iPon Cikkek

Logitech Flight System G940

Dátum | 2010. 05. 17.
Szerző | dragon83
Csoport | EGYÉB

A Logitech márkanév bizonyára senkinek sem hangzik ismeretlenül, tekintve hogy a cég hosszú évek óta készít különféle perifériákat és játékvezérlőket a felhasználók számára. Nem is olyan régen górcső alá vehettük prémium kategóriás kormányukat, a Logitech G27-et, mely bár kiválóan szerepelt, az árától a hajunk is égnek meredt. Botkormányok terén is meglehetősen jól áll a cég, hiszen számos alsó és középkategóriás darabot készített az évek során, ugyanakkor a felsőkategóriás vezérlők piacát a Saitek és a Thrustmaster uralja. Ebbe a szegmensbe próbál mostanában betörni a Logitech.

A Logitech Flight System G940 egy méretes dobozban érkezett meg hozzánk, ami már sugallta, hogy egy igencsak testes konfigurációt vehetünk hamarosan a kezünk közé. Nemcsak egy egyszerű botkormányról van szó, hiszen a G940 egy HOTAS rendszer (Hands On Throttle And Stick), ami annyit jelent, hogy a joystick mellé egy gázkar is jár. Ami érdekes, hogy egyrészt más hasonló vezérlőkkel szemben a G940 tartalmazza a pedált is, másrészt ez az első HOTAS rendszer, ami erő visszacsatolást (FFB) alkalmaz (érződik is a súlyán).
















A dobozban az említett botkormány-gázkar-pedál trión kívül találunk még egy áramátalakító adaptert is, melyet a joystickba kell bedugnunk, ehhez jár két villanykábel, egyiket a magyar típusú konnektorokhoz, másikat az angol-amerikai konnektorokhoz lehet használni. A csomagolásban lapul a telepítő CD, az eszköz dokumentációja illetve egy furcsa lap is, melyen kis négyzetek szerepeltek, rajtuk különféle repüléssel kapcsolatos felirattal. Később visszatérünk rá, hogy ez mire is használható.


A vezérlő összeszerelése nem igényel nagy erőfeszítést. A három részegységet nem külön-külön kell bedugni a számítógépbe, ezt csak a joystick-kal kell megtenni, egy USB csatlakozó segítségével. A pedál és a gázkar kábelei DE-9 csatlakozóra végződnek (tulajdonképpen egy soros port), melyeket a botkormány talpazatába kell bedugnunk. Ezzel legfeljebb annyi probléma van, hogy így nem tudjuk az egyes részegységeket önmagukban használni (például egy másik HOTAS vezérlővel). Ne felejtsük el bedugni az adaptert se, mivel e nélkül nem működnek az FFB motorok!

Első dolgunk az eszközhöz adott illesztő- és vezérlőprogram feltelepítése legyen. Ezt megtehetjük a mellékelt CD-ről, de a gyártó hivatalos oldaláról is letölthetjük a Logitech Gaming Software-nek nevezett programot (érdemes is megnézni van-e friss). Ez egyébként univerzálisan használható a cég minden játékvezérlőjéhez. Telepítése után át kell esnünk egy gyors kalibrációs procedúrán, de ezt követően már indíthatjuk is a szoftvert, mellyel minden játékhoz külön profilt készíthetünk. Futtatásakor a program mindig az aktuálisan kiválasztott eszközt mutatja, de ezek között bármikor válthatunk a Select a Device menüben. Mindegyiknél látni fogjuk, hogy milyen gombok, tengelyek találhatók az eszközön, ezekre bármilyen billentyűparancsot be tudunk programozni, sőt, akár billentyű nyomások sorozatát is beállíthatjuk. A program menüjében kutakodva láthatjuk, hogy be lehet állítani az erő-visszacsatolás erősségét is, de akár teljesen ki is kapcsolhatjuk azt, ha nem szeretnénk küzdeni a motorokkal. Azok ilyenkor is középen tartják a botot, de nem rángatnak a játékokban. Lehetőségünk van a gázkaron lévő LED-ek világításának kikapcsolására, ha ne adj Isten zavarnának minket.

