iPon Cikkek

League of Legends – a DotA új verziója

Dátum | 2009. 11. 09.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK


A PC-s játékok egyik nagy előnye a konzolosokkal szemben, hogy a megfelelő eszközök és némi kreativitás birtokában bárki alkothat saját tartalmakat, pályákat, modokat a programokhoz. A Warcraft III című nagysikerű Blizzard stratégiához is készült egy igencsak jól sikerült modifikáció, mely a Defense of the Ancients (röviden DotA) névre hallgatott. Ennek első verzióját még 2003-ban készítette el egy Eul becenévre hallgató felhasználó, aki a játék ingyenes szerkesztőprogramja segítségével alaposan megbolygatta a „War3” játékmenetét. Ahelyett, hogy az erőforrás-gyűjtögetéssel és egységgyártással kellett volna szöszmötölnünk, egy hős irányítását bízták ránk, aki a szerepjátékokban látott módon tapasztalati pontot és aranyat gyűjtött a harcok során. Előbbiből aztán erősíthettük a képességeinket, varázslatainkat, a pénzből pedig felszerelést vásárolhattunk karakterünknek. A végső cél az ellenség bázisán lévő Ancient elpusztítása volt, ehhez azonban taktikázásra és csapatjátékra volt szükség. A mod népszerűségét az is jól példázza, hogy az évente megrendezésre kerülő World Cyber Games nevű eseményen külön versenyszámként szerepel.

Csatára kész a két csapat
A szellemi örökös

A 2006-ban alakult Riot Games megirigyelhette a Defense of the Ancients sikerét, mivel úgy döntött, hogy néhány DotA fejlesztő segítségét igénybe véve megcsinálják annak nem hivatalos folytatását. Persze nem ők voltak az elsők, akik ilyen stílusú játékot készítettek, hiszen a Demigod és a még fejlesztés alatt álló Heroes of Newerth is hasonló vizekre evezett, ám kétségtelen, hogy mind közül a Riot Games által készített League of Legends (azaz a LoL) áll legközelebb a forráshoz. A program egyik legnagyobb vonzereje, hogy teljesen ingyenes, ráadásul a fejlesztők szerint ebben semmilyen „csapda” nincs, nem lesznek lekorlátozva a karakterek, és a felszerelésekhez is mindenki hozzáférhet.  Azt is megígérték, hogy a jövőben újabb és újabb tartalmakat fognak kiadni hozzá, bár úgy érzem ezeket már nem osztogatják majd ingyért, hanem valamekkora összeget ki kell csengetnünk érte.

A látszat ellenére nem én voltam a csapat bohóca
Mivel egy elsősorban multis játékról van szó, induláskor regisztrálnunk kell magunkat a játékban. Ezzel létrehozunk egy Idézőt, aki az egyes csaták után tapasztalati, valamint Befolyás pontokat kap, amelyekből majd fejleszthetjük őt. Az Idéző valójában nem jelenik meg a játékban, őt csak a főmenüben láthatjuk, ám képességei kihatnak a csatákban irányított hősünk tulajdonságaira. Amint rábökünk a „Play” gombra, láthatjuk, hogy a tanítómód és a botok elleni harc mellett játszhatunk Normál és Rangsorolt meccseket (Ranked) is. Utóbbi jelenleg még nem elérhető, mert bár már véget érte a játék bétatesztje, egyelőre csak az előszezon kezdődött el. Sajnos ez azt jelenti, hogy néhány dolgot még nem próbálhatunk ki. A Rangsorolt mérkőzések mellett nem tudunk térképet sem választani, hanem mindig ugyanazon a pályán játszunk, emellett a játékosok számát sem tudjuk megváltoztatni (csak 5v5 van). A legnagyobb szívfájdalmam azonban a Store (bolt) hiánya volt, ahol majd elkölthetjük a csaták alatt szerzett „Befolyás” és „Riot” pontjainkat. Ami viszont nagy pozitívum, hogy jelenleg még minden hőst kipróbálhatunk. A szezon kezdetét követően ezek egy része le lesz zárva, és csak pontjaink felhasználásával tudjuk újra megnyitni őket.

Ha készen állunk a harcra, akkor keressünk magunknak egy aktív játékot. Ez néha igencsak döcögősen ment, előfordult, hogy közel öt percet kellett várnom, amire összesorsoltak egy másik csapattal. Ha sikerrel járunk, akkor kiválaszthatjuk Bajnokunkat, ő az a hős, akit a játékban irányítani fogunk. Összesen negyven típust készítettek a fejlesztők, mely bár jóval kevesebb, mint amit a DotA-ban láthattunk, de azt hiszem a változatosságra így sem lehet panaszunk. Természetesen minden hős más- más jellemzőkkel rendelkezik, és eltérő szerepkörben használható hatékonyan. Vannak gyógyítók, rengeteg életerővel rendelkező „tankok”, támogató egységek, közelharci és távolsági harcosok, amit csak szeretnénk. Az egyes karakterek 4 varázslattal rendelkeznek, ami mindenkinél más és más, ezeket a harc közben kapott tapasztalati pontokból fejleszthetjük. Ezeken felül kiválaszthatunk még kettőt a 14 speciális képesség közül, melyekből elsőre csak hét elérhető, de ahogy egyre többet játszunk, úgy nyílnak meg előttünk az újabbak is. Mielőtt belecsapunk a lecsóba, még el kell döntenünk, hogy milyen rúnák szerepeljenek a varázskönyvünkben. Ezek különféle bónuszokat adnak nekünk, de sajnos ezeket sem tudjuk még használni, mivel a rúnákat a jelenleg nem üzemelő Boltban lehet megvenni.

