iPon Cikkek

Jagged Alliance Online - Ingyen zsoldosnak ne nézd a fogát

Dátum | 2013. 07. 07.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Ha belelátnánk egy Jagged Alliance rajongó szívébe, bizonyára kavargó érzelmek sokaságát találnánk benne. Hiszen egyrészt örülhetnek a játékosok, mivel szeretett sorozatuk megannyi más klasszikus stratégiai játéktól eltérően nem tűnt el a süllyesztőben, hanem készült hozzá egy új rész, másrészt viszont annak nem sikerült hozni azt a minőséget, amit egy JA alkotástól elvárnánk. A tavaly piacra dobott Back in Action alcímmel ellátott folytatás (egészen pontosan remake) néhány érdekes ötletet leszámítva nem sikerült túl jól, köszönhetően a programhibáknak, valamint a felforgatott és kiherélt játékmenetnek. Nincs azonban minden veszve, ugyanis az elmúlt években a bitComposer Games bejelentette, hogy a Cliffhanger Productions csapatával karöltve már készítik a sorozat legújabb felvonását. Mielőtt azonban bárki örömtáncot járhatott volna, érkezett a hidegzuhany, a program ugyanis egy ingyenesen játszható MMO képében öntött formát, mely ráadásul böngészőből futtatható módon volt használható. A rajongótábor természetesen nem villanyozódott fel e szavak hallatán, mi azonban próbáltuk megőrizni az optimizmusunkat, hiszen az elmúlt években láthattuk, hogy a free to play (ingyenesen játszható) programok egyre jobbak és kifinomultak lettek, sőt, az MMO-k piacán egy-két kivételtől eltekintve ez a stílus került domináns szerepbe. Mi inkább attól tartottunk, hogy a mai trendnek megfelelően a legújabb Jagged Alliance is csak egy leegyszerűsített változata lesz a klasszikus első és második résznek.
Pamela Anderson "vendégszereplése" rengeteget dob a játékon
Mielőtt belevágnánk a játékmenet elemzésébe, érdemes vetni egy pillantást a Jagged Alliance Online (JAO) böngészőből futtatható mivoltára. Elsőre mi sem tudtuk hova tenni ezt a technológiát, de szerencsére ez is alapos fejlődésen esett keresztül az elmúlt években. Nem kell letöltenünk semmit sem a játékhoz, elég regisztrálnunk annak hivatalos oldalán, és már indíthatjuk is a programot, majd pár másodperces töltési időt követően már láthatjuk is a világtérképet, ahonnan az egész JAO irányítható (kivéve, ha nem tölt be a játék, ami sajnos gyakran előfordult). A könnyű kezelhetőség gyorsan elnyerte a tetszésünket, különösen annak fényében, hogy nem egy gyenge minőségű 2D-s motor futtatja a programot, hanem az indie fejlesztők soraiban is egyre népszerűbbé váló Unity, ami ha nem is világszínvonalú, de korrekt 3D-s megjelenítésre képest. Ennek köszönhetően egészen elfogadható a szemünk elé táruló látványvilág minősége, a helyszínek változatosak, és viszonylag részletesen kerültek kidolgozásra. A karaktereken viszont lehetett volna még dolgozni, különösen azok mozgásanimációján, melyek nem sikerültek valami fényesen. Az viszont tetszett bennük, hogy minden felszerelésünk jól látható az embereken, így ha újfajta páncélmellényt vagy épp sisakot veszünk magukhoz, az vizuálisan is megjelenik a modelleken. Amit viszont még negatívumként kell megemlítenünk, az a kamerakezelés problémája, a perspektíva ugyanis teljesen fix, és ennek köszönhetően időnként nem láthatjuk be a pályák egyes pontjait. Ennek köszönhetően kerültünk olyan szituációba, amikor nehezen tudtuk fedezékbe küldeni egyik emberünket, mert nem láttuk, hogy hova tudunk kattintani. Végül, ha már szóba került a grafikai megvalósítás, ejtsünk pár szót a hangzásról is. Túl sokat amúgy sem lehet beszélni róla, mert nagyon vérszegényre sikerült. A karakterek hangjai nagyon erőltetettek, zenét pedig csak a főhadiszálláson hallhatunk, küldetések közben meg sem szólalnak a hangfalak.