Most lássuk hogyan sikerültek a vezérlő egyes részei. A botkormány meglehetősen nagy és masszív talpazattal lett ellátva, persze a benne lévő motorok miatt ez érthető is. Az alján jókora gumitalpakat találunk, melyeknek köszönhetően nagyon stabilan állt a joystick az íróasztalon, de ha ez mégsem lenne elegendő, akkor lehetőségünk van az egészet hozzácsavarozni valamihez, mivel a négy csavarhely is ki lett alakítva rajta. A talpazaton rögtön feltűnik a három, Trim felirattal ellátott görgő, melyeket alapesetben a repülőgépek „trimmelésére”, azaz a kormányfelületek állásszögének állítására használhatjuk, de természetesen más funkciót is hozzájuk rendelhetünk. Egy problémám volt ezekkel, méghozzá az, hogy a trimmelésre alkalmas görgőknek igazából a gázkaron kellene lenniük, hogy könnyen el lehessen érni őket az ujjunkkal (bár utóbbi egységen is vannak görgők, csak azoknak eredetileg nem a trim a funkciójuk).

A markolat fogása kifejezetten kellemes, és bár műanyagból készült, nem tükörsima a felülete, így nem csúszkál rajta a kezünk. Kialakításánál a Logitech érezhetően a valódi F-16-os vadászgép joystick-ját próbálta utánozni, bár nem teljesen egyezik meg a kettő. Ami a gombkiosztást illeti, találunk rajta egy fémből készült ravaszt (trigger), öt műanyag gombot, egy nyolc irányban mozgatható D-padot, egy mini-joystick-ot és egy Shift gombot. Utóbbit használva minden gombhoz beállíthatunk egy második funkciót is. A D-pad használata gondolom magától értetődő, sokkal érdekesebb az említett mini-joystick. Ez fémből van, nem mellesleg nagyon jól néz ki, és ugyanúgy használható, mint bármilyen botkormány. Komolyabb gond nem volt vele, könnyen mozgatható kis karról van szó, melynek mozgását pontosan követték a programok. Apróbb hiba, hogy néhány játék nem mindig érzékelte pontosan a középső helyzetbe történő visszatérést.













A markolatnak FFB vezérlőjének van egy igencsak méretes holtjátéka, ám ez nem a rossz minőséget tükrözi, éppen ellenkezőleg. Mivel ezen a részen könnyen, minden ellenállás nélkül mozgatható a „bot”, így a repülőgépet finom mozdulatokkal tudjuk irányítani. A holtjáték terén kívül már meg kell küzdenünk a FFB-s motorokkal, amik meglehetősen erősek lettek, kalibrálás közben alaposan rángatják az ember kezét, és a játékokban is jól működnek. Amit még mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy sok más joystick-kal ellentétben a G940 úgynevezett Hall-szenzorokat használ a mozgatás érzékeléséhez. Ez annyit tesz, hogy egy mágneses tér változásán keresztül történik az érzékelés, így egyrészt nagyon pontossá válik a joy, másrészt nem romlik el olyan könnyen. Nagy kár, hogy a gázkarnál és a pedálnál már nem ilyen szenzorokat használtak.
 

A masszív talpazattal ellátott gázkar, amely az előzőekhez hasonlóan szintén gumitalpakkal és csavarhelyekkel van ellátva, ugyancsak figyelemreméltóan sikerült. Elsőként biztosan az fog feltűnni mindenkinek, hogy a legtöbb HOTAS rendszerrel szemben a G940 osztott gázkarral rendelkezik, így megtehetjük, hogy a bal és jobb hajtóművet egymástól függetlenül vezéreljük. De ha nem így szeretnénk játszani, akkor egy kis fém gombbal össze is kapcsolhatjuk a kettőt, így egyszerre mozognak. A kar mozgatásakor érezni, hogy 10 %-nál és 90 %-nál kicsit nagyobb annak ellenállása. Szimulátorokban így érezhetjük, hogy mikor közelítünk a maximális fordulatszámhoz (utánégető bekapcsolása), illetve mikor van alapjáraton a motor. A talpazat alján található egy kis görgő, amellyel elméletileg befolyásolhatjuk, hogy milyen nehéz legyen mozgatni a gázkart. Azért elméletileg, mert én akármerre csavartam, csak minimális változást tapasztaltam, bár igazából az alapbeállítás is megfelelő.