Az Idéző képességei három fő csoportra oszthatóak
DotA 1.1

Amint ténylegesen belevágunk egy harcba láthatjuk, hogy bizony nem voltak szívbajosak a fejlesztők, hiszen szinte egy az egyben átemelték a DotA játékmenetét a LoL-ba. A két csapat a térkép ellentétes pontjain helyezkedik el, itt épült fel a Nexus, amelyet mindenáron meg kell védeni, hiszen ennek lerombolása a vereségünket jelenti. Találunk itt egy boltot is, ahol több mint 100 varázstárgy vár arra, hogy magunkra aggassuk őket. Az elején persze csak a legalapvetőbb cuccokra lesz pénzünk, de később már nagyon tápos felszereléseket is vásárolhatunk, melyek alaposan megkönnyítik majd a dolgunkat. A játék során minden csapat bázisa folyamatosan gyártja az AI által irányított lényeket (minions), amik automatikusan elindulnak a pálya másik sarka felé, útközben pedig megpróbálnak minden ellenséges egységet, hőst és védőtornyot elpusztítani. Persze ezek igencsak gyenge lények, épp ezért kell a Bajnokunknak folyamatosan támogatnia őket.

A hős dilemmája: mire költsem az aranyam?

A jelenleg elérhető egyetlen térkép direkt olyan módon lett kialakítva, hogy csak három fő útvonalon lehessen eljutni a másik csapat bázisához, így jól meg kell fontolni, hogy az öt csapattag közül hányan vállalnak be egy-egy szakaszt. Mivel a harc nagyon pörgős, és egy percnyi üresjárat sincs, a játékosoknak folyamatosan ide-oda kell ingázniuk az egyes „utcák” között, ha úgy látják, hogy egy helyen túlerőbe került az ellenfél. Közben persze az sem árt, ha lassan előre tudunk nyomulni, ám ez nem is olyan egyszerű. Az első negyed órában általában állóháború zajlik, amikor is a két csapat a pálya közepén próbál erőfölényre szert tenni. Ha meghal a karakterünk, akkor egy rövid időre a kispadra kényszerülünk, mivel el kell telnie egy kis időnek, mire feltámadunk a bázison. Ez kezdetben 15-20 másodpercet vesz igénybe, de minél többször dobjuk fel a bakancsunkat, annál tovább tart a folyamat. Igyekezzünk óvatosan játszani, mert nem kellemes érzés, amikor a sok halál miatt 1 percet kell várnunk arra, hogy újra akcióba lendülhessünk. Mivel a LoL a csapatjátékra épül, nagyon sok múlik a taktikán, valamint azon, hogy mennyire képzettek a játékosok, mennyire tudnak összedolgozni. Volt olyan játszmában részem, amikor csapatom már az ellenség bázisának bejáratát ostromolta, de két perc múlva már a vereségünket hirdető képernyőt bámultuk, mivel egy jó megmozdulással kicseleztek minket, és porrá zúzták a Nexus-unkat.

Ilyen az, amikor jól elvernek
Még egy kis Warcraft

Miután a játékmenet egy az egyben a híres Warcraft III modra hajaz, azon már meg sem lepődtem, hogy a LoL kinézetre is kísértetiesen hasonlít a nagy elődre. A Riot Games játéka is pont olyan színes, kicsit elnagyolt grafikát használ, mint a Blizzard klasszikusa. Nagy gondom nem volt vele (szeretem az ilyen stílusú megoldásokat), de egy kicsivel több eredetiséget el tudtam volna viselni. Az egyes Bajnokok modelljei viszont nagyon tetszettek, sikerült mind a 40 típushoz egy egyedi, jópofa megjelenítést összehozni. Látszik, hogy a fejlesztők nem akarták nagyon komolyra venni a figurát, hiszen sok poénos kinézetű hős is van köztük. Kedvencem a mélynövésű, nagybajszú, dülöngélősen mozgó professzor, akivel kis ágyukat építhetünk a pályára, valamint rakétákkal és gránátokkal keseríthetjük meg ellenfeleink életét. A hangok még egy lapáttal rátesznek a játékélményre, mivel minden hősnek van egy-két poénos beszólása, amivel feldobják a hangulatot. Amivel viszont nem vagyok megelégedve, az a zene. Látszik, hogy azt már nem olyan egyszerű lekoppintani másokról, nem is sikerült a fejlesztőknek Blizzard minőségű muzsikát összehozniuk. Egy eléggé jellegtelen zenét hallhatunk, mely nem igazán járul hozzá egy nagy csata közben a hangulat megteremtéséhez, az esetek többségében talán észre sem vesszük, hogy szól valami.

