iPon Cikkek

Killing Floor – Harc a zombiktól hemzsegő Londonban

Dátum | 2009. 06. 08.
Szerző | alien24
Csoport | JÁTÉK

Minden jel arra mutat, hogy az élőhalottak, mint kulcskarakterek „életképessége” továbbra is töretlen a játékpiacon – legalábbis ami az újonnan megjelenő fejlesztések egy jelentős hányadát illeti. Némi ironikus éllel azt is mondhatnánk: ezek a bomlásnak indult testben új életre ébredő lények manapság lényegesen népszerűbbnek számítanak a PC játékok szereplőiként, mint holmi veszedelmes szörnyek vagy gonosz humanoidok. Tulajdonképpen a Tripwire Interactive lelkes fejlesztőcsapata is csupán az aktuális trendet követte, amikor a most bemutatásra kerülő alkotás alapkoncepcióját kidolgozta. Egész pontosan egy nagysikerű UT-modot léptettek elő önálló játékká: az Unreal Tournament 2004 egykori „uszályát” leválasztva Killing Floor címmel valódi túlélő horror-FPS játékot dobtak össze a műfaj hűséges rajongóinak legnagyobb örömére.

Londonban lassanként tökéletesen elszabadul a pokol...

A Left 4 Dead mint inspiráló tényező?

Az alkotás tehát jónéhány esztendő értékes fejlesztői tapasztalatát maga mögött tudhatta – igaz, ez a tény önmagában még korántsem jelenthetett biztos garanciát a sikerre. Mindenesetre kiváló esélyt teremtett arra, hogy a Tripwire műhelyéből valami jóféle dolog kerüljön napvilágra – sikeres modokból már korábban is születtek a későbbiekben nagy karriert befutott alkotások. Az elmúlt időszak kétségtelen „zombihent-ászának” számító Left 4 Dead népszerűségi mutatóit ismerve pedig egyértelmű, hogy a szintén elsősorban a többjátékos módra optimalizált és hasonló játékmenetet produkáló Killing Floor a fejlesztők elsődleges szándékai szerint ugyanazt a célközönséget kívánja elérni. Nem meglepő, hogy az említett Left 4 Dead-beli ellenfelekre a megtévesztésig emlékeztető ellenféltípusok fordulnak elő benne – anélkül, hogy a hasonlóságokat részletesebben is kifejtenénk, összevethető például az L4D Boomer és a Killing Floor Bloat karaktere.
 
A játék alapjául szolgáló történet egy kissé a 28 nappal később című mozi nyomasztó vízióját idézi. A film emlékezetes cselekménye szerint ugyanis egy titokzatos és felettébb ragályos vírus változtatja először London, majd csaknem egész Nagy-Britannia lakosságát öntudatát vesztett, ön- és közveszélyes, dühöngő csordává. A Killing Floor háttérsztorijában egy gátlástalan biotechnológiai cég kormányzati megbízásból lefolytatott, katonai célú kísérletei alakulnak másként, mint ahogy azt az elöljárók eredetileg tervezték.

A „tökéletes katona” génmanipuláció révén történő létrehozása és klónozásos sokszorosítása csődöt mond, ehelyett zombiszerű, mutáns lények szabadulnak ki a laboratóriumok fogságából – némelyik közülük alaposan felfegyverezve –, és azon nyomban megkezdik – a szó szoros értelmében – felemészteni a Temze-parti város csaknem nyolcmilliós „emberanyagát”. Túlélők persze így is akadnak, különösen a katonailag képzettebb fajtából. Néhány különleges kontingens is összeáll, hogy megfékezze a lidércnyomást, végül azonban ezekből sem marad más, csak néhány elszigetelt csoport, akik a biztos halál vagy a vérszomjas lények sorain való elkeseredett áttörés között választhatnak. Egy ilyen (két rendőrből és négy katonából álló) hatfős túlélőcsapat egyik tagjaként nem csoda, ha mi is inkább az utóbbit preferáljuk…

Összesen öt pályán védhetjük ki a zombiszerű szörnyek támadásait
A hullámokban ránk törő rémület

