iPon Cikkek

Journey – egy játék, amely bennünk játszódik

Dátum | 2012. 05. 07.
Szerző | Morte
Csoport | JÁTÉK

Nehéz egy olyan darabról írni, amely nemcsak hogy nem szereti, ha műfajilag beskatulyázzák, de magán a játék fogalmán is túlmutat. Mi is Journey? Több, mint egy játék: misztikus utazás, meditáció, interaktív költemény, spirituális élmény – mindenki számára mást jelent. Olyan különleges darab, amely ritkán születik, egy játék, ami bennünk játszódik, egy játék, aminek lelke van.

A kezdet
A thatgamecompany független fejlesztőcsapat, a Cloud, a flOw és Flower alkotói korábbi játékaik filozófiáját vitték tovább és kristályosították ki a Journey-ben. Elsődleges céljuk az érzelmi hatás kiváltása volt, ennek érdekében bátran eltértek sok számítógépes játékkal kapcsolatos konvenciótól, nincsenek pl. megölendő ellenfelek, a kommunikáció szavak nélkül történik, az irányítás is egyszerű. A játék zsenialitása épp ebben az egyszerűségben rejlik - leegyszerűsített, mégis kifinomult eszközeinek segítségével elemi szinten szól az emberhez. Vannak játékok, melyek az elmének szólnak, vannak, amik csak a szemnek, ez a játék a szívhez és a lélekhez szól, miközben szemünket és fülünket is gyönyörködteti. Olyan univerzális témákról és érzelmekről mesél, melyet mindegyikünk megtapasztal élete során: születés, a világ felfedezése, önmagunk kiteljesítése, az élet körforgása, a magány, az egymásra találás öröme. Mindezt úgy teszi, hogy nincs története, mi magunk vagyunk a történet.

Homokszörf naplementével
Nem könnyű szavakkal visszaadni az érzéseket, amelyeket ez a játék kelt az emberben, miközben a gyönyörű kísérőzenét hallgatva elhagyatott ősi romokat fedez fel, végtelen homokdűnéken szörfözik, vagy a múlt titkait fürkészi. Nem véletlen, hogy őszülő halántékú, meglett férfiak vallották be, hogy sírtak, amikor végigjátszották, és sokan mondták, hogy segített nekik átvészelni életük egy nehéz időszakát. Van, akik munkából hazajövet minden este végigjátssza, hogy kikapcsolódjon és megtisztuljon a nap során a lelkére rakódott szeméttől, és vannak, akik egyszerűen csak élvezik. Olyan ember is akad, szerencsére ritkán, akire egyáltalán nincs semmilyen hatással.

Látvány, zene és hangok

A Journey jellegzetes saját stílussal rendelkezik, képi világa művészien letisztult. Az a fajta játék, amelyben a grafika nagysága nem a poligonok számában, vagy a legújabb technológiai csodákban mutatkozik meg - bár meg kell adni, a homok a legszebb, legélethűbb, és egyben legmesésebb homok, amellyel játékban találkozhatunk: felkavarodik, ahogy haladunk benne, szinte a bőrünkön érezzük, ahogy a szél felkavarja, a lábunkat simogatja, amikor belelépünk. A kvarcszemcsék csillognak a napfényben, és az egész kellemesen ropog lábunk alatt, ahogy lépdelünk, és klasszul susog, ahogy lecsúszunk a dűnékről.

Az elmúlt korokról árulkodó ősi romok furcsán ismerősek, mégsem köthetőek egyértelműen az ismert építészeti stílusokhoz, ami szándékos az alkotók részéről, misztikussá, titokzatossá teszi ezeket az épületeket. A játék korábbi prototípusaiban még kifejezettebb volt pl. görög hatás, de ezen később a fenti meggondolásból változtattak. A keleti kultúrák hatásai is csak finoman érezhetők a szentélyek hangulatában, a rejtélyes írásjelekben, az imaszalagokhoz, cetlikhez hasonló tárgyakban. (Japánban és Kínában ünnepekkor az emberek szalagokra, cetlikre jókívánságokat, imákat írnak és ezeket egymásnak adják, vagy az épületeket, utcákat díszítik velük).

