iPon Cikkek

Kormányok az asztalon!

Dátum | 2008. 06. 30.
Szerző | Terrayon
Csoport | EGYÉB

Mivel sokaknak befejeződött az iskola vagy lezárultak a vizsgák, úgy gondoltuk, kedvcsinálónak előveszünk néhány kormányt, hogy az autóverseny szerelmesei ne csak a Forma-1-es közvetítéseket követhessék nyomon, hanem saját ügyességüket próbára téve, PC-re köthető kormánnyal is kiélhessék játékigényüket a nyári pihenőszezon alatt.

Szokásunkhoz híven a könnyebb átláthatóság érdekében most is összeállítottunk egy táblázatot a legfontosabb jellemzőkkel:


A legszembetűnőbb különbség az erővisszacsatoláshoz alkalmazott technológiánál látszik. Míg a Trust modellje régebbi, ám költségkímélőbb fogaskerekes technikát alkalmaz, addig a Logitech egy modernebb fémhuzalos megoldás mellett tette le voksát, mely használat közben nagyobb pontosságot és valamelyest halkabb működést szokott eredményezni. A kormányok forgásszöge 270 fok, ami szinte minden esetben elegendőnek bizonyul, a váltókar pedig nem létszükség, de kézifékhez vagy nitro beállításához jól szokott jönni ez a kellék.

Az összehasonlítás után vizsgáljuk meg a tesztalanyokat közelebbről is!

A Trust FF380 és GM-3500R-es típussal közös kiszerelésben készült kedvező árú modellje egy jól pakolható kis dobozban érkezett, melynek szállítását a tetején elhelyezett fül segítette. A két modell közt csak talpszerkezetbeli különbség van, hozzánk az FF380-as jutott el. A kormány és pedál kicsomagolása után egy többnyelvű használati útmutatóra, regisztrációs kártyára (mellyel később letöltési lehetőségek nyílnak meg előttünk) és egy telepítő CD-re bukkantunk. Utóbbin a Win2000, W98SE és ME operációs rendszerekhez szükséges drivert találtuk meg. Ezt WinXP-vel (vagy Vistával) rendelkező felhasználóknak nem ajánljuk feltelepíteni, ugyanis használata során az összes játék borzasztóan szaggatott tőle. Aggodalomra viszont semmi ok, csatlakoztatáskor az operációs rendszer rögtön felismerte a kormányt, bár ilyenkor az erő visszacsatolással kapcsolatos beállítási lehetőségekről le kellett mondanunk.


A szoftverkörítésben sajnos nem találtunk az erőhatások erősségére vonatkozó profilokat, igaz be tudjuk állítani a FF mértékének erejét, de játékokhoz már nem tudjuk hozzárendelni ezt, így minden esetben azonos mértékű erőhatást fog használni a kormány. Az automatikus kalibrációnak köszönhetően kézi beállításával sem kell foglalkoznunk.

saját driverrelsaját driverrelsaját driverrelwindows driverrel
Kisméretű kormányműve érdekes formatervvel rendelkezik, nem igazán a F1-es kormányokra, inkább egy utcai változatra hasonlít. A 8 irányú POV, vagyis nézőpont vezérlő, 6 db nyomógomb és 2 sebességváltó gomb szolgálja a vezetési élményt a kormány mögött. A 270 fokos forgásszög a legtöbb esetben elegendőnek bizonyult, a megfelelő pontosságnak köszönhetően ennél nagyobb forgathatóságnak nem éreztük hiányát. A gáz- és fékpedál jókora talpazatot kapott, amit egy PS2-es csatlakozóval tudunk a kormányhoz illeszteni, maga a kormány pedig USB-n keresztül kommunikál számítógépünkkel. Ezek megfelelő hosszúságú vezetékkel lettek ellátva, a hálózati madzag pedig kifejezetten hosszú, így a zavartalan elvezetés is megoldható. A kormány felszerelésekor az asztalt közrefogó, satu technikát használja: előbb ráillesztettük és becsúsztattuk helyére az erre szolgáló kis műanyag kallantyút, majd rácsavartuk az asztalra. Ha ez nem lenne elegendő, a gyártó ellátta további gumikorongokkal és egy tapadókoronggal is szerkezetet, melyek szintén a stabilitást hivatottak elősegíteni.

