iPon Cikkek

HD5670: DirectX 11-et mindenkinek!

Dátum | 2010. 01. 25.
Szerző | Svindler
Csoport | MEGJELENÍTÉS

Az AMD folytatja a terjeszkedést az olcsóbb régiókba a DX11-es kártyáival, így a Hemlock, Cypress, Juniper trió után megérkezett a Redwood chip is, ami a HD5670 alapját képezi. Mikor felbukkantak az első hivatalos információk valószínűleg nem voltunk egyedül csalódottságunkkal, hiszen ha nem is sokkal, de legalább egy fokkal komolyabb specifikációkra vártunk/vágytunk. A mérnökök azonban folytatták a lázas felezgetést, aminek köszönhetően az új kártya sok részén olyan mintha kettévágtunk volna egy 5770-est. Lássuk mit is jelent ez számokban:


627 millió tranzisztorával a Redwood a legkisebb GPU a kategóriájában, és a teljes értékű Juniperhez képest (HD5770) csak egy helyen nem történt felezés: ugyanúgy megkapta a 128 bites memória interfészt, aminek a túloldalán GDDR5-ös chipek várnak ugrásra készen. Sávszélesség problémái tehát biztos nem lesznek, de lássuk az egyebeket: 400 shader, 8 ROP és 20 textúrázó. Ez utóbbira biztos sokan felkapják a fejüket, hiszen jóval kevesebb, mint amennyivel az előd RV730 (HD4670) rendelkezett. Ez annak köszönhető, hogy komolyabban nem piszkáltak bele az architektúrába és az 5000-es sorozatban egy shader tömbhöz (80 shader) 4 textúrázó tartozik, itt pedig most 5 tömböt kaptunk. Igazából ez csak az olyan játékokban okozhat problémát amik nagyon a textúrákra hasalnak rá, márpedig napjainkban inkább a shaderek szoktak előbb kifogyni a szuflából, úgyhogy a textúrázók száma nem sűrűn fog limitáló hatással bírni. A konkurencia kártyáit már mind ismerjük, a 9800GT rengetegszer szerepelt tesztjeinkben, míg a GT240 a frissebb 9600GT pótló DX 10.1 támogatással. Azért választottuk a GDDR5-ös változatot, mert árban ez áll közelebb az új kártyához, teljesítményben pedig a 9600GT szintjén van körülbelül.

A kártya – Sapphire HD5670

Szokás szerint a Sapphire kártyája futott be először, így hozzánk is ez került. Mivel szinte minden gyártó más hűtővel szerelte fel a saját kártyáját, ezért általánosítani most nem lehet, de abból amit láttunk és hallottunk elmondható, hogy a jelen esetben GPU felett trónoló Arctic Cooling hűtő 2D-ben halkan teszi a dolgát és 3D-ben sem megy fel zavaró magasságokba. Tisztán hallható, de nem hangos.


Maga a kártya ugyanakkora, mint a HD4670-es volt és természetesen nincs szüksége plusz tápcsatlakozóra, hiszen a TDP-je üresjáratban 14W, terhelés alatt pedig 61W. Extrákra ne nagyon számítsunk, ez nem az az árkategória, tehát a driver CD mellett nincs DiRT 2 kupon, se kábelek, se semmi. Kimenetek terén többféle kártya létezik, a mi példányunk D-sub, DVI és HDMI csatlakozókkal rendelkezett.

Tesztgép

Alaplap: Gigabyte P35-DS3
Processzor: Intel Core 2 Duo E8400 (3GHz, 6MB L2)
Memória: 2x1GB Geil Ultra DDR2-800MHz
Grafikus kártyák: Sapphire HD5670, Asus HD4670, Asus HD5750 Formula, Asus GT240, Asus 9800GT
Tápegység: Corsair TX650
Operációs rendszer: Windows 7 Professional 64bit
Driverek: Catalyst 9.12, GeForce 196.21, Redwood béta driver

Órajelek, fogyasztás, hőmérséklet



Órajelek tekintetében a referenciától csak az Asus HD5750 Formulája tér el, ami különleges dizájnú hűtőjének köszönhetően keltette fel az érdeklődésünket. Természetesen Catalystben levettük a GPU órajelét 700MHz-re a tesztekhez, de a legtöbb esetben úgy tűnt nem igazán hatja meg a próbálkozásunk, pedig a GPU-Z és a CCC szerint is 700-on ment. A hűtőjéről elmondható, hogy élőben valóban jól néz ki, de a referencia hűtőknél sajnos nem igazán halkabb, és csak pár fokkal tartotta hűvösebben a GPU-t. A mezőny többi tagja mind ismert, és az új kártya sem okoz meglepetéseket órajelek tekintetében, hiszen a HD5000-es sorozatra jellemző 157/300-on ketyeg 2D-ben.


