iPon Cikkek

I Am Alive: A túlélés törvényei

Dátum | 2012. 04. 19.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Ha egy játék hosszú éveken át készül, s eközben komplett műfajváltáson megy át, az ember hajlamos ferde szemmel nézni rá, és bizalmatlanságból kifolyólag inkább nem játszani vele. Ez a viszonylag természetes reakció nagy hiba lenne az I Am Alive esetén. Bár szó sincs kiváló, vagy akár forradalmi játékról, de formabontónak és eredetinek mindenképpen nevezhetjük a Ubisoft gyermekét. Az egykor még FPS-ként bejelentett túlélőjáték most afféle nézdahátam akció-kaland lett, melynek hőse, egy névtelen férfi, feleségét és kislányát keresi a romok alatt.

A túlélők nem mindig barátságosak
Vár állott, most kőhalom


Az I Am Alive története nem ad magyarázatot arra, hogy mi történt a civilizációval, csupán annyit árul el, hogy "az esemény" óta több, mint egy év telt el. Segítség nem érkezett, így esélyes, hogy az egész világ romokban hever, hősünk családja pedig egy messzi városban rekedt, ahová az út pontosan 385 napig tartott. Haventonba érve persze rájön, hogy ott sem jobb a helyzet, sőt, az egész település a földdel vált egyenlővé, a kevés túlélő pedig nap mint nap élet-halál harcot vív az elemekkel és egymással. Kalandunk tehát nem több egy háromórás kiruccanásánál, melynek végkifejlete semmilyen konklúziót nem hoz, esélyt adva egy folytatásnak, és csalódást okozva az amúgy is épp eléggé pesszimista univerzumban bolyongó játékosnak. Nem vártunk könnyfakasztó happy endet, de azért ennél lehetne kicsit konkrétabb a befejezés.

Érdekes eleme a történetnek Mei, egy kislány, akit pár nem épp jó szándékú fickótól mentünk meg a játék elején. Mei kedves, védtelen, és az anyját keresi, azaz sok közös lehet benne és hősünk vérszerinti lányában. Onnantól kezdve, hogy kihúzzuk a csávából, Mei hol a hátunkon lógva csimpaszkodik velünk a romokon, hol egy-egy kvázi biztonságos helyen várja, hogy visszatérjünk hozzá. Furcsa, de a játék hosszú videók és giccses rendezés nélkül is eléri, hogy kötődjünk a kislányhoz. Sajnálatos, hogy a játék csak letölthető cím lett, szívesen találkoztunk volna még hasonló emberekkel.

A túlélés záloga

Az I Am Alive nehezen sorolható be bármely műfajba. Alapvetően egy akció-kalandjátékról beszélünk, melyben fontos szerep jut a különböző platformelemeknek. Egész hosszú szakaszokon kell átverekednünk magunkat, afféle Tomb Raider stílusban, vigyázva, hogy jó helyre lépjünk, nyúljunk, ugorjunk. Az erőnlétünk nem végtelen, más játékoktól eltérően azonban nem egy átlagos sáv jelzi, hanem egy reflexre építő minijáték: ha elfáradtunk, minden egyes mozdulatért keservesen meg kell dolgoznunk a kontrollert, mintha csak a való életben erőlködnénk. Remek megoldás, és bár nem túl játékosbarát, kiválóan érzékelteti a túlélés nehézségeit.