Amúgy is eléggé kilátástalan helyzetünket a játék során tovább nehezíti, hogy minden egyes pályán a zombiforma undormányok összesen hét hullámán kell átverekednünk magunkat. A szintek betetőzéseként pedig egy különleges képességekkel felvértezett boss karakter, az ügyeletes Patriarch vár ránk, aki minimum gépfegyverrel, de lehet, hogy egyenesen rakétavetővel fogad minket. Emellett megvan az a felettébb idegesítő tulajdonsága, hogy időnként eltűnik a szemünk elől, ha regenerálódásra van szüksége, majd észrevétlenül visszatérve – és gyakran a csapat közepén felbukkanva – újult erővel lendül támadásba. Öngyógyító és más ellenfeleket segítségül hívó képessége révén szólóban minimális az esélyünk a likvidálására, és csapatmunkában is csupán az összeszokottság, a taktika és a csapatszellem jelenthet biztos védelmet ellene.

Irányjelző a hasznos cuccokkal üzletelő kereskedőhöz
Első körben persze még korántsem ilyen nehézségű ellenfelekkel kerülünk szembe. Kezdetnek megteszi néhány Clot névre hallgató, egyébiránt átlagos képességű, fegyvertelen szörny, nem sokkal ezután viszont már kinézetükben és fegyverzetüket tekintve is nagy változatosságot mutató szörnyek tömkelege zúdul ránk. Lesznek köztük igazi torzszülöttek, karjukon hatalmas kaszákat vagy láncfűrészeket cipelve, hórihorgas óriáspókra emlékeztető lények, valamint erőtől duzzadó, félelmetes szörnyek, melyek minden élő vagy élettelen dolgot felaprítanak, ami csak az útjukba kerül. Egy-egy monszta ártalmatlanná tétele némi „készpénzt” is jelent számunkra, amit aztán a körök szüneteiben költhetünk el különböző felszerelésekre és fegyverekre.

Ami a kezdeti fegyverzetünket illeti: az elengedhetetlen kés mellett egy kilencmilliméteres revolvert tudhatunk a magunkénak, és induló arzenálunk még három kézigránáttal kiegészülve válik teljessé. Alapfelszerelés tekintetében a zseblámpán kívül egy injekciós fecskendő van a tarsolyunkban, ami az egyik legfontosabb kellékünk – figyelembe véve, hogy nem nagyon hevernek elsősegélycsomagok szerteszét, tehát ez az egyetlen olyan eszköz, amivel a társaink sérüléseit gyógyíthatjuk. Felszerelésünk utolsó darabja egy spéci kis hegesztőpisztoly, amellyel ajtókat zárhatunk le ellenfeleink előtt, ezáltal a kívánt irányba terelhetjük azokat. De ugyanígy fel is törhetjük az általunk kreált zárakat, ha úgy érezzük, hogy önmagunkat ejtettük csapdába saját menekülési útvonalainkat elzárva. A lőfegyvereink sajátossága, hogy célkereszttel nem rendelkeznek: ezt kissé hiányolhatjuk is a játékmenet bizonyos szakaszaiban, különösen a vehemensebb harcok hevében.

Hűséges kilencmilliméteresünk és a választható fegyverek
Képességeink rendszere

A Killing Floor sajátos „perk” rendszere – más játékok kasztjaihoz hasonlóan – olyan komplex karaktertípusok fejlesztését teszi lehetővé, amelyek meghatározzák fő készségeinket és a különféle fegyverek használatának hatékonyságát. Az összesen hat „perk” (azaz kb. karaktertípus) közül választanunk kell egyet – ez a döntés képességeink alapjellemzőit adja meg –, ezzel párhuzamosan viszont akár egy eltérő karaktertípust is fejleszthetünk például azáltal, hogy gyakran használunk egy másik perk „hatáskörébe” tartozó fegyvert. Nyilvánvaló azonban, hogy igazán hatékonyan csak a kiválasztott típus sajátosságait alkalmazhatjuk (és még ezeket sem fejleszthetjük tökélyre) – itt nyeri el jelentőségét a kooperatív játékmód, hiszen egy jó brigádban „healer”, mesterlövész és közelharci specialista részvétele egyaránt fontos.

Ezzel a művelettel az életünket is megmenthetjük...
Egyedül nem megy?

