iPon Cikkek

Jagged Alliance: Back in Action - Felújított klasszikus

Dátum | 2012. 03. 27.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Gyakran felmerül videójátékos körökben, hogy a fejlesztők kifogytak a kreativitásból, és ugyanazokat az ötleteket használják fel újra és újra, minimális innováció nélkül. Bár lehet vitatkozni ezzel a véleménnyel, tény, hogy soha nem látott mennyiségű folytatás lát évről évre napvilágot, az eredetiség pedig (főleg a nagy kiadóknál) háttérbe szorul. A folytatások „termelése” mellett egy új trend is felütötte a fejét a piacon, mégpedig a régi klasszikus programok újrakiadása „HD-sített” formában. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztők kissé feljavítják az 5-10 éves játékok grafikáját, majd újra piacra dobják azokat. Az említett gyakorlat érdekes módon inkább a konzol exkluzív címekre jellemző (Metal Gear Solid, Devil May Cry, Resident Evil, Halo), a PC-t többnyire elkerülték ezek a próbálkozások. Ez persze nem jelenti azt, hogy időről időre valaki ne látna fantáziát egy klasszikus számítógépes játék modernizálásában, így született meg a ’90-es évek, sőt, nyugodtan mondhatjuk, hogy minden idők egyik legjobb körökre osztott taktikai játékának, a Jagged Alliance 2-nek az újragondolása, a Jagged Alliance: Back in Action. Szerencsére (vagy éppen sajnos), a fejlesztő Bitcomposer Games nem csak egy grafikai tuningot hajtott végre az eredeti alkotáson, hanem a játékmenetbe is belenyúltak egy kicsit. Hogy ez jó ötlet volt-e, vagy sem, a cikk végére kiderül.

Csak csendben, csak halkan
Mielőtt az új alkotás boncolgatásába belekezdenénk, szeretnénk pár szót szólni a Jagged Alliance 2-ről is, mert igazán figyelemre méltó programról van szó. A SirTech 1999 közepén fejezte be a szóban forgó taktikai játék fejlesztését, amelyben mi egy zsoldos szervezet vezetőjének bőrébe bújhattunk bele. Egyik megbízásunk keretében felbéreltek bennünket, hogy szabadítsunk fel egy harmadik világbeli országot, Arulcót, mely egy Deidranna nevezetű zsarnok elnyomása alatt szenvedett. A feladataink rendkívül sokrétűek voltak: nekünk kellett felbérelni a zsoldosokat, és megszerezni számukra a felszerelést, az ellenállókból hadsereget kellett toboroznunk a városokban, mindeközben figyelnünk kellett a pénzügyeinkre is, hiszen pénz nélkül hamar magunkra hagytak minket az embereink. És az imént elmondottak csak az átfogó stratégiával kapcsolatos feladatok voltak, a körökre osztott módon zajló harcok további kihívásokat tartogattak számunkra. Ezek során embereinknek bizonyos számú akciópontokból kellett gazdálkodniuk, azokat felhasználva tudtak célozni, lőni, mozogni, gyógyulni. A rengeteg lehetőségnek és a jól átgondolt játékmenetnek köszönhetően a Jagged Alliance 2 a mai napig sokak kedvence, nem csoda, hogy a rajongók jelenleg is folyamatosan bővítik a játékmenetet, készítik hozzá a modokat.

