iPon Cikkek

Impire – Újabb elbukott trónkövetelő

Dátum | 2013. 02. 27.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Peter Molyneux és a Bullfrog csapata nem akármilyen játékot alkotott 1997-ben, ugyanis az ekkor kiadott Dungeon Keeper, majd a két évvel később napvilágot látó folytatása két olyan dungeon építős alkotás volt, melyeket a mai napig nem sikerült felülmúlni. Pedig voltak rá próbálkozások, gondoljunk csak a kissé modernebb témájú Evil Geniusra, vagy az elmúlt évben tesztelt Dungeonsre. Bár a trónkövetelők többnyire nem sikerültek rosszul, nem tudták megismételni a klasszikusok sikerét. A Dungeon Keeper széria remek hangulatát ugyanis nagyon eltalálták a fejlesztők, a menedzselős játékmenet is kellően összetettre sikerült, ráadásul mindkét rész tele volt remek ötletekkel. A játékokban egy gonosz nagyúr bőrébe bújva kellett felépítenünk egy olyan katakombát, mely tele volt rémesebbnél rémesebb szörnyekkel, lényekkel. Kínzókamrát építhettünk, aranyat bányászhattunk, lényegében létrehozhattuk azokat a földalatti helyszíneket, amikben a szerepjátékokat játszva a hősökkel kalandoztunk. Csak itt most nem a nemes lovagokat, varázslókat irányítottuk, a cél éppen egy olyan barlang létrehozása volt, ahol ők a halálukat lelik. Egy ehhez hasonló alkotással, az Impire-rel rukkolt elő a Cyanide nevű francia székhelyű stúdió is, amely az eddigi videók alapján ígéretes alkotásnak tűnt. Bár a fejlesztők legutóbbi munkái bőven hagytak kívánnivalót maguk után (gondoljunk csak a Game of Thrones címen futó stratégiai játékra, illetve a hasonló nevű RPG-re), bíztunk benne, hogy ezúttal egy összeszedettebb alkotást tesznek le az asztalra a fejlesztők. Sajnos csalódnunk kellett.
Kis harcosaink szorgalmasan gyakorolnak az edzőteremben
A játék történetének bemutatása előtt érdemes megjegyezni, hogy a kiadó az a Paradox Interactive volt, amelyik jelenleg a Majesty világának jogaival is rendelkezik, ezért az Impire is a Majesty univerzumában, egészen pontosan Ardania királyságában játszódik. Túl sok jelentősége ennek persze nincs, hiszen néhány helyszín és karakter említésén kívül nem igazán lesz kapcsolat a korábbi Majesty játékokkal. Legnagyobb bánatomra a királyi tanácsadó ikonikus hangja sem csendül fel a programban, pedig ő már szinte hozzánőtt ehhez a világhoz. Ami az Impire történetét illeti, a játék elején láthatjuk, ahogy egy gonosz varázsló megidéz egy démont a pincéjében, akivel szörnyűbbnél szörnyűbb tetteket kíván végrehajtani a világban. Pechjére a démon egy apró imp testében jelenik meg, akinek nagyon sokat kell nőnie és fejlődnie, hogy felvegye régi alakját (mely a játék során szép lassan meg is fog történni). Innentől kezdve ők ketten különféle gonoszságokat, csínyeket követnek el, hogy megkeserítsék Ardania lakóinak életét. A játék hangulata és a sztori természetesen nem veszi komolyan magát, ahogy azt más Majesty játékokban már megszokhattuk. A hangsúly itt is inkább a könnyed, humoros történeten van, melyet a küldetések előtt elhangzó butácska dialógusok mesélnek el.
A hangulattal és a történettel összességében nincs probléma, viszont a játékmenetnek bőven akadnak gyenge pontjai. Pedig kezdetben meglehetősen kedvező kép tárul a szemünk elé. Kis impünkkel (akinek a neve Baal) az a dolgunk, hogy kialakítsunk egy „halálosan” otthonos katakombát, és benépesítsük katonákkal (azaz szörnyekkel). Ehhez először különféle szobákat kell létrehoznunk a föld alatt, mint például konyha, edzőterem, „szörnytenyésztő” lyuk, nyersanyag tároló, stb. Ahhoz, hogy ezek üzemeljenek is, mindegyik helyszínre be kell osztanunk egy dolgozó egységet, akiket Baallal tudunk megidézni. Ha ezzel megvagyunk, és van elég nyersanyagunk, elkezdhetünk egységeket gyártani, amiket ebben a játékban mi magunk irányítunk, nem az AI, ahogy az a Dungeon Keeperben volt. Az elkészült egységek nem igényelnek fizetséget, csak annyit kell tennünk, hogy időnként megetetjük őket, mivel éhesen kevésbé hatékonyan harcolnak. Ez első ránézésre nem tűnik rossz mechanizmusnak, ám amikor már több szörnynek parancsolunk, és sokat harcolunk, akkor rettentően monotonná válik ez a játékelem. Minden harc után vissza kell vinnünk a konyhába a lényeket, hogy megetessünk őket, aztán persze irány velük vissza a csatatérre. Majd egy összecsapás után ismét irány a konyha, majd nyomás vissza harcolni. A tízedik ilyen túra után már a háta közepére sem kívánja az ember az egészet. Sajnos nem lehet automatizálni a folyamatot, pedig az megoldaná ezt a problémát.
A grafika, bár nem csúcskategórás, nem mondható csúnyának