A 9800GT-t leszámítva a mai felhozatal lehetne az energiatakarékos kártyák mezőnye is, hiszen 2D-ben mindannyian elég alacsony fogyasztással rendelkeznek, és terhelésre se igazán változik a kép, fej-fej mellett haladnak a kártyák. Mielőtt valaki félreértelmezi, az üresjárati és terheléses fogyasztások közötti különbségekben nem csak a VGA extra fogyasztása van benne, hanem a processzoré is, hiszen a FurMark az egyik magot szépen leterheli, tehát a HD5670-et alapul véve nem a GPU fogyasztja egyedül a plusz 64W-ot.


A hőmérsékletek gyártónként a használt hűtőtől függően erősen képesek változni, úgyhogy messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni a diagramból. Mivel a HD5670 kivételével minden kártya Asus volt, így a HD5750 esetében a Formula hűtésük értékelhető a látottak alapján, míg a többi kártyán a Glaciator vagy annak egy olcsósított változata volt.

Tuning

Természetesen a túlhajtást sem hagytuk ki, de a Catalyst most nem hagyott túl nagy teret a próbálkozásoknak és egyéb programok (például a RivaTunerre épülő MSI Afterburner) sem engedték magasabbra állítani az órajeleket az ott meghatározott maximumnál, ami 850/1050 volt az alap 775/1000 helyett. Ez ~10 és 5% tuningot jelent GPU és memória fronton, ami nem túl sok, és így nem is lepődtünk meg azon, hogy a kártya könnyen vette az akadályt. A teszteket ezen az órajelen is lefuttattuk.

Ez a maximum. Egyelőre


A Resident Evil 5 nem a legterhelőbb játékok egyike, mindössze a HD4670 esik be átlag 30fps alá, és a HD5670 eredményeiből kiindulva ő is csak sávszélesség problémák miatt, egy GDDR4-es változat biztos jobban teljesít. Az erősorrendben, csak a 9800GT vártnál gyengébb szereplése meglepő.


DiRT 2 alatt már körülbelül teljesül a papírforma, csak a 9800GT teljesít meglepően jól. Különös lenne ha a CPU fogná vissza a HD5750-et egy pár fps-sel, de még ez is előfordulhat. A HD5670 és a GT240 fej-fej mellett halad.


Nehéz megmondani, hogy a Borderlands alatt mi limitál, nem könnyen találtunk olyan beállításokat, ami minden kártyának jó valamennyire. Végül aminél maradtunk az a 16xAF, On, On, Low, Med, Med, On, On, Off, Off volt ha valaki a saját eredményeit szeretné hozzánk viszonyítani. Ha nem is sokkal, de ez a játék inkább a GF-eknek kedvez, magasabb beállításokon pedig mindenen játszhatatlanná válik.


Call of Juarezben elég durván átbillen a mérleg a túloldalra, az AMD kártyáinak nagyon fekszik ez a játék, és a HD5670 újfent képes a 9800GT előtt végezni (ez nem sűrűn fordul elő).


A Fallout 3-ban használt Gamebryo motor is inkább az AMD felé húz, ha kibírjuk, hogy néha leesik az fps, akkor a HD5670-nel akár magasabb felbontáson is próbálkozhatunk Ultra beállítás mellett.


A World in Conflict alatt ismét beáll a papírforma, érdemes megfigyelni, hogy mediumra váltva hogy megugrik az átlag fps, még így is, hogy felbontást növeltünk.


Erősorrendben hasonló a helyzet a Far Cry-ban is, azzal a különbséggel, hogy a HD5670 megint elhatárolódik a GT240-től.


Crysisban Gamer beállításon egész játszható értékeket lehet elérni 720p-ben az új kártyával, míg a Mainstream beállítás egy egészséges kompromisszum, ha nagyobb felbontásra vágyunk (szinte minden kártya hasonló eredményeket ért el a két tesztben).


HawX alatt a 9800GT kivételével minden kártya kihasználhatta DX10.1 kompatibilitását, és ez meg is látszik az eredményeken. A GT240 beéri nagytestvérét, de a legolcsóbb HD4670 kivételével még így is mindenki előttük végez. 720p esetében valószínű, hogy processzorlimitbe futottunk, így az összesítésből a teszt ezen részét kivettük.