A használat során jó fogást eredményezett a kormány gumírozása, segítségével kezünk egyszer sem csúszott le róla. A hüvelykujjnak kiképzett hely viszont nem igazán bizonyult hasznosnak, inkább csak akadályozott minket. A kormányon található összes gomb (még a nézetvezérlőé és sebességváltóé is) csattogott, bár mindegyik megfelelően működött. Rövid karjainak hála, különösen a sebességváltó gombok tetszettek. A bekapcsolt állapotról egy kis zöld LED tájékoztat minket, az aktív Force Feedback képességről pedig az alatta látható piros lámpa ad visszajelzést. Pörgős autóversenyeknél oldalirányban kellő stabilitással rendelkezett a kormány, de függőleges irányban bizony hajlamos volt az elmozdulásra, ami az erős FF effektekkel való birkózás közben fordult elő. Szintén zavaró a kormány lazasága, lötyögése azt az érzést kelti bennünk, hogy néhány csavart meg kellene még húzni belül. A pedálok használata után viszont jó tapasztalatokról számolhatunk be, lábunk ráhelyezése után már nem mozdult el sem szőnyegen, sem parkettán (csak ha levettük róla lábunkat, ami nem baj, mert így könnyebb arrébb tolni, ha útban van). Szintén jó ötlet a sarkainknak kitalált gumiredőzet, mely a helyén tartotta lábfejünket. A pedálok nyomási erőssége között minimális különbséget fedeztünk fel a gáz- és fékpedál lenyomása közben, bár lehet, hogy ez csak a véletlen műve. Sebességváltót nem kapunk a szerkezethez, de a kormány mögött található gyorsváltók miatt ennek nem igazán éreztük hiányát.

rövid váltókarokkemény gumiborítása szellőzésről is gondoskodtakjókora talpazat a pedáloknaka pedálok lenyomásánál minimális a különbség
A kormány reakciója igen gyorsnak bizonyult USB-s adatátvitelének köszönhetően, (ezért azt javasoljuk, mindenképpen ilyet vásároljuk, ugyanis a régi gameportos megoldások alacsony adatátviteli képessége miatt csak óriási késéssel tudjuk autónkat kezelni, ez pedig a valóságérzetet nagyban rontja). Így a legtöbb autóversenyes játék, amit kipróbáltunk, azonnal reagált a kormány elmozdítására, egyedül az NFS sorozatban tapasztalt reakció volt kellemetlenül lassú. A készülék mentségére szolgáljon, hogy ez nem az ő hibája volt, sajnos eddig a NFS bármelyik részét, bármilyen kormánnyal vagy joystickkel próbáltuk ki, minden esetben nagy volt a reakcióidő.

Ítélet:

A hangos használattal és óvatos rángatásával ugyan számolnunk kell majd, de az asztalon elfoglalt kis hely és az FF380-as modell esetében jó pedáljainak és a szerkezet megfelelő pontosságának hála, egy igen kellemes összkép alakult ki bennünk. A Trust ezen kormányával, ha nem is fogja az év terméke címet elvinni, de olcsó árcédulájához képest (amely jelenleg 14.376 forint) a használat során szerzett benyomásaink alapján azt kell, hogy mondjuk: ajánlott vétel.

A Logitech játékvezérlője igaz, már megért néhány évet, de ritka modellfrissítései miatt még mindig aktuálisnak mondhatjuk a típust, így bátorkodtunk górcső alá venni. A készülék szintén egy diszkrét méretű dobozt kapott, melynek szállítását a tetején elhelyezett fül segítette. A telepítő CD-n számos támogatásra leltünk a kormányhoz: nemcsak drivert adnak hozzá, de egy Profiler névre hallgató szoftvert is kapunk, mely a használat során nagyon hasznosnak bizonyult. Néhány alkalmazást is felfedeztünk rajta, ez ingyenesen kipróbálható játékdemók és a kormány pontosságát kihangsúlyozó tesztprogramokban merült ki, a teljesség igényével.


A Logitech Profiler korlátlan mennyiségű elmenthető profil létrehozását teszi lehetővé. Különösen az a funkciója tetszett, amikor az alkalmazásokhoz rendelve automatikusan a megfelelő beállításokat tölti be kedvenc játékunk elindításakor. Ezért nagy piros pont jár.

teljeskörű teszteléselmenthető profilokelmenthető profilokerő beállítások
A kormány alakja egy vérbeli F1-es kormányéhoz hasonlít, a rajta lévő gombok is ugyanezt az érzetet keltik bennünk. A középen elhelyezett 6 programozható gombot a kormány mögül kilógó váltókarok, jobb oldalt pedig egy váltóbot egészíti ki, így összesen 10 funkciót tudunk vezérelni a szerkezettel. A nézőponti váltógombot nem találtuk meg, de használat során csak a hátratekintést alkalmaztuk legtöbbször, ezért hiányát nem éreztük, ahogy a 270 fokos forgásszög is elegendőnek bizonyult. A tapadás elősegítéséhez a pedálok kellő méretű talpazatot és gumikorongokat kaptak alul. Az összeszereléshez nemcsak a kormányhoz kell csatlakoztatni, de USB-n keresztül számítógépünkhöz, és a megfelelő áramellátás érdekében hálózati adapterhez is kell csatlakoztatni a kormányt, melynek vezetéke lehetett volna valamivel hosszabb is. Az asztalra való rögzítést itt is a szokásos satus módszerrel oldották meg, kár, hogy a szorítórúd vége nem kapott nagyobb felületet.  Viszont, a kormányház nagy méretéből kifolyólag még vékony asztal esetén is megfelelően tudtuk rögzíteni azt.