A múlt titkai
Avatarunk is stilizált figura, arca csak pár vonás, vörös köpönyegét aranyszínű hímzések díszítik, melyek minden újrajátszásnál egyre gazdagabbak lesznek. A többi szereplő is erősen leegyszerűsített, mégis rögtön asszociálni tudunk valamire, ha meglátjuk őket: halak, sárkányok, medúzák, madarak - ezek a ruhalények mindenki képzeletét megragadják, van aki repülő szőnyegnek hívja őket, van aki papírsárkánynak, rongymadárnak. Furcsán ismerősek, és közel érezzük magunkat hozzájuk, hiszen ugyanolyan anyagból vannak mint mi. Az animációk kellemesek a szemnek, a szélben hullámzó szalagok, a repülő, úszó lények látványa ugyanúgy elkápráztat, mint avatarunk lobogó köpönyege, ahogy a dűnék felett repül, vagy ahogy vicces pálcikalábain lépdel, még az is gyönyörű, ahogy hasra esik.

Pipaszárlábú, kezek nélküli köpönyeges avatarunk

A táj, a környezet, a szereplők, az egész világ az utolsó homokszemig él, és ebben a grafikán és az animációkon kívül nem kis része van a játék- és filmzeneszerző veterán Austin Wintory csodálatos muzsikájának, amely tökéletesen illeszkedik a játékhoz, a történésekhez és hangulatunkhoz is: hol felemelő, hol szívbemarkolóan szomorú, szenvedélyes, titokzatos, megnyugtató, borzongató vagy izgalmas.

 

A multiplayer újfajta értelmezése

Amikor legelőször vágtam neki az útnak, még nem sokat tudtam a játékról. Egyedül ébredtem a sivatagban: köpönyeges figura, vicces lábakkal. Sokáig jártam magányosan a rejtélyes sivatagot, egyedül másztam meg a homokdűnéket, fedeztem fel az elrejtett képeket, melyek a múltról meséltek, és a titokzatos fehér jeleket, melyek erőt adtak, hogy repülhessek. Utam egy kanyonba vitt, amely felett óriási, csonka kőhidak íveltek át, a szél és az idő tönkretette, lerombolta őket. Nem tudtam, hogyan tovább. Ekkor megláttam valakit: köpönyeges figura, vicces lábakkal,  pont olyan volt, mint én. Odafutottam hozzá, és ő segített, megmutatta, hogyan kell megjavítani a hidat, elkalauzolt a rejtett titkokhoz, megvárt, ha bénáztam, segített, ha lemaradtam. Nem tudtam, hogy ki ő, mindig ott volt, amikor szükségem volt rá, és annyira segítőkész volt, hogy azt gondoltam, csak egy NPC. A meglepetés akkor ért, amikor a befejezés után a játék kiírta a PSN azonosítóját azoknak, akikkel együtt kalandoztam, és kiderült, hogy valódi emberrel játszottam együtt, ráadásul nem is eggyel, minden pályán mással hozott össze a sors.

A híd romjainál
Sajnos az ember megszokja, hogy az online játékokban véletlenszerűen mellé rakott társaktól csak ritkán számíthat jóra (hogy magamat idézzem, az életben csak három biztos dolog van: a halál, az adók és a hülyék a pugban). A játék rendezője Jenova Chen is jól ismeri ezt a jelenséget, de szerinte "senki sem született seggfejnek", a játékok mechanikája tesz minket azzá, a legtöbb játék egymás legyilkolásáról szól, ezek után nehéz elvárni, hogy az emberek "jól viselkedjenek", még a co-op játékokban is sokszor versengés folyik, ami a többiek rovására megy. Az együttműködésre épülő játékokban a résztvevők kapcsolata többnyire mechanikus: az egyik ember harcol, a másik gyógyítja, ha ketten megnyomnak egy-egy gombot, kinyílik egy ajtó; minden a közös feladatmegoldásról szól, nem pedig az érzelmekről, amelyek a háttérbe szorulnak.