Gombok terén alaposan el van eresztve az egység. Már messziről látható a talpazaton lévő nyolc, zölden világító kapcsoló (P1-től P8-ig). Ezeknek az az érdekessége, hogy a tetejüket le lehet venni, így az eredeti feliratokat kicserélhetjük más szövegekre. A bevezetőben említett, repülőgépes kifejezésekkel teli lapokat pont itt lehet felhasználni. A karon találhatunk még négy gombot (kettőt oldalt és kettőt elöl), kettő görgőt (szintén elöl és oldalt), és kettő D-pad-ot is. Utóbbiból az egyik olyan kialakítású, mint a joystickon lévő mini-joy, de sajnos csak kinézetre hasonlítanak, sajnos itt nem egy analóg karról van szó. A kar oldalsó részén láthatunk egy háromállású kapcsolót, ennek segítségével megháromszorozhatjuk a G940-re felprogramozható funkciók számát (tehát ez nem csak a gázkarra vonatkozik).

A harmadik egység a pedál, mely igencsak méretesre sikerült. Szinte teljes mértékben műanyagból készült, ennek ellenére az embernek nincs olyan érzése, hogy széttörheti a lábával, mert masszív felépítésű. Ha a pedálokat lenyomjuk, akkor a repülőgép futóműjét fékezhetjük vele, ugyanakkor lehetőségünk van vízszintesen előre tolni őket, ilyenkor pedig a függőleges vezérsíkot irányíthatjuk. Az eszköz többi részétől eltérően a lábtartók rozsdamentes acél borítást kaptak, és bizony elég nagyok lettek, így a nagylábon élő felhasználók is kényelmesen elférnek rajta. Az alján lévő gumitalpak stabilan tartják a pedált, ha az műanyag vagy fa padlón van. Szőnyegen már jobban csúszkál, viszont ennek kiküszöbölésére ki lehet pattintani két recés tartót a pedál alján, ami megfelelő tapadást biztosít ilyen felületen is. A gázkarhoz hasonlóan itt is lehet változtatni a mozgatás szorosságát (a pedál között lévő méretes csavarral), a különbség, hogy itt rendesen működik ez a funkció.

A G940-et három komolyabb szimulátorral (Lock On: Flaming Cliffs 2, Microsoft Flight Simulator X, IL2: 1946) és egy arcade játékal (Tom Clancy’s: HAWX) próbáltuk ki. Előbbiek esetében mondhatjuk azt, hogy ha maximálisan szeretnénk élvezni a játékot, akkor nem árt beszerezni egy HOTAS vezérlőt, nem csoda, hogy a Logitech eszköze jól szerepelt ezekben a programokban. Bár eltart egy darabig beprogramozni a repülőgépek több tucat funkcióját, utána hatalmas élmény a G940-et használni. A repülőgépek precízen követték a joy mozgatását, az erő visszacsatolás jól működött, bár ez elsőre elég szokatlan annak, akinek még nem volt ilyen eszköze. A HAWX esetében (illetve más arcade játékoknál) már kicsit más a helyzet. Tény, hogy ezeket a játékokat is élvezetes egy ilyen eszközzel irányítani, de szerintünk felesleges ennyi pénzt költeni, ha csak ilyen programokkal játszunk, hiszen ezek abszolút nem használják ki a HOTAS vezérlők előnyeit. A HAWX-nak ráadásul az is problémát jelentett, hogy a három egységet egyszerre kezelje. A gázkart és a pedált ki kellett húznunk a joystickból, így csak a botkormányt használva tudtunk játszani, de ez inkább a program hibája, mint a vezérlőé (mint ahogy az is, hogy nem támogatta az erő-visszacsatolást).
 

