iPon Cikkek

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Egy korszak vége

Dátum | 2015. 09. 18.
Szerző | InGen
Csoport | JÁTÉK

Hideo Kojima mindig mert nagyot álmodni. A 8-bites Metal Gear után úgy ültette át a sorozatot PlayStationre, hogy megalkotta az első filmszerű 3D-s akciójátékot, amit aztán mindenki próbált másolni. Már akkor is azt mondta, hogy ennyi volt a sorozat, nem akarja folytatni (ezt aztán minden rész után meg is ismételte), ám a hatalmas rajongói tábor nyomására mégis belevágott a második felvonásba. De nem akárhogy: a Metal Gear Solid 2-vel megmutatta nekünk, milyen veszélyes tud lenni a média és a hájp, meg a túlzott rajongás, és direktben teljesen átverte a közönségét. Többször is (ha nem játszottál vele, de érdekel, akkor ez az úriember kifejti). Aztán a harmadik részre visszatértünk a múltba, és a sorozat ikonikus "főellenségének", Big Boss-nak a történetét ismerhettük meg, ami ismét egy olyan fordulat volt, amire senki nem számított. De csak azért hogy utána ismét visszatérjünk a közeli jövőbe Solid Snake-hez, és egy olyan eposzi befejezéssel zárjuk le a történetét, amihez foghatót keveset találni a játéktörténelemben. De Kojima még ezután is tudott meglepetéseket tartogatni, és azt mondta, hogy a nagykonzolok után az ötödik rész PSP-re fog elkészülni. Ez lett a Peace Walker, ami végül mégsem kapta meg az ötös számot, viszont továbbvitte Big Boss történetét, és előkészítette a tényleges ötödik részt, amihez egy prológus, a Ground Zeroes után végül most érkeztünk el. A Metal Gear Solid 4 még 2008-ban jelent meg, így már több, mint hét éve, hogy nem jött nagykonzolra új rész. Nem csoda, hogy a közönség ki volt éhezve.
A Metal Gear Solid V azonban más. Kojima elmondása szerint ez az a játék, amit mindig is el akart készíteni, de a technológia csak az utóbbi években érett meg rá. A váltást pedig jól jelzi az is, hogy ez az első olyan epizód, ami után római szám kapott helyet, és ez ugyan az ötöst jelenti, valójában érzésem szerint (és az előzetesekben olvasható szövegek alapján is) ez sokkal inkább Venom Snake-re utal (Big Boss aktuális kódneve). A Metal Gear Solid V ugyanis fundamentálisan más, mint elődei. Azt persze látni kell, hogy ez a széria nem olyan, mint sok társa. Eleve viszonylag ritkán jelenik meg belőle új epizód, és mindegyiknél jelentősen fejlődött a játékmenet és a körítés, mindig előre tudott lépni. Míg a kezdetekben inkább a zárt terekben történő lopakodásra épült a Metal Gear Solid, addig a harmadik részre ez jelentősen kibővült, és habár alapvetően továbbra is a klasszikus értelemben vett pályákról beszélhettünk, azokon belül Kojima és csapata igyekezett nagyobb, tágasabb területeket kialakítani, amik lehetővé tették a kísérletezést, a különböző eszközök használatát és az egyéni megoldásokat. A negyedik rész ugyan számos újítást hozott például az irányításban, a pályák felépítését tekintve mégsem igazán tudott előrébb lépni. Ez leginkább a PS3-ra a korai időszakban jellemző nehézkes fejlesztés miatt alakult így, Kojima akkor kifejezetten utálta a konzolt, erre pedig több utalást el is rejtett a játékban. Eredetileg jóval nagyobb, szabadabb, nyitottabb pályákat akart, ezt azonban akkor nem tudta megvalósítani. Látható, hogy mostanra mennyit változott a helyzet, finomodott a szoftver és a fejlesztői környezet: az ötödik rész az új konzolok és a PC mellett még PS3-on és Xbox 360-on is elfut. Kojima álma tehát megvalósult.
Kipróbáljam ezt a játékot, ha nem játszottam a korábbiakkal? - Ez a kérdés persze leginkább a PC-s tábort érinti, a Metal Gear Solid V közvetlen előzményeinek számító MGS3 és az MGS: Peace Walker ugyanis sajnos eddig még nem jutott el a számítógépekre. Ezek nélkül a történet nem lesz érthető, de csak emiatt kár lenne kihagyni ezt a remekművet. Ha semmiképp sem tudod bepótolni, akkor érdemes átolvasni ezen az oldalon az idővonalat, meg persze találni számos remek történeti összefoglalót a YouTube-on, például ezt is. Maximalistáknak nyilván rendelkezésre áll egy rakás Wiki-oldal is, mondjuk ez.
De miért írtam, hogy a Metal Gear Solid V egy teljesen új fejezet a sorozat történetében? Nos, bár a játékmenet végig fejlődött az évek során, számos alapvető dolog nem változott: ezek a sokszor rendkívül hosszú, fantasztikusan megrendezett, hollywoodi produkciókat megszégyenítő átvezető jelenetek, és a még ezeknél is hosszabb beszélgetések a Codecen keresztül (a rádió helyi megfelelője). A Metal Gear Solid V azonban teljesen előretolta a játékmenetet, jelentősen visszavágott az átvezetőkből, igyekszik minél kevesebbszer elvenni az irányítást a játékostól, a Codec pedig a kukában landolt, és helyét a kazetták vették át. A Codecet korábban arra használták a készítők, hogy rádión keresztül megkapjuk a szükséges háttérinformációkat, kiegészítő érdekességeket, és többet megtudjunk a karakterektől. A kazetták többé nem akasztják meg a játékmenetet, ugyanakkor ellátják pontosan ugyanezt a funkciót. Ráadásul a kazetták a korábbi codeces beszélgetésekhez hasonlóan zseniálisak és érdekesek. 