Akad más ígéretes játékelem is, ami végül nem úgy sült el, ahogy a fejlesztők szerették volna. Jó ötlet például, hogy minden egységet be lehet sorolni egy csapatba, így adva nekik különféle bónuszokat. Vannak bizonyos lény-kombinációk, amelyek ha együtt vannak, hatékonyabban harcolnak, így mindenképpen érdemes használni ezt a funkciót. Ami viszont problémássá teszi ezt, az az elrontott irányítás és a gyatra mesterséges intelligencia, amely szinte önmagában megpecsételi a stratégiai részt a játékban. Ugyanis bár egy-egy csapatot nagyon könnyen ki lehet jelölni az 1-5 billentyűkkel, önmagában egy egységet nagyon problémás megtalálni a harc hevében. Hiába kattintunk rá, gyakran ilyenkor is az egész csapatot kijelöli nekünk a gép, ezért nehéz csak egy egységet kivonni a csatából. De még ha sikerül is kijelölni a kívánt lényt, gyakran semmibe veszi a parancsunkat, és megy vissza csatázni, ahelyett, hogy odébb állna, és nyalogatná a sebeit. Pedig nem árt vigyázni szörnyecskéinkre, ugyanis tudnak fejlődni, és lehet rájuk jobb fegyverzetet, páncélzatot rakni, így komoly veszteség ér minket, ha egy-egy elhullik közülük. Bár nem az egységek irányításához tartozik, de itt érdemes megjegyezni, hogy valamiféle érthetetlen döntésnek köszönhetően a képernyőt szinte lehetetlen normálisan mozgatni az egérrel, hiszen akármerre akarjuk görgetni a képet, ezt csak 2 másodperces késéssel teszi a játék (ez nem bug, a fejlesztők nyilatkozták, hogy ez tudatosan került be a programba). Ezért kénytelenek vagyunk a WASD vagy a nyíl billentyűkre hagyatkozni. Hogy valami jót is mondjunk, az egységek változatosságára nem lehet panaszunk, hiszen számos különböző típus akad belőlük. Különféle impek (berserker, scout, priest, champion, overlord), trollok, minotauruszok, succubusok, csontvázak és még sok más közül választhatunk, mindenki megtalálhatja magának a kedvenceket. Ráadásul a multiban 2 különböző faj is van, más-más épületekkel és egységekkel.
A stratégiai rész mellett a menedzselés sem sikerült tökéletesre. Pedig a jó ötletek itt is meg vannak, ám a kivitelezéssel sikerült elszúrni az egészet. Sokféle építhető szoba közül választhatunk, amelyek nagyon ötletesek, van például kocsma, ahova becsábíthatjuk a katakombában bóklászó hősöket. Itt aztán jól leisszák magukat, csökkentve ezáltal a harci képességeiket. Van börtön is, ahova bezárhatjuk a legyőzött ellenséget, hogy kincset kapjunk értük cserébe. Viszont hiába a változatosság, ha a menedzselés túl egyszerű, kidolgozatlan, és egy idő után unalmassá is válik. Nem kell döntéseket hozni például arról, hogy mit érdemes építeni, mindenből elég egy darabot felhúzni, és akkor nem lehet gond. Ez teljesen megöli a kreativitást a játékban, pedig épp ez lenne a lényeg ebben a stílusban. Ráadásul mindegyik helyiség fix nagyságú, így még arról sem kell döntenünk, hogy mekkorák legyenek a szobák, mint például a Dungeon Keeperben. A nyersanyagok megszerzése sem mindig probléma mentes. A legegyszerűbben ugyanis úgy tudjuk ezeket megszerezni, hogy megnyitjuk a világtérképet, ahol láthatjuk, hogy hova lehet kiküldeni csapatokat. Ezeket a helyeket szörnyeink feldúlják, és visszahozzák nekünk a jelzett nyersanyagokat. Sajnos egy ilyen portya során egységeink teljesen eltűnnek a szemünk elől, nem tudjuk irányítani őket, a csatákat sem látjuk, így nem egyszer előfordult, hogy egy könnyű fokozatúnak megjelölt portya során mindenki otthagyta a fogát. A fejlesztési fa viszont jól működik. Ahhoz, hogy megnyithassuk az új technológiákat és egységeket, különféle tetteket kell végrehajtanunk. Nagyon sok lehetőségünk van, és csak rajtunk múlik, hogy melyiket teljesítve kapunk fejlesztési pontokat (adott mennyiségű mana gyűjtése, egységek építése, csapdák gyártása stb). Tulajdonképpen beépített achievementekről van szó, csak más játékokkal szemben az Impire-ben ezek a játékmenetre is hatással vannak.
Fejlesztési lehetőségeknek azért nem vagyunk híján
Grafikai szempontból nem ostoroznánk sokat a Cyanide alkotását, hiszen egy csökkentett árú programról van szó. A játék során izgő-mozgó lények, a szobákban dolgozó impek viszonylag szépen lettek animálva, ráadásul humorosak is. A helyszínek kidolgozottsága is részletes, változatos. Viszont az átvezető animációk során nevetségesen mozognak a karakterek, össze-vissza mutogatnak, és még ajakmozgás sem tartozik a beszédhez. Nem kellett volna erőltetni az arc közeli kameraállásokat, ha ilyen gyatra a megvalósítás. A hangok terén csak egy közepest érdemel a játék, hiszen sem a zenék, sem a hangok nem hagytak nyomot bennünk. Átlagos, tisztes iparosmunkáról van szó. Ami a többi játékmódot illeti, ezen a téren sem brillírozik a program. A multihoz mindenképpen szükségünk van emberi ellenfélre, ugyanis a fejlesztők nem programoztak AI-t a többjátékos módhoz, így gépi játékost nem tudunk beállítani. Ha viszont akad játszótársunk, akkor belevághatunk a 2 multis mód egyikébe. Sajnos ezek nem mutatnak semmi újat, hiszen csak egy pontfoglalós móka és zászlórablás (pontosabban sárkányrablás) szerepel a programban. Pozitívum viszont, hogy a hadjáratot kooperatív módban is végig lehet játszani, csak találjunk társat, akivel kipróbálhatjuk.
Harc közben nagyon problémás az egységek kijelölése. Itt sem volt könnyű dolgunk.
Bár nem vártuk azt, hogy az Impire lesz a Dungeon Keeper utódja, meglehetősen csalódottak vagyunk a játékkal kapcsolatban. Vannak benne jó ötletek, ám azokat sorra elrontották a fejlesztők, legyen szó akár a problémás irányításról, akár a nem létező AI-ról, vagy a gyenge menedzselős részről. Egy pár javítás után még lehet belőle élvezhető játék, ám jelen állapotában hamar unalmassá, helyenként frusztrálóvá válik a program.