Az új rész számos dolgot megőriz az eredetiből, ugyanakkor a játékmenetben alapos változások történtek. A történethez nem nyúltak a fejlesztők, a feladatunk továbbra is Arulco felszabadítása, melyhez zsoldosok szolgálatait kell igénybe vennünk. A JA2-ben szereplő karakterek nagy része tiszteletét teszi a Back in Action-ben, vannak viszont új emberek is. A játék első szembetűnő változása, hogy nem napokra, hetekre vehetjük igénybe a zsoldosok szolgálatait, hanem egyszer kell kifizetnünk értük a pénzt, és onnantól kezdve halálukig szolgálnak minket. Ez egyrészt megkönnyíti a pénzügyeink kezelését, hiszen nem kell azt számolgatnunk, hogy a következő napon hány zsoldosunknak telik le a szerződése, ugyanakkor kiveszett a játékból az az izgalom, amikor éppen pénz híján vagyunk, és azt kell tervezgetnünk, hogy a minimális összegből kit tudunk megtartani, és kiről kell lemondanunk. A zsoldosok ezúttal is sokrétű statisztikákkal rendelkeznek, melyek befolyásolják teljesítményüket a csatákban. Jó ötlet, hogy mindenkinek vannak speciális jellemzői, így például előfordulhat, hogy valaki jó csapatjátékos, és hatékonyabban dolgozik, ha vannak társai, míg mások éppen a lopakodásban jeleskednek. Apropó lopakodás, most már arra is oda kell figyelnünk, hogy milyen ruhát hordanak embereink, ugyanis azok színe dönti el, hogy mennyire képesek beleolvadni a környezetbe. Ahogy telik az idő, katonáink tapasztalati pontot szereznek, és idővel szintet is lépnek, melyet követően javíthatjuk a tulajdonságaikat, így faragva belőlük mesterlövészt, ezermestert, vagy épp kiváló doktort. Fájó hiányosság, hogy a JA2-vel ellentétben nem tudunk saját karaktert készíteni, így saját avatarunk nem lehet jelen a harctéren.

A taktikus játékmenet még mindig a program nagy erőssége
Arulco szigetére érkezve az első dolgunk a reptér elfoglalása lesz, ami már csak azért is fontos, mivel a jövőben csak akkor tudunk új zsoldosokat és felszerelést beszerezni az internetről (igen, továbbra is Bobby Ray weboldalát kell ehhez meglátogatnunk), ha megtisztítottuk a területet. No persze hellyel-közzel találhatunk helyi kereskedőket is, ám az ő kínálatuk igencsak korlátozott. Amint belevetjük magunkat az első harcba, látni fogjuk, hogy az eredeti JA2-t ezen a ponton változtatták meg leginkább a fejlesztők. Rögtön észrevehető, hogy egyáltalán nincs jelen a fog of war a játékban, így azonnal belátható az egész pálya, a rajta lévő összes ellenséggel együtt (kivéve azokat, akik a házakban vannak). Már-már túlzottan nagy előnyt jelent ez számunkra, hiszen könnyedén ki lehet manőverezni az amúgy sem túl okos AI-val felvértezett ellenséges katonákat. A játék elején például könnyedén, pusztán egy késsel hadonászva intéztem el a katonákat, csak arra kellett figyelnem, hogy egyszerre mindig csak eggyel vegyem fel a harcot. A későbbi küldetésekben természetesen már nehezedik a helyzet, de továbbra is igaz marad az, hogy az ellenség nem tud meglepetést szerezni nekünk, hiszen minden lépésükről tudunk. A legnagyobb változás a harcrendszert érte, ugyanis a teljesen körökre osztott csatákat felváltotta egy valós idejű rendszer. Hasonló technikát alkalmaztak a fejlesztők, mint például a Dragon Age-ben, tehát a szóköz billentyűvel bármikor megállíthatjuk az akciót, hogy parancsokat osztogassunk az embereinknek. Ilyenkor feljön egy menü, amelyben össze is hangolhatjuk zsoldosaink cselekedeteit, akár azt is beállíthatjuk, hogy egyszerre végezzenek el egy-egy mozdulatot, lövést.