A Journey-t eredetileg négy játékosra tervezték, mivel ez sokféle társas interakcióra ad lehetőséget, végül mégis a kétjátékos mód mellett döntöttek, mert ez felállás sokkal alkalmasabb a jelentéssel bíró, egyedi kapcsolat kiépítésére két ember között, amelynek elérése a játék egyik célja volt. Az alkotók másik zseniális húzása a szokásos feladatmegoldó mechanikák eltávolítása volt, amellyel elérték, hogy ne azért csatlakozzunk egymáshoz, mert szükségünk van egy "eszközre" (egy másik játékosra), hogy továbbjuthassunk. Az egyetlen mechanikai jellegű előny, amit a társaság biztosít az, hogy egymás energiáját feltöltve tovább tudunk a levegőben maradni, de ennek nincs jelentősége a feladatmegoldás szempontjából.

Ketten az úton
A kommunikációhoz csak minimális eszközök állnak rendelkezésünkre, nincsen chat, nincsenek emote-ok, csak csiripelhetünk egymásnak, ilyenkor a nevünket jelző hieroglifa felvillan felettünk (az Endless Forestben találkozhatunk hasonló rendszerrel, ahol név gyanánt mindenkinek különböző jel van a feje felett). Bármilyen hihetetlen is, ennyi elég ahhoz, hogy két ember között létrejöjjön a kapcsolat. Társunk anonim, nem tudhatjuk, hogy a világ másik felén élő tízenéves kissráccal, a dalai lámával vagy a szomszéd nénivel játszunk, kapcsolatunk így előítéletektől mentes lesz, és kap egyfajta miszticitást: egy másik lélekkel léptünk kapcsolatba, aki ugyanabban a helyzetben van, mint mi. A csiripelős, zenés jelbeszéd egyszerűsége ellenére képes arra, hogy többféle érzelmet is kifejezzen, és mindenki egyedi módon használja, találkoztam olyanokkal, akiknek be nem állt a szája és voltak kevésbé beszédes társaim is, de amit ők mondtak, az mindig velős volt.

Párosan szép az élet
A Journey társak nélkül is végigjátszható, úgy lett elkészítve, hogy a feladatokat egyedül, segítség nélkül is elvégezhessük, és minden helyet, még a nehezen megközelíthetőket is magunktól is elérhessünk. Miért van akkor szükségünk a társakra? A multiplayer zsenialitása abban rejlik, hogy nem kényszeríti ránk az együttműködést: magányos utazásunk során belülről jön az érzés, hogy jó lenne valakivel megosztani az élményt, együtt küzdeni a nehézségekkel, melyeket a környezet állít elénk, osztozni a másikkal a felfedezés örömében.

Minden út más

A Journey rövid játék, mindössze pár óra alatt végigjátszható, a menete és az irányítás is viszonylag egyszerű. Annak ellenére, hogy úttalan utakon játunk nagy sivatagokban és végtelen hómezőkön, túlzottan eltévedni nem lehet, a játék finoman terelget célunk felé: követhetjük a repülő lényeket, irányzéknak használhatjuk a romokat, a napot, vagy a távolban látható titokzatos Nagy Hegyet, ahová el kell jussunk. Ugyanakkor érdemes letérni az útról, mert várnak ránk kellemes meglepetések, találhatunk easter eggeket, utalásokat a flOwra és a Flowerre. Természetesen trófeákat is szerezhetünk, és különleges játékhoz illően van köztük néhány szokatlan is, pl. az, amit azért kapunk, ha egy társunkkal leülünk és 20 percig együtt meditálunk.

Kék
Bár a játék rövid és egyszerű, mégis minden utazásunk más lesz, attól függően, hogy milyen lelkiállapotban ülünk le elé, és kikkel futunk össze. Az első utam során sok segítőkész emberrel találkoztam, de a végén egyedül fejeztem be az utazást, így az öröm mellé némi szomorúság is vegyült. Akkor még nem tudtam, hogyha várok egy kicsit az utolsó pálya elején, előbb-utóbb csatlakozik hozzám valaki. Második utam során a többiek, akikkel találkoztam mind siettek, hogy minél hamarabb elérjék a Nagy Hegyet, nem álltak meg, hogy sálunkat lobogtatva körbetáncoljuk egymást, nem lassítottak, hogy együtt repüljünk a rongysárkányokkal. Belenyugodtam, hogy ez egy ilyen út lesz. Ekkor találkoztam valakivel, akinek az enyémnél sokkal hosszabb sála büszkén lobogott a szélben, a köpönyege pedig meglepő módon fehér volt, nem vörös, mint az enyém. Türelmes volt, és kedvesen átsegített az egyik nehéz pályán, együtt maradtunk egészen addig, amíg véletlenül el nem szakadtunk egymástól. A következő utam során már a fehér köntös titkát kerestem, megtaláltam, aztán elveszítettem, mégsem volt szomorú ez az út, mert két jóbarátra leltem. Még nem tudom, milyen lesz a következő utazás.