1984-ben járunk ugyanis, és ahogy a múltban játszódó Metal Gear-részek, a The Phantom Pain is valós történelmi háttérrel rendelkezik, és a valóban megtörtént eseményekre épít rá. A világban persze számos helyen háború dúl, a játék helyszíneiül szolgáló Afganisztánban és Zairében is. Ezekkel kapcsolatban pedig rengeteg információt tudhatunk meg a kazettákról, leginkább Ocelot tolmácsolásában. Ezek az információk pedig nem azok az egyoldalú, egysíkú magyarázatok, amiket történelemórán a fejünkbe vertek, vagy amit az egyik, vagy a másik nagyhatalom interpretál számunkra. Kojima ezeken keresztül folyamatosan rámutat a háború mindkét felére, és ahogy a sorozatban mindig, ezúttal is igyekszik az írással kiemelni, hogy nincs igazából jó és rossz. Mindez nem véletlen: Kojima nem csak a nyugati és a keleti kultúra nagy ismerője, de rendkívül művelt, olvasott és okos ember, így kiválóan tudja tálalni ezeket az információkat.
A régi rajongóknak furcsa lehet, hogy az átvezetők nincsenek túltolva. Persze, rengeteg játékos (köztük én is) imádta ezt a fajta túltolást, a Metal Gear Solid 4 közel egyórás befejező videója a mai napig eszméletlen élmény, de ezek már nem illeszkednének megfelelően abba, amit az új rész el akar érni. Ha pedig még ez sem lenne elég, hamar fel fog tűnni mindenkinek még egy dolog: nem csak, hogy az átvezetők rövidebbek és ritkábbak, de Snake alig beszél bennük. Oké, sosem volt egy szószátyár figura, de most sokszor még akkor is hallgat, ha direktben hozzá szólnak. Kojima korábban nyilatkozta, hogy az ötödik rész egyéb változásai miatt egy csendesebb főhőst akar, és ezt meg is valósította. Néha kicsit furcsa, de egy idő után, amikor minden fogaskerék a helyére áll, tökéletesen meg lehet érteni, mit akart ezzel elérni. És működik. Felmerülhet persze a kérdés, hogy akkor miért kellett behozni a Snake hangját másfél évtizede biztosító David Hayter helyére Kiefer Sutherlandet? Nos, egyrészt azért, mert Hayter lassan kezdett már önmaga paródiájává válni, másrészt azért, mert Snake igenis beszél, mégpedig elég sokat, csak éppen nem az átvezetőkben, hanem a kazettákon. Harmadrészt pedig azért, mert amikor mégis megszólal játék közben vagy az átvezetőkben, akkor Sutherland egy-egy szóval sokszor többet képes kifejezni, mint korábban Hayter egy mondattal. De van egy negyedik ok is: a sorozatban most használtak először motion capture-t az arcanimáció rögzítéséhez, ami szintén igényelte egy profibb színész jelenlétét. Ocelot is megváltozott: az ő hangját már Troy Baker adja, sőt a karakter modelljét is módosították, hogy Baker arcszerkezetének jobban megfeleljen. Miller viszont maradt Robin Atkin Downes.
És ezzel be is mutattam az alap karaktereket, akik tulajdonképpen visszatértek az MGS3-Peace Walker-Ground Zeroes vonalról. Történetünk nyolc évvel az utóbbi után veszi kezdetét: Big Boss természetesen túlélte a helikopter lezuhanását, kómából ébredve azonban abban a kellemetlen helyzetben találja magát, hogy a Ground Zeroesban megismert Skull Face (aki vélhetően Zero, azaz Cipher embere) továbbra sem tett le a megöléséről. Tulajdonképpen mindene elveszett, hiszen a Peace Walkerben felépített bázisát lerombolták, embereit megölték, és még hű társa, Miller is eltűnt. Persze Snake nem sokáig marad a ködben, és hamarosan társaival együtt egyetlen célt tűz ki magának: bosszút állni Cipheren. Nincs finomkodás, nincsenek erkölcsök, nincs semmi. Csak a tiszta bosszú. A történetből azonban semmi többet nem szeretnék lelőni, hiszen azért természetesen ennél jóval komplexebb, és szokás szerint minden oldalról feszegeti a háború dogmáit, és a benne résztvevők pszichéjét, motivációit.
Tudtad, hogy Skull Face valójában magyar? - Egyrészt a Ground Zeroes egyik kazettáján lehet hallani, ahogy magyarul beszél az embereihez, másrészt kiderül róla, hogy egy Közép-európai olajfinomítóban dolgozott gyerekként a szüleivel, amit a szövetségesek lebombáztak 1944-ben, mert fegyvergyárnak hitték - az itt kialakult káoszban égette meg súlyosan a forró olaj Skull Face egész testét. Nos, mindezeket figyelembe véve ez a gyár csak az almásfüzitői lehetett.
Ez tehát az alap, innen indulunk. És ahogy az előző oldalon írtam, a Metal Gear Solid V-ben számos dolog megváltozott és a háttérbe vonult a korábbi részekhez képest. Most jutottunk el odáig, hogy: oké, de miért? Nos, egyszerűen azért, hogy teljes teret engedjen a játékmenetnek. Ez pedig nem véletlen, ez a játékmenet ugyanis nem csak a legjobb open world játékmenet, hanem egészen egyszerűen és szimplán a legjobb játékmenet, amit valaha szerencsém volt megtapasztalni. Igen, a The Phantom Pain egy nyitott világú játék, de ezt nem úgy kell elképzelni, ahogy a Ubisoft, vagy tulajdonképpen bárki más készíti ezeket. Nincsenek átlátszó, mechanikus rendszerek ("systemic gameplay", ahogy a Ubisoft hívja), nincs lusta játéktervezés, nincs egymillió idegesítő ikon a térképen, és nincsen minden sarkon elszórva huszonhatféle gyűjtögethető marhaság. Itt mindenen érződik a készítők gondoskodó kezének nyoma, és mindennek célja van.
