iPon Cikkek

MAG bétateszt

Dátum | 2010. 01. 13.
Szerző | dragon83
Csoport | JÁTÉK

Nemrég sikerült kipróbálnunk a Playstation 3-ra fejlesztett, és az eddigi információk alapján igencsak impresszívnek tűnő FPS-t, a MAG-ot, néhány nap erejéig, a nyílt béta keretein belül. A Zipper Interactive játékának neve a Massive Action Game rövidítése, mely arra utal, hogy minden eddiginél nagyobb létszámú harcokban vehetünk részt benne. Összesen akár 256-an is csépelhetik egymást, tehát ebből a szempontból a MAG könnyedén túlszárnyal bármilyen multis FPS-t, legyen szó akár Call of Duty-ról, akár valamelyik Battlefieldről. A tervek szerint január végén megjelenik a végleges változat, így szerencsére egész jó állapotban volt a bétaverzió, lássuk mik is voltak a tapasztalataink.

Dúl az Árnyékháború

A MAG-hoz hasonló játékokra sosem volt jellemző a végletekig kidolgozott történet, és így talán nem is meglepő, hogy ezúttal sem fogunk Nobel-díjas sztorival találkozni, viszont szerencsére azt sem lehet mondani, hogy teljesen érdektelen lenne a háttérvilág. A játék 2025-ben játszódik, amikor az emberiség komoly kríziseket él át, hiszen a kevés élelmiszer miatt hatalmas területeket súlyt éhínség. Egyre inkább kimerülnek a Föld energiatartalékai is, a maradékot pedig minden ország megpróbálja magának megtartani, ami persze komoly feszültséget okoz az államok között. A súlyos problémák ellenére a kormányok hatalmas pénzeket pumpálnak a bolygó különböző pontjain dúló háborúkba. Azonban az emberek végül megelégelték a rájuk fittyet hányó politikusok tevékenységét, így hosszú, véres tüntetések és lázongások révén sikerült tárgyalóasztalhoz ültetniük a háborúzó államok vezetőit, akik végül egy tartós békét biztosító egyezményt írtak alá. Ám az országok nem akartak ilyen könnyen lemondani érdekeltségeikről, így hamarosan létrejöttek a PMC-k (private military company), a vállalatok kezében lévő hadseregek. Az emberek számára úgy tűnt, hogy ezek csak humanitárius tevékenységeket, védelmi feladatokat és mentőakciókat látnak el, ám a háttérben véres harc dúlt a cégek között, hiszen a nagy pénzt jelentő állami szerződéseket csak a legjobbak kaphatták meg. A konfliktus Árnyékháború néven vonult be a történelembe.

Isten hozott a földi pokolban
A MAG-ban három nagy PMC szerepel, melyek közül a játék első indításakor ki kell választanunk azt, amelynek „színeiben” harcolni szeretnénk. A Raven nevű cég egy európai katonai vállalat, mely a legmodernebb technológiával büszkélkedhet, míg a Valor egyesült államokbeli, brit és mexikói érdekeltségekkel rendelkezik, a S.V.E.R. pedig Kínát, Indiát és Oroszországot képviseli. A frakció kiválasztása után megalkothatjuk karakterünket, de ne gondoljon senki MMO szintű lehetőségekre, csak az előre elkészített hangok és fejformák közül választhatunk. Ha mindezzel megvagyunk, beléphetünk a játék többnyire stabilan működő szerverére, ahol elsőként a Barrack menübe vigyen az utunk. Itt szerezhetjük be karakterünk számára a különféle képességeket (vagy a ma divatos kifejezéssel élve a perkeket). Bár nincs belőlük annyi, mint például a Modern Warfare 2-ben, de így is nagyon sokféle közül választhatunk. A fejlődés nagyon egyszerű módon zajlik, harc közben tapasztalati pontokat kapunk a lelőtt ellenfelek, a teljesített feladatok és a meggyógyított, illetve feltámasztott bajtársak után (utóbbi meglehetősen fontos, így mindenképp költsünk pár pontot a medical kit használatára). Ha eleget összegyűjtöttünk ezekből, lépünk egy szintet, egyúttal kapunk egy képességpontot is, melyet elkölthetünk a nekünk tetsző perkre.