A gumibevonatnak hála nagyon szépen tapadt kezünk a kormányra, a rajta elhelyezett gombok pedig kézre álltak és az általuk keltett zaj is elenyésző volt. A váltókarok, ahogy általában szokták, úgy most is követték a kormány elfordulását, ezzel kiváltva a váltóbotot, melynek használata inkább csak elvétve ajánlott, utóbbi ugyanis csak hangos csattogással volt képes az előre és visszafelé történő elmozdulásra. A vezetésben cseppet sem zavaró, zöld színű LED-ek egyike a bekapcsolás, másika az aktív erőhatások jelenlétét hivatott jelezni. A durva FF effektek alatt a kormány nagyon stabilnak mutatkozott, csak függőleges irányban mozdult el, de csak minimális mértékben. A pedálok különböző nyomásponttal rendelkeznek (a gázpedált volt könnyebb lenyomni) és magasított felületet kaptak a talpazaton, ezzel is a kényelmes elhelyezést biztosítva lábunknak. Elmozdulásra nemcsak parkettán, hanem még szőnyegen sem volt példa, így ezt nagyon pozitívan tudjuk értékelni, mivel az ilyen fajta játékvezérlőknél ez az egyik leggyakrabban előforduló hiba, amin könnyen elvérezhetnek.

a fedlap alól újabb leszorító eszközök bújtathatók előjól használható váltókarokváltóbotfinom gumibevonat szellőzésjó tapadás a pedálok talpazatánáljó tapadás a lábaknak is
A készülék reakcióideje példás, a legtöbb játék esetében nem találkoztunk késlekedéssel, szintén csak az NFS sorozat okozott némi fáziskésést, ami nem a kormány hibája. Az USB-s dugó csatlakoztatása során még zavart sem okozott más ugyanilyen csatlakozójú perifériánál, tehát egerünkkel továbbra is zökkenőmentesen pozícionálhattunk. Ez apróság, de ilyen figyelmességgel az olcsóbb kategóriájú eszközöknél általában nem találkozunk.

Ítélet:

Ahogy azt már sejteni lehet, elégedettek voltunk a készülékkel. A nagyon jól eltalált kormányfogás, a precíz erővisszacsatolások megformálása és kézreálló sebességváltója nagyon élethű vezetési élményt produkált. Ahogy a visszajelzések szerint is, a kormány 3 pontos rögzíthetőségének hála a szerkezet tökéletes stabilitással rendelkezik az asztalon. Jobban szerettük volna, ha a pedálok nem alulról, hanem felülről lennének lenyomhatóak, ennyi hiba viszont úgy gondoljuk, még belefér a vételárba (27.444 forint). Ha pedig a Trust termékét az ajánlott jelzővel illettük, akkor a MOMO Racing Force-ra a különösen ajánlott illik.

Az objektív rálátás érdekében néhány pontban összefoglaltuk a kormányok használata során szerzett tapasztalatainkat, kiemelve azok előnyeit és hátrányait.

Trust FF380 / GM-3500R

Pro:
•    erőtartalék a FF effektekhez
•    jó kormányváltó
•    stabil talp a pedálokhoz

Kontra:
•    laza kormányszerkezet
•    hangos működés


Vásárlás: Trust FF380 / GM-3500R

Logitech MOMO Racing Force

Pro:
•    precíz kormányszerkezet
•    bőséges erőtartalék a FF effektekhez
•    viszonylag halk működés
•    kormányváltó kiváltható a váltóbottal
•    stabil talp a pedálokhoz (különböző nyomásponttal)

Kontra:
•    nem igazán találtunk hibát


Vásárlás: Logitech MOMO Racing

Konklúzió:

Úgy véljük, a kormányok közül mindkettő megéri a pénzét, de, ha pénztárcánk megengedi, a Logitech kormányát javasoljuk inkább, kicsivel jobb ár/érték aránya miatt.

A tesztben szereplő termékeket a Cédrus Kft.-től és Expert Computer Kft-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönjük!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

6. nepszter
2008.06.30. 10:05
2 éve momo racingem van semmi bajom vele egyszerüen tökéletes
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Dice
2008.06.30. 18:09
Nekem is van momóm, egyszerűen tökéletes. Semmi bajom nem volt vele, igaz NFS-nél picit lassú, de ezt egy driver megoldotta.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. amazing
2008.07.01. 09:55
pupak: volt/van eleg sokra, utal is egy-ket gyarto :-) de mivel adunk el is beloluk sokat nem tehetnek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Santander
2010.03.14. 09:12
hello!
ha eltört a kormany rözit9 rendszere az a fekete ízé, ott letört.akkor ara van garancia?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Santander
2010.03.14. 09:13
bocs rögzitő rendszer
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Santander
2010.03.14. 09:13
bocs rögzitő rendszer
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!