iPon Cikkek

Heavy Rain – Érzelmek viharában

Dátum | 2010. 02. 24.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK


Négy év hosszú idő, márpedig pár hónap híján ennyi esztendő telt el a 2006-os E3 óta, amelyen a Quantic Dream bemutatta következő játékának techdemóját. A Heavy Rainre keresztelt programról aztán sokáig semmit sem lehetett hallani, csak annyit tudtunk, hogy a fejlesztők előző alkotásának, az Indigo Prophecy-nek nyomdokain fog haladni, tehát nagy szerepe lesz benne a történet folyását alakító döntéseknek. 2008-ban aztán megkaptuk az első játékmenet videót, amit látva sokunk csak az állát keresgette. Az életszerű grafika, a tökéletes animációk, és az újszerű, ám az Indigo Prophecy-t kipróbáló játékosok számára bizonyára nem ismeretlen irányítás még tovább fokozta várakozásunkat. Akkoriban már tudni lehetett, hogy a játékot a Sony adja ki, így nem meglepő, hogy Playstation 3 exkluzív lett a program. Tavaly tovább adagolták számunkra a trailereket és az extra információkat, így lassan kezdett kirajzolódni, hogy egy nagyon komoly történettel rendelkező thrillert tisztelhetünk majd a Heavy Rainben, amely egy pillanat alatt magába szippantja az embert.

Hősünknek nem kevés megpróbáltatásban lesz része
Meddig mennél el, hogy megmentsd, akit szeretsz?

A Heavy Rain története során négy teljesen eltérő személyiséggel rendelkező szereplő életét kísérhetjük nyomon, akik kezdetben saját útjukat járják, ám az idő múlásával sorsuk lassan összefonódik. Igazán az teszi érdekessé a karaktereket, hogy sok más játékkal ellentétben a szereplők nem szuperhősök, vagy legyőzhetetlen katonák, netán idegen lények, hanem hétköznapi emberek, akik a valóságban is létezhetnének. Elsőként Ethan Marssal, a sikeres építésszel ismerkedünk meg, akinek élete az amerikai álom tökéletes megtestesítője. A játék első perceiben Ethan egy reggelét, valamint a fia születésnapjára való készülődését élhetjük át, tehát nem ugrunk rögtön fejest az akcióba. Sokak számára talán feleslegesnek tűnhet ez a rész, de valójában nagy szerepe van abban, hogy jobban kötődjünk, a karakterünkhöz, illetve ekkor tanulhatjuk meg a Heavy Rain igencsak egyedi irányítását. A jobb ravasszal tudunk sétálni a karakterünkkel, míg a bal analóg karral vezérelhetjük a mozgás irányát. Bár papíron jól hangzik a rendszer, néha azért meg tudja kavarni a dolgokat, mivel a szűkebb helyeken nem tudunk olyan könnyedén és pontosan mozogni, mint más játékok esetében. A jobb analóg karral, illetve a többi gombbal pedig emberünk más mozdulatait és a Quick Time Eventeket kivitelezhetjük. Aki nem tudná, hogy utóbbi mit is takar, egyszerűen csak a képernyőn felvillanó mozdulatokat kell minél hamarabb végrehajtanunk egy feladat megoldásához. Nagy piros pont jár a fejlesztőknek azért, hogy végre rendesen kihasználták a PS3 mozgásérzékelős kontrollerének képességeit is, hiszen számos mozdulatot a gamepad mozgatásával tudunk csak kivitelezni. Ha fojtogatnak, akkor például veszettül rángatnunk kell a kontrollert, míg egyensúlyozáskor óvatosan jobbra-balra döntenünk. A párbeszédrendszer szintén ötletes: a bal ravaszt lenyomva emberünk körül megjelennek a válaszlehetőségek, melyek az adott irányba viszik tovább az adott beszélgetést. A csavar ott van az egészben, hogy minél idegesebb, stresszesebb a karakterünk, annál nehezebben olvasható ki a szöveg, utalva ezzel a karakter lelkiállapotára.

