iPon Cikkek

Legends of Pegasus – Legendás űrszemét

Dátum | 2012. 08. 21.
Szerző | Leon121
Csoport | JÁTÉK

Én próbáltam türelmes lenni. Vártam egy hetet, hátha sebtiben kijavítják legalább az egetrengető, játéktörő hibákat. De nem ez történt... A Legends of Pegasus minden idők egyik legbugosabb, használhatatlan, félkész játékaként indult, és jelen tempó mellett még legalább egy fél év kell neki, hogy egyáltalán az alapok valamelyest működjenek. Úgyhogy amit a játékról alant írni fogok, azt kéretik feltételes módban olvasni: így kellene működnie, ha működne.

4X RTS

Van még egyáltalán valaki, aki ezek után tovább olvas? Van? Oké, hát akkor lássuk az alapokat: a Legends of Pegasus egy űrben játszódó, 4X stratégiai játék (lásd még pár héttel korábban az egész korrekt Endless Space-t), aminek talán a legnagyobb különlegessége, hogy a harcok valós időben zajlanak, nameg hogy tartalmaz egy, a műfajhoz képest hangsúlyosabban kidolgozott egyszemélyes kampányt. Ezt leszámítva tulajdonképpen azt kapjuk, amit elvárunk: felfedezést, terjeszkedést, fejlesztést, pusztítást. Méghozzá nem is különösebben magas fokon.


A Legends of Pegasus történetének középpontjában egy kis flotta szerepel, akik egy szörnyűséges árulás után az emberiségtől elszakadva az űr ismeretlen szegletében lyukadnak ki. Innentől kezdve nagyszabású kalandokon mennek keresztül, amiket pályákra osztva, gyakori párbeszédekkel és kisebb videóbetétekkel tár elénk a játék. Be kell valljam, én egyetlen 4X játékban sem hiányoltam még a történetet, ez a műfaj annyira szól a sztoriról, mint egy Quake 3. Persze vannak ellenpéldák, de akkor pláne fölösleges egy történet, ha azt ennyire amatőr módon adják elő, mint itt, pocsék színészi játékkal véve rá az egyszeri játékost, hogy mégis inkább a skirmish módot keresse a menüben. Egy normális kampányhoz erőforrás kell, amiből egy kis, kezdő fejlesztőnek nem sok jut, és pont egy ilyen komplex műfajban ésszerűbb lett volna arra fordítani a meglévő erőforrást, hogy esetleg, nem is tudom… működjön a játék? Nem? Na de elkalandoztam...

A játéktér alapvetően két szintre van osztva: adott egy naprendszer nézete, benne néhány kolonizálható bolygóval meg esetleges bányászható aszteroidamezőkkel, és sok-sok üres térrel. Ez a nézet körülbelül úgy néz ki, mint a Mass Effect 1-2 hasonló helyszíne, csak éppen sokkal csúnyább. Itt szabadon tudunk görgetni, zoomolni és eltolni a képet, amely mozdulatoknak van egy közös jellemzője: előbb-utóbb sikerül egy teljesen használhatatlan kameraállásba jutni, amiből aztán alig tudunk eljutni a bolygónkhoz.

Egy szinttel feljebb található a galaxis térkép, benne a naprendszerekkel, közöttük féregjáratok hálózatával. E nézet legfontosabb szerepe az, hogy itt nézelődve tanácstalanul keressük, hol is van most épp a flottánk, vagy merre is lehet az ellenfél, merthogy a flottáinkat itt alig tudjuk kezelni, maximum át tudjuk küldeni egy másik galaxisba (bár ez jelenleg bugos, és csak szóló hajókat mozgathatunk). Ráadásul itt nincs egy egységes lista, ahol az összes hajónkat láthatnánk, ehelyett egyesével kell végigkattintgatni a naprendszerek melletti ikonokon, hogy megtaláljuk a keresett csapatot. Az egész galaxis nézet fölösleges, zavaró, az ide-oda navigálás pedig nehézkes, fárasztó ugrálásból áll. Míg a már említett Endless Space-nél az egekbe dícsértem a kezelőfelületet átláthatósága, ésszerűsége miatt, addig itt a legfőbb ellenfél nem az ellenséges birodalom lesz (már csak a később sorra kerülő mesterséges intelligencia miatt sem), hanem maga a felhasználói felület.