A Metal Gear Solid V-ben alapvetően két térképet kapunk: először Afganisztánban, majd Afrikában akciózhatunk, és mindkét esetben szabadon bejárhatjuk a teljes pályát. Ennek azonban nem az a célja, hogy lenyűgözzön a méretekkel, vagy hogy felesleges dolgokkal legyen tele. Egész egyszerűen az a célja, hogy végtelen lehetőségeket adjon a játékos kezébe egy küldetés megoldásához. És a végtelent itt szó szerint kell érteni. Hűséges lovunkra felpattanva megközelítjük a bázist, ahonnan ki kellene menekítenünk valakit. Mit teszünk? Belopakodhatunk úgy, hogy senki vegyen észre, és hozzá se érjünk senkihez. Esetleg elkábíthatjuk az őröket, kikérdezhetjük őket. Vagy kifigyelhetjük, hogy érkezik egy szállító jármű a bázisba, ami éppen megáll és felkapaszkodhatunk a platójára, hogy bevigyen minket. De fel is robbanthatunk valamit, elterelve ezzel az őrök figyelmét, és kihasználva a megnyíló lehetőséget. Vagy messziről megszedhetjük őket távcsöves puskával. Rambo módjára is rommá lőhetünk mindenkit, vagy ezek bármilyen tetszőleges kombinációját használhatjuk, és akkor még csak nagyon a felszínt kapargattam. Ne legyen félreértés: a Metal Gear Solid V messze a legjobb lopakodós játék, ami valaha készült, még csak egy dimenzióban sincs vele semmi. Ugyanakkor annyi eszközt és fegyvert ad a kezünkbe, a kartondoboztól a telepíthető aknákon át a rakétavetőig, hogy nem hibáztatok senkit, amikor úgy érzi: ezt bűn lenne nem kihasználni néha. Mire van szükség ahhoz, hogy a játékmenet ennyire kiemelkedő legyen? Alapvetően három dologra. Az első a tökéletes pályatervezés, amit kipipálhatunk. Legyen szó egy hegyoldali bázisról, egy átszelendő, keményen őrzött völgyhídról, vagy éppen egy erőműről, a pályatervezés hibátlan és soha nem korlátozza a lehetőségeinket. A második a mesterséges intelligencia, ami ismételten csak a legjobb, amit valaha láttam. Az ellenfelek figyelmeztetik egymást, ha valami gyanúsat láttak, ha észrevettek minket, akkor riadóztatják társaikat és a keresésünkre indulnak. Felderítik legutolsó ismert pozíciónkat, és ha nem találnak, akkor szétszóródnak, és csapatokban indulnak a keresésünkre - ehhez pedig akár fellőtt fáklyákat (éjszaka) és helikoptereket is bevetnek. Összegyűlnek, fedezik egymást, vigyáznak a másikra. Amennyire szabadon cselekedhetünk mi, annyira organikusan tudnak reagálni ők, és ez szavatolja, hogy a játékmenet soha nem válik unalmassá. A harmadik pedig az irányítás. Ettől tartottam a legjobban, mert valahogy ezt sosem tudják eltalálni a nyitott világú játékokban, mind a The Witcher 3, mind pedig az Assassin's Creed-sorozat rettenetes ebből a szempontból, előbbivel nem is tudtam pár óránál többet játszani, mert halálra idegesített a lagos irányítás. De itt ez is telitalálat. Letisztult, logikus, pontos, de ami a legfontosabb: lehetővé teszi, hogy mindent végrehajtsunk, amit kigondoltunk.
Amikor pedig már azt hiszed, hogy lenyűgözött a játék, de kiismerted, akkor kezd el behozni folyamatosan új elemeket. Kapunk új bevethető társakat a lovunk mellé (többek között egy rendkívül cuki kutya, D-Dog személyében), akik mind másképp tudnak nekünk segíteni egy-egy küldetés alatt, és alapvetően változtathatják meg a játékstílusunkat és a használható taktikákat. És persze az egész mögött ott húzódik egy játék-a-játékban, vagyis a bázisunk folyamatos menedzselése, amit bármikor megtehetünk Snake személyes kommunikációs eszközén, az iDroidon keresztül. A Mother Base kezdetben szerényen indul, mindössze egy központi platformmal, a célunk pedig, hogy előbb-utóbb egy igazi hadi központ legyen, ahol Big Boss katonái megtalálják a számításukat. Ehhez több dologra is szükségünk lesz, de leginkább nyersanyagra, pénzre és emberi erőforrásra. Hogy szerezhetjük meg őket? Pénzt leginkább a küldetések teljesítésével, nyersanyagot pedig a küldetések közben talált holmik lootolásával. Embereket pedig úgy, hogy kihasználjuk a Metal Gear Solid V egyik legkirályabb lehetőségét (ami némileg hasonlóan a Peace Walkerben is benne volt már), a Fulton léggömböt, aminek segítségével bárkit kiemelhetünk a pályáról, és hazaküldhetjük a bázisunkra, ahol aztán Ocelot és Miller csapata kezelésbe veszi, és átállítja a mi oldalunkra. A bázison lévő embereinket aztán a képzettségeik alapján csoportokba rendezhetjük (például kutatás, orvosi csapat, stb.), és az adott csapat szintjének megfelelő fejlesztések válnak elérhetővé.
Irgalmatlan mennyiségű fegyvert és eszközt készíthetünk el, de folyamatosan fejlődnek a felderítési képességeink, Snake műkarja, páncélokat, ruhákat és eszközöket aggathatunk a kísérőinkre, de ha az egyik mellékküldetésből hazaküldünk egy fegyverszakértőt, akkor minden egyes mordályunk teljesen testreszabhatóvá is válik. Fejleszthetjük magát a Fulton léggömböt is, ami így már nem csak embereket, de telepített ágyúkat, járműveket, és akár egész konténereket (teli nyersanyaggal) is el tud röpíteni a bázisra. Innentől az egész iszonyatosan addiktívvá válik, hiszen mindent el akarunk majd lopni a bázisunkra, amit csak látunk. Ezzel egyébként némileg próbál terelni is a játék a lopakodás felé, ha ugyanis lelőjük azt a szerencsétlen ellenfelet, aki éppen kiemelkedő technikai képességekkel rendelkezett, akkor ugyebár nem nagyon lehet hasznunk