Apa és fia

Az irányítást letudva térjünk vissza a szereplőkre. A történet a tanító részt követően indul be igazán, hiszen szemtanúi leszünk, ahogy Ethan élete szép lassan egy rémálommá változik. Egy tragikus balesetnek köszönhetően elveszíti fiát, családja széthullik, pár évvel később pedig Shaun nevű gyermeke is veszélybe kerül, mivel elrabolja őt a várost évek óta rettegésben tartó sorozatgyilkos. Innentől kezdve Ethan-nek csak egyetlen célja van, hogy bármi áron megtalálja a fiát, mielőtt valami baja esne. Az első fejezetet követően egy Madison Paige nevű csinos újságíró hölgy bőrébe bújhatunk bele, aki súlyos álmatlanságban szenved. Az ő célja, hogy minél többet megtudjon az említett gyilkosról, hogy aztán egy remek sztorit kerekítsen belőle. Harmadik szereplőnk egy fiatal FBI ügynök, Norman Jayden, aki a rendőrségnek segít a nyomozásban. A többiekhez hasonlóan ő sem tökéletes, mivel súlyos drogfüggőségben szenved, ennek ellenére ő volt az egyik kedvenc karakterem. Főleg azért, mert Jaydennel alkalmunk lesz helyszínelő módjára nyomokat gyűjteni és elemezni, melyet egy ARI nevű high-tech szemüveggel és kesztyűvel tehetünk meg. A sort Scott Shelby zárja, aki a kicsit mackós, ennek ellenére jó formában lévő magánkopó megtestesítője. Gondolom nem meglepő, hogy ő is az Origami gyilkos után szaglászik.

Tisztára mint a Helyszínelőkben
A fejlesztést vezető David Cage több interjúban is elmondta, hogy mennyire fontosnak tartja a szereplők hitelességét, és azt, hogy képesek legyenek valós érzelmek, mint például félelem, szeretet, elkeseredettség, ingerültség kimutatására. A Heavy Rain végigjátszása után csak azt írhatom, hogy a készítőknek sikerült elérniük a céljukat és ebben nagy segítségükre van a játék grafikája, mely már-már a fotórealizmus határát súrolja. A remek animációknak köszönhetően a legkülönfélébb érzelmeket képesek megjeleníteni a szereplők, ami talán nem is olyan meglepő, hiszen hatalmas mennyiségű motion capture munkát fektettek a programba. Az emberek kidolgozottsága mellett nem lehet panaszunk a helyszínek megjelenítésére sem, hiszen egy részletesen kidolgozott világot tár szemünk elé a Quantic Dream, mindezt úgy, hogy többnyire stabilan fut a program. Pár helyen észlelni csak kis belassulást, ám ezek többsége akkor fordult elő, amikor több tucat ember volt egy időben a képernyőn (bevásárlóközpont, metróállomás), így ezt a kis bakit talán megbocsáthatjuk.

Kicsit részletes a grafika. Csak egy kicsit...

Döntések, amiknek súlya van

Aki annak idején szerette az Indigo Prophecy-t, az bizonyára élvezte, hogy a játékban meghozott döntéseink nyomán teljesen eltérő jeleneteknek lehettünk szemtanúi. A Quantic Dream megtartotta ezt a játékmechanizmust a Heavy Rainben is, de sok mással egyetemben ezt is egy magasabb szintre emelte. Játék közben folyamatosan döntéseket kell hoznunk, melyek befolyásolják az adott fejezet végkimenetelét, illetve gyakran az egész játék történetét is. Elképesztő mennyiségű jelenetet készítettek el a fejlesztők a programhoz, így még a sokadik végigjátszáskor is bele fogunk futni olyan szituációba, amit korábban nem láttunk. Még a beszélgetések során választott lehetőségek, és a Quick Time Eventek (QTE) alatt nyújtott teljesítményünk is hatással vannak az eseményekre. Apropó Quick Time Eventek: sokan már előre rossz érzésüknek adtak hangot e játékelem miatt. Attól féltek, hogy az egész játék egy hosszú átvezető videó lesz csak, ami során néha-néha le kell nyomni egy gombot, hogy továbbjussunk. A kételkedőket megnyugtathatom, a fejlesztők sokkal profibban szőtték bele ezt az elemet a játékba. Kevés olyan szituáció lesz, amikor csak nézünk, mint a moziban, és teljesen elveszítjük az irányítást a karakterünk felett, bár igaz, hogy cserébe rengeteg QTE-nek leszünk részesei. Ami szép az egészben, hogy ha hibázunk is, attól még nincs vége a játéknak, mindössze egy másik jelenetet fogunk látni. Igazság szerint még akkor sincs „Game Over”, ha meghal egy, kettő vagy akár három karakter. A sztori így is megy tovább, ráadásul a remekül megírt cselekménynek köszönhetően teljesen kerek történetet kapunk a végére. Újra csak akkor kell kezdenünk egy jelenetet, ha az utolsó emberünket is utoléri a végzet. Viszont ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy miként alakul a történet, ha életben marad egy adott karakter (vagy ha meghal), akkor bármikor újrajátszhatjuk a korábbi fejezeteket, nem szükséges mindig az egész játékot az elejéről kezdenünk.