Platform: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

9. gKomor
2013.02.27. 21:53
Aki ilyen stilusban jo jatekra vagyik probalja ki a Game of Dwarves-t, ennel mindenkeppen jobb.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. goofej
2013.02.28. 10:30
Vannak bevált receptek (Vaniliás karika, Pilóta keksz, Dungeon Keeper), amiken nem érdemes változtatni. Inkább a Dungeon Keeper 2 HD-t kellene erőltetni, amire lenne is kereslet. Nem is értem, mi értelme ennek a sok langyos próbálkozásnak.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. andras.sul...
2013.02.28. 13:24
A Dungeon Keeper 2-t valaki tudja futtatni újabb Windows-okon? Én úgy emlékszem régről, hogy Win98-nál újabb rendszereken mindig lefagyott egy idő után.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. CyberPunk6... andra...
2013.02.28. 13:51
csak virtuális géppel fog menni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Castiel
2013.02.28. 14:11
a Dungeon Keeper 2 GoG fut win7 64bit-en is..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. SyRew
2013.03.01. 03:13
A következő, perpill ígéretesebbnek tűnő próbálkozás a War for the Overworld,Steamen megkapta már a 'zöld fényt'.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. dragon83
2013.03.01. 08:34
@SyRew - és a Kickstarteren is elérte a célját a War for the Overworld. Remélem nem kell csalódnunk benne és jó lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. SuhiTomi
2013.03.01. 08:46
Én WFTO backer vagyok Már nagyon várom. Anno DK2 kedvenc volt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. coolpet
2013.03.04. 09:51
Kiprobaltam, hat a tobb mint 10 evvel ezelotti DK2 messzemenoen ubereli ezt sajnos.

Ahogy irtak is, az iranyitasa katasztrofalis, menedzselni csak tavlatbol lehet, harcolni csak kozelrol, a terkep forgatasa erdelemne egy fellovest a scrol delay-al egyetemben.

Az AI szinte 0, kikuldom a csapatot raid-re, visszajonnek felig leverve es csak allnak, nem mennek enni egyesevel kell a csapatokat elkuldenem, hogy feltoltodjon az elete.
Az elso palyan mar lehet papot, es ijaszt gyartani, a masodikon csak kardos 'parasztot'. Az epitheto epuletek ki vannak szurkitve, de ha megvan a nyersanyag szukseglet sem tudod megepiteni oket, csak ha van egy a palyan, amit elfoglaltal, utanna valik epithetove. A dungeon breach ugy mukodik, hogy a 'jok' letrakat dobalnak a dungeonod kulonbozo pontjaira, es van 1 perced hogy elpusztitsd oket, kulonben bejutnak...

Az idot elutni eleg, de elkelne hozza 1-2 peccs hogy jol jatszhato legyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!