belőle otthon. Őszintén nem tudom mit gondolhatnak a szovjet erők, amikor azt látják, hogy a megtámadott bázisuk teljesen kiürült, az összes emberrel, járművel, löveggel és nyersanyaggal együtt. Meg persze ott van az állatvilág is, akik szintén kivihetők a lufival, és a megfelelő fejlesztés után majd a bázison meg is jelennek, egyfajta mini-állatkertet létrehozva. A barátnőm hosszú ideig nevetett rajta, amikor látta, hogy felküldök az égbe egy bárányt, én viszont nem nevettem annyira, amikor ugyanezt megpróbáltam eljátszani egy medvével, de még az ötödik kábítólövedék után sem volt hajlandó kidőlni, és megölt. Pont egy küldetés végén, mielőtt elmentem volna a helikopterrel ("jaj csak a macit még felküldöm!"), és mehettem vissza az előző checkpointra. Arrrrghhhhhhh! Aztán persze bővíthetjük a bázisunkat is, ahol újabb szárnyak, platformok jelennek meg, így még több embert tud befogadni, még több dolog válik elérhetővé, és persze minden egyes hazaküldött holmi meg is jelenik valahol. Aztán pedig, amikor már éppen kezdenénk átlátni a tengernyi lehetőséget, elkezdhetjük a világ minden tájára szétküldeni a katonáinkat, hogy teljesítsenek küldetéseket, amiből további pénzt és nyersanyagot szerezhetünk, és toborozhatnak nekünk újabb embereket is. Ezután pedig, hogy azért mégse unatkozzunk, megnyílik az előretolt helyőrségek, vagyis az FOB-k építésének lehetősége, és ezzel a beépített online szekció, ami a Metal Gear Online későbbi érkezéséig az egyetlen multiplayer lehetőség jelenleg a játékban. Az FOB-k lényege, hogy alaposan megdobhatják a termelékenységünket és terjeszkedésünket, viszont egyben lehetőséget adnak más játékosoknak arra, hogy megtámadják a kitolt bázisunkat, és nyersanyagot lopjanak tőlünk, és persze mi is megtehetjük ugyanezt. Röhej, hogy ezek a mellékes dolgok önmagukban jobbak, mint néhány más játék egészben.
Csak, hogy érthető legyen, tényleg mindenre gondoltak a fejlesztők, mondok egy példát. A bázisunkról kérhetünk le Supply Dropot, amivel töltények és felszerelések érkeznek egy ejtőernyővel a pályára. Bizonyos magasságban az ejtőernyő elég, és a doboz a földre hullik. Egyszer lehívtam a Supply Dropot pontosan magamra, majd elkezdtem enni, amíg megérkezik. Mivel közben nem mentem odébb, a doboz pont Snake fejére esett, aki ettől elájult. Később, amikor egy mesterlövész puskás főellenség ellen harcoltam (direkt nem mondok nevet), alapvetően hasonló módon kellett volna legyőzni, ahogy a The Endet a Metal Gear Solid 3-ban: kifigyelni hol van, majd kilőni, mielőtt ő lő ki téged. Azonban nem a türelmemről vagyok híres, így amikor már harmadjára kaptam tőle fejlövést, és kezdhettem újra, némileg ideges lettem, és más megoldás után néztem. Ekkor jutott eszembe a fenti történet a dobozzal. Távcsővel bejelöltem a szemét ellenséget, majd a térképen ráhívtam a Supply Dropot, és láss csodát: fejbe vágta, elájult, én meg odafutottam és jól elkaptam.
Még néhány példa arra, hogy mennyi apróságra figyeltek még oda a fejlesztők, és hogy mennyire kompromisszumoktól mentesen készült ez a játék: - Ha egy elkábított ellenfél arccal fekszik a vízben, egy idő után megfullad. - A játékban továbbra is van közelharc (CQC, de még milyen!), és ha a kombó közben megnyomjuk a célzás gombot, akkor Snake elveszi az ellenfél fegyverét, és rászegezi, az pedig megadja magát. - Ha bedobsz egy gránátot egy rakás katona közé, akkor az egyikük ráveti magát, hogy felfogja a robbanást és megmentse a többieket. - Ha sokszor mész éjszaka küldetésre, akkor az ellenfelek elkezdenek éjjellátót viselni. Ha sokat lősz fejbe, akkor sisakosból lesz több, de ugyanez igaz a gázmaszkra is, ha sok füstgránátot használsz. Mivel a játékban nincsenek nehézségi szintek, ennek segítségével srófolja adaptívan egyre feljebb a nehézséget és a kihívást. - Ettől függetlenül a sisakos katonát is fejbe lehet lőni a megfelelő helyen, mint ahogy a páncélos katonákat is meg lehet sebezni, ha a páncél elemei közti résekbe célzol. - Viszont el is küldhetjük embereinket olyan bevetésre, aminek a célja például az ellenség sisak-utánpótlásának a szabotálása. Ezután egy ideig nem lesznek sisakosok, csökkentve a nehézséget. Egészen zseniális. - Snake lovának ürülékén elcsúszhatnak a katonák. - A katonák máshogy reagálnak a gránátokra. Ha először füstöt dobsz, és utána egy robbanósat, a másodikról is azt fogják hinni, hogy füst (ha az első füstgránát közvetlen hatókörébe nem kerülnek bele, mert akkor fuldokolni kezdenek, ugyebár) - Ki lehet lőni az elektromos vezetékeket az oszlopokról, és a leeső kábel utána meg tud rázni bárkit. - Ha magadra húzod a dobozt, de elkezd esni az eső, akkor a doboz egy idő után szétmállik. - A doboz oldalára ragaszthatunk képet például egy ellenséges katonatisztről, vagy lengén öltözött lányokról. Mindkettő egészen más reakciót vált majd ki az őrökből. - A vízipisztollyal rövidre lehet zárni az elektromos dolgokat, és a tüzeket is ki lehet oltani - Ha sokat használod a sniperpuskát, akkor egyre jobban odafigyelnek rá, elkezdenek kukkerrel keresni, és kiszúrhatják a távolból a puska távcsövének csillogását. - Ha egy elkábított