A bolygóink kezelése, fejlesztgetése egy olyan része a játéknak, ami egészen jól sikerült. Alapból kapunk egy négyzethálót különböző színű négyzetekkel. Az adott szín azt jelenti, hogy ott az egyes kategóriákba (ipari, tudományos és szociális) tartozó épületek bónuszt kaphatnak hatékonyságukhoz. Mivel minden épület egy kockát foglal, ezért elég jól lehet legózni, és súlyozni, mire szeretnénk fókuszálni az adott bolygón. Emellett kapunk néhány helyet az űrben is, ahová például az űrbázisunkat, vagy a javító állomást tehetjük. A bolygókon emellett külön-külön lehet állítgatni a költségvetést, mennyit szánunk fejlesztésre, iparra, jólétre, stb. Elméletileg legalábbis, nálam viszont a csúszkák automatikusan visszaugrottak a helyükre, gondolom újabb programhiba miatt.

Fejlesztések

A kutatási résznél már megint inkább kicsit keserű a szájíz. Az még szép és jó, hogy kategóriákba osztva lehet meglehetősen sokmindent kutatni, új modulokat és fegyvereket megnyitni a hajóinkhoz, vagy új épületeket a bázisainkhoz. Az viszont már kevésbé hasznos, hogy egyszerre mindig csak az aktuálisan fejleszthető lehetőségeket láthatjuk, és nem tervezhetjük előre, hogy mit szeretnénk elérni. A kedves fejlesztőknek felhívnám a figyelmét arra, hogy a kutatási fát nem hiába hívják "fának", mert az ember fia szereti látni, mi az, amit majd elérhet, és mi az, amit már kifejlesztett. Különösen fájó ez amiatt, mert már egy alap kolonizáló modul is el van rejtve kicsit lentebbi szinteken, és számomra abszolút nem volt logikus, hogy merre kell elindulni legalább egy ilyen alapfunkció eléréséhez. Az inváziós modulról már nem is beszélve...

Egy hiba a sok közül
Modulokat emlegettem már többször, ennek pedig megvan az oka. Mégpedig az, hogy a játék hajófejlesztése moduláris felépítésű. Ez annyit jelent, hogy a bázisokhoz hasonlóan a hajóinknál is egy négyzetes hálón kell pakolgatnunk a különböző részegységeket, itt azonban annyival bonyolultabb a helyzet, hogy több modul egy kockánál nagyobb kiterjedésű, a hajótestek alapja pedig nem szabályos négyszög. Így aztán kifejezetten jól lehet szórakozni a saját hajók megtervezésével, felidézve a Diablo 1-2 inventory-pakolós "minijátékát". Ez messze a legjobb ötlet az egész játékban, jó lenne egy működő program részeként viszontlátni.

Kapcsolatápolás

Diplomácia... nos, mondjuk úgy, hogy ez is van a játékban. Körülbelül annyi, mint mesterséges intelligencia egy Call of Duty-ban. Egy ellenséges frakciónál beállíthatjuk, hogy most éppen harcban állunk-e velük, vagy fegyverszünetet, esetleg békét kötnénk velük. És.... és ennyi. Ugyanakkor vannak még "klánok", akik nyersanyagokért cserébe segítenek minket, de sok szót erre sem érdemes vesztegetni, mert a játékról messziről süt, hogy kimondottan harcközpontú, így aztán diplomáciai és fejlesztési győzelem sincsen. A 4X-ből párat nyugodtan le lehet hát húzni...

473 kör alatt ennyit csinált a mesterséges intelligencia
Ha már ennyire harcközpontú, akkor elvárnánk, hogy az említett valós idejű harc mentsen valamit a játékon. Tulajdonképpen teszi is, meg nem is. Egy ellenséges flottához közeledve a kör végén átvált valós időre a játék, amikor fejleszteni/építeni nem tudunk, csak harcolni, amíg van egyetlen ellenséges hajó is a naprendszerben. A harcok így persze intenzívebbek és látványosabbak, mintha csak statisztikát kapnánk, de túl sokat itt se lehet azért variálni. Esetleg a különböző hajótípusokkal lehet trükközni, a máshogy fejlesztett hajóinkkal másfelől támadni, esetleg egyes hajókra koncentrálni... elméletileg. Gyakorlatilag viszont örülhetünk, ha az MI visszalő, és egy kupacban, egymásba beleállva felénk indul, mi pedig vagy ledaráljuk, vagy minket darálnak le. Forradalmi újítás, nemde?

