iPon Cikkek

Medal of Honor - Bétateszt afgánokkal

Dátum | 2010. 08. 02.
Szerző | Daks
Csoport | JÁTÉK

Afganisztán. Egy hatszázötvenezer négyzetkilométeren elterülő pokol, az indoeurópai civilizáció multikulturális világának minden előnyével és hátrányával. Az ország a dél-közép ázsiai népek legnagyobb gyűjtőhelye, ahány vallású és nézetű ember él a keleten, az mind megfordult már itt, vagy most, vagy az elmúlt ötezer év során valamikor. Sziklás hegyvidékein, és lösszel borított, poros síkságain már a kezdetektől véres háborúk dúltak, a perzsa, és arab birodalmak hadjáratait Nagy Sándor hódítása követte, de Afganisztán az elmúlt évszázadok során volt már török, mongol, a brit, és a szovjet megszállás alatt is, hogy a belső háborúkat ne is említsük. A 2001. szeptember 11-i casus belli eseményeket követően az Egyesült Államok indított ellene offenzívát, viszont még a negyvenegy NATO és ISAF ország támogatása sem volt elég, hogy győzedelmeskedjünk a szélsőségesek felett. A modern hadviselés legmocskosabb és legsötétebb éveit éljük, a romlott nyugati világ és a poros kelet hatvanezer emberéletet követelő csatája pedig továbbra sem méltat enyhülést mutatni.

Mocskos egy hely
Vedeljük a kólát, és szívjuk a Marlborót, de mi a fenét keresünk itt? Kinézek a Humvee ablakán, és csak szenvedést látok. Az emberek fuldoklanak a homokban, nincsen ivóvizük, soványak, szenvednek, kétharmaduk még alapvető elemi oktatásban sem részesült, tudatlanok, és elkeseredettek, a helyükben bármelyikünk fegyvert ragadna. Kilenc éve tart ez a nyomorult háború, a Tier 1 osztag tagjaként ennyi ideje szolgálunk már ebben a földi pokolban. Felkelők ellen harcolunk, terroristákat üldözünk, titkos bevetéseken veszünk részt, szabotázsakciókat hajtunk végre, és ha kell, akkor gyerekeket ölünk, parancsszóra. Profik, gyorsak, és kegyetlenek vagyunk, sírni ráérünk majd, ha hazaértünk. Ez a játék rólunk szól.

Gerillák a homokban
Új irányvonalat vett a Medal of Honor. A játék elhagyta a második világháborús hadszínteret, az Electronic Arts pedig olyannyira komolyan gondolta a stílusváltást, hogy nem csak a készítőket cserélte le, de még alcímet sem adott kalandjainknak. A fejlesztési munkálatok 200%-on pörögnek, egyszerre két csapat is dolgozik a játékon, az EA Los Angeles néven is ismert Danger Close az Unreal Engine 3.0 felhasználásával az egyjátékos történetet hegeszti, míg a Battlefield sorozatért felelős DICE a saját fejlesztésű Frostbite motorjával a multiplayer élményeket vette kezelésbe. A végeredmény várhatóan keményen oda fog csapni a legnagyobb konkurenciának számító Call of Duty-nak, s hogy ebből már most nyáron is kaphassunk némi ízelítőt, a készítők elindították a játék bétatesztjét, melyen természetesen mi is részt vettünk. A PC-s és Playstation 3-as szerverek június végén izzottak fel, július utolsó napjaiban pedig végre elstartoltak az Xbox 360-as változat többjátékos próbakörei is, melyet augusztus 9-ig teljesen ingyenesen nyomhatunk. Ezt követően viszont lezárják a hozzáféréseket, és legközelebb csak október 15-én, a teljes játék megjelenésekor láthatjuk újra Afganisztánt.

A Medal of Honor bétatesztje során két pálya, és két játékmód érhető el a rajongók számára. A mission mód egy sziklás, kopár vidékre kalauzol el minket, melyben két csapat száll szembe egymással, egy támadó és egy védekező. Az amerikai hadsereg tagjaként különböző, stratégiailag fontos pontokat kell elfoglalnunk, míg a helyi erők soraiban defenzív taktikát alkalmazva a feladatunk, hogy egy meghatározott ideig távol tartsuk az ellenséget a bázisunktól. A harcok során nincs hiány emberi utánpótlásból, így minden azon múlik, hogy milyen erős csapatot sikerül összehoznunk, és mennyire tudunk okosan, szervezetben működni. A második, team assault névre keresztelt játékmód ezzel szemben az egyéni kompetenciákat domborítja ki, Kabul város romos utcáin harcolva a cél, hogy minél több lövést szerezzünk, ezzel is erősítve a csapatunkat. A mód gyakorlatilag nem más, mint egy átlagos team deathmatch, melyben az előre definiált helyszínen való megszületésünket követően nincs is más dolgunk, mint szórni az ólmot, és vigyázni, hogy nehogy mi is otthagyjuk a fogunkat véletlenül.