őrt ágyékon lősz a vízipisztollyal, mikor felébred, azt hiszi majd, hogy bepisilt - Az ellopott járművekben lehallgathatjuk az ellenséges rádiózást - Minden fegyver és cucc, amit Snake magával visz, külön saját hangot ad ki, ahogy mozog, így az őrök könnyebben meghallanak, meg persze könnyebben meg is látnak. - Miután kifejlesztettük az iDroidnak a hangszórókat, értelmet nyer az a megszerezhető kazetta, ami, nos... olyan hangokat ad ki, mintha keményen a nagy dolgunkat végeznénk a vécén. Ha ténylegesen elbújunk egy ellenséges bázison a vécébe, miközben keresnek minket, és elkezdjük ezt lejátszani, az őrök meghallják és nem kutatják át a mellékhelyiséget. - Ha egy ideig nem látogatunk vissza Snake-kel a Mother Base-re, akkor lecsökken a katonáink morálja, és elkezdenek verekedni egymással, így sokan feleslegesen lesérülnek és kiesnek a munkából. - A Mother Base-en van lehetőség zuhanyozni. Ha ezt nem tesszük meg néha, akkor büdösek leszünk, ami egyrészt behoz egy új átvezető jelenetet, másrészt pedig használható néhány dologra. Például ha a semmi közepén lefekszünk a földre és megnyomjuk az elrejtőzést, akkor egy idő után az állatok és a madarak odajönnek megszaglászni minket, mert azt hiszik, hogy meghaltunk. - Ha megfelelő kapcsolatot alakítottunk ki a kutyusunkkal, egészen elképesztő dolgokra képes. Ha például egy őr még éppen látott minket mozogni, mielőtt mondjuk beértünk volna egy épület mögé, a kutya kiugrik az épület mögül, hogy megmutassa magát az őrnek (és ugat is rá egy kicsit), hogy igazából csak ő volt az, nincs itt semmiféle tömeggyilkos elitkommandós. Egy idő után pedig le tud utánozni szinte bármilyen mozgást, amit Snake csinál. - Éjszaka az égen néha lehet látni műholdakat. - Ha elkábítasz egy őrt, és befekteted egy ágyba, a társainak nem fog semmi feltűnni. - Érdemes odafigyelni az elkábításra, ha ugyanis véletlenül arra jár egy járművel egy társuk, és meglátja a sok elkábított/alvó barátját, megnyomja a dudát és felébreszt mindenkit. Persze, mindez még semmi, a végtelenségig lehetne sorolni, és ugyebár hasonló játékmenetbeli apróságokkal tele volt minden Metal Gear Solid, de itt egyszerűen már olyan szintre jutott el Kojima csapata, ami felfoghatatlan. Mintha minden egyes létező dolgot, amit valaki kitalált, rögtön meg is valósítottak volna. Nem csoda, hogy ilyen sokáig készült a játék, és ilyen drága volt.
Végül pedig beszéljünk a technológiai megvalósításról, ami - ezek után talán nem meglepő módon - egészen kiváló. A bevilágítás minősége fantasztikus, az időjárás és a napszakok dinamikusan váltakoznak, a karaktermodellek részletesek, az animációk tükörsimák. Apróbb hibák akadnak, például az árnyékok hajlamosak néha a zizegésre, de ezek eltörpülnek a tény mellett, hogy mindkét új konzolon betonstabil 60fps-sel fut a játék, PC-n pedig rendkívül jól optimalizált, ráadásul ott még feljebb lehet tornászni a grafika minőségét. Hibák? A helyzet az, hogy nem tudok sokat felhozni. Egy-két küldetés talán kevésbé sikerült jól, és néhány meg is ismétlődik később más kontextusban, de ez viszonylag nehezen kerülhető el egy olyan játékban, ahol a Side Opsokkal együtt több száz misszió van, és simán kínál 90 óra nettó játékidőt. Ezen kívül az egyetlen dolog, ami tényleg nem tetszett, hogy a küldetéseket valamiért úgy kezeli Kojima, mintha egy sorozat egy-egy epizódjai lennének. Amivel önmagában még semmi baj nem lenne, csak éppen mindegyik egy mini credits listával kezdődik és végződik. Amivel még mindig nem lenne baj, csak éppen kezdéskor felsorolják a szereplőket, így rögtön lelövik a várható fordulatokat, feltűnő karaktereket, ez a döntés pedig számomra érthetetlen egy olyan játékban, ahol azért a történet még mindig lényeges. És ha már történet: meg kell említenem, hogy lassan, maximalista módon haladok előre, így még nem értem a sztori végére. Több véleményt hallottam ezzel kapcsolatban, sokaknak tetszik, sokak szerint furcsa vagy elkapkodott. Persze a Metal Gear-játékok sztorija és befejezései mindig is képesek voltak megosztani a közönséget (főleg az MGS4). Nem gondolnám, hogy ennyire hatalmas és minden szempontból példás játék végső értékelését komolyabban befolyásolnia kellene ennek, de ha végül mégis bebizonyosodik, hogy valami elvetemült borzalom (amit azért nehezen tudok elképzelni), akkor megígérem, hogy személyesen jövök vissza utólag, és lejjebb viszem a pontszámot.
Végső soron úgy gondolom, a Metal Gear Solid V az egyik legjobb példája annak, miért léteznek videojátékok. Minden kétséget kizáróan ott van az erre a médiumra valaha megjelent legjobb alkotások között, játéktervezésben és kreativitásban pedig igazi iskolát nyújt a teljes iparágnak. Éppen ezért ugyan szomorkodhatunk a tényen, hogy látszólag Kojima távozásával bezárult egy korszak, de én azt mondom, mégis örüljünk: az életünk jelentős részét végigkísérő Metal Gear-sorozat ki tudott teljesedni, és habár korábban is a játékvilág csúcsán foglalt helyet, bebizonyította, hogy amikor eltűntek a határok, egy olyan mestermunka jöhetett létre, ami aztán évtizedekig nyomot hagy majd.
Új hozzászólás írásához előbb jelentkezz be!

