakták be
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. sensejke Riddi...
2012.12.21. 15:54
5000 kreditet adtak ajándékba...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. sadknight
2013.01.06. 11:03
Sziasztok volt valakinek olyan gondja a játékkal hogy hogy a lancer helyett csak egy nagy fehér téglalap jelenik meg majd aztán be is zárja magát. ha valaki tudna nekem mondani meg oldást meg köszönném.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!