Nem véletlen tehát, hogy a Killing Floor akár hat játékos konstruktív együttműködésére is lehetőséget biztosít. A fentebb ecsetelt előnyök – a túl erősre sikeredett boss legyőzése és a képességeink megosztása – mellett másra is alkalmas lehet a csapatmunka. A megvehető és birtokolható fegyverek és felszerelések száma ugyanis behatárolt, míg az összeszedett „kápénk” esetleg több lehet annál, mint amennyit ténylegesen fel tudunk használni belőle. Ekkor jöhet jól, hogyha az eldobott pénzünket egy társunk felkapja, és adott esetben egy rakétavetővel vagy lángszóróval gazdagítja a team arzenálját, amit mi már – a meghatározott limit miatt – nem tudunk magunkkal cipelni. Ebből is látható, hogy elvileg ugyan egyedül is kísérletezhetünk a pályák teljesítésével, de a játékot egyértelműen multira optimalizálták.

Testreszabható játékmenet

Nem csupán a szokásos irányításbeli és grafikai beállításokban biztosították a választás széleskörű szabadságát a fejlesztők, hanem a játékmenet viszonylag kötetlen variálhatóságában is. A nehézségi fokozat beállításán kívül számos egyéb tényezőt is meghatározhatunk a teljesítendő körök számától kezdve a az ellenfelek mennyiségén át az egyes hullámok közötti szünetek időtartamának a meghatározásáig. Beépített szerkesztő segít minket a számunkra legideálisabb beállítások megtalálásában, és – amint arról már esett szó – játék közben is aktívan alakíthatjuk nem-lineáris környezetünket. Az átjárók lehegesztésével ellenfeleinket az általunk kiválasztott területre terelhetjük, valamint védett helyiségeket hozhatunk létre.

A beállítások széles tárházával szembesülünk
Unreal Engine forever

A Killing Floor önálló játékként is az Unreal motor 2.5-ös verzióját veszi alapul. Mind az öt pálya pompásan mutat, különösen az ellenfeleink által „elkövetett”, na és persze a fegyverek okozta sérülések látványa és a környezet pusztulása hat életszerűen. A karakterek aprólékos kidolgozottsága is a fejlesztők alapos munkáját dicséri, habár azért olyan bugok előfordulhatnak, mint a falban rekedt figurák vagy a haláluk után tovább „csápoló” alakok. A Killing Floor zombiszerű lényei kinézetükben is igen egyediek. A beszéd nem túl meggyőző, de a szörnyek hangjai és a dübörgő metál mint aláfestő zene ellensúlyozzák a színészi játék gyatra minőségét.

Összegzés

Az eddigiekből következik, hogy a Killing Floor leginkább akkor nyújthat tartalmas szórakozást számunkra, ha egy kisebb (maximum 6 fős) csapatot összehozunk és multiban aprítjuk az élőholtakat – habár szimpla tapasztalatszerzésre az egyjátékos mód is szolgálhat, a fentebb ecsetelt játékrendszer sajátosságai miatt azonban inkább több játékos összefogásával van esély a zombik ismétlődő támadásainak összehangolt és hatékony kivédésére. A sokéves fejlesztői tapasztalat dacára számos hiba becsúszott még a játékba, ám ez sem csökkentheti annak összességében szórakoztató voltát. Mindenképpen tartalmas co-op FPS-sel van dolgunk, amennyiben kellő időt (és pénzt) fordítunk az online hentelésre.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

