iPon Cikkek

Homeworld Remastered - A hazaút nosztalgiája

Dátum | 2015. 03. 08.
Szerző | farkas.balazs
Csoport | JÁTÉK

A játéktörténelem egyik ikonja a Homeworld. Idén lesz tizenhat éves, emberek ezreit nyűgözte le az ezredforduló estéjén, és mégis, valahol az űr áramlatai között elsodródott. Akár a játék történetének szereplői, akik ugyanígy kitűzték a küldetést, hogy hazataláljanak. Legyen újra elérhető, digitálisan, 2015-ös szemnek és fülnek való minőségben. Fáradtan legyintünk, egy újabb újrakiadás, egy újabb leporolt klasszikus, na bumm.
Ne vegyük ezt ilyen könnyedén. Ne süllyedjünk apátiába: a Homeworld mai változata ugyanis körülbelül úgy néz ki, mint egy 2015-ös játék. Pontosan azért, mert sem 1999-ben, sem 2015-ben nincs hozzá fogható. A 3D stratégiai játékoknak mindig is volt egyfajta kockázata, hogy nem fognak működni, és hatványozottan igaz ez az űrben játszódó játékokra is, ahol ugyan van X, Y, Z tengely, de két-három tekergés után már nem lesz egyiknek sem értelme. Az űrben elveszett az ember, az űrben elveszett lehet egy egész civilizáció. Talán épp ez a lényeg: a játék témája, drámai pontja is az elveszettség. Mégis, ezt megcáfolva a Homeworld az egyik legkezelhetőbb, legegyértelműbb, legkézreállóbb 3D-s űrstratégia, sőt, talán az "egyetlen", amihez hozzányúlni érdemes. Tizenöt év távlatából ez azért valahogyan elismerésre méltó. Amikor a Gearbox felvásárolta a játék jogait, nem gondoltam, hogy ennek bármiféle jelentősége lesz, de nagyon úgy néz ki, hogy beleadtak mindent: gyakorlatilag négy játékot kapunk egy csomagban (a két eredetit és a két felújított részt). Olyannyira belelendültek, hogy a szellemi örökösként fejlesztett Hardware: Shipbreakers most már előzményként készül Homeworld: Shipbreakers néven. Hát... visszatérés ez, nem mondom.
Szóval megolajoztam a már berozsdásodott taktikai fogaskerekeimet, tisztességgel végigcsináltam a tutorialt, mert már hozzászoktam az olyan játékokhoz, amiben csak megnyomom az X-et, hogy ne haljak meg. És feltárult előttem a régi idők szépsége, mélysége, összetettsége, gyönyörrel tanulmányoztam át a lehetőségek ezreit. Nem kellett két perc, hogy emlékeztessen, miért szerettem bele annak idején a videojátékokba.
Először is, beszéljünk arról, mi is a Homeworld alapjáraton. Az eltelt évek során nem jelent meg a játék sem a GOG, sem a Steam oldalán mint klasszikusan megőrzött digitális cím, tehát nagy eséllyel egy egész új játékosgeneráció sosem hallott róla, hacsak nem azokban az esetekben, amikor emlegették, mint klasszikust. Megszerezni tehát csak nehézkesen lehetett, és volt elég jó játék nélküle is, hogy szépen lassan megfeledkezzünk róla. Pedig a Homeworld forradalmian új, összetett és gyönyörű stratégiajáték volt már megjelenése évében is. 3D-ben lehetett forgatni a gyönyörűen megtervezett, egyedi kinézetű űrhajók körül a kamerát, és nem csak az űr feketesége volt a háttér, hanem színes bolygók, gázködök, csillagpor, aszteroidák is látszottak, a kozmosz legváltozatosabb szépsége jelent meg. Ma ugyanolyan lélegzetelállító, és hát... HD.
Maga a játékmechanika tulajdonképpen egy klasszikus RTS. Van egy anyahajónk, amely a hagyományos "főépület" funkciójával bír, itt persze nincsenek épületek, csak különféle űrhajók. Maga az anyahajó viszont gyönyörű nagy építmény, amelynek hangárnyi kapuin vígan szállnak ki a felderítők, begyűjtők, barakkhajók, amit csak el tudunk képzelni. Az építkezés nagyon egyszerű, megfelelő mennyiségű nyersanyaggal és megfelelő fejlesztési szinttel gyakorlatilag bármit kiköp nekünk az anyahajó. Az "építés" és a "kutatás" funkciók tehát egyértelműek, nagyon szimplán és lineárisan lehet nulláról százra felpörgetni a járművek számát. Nem is baj ez, mert az igazi taktikai mélység és stratégiai előny ennél jóval jelentősebb tényezőktől függ. Először is, a kampányban nem elég szimplán megnyerni az egyes pályákat, füstölő-kimerült sereggel éppen csak becsúszni a végén, mert a következő küldetésben is számít, mekkora volt az előnyünk az előző végén.
