iPon Cikkek

Kerbal Space Program - A kerbonauták utazása

Dátum | 2015. 05. 11.
Szerző | farkas.balazs
Csoport | JÁTÉK

Minden valós vagy lehetséges civilizáció legnagyobb teljesítménye, ha képes elhagyni a bolygót, ahol született: az űrkorszak hozza el a felismerést, hogy milyen törékeny az élet a hatalmas, hideg kozmoszban. Az asztronauták, akik kívülről szemlélik a szülőbolygójukat, hirtelen rádöbbennek, hogy nem a határokért és elvekért vívott háborúk, kicsinyes konfliktusok és a még kicsinyesebb birtoklás, hanem az összefogás, a tudomány fejlődése és a nagy utazás a végső cél. A Civilization-játékok egyik lehetséges befejezése ez, és talán a legmegindítóbb is.
Benne vagyunk mi is már egy fél évszázada ebben a korszakban, de úgy tűnik, sokunknak nem egészen világos, mennyire is nagy ez a teljesítmény. Megalkotni a gépezeteket, amelyek szembeszállnak a természet legalapvetőbb törvényeivel, elrugaszkodni az ismeretlenbe, majd megküzdeni vele sokkal nagyobb lépés, mint bármi más az emberiség történelmében a kerék feltalálása óta. Csak hogy szemléltesse valami ezeket az erőfeszítéseket, álljon itt egy szerény példaként a Kerbal Space Program. Az űrutazás teljes küldetésének szimulátora. Ha követjük az ESA, a NASA vagy egyéb űrügynökségek tevékenységét (vagy ha csak a delíriumos mosolyú Brian Cox tantrikus szemináriumait hallgatjuk), észrevehetjük, hogy mennyire fellendülőben van megint ez az egész: landoltunk egy üstökösön, tervezzük egy aszteroida Hold körüli pályára állítását, megérkeztünk a Cereshez, több irányból közelítik a Mars-programot, és már az Europa-küldetés finanszírozása is tervbe van véve. Tarolnak az olyan filmek, mint a Gravity és az Interstellar. Remek idő ez egy ilyen játék megjelenésére. Egy saját űrrakéta építésére.
Persze, a "megjelenés" itt csupán egy átmenet 1.0-ba, ugyanis az első iterációja ennek a játéknak már csaknem négy éve elérhető, Steamre 2013-ban került fel, és azóta folyamatos frissítésekkel közelített ahhoz a formához, amelyet jelenleg teljes játékként el lehet adni. Így talán kevesen vannak, akik még nem hallottak volna róla, de ha mégis akad ilyen, számukra most jött el az ideális pillanat, hogy kipróbálják (a Steamen ingyenes demó is található).
Szóval honnan erednek a Kerbonauták? Van egy bolygó, ahol kis zöld lények élnek, látszólag kissé kettyósak, de mint látjuk, képesek a legbonyolultabb tudományos forradalmat elhozni, és helytállni benne. Aranyos, jópofa körítés, de ez ne tévesszen meg senkit: irdatlan hardcore tartalom rejlik alatta. A játékmenetet még szemléletesen elmagyarázni is nehéz. Nem stratégia, nem logikai játék, nem mozgással kapcsolatos szimuláció, de minden ilyesmiből van benne. Az első feladat összerakni egy működő rakétát, amellyel kijuthatunk az űrbe. Ez még a játéknak a legalapabb, leglényegibb része, és ez is annyiféle paraméterrel rendelkezik, és olyan kreatív szabadsággal oldható meg, hogy a bukás első próbálkozásra szinte törvényszerű. Milyen komponensek szükségesek egy rakétához? Hogyan helyezkedjen el a súlyponthoz képest a motor, ahhoz képest az üzemanyagtartály, a kabin? Milyen kiegészítők kellenek? Hány támasz a minimum? Mennyi az a szám, ami már pazarlás?
Még ha a rakéta fel is emelkedik, a küldetés nem ér véget. A naprendszer felfedezhető, első körben a bolygó első holdja, a Mun van soron. Tegyük fel, hogy a rakéta eljut oda... de vajon minden rendben lesz a leszállással? Sikerült? Később visszatérve a bolygóra még mindig darabjaikra fröccsenhetnek kedvenc kerbonautáink, mert éppenséggel elfelejtettünk ejtőernyőt felszerelni a küldetés kezdetén. Nem árt ismerni az aerodinamika alapjait és valamennyit a bolygókörüli mozgásról, gravitációról, légkörről sem. Bármilyen figyelmetlenség rendkívül mókás katasztrófákhoz