A S.V.E.R. katonáinak csak ilyen szakadt öltözékre futja
 

Bevetésre készen

Karakterünk „tuningolását" követően egy másik menüben kiválaszthatjuk felszerelésünket, melyek között különféle pisztolyokat, gépfegyvereket, gyógyító és javítóeszközöket, valamint páncélokat találhatunk. Kezdetben meglehetősen kevés áll még a rendelkezésünkre, és a bétaverzióban alig egy-két új csúzlit lehetett csak megnyitni, reméljük a teljes verzióban még hozzácsapnak pár cuccot a kollekcióhoz. Jómagam a nehézgépfegyverre szavaztam, így a képességpontjaimat is főként erre a kategóriára fordítottam (a gyógyítás mellett). A MAG-ban összesen négy játékmód fog szerepelni, melyek közül a bétában kettő volt elérhető. A Sabotage-ban „csak” 64-en játszhatnak, ebben az egyik csapatnak az a feladata, hogy elfoglaljon két célpontot, ezáltal megnyitva egy harmadikat, melyet felrobbantva megnyerhetik a játékot. A másik csapatnak értelemszerűen ezt kell megakadályoznia. A második elérhető lehetőség a Dominition mód volt, tulajdonképpen ez nyújtja azt, amit a fejlesztők a korábbi interjúkban, videókban ígértek. Két 128 fős csapat esik egymásnak egy hatalmas pályán, ahol különféle feladatokat kell végrehajtani. Mindkét oldal 4-4 hadosztályra van osztva, melyek mindegyike további négy, nyolcfős osztagra oszlik. Bár természetesen nem kötelező a saját osztagunkat követni, ajánlott együtt maradni, különösen azért, mert ha a csapatban van tiszt, akkor az őáltala biztosított bónuszokat minden közelben lévő bajtárs megkapja. Összesen három rendfokozat van a tiszteknél, melyek mindegyike egyre erősebb bónuszokat biztosít (a legelső fokozatot a 15. szinten kapjuk meg). Nekik lehetőségük van különféle taktikai eszközöket is bevetni a pályán, például kérhetnek légi felderítést, vagy bombázást.

 Minden erőnkkel az ágyút kell védenünk
Sajnos a csapatalapú játék nem működik olyan hatékonyan és látványosan, mint ahogy azt videókban láthattuk. Nagyon fontos lenne, hogy a nyolcfős osztagok együtt dolgozzanak, de gyakran előfordult, hogy mindenki arra ment amerre látott, nem fedezték egymást a csapattagok, és a játékosok a kelleténél ritkábban támasztották fel földre került bajtársaikat. A fő cél ebben a játékmódban az, hogy egy központi épületet minél többen elfoglaljanak a csapatból, hogy így okozzanak minél nagyobb sebzést az ellenfél termináljának. Viszont mielőtt ezt megtehetnénk, előbb birtokba kell vennünk és meg kell tartanunk a pálya kulcspontjait. Ezek mellett vannak olyan pozíciók, melyeket szintén érdemes az irányításunk alá vonni, mivel ezek megkönnyíthetik a támadók (vagy épp a védekezők) dolgát. Ilyenek a „spawn pontokat” jelentő bunkerek, a légvédelem, mely a bombázástól véd, vagy épp az ágyúk, amelyek segítségével távolról apríthatjuk az ellenséget. Sajnos a bétában még túl nagy volt a koordinálatlanság a csapatrészek között, így gyakran káoszba fulladt a játszma. A fejetlenség amúgy is jellemző még erre a játékmódra. Bár nagy pályákon harcolunk, de úgy gondolom még ezekre is sok a 256 játékos, gyakran azt sem tudja az ember honnan lőtték le, pedig van egy kis radar is, ami a legtöbbször mutatja az ellenséget.

