iPon Cikkek

Kyn – Reményteli első lépések

Dátum | 2015. 08. 04.
Szerző | villanyi.gergo
Csoport | JÁTÉK

Játékfejlesztői berkekben úgy tartják, hogy szerepjátékot készíteni nehéz, jó szerepjátékot pedig még nehezebb. Nemcsak a mérce van magasan, de sok olyan játékelemet is tartalmaz a műfaj, amiken könnyű elhasalni már az alapoknál. A fejlődés, a karakterek és a hangulat mind kulcsfontosságúak ennél a stílusnál. A szerepjátékok hosszú fénykorukat élik, folyamatosan fejlődnek, rengeteg alműfaj jött létre és még a klasszikusok is visszatértek a közösségi finanszírozás segítségével. Tavasszal, nyár elején elkényeztetett minket a Pillars of Eternity, majd érkezett a Witcher 3, de még a nyári ubiszezonban is van miből válogatni, ebben a hónapban is jönnek izgalmas újdonságok. Ezúttal egy kisebb címhez nyúltunk.
Az utóbbi évek során egyre népszerűbb lett a viking kultúrkör. Nemcsak játékok merítenek folyamatosan ihletet az északi mitológiából és legendákból, de egy ideje sorozat is fut ezen a címen. A másik favorit a mágia, ami megkerülhetetlenül része lett világunknak, még ha csak a fantáziánkban is, de szabadon szárnyalhat, nyomtatásban és a digitális formában egyaránt. A két téma összegyúrásából született meg a Tangrin nevű holland független fejlesztőpáros első nagyobb lélegzetű játéka, a Kyn. Készítői szerint a valós idejű stratégia és az akció szerepjáték határárvonalán találták meg azt az ötvözetet, ami végül a Kyn alapjait adta. Komoly fába vágták a fejszéjüket, lássuk, hogyan sikerült.
In medias res a történet közepébe csöppenünk és lassan a párbeszédekből bontakozik ki, hogy mi is történik a világban körülöttünk. Innen tudjuk meg azt is, hogy hőseink az elmúlt hónapokat egy barlangban kuksolva töltötték, de jó okuk volt erre. Kyn világának védelmezői komoly hatalommal bíró harcosok, akik hónapokat töltenek egy barlangban, hogy kiérdemeljék a magni címet, és különleges képességekre tegyenek szert, melyeket a barlangban lévő magni kristályok sugárzása által nyernek. Mármint persze azok, akik nem haláloznak el idő előtt a kegyetlen próbatétel során. A két főszereplő sikeresen teljesítve a rituálét épp hazatérőben van, amikor is az addig békés pásztorkodással (és csontvázak idézésével) foglalkozó goblin szerű Aesthir-ek agresszívvá (és zöldből pirossá) válnak, majd kitör a káosz és a háború. Miután hazarohanunk, kiderül, hogy az egész földrészen hasonló a helyzet, és harcosainkra hárul természetesen a feladat, hogy megmentsék a világot, és kiderítsék ki vagy mi is áll a háttérben.
Izometrikus nézőpontból követjük az eseményeket, ha akarjuk lerögzíthetjük a kamerát, illetve beállíthatjuk, hogy a karaktereinkre fókuszáljon, vagy mi magunk is görgethetjük a térképet, amerre jól esik. Mivel elforgatni nem lehet a kamerát, így sejthető, hogy nem kell túl bonyolult kialakítású pályáktól tartanunk, de ehhez képest elég változatosak a helyszínek. Arra figyelni kell, hogy a térkép néha kicsit késve követ minket, és ha nem látjuk mi felé megyünk, vagy megint már megint beakad a scrollozás, könnyen 4 farkas ugorhat ránk a „semmiből” (true story). Valószínűleg egy patchben javítva lesz, de a scrollozás (ami amúgy jól működik) megakad, ha a képernyő aljának közepe felé mozdítjuk az egeret… az pedig kitalálható, hogy ez hányszor történik meg, ha az összes képesség és karakterportré ott található.
Csapatunk kezdetben 2 főből áll, ez később maximum 6 főre duzzadhat, társainkat körülbelül úgy irányíthatjuk/menedzselhetjük, mint azt megszokhattuk a BioWare szerepjátékokban, a Mass Effectben vagy a Dragon Age-ben. Ha már itt tartunk, az előbb említett két alkotás egy másik elemét is átvették a fejlesztők, és innen jön a játék stratégia jellege. A space lenyomásával ugyanis lelassíthatjuk a harcokat, hogy utasításokat adhassunkm vagy pozicionáljuk a csapatunk tagjait. Annyi különbség van, hogy itt limitált a „lassításban” tölthető időnk, bár az is igaz, hogy a majd 8-10 órányi játékidőm alatt ez sosem fogyott el. Elég jó karaktereink mesterséges intelligenciája, nem hagyják magukat csak úgy lecsapni, igaz a képességeiket nekünk kell személyesen elsütnünk, erre már nem terjed ki a gépi furfang. Apróság, de jópofa, hogy a megölt ellenségek tetemei/csontjai néha hatalmasat repülnek, mintha egy óriási csapás végzett volna velük… a hős komplexusunk ettől sem lesz kisebb, az biztos.