A technikai megvalósítás persze csak az érem egyik oldala, sokkal fontosabb a játékmenet, és ezen a fronton egészen elfogadhatóan teljesít az új Jagged Alliance. Első dolgunk saját zsoldosunk és cégünk megalkotása lesz, ezt követően tárul fel előttünk a világtérkép, ahol majd válogathatunk a küldetések között, amelyeket bérkatonáinkkal kell megoldanunk. De először lássuk, miből is áll az imént említett karaktergenerálás? A korábbi JA játékokkal szemben most ki kell választanunk egy specializációt az emberünknek a katona, mesterlövész, felderítő, kommandós típusok közül, amelyek meghatározzák annak kezdő tulajdonságait. Ezek a játék során mindenkinél fejleszthetőek, ha elegendő tapasztalati pontot gyűjtünk össze. Bár több mint egy tucatnyi képesség szerepel a karakterlapon, valójában eléggé limitáltak a fejlesztési lehetőségeink. Az alaptulajdonságokat (erő, egészség, érzékelés, stb.) még csak-csak lehet érdekes módon variálni, de a többi skillnél csak az adott kaszthoz tartozó két fegyverre érdemes koncentrálni. Hiszen mi értelme egy mesterlövésznél a géppuskakezelést is fejleszteni, amikor azzal értékes pontokat veszünk el a távcsöves puskáktól. Az ezermester karakterek nem életképesek a JAO-ban, és mivel a fegyveres skillek mellett más képességek nem szerepelnek a programban (eltérően a JA2-től), szintlépéskor mindig csak egy, maximum két helyre pakoljuk a pontokat. Ha már a statisztikáknál tartunk, annak azért felettébb örültünk, hogy rengeteg fegyver található a játékban, amelyek számos, a játékmenetet befolyásoló statisztikával rendelkeznek. Tűzsebesség, kritikus sebzés, megszakítási bónusz, különféle töltények, akciópont szükséglet, többek között ezekre is figyelnünk kell, amikor kiválasztunk egy csúzlit.
Hibái ellenére a játék még mindig sok taktikai lehetőséget kínál
Ha tisztába kerültünk a karakterünk képességeivel, felbérelhetünk még néhány zsoldost, és megtekinthetjük a főhadiszállásunkat. Utóbbi egy igazi központ, ahol lehetőségünk van új felszerelést vásárolni, menedzselhetjük a katonáinkat és még néhány épületet is felhúzhatunk, amiket aztán lehet fejleszteni (kórház, raktár). Ahhoz, hogy ezeket megtehessük, két dologra lesz szükségünk: pénzre és aranyrudakra. Előbbi nagy valószínűséggel magától értetődő, a legtöbb fegyvert, páncélt, töltényt és magukat a zsoldosokat is ezekért tudjuk beszerezni. Pénzhiányban ritkán fogunk szenvedni, ugyanis a küldetések teljesítése után elég jól tejelnek a megbízók. Az aranyrúd már problémásabb dolog, ugyanis bár ezekből is kapunk pár darabot a missziók során, elsősorban valódi pénzért, mikrotranzakciók révén tudjuk beszerezni azokat. Hiszen mint minden free to play (ingyenes) játéknál, itt is vannak olyan dolgok, amikért fizetni kell. Sajnos a JAO esetében nem csak a kozmetikai dolgokért (speciális öltözékek, trendi ruhák és kalapok) kell aranyrudakkal fizetnünk, hanem olyan fegyverekért, páncélokért is, amik jobbak, mint a játékbeli pénzért megvásárolhatóak. És bár a különbség nem feltétlenül nagy közöttük, mégis fent áll a veszélye annak, hogy a játék a „pay to win” kategóriába esik majd hosszútávon. Arról nem is beszélve, hogy az alap hadjárat mellé csak aranyrudakkal tudunk újakat vásárolni. Az erő-egyensúlyos probléma szerencsére „csak” a PVP során jelent problémát, a meglepően jól kidolgozott egyjátékos szekcióban emiatt nem kerülünk hátrányba, ott nem szükséges aranyért fegyvert vennünk.