A támadásoknál pedig nem elég kijelölni egy nagy tömeget, és rájobbklikkelni az ellenség nagy tömegére. Nem legyinthetünk, hogy intézzék el barátságos mészárlás keretében a politikai konfliktust, amíg mi azon tűnődünk, milyen új hajómodell mutatna jól a bolygó mellett. Komoly taktikai előnyre tesz szert ugyanis az, aki kihasználja a három tengelyen való mozgás lehetőségét és a különböző opciókat a csapatokba való szervezhetőségben. Több formációit, mozgási algoritmust vezethetünk be a csatákban, és így mindjárt sokkal összetettebb a játék, mint az elsőre tűnt. Nem elég szimplán támadni sem: érdemes figyelni arra a fegyvertényre is, hogy különböző hajótípusokkal bizonyos ellenséges hajókat el is lehet foglalni.
Odafigyelést, stratégiai gondolkodást igénylő játékról van tehát szó, amely (sok klikkelőbajnoksággal ellentétben) tényleg kiérdemli a "valós idejű stratégia" megjelölést. Egyszerűen bámulatos, hogyan lehet megszerkeszteni a hajók útvonalát, mozgását, milyen kifinomult a kezelés részletgazdagsága, legyen szó az azonnali, közeli hajórengetegről, vagy a gombnyomásra egész szektorok áttekintését szolgáló távlati gömbtérképről... képtelenség szavakba önteni, milyen érzés ilyen magasságokból ekkora eseményeket irányítani.
A hajók kinézete, az egész játékdesign nagyon-nagyon sokat merít a legjobb science-fiction festőművészek munkáiból, mint Chris Foss vagy Peter Elson. Végig olyan érzésünk van, hogy minden idők legnagyszabásúbb, legnagyobb költségvetésű űroperáját vezényeljük kozmikus karmesterként, miközben koncentrálunk, mint a világ első számú sakkmestere. A játékban szereplő különböző kultúrák (Kushan, Taiidan, Bentusi, Kadeshi, stb.) nem mindegyike játszható, de nem is annyira végletekig kidolgozottak, és nem is térnek el túlságosan. A Kushan-Taiidan konfliktus két nagy szereplőjénél pedig szinte kottára megegyeznek a hajók funkciói. A kampányban persze a Taiidant még csak nem is választhatjuk, de skirmishben és többjátékos módban sem kell különböző mentalitást megtanulni. De ne panaszkodjuk, épp elég összetett ez a játék így is. A kérdés már csak: mit csinált a Gearbox, hogy külön kelljen venni a felújított részeket a régiektől? Jelentem: a létező legnagyobb odaadással, komoly munkával mindent megszépítettek. Nem túlzok: újrakeverték a hangot, megcsinosították a textúrákat, optimálissá tették a legnagyobb felbontásokat, még az átvezetőket is feljavították. Módosítottak egy picit a játék belső működésén is, a két rész különbözőségeit több szempontból egységesítették, tekintve, hogy lényegében a második részbe "csomagolták bele" az első rész tartalmát. Néhány megszokott, idegesítő vagy szerethető mozzanatot kiszitáltak, ami régi játékosokat talán megakaszthat (a formációk máshogy működnek, és az üzemanyag-menedzsment sem fog már bosszantani), tehát a feljavításban vannak ilyen-olyan kompromisszumok. Minden változtatás viszont egy célt szolgál: hogy egy nagy sagaként játszhassuk ezt a gyűjteményt.
Amit kapunk tehát, egy ilyen kaliberű... bocs, KÉT ilyen kaliberű játék, és választhatjuk a régieket is mellé, amelyek pedig őrzik az eredeti vízió dicsőséges érintetlenségét, akár egy muzeológiai kis túlélőcsomag. A Homeworld: Cataclysm sajnos nem része a gyűjteménynek, de ha csak az ár/érték arányt nézzük, még így is nagyon-nagyon jó vétel. Értékelés: 9/10 Platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. dragon83
2015.03.08. 09:35
Első hallásra és látásra minden szuper az új verzióval, de sajnos amit te is írtál

