iPon Cikkek

Helldivers – A demokrácia álarca lehull

Dátum | 2015. 12. 16.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

Mindig is párás tekintettel és vigyázzállásba merevedve figyelted a katonai felvonulásokat? Farsangkor terepszínű ruhában, játék pisztollyal érezted magad a legmenőbbnek? Esetleg komoly elhivatottságot érzel a szabadság, a demokrácia megismertetésére mindazokkal, akiknek szükségük van rá? Akkor van egy jó hírem! Hős lehetsz, hazánk, a Szuper Föld védelmezője és bajnoka. Téged küldünk háborúba azért, mert a vezetőség úgy döntött, hogy a távoli bolygók civilizációinak demokráciára, felszabadításra van szükségük, ezt az áldást pedig ólommal a legegyszerűbb elvinni nekik. Olajuk nincs, igazából annyira nem is voltak ellenségesek, de jobb az elővigyázatosság, nemde? Mi a legjobb védekezés? Hát persze, hogy a mindent elsöprő tűzerővel való támadás! Ezzel a felütéssel kezd a Helldivers, ami a szarkazmus, a Starship Troopers (Csillagközi Invázió) és a baráti tűz örömeinek szerelemgyereke. Pörgős akciójáték egy olyan világban, ahol minden demokratikus, mindenki 100%-ig elégedett, minden szabályos, és a mi országunk/világunk a legeslegjobb. Aki pedig nem így gondolja, azt kivégezzük, vagy megszórjuk pár tonna ólommal, rakétával, lézerrel és több tucatnyi halálosztó fegyverrel. Mindent a szabadságért!
Ellenségeink számosak! Ellenségeink el fognak hullani előttünk! Bölcs vezetőségünk (a propaganda gépezet) 3 ellenséges civilizációt azonosított, akik veszélyt jelentenek mindenre, ami kedves számunkra. Ugye nem kell újra elmesélnem milyen fontos a szabadság és a demokrácia? Nem? Kár. Szóval az első leigázandó frakció a Bogaraké. Ők a Csillagközi Invázió című filmből lehetnek ismerősek. Nagyjából ugyanarra számítsunk, mint a filmben. Páncélozottak, szemből, a puha részeken a legsebezhetőbbek, a nagyobb egységeik pedig 1-1 ponton sérülékenyek csak, kemény munka lesz a kiirtásuk. Kelleni fog az ólmozott Chemotox, az biztos! A második frakció az agyakat manipuláló, energia pajzsokkal, teleportációval és gyors táv és közelharci egységekkel operáló Illuminate nevű faj. Csak győzzük kapkodni a fejünket, ha velük harcolunk. Talán ők a legkeményebb (és legutáltabb) ellenség a galaxisban. Végül, de nem utolsó sorban pedig itt vannak a Kiborgok. Ők elhagyták a Szuper Földet, és nem elég, hogy elárultak minket, de a testüket deformált, kibernetikus implantokkal eltorzított hibriddé degradálták. Specialitásuk a nehézpáncélos egységek, a lőfegyverek, és hogy különösen ocsmányul néznek ki. Idegennek számítanak, és mint jól tudjuk, az egyetlen jó idegen, a halott idegen!
Összegezzük, röviden mire is kell odafigyelni egy bevetéskor: a karakter mozgása, a célkereszt, a társaink helyzete, a fegyverünkben levő lőszer mennyisége, az ellenség egységei, az őrjáratok minél gyorsabb kiiktatása, a küldetés célpontjai, baráti tűz elkerülése, megfelelő helyezkedés, támogató egységek lehívása, a megfelelő kombináció begépelése, szakadékok, láva, nehézpáncélos ellenségek. Nagyjából ennyi, aggodalomra semmi ok, ezt bizony gyakorolni kell, és még akkor is simán belehal az ember, vagy valaki más, mert rossz helyre ment a gránát, vagy a lövés.
