iPon Cikkek

LittleBigPlanet: PS Vita - Egy maréknyi kreativitás

Dátum | 2012. 09. 28.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Játssz, alkoss, oszd meg! E mottó szellemében alkotta meg a Sony és a Media Molecule 2008-ban a LittleBigPlanet című platformert, amely bájos atmoszférájával és szereplőivel, szolid játékmenetével, valamint nagyfokú testreszabhatóságával hamar a játékosok nagy kedvence lett. Kétségtelen, hogy utóbbi jellemzője jelentette a legnagyobb vonzerejét, hiszen a programban adott volt a lehetőség, hogy teljesen megváltoztassuk főhősünk (Sackboy) külsejét, mi több, a szerkesztőprogram segítségével saját pályákat hozhattunk létre, melyeket aztán meg is oszthattunk másokkal. A közösség maximálisan kihasználta az eszközökben rejlő lehetőségeket, aminek köszönhetően mérhetetlen számú ötletes, kiváló alkotás született. Figyelembe véve, hogy mekkora siker lett a játék nem meglepő, hogy mára a Playstation márka egyik húzócímévé vált a LBP franchise. 2011-ben megjelent a zseniális második rész, ami új szintre emelte a felhasználók által készített tartalmak minőségét. A program szerkesztőjével akár teljesen önálló játéknak tekinthető programokat is meg lehetett alkotni, így nem volt akadálya egyszerűbb szerepjátékok, verekedős programok, versenyjátékok, de akár FPS-ek készítésének sem. A mai napig több millió pálya készült el a LBP 2-höz, ami nem akármilyen teljesítmény. A franchise népszerűségét az is jelzi, hogy a „nagyobbik konzol” mellett a Sony PSP-re is megjelent egy rész, és bár ez nem lett annyira sikeres, mint elődjei, nem kellett szégyenkeznie a fejlesztőknek. A fent elmondottak fényében talán nem meglepő, hogy a Sony legújabb kézikonzolja, a PS Vita is megkapta a maga LittleBigPlanet játékát, amelyet végre mi is a kezünkbe vehettünk. Hölgyeim és Uraim, Sackboy visszatért, és virgoncabb, mint valaha!

Egy régi ismerős és az ő új barátja
Carnivalia világa egy csodálatos hely, egy olyan bolygó, ami tele van játékkal, mókával és kreatív ötletekkel. Ám mindezt veszély fenyegeti, ugyanis a gonosz Puppeteer megpróbálja egy komor, sivár világgá silányítani ezt a helyet. Gonosz tervének csak egyetlen lény tud megálljt parancsolni, aki nem más, mint Sackboy, számos világ megmentője. Amint olvasható, vannak dolgok, amik nem változnak a LBP játékokban, és ezek közé tartozik a bájosan bugyuta történet is, ami ezekre a programokra jellemző. De ezt nem érdemes felróni a LittleBigPlanet szériának, ugyanis ezekben a játékokban a történet csak egy keretet nyújt ahhoz, hogy megcsodálhassuk a sztorimód nagyszerű pályáit. Nincs ez másként a Vitás verziónál sem, úgyhogy ne is fecséreljünk több szót erre. A lényeg, hogy Sackboy-nak ezúttal Carnivaliát kell bejárnia, hogy megtisztítsa azt a gonosztól és segítsen bajba jutott barátainak.