A nagy kérdés, hogy megéri-e a Logitech G940 a pénzét, elvégre körülbelül 80.000 forintot kell érte a boltban hagynunk. Az kétségtelen, hogy a joystick, a gázkar és a pedál is jól vizsgázott a teszt során, megfelelően működött az erő-visszacsatolás, és a botkormány mozgása is precíz volt. Bár el tudtunk volna viselni kicsivel több fém alkatrészt, de a műanyag felépítés is kellően strapabírónak tűnt, a gázkaron lévő kapcsolónak köszönhetően pedig rengeteg billentyűkombinációt programozhatunk fel a gombokra. Ugyanakkor, ha valakinek nem létszükséglet a force feedback, és nincs szüksége a pedálra sem (mert például már van neki otthon, vagy egyáltalán nem használná), akkor számos olcsóbb alternatíva közül választhat. Húsz-harmincezer forint környékén már beszerezhető a Saitek X52 és X52Pro típusú HOTAS vezérlők, mindkettő Hall szenzoros, jól bevált és relatíve olcsó eszközök. Aki kicsit többet szán a dologra, az picivel 70 ezer forint felett már beszerezheti a Saitek csúcs vezérlőjét, az X65F-et, rengeteg fém alkatrésszel, nyomásérzékelős joystickkal, osztott gázkarral és más finomságokkal megspékelve. Persze ne feledkezzünk meg a Thrustmaster Cougar és a CH Fighterstick darabokról sem, amik szintén kiváló darabok. A fentiek fényében csak akkor tudjuk tiszta szívvel ajánlani a Logitech vezérlőjét, ha a választásnál fontos szempont a Force Feedback és a pedál.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

22. Zotya84
2010.05.17. 19:17
"A pedál és a gázkar kábelei gameport csatlakozóra végződnek" - Hogy ez mekkora bődületes baromság! A sima 9pines csati sose lesz gameport, mert az RS-232...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. TJKJ
2010.05.17. 20:02
Bár lehet ezt picit finomabban is lehetett volna

Jó leírás volt, pár apró dologért még lehet szólnak majd (Pl.: a "ravasz"-fetisiszták ...)

Engem leginkább az érdekelne, hogy az utolsó oldalon szereplő kép honnan van
Jó az a szék
Üdv!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. dragon83
2010.05.17. 23:07
Zotya84, köszönöm a tapintatos helyreigazítást. Hogy jól aludjál, kikerestem a csatlakozó hivatalos megnevezését, és kijavítottam rá.

TJKJ, pöpec kis szék, meg kell hagyni. Egy Playseat márkájú gamer ülés van rajt, potom 130-140 ezer forintért be is lehet szerezni. (Amúgy a képet véletlenszerűen dobta ki a Google, de itt a hivatalos oldala: http://www.playseat.com/shop/ )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Szerzetes
2010.05.18. 09:42
Komoly szett!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. straw
2010.05.18. 10:12
"Kialakításánál a Logitech érezhetően a valódi F-16-os vadászgép joystick-ját próbálta utánozni, bár nem teljesen egyezik meg a kettő."

Nem kötekedésből, de ha ültél már F-16-ban és van összehasonlítási alapod, ne félj eltitkolni
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. dragon83
2010.05.18. 13:40
Straw, élek-halok a vadászrepülőgépekért, így pontosan tudom hogyan néz ki egy F-16-os botkormány. Van köztük azért különbség, de főbb vonalakban a Logitech az alapján alkotta meg a saját joystickját. De pl a cikk végén említett Thrustmaster készített olyan HOTAS vezérlőt, ami egy az egyben megegyezik az F-16-oséval.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. straw
2010.05.18. 15:54
@dragon83: szerintem ezzel vagyunk páran így. A Thrustmaster az valóban hasonlít, de ez nem igazán, kb annyi köze van az eredetihez mint a genius F-16 nevű cuccának.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. dragon83
2010.05.18. 16:46
A Thrustmaster Cougar nem csak hasonlít, pont ugyanolyan, mint az eredeti.
http://attach.high-g.net/attachments/f_16_hotas_001_925.jpg
http://www.achatnet.fr/images/Image/thrustmaster/HotasProduct800x600.jpg
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. 620hun
2010.05.18. 21:57
Ennyiért vettem a gépem (darabokban) Ér ez ennyit?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. eXploRe4ct...
2010.05.19. 00:29
620hun: A világ leghülyébb kérdését tetted fel, már ne is haragudj! A "megéri" szó relatív. Innentől kezdve: kinek mi a fontos. Tehát: Ha rólam van szó, soha nem adnék 80.000 ft-ot egy ilyenért. Ennél eggyel érdekesebb, hogy én 5.000 ft-ot sem adnék érte. Nem játszom mostanában játékkal, de még fontosabb, hogy repülőszimulátorral pláne nem. Ebből adódik, hogy nekem nem éri meg! Viszont: Anno a G25, amikor megjelent, a G27 elődje, mindjárt megért ~80.000-et, már nem emlékszem a pontos árra, de kb. ennyibe került. A lényeg, hogy az sem "azért érte meg" az árát, mert ez a tényleges, reális ára, hiszen az előállítása jóval olcsóbb volt, sőt, később le is ment, talán még 50.000 alá is; azért érte meg, mert fanatikus voltam és akkoriban a GTR volt a mindenem. A "megéri" szó, mint olyan, egyénre szabott.