Eddigi hozzászólások

27. Lazahunter
2015.09.18. 13:38
Jó lett a cikk, és remélhetőleg a kétkedők is megtalálnak benne mindent, amitől elmúlik csúnya betegségük

A játékról meg annyit, hogy újabb gyöngyszeme annak, ami miatt 25+ éve ezt a hobbit választottam ........ és néha úgy tűnik csak a japánok képesek ilyen szinten a tökéletesség megvalósításán dolgozni.

Az Ubi meg remélhetőleg vesz egy példányt és agyon elemzi, mert ehhez képest a játékaik viccek a Móriczkában.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
26. Meteoreso
2015.09.18. 13:40
Szenzációs a grafika !
Én már Metal Gear Solid Psp változata óta rajongok Snake-ért és a világért.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
25. Shinjiii
2015.09.18. 13:52
Egyelőre csak egyetlen hozzászólásom van: a credits lista simán kihagyható azzal, ha a mission briefing szöveget olvasod, vagy csupán arra figyelsz, mit ugat Miller. Persze, elnyomkodni el kell a küldetések végén, de ott legalább el lehet.

Egyedül az nem tetszik benne, hogy ha fekve kúszol, még 20 méterről, nappal is csak gyanakodik rád az őr, amikor elmennél mellette, nem esik le neki, hogy ellenség vagy, csak ha nem hátrálsz meg és hagyod, hogy megnézzen egészen közelről. Persze guggolásnál más a helyzet, ha felállva közlekedsz, már 80 méterről van, hogy riadót fúj kapásból. Ezt leszámítva példás AI, magam is meglepődtem, mennyire okosan viselkednek, ahogy kommunikálnak egymással és összejátszanak. Az a baj, hogy legtöbbször, ha nincs az ellen között mesterlövész, vagy komolyabb páncélos jármű, simán kicsinálsz akárkit (amennyiben nincs heavy infantry, mert azokat csak a rakéta állítja meg). A jelenlétükkel taktikusabb egy kicsit a tömegmészárlás, de még mindig gyerekjáték halomra lőni őket. Főleg akkor, ha +2-es fultonod van, kikaphatod még a tankokat is a harcmezőről. Aztán már retteghetnek, ha bekéred vehicle supply-ból. Hatalmas élmény a játék rengeteg lehetőséggel.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
24. BReal
2015.09.18. 14:18
Bevallom, nekem még az első részről van egy minimális "élményem", ismerősömnek volt meg PSX-en, de valahogy sosem éreztem késztetést, hogy kipróbáljam. Viszont annyira dícsérik, hogy nehéz lesz kihagyni ezek után.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
23. 5hR3kY
2015.09.18. 14:19
Valóban egy korszak vége mert még a Konami befejezi a Metal Gear Online-t és utána csak a PES lesz amit csinálnak AAA kategóriás játékot PC-re meg konzolokra, mást nem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
22. Lazahunter
2015.09.18. 14:22
Hihi, és tök jó, most látom van gyors utazás ... konkrétan postára adod magad a doboz álcával, nagyon nagy

[LINK]
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
21. Shinjiii Lazah...
2015.09.18. 15:15
Jaja, leggyorsabb módja a bázis egységei között mászkálni. Jeep és helikopter baromi lassú...

