iPon Cikkek

Machinarium: Ezért jók a kalandjátékok

Dátum | 2009. 11. 10.
Szerző | Chocho
Csoport | JÁTÉK

Aki emlékszik még a Braid című platformjátékra, az tudja, hogy egy kis lelemény és művésziesség el tudja varázsolni a legszőrösszívűbb kritikusokat is. Az Xbox 360-ról PC-re is átportolt aprócska csoda már számos játékos számítógépén ott lapul (többek közt az enyémen is), ám azóta se nagyon érkezett hasonlóan szívmelengető játék, egészen mostanáig. Az Amanita Design produkciója ugyan nem platformjáték, hanem klasszikus point 'n click kaland, de hangulata és szeretetteljes atmoszférája miatt egyedül a Braid az, ami eszembe tud jutni, mint összehasonlítási alap.

Íme kis hősünk, akinek a nevét sem tudom
A Machinarium egy 2D-s kalandjáték, ami a legtöbb hasonló címtől eltekintve nem tartalmaz hosszú beszélgetéseket, vagy több tíz órát mesélhető, összetett történetet. Mi több, kis főszereplőnknek még csak neve sincs. A játék elején egy szemétszállító gép dobja ki pórul járt hősünket egy roncstelepre, ahol első dolga, hogy összeszerelje magát. Bizony, a képeket nézve már bizonyára ki lehetett találni, hogy egy robotot irányítunk, akinek ezt követő pár cselekvését (vagyis első ténykedéseinket) semmi sem magyarázza meg. A háttértörténet is csak szép lassan, visszaemlékezések formájában derül ki a végkifejlet felé közelítve, így eleinte - hogy stílusos legyek - csak gépiesen csináljuk az egyre nehezedő logikai feladványokat. Ez elsőre negatívumnak tűnhet, de az egyedi hangulat és a furcsa, kicsit steampunkra hajazó világ egyből magával ragad, és el nem ereszt, míg azon nem kapjuk magunkat, hogy egy ültő helyünkben végigjátszottuk a Machinariumot, melynek játékideje durván 5-6 óra.

Egyes feladványok nehezebbek, mint gondolnánk
A sztoriból nem is szeretnék lelőni egyetlen apró poént sem. Legyen elég annyi, hogy botcsinálta robotunkat kitiltották Robotvárosból, és elsődleges feladatunk visszajuttatása lesz. A rövid játékmenet ugyan farigcsál a program szavatossági idejéből, de tekintve, hogy a Machinarium alig kerül valamibe, a dolog még elnézhető. Annak tükrében pedig, hogy a háttérmunka hét amatőr cseh programozó szabadidejébe, három évbe és mindössze ezer dollárba került, egyenesen csoda, hogy az eredmény ilyen jó lett. Hisz valljuk be, még a nagy kiadók által pénzelt, többtucat embert számláló brigádok sem készítettek olyan sok igazán jó kalandjátékot mostanában, elég csak a csalódást okozó Still Life 2-re gondoloni.

Gépszabadság

A játékmenet a már megszokott sémák szerint zajlik, vagyis képernyőről képernyőre jutva kell elérnünk, hogy továbbmehessünk az amúgy jórészt lineáris felépítésű városban. Persze lesz pár kivétel, amikor vissza kell sétálnunk egy korábbi helyszínre, de többségében az "egy terem, egy nagy feladat" recept az uralkodó. A feladványok meglehetősen nehezek, némely megoldására pedig csak a szerencse ébresztheti rá az elkeseredett játékost, ám ennek ellenére egytől-egyig szórakoztatóak, és furcsamód nem érezzük frusztrálva magunkat szinte sehol sem. Ez nagyrészt a kiváló hangulatnak köszönhető, amit csak tetéz kis hősünk odaadó segítőkészsége. Ez a kis robot egy árva szót se szól a játék alatt, mégis sokkal emlékezetesebb karakter lesz belőle, mint sok szerepjáték vagy sztoriorientált akcióözön "tizenkettő egy tucat" karaktere.

A látvány egészen elképesztő
A feladványok között éppúgy találunk tárgykombinálást, mint puzzle-ket, sőt, időről-időre minijátékokkal is találkozni fogunk. Az igazat megvallva nem vagyok a kalandműfaj megváltoztatásának híve, és sok ilyen kísérlet okozott már fájdalmat szegény agysejtjeimnek, mégis azt kell mondanom, hogy a Machinarium tökéletesen játssza ki ütőkártyáit, és ezek nélkül a minijátékok nélkül fele ilyen változatos sem lenne. Mint ahogy a program összes eleme, ezek a részek is kellően kihívóra sikeredtek, különösen a doboztologatós logikai minijáték és a színes golyós kirakós adja majd fel a leckét.