vezet. A játék háromféle játékmódot kínál fel a gyakorlatozást követően: sandbox-, tudományos és karrier-mód, de ne gondoljatok, hogy ezek között nagyon éles a különbség, a játék célja és menete lényegében mindig ugyanaz, legfeljebb az elérhető erőforrások, minicélok, büntetések-jutalmak variálódnak. Vannak fix szereplők, van fix esztétika, de nincsen fix "kinézete" a játéknak. Mindig az aktuális küldetésszakaszban vált kameranézetet, amelyet egyébként szabadon tekergethetünk. Ebben van némi kényelmetlenség, sokat kell tanulni, mire mindent átlátunk és gördülékenyen kezelünk.
Látszólag borzasztó komplikált és összetett probléma-megoldási rémálom az egész, de a játék azért ügyesen strukturált, ésszerűen elrendezett, a tutorial megtanít az alapvetésekre, tehát kitartással és türelemmel le lehet szállni a Mun-ra, majd el lehet kezdeni megtervezni az első interplanetáris küldetéseket. A játékos ebből a szempontból szinte teljes szabadságot kap (legalábbis sandbox-módban), a különböző bolygók tulajdonságait figyelembe véve eldöntheti, hogy mi a következő lépés. Nehéz, de ésszerű, díjazza a logikus, összetett gondolkodást. Az embernek mindig egyszerre többféle dologra kell figyelnie benne.
Érdekes, hogy az ESA, a NASA, és a SpaceX is felfigyelt a játékra, tudósok szerte a világon kifejezték rajongásukat ezért a szimulátorért. Tudományos szempontból természetesen nem a legpontosabb (ennek játékmenetet könnyítő okai vannak). A bolygóköri mechanikák bámulatosan működnek, de a játék nem vesz figyelembe rengeteg, a valóságban jelenlevő hatást, az egyszerűség kedvéért. Viszont ha valaki arra adná a fejét, hogy megtanuljon mindent az űrutazásról, már csak az összehasonlítás a játékkal, a különböző tudományos elemző cikkek a játék fizikájával kapcsolatban sokat segítenek a tanulásban.
Az űrhajómodellek lehetséges kombinációinak mennyisége (és minősége) már egy olyan játékot sejtet, amelyben el lehet szórni több száz órát, de ezt még felfűszerezik a modok, a közösségi élmény, amint a népes rajongótáborhoz csatlakozunk, és milliónyi olyan meta-dolog, amely a Kerbal Space Programot kiemeli a többi játék közül. Így válik inkább egyfajta jelenséggé, mint mondjuk a Minecraft, és ennek megfelelően hiába is próbálom elmagyarázni, mi minden vár a játékosra, ugyanúgy át kell élni, hogy leessen a dolog. Nem mondom egyébként, hogy az első pillanattól kezdve gördülékeny, mindenkit beszívó, tökéletes mestermű, mert a helyzet az, hogy rengeteg türelem kell hozzá. Technikailag sincs szerintem minden rendben, néha belassul, furcsa képhibák villannak be, ami a nagy csinnadrattával bejelentett 1.0-nál, négy év után kissé ciki – persze ettől függetlenül lehet az én készülékemben is a hiba. Ha már platformok, gondolom nyilvánvaló hogy ez nem az a kanapén hátradőlős, kontrolleres ugrabugra, tehát ennek megfelelően se konzolokra, se mobilokra nem kapható, Steamről és GOG.com-ról viszont bátran lehet töltögetni (achi vadászoknak érdemes lehet tudni, hogy a teljes verzió még mindig nem támogatja az achievementeket).
Sem lebeszélni, sem rábeszélni nem szeretnék senkit, hogy megvegye a játékot, mert igencsak speciális termékről van szó: nem való mindenkinek. Akit viszont fizikai törvények tekergetése közben kap csak el a nerdgazmus, hát... mindenféleképpen megtalálták a definitív űrprogram-szimulátort. Ha tehetitek, mindenképp próbáljátok ki legalább a demót, mert ahogy mondani szokás, megkerülhetetlen instant klasszikus, amelynek legalább a létezéséről tudni érdemes. A végtelenbe és tovább! Értékelés: 8,5/10 Platform: PC (Windows, Linux, OSX) Tesztplatform: PC (Windows)
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. FaL
2015.05.11. 09:20
Következő negyedéves játékköltségvetésemben benne van ez a gyöngyszem.