Az is király, ha fejleszted a Fultont, még a harcmezőről is egyből visszatérhetsz a bázisra, ha rákötöd egy konténerre pl. és rögtön felmászol rá. Vagy spórolhatsz a GMP-vel (ami felesleges, mert szarrá kényeztet vele a játék), ha 4 őrt beültetsz egy jeepbe, megy egyből az összes egy fultonnal.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
20. Kobest
2015.09.18. 22:55
A magyar vonatkozáson jót mosolyogtam. A Ground Zeroesban Skull Face egész jól mondja magyarul, hogy "Vigyétek a ketrecébe!" Szüleim almásfüzitőiek, tudnának mesélni a bombázásról.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
19. Renhoek
2015.09.19. 16:20
Az egyetlen hibát amit felsoroltál, könnyen orvosolható Nem nézel oda!

Fallout 4 mellett a másik játék amit meg akarok venni... 970-en hogy fut?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
18. BReal Renho...
2015.09.19. 16:41
"Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ajánlott gépigény

Oprendszer: Windows 7x64, Windows 8x64 (64-bit szükséges)
Processzor: Intel Core i7-4790 (3.60GHz) vagy jobb; Négymagos vagy jobb
Memória: 8 GB RAM
Videokártya: NVIDIA GeForce GTX 760 (DirectX 11 támogatással)
DirectX: 11
Szabad hely: 28 GB
Hangkártya: DirectX 9.0c kompatibilis (Surround Sound 5.1)"

És itt a cikkben is dícsérik az optimalizációt. Szerinted hogy mehet?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
17. Renhoek BReal
2015.09.19. 23:16
Proci eléggé vad... i5 4570 remélem elég lesz. Már kicsit bánom, hogy nem 4690K-t vettem... de +30K nem nagyon ért meg nekem annyi FPS-t.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
16. BReal Renho...
2015.09.20. 00:26
Ugyan, egy sima (nem k-s) i5-nél nem kell erősebb semmihez. FHD-hez semmiképp. Ez az összes játék esetében bebizonyosodott. Nekem is 4570 van, tartogatja az erejét a 270x mellett.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
15. Renhoek BReal
2015.09.20. 01:00
Nekem is 270X volt.
970 mellé is elég, de állítólag bele lehet futni némi limitbe néhol.
Én még nem találkoztam ilyennel, de mostanában nem is gameltem modern játékokkal...

MGSV-hez ezért furcsálltam az i7-et.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
14. Shinjiii
2015.09.20. 08:26
Fx4300, R9 270 + 8 Gb rammal úgy fut, mint a kisangyal 1600*900as felbontás mellett, maxra húzva. Attól függetlenül, hogy nvidia logós, szopacs van, srácok.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
13. mikej95 Shinj...
2015.09.20. 21:21
FX4300 nem éppen egy csúcsproci. Hál-istennek ilyen kamu gépigénye van.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
12. Fuxy0322
2015.09.20. 23:52
Sziaszok!
Valakinek megvan az a rész amikor skullface magyarul beszél? kíváncsi lennék
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
11. Quapaw mikej...
2015.09.20. 23:53
Nekem egy i5-3210M van egy rémgyenge GeForce 635M-mel, de mediumon és egy-két high beállítás mellett tükörsimán fut olyan 35-45 fps-sel. Az optimalizáció több, mint remek!
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
10. Fuxy0322
2015.09.21. 00:10
megvan 00:35
https://www.youtube.com/watch?v=CBx-dH9LHvY
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
9. Shinjiii mikej...
2015.09.21. 07:53
Igen, szerencsére megalapozott a cikkben említett jó optimalizáció.

A magyar részre én is kíváncsi vagyok, otthon meg is tekintem.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
8. Druba
2015.09.21. 12:28
Szóval jobb, mint a Witcher 3, Grim Fandagno, Fallout 4? Picit elfogult.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
7. InGen Druba
2015.09.21. 15:33
Az értékelés még visszafogott. Ez a játék nagyjából mindenben egy kategóriával más játék fölött van, szóval igazából vagy túl kellett volna menni a 100%-on, vagy visszamenőleg minden mást lerontani 10%-kal, de ugye egyik sem megoldás )))

Egyébként meg az nem elfogultság, hogy a még meg sem jelent Fallout 4-ről azt gondolod, hogy jobb lesz, mint ez? )
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
6. NorbertH
2015.09.21. 16:22
"És ha már történet: meg kell említenem, hogy lassan, maximalista módon haladok előre, így még nem értem a sztori végére. Több véleményt hallottam ezzel kapcsolatban, sokaknak tetszik, sokak szerint furcsa vagy elkapkodott. Persze a Metal Gear-játékok sztorija és befejezései mindig is képesek voltak megosztani a közönséget (főleg az MGS4). Nem gondolnám, hogy ennyire hatalmas és minden szempontból példás játék végső értékelését komolyabban befolyásolnia kellene ennek, de ha végül mégis bebizonyosodik, hogy valami elvetemült borzalom (amit azért nehezen tudok elképzelni), akkor megígérem, hogy személyesen jövök vissza utólag, és lejjebb viszem a pontszámot."