A játékmenetre az a furcsa kettősség jellemző, hogy egyrészt nagyon hasonló az előző részekben látotthoz, ugyanakkor nagyon új is, ami miatt időről időre olyan pályákkal találkozhatunk, amiket látva kitör belőlünk a „hűha, hát ilyen is van benne” felkiáltás. Ahogy azt már megszokhattuk, a kalandunk fő szálát úgy tudjuk felgöngyölíteni, hogy Carnivalia különböző helyszínein (ahova társaink vezérelnek) teljesítjük az egymás után következő pályákat. Bizonyos pontokon találkozni fogunk leágazásokkal is, amik teljesítése bár nem szükséges a sztori befejezéséhez, de az értük kapott jutalmak miatt megéri rájuk szánni pár percet. Ugyanis ha jól teljesítünk, akkor olyan cuccokat kaphatunk, amelyeket felhasználhatunk a program szerkesztőrészében. Persze akik nem akarnak majd azzal szöszölni, azoknak nem muszáj meglátogatni ezeket a mellékágakat, bár akkor nagy mókától fosztják meg magukat. Visszatérve a feladatokra, ezek komolyan kihasználják a PS Vita adottságait, jellegükben pedig alaposan eltérnek a főszál platformer részeitől. Az első ilyen „küldetés” során például az úgynevezett „whack a mole” játékban kell minél több pontot összegyűjtenünk úgy, hogy a kézikonzolt függőleges helyzetbe állítjuk, és az érintőképernyőt használva minél gyorsabban leütjük a felbukkanó Sackboy-okat. De akad olyan feladat is, amelyben a tetriszben látott blokkokból kell minél magasabb tornyot felépíteni. Ebben szintén az érintőképernyőt kell használni, hogy megfogjuk, forgassuk és lerakjuk az építőelemeket.

A testreszabhatóság ezúttal sem szenvedett csorbát
Persze a főszál pályáin is vannak újdonságok, nem csak a LBP 2-ben látott elemeket használták fel újra a fejlesztők. Viszont minden, amit az előző részben láthattunk, az a Vitás verzióban is szerepel. Repülni fogunk a hátirakétával, lesz csáklyánk, fegyverünk, minden, amit szerettünk korábban. De lesznek új eszközeink is, mint például az UV lámpa, amit használhatunk majd a különböző feladványok megoldásában. A játékmenetet nem reformálták meg a fejlesztők, ami azt jelenti, hogy hősünk irányítása szinte egy az egyben megegyezik a LBP2-ben látottal, így erre nem is térnénk ki részletesebben. Viszont - és igazából ez adja a Vitás verzió sava-borsát – nagyon sok helyen használnunk kell a kézikonzol nyújtotta lehetőségeket. Nagyon bonyolult dolgokra ne tessék gondolni, inkább apró, de érdekes újítások szerepelnek a játékban. Akadnak például olyan platformok a pályákon, amiket kék színnel jelez a program. Ezeket az érintőképernyőt használva benyomhatjuk, hogy szabaddá tegyük az utat Sackboy-nak, vagy megtisztítsuk a terepet valamilyen lezuhanó tárgynak. Ezt gyakran kombinálták azzal a fejlesztők, hogy a platformokat ide-oda kell mozgatni, forgatni. Egy alkalommal például fogaskerekeket kellett a helyükre tenni, hogy mozgásra bírjunk egy óraműt. Nem forradalmi persze az ötlet, de kétségtelen, hogy az érintőképernyőt használva sokkal kényelmesebb, és nagyobb élmény játszani a játékot. Nem marad kihasználatlanul a hátsó „tapipad” sem, azokkal kifelé tudjuk nyomni a pályák egyes elemeit (így kreálva hidat például hősünknek). A játék későbbi pályáin pedig a konzol mozgásérzékelőit is igénybe kell vennünk, így összességében elmondhatjuk, hogy a fejlesztők nagyon jó alkalmazták a Vita speciális hardverét.