Aki szidja a társasházak liftjeit, erre vajon mit fog mondani?
Ha esetleg elakadnánk, akkor sem kell a falnak rohanni, mert kicsiny robotunknak mindig van pár tipp a tarsolyában. A bal felső sarokban lévő villanykörtére kattintva látjuk, hogy mire is gondol most, és bár ez nagy segítségnek tűnik, épp csak annyira elég, hogy egy támpontot adjon, amiről elindulhatunk. A Robotvárosban eltöltött pár óra alatt pedig lesznek azért kemény részek is, így a gyermekded külső mögött egy néha még profikat is megizzasztó játék lapul meg. Szerencse, hogy a Machinarumban bármikor, bárhol menthetünk, és mivel meghalni sem lehet, ezért nincs olyan, hogy valamit annyira elszúrjunk, hogy később ne lehessen rendbe hozni. A kedvünket tehát nem szegik buta tervezési hibák, sőt, összeségében nem találkoztam egyetlen buggal sem.

Fejlett gép

A Machinarium egy rendkívül alacsony költségvetésből készült játék, és ehhez mérten nem is várható, hogy bármilyen jó nevű szupermotor duruzsoljon alatta. Ám erre szükség sincs, mert a kézzel rajzolt hátterek és animációk a szó szoros értelmében gyönyörűek lettek. Az atmoszférikus színvilág, a sok kontúrozott karakter és a minden részletre kiterjedően igényes háttérképek olyan szintű profizmusról árulkodnak a design csapattól, hogy nem csodálkoznék rajta, ha valamelyik nagyobb cég is lecsapna a játék készítőire. Mindennek pedig nincs semmi ára, mert a motor sima Flashben lett írva, így gyakorlatilag bármilyen gépen jól fut, azaz egy Atom processzor feletti teljesítménnyel megáldott masinán már nyugodtan robotolhatunk.

Mire nem jó a wc-papír!
A zene csodaszép, halkan duruzsol és szinte észrevétlenül teremt hangulatot. A hangok abszolút minimalisták, és mivel párbeszédek sincsenek (robotjaink maximum mormognak valamit, és egy kis gondolatbuborékban megmutatják, hogy miről is van szó), az egész audió rész kimerül muzsikában és pár kisebb effektben, amik viszont tökéletesek. Az egész annyira illeszkedik a már-már megfoghatatlan atmoszférához, hogy észre se vesszük, és beleszeretünk a kissé lagymatag hangzásvilágba.

Ez ám a szívderítő lépcsőház!
Összességében annyit lehet elmondani a Machinariumról, hogy ha van tökéletes játék, akkor az mindenképp egyszerűségével éri el nagyszerűségét. A hangulat utánozhatatlan, a szereplők aranyosak, a játékmenet pedig kellően profi, így minden olyan olvasónak ajánlhatom a Machinariumot, aki kedveli a kalandjátékokat. Az ára a hivatalos oldalon 14 Euro, ami elsőre talán magasnak tűnhet, de aki kipróbálja az ingyenes demóváltozatot, garantált, hogy akarni fogja a folytatást. Szép volt Amanita, csak így tovább!

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

18. tibszi
2009.11.10. 12:22
most ezek a képregényes feeling-ű játékok lesznek a divatok? Nekem valahogy nem igazán jön be pl egy forza 3, resident evil 5 vagy egyéb brutál grafikájú játékok látványa után. Sőt nem is értem hogy kaphat értékelésként 10 pontot a látvány, amikor a képernyő 60%-a fekete és még a 3D látványt is épphogy eléri. Szívem szerint 2D-be sorolnám de mindegy...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Svindler
2009.11.10. 12:30
"A Machinarium egy 2D-s kalandjáték, ami a legtöbb hasonló címtől eltekintve..."
Te sem olvastad el a cikket. Természetesen nem egy Crysishoz van viszonyítva, hanem 2D-s kalandjátékokhoz.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. Zoe01
2009.11.10. 12:56
OFF:

tibszi: A hozzád hasonló emberek miatt szoktam lefejelni a monitort.

A mai fiatalok tényleg csak a csilli-villi, 8 millió poligonnal rendelkező játékokkal tudnak játszani? Mond az egyáltalán neked valamit, hogy MŰVÉSZI ÉRTÉK? Játszottál te már életedben egyáltalán egy kalandjátékkal is? Nem hiszem.

Ehh, ez a szilikon generáció...

On: Én még csak a demójával játszottam, de az teljesen elvarázsolt. Csak azt sajnálom, hogy ennyire rövid lett a végleges változat, mondjuk ez attól is függ, hogy az ember mennyire jártas a műfajban.