Erre azért kíváncsi leszek. Nálam nagyon lerontja az összképet az összecsapott, érdektelen, ostoba történet. Méltatlan a Metal Gear sorozathoz, ami nagy kár, mert a játékmenetet talán most sikerült a legélvezetesebbre megcsinálni.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
5. Atesz1987
2015.09.21. 20:23
i5 3470-el, 8 gb rammal, és egy egy 7750-es radeonnal elballagna?
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
4. Shinjiii Atesz...
2015.09.22. 08:46
Határeset, de ha azt vesszük, hogy kb. ugyanez a configom volt fél éve, csak 4 GB rammal és AMD procival, és a FGround Zeroes high beállításokkal szépen futott 1600x900-ban, akkor neked is menni fog a Phantom Pain, ha nem high, de mediumon biztosan.

InGen

Szerintem Fallout 4 alatt New Vegast értett.
De ha te elfogult vagy, akkor ő meg túl szkeptikus, gondolom sose próbálta ki.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2015.09.22. 10:32
150 órám van a játékban, ebből 60 az volt, hogy mellékküldetéseket csináltam, valamint ismételgettem a főküldiket, azért, hogy tovább tudjak haladni a sztoriban. Aztán utánaolvastam fórumokon, és kiderült, hogy nem én akadtam el a sztoriban, egyszerűen nincs a játéknak vége.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
2. Shinjiii khaun
2015.09.23. 08:14
DLC-k várhatók a közeljövőben. De ha ennek az az ára, hogy normális véget kapjon a játék, ám legyen. Csak Kojima agyából pattanjon ki az is, másképp nincs értelme.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!
1. m76
2016.01.22. 09:42
Azt hiszem elkövettem életem eddigi legnagyobb mellényúlását. Megvettem az MGSV Phantom Pain-t.

Nem is értem hogy tudott legenda státuszba kerülni ez a Kojima.

Nincs értelme kerülgetni a forró kását, szerintem ez egy pocsék játék.

Tűz gólemek, meg galoppozó hangot adó árnyékkatonák? Mivel érdemeltem én ezt ki? A rakétahajtású gázálarcos madárijesztőről már nem is beszélve.

És akkor említhetem még a bábáskodó prológot, ami kb 20 másodperc alatt baromi idegesítővé vált, de tartott vagy háromnegyed órán át. Ahol a játék semmilyen egyedi gondolatfoszlányt nem enged. Állj be a sorba és csináld pontosan azt amit mondunk, or die.

És stáblista van minden egyes küldetés után, ahol Kojima nevét szép hosszasan kitartják minden egyes alkalommal, á egyáltalán nem egoista a fazon, cseppet sem.

Én azt hittem ez egy lopakodós játék akar lenni, olyasmi mint a Splinter Cell sorozat fénykorában, de még a legújabb leg akció orientáltabb Splinter Cell-ben is több értelme van a lopakodásnak mint ebben. Ugyanis mi a frászkarikának lopakodjak, ha olyan könnyű a játék, hogy simán besétálhatok a célomhoz és bárkit aki utamba áll elintézhetem könnyedén. Szinte lehetetlen meghalni benne, majdhogynem akarni kell. Még teljes nemtörődöm módon játszva, kiugorva a fedezékből a golyózáporba is simán tovább lehet menni.

És ha már fedezékek, akkor el kell mondanom hogy a grafikán kívül az összes játékelem iszonyat ódivatúnak és gagyinak hat, mint például, a fedezék rendszer, a vezetés, a ló mozgása, az AI, de még a tűzharc is, mintha mind mind egy legalább 10 éves játékból származna.

Mindent amit ez a játék tud, tudott a Mercenaries II is, és sokkal jobban tudta, és még néhány dolgot azon felül is.

És az irányítás, ami szerintem csak azért nem a megszokott mert "ÉN VAGYOK KOJIMA MESTER, én mindent jobban tudok mint más alacsonyabbrendű játéktervezők, én nem használhatom azt az irányításrendszert amit minden akció/lopakodós játék használt az elmúlt 2 évtizedben, mindenki megelégedésére, nekem valami különlegeset kell adnom" Eredmény : ugrás helyett hasra veti magát a karakter.

És arról még nem is szóltam, hogy a játék nem elég hogy teljesen elnyom bármilyen egyéniséget, és mindenhol pontosan azt kell csinálni amit mond, nem lehet átlépni tutorial részeket, és minden csak egyféleképpen oldható meg. Hanem ezen felül még büszkén rúg is egyet azokba a játékosokba akik bárminemű egyéniséget szeretnének vinni a játékba. Hiszen van benne egy kidolgozotott karaktergenerátor, ahol eltöltesz 5-10 percet, majd a játék szépen kidobja azt amit csináltál a kukába, és a képedbe röhög, hogy nem lesz itt egyéniség, alap karakterrel kell menned köcsög. Szinte éreztem kojima san szushitól és szakétól áporodott leheletét az arcomon ahogy teli torokból röhög rajtam.

Ezen a ponton 4 óra bohóckodás után azt fontolgatom, hogy leírom a játékra kidobott 10 ezer forintot veszteségként, és nem is játszom vele tovább. Mert jelenleg nem látom értelmét.
 
Válasz írásához előbb jelentkezz be!