Mégsem olyan kihalt a sivatag
A Journey különleges játék, talán az első olyan a művészi darabok között, amely nemcsak egy bizonyos réteghez szól, mindenkit megragad, és mindenkit máshogyan. Pár héttel a megjelenése után a PSN eladási listák élére került ez is mutatja, mennyire fontosak az ilyen hiánypótló szerepet betöltő darabok és milyen nagy igény van rájuk. Sokat tudnék még mesélni kalandjaimról, de ez a játék olyan, mint a legjobb dolgok az életben: akármennyit lehet beszélni róla, elemezni, esszéket írni, képeket és filmeket mutogatni, de az érzést mindenkinek magának kell megtapasztalnia. Jó utazást!

Értékelés: 10/10

Platformok: PS3
Tesztelt platform: PS3

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

31. mikej95
2012.05.07. 11:01
Bezzeg ezt gond nélkül konzolportolhatták volna, de a CoD a húzó széria.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
30. DogTheDog
2012.05.07. 11:02
Egyet ertek,minden heten jatszom vele,van hogy tobbszor is.Kivancsi vagyok,mikorra unom meg.A Flowert is eloveszem idonkent a mai napig.Kicsit hasonlitott az erzes a pop4-hez idonkent.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
29. gezu1025
2012.05.07. 11:10
Még játék nem volt ami miatt úgy éreztem, hogy nem bánnám ha lenne egy konzolom.
Egészen idáig.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
28. LechooEdy
2012.05.07. 11:33
Inkább jöjjön ki PC-re Steamen
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
27. gezu1025
2012.05.07. 11:49
Az is jó
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Azbizony
2012.05.07. 12:25
Jééé hát ez sem jön PC re -.-''' Mindig a legjobb játékok nem jönnek ki pc re...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. shaddam
2012.05.07. 14:09
Az a durva hogy 2 óra játékidő ide vagy oda röhögve megérte a 4 ezret.Erre jön aztán még az újrajátszás. Elég magasra tette a lécet az indie kategóriában, ezután a pár dolláros nagyrészt eredeti ötlet nélküli humble bundle játékok árát is sokallom. Az fps-ek fostengerében egyenesen kötelező vétel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. hegyitaho
2012.05.07. 17:06
@Azbizony miről beszélsz? épp az h a legjobb játékok szinte mindig kijönnek pc-re
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. shaddam
2012.05.07. 18:06
hegyitaho: Ne kezd mert ez magas labda.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. YellowFlas...
2012.05.07. 18:25
gezu1025: Osztom az álláspontod, ezért a játékért szívesen beruháznék egy konzolra. Nem fröcsög a vértől, nyugodt az egész, multizhatsz, mégis anonim maradsz, nem kell sietned, hangulatos, szép, és a zenék is fantasztikusak. Ez a játék bámulatosra sikerült. Nálam meg is van az év játéka...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. xCube
2012.05.07. 23:46
Ejnye már, ez miért csak PS3 -ra van? Remélem később PC -n is megjelenik.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Outlaw
2012.05.08. 00:42
Én általában nem szoktam elolvasni ezeket a játékteszteket, csak megnézem a pontozást meg az összegzést, de ezt most vmiért végigolvastam és rohadtul kíváncsivá tett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Szefmester
2012.05.08. 09:31
Hmmm... hmmm.. Elolvastam a cikket és nem tudom. Érdekes, és kíváncsivá tett. De nem tudom hogy kipróbálás nélkül bele mernék e vágni egy ilyen játékba. Eddig nem volt ilyen stílusú játékhoz szerencsém.