Az új Stalker viszont úgy néz ki, hogy kedvez a GeForce-oknak. DX11-es teszteket tekintettel a mezőny nagy részére most nem futtattunk, hiszen már nem újdonság. Ez azon kevés tesztek egyike ahol a GT240 a HD5670 előtt végez.


Az összesítésben a HD5670 szépen helyet foglalt a GDDR5-ös GT240 és a 9800GT között. A hivatalos bejelentése előtt még abban reménykedtünk, hogy körülbelül a nagyobb GF szintjén lesz, a specifikációk ismeretében viszont már tudhattuk, hogy nem így lesz. Még egy blokk shader (+80) és meglett volna, de ez így kevés. Persze megfelelő árszinten mindez rendben lenne, de akárcsak a GT240, a HD5670 is egy kicsit többe fáj egyelőre, mint amennyit optimálisan érne. Az 1GB-os példányokkal egy árban van az egyelőre elég ritka 512MB-os HD5750-es és az esetek döntő többségében azzal jobban járunk. A fél gigás HD5670-ek most 24-25 ezer forint környékén vannak, a 20-asok alján nagyon jó vétel lesz majd belőlük, addig pedig döntenünk kell ezen az árszinten, hogy nagyobb teljesítményt szeretnénk (pl. 9800GT, megmaradt 4830, esetleg a legolcsóbb 4770-es) vagy több tudást, alacsonyabb fogyasztással párosítva. Ez utóbbi is elég kecsegtető, főleg hosszútávon, de a tudásból még nem tudjuk mi lesz később komolyan kihasználható, a jövő hónapban megjelenő Alien versus Predator 3 kapcsán még valószínűleg visszatérünk a témára.

A tesztben szereplő kártyákat a Cédrus Számítástechnikai Kft.-től és a Juventus Team Computer-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

34. somakb
2010.01.25. 13:57
Azért az nem semmi, hogy amíg nem dx11 teszteket nézünk (mondjuk ebben a kategóriában nem tudom egyáltalán mit fog tudni a tesszallálással megterhelve pl az 5670) addig a mai napig egész jól megállják a helyüket, mind az átnevezgetősdi társulat mind az ati korábbi kártyái az újoncokkal szemben. A HD4670-es is egész jól bírja, ahhoz képest hogy 20%-al kevesebb shadere van, alacsonyabb órajelek, ráadásul jóval kisebb memória sávszélesség. Ehhez képest a 23% -os összesített lemaradás, egész szép, nem igazán jelzi azt, hogy az új technológia hatalmasat mutatna. Pont annyival erősebb a HD5670, mintha a korábbai architektúrával és technológiával lennének ezek az órajel és sávszél paraméterei.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
33. Krisinto
2010.01.25. 14:08
végre a középkategória is kapott egy ilyet
akinek nincs pénze erőműre annak ez is kitűnő
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
32. nana95
2010.01.25. 14:58
Azért én nem vártam enyit ettől a kártyától, és elég jól tuningolható is. Szerintem érdemes felljebbhúzni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
31. spuros
2010.01.25. 15:10
A 9800GT-t nem szabad temetni.. Megállja a helyét ma is nem kicsit.. Nekem egy 1GB Gainward GoldenSample van és eddig mindent visz tökéletesen elég magas felbontáson is (beleértve a Crysis-t is).. Tegnap pl. a pont a Crysis-al játszottam fullHD-ben és kellemesen meglepődtem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. Steveair
2010.01.25. 15:21
Azért nem olyan erős az a 9800Gt a Crysis-hoz Nekem egy 8800Gt-m van az alap 600/1500/900 helyett 800/2000/1060 Mhz-en jár igy gyorsabb mint a gts250, a crysison kivül 1680*1050 ben mindennek elég még élsímítással együtt is. De amugy meg a játékokat kéne optimalizálni nem mindig uj kártyát kiadni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. rabib
2010.01.25. 15:29
spuros: Nekem is Gainwardom van, csak 9600 GT, de Golden Sample. Azért ha a processzorom erősebb lenne, akkor jobban teljesítene.