A papíron plan&go-nak nevezett rendszer nem hangzik rosszul, de sajnos számos problémával küszködik. Összeállíthatunk összetett parancsláncokat, ám azt figyelembe kell vennünk, hogy embereink nem tudnak önállóan gondolkodni. Ha azt mondjuk nekik, hogy menjenek egy adott pontra, megteszik azt, ám ha menet közben ellenségbe botlanak, ne is várjuk, hogy rájuk lőnek, felőlük akár szitává is lyuggathatják őket. Nem túl szerencsés megoldás az sem, hogy ha a plan&go-t használjuk, akkor mindig meg kell mondanunk az embereinknek, hogy pontosan hányat lőjenek, és ha nem figyelünk, simán abbahagyják a tüzelést, amikor még nem is hullott el az ellenfél. Egyszerűbb a helyzet, ha valós időben adjuk ki ezt a parancsot, ugyanis ilyenkor elég egyszer az ellenfélre kattintanunk, és utána addig tüzelnek rá a zsoldosok, amíg meg nem hal. Apróságnak tűnhetnek ezek a dolgok, de amikor már több csapatot kell egyszerre irányítanunk, fárasztó dolog mindenkire odafigyelni egy valós idejű harcban. Azokról a bugokról pedig még nem is beszéltünk, amikor hiába mondtuk egy katonának, hogy lője már le a baltával felé haladó ellenséget, ő érthetetlen módon csak azt hajtogatta, hogy „nem tudok lőni”. Sajnos a fenti hibák egyúttal azt is jelentik, hogy elég egy kis figyelmetlenség, vagy egy csipetnyi balszerencse, és máris elhalálozott a drága pénzért megvett emberünk.

Három a kettő ellen...a fair play szellemében
Szerencsére nem minden játékelem került átdolgozásra a JA2-höz képest, továbbra is oda kell figyelnünk például a felszerelésünk állapotára, lehetőségünk van gyógyítani, zárat feltörni, robbanóanyagot használni. Utóbbi sajnos nem működik olyan jól, mint a nagy elődben, ugyanis a Back In Actionben csak az épületek előre meghatározott pontjaira szerelhetünk fel bombát. A régi játékosok bizonyára emlékeznek, hogy a Jagged Alliance 2-ben bármilyen falat berobbanthattunk, ha kedvünk tartotta. A játék motorja láthatóan képes kezelni az épületek rombolását, mégis korlátozva vagyunk ebben. Pedig mekkora móka volt hátba támadni az ellenséget egy saját magunk által készített bejáraton keresztül. De nem ez az egyetlen változás, ami szűkítette a taktikai lehetőségeink körét. Hasonló hatással volt a játékra az a korlátozás is, hogy a háztetőkre most már csak előre meghatározott helyeken lehet felmászni, míg az eredetiben ezt bárhol megtehettük.

A játékmenetben történt módosítások ellenére a legszembetűnőbb változás a játék látványvilágát érte. Amint látható, az elődben használt 2D-s játékmotort lecserélték egy teljesen 3D-s darabra. Kétségtelen, hogy a program nem fog indulni az év legjobb grafikája díjért, ám egy kis független csapattól ez is szép teljesítmény. Ezt szem előtt tartva igazán nem lehet okunk panaszra, a környezet részletgazdag lett, számos épülettel, tereptárggyal, járművel megspékelve, egyedül talán a növényzet az, ami gyengébben néz ki az átlagosnál. Az emberek modellje szódával elmegy, csak ismételni tudom magam, egy kis csapattól, ilyen kis költségvetés mellett felesleges többet várnunk. A zsoldosok profilképein ugyanakkor dolgozhattak volna még egy kicsit, mert nagyon átlagos, mindenféle egyediséget nélkülöző fizimiskát kaptak az embereink. Az audió rész esetében viszont már nem vagyunk ilyen lágyszívűek, ugyanis láttunk már indie alkotást zseniális zenével és szinkronnal ellátva. A zene a Back in Action esetében még elfogadható, azonban a szinkron kritikán alulira sikerült. A JA2 szándékosan B-kategóriás filmeket idéző hangjai a múlté lettek, helyette erőltetett, mindenféle beleélést nélkülöző beszólásokat kapunk. Ajánlott lett volna egy az egyben átvenni az előd párbeszédeit, ha már a karakterek, fegyverek leírásait és az egyéb szövegeket lenyúlták az eredetiből a fejlesztők.