A Magickát ismerő játékosok régi barátként fogják üdvözölni a baráti tüzet alkalmazó Helldiverst is. Ellenség vagy barát? A lő-, és robbanószer nem válogat! Elég egy rossz mozdulat, vagy figyelmetlenség és egyik társad holtan maradhat a csatatéren, a vére pedig a te kezeden szárad! Ennyire azért nem vészes a helyzet, ugyanis simán megesik, hogy a csata sűrűjében lehívott tank becsapódáskor 2 csapattársad is maga alá temeti. Béke poraikra, hősiesen küzdöttek, osztották a halált és a demokráciát. Majd dobnak helyettük másokat. Helyetted is, hiszen senki nem él örökké. Külön érdemes böngészni a statisztikákat, hogy egy-egy háború során hány bajtársunk veszett eddig oda. És közülük mennyien a baráti tűz áldásos hatására. Szóval félkomoly a helyzet, oda kell figyelni, a tűzgombra ráragadt ujjú vérpistiket hamar ki fogják hajítani minden csapatból, de 1-1 eltévedt gránátért, lövésért vagy más okból bekövetkező halálért senki nem fog szólni.
Felszerelésünk személyre szabása a játék egyik erőssége. Alapvetően csak kinézeti elemnek számít, de sisakot, páncélt és köpenyt aggathatunk katonánkra, ezzel téve személyesebbé. A DLC-k és a játékon belüli unlockok bővíteni fogják ezen tárgyak listáját, így biztosan megtaláljuk a megfelelő kombinációt. Ezek mellett választunk egy perk-et, ami egy segítő tulajdonság/kütyü. Ez lehet nehézpáncél, gyorsabb futás, lézeres célzó fény és még sok egyéb. Ezután következik fegyverzetünk kiválasztása, ami egy oldal- és egy fő fegyverből áll. Az egyre fejlettebb puskákat szintlépésekért kapjuk, fejlesztésükre pedig a talált „minták” megszerzésével van lehetőség. A minták a térképen elszórt tudományos kutatáshoz szükséges anyagok, amelyekből, ha begyűjtünk tízet, akkor kapunk egy kutatási pontot. Ezeket a pontokat fegyverek, strategemek fejlesztésére költhetjük. A strategem pedig a játék azon mechanikája, aminek segítségével támadó, támogató, (drónok!) vagy kiegészítő felszereléseket, jártműveket (tankok!), csapásokat (még több rakéta!) hívhatunk le a bolygófelszínre. Mindegyiknek megvan a maga billentyűkombinációja, így ezek megtanulása is fontos, hiszen nem mindegy, hogy milyen gyorsan vagyunk képesek aktiválni őket, és ez főleg a társak felélesztésénél fontos. Nem lesz könnyű kezdetben, az ellenség elől menekülve (taktikai átkaroló mozdulat csupán) begépelni a FEL, LE, JOBBRA, BALRA, FEL kombinációt, majd eldobni a kis jelző bóját. És persze a megérkező szeretetcsomag egy hatalmas fém burokban (hellpod) kerül ledobásra, így simán agyonüthetjük vele a másikat. Vagy a másik járművét. Vagy az őrtornyokat. A pozicionálás nem könnyű, na, meg 1000 dologra odafigyelni sem. De mókás, legtöbbször sírva röhög az ember az ilyeneken és a fejét csóválja vigyorogva, úgyhogy ne ijedjünk meg, előfordul. Gyakran.
Az egyik legnehezebben elsajátítható dolog a játékban az a tény, hogy a küldetés sikeréhez az ellenségek lelövöldözése másodlagos. A bevetés célpontjainak teljesítése a fő cél, de a túlélés is elegendő nagyjából. Ugyanis nem elég a különböző feladatok megoldása, ki is kell jutni a bevetési területről. Vagyis ha egy új strategem megszerzése a cél, akkor túl kell élni a 2-3 bevetést és elnyerjük jutalmunkat. Igaz, tapasztalati pontot nem kapunk annyit, ha bebukunk pár részfeladatot, de a legfontosabb akkor is a túlélés. Célpontjainkat a galaktikus nagy térképről tudjuk kiválasztani, és azt a fajt is, ami ellen harcolni akarunk. Ezek után még a nehézségi szintet kell belőni, aztán kezdődhet a mészárlás. Az ismerkedést amúgy nagyon barátságos körülmények között is el lehet kezdeni a játékkal. 12 nehézségi szint van, ami, mindenkinek megfelelő kihívást jelent. Bizonyos specifikus fegyverek megszerzéséhez már komoly csatákat fogunk vívni, hiszen az „öngyilkos küldetés” (Suicide Mission) és a „pokolian kemény” (Hard as Hell) nehézségek nem túloznak.