Van, akinek mindent megér, van, akinek semmit. Azt pedig, hogy a fanatikusoknak "mennyire éri meg", már a cikk írója is kifejtette akkor, amikor kitaglalta az alternatívákat és az azokhoz a termékekhez képest előnynek felróható tulajdonságait.

Még egy kis apróság, ami ehhez kapcsolódik: A minap egy szamuráj esernyőt akartam rendelni. Nagyjából 7.000 ft az ára, ennyit bármikor adnék érte. A gond az, hogy csak globális futárszolgálattal lehet megrendelni, postával nem. Ennek a költsége 16.000 ft, ez pluszban hozzáadódna az árhoz. Egyből elment a kedvem tőle. Pedig 10.000-ig álltam volna a kettőt, egyben.

(Bocsánat, ha hosszú lett!)
eXploRe4ctor
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. doktorovic...
2010.05.19. 11:21
Egyszer már volt alkalmam egy ilyet probálni egy ügyfelünknél, és hát meg kell hagyni hatalmas élmény, de egy szent hogy nem tölteném az időm ilyenekkel
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. 620hun
2010.05.19. 16:54
eXploRe4ctor: az ok, hogy szubjektív, de azért már mégis.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. lackoo1111
2010.05.19. 19:14
"A masszív talpazattal ellátott gázkár,"
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. tibaimp
2010.05.19. 20:56
ha joy akkor Saitek, a logitech maradjon csak a kormányoknál.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. gaborn
2010.05.19. 21:15
...ha a pedálokat vízszintesen előre toljuk, akkor a függőleges vezérsíkot irányíthatjuk...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. dragon83
2010.05.19. 22:56
Gaborn, teljes mértékben igazad van. Bocs az elírásért, javítottam is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. doktorovic...
2010.05.20. 11:23
tibaimp - 2010-05-19 20:56:45 - van benne valami
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Sharks
2010.05.22. 15:43
Sziasztok!