A játékmenet nagy része ehhez hasonló szakaszokból tevődik össze
Hasonlóan okos ötlet, hogy a játékban a harc, mint olyan, nem létezik. Persze tudunk lőni és küzdeni, de a hangsúly a pszichológiai hadviselésen van, melynek csak egy egész kicsi szelete a tényleges erőszak. Mivel a városok romjai között alig-alig van lőszer, örülhetünk, ha kettőnél több golyót találunk 9 mm-esünkhöz. Csakhogy az agresszív túlélők csoportosan járnak, négy-öt fő gyakorta körbevesz bennünket. Hogy lehet őket elintézni, ha hősünk nem katona, és muníció sincs nála elég? Nos, ki kell silabizálnunk, hogy ki a főnök, és ha megvan, elég őt lekapcsolnunk, a többiek zavarukban inkább nem állják utunkat. Ez leírva egyszerűnek tűnik, valójában viszont egyáltalán nem az. Az I Am Alive remekül koppintja a stresszes helyzeteket, a következő lépés sosem egyértelmű, és bármikor kerüljünk is veszélybe, folyton érezzük majd, hogy cselekedeteinknek tétje van. Az egyedüli negatívum, amit fel tudunk hozni ellene, hogy időnként frusztrálóvá válhat, főleg, hogy elég egy-egy jól irányzott ütés, hogy fűbe harapjunk. Az I Am Alive nem könnyű játék, sőt, időnként kifejezetten szívatós, szóval ha könnyen megijedünk a kihívástól, kétszer is gondoljuk meg a vásárlást.

Port a pornak

Az I Am Alive nem kifejezetten szép játék, sőt, ránézésre meglehetősen antipatikusnak tűnhet: minden szürke, alig-alig vannak színek, a portól az orrunkig se látunk, a pályák pedig ötlettelennek, egyformának hatnak. És mégis, ezen tulajdonságai miatt érdemli a legnagyobb dicséretet. A fejlesztőknek eszük ágában sem volt koppintani a sok AAA remekművet. Ahelyett, hogy technológiai téren kápráztattak volna el bennünket, inkább hangulatos, reális világot alkottak. Mert valljuk be, ha összedől egy metropolisz, az tényleg így néz ki, a sötét, borongós atmoszféra pedig remekül passzol a szomorú, kilátástalan történethez. Ebben az elidegenítő környezetben elképzelhető, hogy az emberek állatokká válnak, és látva az állapotokat, hamar lenyeljük, hogy nem jön segítség, mindenki magára van utalva. A pályatervezés ennek mondjuk ellentmondd kissé, lévén a program végig fogja a kezünket. Nem elég, hogy van térképünk, de ha akarunk sem tévedhetünk el, mert a játék figyelmeztet, hogy rossz irányba megyünk. Kicsit több teret engedhettek volna a felfedezésnek – igaz, egy XBLA-ra és PSN-re kiadott játéktól már ez is több a soknál.

A látvány egész megkapó, egyszerre realista és álomszerű
A zene és a hangok jók, hősünk és Mei szinkronja nagyon találó, igaz, a különféle effekteken azért még dolgozhattak volna. A zene... nos, tényleges zene nincs, inkább afféle morajlás, mely végigkíséri a sztorit. A hangulatot viszont egyből megteremti, úgyhogy kár lenne sírni a bánatos melódiák után.

Túlélte?

Az I Am Alive hosszú fejlesztési ideje után nem tudunk, mit várjunk, amit viszont kaptunk, az kifejezetten felemelő. Egy okos, taktikus, egyedi játékkal állunk szemben, ami ugyan messze sem hibátlan, és fájóan rövid is, minden negatívuma ellenére is megéri az árát. Egyedül azt sajnáljuk tényleg, hogy egy sokkal kisebb volumenű alkotás lett belőle, mint eredetileg tervezték. Reméljük, hogy látunk egy nagyobb lélegzetű művet is a témában, mondjuk az I Am Alive 2 már jöhetne rendes lemezen.

8/10

Platformok: Xbox 360 (XBLA), PS3 (PSN)
Tesztelt platform: Xbox 360

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

16. LGx
2012.04.19. 09:06
az első DLC-ben egy új karakter lesz (Bear Grills), és egy új nehézségi szint
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. nedcoleman
2012.04.19. 10:21
2 nehézségi szint létezik kezdéskor.
A normál fokozatot választva minden egyes "chapternél" újratöltődik a retry-ok száma (azt hiszem 2db) és több muníciót és egészségügyi kis csomagocskát is találhatunk.