A játék előszeretettel használ osztott képernyős megjelenítést
Adott tehát a kiváló grafika, a remek játékmechanizmus, és a lebilincselő történet, így az egyetlen dolog, amivel el lehetett volna szúrni a játékot, az a szinkron és a zenei rész. A Quantic Dream szerencsére jól tudta, hogy egy ilyen komoly hangulatú és mély játékhoz első osztályú audió rész dukál, így nem spórolt az idővel és a pénzzel, és remek színészeket választott ki az egyes karakterek szerepére, plusz kiváló minőségű zenéket is szereztek a Heavy Rainhez. A végigjátszás során megnyitott bónusz videókból azt is megtudhatjuk, hogy több száz ember közül választották ki a főszereplőket, akik aktívan részt vettek az animációk elkészítésében is, nem csoda, hogy a játékbeli karakterek olyan valósághűen viselkednek.

A hölgy főszereplő
 

Mit is mondhatnánk még a játékról? Hosszú út vezetett a program megjelenéséig, ám megérte a várakozást, hiszen egy olyan élményben lehet része a játékosnak, amit jelenleg semmilyen más programtól nem kaphat meg. A szavatossággal sincs probléma, hiszen az első alkalommal akár 12 órás is lehet a kaland. Ráadásul ez tipikusan az a játék, amit megéri többször is végigjátszani, hiszen minden döntésünk újabb elemekkel bővíti a történetet. További jó hír, hogy már úton vannak a tervezett DLC-k, amik segítségével még több dolgot tudhatunk meg a négy főszereplőről. Kétségtelen, hogy nem való mindenkinek a Heavy Rain, hiszen ha valaki a könnyedebb történeteket kedveli, illetve jobban szereti, ha minden pillanatban uralja karaktere cselekedeteit, akkor csalódni fog a játékban. Ám aki egy felnőtteknek szóló, izgalmas, néha megindító történetet szeretne átélni, az keresve sem találhat jobbat ennél.
 


A játék hivatalos trailere

 

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

26. tibszi
2010.02.24. 12:45
"only on PS3"

sejtettem...
Végre egy értelmes játék erre csak egy platformra jön
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Svindler
2010.02.24. 13:03
Igen, ez az exkluzív cuccok lényege
Ha mindenre lenne minden akkor nem lenne egy idő után többféle gép.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. gezu1025
2010.02.24. 16:09
És akkor vagyonokat lehetne spórolnunk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. horyk
2010.02.24. 16:16
Ezt PC-re kezdték fejleszteni !
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Th3Ac3
2010.02.24. 16:34
Ha már ilyen nagyon sok "konzol only" játék van, igazán kitalálhatnának még pár "PC only-t" is (az MMOkon kívül persze) ne csak a mi szívünk fájjon.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Chocho
2010.02.24. 17:20
Th3Ac3:

Stalker?

horyk:

Nem, már a kezdetektől is PS3-ról beszéltek, csak akkor még nem volt hivatalosan exkluzív a cucc.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. YuGabe
2010.02.24. 17:33
Ha annyira fáj a szívetek, észrevehetitek, hogy MMO-kon, a casual játékok nagyrészén és néhány FPS-en kívül PC-re nem jön semmi exkluzív. Így ha játszani akarnátok, akkor csak egyszer kellene videókártya helyett konzolt venni (mivel kábé ugyanott tud lenni a kettőnek az ára, használtról nem is beszélve), és kész, lehet játszani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Svindler YuGab...
2010.02.24. 18:05
Azért ennyire nem szörnyű a helyzet, minden attól függ ki mivel akar játszani. MMO és FPS mellett az RTS-ek nagy része is PC-s, hiába kezdenek betörni konzolra is. De ha kérhetném maradjunk a játéknál, erre van ezer más topic
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. dragon83
2010.02.24. 20:12
tibour: Akkor olvasd el még egyszer az első bekezdést, és keresd azt a szót, hogy Playstation 3. (és nem, nem most írtam ezt bele, hanem már az elejétől kezdve benne volt).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. tibour
2010.02.24. 20:44
dragon83: Azt mondod,h egy egész bekezdést el kéne olvasnom ahhoz, hogy megtudjam, milyen platformra van? Mondjuk én lusta vagyok ehhez Egyébként meg szemmel átfutottam, de ha úgy van leírva,h Playstation 3, és nem PS3, akkor nehéz észrevenni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Chocho
2010.02.24. 21:05
tibour:

"ha úgy van leírva,h Playstation 3, és nem PS3, akkor nehéz észrevenni."

Ööö... most ez nem komoly, ugye?



Amúgy meg elég szomorú, hogy egy ilyen remek játék témájánál csak arról megy a vita, hogy milyen a PC-s ipar manapság...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Magrathea
2010.02.24. 21:45
Azt hiszem megvan a jövő hétvégi programom! Jó cikk! Rengeteg híren és infón átrágtam már magam a játékról, de neked sikerült átbillenteni a mérleg nyelvét. Most már biztosan végigjátszom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Zoe01
2010.02.24. 22:13
Most már csak pár nap, és én is játszhatok vele.

Amennyit eddig láttam belőle, az nagyon meggyőző volt számomra.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. MassKilla
2010.02.24. 22:14
ahogy a trailerekben, és a gametrailersen a hozzászólásokban néztem erősen lehúzták a játékot a grafója miatt, és jogosan! a hangzatos kifotosoppolt, renderelt bemutatók tényleg igazán szépek, meg a promó képek, de egy ingame-videóban egyértelműen látszik, hogy egy-két részen még egy unreal engine szintjét sem éri el!

mondjuk most hogy elgondolkodok, lehet hogy nem volt maxon a grafó...nemtom ez ps3-on hogy lehetséges...de viszont akkor csak simán azon a videón nézett ki tréül, amúgy meg szép, de kétlem
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Zoe01
2010.02.24. 22:39
MassKilla: Na ne vicceljünk már...

1. MINDEN Real-time a játékban, semmi render, semmi photoshop.

2. Láttad már élőben a játékot, vagy csak mások véleményére hagyatkozol?

3. Az általad említett oldal hozzászólóival én azért nem példálóznék a helyedben. Többségük 14 éves visító fanboy, akik még egy értelmes mondatot sem tudnak összehozni (Csak a metacriticsre tudnak járnak, hogy lepontozzák a kis "kedvenceiket", hogy ezáltal kompenzálják az agyi és egyéb jellegű elmaradottságaikat).

De miért is magyarázom én ezt neked...

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dragon83
2010.02.24. 22:52
MassKilla, amint belinkelted azt a játékmenet videót, amiben szarul nézett ki a játék, folytathatjuk a diskurzust. Ja és azokat a hozzászólásokat is idézd be a Gametrailers-ről, amikben egy csomó ember lehúzta a játék grafikáját.

Amúgy az eleve nem lehetséges, hogy a bemutató videókban jól nézett ki a játék, a valóságban meg nem, mert a trailerekben látott jelenetek minősége, és a valódi játékmenet képminősége megegyezik, ergo nincs itt semmiféle Photoshoppolás.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. gyerecske
2010.02.25. 12:18
Jövő héten én is megveszem.Azóta várok rá , hogy láttam azt a castingos techdemót róla.
Eszméletlen játék a demo alapján is.Le a kalappal a fejlesztők előtt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. iceblade
2010.02.25. 17:56
az oké hogy egyszer megveszed a ps3mat de a játékokat mind meg kell vegyed

(szerk.: máshoz is nem varázsolunk a fórumon, főleg nem ezen a részén ami a főoldalon van)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. dragon83
2010.02.25. 18:22
Sajnos iceblade, a játszás többnyire költséges hobbi, ez nem is kétséges. Xbox360-on is ugyanolyan költséges játszani, mint PS3-on. Legalábbis normális esetben.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. MartonRoby
2010.02.25. 18:36
Baszott jó ez a trailer. Kár, hogy nem jön PC-re. Biztosan kipróbálnám.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. NKing
2010.02.25. 19:28
dragon83: szerintem minden hobbi drága mulatság, ha valaki tényleg jól akarja csinálni. Csak míg egyes hobbiknál ezt megértik könnyen az emberek, addig a gaming-nél mégsem. Aki biciklizik, az abba öl bele százezreket, hogy legyen egy jó cangája, aki game-el, az meg a gépébe/konzoljába.