Steveair: Jól mondod. A játékokat jobb lenne optimalizálni, pláne a Crysist, mert az aztán "gépgyilkos" egy játék.
A 8800GT-t meg jól feltuningoltad!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. rini
2010.01.25. 15:30
Köszönöm a teszt készítőinek ezt a tesztet. Egyszerű és jól látható a kártya teljesítménye a mérések alapján. Valahová a 9600gt és a 9800gt közé esik a teljesítmény. Én a magam részéről kicsit többet vártam (legalább a 4770 vagy 9800gt szintjét vártam) tőle mert itt is van egy nagy szakadék az 5750 és az 5670 között. Gondolom várható lesz a későbbiek folyamán ide is egy kártya mint az 5830. Bevallom, hogy én itt már teljesen feleslegesnek találom a dx 11 alkalmazását a kártya tudását látva. Legalább is jelenleg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. rabib
2010.01.25. 15:37
Amúgy azért a kb 26 ezerért, amibe kerül az 5670, annyiért van GTS250 is: [LINK] Az viszont tuti jobb nála és nem is kicsivel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Csaber
2010.01.25. 15:51
Én többet vártam ettől a kártyától , ezen a mondaton meglepődtem:\"A World in Conflict alatt ismét beáll a papírforma, érdemes megfigyelni, hogy mediumra váltva hogy megugrik az átlag fps, még így is, hogy felbontást növeltünk. \" mert gyakorlatilag 1-2 fps-est jelent csak a felbontás növelése ebben a játékba (én először 7600Gt-vel játszottam vele) akkor teszteltem .Ja és köszi a tesztet!

spuros: nem rossz a 9800GT , de újonnan már nem nagyon ajánlanám kivéve Nv fannak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Brunze
2010.01.25. 15:56
A tesztek alpján ez a kártya egy picivel erősebb mint az én BFG 9600 GT OC-m.
De az ára szerintem is nagyon magas úgy 20-22e egy 1GB-os változatért már jobban mutatna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. SalamonSza...
2010.01.25. 15:57
A DiRT 2-őt DX11-ben is kipróbáljátok, hogy mennyivel lassabb úgy?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. polarx
2010.01.25. 16:15
Borderlandsnál nem tom mi ez a leírás.. nállam közel maxon 1680-bais bőven játszható volt olyan 50-60fps.. és még mindig az a buta 88GT-m van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Vendég-Ven...
2010.01.25. 16:37
Svindler:

Talán nem ide tartozik, de érdekelne, szerinted jelenleg melyik az a legolcsóbb kártya, amely kis fogyasztású és jól használható HD lejátszáshoz (BR ripek is: x264, VC-1, AVC, stb. Játékok nem érdekelnek.

A minap próbáltam egy HD 3450-essel lejátszani egy 1080-as BR-ripet, az nfo szerint AVC kódolással, de a kártya terhelése alig 8% volt, míg a CPU (E2180) 70% körül vagy fölött. Lejátszó: Total Media Theatre 3. Szóval az a gyanúm, hogy itt nem volt HW gyorsítás, ezért gondolok másik kártyára.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Szaby59
2010.01.25. 16:39
MPC HomeCinema-t használj, ingyenes és a legjobb DXVA-hoz.
Ripeknél egyébként ne számíts nagy GPU terhelésre, reggelire megeszi...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. spuros
2010.01.25. 17:10
Steveair én csak azt mondtam kellemesen meglepődtem..(:
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Steveair spuro...
2010.01.25. 17:15
Én is meglepődök az enyémen néha hogy mik és hogy mennek rajta Húzd fel a tiedet is 800Mhz-re, csodákra képes Én a crysis-on máshogy szoktam meglepődni engem az lep meg hogy semmin nem fut sehogy
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Svindler
2010.01.25. 18:41
Vendög: ahogy Szaby mondta tény egy próbát a Home Cinemával, a 3450-nek illene vinnie. Teljesen ingyenes program:
http://mpc-hc.sourceforge.net/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. spuros
2010.01.25. 20:01
Steveair náladmelyik érték mit takar?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Nurba
2010.01.25. 20:19
Nekem teszik az 5670...ha 20k körülire esik az ára az 512Mb-os verziónak, akkor lecserélem a feleségem 4670-ét erre Én magam az 5830-ra vagyok ráizgulva, remélem a Fermi után jóárasítva hozzájuthatok majd
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. ThePoweR
2010.01.25. 21:06
Na hát azért nem kicsit gyorsabb a 4670-nél.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Phantomstr...
2010.01.25. 22:52
Kb annyival gyorsabb, amennyivel több SPU van benne. Ez nem meglepő, de én kicsit többet vártam...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Steveair spuro...
2010.01.26. 00:23

spuros

gpu:800Mhz shader:2000Mhz mem:1060(x2)Mhz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. spuros
2010.01.26. 00:40
Steveair köszi..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Vendég-Ven...
2010.01.27. 04:13
Köszönöm a tippeket. A Homecinemát eddig is használtam, a gondom vele az, hogy csak egy CPU-magot használ (E2180, nincs húzva, hogy minél halkabb legyen a gép), így a nagy CPU-terhelés miatt nincs szinkronban a kép a hanggal.