Bárhonnan támadhatnak
A harcok során háromféle karakter bőrébe bújhatunk bele. A rifle man, a special ops és a sniper osztályok mind különböző taktikát igénylő fegyvereket használnak, és attól függően, hogy a sörétes puska, a gépfegyver, a rakétavető, vagy a mesterlövész áll közelebb a szívünkhöz, könnyen megtalálhatjuk a nekünk megfelelő oldalt. De természetesen nem csak az alapbeállítások között lehet válogatni, a játék nagy hangsúlyt fektet a fejlődésre, és a finomhangolásokra is, mi pedig minél több tapasztalatpontot szerzünk a harcok során, annál több fegyvert, gránátot, és kis kiegészítőt vásárolhatunk magunknak. A puskánkat teljesen testre lehet szabni, rakhatunk rá távcsövet, többféle célsegítőt, lézerpontozót, hangtompítót, de még extra tárat, és különleges golyókat is használhatunk. A gyűjthető dolgok sora pedig itt nem ért véget, a játékban ugyanis egy beépített achievement rendszer keretein belül mindenféle medálokat, és szalagokat is szerezhetünk. A kitüntetések mindegyike teljesítményhez van kötve, a bétában azonban nem tarthatjuk meg a díjakat, azok minden csata után elvesznek, mi pedig kezdhetjük elölről a karrierépítést.

A háború igazi arca
A játékélmény első blikkre fantasztikus. Megérkezünk a csatába, ott van előttünk az idegen harcmező, mi pedig azonnal felvesszük a ritmust. Futva indulunk el az ismeretlen felé, balról és jobbról is kapunk néhány találatot, előttünk felrobban egy autó, majd átrohanva a koromfekete füstön, befordulunk egy sikátorba, de ott is csak ellenségek várnak ránk. Hatalmas csata veszi kezdetét, a hirtelen megérkező csapattársak viszont hamar pontot tesznek a konfliktus végére, mi pedig csatlakozva hozzájuk, újabb áldozatokat kezdünk kutatni. A távolból véres összecsapás hangjaira leszünk figyelmesek, elindulunk, a főtérre érve azonban átsuhan felettünk két vadászrepülő, melyek rakétái végső csapást mérnek a kis alkalmi csoportosulásunkra. A wow-faktor irdatlan magas, ám miután lentebb cseng az újdonság varázsa, lassan megismerjük a játék rossz oldalát is. A Medal of Honor többjátékos módja tele van koncepciós hibákkal, olyan idegesítő dolgokat művel, hogy az megengedhetetlen még egy bétaváltozatban is. A játékmenet kapkodó és összeszedetlen, a karakterek túl gyorsan mozognak, a káoszban nincsen lehetőségünk taktikázni, húsz másodpercenként meghalunk, ráadásul a pergős stílus ellenére annyit kell lőni az ellenfelet, hogy egy fél tárunk elfogy, mire le tudjuk szedni a szerencsétlent.

A Medal of Honor stílusa valahova a Bad Company 2 és a Modern Warfare 2 közé tehető. Mi játszottunk sokat mindkét játékkal, és itt egyértelműen felfedezhetőek a jellemvonásaik, a Battlefield laza, odacsapós, pergős játékmenete éppúgy jelen van, mint a Call of Duty komoly, epikus atmoszférája. A kettő együtt remek egyveleget alkot, bár hardcore S&D játékmód híján az utóbbi annyira nem hangsúlyos a bétában, azért megelevenedik előttünk az a sötét, kiszolgáltatott, nyomasztó világ, melyet Afganisztánnak hívunk. A játékot viszont hiába igyekeztek minden korábbinál ütősebbre megcsinálni, sajnos az előbb említett tervezési hibák, és a béta állapotból eredő bugok nem hagyják, hogy csak jó szájízzel beszéljünk róla. A csaták során rendkívül idegesítő például, amikor találat után megakad a kép, mi nem tudjuk, hogy mi történik, de egy másodperccel később már holtan csuklunk össze. A jelenség mindenkinél előjön, csak úgy, mint az elhalálozáskor természetellenes pózokat felvevő karakter, vagy a respawn hiba, ami sok embernek rengeteg fraget, míg másoknak legalább ennyi bosszúságot okoz. Ha ügyesek vagyunk, akkor elég beállni az ellenfél indulópontjához, és folyamatosan húzni a ravaszt, garantáltan le fogunk szedni vagy egy tucat embert.