Itt lép be a játék taktikai, stratégiai eleme is. Megfelelő felszerelés, szerepek és csapatmunka, vagyis jól tesszük, ha ismerkedünk ezekkel a fogalmakkal. Ezek nélkül, izomból is el lehet jutni egy szintig, de ott már a játékosok szerencséjén és reakcióidején fog múlni a siker és egyre nagyobb az esély a hibázásra. Magunknak és a többieknek is szívességet teszünk, ha megbeszéljük, ki milyen felszerelést hoz, és kicsit átgondoljuk, mire is lesz szükségünk. Havas a pálya? Akkor lassabbak leszünk a megszokottnál, vagyis jól jönnek a járművek. Nehézpáncélosok az ellenség között? Rakétavetőkre, ágyúval rendelkező járművekre lesz szükségünk, lehetőleg nagy mennyiségben. Ki kell tartanunk egy olyan területen, ahol kevés a mozgásterünk? Az őrtornyok, és az automatikus védelmi fegyverek lesznek a barátaink, de a szögesdrót is nagyon jól jön. Csak néhány példát említettem, de ezzel is azt szerettem volna bemutatni, hogy a felkészültség majdhogynem fél sikert jelent. Így is vért fogunk izzadni némely nehézségen, és hajszálon fog múlni, hogy megússzuk, de minek szívassuk magunkat és másokat feleslegesen? A közösség meglepően pozitív képet mutat. Ez részben annak köszönhető, hogy ez nem kompetitív játék, hanem az együttműködésen, a csapatjátékon van a hangsúly. Mivel a játék konzolokra már régebben kijött, ezért jó pár játékosnak van már tapasztalata onnan. Jó kérdezni, és azt tapasztaltam, hogy segítőkészek az emberek. Elmagyarázzák a stratégiákat, apróságokban segítenek, vagy épp a felszerelés kérdéseit lehet átbeszélni egy tapasztaltabbal. Emellett pedig a játéktapasztalat is sokat segít, mert kezdőként el tud veszni az ember abban, hogy sok mindenre kell figyelnie. A játék pedig pörgős, gyors, 1-1 küldetésre is be lehet ugrani, ha nincs több időnk. A csapatjátékos jellege miatt inkább az összedolgozásra vezeti rá a játékosokat, és külön jó, hogy a nekünk szimpatikus társakat kitüntethetjük, ezzel is jelezve nekik és másoknak, hogy jó arcok. Mit lehet még elmondani? Elsőre nem tűnik túl komplex játéknak a Helldivers, de nagyon sok apróságot ki kell csiszolnunk magunkban, ha igazán jók akarunk lenni. A jutalom pedig egy necces helyzet megúszása, vagy a közös öröm lesz, amikor egy durva küldetésből nagy nehezen kijutunk. Aztán megtanulunk bízni a csapattársakban, számítani rájuk, együttműködni velük, mert hiába vannak magányos farkasok, az ember alapvetően szociális lény.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

3. jurganov
2015.12.16. 11:09
jó cikk, tetszett
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. hcsa
2015.12.16. 14:20
Affene, a cikk felénél jöttem rá, hogy MMO, szóval nem moddolható. Pedig lehetne nyitóképnek valamelyik mélyen demokrtikus ország vezetőjének képe...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Szefmester hcsa
2015.12.16. 18:12
Engem is addig érdekelt amíg rá nem jöttem hogy MMO... Pedig jobban bejönne ha a multis része adaptívan nehezedne és nem lenne kötelező a multizás benne.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!