Viszont Survivor módban az újra próbálkozások száma indulásnál nulla és ahogyan Chocho is írta - igen kevés töltényt tudunk majd használni útközben. Ha ebben a módban játszunk akkor nem árt a ritkán fellelhető legyengült/beteg embereket egy medpackkal kisegítenünk. Egy retry-t és plusz pontokat kapunk jutalomképpen.

A nagy kapaszkodások közepette mikor elfogy a stamina utánna még van kis időnk, hogy apró gombnyomkodásokkal kihúzzuk egy ideig ez igaz. Viszont ez az össz staminánk értékét csökkenti egészen nulláig.
Amikor ez bekövetkezik -akkor heló van- nem árt megfontolni lépéseinket néhol.

Az egyetlen zavaró hiba amit eddig észrevettem mikor főhősünk saját hátához rögzíti a kislányt és úgy sétálnak egy emberként - majd amikor harc után visszadugja a machetéjét a hátán található kis tartóba akkor igazából felnyársalja a kis hölgyet.

Alapvetően nagyon jó, öteltes kis játék ez. Végre egy új szín a palettán - aki teheti legalább a demoval küttyögjön picit. Bár a "jobb" részek pont a demo pálya után következnek...


 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Chocho
2012.04.19. 10:38
"Az egyetlen zavaró hiba amit eddig észrevettem mikor főhősünk saját hátához rögzíti a kislányt és úgy sétálnak egy emberként - majd amikor harc után visszadugja a machetéjét a hátán található kis tartóba akkor igazából felnyársalja a kis hölgyet."

Lol, és tényleg.

Mondjuk az animációkkal sok játék hadilábon áll. Szvsz itt még egész jól megoldották őket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. gezu1025
2012.04.19. 13:06
Hát örölük is meg nem is. Mikor kiszúrtam az első trailert megörültem, hogy jön valami új. Aztán végülis nem sok minden valósult meg belőle. Pedig az alapötletben rengeteg lehetőség van. Ráadásul közben még a PC változat is elfelejtődött....

Talán legközelebb, ha lesz legközelebb
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Simba
2012.04.19. 13:30
Hát nem tudom, nekem az alapkoncepció jobban tetszett, így meg kaptunk egy TPS nézetben játszódó posztapokaliptikus játékot, azért pár dolog tetszik benne, de ezért nem rohannák konzolt venni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Chocho
2012.04.19. 23:11
Szerintem senki sem gondolta, hogy ezért bárki konzolt venne Simba. Akiknek van, adott a lehetőség, ennyi.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. dyro
2012.04.20. 08:16
" Sajnálatos, hogy a játék csak letölthető cím lett, " ... tehát nincs játék, csak le lehet tölteni a főcímét?? mivan?

viccet félre téve, hogy lehet így fordítani a title-t? jujj
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. dragon83
2012.04.20. 08:49
@dyro

"viccet félre téve, hogy lehet így fordítani a title-t? jujj"

Ezt én nem értem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Zelbacsi
2012.04.20. 08:58
dragon, hagyd, biztos soha nem hallotta még azt a kifejezést, hogy letölthető cím :]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Samanoske
2012.04.20. 12:59
Én sem!Biztos ingyenesen letölthető.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Simba
2012.04.20. 13:20
Jaj ne értetlenkedjetek már. Cím kifejezés itt egyenlő a játékkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dyro
2012.04.20. 15:15
Zelbácsi: hát nem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Chocho
2012.04.21. 10:15
dyro:

Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye.

Mellesleg mégis miféle címfordításról beszélsz? A "Túlélés törvényei" nem a játék címének magyarítása, könyörgöm! Hanem a cikk alcíme.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. dyro
2012.04.23. 11:49
Kokó: a kacsa tud úszni... erről kár vitázni
Nem tudom miért kell ezt ennyire felfújni, csak arról volt szó, hogy magyartalan a fordítás. Legközelebb a subtitle-t feliratnak fogja fordítani alcím helyett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Davee8989
2012.04.25. 19:35
azért kapják be h pc.re nemdobták ki...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Skorbut
2012.11.12. 20:43
...ééés ősszel kijött PC-re, de ezek a színek még mindig gázak; pontosabban a hiányuk
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!