Még azt kérdezném, miért van, hogy a videokártya a codecet "megeszi reggelire", de a processzormagot fullra kihajtja a lejátszás? Amúgy nemcsak ripeket próbáltam, hanem teljes BR másolatot is.

Nem értek a codecekhez és videokártyákhoz, ezt vegyétek figyelembe, ha válaszoltok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Szaby59
2010.01.27. 11:32
A legújabb akármennyi CPU magot használ.
Catalyst+Dx runtime-ból nemárt felrakni a legfrissebbet, illetve a beállításoknál a kimenetet VIsta/7 alatt EVR Custom-ra rakni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Roninka
2010.01.27. 17:43
és ez most miért is jó nekem ? azért mert tudja a dx 11 -et ? még egy ezer éves 9800gt is leveri szinte az összes tesztben.. közép kategória nagyon alja ez a kártya.. nem látom az előrelépést azon kívül,hogy tudja azt a hőn áhított dx11 -et, amit ilyen 15 fps -el fog vinni.. akkor meg mi értelme ? ez is csak néphülyítés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Thelon Ronin...
2010.01.27. 18:00
Ez a kártya nem hiszem hogy a "HC gamereknek" készült. De ha valaki most szeretne gépet újítani, és nincsen rá fölösleges 250-300ezer forintja, figyel arra, hogy a kártyája ne fogyasszon sokat és pluszba feljettebb gyártás technológiálval készült kártyát szeretne, akkor lehet hogy ezt a kártyát választja. Igaz, most kicsit túl van árazva.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. nattila77
2010.01.27. 19:17
Vendög: feltehetően rosszul van bekonfigolva az MPC-HC-d és ezért nem használja a videokártyát. két magot szintén támogat, valami nagyon nem oké nálad

- uj driver legyen fent
- uj mpchc legyen fent
- renderer legyen EVR vagy VMR9 renderless
- internal filtereknél a H264 és VC1 DXVA-s kodekjei mellett legyen pipa

lejátszáskor ellenőrizd, hogy a PLAY/FILTERS/MPC video decoder-en jobbklikk/properties ki kell h irja a DXVA modnál h "H264 bitstream decoder, no FGT" ! ha ott no DXVA van, akkor a processzor dekódol!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Tirexi
2010.01.28. 10:36
Ez a VGA az AVP alatt megdöglik 1920-ba.

DX11-et mindenkinek!!!!!
Mindenkinek aki nem ért hozzá és jól beszopja majd vele.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Nagyember
2010.01.28. 11:19
Azért, akinek volt lóvé 1920*1080-as megjelenítőre, mondjuk egy LcdTV-re, az ne az 5600-as szériából vegyen vidkarit magának...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. nattila77
2010.01.28. 19:21
Tirexi: 720p-ben még jó lehet!

Nagyember: pl egy 43 ezer forintos tft-re? tényleg, az kész vagyon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Nagyember
2010.01.29. 10:51
Speciel nem monitorra gondoltam, de aki azt vesz, az is gondolkodhat, hogy vajon egy elég középkategóriás, vagy az alatti kártya elég lesz-e 1920*1080-ra...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Szaby59
2010.01.30. 12:11
Aki ezzel akar FullHD-ban játszani megérdemli...
Talán még 1600ba AA+AF nélkül...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Vendég-Ven...
2010.02.03. 13:28
nattila77, Szaby59

Azt hiszem, a videokártya telepítésével lehetett baj, pedig friss telepítés volt. Legyalultam, újra feltettem, és most a MPC Homecinema gyönyörűen visz mindent, 1080-as HD-t 10-14%-os CPU-val.

Az EVR ill. a VMR9 renderless beállításoknál sajnos a kép ugrált, de a System default beállításnál hibátlan volt. Azt hiszem, még egy kicsit játszadozom vele, de ár így is kiváló.

Köszönöm a segítséget!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!