Hát szépen darabokra lett szedve a cikk. Nekem az a véleményem, hogy nem kéne megkövezni valakit, mert vét egy-két hibát, főleg, hogy tisztázta is az írásban, hogy még nem szakértő a témában. Részemről annyit fűznék hozzá, hogy jó volt olvasni és nagyon örültem, hogy egyáltalán van magyar nyelvű cikk a témában (igaz, a felső kategóriás joystikok közül a logitech G940-éről lehet magyar nyelven is a legtöbb információhoz jutni, mivel sokkal fejlettebb a marketingje, mint egy Thrustmaster vagy Saitek cégnek sajnos). Nagyon nehéz ezen a téren dönteni, ha valaki vásárlás előtt áll, mivel nem sokan foglalkoznak a repülő szimulátorokkal általában (olyan szinten, hogy hasonló cikk szülessen), tehát nem olyan felkapott téma a gamer-ek körében. Sajnos itthon nincsen lehetőség vásárlás előtt megnézni, kipróbálni valamilyen szinten a termékeket. A G940-el még csak csak össze akad az ember egy MM-ban, vagy hasonló műszaki üzletben, de pl. a Thrusmaster Cougar vagy a nemsokára megjelenő Warthog, ill. a Saitek X65-F az olvasott információkon kívül zsákbamacskának számít. Ha belegondolunk kicsit, akkor ez elég durva, hisz ezek a Joystikok kb. 70 eFt-nál kezdődnek és a határ a csillagos ég. Ennyiért talán több információt is a vásárló rendelkezésére lehetne bocsájtani.
Magáról a G940-ről az a véleményem, hogy örvendetes a logitech próbálkozása és az első felső kategóriás joystikhoz képest nagyon is jó termék, reális áron. Remélem, hogy nem maradnak csak a kormányok gyártásánál, mert még sokra vihetik ezen a téren is (sőt, az alsóbb kategóriás joystikjaik eddig is nagyon jók voltak). Más kérdés, hogy ez a joy nem említhető egy lapon a téren nagy múlttal rendelkező Thrusmaster és Saitek cégek felső kategóriás termékeivel, de azok sem tökéletesek. A G940 legnagyobb hátránya, hogy műanyag, viszont tényleg olyan hatása van, hogy az F-16-osról próbálták mintázni, más kérdés, hogy ez abszolút nem sikerült .
Remélem, sok cikket olvashatunk még a témában és kicsit fejlődik az ezzel valamilyen formában foglalkozó magyarországi cégek hozzáállása, mert sokkal népesebb rajongótábor érdekelt a dologban, mint azt egyes cégek gondolnák. Ezúton is szeretném megköszönni a cikket dragon83-nak és arra bátorítanám, hogy lásson neki a következőnek (pl. egy X65-F-ről vagy a Thrustmaster Cougar-ről).
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Sycra
2010.05.25. 15:20
Sajnos ebben a témában növekedés elég lassan várható, mert nem sok embert köt le a felszállás leszállás. Inkább várható a Kormányok és kiegészítőik fellendülése.
Ha jól megnézzük csak 100-ból 5-10 embernek tetszenek a játékok amikhez joy kell.
Talán az egész máshogy lenne ha egy normális cucc is nem 60e Ft lenne hanem a fele kb még akkor is kitermelné az árát eladásból..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Sharks
2010.05.28. 22:30
Egyetértek. Bár a "normális joy" relatív. Lehet már 40 körül kapni olyat, ami tényleg növeli a játékélményt, pl. Saitek x52-re gondolok elsősorban, viszont ha veszel hozzá egy pedált, akkor már tényleg 70-be van. A logitech-el így talán jobban jársz, viszont nekem ott kezdődik a normális, hogy nem műanyagból van, az meg pedállal együtt 100 körül van alsó hangon (és a pedál ott is műanyag, mert abból a fém már tényleg arany árban van).... Valóban költséges szórakozás, ha valaki szeretné realisztikussá varázsolni a repülést. Sok embernek viszont megér még sokkal többet is ez a fajta szórakozás. Amit jónak találok, hogy sokkal közelebb áll a valósághoz, mint egy átlag játék és jóval bonyolultabb, mint egy autószimulátor vagy bármi más, ebből kifolyólag pedig kevésbé érdekelt a kiskorú társaság. Szerintem inkább ne legyen nagyobb az érdeklődés, de aki ezzel tölti az idejét, az tudjon egy jót szimulátorozni és ne bohóckodássá fajuljon a dolog.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. TJKJ
2010.06.03. 23:02
Én úgy gondolom, hogy sok embert érdekelne ez ... De egy szimulátor nem csak arról szól, hogy elindítom és tűz ... Itt bizony, tanulni és gyakorolni kell, hogy az embernek sikerélménye legyen ... Nem véletlen, hogy majdnem minden szimet le lehet butítani árkád szintre ... (Lásd pl: DCS Black Shark Game módja ...) meg kell fogni valamivel az újakat is ...

Egy FPS vagy RTS az más ... az ember elkezdi, aztán ha tetszik neki akkor belejön ...

Sajnos a gond ott kezdődik, hogy egy átlag gamer gép mellett nincs joy ... és ezeknek a szimeknek még az árkád módja sem igazán élvezhető joy nélkül ... 1 játék próbája miatt meg senki sem fog még 5-10k-t sem kiadni egy alap joy-ért.