25. Klemice
2009.06.08. 13:49
VISSZA A CIKKHEZ

800x600 mellett minden maxon
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. tomans
2009.06.08. 15:07
Egy 17"-os CRT monitoron bőven elég a 800x600...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. Blade0012
2009.06.08. 15:51
Váááá...ennél bénább beállítást mg nem pipáltam, még CRT-n is megmutatkozik a magasabb felbontásból adódó különbség, és 16xQAA sosem fogja visszaadni mondjuk egy 1600x1200 szépségét, 4:3 esetén...widescreenben meg duplán
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Klemice
2009.06.08. 16:57
17-es crt-n elég a 800x600? hol élsz te? 1024-et bírja alapból a 17es crt ha tft akkor meg az 1280 is sanszos
mostanság a felbontás 1680-nál kezdődik
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. jadam92
2009.06.08. 17:37
Első képen az a Bullpup fel irat mi ott jobb alul? fegyver neve? mert ez egy P90 es. elvileg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. jadam92
2009.06.08. 18:49
tudom.. aztán már rá jöttem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Klemice
2009.06.08. 18:54
rájöttél
ismételd már át te is jadam92 az igekötők helyesírását, vagy ha nem vagy biztos a dolgodban http://www.magyarhelyesiras.hu/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. Forcecaste...
2009.06.08. 20:35
dagla:
17"-os CRT monitor ha jól emlékszem 7 éves, 1152x864-es felbontásig simán 100 Hz képfrissítés, afölött egészen 1600x1200-ig 85 Hz. Simán elviselhetó.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Blade0012
2009.06.08. 21:00
dagla: nem rövid ideig használtam crt-t, és a legtöbb játékot 1600x1200-ban toltam 85Hz-es képfrissítéssel, és kicsit sem zavart...1024-ről nem is beszélve
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. jadam92
2009.06.08. 22:05
Klemice: te hogy hogy itt vagy? te mindenhol belém kötsz?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. zsoty
2009.06.09. 00:04
Sztem ez a kontrában az "egyedül unalmas" nem igazán kéne lehúznia a játékot mivel ha eredeti akk multi nem foglalkozol az egyjátékossal a célzás pedig úgy jó ahogy van nem kell a célkereszt így is elég könnyi célozni ez a játék nem 70%-ot érdemelt meg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Csiziii
2009.06.09. 08:45
Ez egy kritikán aluli játék, csak egy gyenge Left for Dead utánzat.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Menthix
2009.06.09. 09:10
Egyetértek zsoty-val. A nehéz célzás alatt nem tudom mire gondolhat a cikk írója, talán, hogy nincs célkereszt. Ehhez a játékhoz nem is kell, főleg mikor 2db "handgunnal" csépel az ember. Ha meg mégis szükség van rá, le lehet nyomni azt a fránya jobb egérgombot is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. jadam92
2009.06.09. 12:21
én azt tudom hogy a L4D - L4D2 - KillingFloor al is gamelni fogok mert szeretem a co-op játékokat
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. zsoty
2009.06.09. 15:58
Csiziii ha jobban utánanéztél volna tudnád hogy a killing floor mint az ut 2004 modja eköbb volt mint a left 4 dead. Na akk mi a koppintás?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Csiziii
2009.06.10. 01:30
Zsoty az oké hogy ut mod és az a motor hajtja, attól függetlenül vettek ötleteket a Left for Dead-ből, mivel ez a csoda 2009. május 14. jelent meg, a L4D pedig 2008. november 21.-én.

 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. jadam92
2009.06.10. 09:30
Zsotya.. l4d pedig a valve saját motorján megy..

illetve a source motoron pontosan..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Kajmán
2009.06.11. 09:29
Skacok!
Csak nektek megnéztem az első teljes kiadását a KF-nak(v1.00)
Megnéztem hogy az összes fájlt hogy mikor lett módosítva, az utolsó:
"2005. augusztus 30., 23:59:22"
a legrégebbi:
"2004. november 14., 13:10:16"

És még ezelőtt is volt kiadása! Volt demo változata is...
Szinte minden benne volt, csak rosszabb volt a kidolgozottsága, és kevesen fejlesztették.
Az ingyenes verzió most a 2.5-nél tart, és ott is marad elvileg...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Tomiie001
2009.06.15. 13:36
(jadam92 @ 2009 Jun 8, 16:37) Els? képen az a Bullpup fel irat mi ott jobb alul? fegyver neve? mert ez egy P90 es. elvileg.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. jonnyka
2009.07.07. 22:33
Sziasztok!
Van rendes 24/7 online magyar tört szerver, jó látogatottsággal, normális közösséggel, és adminokkal.
További infok: http://killingfllor.frogz.hu
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. jonnyka
2009.07.08. 12:29
hopp, link rossz, így jó:

http://killingfloor.frogz.hu
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. kihaennem
2009.07.11. 17:41
Borzasztó ronda a GUI%!
Kifejezetten amatőr munka.

videokat nézve, L4D közelébe se ér, sőt tokéletesen béna koppintás...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. jadam92
2009.10.30. 08:31
"Borzasztó ronda a GUI%! Kifejezetten amatőr munka. videokat nézve, L4D közelébe se ér, sőt tokéletesen béna koppintás..." hmm... Nem is tudom.. melyik volt előbb.. xd mert hogy a KF az 2004 óta van... :D
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Skinhead-8...
2010.03.30. 17:34
am erről az oldalról lelehet tölteni az összes Killing Floor verziót??(2004-től 2009-ig asszem)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Kr0m3
2010.07.22. 20:41
http://killingfloor.jatekoldal.net/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!