Itt még nem sejtettük, hogy csapatunk csúnya vereséget fog szenvedni
Ha a benyomásaimat egy mondatba kellene sűrítenem a League of Legends-ről, azt mondanám, hogy a LoL egész jó játék lesz. Nem véletlenül használok jövő időt, mivel jelenleg még sok olyan funkció van, ami fontos része a programnak, de egyelőre nem használható. Viszont ha elérhetővé válik a Bolt, és vásárolhatunk rúnákat, új öltözeteket, akkor már egy fokkal jobb lesz a helyzet. Szintén hiányoznak még az új térképek, játékmódok és persze rangsorolt mérkőzéseket sem vívhatunk még. Aki él-hal az ilyen játékstílusért, annak mindenképp ajánlom, hogy vessen egy pillantást a programra. Próbáljátok ki a különféle típusú Bajnokokat, érezzetek rá a játékmenetre, hiszen már most is jól el lehet játszogatni a programmal. Igazából majd az első szezon kezdetekor válik érdekessé a játék, amikor a lezárt részekhez is hozzájutunk, akkor lehet visszatérünk rá egy rövid cikk erejéig.
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

11. _SammY_
2009.11.09. 12:17
Ez is csak egy újabb koppintás.
Mivel az értelmi szerző munkáit másolják le folyamatosan (mivel ez egy folymamatosan fejlődő játék) így nem tudom elképzelni hogy túlzott jövője legyen a koppintásoknak.
Maximum akkor ha el tudják csabítani a mod készítőjét és a segítőit.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. csigabigaf
2009.11.09. 14:46
A mod készítője már a VALVenek dolgozik így nehezen csábíthatják bárhova.

Egyébként ha az emberek nem ragaszkodnának egy maradi játékhoz ami televan engineböl és játékmechanikából fakadó hibákkal, illetve azzal hogy nincs játékrendszer így következmények abban amit a játékban csinálsz akkor talán még előre is léphetne a dolog nem pedig csak egy helyben totyogna ahogy a map WC3ban teszi.

És ebből fakadóan én a HoNra szavazok ha szellemi utódról van szó, az hogy a 'DotA' fizetőssé válik rengeteget segíthet a játék minőségén, és nem a fejlesztési oldalra gondolok, hanem a playerekére. Talán ha már pénzt fektetett bele az ember kicsit kevesebb anyázás és leaverkedés fogja övezni a meccseket.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Parano1d
2009.11.09. 15:25
Nekem meg ezekből a név-rövidítésektől áll fel a szőr a hátamon. Miért nem lehet, legalább a cikk címében kiírni a játék teljes nevét. Ennyi erővel írhattak volna tényleg LOL-t is Persze vannak olyan címek, aminek a rövidítéséről egyből beugrik az embernek miről is van szó, de számomra ez a DotA nem ilyen... Persze lehet az én készülékemben van a hiba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Svindler
2009.11.09. 16:56
Para: nem fért volna ki De a cikk elején ott van mi az
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. Avisto
2009.11.09. 17:39
Szerintem akinek a DotA semmit nem mond annak a teljes neve sem mondana többet.
Gondoltam kipróbálom ezt a LoL-t (de jó neve van de sajna nem küldi el az aktivációs emailt pedig vagy 3szor is próbáltam.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Parano1d
2009.11.09. 18:26
Noproblem , amúgy hallottam már róla, mert a Demigod is erre a modra épült, ha jól emlékszem. De mivel én nem játszottam vele sosem, ezért nem mondott így semmit a rövidítés.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. felziusz
2009.11.09. 23:13
Newerth Hőseit meg sem említik? Ejnye!

http://www.heroesofnewerth.com/

Ez a progi jelenleg zárt béta teszten van. De elvileg totál ingyenes lesz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. dragon83
2009.11.10. 00:01
Felziusz, második bekezdés, Heroes of Newerth.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. felziusz
2009.11.10. 00:10
Jójó, tudom. De úgy értem hogy kicsit bővebben. Említésre méltó
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. freeman_86
2009.11.10. 00:50
Én be vagyok regisztrálva a LoL-ra és HoN-ra is. Egyik game sem rossz, de nekem a Heroes of Newerth jobban tetszik. Egyébként én úgy tudom, hogy a HoN nem lesz free most pl. előrendelésben asszem 30 dollár annak akinek van beta acc-ja.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. feedertorp...
2012.07.28. 16:26
HAllo!
Aki kedvet kapott a játék kipróbálásához annak itt egy link ahol regisztrálni lehet:http://signup.leagueoflegends.com/?ref=4f2d023d4e169789976789
Jó szórakozást
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!