Fantasztikus a Heavy rain, szerintem már önmagában ezért megéri venni egy PS3-at. És akkor még ott van az Uncharted, vagy a God Of War... De igaza is van a Sony-nak, hogy egy ilyen konzolt alkottak, ami nem törhető. Így nem esnek el a játékfejlesztők nagy pénzektől. A legtöbb PS3-as címen meg látszik is, hogy időt és munkát vittek bele. PC-n meg csodálkozik az ember, ha gyorsan dobnak ki valamit összecsapva (lásd AVP).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. trent
2010.02.26. 11:25
Nking: Már feltörték

De tény és való hogy ez a konzol tartotta magát a legtovább.

hír itt: http://itcafe.hu/hir/hotz_sony_playstation_3_hacker_feltor.html

Egyébként ez egy hosszú és felesleges vita (mármint PC vagy konzol). Programtervező informatikus hallgató vagyok, remélem egy nap játékokat fejlesztek (déltől kezdődik a Játékprogramok fejlesztése előadás bár mivel csak XNA nem sokat ér de a semminél több [XNA = I love Microsoft, I love Xbox360, szal igazából... na mindegy])

Tulajdonképpen (remélem) soha nem fog kihalni a PC-s játékipar és szintúgy a konzolok sem (ezt viszont garantáltnak látom). A konzolpiac régebbi és több vihart megélt dolog mint a PC-s játék és ebből kifolyólag mindig is lesznek kölünbségek a két tábor között.

A Heavy Rain egy remek játék, és örülök hogy van ilyen. Az sem lep meg hogy japánok fejlesztették (Láttátok a Japán trailereket? lol) És tudjátok mit? Meg fogom venni. Amint lesz keresetem is. (Jelenleg még nem dolgozom ugye). DE! Én ugyanígy vagyok a PC-vel. Igenis költök rá és igenis vannak olyan nevek amiket érdemes megvenni.

(tipp: www.gog.com Good Old Games, régi remek játékok vannak összegyűjtve, felpatchelve, Vistáig kompatibilissé téve [nekem eddig Win7 alatt sem volt gond, Fallout Rulez!] és megfizethető áron újra kiadva. Nosztalgikus és szívmelengető...)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Zoe01
2010.02.26. 11:31
trent: Feltörték, de sokat nem értek vele...

A Heavy Raint meg nem japánok fejlesztették, hanem franciák.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Svindler trent
2010.02.26. 11:32
A Quantic Dream francia, a PS3-as hírt pedig mi is megírtuk csak ferdítés nélkül
Többek között ott van a hírben, hogy még hány védelmi rendszeren kell átrágnia magát az embernek ha akar valamit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. trent
2010.02.26. 11:45
Értem, elnézést a tévedésekért... Ez most tényleg meglep hogy francia.
Jól megtévesztettek

Japánoktól gyakran látni olyan játékokat ami inkább interaktív novella/regény/film. Többnyire minden amibe belefognak sztori alapú és érzelmi konfliktusokat dolgoznak fel (a maguk módján a fighter gémek is.. ) Tőlük láttam először ilyen "nyomd meg a megfelelő gombot ha felbukkan a képernyőn és akkor jó dolog történik a filmben" játékmenetet. Ráadásul jellemző rájuk hogy csak a saját konzolukra adjanak ki valamit és PC-re ne... Meg hát kérem... Origamis gyilkos?? Gondoltam, ilyet ki találna ki

És látva hogy a japán trailerek is kint vannak Gametrailersen, meg hogy Sony meg PS3, azt az elhamarkodott következtetést vontam le hogy japán.

De ez nem változtat azon hogy tetszik a játék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. gyerecske
2010.03.16. 21:34
Most értem a végére, nem találok szavakat, Zseniális játék!
Megyek kezdem is előlről. :-)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!