Egy napon talán jóra fordul minden
A látvány viszont eszméletlen jó. A Frostbite Engine nagyon össze van rakva, a játék sokkal szebb, mint a Modern Warfare 2, mind technikailag, mind design tekintetében. A sivatagban porzik a homok, szikrázik a nap, a városban pedig mindenhol kiégett házakat, és felrobbant autókat látni, a pernyét viszi a szél, a lángok gyönyörűek, a robbanások pedig olyan drámaiak, hogy az ember szíve is kiugrik a helyéről. Egyszerűen tökéletes az egész csomagolás, csak úgy, mint az audio. Nagyon szép hangeffekteket sikerült csinálniuk a készítőknek, egy rendes házimozi-rendszerrel úgy érezzük, mintha mi is a csatatéren lennénk, ilyen hatásra pedig nem képes minden játék, az biztos!

Égi áldás ez
Jó játék lesz a Medal of Honor, de még van vele munka dögivel. A hangulat már most meggyőzött minket, a komolyra formált Battlefield stílus jól áll neki, már csak abban reménykedünk, hogy javítsanak ki minden hibát, és a játékmenetet is gondolják át rendesen, hátha a visszajelzések alapján sikerül egy tényleg élvezhető, minden igényt kielégítő multiplayer módot alkotni. A béta kicsit összecsapott lett, mindenki ugrál benne ide-oda, káosz és fejetlenség uralja a meccseket, mi viszont sok kritikussal ellentétben látjuk benne a jót, hiszen csak egy kis szabályozás hiányzik belőle, semmi több. Szeretettel várjuk a megjelenést, az meg már csak hab lenne a tortán, ha a játék kampánya is ütősre sikerülne.

Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

26. neofery
2010.08.02. 16:02
Háát nem vagyok elájulva a grafikától.
Szép szép de egy ideje vannak már ilyen minőségű játékok.
A crysis-ban még szerintem szebb is.
A játék menet viszont mindent kárpótol.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. MassKilla
2010.08.02. 16:12
hát igen, hoztak már ki többet is unreal engine-ből...amúgy nagyon hajaz a grafika a battlefield bad company-höz, az viszont nem baj, mert annak jó volt a gépigénye
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. axe
2010.08.02. 16:49
Engem az irritál hogy nem kaptam meg az M24-em pedig limitált a badcompany 2-m másik pedigg h alap csipára szar reddotot kapsz, az nem csipa hanem valami szutyok úgy.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. -Melkor-
2010.08.02. 16:53
neofery:

"Belevetettük magunkat a MoH Xbox 360-as bétájába." Ez a van a teszt címe alá írva. Ergo ez a grafika xboxos, pc-n valószínű, hogy jobban fog kinézni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. ájPon
2010.08.02. 16:53
@axe: Akárhányszor ismétled el akárhány cikk és elemzés kommentjeinél, a kutyát sem érdekli, hogy neked limitált BFBC2-t vett anyuapu.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Sarkadi
2010.08.02. 17:15
Én próbáltam a BETA-t,engem személy szerint nem győzött meg,de mint a cikkben is irják,még javitgatni kell rajta és akkor jó lesz,de szerintem akkor sem lesz egy maradandó játék! :-/
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. gebana
2010.08.02. 17:52
"nem vagyok oda a grafikáért" + "pc űberkirályabb lesz" bazz akkor ti ne is játszatok semmivel, minden játéknál csak a trailert nézzétek, annak faccverős a grafja. -.-
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. bmakszim
2010.08.02. 18:05
Ráadásul a multit, ezáltal a beta-t is, nem az UE 3.0 hajtja, hanem a BC2 alatt dolgozó frostbite, de ezt a cikkben is említik, talán nem árt néha azt is elolvasni... De én sem értem milyen grafikára vágytok!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. bebokbarni
2010.08.02. 18:41
a grafikával nincs gond...a játék a szar de legalább szép
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Csocsocx
2010.08.02. 19:32
Kár hogy szakítottak a 2 második világháborús vonallal!
Én azokat jobban szeretem!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. creedszl
2010.08.02. 19:34
a BC2 után valahogy én alapnak érzem a rombolható környezetet...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. ThePoweR
2010.08.02. 19:48
Ez egy sz@r játék. Ennyi a véleményem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. myckie2
2010.08.02. 22:28
ThePoweR én is így érzem... A cod 4-et közel se veri max graf-ban de amúgy semmi... valahogy a multis játékok nem sikerülnek annyira az EA-nak
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. exec79
2010.08.02. 22:55
Axe szerintem azért volt rajta dot mert minden szerencsétlen sniperkedni akarna mint BC2-ben közben még egy anyahajót sem tudnak eltalálni, és az nem beta test lenne hanem egy rakás szerencsétlen anti-gamer babazsúr.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. exec79
2010.08.02. 22:57
hogy a beta-hoz is szóljak teljesen BC 2 más pályákkal más skinekkel olyan mintha egy mod lenne, és kb 5-15 percenként desktopra dobott.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. axe
2010.08.03. 03:13
exec79 én azt utálom az összes bf-ben hogy nem ide megy a golyó ahova lősz, és számítanak azok a tizedmásodpercek mer pl ugrásból zoommal be tudod célozni az embert de meddig van rajta? 0,1mp? nah hát lősz cod4-ben beadja bf-ben meg 1 méterrel mellé.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. axe
2010.08.03. 03:14
ájPon - nem arról van szó hogy nekem mim van, hanem akkor igen is jár az m24 mer amikor a másik lelő m24-el az kicsit irritáló így.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. ThePoweR axe
2010.08.03. 08:14
Hát nem tudom hogy te láttál e már katonát 50 kilós menetfelszereléssel 2 méter magasból leugorva lövöldözni. Ez pont el van cseszve a codba. Mint ahogy az is hogy a sniper elég pontos ugrás közbe is.

myckie2: Az EA csak egy kiadó...

Ja az a másik. Sniper á mondom zsír. Azt M14-es reddottal. Hát ne szórakozzannak már. Az mióta sniper? Meg jön a gyerek azt lelő rendes távcsöves M24-el én meg azt se látom hol van abba a szar reddotba.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. myckie2
2010.08.03. 08:37
Igen, de legalább élvezi az ember... BF-en csak felhúzza magát az ember lehet hogy sokkal élethűbb meg realisztikusabb de sok értelme nincs
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. ThePoweR mycki...
2010.08.03. 09:35
Bf-be egyedül a sok CG-s meg gl láma idegesít fel. ha nem robbanószerrel ja meg nem body armoros csávó ölne meg tök nyugott lennék... Coba meg az életük makkja idegesít fel amit általában mindig rajtam lőnek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. Qouzey ThePo...
2010.08.03. 10:04
Hát igen eléggé rászoktak az emberek a folyamatos GL használatra meg CG-re. Én nemsoká megyek Arma2 OA Multizni abban legalább van egy kis realizmus
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. False
2010.08.03. 16:18
nekem az a furcsa hogy mien egy elcseszett játék lehet az,ami külön motort használ a single és a multira....csak fölösleges pénz és erőforráskiadás,ráadásul nem lesz koherens a termék......
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Terror
2010.08.03. 20:04
No és olyan mikor lesz végre, hogy egy játékban nem a helyieket kell lőni a saját hazájukban a franc se tudja miért, hanem mondjuk az amerikai megszállókat, lehetőleg kilószámra?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
3. ThePoweR Terro...
2010.08.03. 20:15
"hanem mondjuk az amerikai megszállókat, lehetőleg kilószámra?"

Mert amerikai a játék? Ha majd az izraeliek vagy oroszok csinálnak játékot ott lőheted az amcsikat is.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. s.eater
2010.08.04. 11:55
ThePower

ááá én úgy lőném már az amcsikat is ^^
annyira uncsi hogy terroristákat lövünk...
miért nem mi vagyunk a terroristák...? =/
és ilyen küldetések lennének hogy magadat felrobbantani meg ilyenek
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. kiskoller
2010.08.05. 23:11
"ugrásból zoommal be tudod célozni az embert" az ilyen játékok készítőinek adnék egy rendes fegyvert a kezükbe... UT3ban meg Quake-ben alap az ilyesmi, node egy ilyen játékban? az ilyenek miatt nem multizom, amikor valaki az 50kilós menetfelszerelésével elugrik a golyók elől akkor erre én egy Alt+F4el válaszolok ez persze nem a játékos hibája, hanem a fejlesztőké. persze ha ez kell a népnek...
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!