Pedig erősen addiktív a dolog ... a barátaim mindig nevetnek mikor a repülésről beszélek, de egy - két jutubos videó után alig várják, hogy átugorjanak és kipróbálják ...

Nem feltétlen szükséges azonnal 70k-s HOTAS-al kezdeni ... Saitek, TM, Logitech, mindnek vannak olcsó joy-ai is, amivel el lehet kezdeni ... Aztán ha az ember rákap, úgyis beindul a gépezet ... jobb joy - esetleg hotas - pedál - freetrack - TrackIR - TouchBuddy - pár műszer - ésígytovább ... a határ a csillagos ég (Lehet kapni finom kis 3D motion pad-eket és teljes cockpiteket ... több autó áráért )

De ettől függetlenül, nekem még mindog megvan életem első joy-a - Saitek 3D USB ... és emlékszem mekkora élmény volt vele repkedni ...

Nekem is az a legnagyobb szívfájdalmam, hogy esélyem sincs, hogy kipróbáljam valahol az új dolgokat ... G940 - X65F - Warthog ... látatlanban pedig nem szeret az ember 70-100k-t kiadni ...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. Sharks
2010.06.04. 19:06
Amit írsz az igaz, de pont az a lényeg benne, hogy tanulni kell. Ha valaki nem hajlandó tanulni, akkor nem érdekli igazán és ez nekem azért tetszik, mert így ki vannak szűrve azok, akik elrontanák a játékot. Ha valaki arcade-ozni akar, akkor ott a HAWX és társai... Kár vesződni azzal, hogy egy normális játékot lebutítsanak, 0 értelme van. Persze, hogy sok embert érdekel, csak ide annál több kell, mint szimpla érdeklődés. Nézd meg, hogy mennyien lesznek pl. a kecskeméti repülőshow-n, vagy egy augusztus 20-ai AirRace-en. Érdeklődés természetesen van, csak nem nem annyira mély.

Szerintem egyáltalán nem baj, hogy egy átlag gamer gép mellett nincs joy. Ismét az előző okból, ha valakit érdekel, nem sajnál rá kb. 5-10 eFt-ot, hogy vegyen egy jó (alsókategóriás) joystikot. Nem kell, hogy mindenki ilyennel játsszon, lebutítaná az egészet. Szerintem mindenki úgy kezdte (akit valóban érdekelt), hogy kiadott joystikra pénzt, hogy kipróbálja az adott játékot, különben senki nem játszana ma sem.

Na ez az átlag, amit a barátaidról mondasz. Őket nem köti le igazán a dolog, de egy-egy videó után bele tudják magukat élni, csak ez ilyen pár napos fellángolás (ritkán marad meg hosszútávon, de persze olyan is van). Mint az AirRace: a tömeg 98%-a jópofának tartja, megnézi, ott belegondol, hogy de jó lenne pilótának lenni, aztán hazamegy és 2 nap múlva már nem is emlékszik az érzésre.

Teljesen igaz. Nem, hogy nem szükséges, nem is szabad 70-et kiadni (de még 30-at sem), még ki sem próbáltad a játékot. Tökéletes egy alsókategóriás joy a tanuláshoz. Az, hogy ki mennyit költ egy-egy dologra, teljesen emberfüggő, hogy kinek mi a fontos az életében. Mondjuk a barátaidat nem értem, hogy miért röhögnek ki... talán azt hiszik, hogy amit ők szeretnének, az fontosabb vagy jobb dolog... mindenesetre elég buta gondolkodásmód.

Azért csak találni olyan boltot, ahol megengedik, hogy legalább megnézd, megfogd, mielőtt megveszed, ha játék közben nem is tudod kipróbálni, de csinálhatnának egy-egy bemutató napot, ahol ki lehet próbálni élőben... valószínűleg többen mernének ilyesmit venni, sőt szerintem olyanok is elkezdenének gyűjteni, akik nem gondolták azelőtt, hogy milyen jó is ez. Talán majd az Ipon kezdeményez egy ilyet valamikor...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!