A szerepjáték jelleget a pontok elosztogatása és a felszerelés is hangsúlyozza. Az előbb említett elosztható pontok is tartogatnak egy érdekességet, ugyanis hagyományos szintlépés nincs a játékban. A főküldetés szál misszióinak teljesítése után 5 pontot kapunk, de a közben megölt ellenségek és mellékküldetések csakis az arany, a loot és a craft alapanyagok gyűjtése miatt hasznosak, TP-t nem osztanak. Következzenek akkor a tulajdonságok. Itt sem bonyolították túl a készítők a dolgokat. Konkrétan 3 tulajdonság között oszthatjuk el jól megérdemelt pontjainkat (Mind, Body, Control). Minél magasabb értéke van egy tulajdonságnak, annál komolyabb képességek nyílnak meg előttünk, valamint a tulajdonság azt is meghatározza, hogy milyen fajta páncélzatot és fegyvert használhatunk. A készítők ezzel a kicsit fura csavarral oldották meg a kasztok problémáját. Adott például kedvenc karakterünk, aki a control tulajdonságra rakta összes pontját, így bőrpáncélok és íjak, valamint control képességek nyíltak meg előtte. Használhat más felszerelést és képességeket is, de a leggyengébbekhez jut csak hozzá, így nem véletlenül érezzük, hogy vezetve van a kezünk a nagy szabadság ellenére is. Ami a szabadságot illeti, egy dologban mégis érdekeset alkottak a Kyn elkövetői, ugyanis a pontjainkat bármikor újraoszthatjuk, valamint bármely karakterből bármit kihozhatunk. 3 kattintás és a karddal és pajzzsal küzdő harcos/tankból máris gyógyító/támogató „varázsló” lett, aki bottal lövi az ellenséget a többiek háta mögül.
Nem kerülünk hátrányba tehát, ha nem jól osztottuk el a pontokat, nagyon rugalmas rendszert építettek fel a készítők karakteralkotás terén. Az viszont fájdalmas pont, hogy avatárunk kinézetén, nevén vagy nemén nem tudunk változtatni, egyedül a páncélzat és a felszerelés színét állíthatjuk át. Ez úgy gondolom nagyon alapvető dolog egy ilyen játékban, még ha társainkat nem is lehet bolygatni, a főhős személyre szabása nekem nagyon hiányolt rész.
Az inventory egyszerű felosztású, egyértelmű és jól áttekinthető, ahogy a karakterlap is, ha az egeret rávisszük egy tulajdonságra, tárgyra vagy számra, magyarázatot kapunk róla. Képességekből egyszerre kettőt tudunk használni, valamint egy különleges magni képességet is (feed skill), aminek hatását és mechanikáját egy speciális kővel változtathatjuk meg, de itt sem kell túl bonyolult rendszerre gondolni, a tooltip mindent megmutat. A craftolásról kezdetben fogalmam sem volt, csak szorgosan gyűjtögettem az alapanyagokat a hátizsákomba. Kiderült, hogy az újabb társainkhoz hasonlóan a boltosokat és a kovácsmestert is a küldetésekkel haladva találjuk meg, és ezután válnak elérhetővé, használhatóvá. Itt egy szűrő segítségével egy listából választhatjuk ki, mit is akarunk összekalapáltatni, majd legalul látszik az ára is, úgyhogy könnyen átlátható ez is.
Aki esetleg szereti a puzzle feladványokat, annak jó hír, hogy néhol ilyenekbe is belefuthatunk. Bár míg az első pályán 2 (egyszerűbb) fejtörő is található, utána már csak nagy ritkán jön szembe újabb. Egyszerűsége ellenére magával tudott ragadni a Kyn, és magasabb nehézségi fokozaton, már nagyon is át kell gondolni hőseink minden lépését. A kinézete ugyan elmarad a mai játékok színvonalától, és sok helyen sablonos vagy kevés, de ha mindent összesítve nézek rá, két embertől ez nagyon is szép teljesítmény. Nem váltják meg a világot, de első komolyabb munkának nagyon is megfelel, pár szintlépés múlva pedig ki tudja mit alkotnak.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. Meteoreso
2015.08.04. 09:49
Én kipróbáltam, ez a már majdnem jó kategória.
Az ilyen játékoknak a rákfenéje a kamerakezelés, előre lehet nézni benne.
Ez az egy dolog ami miatt kipróbáltam, a grafika minősége jó a varázslatrendszer amit el szoktak szúrni vagy monoton itt jó.
Az hogy egy varázskő varázslatokkal összerakva más más varázslatot ad ki szenzációs ötlet.
Amit nem tudtam megszokni az hogy nem követi a kamera az embereimet. Illetve követi csak nem forog utánuk.
Nincs attól furább hogy jönnek szemből egy domb mögött az embereid feléd és fogalmad nincs hova mennek
Nekem kicsit nyersnek túnt a játék, még egy fél év fejlesztést én belelátok,
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Yerycho
2015.08.04. 14:15
Grim Dawn.... A LEGJOBB!!! / ARPG témában /

http://store.steampowered.com/app/219990/

Megunhatatlan és MINDEN van benne, craft, faction system, MILLIÓ szörny, 2 class osztály/ karakter....mint anno a Titan Quest-ben volt, mivel ezt is ők készítik és javítják folyamatosan.

...nem egy ilyen gagyi, mint a KYN és hasonlók!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. djbundy
2015.08.04. 22:38
Tudnátok ajánlani ilyen stílusú játékokat ami valami realisztikus világban játszódik, tehát nincsenek szörnyek, tündék, varázsital, békanyál, stb. vagy a stílus csak a fantasy-t öleli fel? köszi
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Asagrim djbun...
2015.08.05. 16:03
Ha jól értem medieval RPG kell fantasy nélkül. A Kingdom Come: Deliverance egy nagyon ígéretes játék, ami pont ilyen.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!