Amúgy igaz.. pont a legjobb játékok nem jelennek meg PC-re.. Még szerencse hogy a jó öreg PS2-höz is vannak olyan játékok amiket érdemes játszani és még nem tettem meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. johnny312
2012.05.08. 09:47
Sziasztok! Akinek megvan: honnan szerezhető be? Boltban nem láttam, dobozos verziója nincs? Esetleg a PSN-ről vettétek meg?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Svindler
2012.05.08. 10:00
Igen, PSN-es
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. mainframe
2012.05.08. 12:50
Lehet, hogy beteg, de az vetődött fel bennem, hogy ezért megérné PS3-at vennem...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. shaddam
2012.05.08. 15:10
johnny312 Magyar PSN-ről 4 ezer
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. HUFEUR
2012.05.08. 19:22
Már bánom, hogy Trine 2 mellett döntöttem, ez ezerszer jobban tetszett volna.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. tankerjedi
2012.05.09. 13:55
Gondolkozom, hogy befizetek ps store-ra, de akkor már nagyobb összegben tenném. Több kérdés felmerült bennem.

Journeyt lehet egy ps3-on ketten játszani?
Trinet lehet egy ps3-on ketten, illetve hárman játszani?
Milyen más játék van a ps storen, amit ketten vagy többen lehet egy gépen játszani?

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. atiska007
2012.05.09. 15:36
spoiler:

http://www.youtube.com/watch?v=lcqJJ8-TmIk

journey walkthrough 1080p
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. rastawicc
2012.05.09. 18:55
Ezt most meg is vettem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Svindler
2012.05.10. 10:17
tankerjedi: Trine 1-2-t lehet egy gépen ketten játszani. Store-on amiket még lehet ketten az pl:
Shank 1-2
Dead Nation
Rag Doll Kung-Fu (és még sok kisebb verekedős cím)
Blast Factor
Super Stardust HD
Hirtelen ezek jutottak eszembe, biztos van még több
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Herogabi
2012.05.10. 22:28
Érdekesnek tűnik...Játszani nem szoktam, de ezt szívesen kipróbálnám, csak sajnos erre lehetőségem nincs. De azért a teszt alapján örülök, hogy vannak még játékok, amiknek van lényegük/üzenetük az emberek számára
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. HUFEUR
2012.05.12. 11:09
tankerjedi:

Rengeteg játék van Store-on, amit lehet ketten is tolni, Svindler már felsorolta, ami nekem is eszembe jutott volna.
Amiket még mindenképp érdemes beszerezni, még ha nincs is benne co-op, az az Outland, I am Alive, Echocrome, Flower, PixelJunk széria, Limbo, stb.
Amibe még biztos vagyok, hogy van benne co-op az a Lara Croft and the Guardian of Light és a Shoot Many Robots.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Andos
2012.05.13. 20:04
Ha tényleg az a céljuk hogy megragadják az emberek szívét, és bebizonyítsák mennyire vagyunk társas lények, nem csak ps-re adják ki. Hiszen ps 3-at használnak játékokra majdnem a legkevesebben a föld minden részén. Ha pc-re leginkább! Vagy xbox-ra is lenne tuti! Akkora sikert hozna hogy 100%-os lenne a folytatása.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. rastawicc Andos
2012.05.13. 20:29
Te ontod a hülyeségeket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. tankerjedi
2012.05.14. 08:35
Köszi szépen a segítséget. A következő hónapig kitalálom, hogyan osszam meg majd az 50 dollárt.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. DogTheDog
2012.05.14. 09:15
Azt hiszem,hogy a The baconing is tobbjatekos,de nem vagyok benne biztos.

50 dollarbol a legjobb valasztas az a PS+ egy evre szerintem.Egy csomo ingyenes jatek jar vele akar havi szinten.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. tankerjedi
2012.05.14. 18:10
És az ingyenes játékokat meg is kapod vagy egy hónapig játszhatsz vele?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Squall85
2012.05.15. 09:55
Nekem a főképről a Nier-ben lévő sivatagi emberek jutottak eszembe, a Nier is nagyon érzelmes, de akció játék volt, imádtam minden pillanatát! Tetszett ez az ismertető, főleg a multiplayer-es rész. Varázslatos a leírás, magával is ragadott. Jövő héten meg is nézem a PSN-en, hogy mennyibe fáj.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. DogTheDog
2012.05.15. 20:17
Addig aktivak,amig van ps+.Csak a kedvezmenyes vasarlas marad meg a + lejarta utan is.En tavaly kb 200 euronyi tartalmat toltottem le ingyen a psn-rol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!