...és még csúnya is

A Legends of Pegasus egy kifejezetten szemrevaló konkurenciája lenne az Imperium Galactica II-nek, '99-ben. 2012-ben viszont ezek a mosott trutymó galaxisok, ez a ronda kezelőfelület, és ezek a hajómodellek már finoman szólva sem állják meg a helyüket. Az már csak hab a tortán, hogy a grafikai beállítások nagyjából annyiból állnak, hogy megkérdezi a program: szeretnénk-e grafikát? Igen/Nem. Még egy rossz konzolport is több lehetőséget ad a beállítások terén, mint amit itt kapunk.

Ellenség.rar
Hangok? A legjobb, ami elmondható róluk, hogy annyira nem zavaróak. A csatákban a püttyögés egészen nosztalgikus hangulatba hozott, rég hallottam ilyen cuki effekteket, úgy tíz éve legalább. De ami az abszolút csúcs, az az egységek szövege. Egy ellenfél elpusztításakor a hajóink szövege kis túlzással tovább tart, mint maga a robbanás, a saját egységeink pedig folyamatosan szövegelnek, hogy súlyosan sérült a hajótest – 85%-os életerőnél. Űrugrásnál jópofa ötlet, hogy a flottaparancsnok bemondja a naprendszer számkódját, ahová menni készül, de ezt annyira élethűen teszi, amihez képest a MÁV automata bemondórendszere kifejezetten valódinak tűnik. Ami pedig a zenét illeti, szerencsére két percig tartó gondolkozás után sem jut róla semmi az eszembe, ami ezen játék esetében már tulajdonképpen pozitívumnak mondható...

De a java még hátra van!

Eddig is jól lehordtam a játékot, pedig mindez, amit eddig írtam, tulajdonképpen egy elméleti bemutató volt. A játék ugyanis bugos. Nem, ez túl megengedő kifejezés ahhoz képest, amit itt kapunk. Ez egy félkész, maximum alfa verziójú játék, hiányzó elemekkel, és programhibák tömkelegével. Csak pár érdekes példa: skirmish módban az ellenséges MI egyszerűen nem tesz SEMMIT. De szó szerint, csak áll a bolygónál, és kész. A hajókat csoportokba, flottákba lehet rakni, de a játék betöltésekor ezt szépen elfelejti. Már ha sikerül betölteni a játékot, mert az első verzióban még az sem működött. Az invázió gombra kattintva nálam egyszerűen kilép a játék. Minden egyes alkalommal… De ezen kívül is rendszeres időközönként kivág az asztalra, bár ezzel tulajdonképpen csak szívességet tesz nekünk. Lehetne még sorolni, de talán ennyiből is látszik, milyen állapotban került ki a játék. Csak egy vicces érdekességet még: a játék első patchében egy olyan hibát javítottak, amivel az ellenfél gyártását tudtuk mi leállítani...

Ez itt a Legends of Pegasus
A legszomorúbb az egészben, hogy még ha működne is a játék, akkor sem tudnám nyugodt szívvel ajánlani. Mert átgondolatlan, mert pocsék a kezelése, mert több, a műfajban szükséges elem hiányzik (diplomáciai, kutatási győzelem), mert ronda, mert süt minden porcikájából az amatőrség. Még ha sikerülne is mondjuk fél év alatt minden hibát kijavítania a kezdő fejlesztőnek (amire nem sok esélyt látok), akkor is egy átlagnál gyengébb játék lenne, amit ráadásul pofátlanul túl is áraztak: az Amerikában 30 dollár körüli játék nem hogy 30 euró lenne nálunk, hanem egyenesen több, 45 ropogós uniós valutát kérnek érte! Ekkora válságban azért még az EU sincs, szóval írjuk fel ezt is a játék elleni érvek jó hosszú listájára. Arra a listára, amin a fentiek mellett még a fejlesztők (de legalábbis a marketingesek) arroganciája is szerepel, ugyanis a trailerben volt pofájuk azt írni: "Forget Your Sins!", egyértelműen a Sins of a Solar Empire-re utalva. Hölgyek-urak, annak a játéknak ti a cipőfűzőjét sem köthetitek meg! Az a játék legalább működött, nem úgy, mint a ti "alkotásotok".

Kedves Olvasók! Ezt az űrhulladékot a saját érdekében mindenki nagyon-nagyon messzire kerülje el!