Viszont számomra érthetetlen, hogy miért nincsen mobilra. Nem mintha olyan eget rengető grafikus motor lenne alatta, a számolást meg kb. egy számológép "processzora" is elvégezné. Tökéletes lenne a vonat/repülő utakra
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. tonyesz FaL
2015.05.11. 10:51
A játék nagyon állat, már alfa kora óta játtszom.

És ahogy a cikk is írja, a vezérlés annyira összetett, hogy mobilról és konzolról kb. lehetetlen lenne irányítani.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. gezu1025
2015.05.11. 11:04
Én már az első beta óta játszom, még évekkel ezelőttről. Zseniáls.

Viszont nemrég bukkantam rá egy mod pack-ra, ami mindent kihoz a játékból, és a légköri ellenállástól kezdve, valós gravitáción át, valós méretű bolygóik, az életfenntartó rendszereket is beleértve, lényegében mindent megváltoztat, a naprendszert, a valóságot alapul véve.

Hogy is fogalmazzak... Egy "kicsit" más szint.
Rájönni, hogy annyi delta-v ami eddig elég volt a Mun-ra és vissza, föld körüli pályára állni is kevés, felbecsülhetetlen érzés.

Itt van az említett mod pack-ról egy videó, én tátott szájjal néztem végig.
KATT
Aki játszott az alapjátékkal az ~1:30 körül meg fog lepődni, mert olyan magasságból a kerbin egy "picit" kisebb.


Képtelen is vagyok visszatérni a modolatlan verzióra, olyan nevetségesnek hat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. partxxx gezu1...
2015.05.11. 14:49
légköri ellenállás a legújabb patchben már van, szívtam is, mert kell hőpajzs

kb 1 éve vettem meg és játszom vele, több száz (2-3) órányi élménnyel

eleinte azt se tudtam hogy hogy állítsak valamit föld körüli pályára, aztán scott manley sokat segített

egy ideig 3240x1920ban játszottam, váá nagyon brutálisan beszippantott (3x23" eyefinity) nagyon jó volt, most 21:9 2560x1080 kicsit furibb, kevés a hely a monitoron, ha mindent látni akarok

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gezu1025 partx...
2015.05.11. 15:02
Igen, nagyon király game.


Igen az 1.0-ban már benn van, de kerbinre méretezve, meg sem közeletí az RSS mod packot. (real solar system--> lényegében ~20-30 mod, sajnos még nincs kinn az 1.0hoz való, de lassan lesz)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. powerage
2015.05.11. 15:09
Csak egy játékot ismerek, ami ennél keményebb a kezdőkkel szemben, az a Dwarf Fortress. De megéri.

Mai napig emlékszem az első startomra, aminél az elrontott fokozatbeállítások miatt egyszerre működött el az összes rakéta és a kabin mentőernyője...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. David1992 FaL
2015.05.11. 15:40
Nem a grafikus motor miatt van gépigénye, elég sokmindent számol a játék (fizika). Több nagyobb űrjárműnél, már egy i7 is izzad.

Én egyedül a felhőket hiányolom még mindig a játékból (EvE megoldja, de jó lenne már, ha vanillába is bent lenne), de eszméletlen jó játék ^^ Az első napnyugta/napfelkelte egy másik bolygó felszínén...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Szefmester
2015.05.11. 16:15
A gépem rendesen megizzad amikor egy-egy új és elmebeteg konstrukciót próbálok fellőni... olyan 300-500 alkatrész között még elviselhető a móka, de felette már csökkentenem kell a beállításokon.

Akinek az alapjáték könnyű lenne (na persze...) annak javaslom szedje le a life support modot. Onnantól a létfentartási prolémákat is figyelembe kell venni. Sima bukta lett volna az a küldetésem amikor egy elszúrt pályakorrekció miatt egy évig keringett a nap körül a kis kapszula, pedig csak a munnal végeztem egy hintamanővert a szomszéd bolygóra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Renhoek power...
2015.05.11. 17:18
Múltkor próbáltam, de nagyon fáradtan kezdtem neki, és nem volt türelmem hozzá...elvesztem az elején

Természetesen kizárt, hogy feladjam, mert rettentően imádom az űrutazást. Csak ez tényleg nem olyan játék, ami elé le lehet ülni 10 óra egyetemi szopóálarc után zombiként egy pici laptopkijelzőn

Egy nyugis szombat délután, szépen ráérősen, kényelmesen nagy monitoron i5-el alatta
Szerk: viszont azt megoldották, hogy lehessen a betűméretet kicsit növelni? 23 colon fhd-ben nekem már kicsit nehezen olvashatóak voltak a betűk. Ha jól rémlik egy éve még egyáltalán nem lehetett állítani és mod sem volt rá.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Mosdatlan_...
2015.05.11. 20:42
Fallout 2 óta nem volt játék, amivel ennyit játszottam volna, mint ezzel. Valóságos szabadidő-gyilkos, de páratlan a játékélmény, amit nyújt cserébe. És tényleg, még modok nélkül is az első pár tíz órában még azt is sikernek könyveli el az ember, ha már pár méterrel arrébb csapódik földnek, mint legutóbb
Egyébként az egyetlen baj vele az x64 támogatás hiánya (elvileg a Unityből fakad a probléma), ha az ember komolyabb mod pakkokat akar használni, akkor vagy elfogadja a jobb esetben 30-60 percenként crashelést, (openGL mód segít valamennyit) vagy próbálkozik Linux alatt működésre bírni. Személy szerint én ezért is hagytam fel az RSS-el, meg a visual modokkal - többnyire amúgy is belső nézetben navigálok
Bár azért lehet kipróbálok egy RSS+RemoteTech kombót, ha lesz működő példány
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. ravenlord
2015.05.11. 21:09
Ha belefutsz a 32bites limitbe, az "Active Texture Management" segíthet egy picit. Meg a "Graphic Memory Monitor" (amivel látod hogy mikor érdemes menteni és kilépni, mielőtt behal a program).

Eszement jó játék amúgy. Imádom - és többet tanultam vele a világűrről mint az összes fizikaórával és könyvvel együtt.

....és úgy néz ki hogy nem csak én: https://xkcd.com/1356
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!