(Módosítottak egy picit a játék belső működésén is, a két rész különbözőségeit több szempontból egységesítették, tekintve, hogy lényegében a második részbe "csomagolták bele" az első rész tartalmát. Néhány megszokott, idegesítő vagy szerethető mozzanatot kiszitáltak, ami régi játékosokat talán megakaszthat (a formációk máshogy működnek, és az üzemanyag-menedzsment sem fog már bosszantani)
nagyon elrontja az összhangot. A két rész közül a HW2 a gyengébb, és pont annak a játékmenetéhez igazították az elsőt, és nem fordítva. De mivel megkapjuk az eredeti játékot is, így egy köszönöm mindenképpen jár a fejlesztőknek.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. kiskoller
2015.03.08. 10:03
Linux verzióra és a Complex modra várok. Ha ezek megjelennek, tuti vétel lesz a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gbrgraphix
2015.03.08. 13:18
Talán túl sokat vártam de nekem némileg csalódás. Gameplay rendben van, de azzal eddig sem volt gond. Textúrák élesek, de hajókon így is 0 részlet van. Mindenen ugyanaz a műanyag shader csillog. Ui egy fokkal nem szebb mint 15 évvel ezelőtt. Illetve nincs több mintor támogatás, sem méretezhető ablak mód.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. cheatergs
2015.03.08. 18:37
Oké, hogy felújították a Homeworldöket, de azért annyira nem kéne hasraesni az effektezett HW2-es motortól.

"Az "egyetlen", amihez érdemes hozzányúlni."
Ezt azért nem kellett volna a Haegemonia után.

Ugyan a Haeg a HW-től szedte a 3D kezelését, és nem is működött vmi fényesen (Radeon kártyákon mai napig még bugos is), de játékmechanikában, változatosságban és grafikában is egyértelműen fölényben volt a nagyobb pénzből, egy évvel később elkészült HW2-nél is.
Mit több a HW 1 hangulatosabb volt a 2-nél, amely 2 nem sokat tett hozzá a brandhez, nem csoda, h nem adtak pénzt a 3-ra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Bootman
2015.03.09. 10:25
Aaért szerintem az Impérium Galactikához is érdemes lenne hozzányúlni, az is volt olyan jó mint ez.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. cadtamas Bootm...
2015.03.09. 10:46
Az Imperium Galactica 2 a legjobb űrstratégia.
Nem értem miért nem készült folytatása.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. erszviktor cadta...
2015.03.09. 12:11
Készült folytatása az IG2-nek.
Igaz nem IG3 néven fut, mivel később más fejlesztő vette át a projektet és végül Nexus: Jupiter Incident néven lett kiadva a játék.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dragon83 erszv...
2015.03.09. 14:19
Az IG2 folytatásának szánták a Nexus-t, de elég különböző lett belőle, már ami a játékmenetet illeti. Az IG2-ben nagy szerepe volt a bolygókolonizálásnak, bázisépítésnek, a Nexus viszont nagyrészt az űrhajós harcra összpontosít.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. AusWolf
2015.03.09. 18:45
A Homeworld-ön kívül valóban az IG2 és a Nexus azok a címek, amik megérdemelnek egy felújítást. Bár a Nexus kérdéses, mert az szerintem még a mai napig is jól néz ki. Ja meg a Freelancer!

Viszont nem értek egyet néhány előttem szólóval. Épp tegnap vittem végig a Homeworld: Remastered első részét, és szerintem fantasztikus munkát végeztek a fejlesztők. Habár a Homeworld 2 tényleg nem volt nagy durranás, kezelhetőségben javítottak az első részhez képest, és ahogy a Remastered bizonyítja, az a recept, amit akkor alkottak, a mai napig működik.

A grafikáról meg csak annyit, hogy aki feltekeri a modell- és textúrarészletességet a maximumra, és bekapcsolja az élsimítást, az egyértelműen láthatja a különbséget. A robbanások gyönyörűek, és én a hajók kidolgozottságával is elégedett vagyok. Az anyahajó sosem volt ilyen szép.

Az egyedüli dolog, ami nekem nem annyira jött be a grafikát illetően, az a térmélység homályosító hatása (bár ezt az effektet minden játékban feleslegesnek érzem), de szerencsére kikapcsolható. Illetve zavaróak még a bugok (beragadó hangok, hiányzó textúrák), de azokat gondolom majd idővel kijavítják.

Összességében én is 9/10-re értékelem. A grafika és a kompatíbilitás 2015-ös színvonalú, a koncepció pedig maradt a régi, amiért annakidején az eredeti Homeworld-öt megszerettem. Legalább akkora élmény volt (újra?) végigvinni, mint a Black Mesa modot a Half-Life után.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!