Még több ilyet!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. YuGabe
2009.11.10. 13:05
Tökre egyetértek Zoeval, és szerintem nagyon is kiérdemelte a pontszámot, grafika terén pedig a 10-est lazán.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. dr1zzt
2009.11.10. 13:25
Ez hatalmas game! Én imádom Mondjuk leginkább az Amanita régebbi játékaihoz lehetne azért inkább hasonlítani: Samorost 1-2-3 Akinek ez tetszett, de nem ismeri a Samorostokat keressen rá bátran, online lelehet őket rendezni

+1 arra, hogy messze nem a csilli-villi játékok a jók szerintem sem. Ami engem fixen megjelenés óta leköt az a MOHAA multi része, pedig egyesek itt szemen szúrnák magukat egy ilyen játéktól manapság. Multiban a realism mod sokat segít, de még így is arcade, ehhez képest az utóbbi években minden csak a grafikáról szól, az fps-eket is leölték a fedezék rendszerrel meg az autosave-el.. Én már anno a Cod-ra azt mondtam, hogy na ez már sok, mikor ereszt az mg42 percekig, majd kiírja lassan a progi, hogy nem ártana lassan fedezékbe húzódni, stb, stb.. Nem is folytatom, aki érti érti
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. nedcoleman
2009.11.10. 13:50
Nagyon jó kis időtöltés volt a Samorost is és ez is. igazán örvendetes, hogy ilyen tesztet is láthat itt az ember. Nekem külön plusz, hogy Macre is meg lehet venni így munkaidőben ha véletlen van minimál szabadideje az embernek akkor ezzel a kis "szépséggel" kifejezetten üdítő a kikapcs...

Köszi a cikket!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Zelbacsi
2009.11.10. 17:16
14 euro soknak tűnhet? Egy ilyen színvonalas játékért? 4000 Ft? D Mennyibe is szoktak kerülni a "szuper" nagy címek? Akinek ez sok, annak 2 Ft-ért i sok lenne Na még mielőtt kritikának veszed az eddigieket : Nem nagyon hoznak izgalomba a klikkelős kalandjátékok, de a cikket elolvasva komolyan elgondolkodtam, hogy ezt megveszem. Köszönjük a cikket!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. VictoryA
2009.11.10. 19:22
Nagyon jó játék és kellően nehéz is volt... kellemes hangulatú..
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. torma99
2009.11.10. 19:52
Nagyon jó kis játék, csak fájdalmasan rövid. A legnehezebb a csiki csukis feladat szerintem a torony tetején a főnöknél. Megvettem eredetiben, mert ilyen hangulatos és szép játékot már rég láttam és 14,99 € pont a fájdalomküszöböm a játékokat tekintve.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. tobias88
2009.11.10. 23:15
Hát, én nem értek egyet a cikk írójával a negatívumok terén! Nagyon is kellett ez a nehézség, mert mikor egy feladatot megcsináltam, borzasztó örömmel töltött el , viszont sajnos tényleg rövid!

Amúgy szerintem ebben több munka volt, mint például a Crysis kiegészítőjében...

További ilyen ötletes játékok a Brain (fantasztikus), World of Goo, Crazy Machines II, Trine

Ha még valaki tud ilyet írni, kérem írja is le (Volt valami olyan, ami most jelenik meg elvileg, hogy az időjárás befolyásolásával kell a pályán előbbre jutni)
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Blade0012
2009.11.11. 15:03
"Amúgy szerintem ebben több munka volt, mint például a Crysis kiegészítőjében... "

istenem, azért már ne essünk ilyen túlzásokba
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. YuGabe
2009.11.11. 20:40
Blade: nem esünk, ez így van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. bitlisz
2009.11.11. 22:57
tibszi: gratula...

tobias88: az Braid
Még: And Yet It Moves, Crayon Physics Deluxe...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. bidoz
2009.11.11. 23:16
Engem nem érdekel hogy mennyi munka van benne, vagy milyen a grafika. Nekem nagyon tetszett és csak ajánlani tudom ezt a játékot. Nagyon ötletes és jobban elfoglalt mint egy másik gyilkolós marhaság...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Blade0012
2009.11.13. 15:28
"nem esünk, ez így van."

no comment...azért néha gondolkozzatok is mielőtt írtok. Nyilván egy ilyen két d-s kézzelrajzolt szinkronnélküli izével több munka volt mint egy AAA kategóriás játékkal. Apám...

Lehet hogy sokkal ötletesebb és jobb, de ne állítsunk baromságokat...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. gabest
2009.11.16. 08:53
Én el tudom képzelni, hogy senki nem dolgozott annyit a crysis-on, mint ezen, egyszerűen csak sokkal többen csinálták.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. YuGabe
2009.12.02. 19:31
Pontosan erre utaltam, csak Blade úgy tűnik FPS-buzi és fáj, ha szidják például a műfaját.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. levente88
2011.10.28. 07:21
Minden elismerésem a grafikusoké akik megalkották az alapokat, tényleg művészi a grafikája. 100% hogy kipróbálom.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!