Az említett PVP, azaz a többjátékos mód az úgynevezett Battleground részben érhető el, ahol négy különböző játékmód keretében csaphatunk össze más játékosokkal. MMO-hoz képest meglepően nehéz volt számunkra partnert találni az ilyen összecsapásokhoz, ugyanis a program aszerint keres számunkra párt, hogy milyen szintű a cégünk reputációja, és a legtöbb játékos már régen lehagyott bennünket e téren. Így a legtöbb időt mi a szingli részben töltöttük el, ami hiányosságai ellenére meglepően élvezetes lett. Reputációnk nagyságának megfelelően választhatunk a világtérképen látható missziók közül, amelyek több szakaszból állnak. Minden feladatnak van egy mini története, amit a megbízónk mesél el, miközben haladunk előre a játékban. Az egyik küldetésünkben például egy öregedő Pamela Anderson hasonmás férjét kellett hidegre tennünk, akit több helyszínen keresztül üldöztünk, megölve az utunkba kerülő fegyveres bandákat. Sokszor a Jagged Alliance 2-ből ismert Gus ad nekünk feladatokat, aki egyfajta összekötőként szolgál a cégünk és a megbízók között. Rajta kívül egyébként számos már karakter is visszaköszön a klasszikusokból, de sajnos most már nem olyan emlékezetes a személyiségük, mint régebben. Visszatérve a missziókra, amint elvállaltunk egyet, és kiválasztottuk a velünk tartó zsoldosokat, beléphetünk az adott pályára, ahol körökre osztott módon játszva teljesítenünk kell a feladatokat. Mindenkinek van adott számú akciópontja, amit felhasználva tudunk mozogni, célozni, újratölteni, leguggolni. Az elődökhöz méltóan oda kell figyelnünk, hogy miként irányítjuk az embereinket, még azt sem szabad elfelejteni, hogy csak akkor látunk egy ellenséget, ha az ő irányukba nézünk. Befolyásolhatjuk azt is, hogy mennyire pontosan célzunk valakire, akárcsak a JA2-ben.
A piros robbanóhordók kiválóan alkalmasak a "tömegoszlatásra"
A fent elmondottaknak köszönhetően eltöltöttünk pár kellemes órát az egyjátékos résszel, de mégis keserű a szánk íze a JAO miatt, akadnak ugyanis hiányosságok a játékmenetben. Ami például az ellenünk kivezényelt mesterséges intelligenciát illeti, elég felemásan végzi a dolgát. Bár létszámbeli fölényével időnként képes megnehezíteni a dolgunkat, nem mozog túlságosan jól a pályákon, ritkán vonul fedezékbe és nem használja ki a környezeti adottságokat (például a robbanóhordókat). Még ennél is fájóbb, hogy bár számos dolgot sikerült átmenteni a korábbi Jagged Alliance játékokból az új részbe, nagyon sok olyan van, amit „kifelejtettek” belőle. Most már nem lehet kúszni a földön, ami nagyon hasznos lenne a fedezékek között történő közlekedésben. A gránátok és a robbanóanyagok kikerültek a felszerelések közül, így most már nem tudjuk kedvünkre alakítani a környezetünket, ami jól használható elem volt az elődökben. A JAO esetében csak előre meghatározott helyeken, robbanóhordókat használva tudjuk kibontani a kerítést. Leegyszerűsítették a karakterfejlesztést is, ugyanis amint már azt korábban is említettük, csak a fegyveres és az alaptulajdonságokat tudjuk javítani, nincsenek nem-harci képességeink. A gyógyítás, szerelés, fegyver testreszabás és ehhez hasonló skillek mind-mind olyan elemek, amik még élvezetesebbé tehették volna a játékmenetet. Végül, de nem utolsó sorban a pályák kis mérete, és a küldetések egyhangúsága sem emelte a játék minőségét. Utóbbi tulajdonképpen annyit jelent, hogy szinte minden feladat annyiból áll, hogy egy lineáris pályán el kell jutnunk egyik pontból a másikba, hidegre téve mindenkit, aki az utunkba áll.
A karakterfejlesztés sajnos nem sikerült a legjobban
Nem tagadjuk, kissé csalódottak vagyunk a játék megvalósítása miatt, ugyanis megvolt benne a potenciál ahhoz, hogy a gyengén sikerült Back in Action után végre visszataláljon a sorozat a helyes útra. És bár az előző részhez képest előrelépés történt, túlságosan sok olyan játékelem hiányzik az új felvonásból, ami szükséges egy jó Jagged Alliance-hez. Mivel ingyenes alkotásról van szó, a műfaj rajongói nyugodtan adhatnak neki egy esélyt, de hosszú távon nem biztos, hogy le fogja kötni őket a játék. Értékelés: 6,5/10 Platformok: PC
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

1. magerg
2013.07.08. 09:11
Rajongókat talán majd jobban érdekli a Jagged Alliance: Flashback c. Kickstarter projekt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!