iPon Cikkek

Master X Master - Próbakör az alfával

Dátum | 2016. 07. 05.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Érdekes egy műfaj a MOBA. Ha teljesen őszinték akarunk lenni, akkor Dota-like-nak is hívhatnánk ezeket a játékokat, ahogy a rogue-like-okat és újabban a Souls-lájkokat is így nevezzük. Még akkor is, ha egyébként a Starcraftban elindult Aeon of Strife képezi a műfaj alapjait, mert kétségtelen, hogy a Warcraft 3-as Dota tette népszerűvé és terjesztette el ezt a stílust. Ez az átnevezés ötlet viszont a világ legnépszerűbb online játékának, a Leauge of Legends készítőinek annyira nem nyerné el a tetszését, szóval... A műfaj megnevezése marad továbbra is MOBA, habár ezen ma már rengeteg különböző dolgot értünk. Ha azonban visszamegyünk az alapokig, a lényeg végső soron úgyis az, hogy felülnézetből irányítunk egy hőst, akinek képességei vannak, és csapatot alkotva legyőzzük az ellenség creepjeit, majd elpusztítjuk a bázisukat. És mivel az egész műfaj a stratégiai játékokból indult ki (Starcraft, Warcraft 3), így az is magától értetődő, hogy mindezt néhány gomb, és az egér jobb gombjának használatával tesszük meg. Elvégre a MOBA tulajdonképpen egy RTS, ahol egyetlen karaktert irányítunk.
Erre a piacra mostanra már szinte lehetetlen betörni. A keményvonalas MOBA-rajongókat teljesen leköti a League of Legends vagy a Dota 2, mindenki másnak pedig ott van a könnyen tanulható és szintén nagyon szórakoztató Heroes of the Storm. Ilyen nagy nevek ellen egyszerűen borzasztó nehéz csatába indulni. Főleg akkor, ha mindent ugyanúgy csinálunk, mint ők. Valószínűleg így gondolkodott az NCSoft is, amikor a legnagyobb koreai fejlesztőcsapatát ráállította a Master X Master elkészítésére, amivel igenis harcra szeretnének indulni a MOBA-k területén. Rögtön akadnak azonban problémák. A Master X Master ugyanis egyfajta Heroes of the Storm akar lenni, legalábbis abban a tekintetben, hogy az NCSoft játékainak legnépszerűbb karaktereit fogja össze. És ugyan a kiadó kifejezetten a nyugatnak szánja ezt a címet, be kell látnunk, hogy nem sok esély van arra, hogy az Aion, a Blade & Soul, a WildStar, és a Lineage 2 hősei túl sok embert megmozgatnak mifelénk. Lesznek persze sokan, akik ismerik az itt feltűnő karaktereket, de hogy nem ez lesz a Master X Master fő vonzereje, az biztos. Mint ahogy az sem, hogy egyébként ugyanezen játékok ikonikus helyszínein mérkőzhetünk meg egymással. Ne legyen félreértés, ez Koreában bizonyosan hatalmas siker lesz, csak annak tekintetében furcsa, hogy az NCSoft kifejezetten hangsúlyozza, hogy ez a MOBA nem csak Ázsiának készül.
Tehát akkor, ha már a körítés valószínűleg nem adja el nekünk a játékot, akkor mi fogja? Nos, egészen konkrétan az, hogy a Master X Master két fő ponton is szakít a MOBA-játékok alapvetéseivel, és ezzel egészen új színt hoz a műfajba. Az első és legfontosabb dolog, hogy a fejlesztők szakítottak a hagyományos stratégiai-jellegű irányítással, és ezt leváltották egy olyan modellre, ami leginkább a twin-stick shooterekre hasonlít. Itt ugyanis közvetlenül nekünk kell irányítani a hőseinket a WASD használatával, emellé pedig az R aktiválja a különleges képességünket, a Q és az E pedig a másik két képességünket. De nem csak az irányítás módja tér el gyökeresen, hanem a célzás is, amit természetesen már az egérrel végzünk. Ez pedig végső soron az eredményezi, hogy a támadásainkat és képességeinket megfelelően célozva kell ellőnünk, különben semmit nem érnek, így érzésem szerint a játék inkább képez átmenetet egy arcade shooter és egy stratégia játék között, mintsem hogy a hagyományos MOBA-kra hasonlítson. Még az alapvető auto attackot is nekünk kell becélozni, úgyhogy itt ténylegesen minden pillanatban oda kell figyelnünk. Ráadásul az egész irányítást nagyon jól sikerült eltalálni, ugyanis hősünk alapvetően arra néz és mozog, amerre célzunk az egérrel -- így ha a hátrafelé mozgáshoz az S-t nyomjuk, akkor emberünk hátrálni fog, nem megfordulni, szóval tényleg van az egésznek egyfajta régivonalas shooter utóérzése.