A régi és az új találkozása
A leírtak alapján azt hiszem egyértelművé vált, hogy a Jagged Alliance: Back in Action nem tud a nagy előd nyomába érni, hiszen a grafikát leszámítva minden játékelemében elmarad a JA2-től. Ennek ellenére azt kell mondanunk, hogy aki szereti ezt a játékstílust, az adjon neki egy esélyt, mert ha túl tudjuk tenni magunkat a hibákon és a bugokon, szerezhetünk magunknak pár kellemes órát. A játéknak szüksége van még egy kis polírozásra, amit a fejlesztő patch-eken keresztül meg is fognak valósítani (jelenleg már 1.09-es verziónál tart a játék), érdemes tehát figyelemmel kísérni a programot.


Platformok: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

8. arn
2012.03.27. 09:58
egy mafiat megneznek felujitva - hihetetlen, hogy mar 10 eves. nagyon oregszem, hogy 10-20 eves jatekokkal szivesebben jatszanek, mint az ujakkal
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Taragas
2012.03.27. 12:19
Én a Final Fantasy VIII-al vagyok így(nem 7!). Az egyik kedvenc játékom, de már a grafika miatt nem játszok vele, mert elriaszt... Néha túl teszem magam rajta, és újra játszok vele azért...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Der_Milan
2012.03.27. 13:31
arn:

Én is öregszem , legszívesebben ezekkel játszom én is , kedvenc játékom volt, sok kiegészítőt is kipróbáltam a régi JA2-vel. Nagyon kellemes élmények jutnak eszembe róla.

Taragas:

Nem minden a grafika, sok mai game sehol sincs játékélményben, pl most gamelek a Heroes 6-tal de ugyanilyen szívesen nyomom még mindig a 2. vagy 3. résszel is .
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Der_Milan
2012.03.27. 14:02
Most, hogy elolvastam a cikket már látom, hogy nem kell majd azon gondolkodnom hol vegyem meg. Ez egy körökre osztott stratégia volt megszakításokkal (ezt nem fejteném ki micsoda), sikerült az egészet kiherélni. Volt anno két hasonló game de egyik sem volt körökre osztott, egy II világháborús game (Commandos?!)meg egy Western, Desperados néven, egyik sem volt akkora játék mint a JA2, túlbonyolítottak voltak és nehezen lehetett a real time miatt 3 játékossal egy időben játszani... Nincs többet igény ilyen körökre osztott játékokra úgy tűnik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. MJA
2012.03.27. 17:34
Nekem is tetszett a régi JA2 játékmenet, teljesen gázos, a leírás alapján, hogy látható a pálya összes ellenségének mozgását, ezzel ki is nyírták a stratégiát és inkább akció orientált lett a játék... (na meg az a realtime irányítás se tűnik jónak)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. patrik2991
2012.03.27. 20:14
Taragas: egy cipőben járunk, olyan jó lenne annak a felújítása
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. mikej95
2012.03.28. 16:48
Hát ezeket a 'felújításokat' mindig elcseszik, leszámítva a Deus Ex-et meg még 1-2-őt, de azok meg már nem is igazi felújítások. Inkább előzmények és folytatások.
De az a legfurcsább, hogy mindig könnyen javítható hibákat ejtenek. Egy haladó modder gond nélkül vissza tudná tenni a fog of war-t vagy programozhatna egy kis önvédelmet az embereinkbe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kullo1
2012.04.04. 22:14
X-Wing Vs TIE Fightert adják ki HD-ben és 1 évig be is fognám a pofámat

A JA-t meg nagyon elcseszték ,én személy szerint szerettem a körökre osztott harcrendszert.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!