Platform: PC

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

15. DogTheDog
2012.08.21. 10:06
Vegigolvasva a leirast,bekezdesenkent mas jatek vagy film jutott az eszembe.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Phantomstr...
2012.08.21. 10:16
A teszt alapján a hibák kijavítása után ez egy tűrhető ingyenes játék lenne. Bár én akkor is inkább a Haegemoniát venném elő újra.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. Sr4c
2012.08.21. 10:33
miért foglalkoztok ilyen fosokkal? vagy ha már leteszteltétek, akkor már írtok egy cikket, hogy ne menjen kárba az idő?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Asagrim
2012.08.21. 10:34
Végre van valaki, akinek nem az 50% pontszám az alapvonal egy értékelésnél ... ezen kívül imádom a cikkíró közvetlen stílusát!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. dragon83
2012.08.21. 10:50
Sr4c, azért, hogy informáljunk titeket, hogy kerüljétek el messzire a játékot.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. MuldR
2012.08.21. 11:18
Azt hittem a Battlestar Pegasusrol van szo.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Leon121
2012.08.21. 11:23
Ez a játék a hasonló stratégiák kedvelői körében viszonylag ismert és várt játék volt, ezért teszteltük. Meg hát papíron jól hangzott...

Asagrim: Köszi. Egyébként én is ritkán mennék 50% alá, de ez a játék pont jó példa arra, hogy miért kapnak a valamivel gyengébb, de még használható játékok is 60-70%-ot. Ez egy tökéletes példa, hogy mennyi mindent el lehet szúrni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Asagrim Leon1...
2012.08.21. 11:35
Nos, igen. Hatalmas nagy pofátlanság volt a részükről a SoaSE utalás, mondjuk az sem egy tökéletesen hibátlan játék. A Rebellionban az AI eléggé normáltalan (TEC Rebel Easy Agressor egyszer nem támad be, miközben TEC Loyalist Easy Fortifier lazán lerohan túlerővel ha nem gyártok hajókat az elejétől fogva) és szövegszerkesztőben sokkal pontosabban lehet pályát szerkeszteni mint a játékon belüli editorral, de ezeken a hibákon kívül nem nagyon van mit kifogásolni.

Ezt a hulladékot meg a cikk elolvasása után ki se próbálom!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. gezu1025
2012.08.21. 12:10
Sajnos ez a játék sem lett olyan, mint reméltem. Pedig jó lenne végre valami ebben a stílusban. A SOASE nekem valahogy nem jön be, pedig nem kevés esélyt adtam neki. Így hát marad az Endless Space.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Gyurkov
2012.08.21. 21:36
Azt hittem a Mindjack lesz a boncasztalon, de tévedtem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Megyeric
2012.08.21. 23:42
Nemrég vettem elő ismét a Master of Orion-t. Egyszerűen elképesztő hogy mindenki újat akar meg, majd mi megmutatjuk valami hűdenagy újítással és ezzel el is szarják az egészet.
Itt a Master of Orion. Klasszikus. Idáig az "egyik" legjobb a stílusban. Erre minden kiadó fel akarja találni a spanyol viaszt. A teszt alapján kerülni fogom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Radon
2012.08.22. 08:21
Így van! A Masters of Orion egyszerű de nagyszerű!

Egyébként aki sci-fi témában rajzolgat/modellezget, annak nem ártana tisztában lenni azzal, hogy az űrben mekkorák a távolságok. Már az első oldalon látható jelenet is baromság, ha a háttérben lévő bolygókat nézzük. Ha ilyen közel vannak egymáshoz, az már katasztrófa, mert széttépik egymást a tömegvonzásaikkal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. trent
2012.08.22. 12:17
Nagy csalódás. Még sosem láttam az iPonon ilyen alacsony pontszámot, legalábbis nem emlékszem. És a Master of Orion sikerét tényleg nem sikerült még megismételnie senkinek... Nekem nem is kell, hogy túlszárnyalják, én boldog lennék ha csak megismételné valaki. Jól.

Játszottatok már a FreeOrionnal? Ingyenes (OpenSource) Master Of Orion klón.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dragon83
2012.08.22. 12:50
Trent, szerény személyemnek sikerült túlszárnyalnia ezt a pontszámot.

http://ipon.hu/elemzesek/painkiller_resurrection___feltamasztas_de_minek/592/4
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Asagrim drago...
2012.08.22. 13:17
Ha a Resurrection ennyire gyenge volt neked, akkor az újabb Painkiller: Recurring Evil-re szerintem max 10%-ot adnál!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!