A Master X Master másik újdonsága a Tag Team néven futó rendszer, ami szintén alapjaiban borítja fel a MOBA-játékokban megszokott szisztémáját. Arról van szó ugyanis, hogy itt a mérkőzésekre nem egy, hanem két hőst választhatunk, a kettő között pedig menet közben válthatunk. Ez nem azt jelenti persze, hogy Tekken Tag Tournament-szinten váltogathatunk a két karakterünk között, a váltáson ugyanis van egy elég szép cooldown, így ez is inkább stratégiai döntés, amivel érdemesebb hosszabb távon tervezni. Egyrészt a leváltott hősünk regenerálja a maga kis életerejét amíg a másikkal akciózunk, másrészt pedig a váltással alkalmazkodhatunk az adott szituációhoz is: ha például több tank, vagy támogató kell, azt egyszerűen megoldhatjuk. De persze ez nem kötelező, mert semmi nem akadályoz meg minket abban, hogy mindkét választott karakterünk DPS legyen, ilyenkor egyszerűen csak megduplázzuk a tűzerőnket. A Master X Master jelenleg harminc hőst tartalmaz egyébként, ami a Dota 2 és a League of Legends színvonalával mérve kevésnek tűnik, és a váltós rendszert figyelembe véve ténylegesen kevésnek is érződik. Persze ez bővülni fog a későbbiekben, ami igazán aggaszt, hogy mindezt hogyan fogják kiegyensúlyozni, elvégre a MOBA-játékokban mindig ez a legfontosabb kérdés. Egyelőre nem tűnik túl kiegyensúlyozatlannak a felállás, viszont a tag team rendszer biztosan hoz majd bonyodalmakat.
Szintén éles váltás a műfaj többi képviselőjéhez képest, hogy a Master X Master felvonultat PvE-tartalmakat is. Ezt a klasszikus Diablo-szerű dungeon crawler szinten kell elképzelni, ahol előre elkészített pályákon haladunk előre ellenségeket és bosszokat legyakva. Habár elméletileg az alfateszt alatt ennek működnie kellett volna, nekem valamiért mégsem akart elindulni, így nem tudok gyakorlati tapasztalatokról beszámolni. A különböző vélemények szerint egyelőre nem tűnik kifejezettnek érdekesnek, inkább csak azért tették be a fejlesztők, hogy így tanuljuk ki az egyes hősöket, hiszen még mindig jobb, ha itt bénázunk, mintha a kompetitív módokban. A hangsúly ugyanis természetesen a kompetitív módokon lesz, amiből hármat is kínál a játék. Van team deathmatch, domination-szerű pontfoglalás, valamint a Ruins of the Titan, ami a klasszikus MOBA-mód a maga három útvonalával. Utóbbiban az az érdekes, hogy habár klasszikus MOBA-t írtam, valójában itt is igyekszik újítani a Master X Master, hiszen nem csak az ellenfél bázisának lerombolásával nyerhetünk. A fejlesztők ugyanis legfeljebb 25 percben maximálták az egyes menetek időtartamát, és ezzel igyekeztek kiküszöbölni a Dota 2 és a League of Legends egy sokak által felhozott negatívumát, vagyis azt, hogy a mérkőzések eléggé el tudnak húzódni. Amennyiben 25 perc alatt senki nem nyert, úgy az a csapat állhat a dobogó tetejére, amelyik a meccs alatt több pontot gyűjtött. Menet közben ugyanis oltárokat foglalhatunk el, amikből aztán a csapatunkat segítő nagyon erős titán harcosok születnek, és többek között ezért is pontok járnak. És mondanom sem kell, hogy ez egy újabb taktikai lehetőséget hoz be a játékba, hiszen nem muszáj feltétlenül az ellenség bázisának elpusztítására törekednünk. Összességében nekem a Master X Master nagyon tetszett a rövid alfateszt alatt. Tényleg úgy érződik, hogy az NCSoft itt próbált valamit újítani, és több ponton szembe menni a nyugati MOBA-játékok bejáratott toposzaival. Ezzel együtt sajnos nem látom, hogy ez az anyag nyugaton bármiféle komolyabb rajongótáborra tehetne szert, hiszen annyira dominálja a piacot a Dota 2, a League of Legends és a Heroes of the Storm, hogy valószínűleg szinte említés nélkül fog eltűnni. Persze ezt most még nem tudhatjuk biztosra, így a jövőben mindenképp visszatérünk a Master X Masterre, mert alapvetően nagyon is ígéretesnek tűnik.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

4. blackopps0...
2016.07.05. 12:10
Smite felülnézetből?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. noPublicFG
2016.07.05. 13:25
A "Magica1-2" jutottak eszembe erről.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. damaniac82
2016.07.28. 13:56
NCSoft... ok, lapozzunk.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. damaniac82
2016.07.28. 13:59
Meh....

" Ezt a klasszikus Diablo-szerű dungeon crawler szinten kell elképzelni, ahol előre elkészített pályákon haladunk előre ellenségeket és bosszokat legyakva."

1) A Diablo nem dungeon crawler (dungeon crawler pl. a Legend of Grimrock), hanem hack'n'slash
2) A Diablo-ban random generált pályák vannak...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!