Rohamosztagos divat 2025-ben

A háború pokla

A fejlesztők ígéretei között előkelő helyen szerepelt, hogy a legvadabb akció közepette sem fog 30 fps alá esni a játék sebessége. A bétaváltozatban ezt még nem sikerült maradéktalanul megvalósítani, mert bár a kisebb létszámú Sabotage módban nem volt probléma, a Domination-nél többször döcögött a játék, bár nem volt vészes a lassulás. Nem csoda, hiszen akármerre néztünk, tucatnyi játékos rohangált vadul lövöldözve a pályán, miközben csapatszállító járművek és helikopterek haladtak el a közelünkben, nem beszélve a folyamatos ágyútűzről, aminek köszönhetően hatalmas robbanásokkal rázták meg környezetünket. Reméljük a végleges verzióban megoldják ezt a problémát, kár lenne, ha egy ilyen dolog rondítana bele a játékélménybe. A grafikára különösebben nem lehet panaszunk, a karakterek modelljei nagyon szépen ki vannak dolgozva, és az egyes pályák is részletesen, rengeteg tereptárggyal és épülettel megpakolva lettek elkészítve. A látótávolság néhány esetben kicsit alacsony, emiatt bizonyos objektumokat lassan rajzol ki a játék motorja, de ez egyáltalán nem válik zavaróvá. A hangok terén nincs mit mondani, a robbanások, fegyverropogások olyanok, mint amilyennek manapság lenniük kell, eléggé hitelesen hangzottak. Kicsivel lehetne több zene is, mert csak a pályák betöltésekor, és a feladatok elvégzésekor csendül fel egy-egy szám.

A szomszédban kezd felforrósodni a helyzet
A MAG a béta alapján már tényleg a fejlesztés finisébe érkezett, hiszen lényegében már csak az optimalizáció és egy kis kiegyensúlyozás lehet hátra. A Domination móddal kapcsolatos sirámaim ellenére rendkívül élveztem a játékot, hiszen ilyen nagyszabású, pörgős harcokat nem sok programban láthattunk eddig. Reméljük a fejlesztők kijavítják a hibákat, így a megjelenést követően majd bátran ajánlhatjuk a Battlefield 2-ben és a Modern Warfare 2-ben megfáradt játékosok számára. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy a játék sikere itt nagyon is a játékos közönség minőségétől fog függni, hiszen ha csapatmunka helyett 256 Rambo esik egymásnak, akkor pont azt veszíti el a MAG, amiről szólnia kéne.
 

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

7. hsim
2010.01.13. 13:38
Valóban kuriózum a játék,volt szerencsém a Domination-hoz...Iszonyat nagy háborús feelingje van a játéknak,köszönhetően a kaotikus,helikopterekkel,vadászgépekkel,ejtőernyősökkel megtűzdelt harcnak....
Sok fog múlni a kommunikáción,illetve valóban a játékosokon....
Továbbá javíthatnák a játékoson neveinek megjelenítését,mert közelharcnál illetve egy 40"-os tv-n 2-3 méterről már nem látni a neveket és a saját társakat sem egyértelműen...

részemről előrendelve....
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. MassKilla
2010.01.13. 18:18
az ágyút hosszú Ú-val kell írni tudtommal...

amúgy ez mi? még sose hallottam róla? cseresznyemag...esetleg almamag?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. dragon83
2010.01.13. 22:54
Igen MassKilla, pontosan az. Almamag.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. horyk
2010.01.14. 07:33
MassKilla a mondatot meg " nagybetűvel " szokás kezdeni ! Ha nem tudnád.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. Insignia
2010.01.14. 22:01
256 player wow... azt majd néznek mekkora lagg lesz
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. dragon83
2010.01.14. 22:55
Insignia, semekkora. Igaz a cikkből kimaradt, de a több tucat meccsből amit játszottam egyetlen egy volt, amiből lag miatt ki kellett lépnem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. bandee1219
2010.01.16. 22:16
Nem vagyok nagy multis. Amikor CoD II-ben néhány pályán 60-70-en vannak, az már nagyon gáz! Épp, hogy visszajössz, már meg is halsz... Hamar meguntam, mentem kisebb tömegbe inkább.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!