Leginkább azonban a program szerkesztőrészében (Create) jönnek kapóra ezek az eszközök, ugyanis rendkívül meg tudják könnyíteni az alkotók dolgát. Képzeljük csak el, hogy nem kell az analóg karokat használva ide-oda tologatni, forgatni és átméretezni a platformelemeket, hanem elég rájuk tennünk az ujjunkat, és a kívánt pozícióba állítanunk őket. Ha figyelembe vesszük, hogy a LBP2-ben is több millió, jobbnál jobb pálya készült a hagyományos irányítási módszerrel, joggal bízhatunk benne, hogy a Vitát használva még több minőségi darab fog elkészülni, még rövidebb idő alatt. Talán nem véletlen, hogy egy személy most már harminc pályát tölthet fel a közösségi részbe, a korábbi hússzal ellentétben. És ha megnézzünk a program Community részlegét, láthatjuk, hogy alig jelent meg az új LittleBigPlanet, máris szállingóznak az első mesterművek. Csak pár példa, amiket a tesztelés során találtunk: egy különféle fegyvereket és varázslatokat tartalmazó hack&slash, egy teljesen működőképes zongora, egy tetrisz elemeket használó logikai játék, egy Final Fantasy VII csatajelenet. Nem is csoda, hogy ilyen termékenyek az alkotó kedvű játékosok, ugyanis a szerkesztő rengeteg felhasználható anyagot, textúrát, tárgyat és játékelemet módosító eszközt tartalmaz. Szinte minden szerepel a Vitás verzióban, amit láthattunk a korábbi LBP programokban, és ehhez jönnek még az olyan újdonságok, mint az eső és tűzijáték effektek, a neonfények, a poreffektek és a többi. Ami talán rosszul érinthet néhányakat, hogy most már nem lehet több játékossal együtt belépni a Create módba, így minden „művész” kénytelen egyedül dolgozni. Ez persze nem jelenti azt, hogy teljesen kivágták volna a fejlesztők a kooperatív módot a játékból, a korlátozás csak a szerkesztőrészben él, a pályákon továbbra is játszhatnak többen. A sztorimódban például most is vannak direkt több játékoshoz kötött szekciók, amikbe egyedül be sem tudunk lépni. Azt azért reméljük, hogy a jelenleg sokszor tapasztalható lag hamar meg fog szűnni, mert így nem működik olyan simán a többjátékos mód, mint PS3-on.

Kis barátunk megint pácban van
A tartalom tehát rendben van, de mi a helyzet a technikai megvalósítással? Nos, a képekből azt hiszem egyértelműen kiderül, hogy meglepően jól sikerült reprodukálni a PlayStation 3-as program grafikáját a Vitán, bár azt el kell ismerni, hogy nem mindig sikerült olyan részletesen megalkotni a pályákat, mint a nagy konzolon. Viszont itt is igaz, hogy sokkal inkább a stílusra mentek rá a fejlesztők, mint a hardverizzasztó effektre, ami miatt nagyon jól mutat a játék a kijelzőn. Hasonló színvonalra számíthatunk az audió résznél is, hiszen a franchise minden részére jellemző bájos, könnyed zenék ezúttal sem maradtak el. És bár ez egyéni preferencia kérdése, de személy szerint én úgy éreztem, hogy Carnivalia világában még az előző résznél is jobb muzsikák szólnak (talán a karneváli hangulat miatt). A technikai résznél érdemes megemlíteni azt az apró, de hasznos újdonságot is, hogy a közösség által készített pályákat ezúttal nem szükséges minden alkalommal a netről betölteni, hanem a kedvenceket le is menthetjük a memóriakártyára, hogy legközelebb hamarabb hozzájuk férhessünk.

Aki olvasta a 2011-ben megjelent LittleBigPlanet 2-ről írt tesztünket, az bizonyára tudja, hogy rettentően meg voltunk elégedve a Media Molecule munkájával, így magas volt a léc a PS Vitás verzió előtt. Örömmel jelenthetjük, hogy a játék sikerrel vette az akadályt, ami annak fényében, hogy nem is az eredeti fejlesztők készítették, még inkább elismerésre méltó. Bár nem beszélhetünk a franchise megreformálásáról, hiszen az alapmechanizmus a legtöbb esetben ugyanaz, mint a korábbi részekben, de azt kijelenthetjük, hogy az új epizód megtalálta azt a platformot, ahol a legtökéletesebben működik.


Platformok: PlayStation Vita
Tesztelt platform: PlayStation Vita

 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

2. Magrathea
2012.09.28. 11:37
^^ Do want!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. HUFEUR
2012.09.28. 16:36
Ez a játék PSV-n az igazi. PS3-on mindkét résszel játszottam már, egyik sem jött be annyira, de Vita-n teljesen más kategória az egész.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!